رواية بنت العمدة (كاملة جميع الفصول) حصريا عبر دليل الروايات بقلم رندا الشرقاوي
رواية بنت العمدة الفصل الاول 1 - بقلم راندا الشرقاوي
كل يوم بيعدي بيكون أفضل من اللي الأيام اللي فاتت وزهرة بنت العمده المتنكره في الشارع علشان تشوف الاخبار مع كل حدا مشي ااأااااااااازي
زهرة... لابسه النقاب المغتي وجهها ومسكه السلاح في ايدها وطالعه من بيت العمده لتشوف على أحد الأراضي الزراعيه لأبيه في وقت كسر القصب ومحصول القمح وغير الكتير من دي
العمده فؤاد... رايحة فين يا بنت العمده في الصباح بدري كده ولسه مش فطرتي
زهرة... علشان أنا بنت عمده لأزم تكون أهم حاجه عندي الشغل والسمعه والحفظ على الكتير مش افطر وبعدين أروح ألقي الوضع مكركب يابويا ولا أنت فاكر ألبنت مش تقدر ترعي نفسها وأرض ابوها
العمده فؤاد... كل مره اسمع الكلام منك اعرف لما خلفت بنت إسمها زهرة كآنت ب ١٠٠ راجل روحي الله يكرمك ويوفقك ويبعد عنك ولاد الحرام قولي امين
ذهبت زهرة بعد الكلآم اللي سمعتوا من أبيها وجهها يملأ فرح وقوه وتفكير مميز أمامه عيني تشوف في خيالها طول الطريق وبعد ما وصلت لقيت كل الناس اللي يعملون هنا في أراضي أبيها العمده فؤاد
زهرة برجوله... كام جرار نهارده هيتعبه قصب
إبن العمده بسام إبن عمها... حاولي تالتة يابنت عمي
زهرة بغضب....خليك في نفسك أحسن ليك وليه يابن عمي ولآ نسيت أنت قولت لأبويا كل واحد على حالوا
بسام بضحك... لسه فاكره اللي بقوله وحش ومش فاكره الزين اللي قدمتوا خالص يعني
زهرة بغضب... زينك خليتها تروح بوحشك وأنت نفسك نسيت لما أبوك كان ع فراشي الموت وأختك بعيد من كان قايم بالواجب ليه أنا وله مش أنا لما دلوقتي جاي تقول أنا نسيت الزينه اللي أنت قدامتها ي إبن عمي لأ مش نسيت لما أنت قولت لأبويا كل واحد على حالوا بعد أبوك ما مات أبوك أنت كنت فاكر أبوي هيتحنسك ويبوس رجلك علشان تقعد ماسك ليه الأرض قصب أو قمح وغير وأنا قاعده لأ أحلم وأنت صاحي أنا أشغل ناس بالأجر واقف بنت عمده ولآ يلزمني واحد افتري زيك
بسام وهو بيقرب من زهرة شوية شوية ويقول ليها انتي عارفه لي كآنت المشاكل بيني أنا وابوكي ي فاهمه وله ختي الكلآم من النص مين اللي افتري أنا لأ كدابة روحي اسألي وقولي لابوكي مين اللي افتري على التاني أنا ولآ هو
زهرة انقبض قلبها لما حسيت كلام بسام صادق بجد وبدا الفكر يدور في رأسها كيف أبوها العمده فؤاد افتري على بسام إبن أخوه وليه أصلا وبعدين هديت شوية علشان تخلص الشغل وترجع البيت وتشوف الموضوع ده ليه وهي مشغوله لفتت عنيها لقيت بسام قاعد لحالوا على شوية قصب والدموع غرقان في بحر منها راحت عند بسام بسرعه مين ظالمك وأنت تظلم ٣ بلاد يا شيخ عيب كده كتير كفايه تمثيل عليا
بسام بغضب... أنت يا بنت شغلتك تحطي لاجرح ملح يحرق ما خلاص مش تكلمني واسكتي وخليكي في نفسك أحسن زهرة أحسن من كلامك ده قوام عبي القصب معاهم ولآ بنت قاعد من تحت خايفه ضحك بسام وهو يقول يعني انتي خايفه يابنت عمي زهرة وبتربع ايدها أنت بتحلم أنا أخاف بس لو كنت خايفه مش كنت جيت ياعيني وخلي بالك أنا بديك مسأل على غير بنات تمام
بعد الكلام اللي قالتوا زهرة عليه جالست في منذ مكان آخر حتى تردين تقشير ومساعدة الشغالين عندها وضلت حتى ذهب بسام عندها ثم قال للأفضل ما تبقى في تلك المكان لحتى ما فولت عليكي الجرار وهو خارج من هنا
زهرة... شكلوا طولنا اووووى هنا واهوا المغرب هيادن والشمس راحت خالص يلآ الكل يمشي وان شاء الله تكمل الصباح تعال معايا انت ي بسام. ؟ ليه خايفه ما تمشي لوحدك ي بنت العمده،لأ بس خيدك معايا علشان اشوف اي هو اللي أبويا افتري عليك في وله كده وخلاص بعد كلامك ودموعك؟كفايه ربنا يسترها معاكي يابنت الحلال مش تدخلني تاني في عراك أنا مش كدها،بتتكلم والصدق في عينك باين قوي خليني اورح معاك عند ابويا واشوف في أي واقسم بالله العظيم لو كنت مظلوم وليك حق عندي وخلي الكلآم دي محفوظ عندك وقول بنت عمي زهرة قالت
مسكت زهرة ايد ولاد عمها وراحت إللي بيت تقرات في الباب فاتحت الأم بابتسامة اتفضلواا لكن زهرة بابا لحد ما سمع الأب وخارج بسرعه من المكان اللي كان في ولما شاف زهرة وبسام ولاد العمده الأكبر أخيه اتفجاء و قال
انتي ماسكه ده وقاعدة معاه ي زهرة ونسيت اللي عملوا معانا كده كتير ي بنت العمده بس يلآ أهم حاجه إنك رجعتي كويس انه مافيش حاجه اذيتك، ولاد عمي بسام بيقول أنت افتريت عليه الكلآم دي صح يا بويا؟الأم من غير ما تخاف أيوا لما انتي يابنت العمده كنتي في آخر سنه في الكلية بعد ما مات عمك جي بسام بإحترام يتقدم يتزوجك علشان عزنا ما يطلعش بره أبوكي قال لأ ايه مقدرني على مرات أخويا واعريه قال تجيبك بكحكيتك خليني استنى لما يجي واحد زين مافيش يومين تالته وجي لي ولااد الهلاليه وقال ي ستي موافق حريمهم زينه تخليها قال يعني ولاد أخوك عفش حسبي الله ونعم الوكيل فيك ياشيخ وفي اللي كونت هتعملوا يابعيد؟ زهرة بغضب كيف تسترجي يابويا إنك تزوجني من ولااد الهلالية اللي كان بينا وبينهم تار كيف تقدر تفكر يابوي في الموضوع ده مجرد تفكير أنا بنتك ولآ عدوه ليك حرام عليك والله العظيم حرام عليك وقاعدة تصرخ لحد ما اغمي عليها وكان بسام بشيلها على الأوضه وبعدين
يتبع
علشان يوصلكم كل جديد بدون لينكات متابعه للبيدج بسرعه
الكاتبة رندا شرقاوي
•تابع الفصل التالي "رواية بنت العمدة" اضغط على اسم الرواية