رواية ظننته حبا كاملة بقلم سحر عبر مدونة دليل الروايات
رواية ظننته حبا الفصل الاول 1
*دخلت وكلها فرحه وسعاده بعودتها لانها ستقابل زوجها حبيبها بعد اشتياق عده ايام
:انا جيت يا حبيبي وحش …. ايه ده انت بتعملي ايه هنا
:استني يا جودي انا هفهمك
*علا صوتها غير مصدقه لما تراه
:تفهمني ايه طب ازاي انت اختي في سرير واحد مع جوزي انت عايز تجنني
*كان والدها يجلس في الصاله بانتظارها فقد حضر معها فاسرع الى غرفه النوم بعد استماعه لصوتها العالي
*كاد ان يل-كم زوجها لكن في اخر لحظه مد يده لينقذها من السق-وط بعد ان فقدت وعيها من بشاعه المنظر ….. ووجد ابنته الاخرى تبكي وهي ممزقه الملابس و تستنجد به
: الحقني يا بابا
:الحقك ايه يا ساف-له
:حرام عليك يا بابا باسل اعتد-ى عليا
*جحظت عينه من هول الصدمه افاق على رنين هاتف ابنته يرن وهي ترد
:الحقيني يا ماما باسل اعت-دى عليا تعالي بسرعه
*بدا فهمي في التقاط انفاسه واستيعاب ما حدث فابنته سيلا قد تم الاعت-داء عليها وابنته الاخرى فاقده الوعي لمشاهده زوجها مع اختها
*جودي ليست ابنته فعليا لكنها ابنه زوجته الثانيه ويعتبرها ابنته فقد قام بتربيتها منذ كانت صغيره اما سيلا فهي ابنته من زوجته الاولى ناهد
بقلمي سحر السحرتي
*مرت 10 دقائق والجميع في حاله صدمه دقت ناهد الباب بق-وه وع-صبيه
*ذهب فهمي ليفتح لها الباب وقبل ان تص-رخ وضع يده على فمها
:ادخلي خلينا نحل المصي-به دي جوه من غير ما حد يعرف عشان الفضايح
:حاضر هسمع كلامك لكن لو فكرت تضيع حق بنتي انا هعمل فضايح واروح القسم وابلغ عن ابن اخوك
:مش ممكن هضيع حق بنتي
:لا ممكن عشان بنت مراتك وابن اخوك
:اسكتي وخلينا نفكر بهدوء ونشوف حل من غير حق البنت ما يضيع
:اتفضل قول لي هتعمل ايه
*بدات جودي في استعاده وعيها و ادركت ما قد حدث واستمعت لحديث زوج والدتها وطليقته
:بابا الحل الوحيد انه يطلقني ويصلح غلطته و يتجوزها
:يطلقك ازاي انت عروسه بقالك شهر واحد
:لو حتى يوم واحد لا يمكن اعيش مع الحيوان ده ارجوك خلصني منه
ناهد :يعني انت تخلصي منه واحنا نلبس
فهمي: في جميع الاحوال لازم يتجوزها مش هنقدر نفضحها لكن ان جودي تطلق بعد شهر هو ده اللي صعب لازم نفكر في حل
:هو الندل فين اللي ذب-ح بنتي
:جوه شكله بيستوعب المص-يبه اللي عملها ادخلي لبنتك جوه مقط-عه نفسها من العياط
*دخلت ناهد لابنتها و اخذتها داخل حضنها
:ما تزعليش يا قلب ماما حقك هنرجعه
*اغلقت الباب ونظرت بخبث لابنتها
: بنت امك نفذت الخطه زي ما رسمناها المهم هو صدق انه بيعتد-ي عليك
:عيب عليك انا كنت بض-رب فيه و خربشـته كمان زي ما فهمتيني عشان لو بلغنا وخليته ض-ربني كمان
: جدعه البسي بقى خلينا نكمل ونعمل اننا هنروح نعمل محضر فيه
*خرجت سيلا بعد ان ارتدت ملابسها مسرعه
:لا يا ماما مش ممكن اتجوز الانسان ده انا هروح اعمل محضر انتم عايزين تضيعوا حقي ليه هو انا مش بنتكم
:اهدي بس يا سيلا ده الحل الوحيد عشان الفض-يحه
:يعني هو يذبح-ني وكمان يحرمني من فرحه كل بنت انها تفرح ويتعمل لها فرح وشبكه وكل حاجه حلوه و عايزاني اتجوزه في السر ليه هو انا عرض-ت نفسي عليه
بقلمي سحر السحرتي
: طب اهدي و هنعمل كل اللي انت عايزاه احكي بس ايه اللي حصل خلينا نفهم ده حصل ازاي
:انا طلبت من جودي فستان سهره عشان احضر خطوبه واحده صاحبتي وهي كانت هتفك الجبس قالت لي روحي و هخلي باسل يدي لك اللي انت عايزاه فعلا قلت ده ابن عمي ومش عيب دخلني غرفتها قفلت الباب وقلت اشوفه عليا يمكن يطلع مش مظبوط وانا بقيسه دخل عليا وعمل اللي عمله
*كانت تبكي ببراعة مطلقه
:ده حي-وان مش بني ادم قعدت اص-رخ و ابعده بس زي ما يكون مفت-رس ولقى صيده
*قامت ناهد وامسكت باسل من رقبته
:حرام عليك ده انت تعتبر اخوها وابن عمها و متربيين سوا امال لو كنت غريب كنت عملت ايه
*بكت هي ايضا ببراعة مذهله
:فهمي خلاص يا ناهد كل اللي انتم عاوزينه هينفذه
: انا هقنعها توافق تتجوزوا رغم انه ما يستاهلش واحده زي بنتي
:بس لازم يعمل لها فرح حقها زيها زي اي بنت خلال شهر عشان طبعا لو حصل حمل من عملته المهببه دي نقدر نلم الموضوع
باسل :بس انا ما اقدرش اجهز بيت ثاني خلال شهر وما اقدرش افتح بيتين اصلا
*كانت جودي تستمع و تتس-اقط دموعها فردت بح-ده
:ومين قال لك انك هتفتح بيتين انا هتطلق دلوقتي و حالا والا هعمل لك فضي-حه العمر كله
ناهد :اهدي يا جودي احنا موافقين يا حبيبتي انك تفضلي مراته بس سيلا زي اختك ما ترضيش لها الفضي-حه
: اسفه يا طنط بعيدا عن انها هتتجوزوا او لا انا لا يمكن اكمل معاه وده قرار نهائي ارجوك يا بابا اتصل على الماذون يجي دلوقتي يخلصني
باسل: انا لا يمكن اطلقك
جودي: انت لك عين تتكلم ما تزعقليش صوتك العالي ده كان زمان وكنت بستحمل لكن دلوقتي كلمه زياده لا
*وجدها تتحدث بكل ال-م وغض-ب كاد ان يس-حقوا فاختار تجنبها والسكوت
فهمي : اهدي يا جودي وادخلي جوه شويه خلينا نتفاهم مع باسم
: لو سمحت فهمه اني مش هكمل اليوم ده وانا على ذمته والا هتصل على ماما واخويا وهم هيجوا يتصرفوا معاه
:طب ادخلي دلوقتي وفكري كويس انك تطلقي بعد شهر هتبقى فض-يحه ليكي وناهد وسيلا موافقين انك تفضلي مراته
:هما يوافقوا في اللي يخصهم لكن اللي يخصني لا
بقلمي سحر السحرتي
*دخلت الغرفه وداخل عيون فهمي غض-ب يحر-ق باسل وكل الموجودين
فهمي :بقى يا استاذ باسل انت عملت فسيلا كده ليه وانت طول عمرك اخوها
:اسف يا عمي وزه شي-طان مش عارف ازاي ما قدرتش اتحكم في نفسي انا سمعت صوت حاجه بتتك-سر في الاوضه وهي ص-رخت دخلت لقيتها من غير هدوم الشي-طان اتحكم بعقلي و عماني وحصل اللي حصل
:افندم حصل اللي حصل بتقولها كانها حاجه سهله كده ازاي ما قدرتش تتحكم في نفسك وانت عريس جديد و متجوز بنت زي القمر
:مش عارف يا عمي مش قادر افهم او افكر في حاجه
:انت لك عين تزعق ذنبها ايه جودي تطلق بعد شهر جواز و ذنبها ايه سيلا تتجوزك وانت جوز اختها
: انا لا يمكن اطلق جودي
: لو هي اصرت مش هغ-صب عليها انت غلطت تتحمل نتيجه غلطك كفايه هغ-صب على سيلا انها تتجوزك انا لولا الفض-يحه كنت سج-نتك حتى لو انت ابن اخويا المتضرر في كل ده جودي
ناهد: دلوقتي اتفضل اسمع طلباتنا الفرح خلال شهر
: ازاي قلت مش هقدر اشتري عفش تاني
:مفيش مانع تدخل على نفس العفش ده جودي كانت زي اختها بس اكيد هتعوضها
فهمي :ازاي العفش هيبقى حق جودي
:هي كانت دفعت فيه جنيه هي او امها مش انت اللي اتطوعت تجهزها و ابوها عايش على وش الدنيا
:ما هو كان رافض جوازها من ابن اخويا
بقلمي سحر السحرتي
:مش مشكلتي اهم حاجه دلوقتي بنتي مش كفايه هترضى تتجوزوا مغ-صوبه تقبل بباسل
:حاضر يا طنط ده خطاي ولازم اتحمله في حاجه كمان
:اه مؤخر مليون جنيه
:نعم كام ليه ان شاء الله
:هو احنا مأمنين لك بعد اللي عملته ممكن بعد شهر هي كمان تطلقها واديك ما غرمتش حاجه في جوازتك منها وهتدخل على عفش قديم
:قديم ايه ده بقا له شهر
:ما كانش بتاعها ولا باسمها غير انك هتمضي على وصل امانه
:كمان ليه بقى
: بدل شبكه معاك تشتري لها دلوقتي شبكه
: لا
:خلاص لازم اضمن حق بنتي وتعمل لها فرح كبير
فهمي: مش هينفع كده الناس هتعرف ان جودي اطلقت
:انت كل همك بنت مراتك انما بنتك لو حامل دلوقتي تبقى فضح-تها اكبر ذنبها ايه ما تبقاش زي بقيه البنات تفرح و تتبسط
باسل :بس انا مش معايا فلوس اعمل فرح جوازي من جودي خلص على كل حاجه
:عمك يسلفك اتصرف يا اما نبلغ وناخذ حقنا بالقانون انا عمري ما هفرط في حق بنتي ابدا انا اقنعتها توافق عليك بالعافيه لو مفكر نفسك عريس لقطه
: نعم ومش لقطه ليه هي كانت تطول ما انا اتجوزت جودي
:واحده زي جودي توافق عليك انما انا بنتي لا واظن المفروض تحط لسانك جوه بقك و تخ-رس خالص بعد اللي عملته ك-سرت فرحتنا وق-تلت جوانا حق الاختيار
*كاد ان ينطق لكنها نظرت له نظره ح-اده اخرس-ته و ألج-معت لسانه
*بعد ساعه كانت جودي ما زالت في حاله صدمه وهي تجلس امام حب عمرها والدموع تتساقط من عينها و الماذون يطلقها بعد شهر واحد من الزواج
*كانت تحدث نفسها ليس مهما ان كان الطلاق بعد شهر ولكنها لم تقصر معه بعد فما هو عذره في الخيانه ومع من مع من اعتبرتها اختها
*لم يكن امام زوج والدتها الذي تعتبره اب لها بعد ان طلق والدها والدتها ولم يتولى ابسط مسؤوليتهم غير ان يقوم بالكتمان على فض-يحه ابنته ففض-يحه ابنه زوجته في الطلاق بعد شهر اهون من فضي-حه ابنته التي لن يصدق احد انها اغتص-بت رغما عنها ومن زوج اختها
بقلمي سحر السحرتي
*حاول باسل التحدث مع جودي ولكنها كانت ترفض الاصغاء له فليس له عذر عما بدر منه
ناهد :معلش يا جودي دى ظروف كلنا اتحطينا فيها تعالي يا حبيبتي اساعدك توضبي شنطه هدومك
:لا يا طنط ما تتعبيش نفسك انا هقوم
: لو سيلا تقدر كانت ساعدتك بس زي ما انت شايفه منهاره من اللي حصل
: ربنا يعينا كلنا اللي حصل ما لناش يد فيه
فهمي :انا مستنيك علشان اوصلك ولو سمحت بلاش حد يعرف اللي حصل مع سيلا
:حاضر يا بابا ما تقلقش
*انتهت من اعداد حقيبتها وركبت السياره مع فهمي وناهد وسيلا
*كانت شارده الذهن تتذكر مراحل حبها لباسل وكل ما مرت به ولكن قبل ذلك دعونا نعود للخلف الى ما قبل زواج والدتها بفهمي لنفهم لماذا تزوج على زوجته ولماذا دبرت ناهد هذه الخطه
# هل يستحق ما حدث زمان هذه الخطة الق-ذرة المدبرة
- يتبع الفصل التالي اضغط على (رواية ظننته حبا) اسم الرواية