رواية احفاد الطوبجي الفصل السادس و العشرون 26 - بقلم اميرة اسامة
البارت 26
زيد...بصوت متقطع ممممنذر قوم يا صاحبي رد عليا🥺💔
فضل يسحب في جسم منذر عشان يساعد نفسه في الوصول ليه لحد ما عرف
اتحامل علي نفسه وحاول يقوم بنص جسمه رفع راس منذر علي رجله🥺
اول ما شاف وشه والدم اللي مغرقه والحاله اللي كان جسمه عليها اتجنن
فضل يضرب علي وشه عشان يفوق
زيد....منذر قووووم قوم يا منذر متعملش فيا كده قوم لو انا غالي عندك يا صاحبي🥺💔
مسك ايده حاول يتفقد نبضه كان نبضه ضعيف حط ايده علي مناخيره يشوف نفسه كان في نفس لكن ضعيف
زيد.....منذر انت سامعني صح اوعي تعملها فيا يا منذر ورحمه اخوك يا شيخ اوعي توجع قلبي هلحقك يا منذر بس خليك معايا ماشي🥺 رفع منذر اكتر علي رجله ولف دراعه تحت كتف منذر
وفضل يزحف بجسمه وهو بيشد معاه منذر كان مشهد اشبه بالمستحيل هو مش قادر اصلاً علي تقل جسمه عشان يتحمل تقل جسم منذر لكن الخوف اللي كان جواه علي منذر كان مديله جزء بسيط من القوه والإصرار عشان يوصل
فضل يسحب فيه لحد ما وصل اخيراً سند ضهره علي العربيه ورفع ايده بثقل رهيب لأوكره الباب فتحه ولحسن حظه الموبايل بتاعه كان واقع في دواسه العربيه مد ايده عشان يجيبه لكن مكانش عارف بيحاول يشده بصوابعه ومش قادر يوصله منذر كان مأيد حركته فضل يحاول لحد ما حرف صوابعه لمس الموبايل وبسرعه مسكه في أيده💔🥺
........................
في قصر الطوبجي الكل كان متجمع
مبسوطين و مستنين منذر وزيد يرجعوا بالاكل عشان ياكلوا سوا فيروز كانت طايره من السعاده وكانت بتحاول متبينش ده عشان متتحرجش قدامهم لكن مهما خبت فرحتها كانت ظاهره في لمعة عيونها❣️
.............
امير كان قاعد وفرح قاعده جنبه كان باين عليه الحزن رغم انه كان بيضحك وبيتكلم كان فرحان بفيروز ومنذر زيهم بالظبط لكن وضع فاطيما ونور كانوا مأثرين عليه وخصوصاً وضع نور💔
فرح...بهدوء حبيبي. انت كويس؟
امير....اه يا حبيبتي انا بخير
فرح....بأبتسامه بسيطه كلها حب علي فكره بقي لو حاولت تضحك علي كل الموجودين هنا مش هتقدر تضحك عليا انت ناسي اني بحبك من زمان وعارفه لما بتزعل وبتحاول تخبي بيبقي شكلك عامل ازاي
امير...بابتسامه هاديه بيبقي عامل ازاي؟
فرح.....زي الوقت بالظبط نفس ملامحك ونظره عينك
امير.....انا فعلاً مزاجي مش حلو بس مش عايز اضيع فرحة فيروز ومنذر
فرح.....مضايق عشان فاطيما صح؟
امير....مش فاطيما بس نور كمان ويمكن نور اكتر
فرح....متفهمش كلامي غلط وحتي لو مضايق عشان فاطيما شيل من عقلك خالص اني ممكن اضايق او اكرر غلطي تاني لان انا كنان مضايقه عشانها ومش كلام والله يا امير انا قلبي واجعني عشانها وياريت كان في حاجه اقدر اعملها تخفف عنها الوجع💔
امير.....بحب عارف يا قلبي وعارف كمان انك مضايقه عشانها من قلبك واكيد مش فاهم كلامك غلط انا فعلاً مضايق عشانها بس اللي واجع قلبي بجد اكتر هو نور والحاله اللي فيها💔 لما شوفته في المطار وهو جاي من بعيد قاعد علي كرسي متحرك و فاطيما بتزوقه منظره مش راضي يروح من بالي أبداً يمكن لما كلمت فاطيما وعرفت حالته منها وانه مش بيتكلم ومصدوم مكنتش مقدر حجم الموقف اوي قولت يعني طبيعي اي حد في موقفه بيبقي حزين ومش قادر يتكلم
بس مكنتش اعرف انه فعلاً مش بيتكلم خالص يمكن كمان تخيلت ان الحاله اللي هو فيها دي بيحاول يتماسك عشان فاطيما لكن اتضح ان نور اضعف بكتير من فاطيما وقولت لما يشوفنا اكيد هيطمن ويرتاح ويقدر يعبر عن حزنه براحته بس حالته خلتني أقلق عليه اكتر نور كان عامل زي اللي داخل جوه قوقعه لا حاسس بالناس حواليه ولا سامعهم ولا دريان بينا من اصله
كان نفسي يعيط كان نفسي يقول اي حاجه لكن ملاقتش منه اي رد فعل
فرح.....ده طبيعي يا امير اللي مر بيه مش سهل يعني فجأه كده المكان اللي انت عايش فيه يتدمر وتفقد مامتك وبباك قدام عينك وهما من ثواني كانوا جنبك وبيكلموك اكيد صعبه ويمكن كمان عدم وجود حد جنبه هو اللي خلاه وصل للحاله دي معروف يا امير ان الراجل عموماً بيكون أقوي من الست في المشاعر اللي زي دي
لكن بيتهيألي في حاله نور هو كان حاسس بالضعف ويمكن كان محتاج فاطيما في الوقت ده عشان ميحسش انه لوحده.
امير.....عارف يا فرح بس بصراحه متوقعتهاش ولا توقعت اني اشوفه كده خصوصاً ان نور دي مش شخصيته خالص يمكن انتي تعرفي نور بس مكنتيش عرفاه عن قرب اوي كده
طول عمري انا و نور وهشام ورامي مع بعض ديماً في كل حاجه نخرج نسهر حتي في دراستنا انا و هشام ورامي كانا اهدي من نور شويه نور عامل زي جلال بالظبط
لحد ما جلال بدأ ينضم لينا ويبقي معانا في كل خروجنا ديماً ووقتها الاتنين اتلموا علي بعض مقالب وهزار ومصايب
دي مش شخصيه نور الحقيقيه يا فرح
نور كان شخص بيحب الحياه والضحك عمري ما شوفته حزين بالظبط زي جلال تحسي انه مش لايق عليه يزعل او يحزن او يكون في الحاله دي نور كمان كده عشان كده انا مصدوم ومضايق ومش عارف اعمل ايه حاسس اني عاجز نفسي اطلعه من الحاله دي بأي طريقه لكن مش عارف بجد صعب اوي اني اشوفه كده.
فرح.....وأنت فأيدك ايه تعمله يا امير بس ياريت كلنا في أيدنا حاجه نعملها عشانه وعشان فاطيما بس هي فتره اكيد وهتعدي متنساش ان الموقف اللي هما فيه لسه في بدايته واكيد الوجع في الاول بيكون اشد واصعب
لازم نستني عليهم شويه والفتره دي لازم تفضلوا جنبه ومتسيبوهوش خالص انت تقدر تكسر العجز اللي حاسس بيه ده و تحاول تكون جنبه كل لحظه كمان لو في دكتور نفسي نقدر نستشيره في حالته بيتهيألي هيكون افضل ليه.
امير....انا فكرت في كده فعلاً من بعد ما سيبناهم ومشينا نور لازم يتعرض علي دكتور ولازم يخرج اللي جواه مينفعش يفضل ساكت و كاتم جواه مش هيقدر يطلع من الحاله دي إلا لو عيط اتكلم صرخ
فرح....ومتنساش فاطيما كمان يا امير هي في موقف مش حلو بين اهلها اللي اتوفوا والشغل اللي راح والحال اللي اتغير في يوم وليله وحاله نور اللي مش سهل عليها تقدر تتعامل معاه هي كمان محتاجه تخرج من الحاله دي انا والبنات اتفقنا اننا منسبهاش خالص وانت كمان يا امير لازم تكون جنبها وبلاش تحط مسافه بينك وبينها فاطيما محتجالنا كلنا يعني بلاش تكون حساس في التعامل معاها انا مقدره كل ده يا حبيبي
امير....بابتسامه حب ربنا يخليكي ليا يا فروحه ❣️
قرب منهم جلال وقعد جنبهم
جلال....ايه فاطيما مكلمتكش
امير....لا شكلها لسه نايمه
فرح....اكيد السفر تعبهم دول حوالي عشر ساعات طيران
امير.....وحتي لو صحيت بيتهيألي لو كان في حاجه كانت اتكلمت
جلال....بقولك ايه عايزين نشوف دكتور كويس يتابع حالة نور وكمان انا شايف انه محتاج دكتور نفسي
امير....لسه بقول انا وفرح واكيد هعمل كده بس بالنسبه للدكتور اللي هيتابع حالته فاطيما قالتلي ان الدكتور اللي عالجه في امريكا اتواصل مع دكتور هنا وهو اللي هيشرف علي حالته لحد.ما يتحسن.
فرح....انا هقوم اعمل نسكافيه حد عايز
امير.....انا عايز قهوه يا فرح من فضلك
جلال....وانا كمان
فرح....حاضر.
مشيت فرح وفضل امير وجلال ساكتين شويه.
امير....صحيح هشام مكلمكش
جلال....لا مكلمنيش رهف اللي كلمتني من شويه بتسأل فاطيما اتكلمت ولا لا.
امير...امممم طيب
جلال....بهدوء صحيح في حاجه كده كل ما اجي اقولهالك يحصل حاجه
امير.....حاجه ايه؟
جلال...بأبتسامه 🙄🤨 يعني انا ورهف أرتبطنا😉
امير.....😳نعممممم
جلال....ايه ياعم في ايه مش مصدق اني ارتبطت وغيرت رأيي ولا مش مصدق انها رهف.
امير....بصدمه لا مش كده يعني مسأله ارتباطك دي كنت عارف انها مؤقته
بس صراحه انك ترتبط برهف دي بالنسبالي اللي صدمه
جلال....😂اشمعني عشان طول الوقت بنناقر في بعض؟
امير....بردوا مش كده بس امته وازاي؟
جلال.....بقالي فتره طويله وكنت ديماً اتكلم معاها وهي تتكلم معايا كنت حاسس انها بتبادلني نفس الشعور بس بصراحه كنت مستني تيجي اجازه واقولها وقولتلها لما كنا في الرحله.
امير....بابتسامه بسيطه طيب كويس
جلال....ايه حاسس انك عايز تقول حاجه انت مش مبسوط ولا ايه؟
امير.....خالص والله بس بصراحه كنت فاكر يعني ان...
جلال....فاكر ان ايه؟ مش هرتبط عمري😂😂😂
امير....لا يا جلال بس بصراحه انا كنت متوقع انك يوم ما تقول انك هترتبط هيكون الشخص ده ميار!!
جلال.....ميار🤨 اشمعني يعني لا خالص ميار زي اختي انت عارف اني بحبها وفي كيميا حلوه بينا بس مش لدرجه اني ارتبط بيها ايه اللي خلاك تحس بده.
امير.....عشان ميار بتحبك يا جلال💔
جلال....بضحك😂😂😂 ميار وبتحبني انا انت واضح ان زعلك اثر علي دماغك يا جدع بقولك اختي وهي بتعتبرني اخوها
امير.....مش صحيح يا جلال ميار بتحبك وانا واثق
بصله جلال بتركيز وبدأت تختفي أبتسامته
جلال.....انت بتقول ايه لا مستحيل وبعدين شوفت ايه منها او مني يخلوك تحس بده تحنا طول الوقت بنهزر ونضحك ومفيش الكلام ده خالص بينا
امير......عشان انت عبيط واهبل يا جلال البت بتحبك يالا وانا تخيلت انك بتبدالها نفس الشعور وبعدين ده مش احساس انا متأكد من اللي بقوله ايه انت غبي للدرجادي ملاحظتش تعلقها بيك ولا لاحظت نظراتها وهي معاك
طيب بلاش كل ده ملاحظتش تغييرها
من ساعت ما رهف جات مصر بقي دي ميار اللي كانت ديماً بتضحك وتهزر
بتحبك صدقني وبتغير عليك كمان مخدتش بالك يوم فرح نادر ومريم لما كانت من بدري بتضحك وبتهزر ومتحمسه للفرح زينا واول ما رهف وصلت وانت فضلت معاها طول الفرح اتغيرت واختفت وفضلت قاعده علي التربيزه متحركتش
مخدتش بالك لما تاني يوم خرجنا وهي رفضت تيجي معانا وكان باين عليها الزعل
جلال....بتفكير وتشتت لا مخدتش بالي يمكن اه حصل اننا اتكلمنا مع بعض وعرفت انها زعلانه وقالتلي يعني عشان كنت طول الوقت مع رهف وسيبتها قالتلي انها اتعلقت بينا ولما الكل اهتم برجوع رهف وسابها فكرت اننا خدنا منها جنب بس مكنتش عارف انها مضايقه عشان كده
امير....بأبتسامه مش بقولك مغفل ميار اتعلقت بيك يا جلال وانا لاحظت اهتمامها ده وكنت فاكر ان انت كمان بتبادلها نفس الشعور محبتش اتكلم معاك قولت اسيبك لحد ما تيجي تقولي بنفسك زي ما انا عملت بس مكنتش اعرف انك نش واخد بالك
بص جلال من بعيد علي ميار لقاها قاعده ساكته وسرحانه
جلال...بحزن لا يا امير انا كنت بتعامل مع ميار عادي زي ما بتعامل مع الكل يمكن انا وهي كان باين اننا قربنا من بعض اوي اكتر منكم انتوا لان دماغنا واحده بنهزر كتير بنضحك نفس الجنان كنت مبسوط انها طلعت لذيذه ودمها خفيف وحسيت انها قريبه مننا وشبهنا
بس صدقني يا امير انا عمري ما اتعاملت معاها بأي شكل غير انها زي فرح وجنه
امير....مصدقك يا جلال طبعاً المهم هي عرفت ان انت ورهف اتربتطوا
جلال....لا محدش يعرف انا لسه بقولك انت الوقت.
امير....تمام المهم انا طالب منك طلب حاول علي قد ما تقدر تكون حريص في التعامل معاها عشان متزعلش لان اكيد لو عرفت خبر أرتباطكم هتزعل
جلال....اكيد يا امير اطمن بس كمان انا مقدرش اتغير معاها لان انا من البدايه بتعامل عادي والله ولو غيرت طريقتي معاها هتشك ان في حاجه غريبه
امير...لا انا مقولتش اتغير معاها طبعا اكيد لو عملت كده هي هتشك بس اقصد حاول متهتمش بيها بشكل ملحوظ عشان متتعلقش بيك اكتر ومتنساش ان لو الامور اتطورت وميار زعلت او تعبت احتمال كبير علاقه ملك تتأثر بياسين لانها مهما حصل اختها فاهمني يا جلال
جلال....فاهمك يا أمير وإن شاء الله هحاول علي قد ما اقدر أني احتوي الموضوع ده كله وهيخلص علي خير
امير....إن شاء الله.
..............
قاسم كان قاعد بعيد عن زهره لكن قدامها وجنه شايله عدي في حضنها نايم وهي ماسكه موبايلها بتلعب فيه
مراد قرب من قاسم
مراد...ايه هنفضل في الوضع ده كتير؟
قاسم....وضع ايه يا مراد؟
مراد....هيكون وضع ايه انت وزهره طبعاً🤨
قاسم....مراد الله يرضي عنك أقفل علي الموضوع خلاص
مراد....اقفل عليه ازاي يعني مش فاهم انت بتستعبط يا قاسم صح
قاسم.....لا يا مراد مبستعبطش انا بس كل اللي طالبه منكم قبل ما اي حد يفكر انه يحاسبني او حتي ينصحني يحط نفسه مكاني ولو للحظه
مراد....ومين قال اننا مش حاطين نفسنا مكانك عارف ان الموضوع مش بسيط وعارف كمان تأثيره النفسي عليك واي حد فينا لو مر بنفس الموضوع ده هنبقي في نفس حالتك انا مش بقولك انسي وارجع زي ما كنت لان الموضوع مش زرار هندوس عليه هننسي وهنعدي بس نفكر بردوا في الايجابيات اللي في الموضوع
قاسم....بذمتك يا مراد انت مقتنع باللي بتقوله ده؟ فين الايجابيات اللي بتتكلم عنها دي ؟ لو تقصد الحب اللي بينا فا حتي ده زهره خلتني اشك فيه
مراد....غلطان يا قاسم كلنا شاهدين علي حب زهره ليك
قاسم.....الحب اللي خدته غصب يا مراد الحب اللي اتبني علي خدعه وكدبه وانانيه ولا الحب اللي اتبني علي وجع واحده عمرها ما أذتها بلاس والنبي تكلمني عن الحب ده يا مراد
مراد....ياقاسم كلنا بنغلط وانا واثق ان لو الموقف ده اتكرر تاني في وقتنا الحالي زهره عمرها ما كانت هتعمل كده زهره وقتها كانت صغيره وطايشه ومفكرتش في ابعاد الموضوع
بس مينفعش يا قاسم بعد كل ده والسنين اللي بينكم وولادكم الموضوع ينتهي بالشكل ده ولا انت بتتلكك يا قاسم عشان تكون مع فريده؟
قاسم....بحزن بتلكك؟ يبقي انت مش حاسس باللي فيا يا مراد ولا حطيت نفسك مكاني انا هقولك علي حاجه مقولتهاش لأي حد ولا حتي لزيد اللي متابع الحكايه كلها من أولها
يمكن يا مراد طول السنين اللي فاتت كل فتره كنت بحس ان ذكرياتي مع فريده بتهاجمني في عز الاوقات اللي كنت ببقي مبسوط فيها انا وزهره والغريب انها لما كانت بتيجي علي بالي مكنتش ببقي مضايق منها بالعكس كنت حاسس ان قلبي صافي من ناحيتها بشكل مش طبيعي وخيانتها ليا نسيتها
لدرجه اني كنت بضايق من نفسي اوي وبحس اني كده بخون زهره لمجرد تفكيري في فريده ولما شوفتها اتأكدت اني فعلاً مش زعلان منها ولا فاكر اللي حصل تحس كده ان ربنا كان قاصد يخليني اصفي من ناحيتها بطريقه غريبه طريقه خلتني اضايق من نفسي وانا مش فاهم ليه نسيتلها كل ده
صدقني يا مراد انا مش هنكر اني حبيت فريده جداً ومش هنكر ان لسه في مشاعر من ناحيتها خصوصاً بعد ما عرفت الحكايه كلها بس انا بعترف قدامك ان مشاعري اللي حاسسها تجاه فريده مش نفس مشاعري زمان
زهره خدت قلبي كله يا مراد 🥺💔
قدرت تخليني احبها بجد مواقفها كلها بالنسبالي معلمه جوايا ومستحيل تتنسي بقالي كام يوم مش بعمل اي حاجه غير اني بفتكر شريط حياتنا مع بعض واخر حاجه فاكرها يوم ما عرفت خبر حملها كنت طاير بجد يا مراد ويوم ما ولدت كنت مرعوب عليها رغم فرحتي بخبر حملها بس اللي محدش يعرفه اني روحت اكتر من مره للدكتور بتاعها ودكتور مجدي اترجاه لو في خطر علي حياتها ننزله طمني كتير وزهق مني من كتر ما كل شويه اكلمه
يوم ولادتها بالرغم من اني كنت فرحان زي اللي اول مره يخلف لكن كنت مرعوب عليها 💔🥺
زعلي ده كله يا مراد علي قد حبي ليها عارف لما تحس ان شريكه حياتك بتعتبرها بنتك مش بس مراتك وحبيبتك بنتك اللي ربتها علي ايدك وعشت معاها كل تفاصيل حياتها فجأه كده تحس انها غريبه عنك حاسس اني مش فاهم زهره ولا عارفها اه حبتني واه كانت عيزاني ليها بس متوقعتش ان زهره اللي تعمل كده زهره لا ينفع تخون ولا نكدب ولا تخدع ولا تظلم الست دي يا مراد انا مشوفتش في نضافه قلبها صدقني مش سهل عليا اعرف ان زهره عملت كده واكون عادي وافرح واقول ده من حبها و انسي و أسامح الموضوع صعب بالنسبالي اوي كمان حاجه مهمه لازم تعرفها يا مراد
طلبي للجواز من فريده مكانش عشان ارجع الماضي ولا انا حابب اكون جوز الاتنين واشوف نفسي مرغوب من الكل
بس فريده انا اول واحد ظلمها وكان لازم احسسها بالندم واحسسها اني مستعد ارجعلها حقها فيا زهره كمان ظلمتها وكان لازم احسسها اني بجيبلها حقها من اللي ظلمها حتي لو كان روحي فيها فريده مقطعه قلبي يا مراد لاني عارفها كويس طول عمرها فيها نفس نضافه قلب زهره اللي مرت بيه صعب وكان لازم اعوضها عنه ولما طلبت منها نتجوز كنت واثق انها هترفض لاني حافظها كويس 🥺💔 يمكن لسه بحبها بس حبي ليها مبقاش حب راجل لست مش عارف اترجم اللي جوايا يمكن حب عشره يمكن حنين للماضي يمكن مقهور عشانها بس اللي انا متأكد منه هو حبي لزهره🥺💔 طلبي لفريده كان عقاب لزهره كنت عايز احسسها بغلطها مراد زهره لازم تحس بالندم لازم تتعاقب علي غلطتها دي لازم ترد حق فريده
اللي خدته منها زمان💔
قاسم....بحب طبطب علي كتفه كنت واثق من كل اللي جواك ده من غير ما اعرفه عارف ان طلبك من فريده كان تعويض ليها مش اكتر وعارف كمان ان عشرتك ليها مش هاينه عليك و اتعاطفت مع وضعها بس مشكتش لحظه في حبك لزهره❣️
قاسم.....دول عشرين سنه يا مراد طول عمري بحلم اني اكمل مع زهره اللي روح و الباشا بدأوا كنت بحلم ان حياتنا مع بعض تكون امتداد لقصة حبهم💔
بس زهره وجعتني اوي وعشان اقدر ارجع اتعامل معاها زي ما كنت محتاج وقت ومحتاج اخليها تحس بحجم غلطها لازم احس انها ندمانه انا اتعلمت من الباشا يا مراد ان الندم جزء من العقاب ولو البني ادم محسش بالندم يبقي قلبه ميت ووقتها ربنا بيوجعه في اعز ما يملك عشان يجرب الوجع
واحنا اعز ما نملكه ولادنا يا مراد وصدقني لو ربنا وجعنا فيهم انا ممكن اموت فيها🥺💔
مراد....ياجدع متقولش كده ربنا يحميهم ويحفظهم ويبارك في عمرهم انا مقدر كل تخوفك يا قاسم بس لازم تعرف حاجه مهمه اوي ربنا اوقات بيبقي عارف نوايانا كويس و بيحاسب كل واحد علي قدر فهمه للتصرف اللي بيعمله مهما كان كبير يعني زهره انا واثق انها مكانتش مدركه ابداً حجم غلطتها ولا كانت تعرف ان ممكن كل ده يحصل لفريده كانت صغيره يا قاسم ومشاعرها تجاهك هي اللي حركتها غلطت محدش فينا يقدر ينكر ده بس كمان لو ربنا شايف ان زهره شخص وحش اوي مكانش زرع في قلوبنا كلنا محبتها❣️ والاهم مكانتش فريده بعد كل اللي شافته ده قالت لزيد انها مسامحها ولا كانت طلبت منك تسامحها وتنسي فاهمني يا قاسم
هز قاسم راسه بحزن💔🥺
قاسم.....انت عملت اللي عليك وحاولت ترد حق فريده وهي رفضت وانا احترمتها اكتر بكتير بعد رفضها ده حاول بقي تهدأ من ناحيه زهره خد وقتك في الزعل والعقاب لكن بهدوء في اوضتكم من غير ما أي حد يحس وبالذات جنه بنتك بقت عروسه يا قاسم واي تغيير في علاقتك انت وامها هي هتلاحظه بسهوله لانها مش صغيره وفاهمه كل اللي بيدور حواليها وانا واثق ان الوقت كفيل يمحي اللي بينكم
قاسم.....إن شاء الله يا مراد💔
مراد بحب طبطب علي كتفه هتروق وتحلي والدنيا هترجع زي ما كانت يا قاسم❣️
.......................
خرجت مريم من القصر وهي معاها طبق صغير متقطع فيه تفاح.
نادر....بضحك بتاكل ايه يا جعفر😂
مريم....تفاح هموت من الجوع زيد ومنذر اتأخروا اوي🥴
نادر.....هما لحقوا اكيد المطعم بيجهز الاكل.
مريم...ايوه بس انا جعانه اتجوزتني عشان تجوعني😒
نادر....😂😂😂 الحقي بتقولك عشان تجوعني يابنتي دي التلاجه اشتكت من كتر ما بتفتحيها
خلود....علي يدي😂😂 ببقي واققه اعمل وهي جنبي واقفه قدام التلاجه🙈
شمس....والغريب انها مش بتتخن الاكل ده بيروح فين😂😂😂
سالم...انتوا مالكم ومالها ما تسيبوها تاكل ده جعفر حبيبنا بردوا😂😂
مريم.....شوف هو نص الجمله كان حلو 😒😒😒 النص التاني بوظته في لحظه
سالم...انا مالي مش جوزك اللي مطلع عليكي اسم جعفر😂😂
روح.....مالكوا يا رخمين بمريومه سيبوها براحتكم وبعدين فعلا هما اتأخروا وكلنا جعانين
مريم....يالهوي يا ناس علي احلي روح في الوجود هو انا بحبك من شويه😍خدي تفاحه بقي😍😍
حطتلها التفاح في بوئها وفضلت روح تضحك.❣️😍
رن موبايل سالم في اللحظه دي
سالم.....اهو زيد بيتصل يا جعفر اكيد هيقولكم حضروا السفره فتح الخط وهو بيتكلم معاهم
سالم.....ايوه يا زيد انتوا فين ياعم هنموت من الجوع🤨
صوت زيد مكانش قادر يطلع الدم اللي بيغرج من بوئه مخليه شرقان و خانقه بيعمل صوت غريب كأن صوته صوت واحد في سكرات الموت💔🥺
زيد....سس ال م الحقنا.
جلال...قوله يخلص بقي هو ومنذر بدل ما نلغي الجوازه😂😂
راجح.....اسمع كلام بابا جلال يا سالم😡
جلال....😂😂😂اسف يا باشا
امير....اديله علي وشه لسه هتكلمه بهدوء😂😂😂
سالم....ياجدعان اهدوا مش سامع الوووو زيد انت معايا؟
زيد....ألحق منذر يا سالم💔
الصوت مكانش واضح كان ضعيف جداً والدوشه اللي هما عاملينها حواليه مع عياط عدي مانوا مخلينوا مش مركز لكن للحظه قلبه اتقبض وحس ان في صوت غريب طالع من زيد
قام سالم وقف وشاورلهم بأيده
سالم....لحظه اسكتوااااا زيد انت بتقول حاجه وضح كلامك مش سامعك
زيد....ألحقنا يا سالم ناس طلعوا علينا ومنذر بيروح مني💔 الحقوا يا اخويا
سالم....😳😳😳😳زييييييد ناس ميييييين فيكوا ايه
في اللحظه الكل قام وقف عيونهم جتحظه من الخوف والصدمه قلبهم وقع في رجلهم💔
ياسين....في ايه؟
سالم....زيد براحه يا حبيبي والنيي فهمني في ايه انت فين طيب
زيد....بعتلك اللوكيشن قبل ما اتصل بسرعه ياسالم منذر مش بيرد ونبضه ضعيف الحقوا يا سالم💔
سالم....انا جايلك حالاً اقفل هجيلك بسرعه.
راجح...في ايه يا سالم اخوك ماله وفين منذر
سالم....طلع عليهم رجاله ومش عارف فيهم ايه💔 يلا بسررررررعه انتوا واقفين تتفرجوا عليا😡
كاريمان....لا يا منذر مش انت كمان يا حبيبيي💔
روح ...امشوا بسرعه الحقوهم💔
خرجوا بسرعه علي عربياتهم كانوا بيجروا حرفياً كلهم وأولهم كان راجح اللي في لمح البصر كان بره 💔
روح وكاريمان وصبا و فيروز كانوا عايزين يروحوا لكن منعوهم بصعوبه لحد ما يعرفوا فيهم ايه الاول.
صبا خرجت وراء سالم جري عشان تلحقه
سالم...ارجعي يا صبااااا😡
صبا....بدموع عشان خاطري يا سالم خدني معاك وحياة زيد💔🥺
سالم....ارجعي وهطمنك عليه في الموبايل
صبا....لا مش هرجع خدني معاك ومش هعمل اي حاجه والله بس اكون جنبه💔
سالم....بقولك ارجعيييي😡
صبا....بصريخ بقولك مش هررررررجع💔 والله ما هقدر استني يا سالم🥺
بصلها سالم بشفقه
سالم....اطلعي بسرعه
جريت صبا قعدت جنبه وبسرعه خرج سالم والكل وراه بعربياتهم حتي الجارد طلعوا وراهم.
................
عند زيد ومنذر
فضل زيد قاعد فارد رجله سانت ضهره علي العربيه هدومه متبهدله تقطيع ودم وتراب و حاطط راس منذر علي رجله
زيد....قرب كفه من وش منذر كان بيطمن ان فيه نفس طالع منه منذر💔 قوم يا منذر طمني عليك
عينه كل ما تغمض عشان يستسلم من كتر التعب اللي حاسس بيه يرجع يمسك نفسه ويفتح بسرعه كان عايز يطمن ان اخواته وصلوا عشان يلحقوا منذر💔
دقايق عدت عليه كأنها سنين عينه كانت مقسومه بين منذر واول الطريق اللي اخواته هيجيبوا منه💔
سمع من بعيد صوت احتكاك لعجل العربيات علي الأسفلت ولمح من بعيد اول عربيه ظهرت كان فيها سالم ووراه ظهر كل العربيات
خد نفس طويييييييييل كله راحه❣️
العربيات في لحظه بقت قدامه الشباب كلهم نزلوا يجروا زي المجانين خوفهم ورعبهم كان واصل حدود السماء
سالم.....زيييييييد
صبا...لا لا لاااااااا زييييييييد زيد
جلال....اخويـــاااااا💔
داووود.....بسسسس اسكتوا
مراد....بسرعاااااا اتحركوااااا
ياسين.....زيد مين عمل فيك كده يا اخويا 🥺
راجح....وسعوا ابني زيييييد مالك يا حبيبي جرالك ايه عملوا فييييك ايه
بصلهم زيد وهو مش قادر ينطق💔
راجح...منذر قوم يا حبيبي قوم ياوااااد كلمني💔
قربت صبا مسكت فيه وهي منهاره
صبا.....متعملش فيا كده يا زيد💔
راجح...قربوا العربيات بسرعااااااا
سالم....مين اللي عملها يا زيد مين يا حبيبي
قاسم.....متخليهوش يتكلم يا سالم
زيد.....بتقطيع في الكلام ممم منذر 💔
قرب نادر عربيته بسرعه
ياسين وقاسم و يوسف وامير شالوا بسرعه منذر حطوا علي الكنبه اللي وراء
وقربوا بسرعه من زيد حاول ان محدش يشيله خصوصاً عشان راجح وصبا ميشوفوهوش في حالته دي لكن مش ديماً بنقدر نتحمل ونيجي علي نفسنا اوقات من كتر ما بنضغط علي نفسنا عشان منوجعش اللي قدامنا طاقتنا بتكون خلصت
حاول زيد يقوم لكن في لحظه كانت عينه قفلت وراح خالص وقبل ما يقع منهم ايد سالم و ياسين وقاسم كانت سبقاه
صبا....زييييييييد
نادر.....بسرعااااااا😡
حطوا في العربيه مع سالم والكل ركب وطاروا بالعربيات حرفياً.
اتصلت روح بيوسف عشان هي عارفه ان هو الوحيد اللي مهما كان حاصل بيرد عليها.
يوسف....ايوه يا روح ايوه يا حبيبتي
روح....طمني يا حبيبي زيد ومنذر فيهم ايه
يوسف.....بزجع سكت مش عارف يقولها ايه بعد المنظر اللي شافه💔
روح....مسكت قلبها 💔🥺 اوعي تقولي ان اخوك جراله حاجه اوعي والنبي يا يوسف🥺
يوسف....لا لا لا يا حبيبتي والله بخير بس احنا رايحين بيهم علي المستشفي حالاً
روح....طيب انا جايه حالا
يوسف....خليكي ياروح وانا هطمنك
روح ...بعصبيه ودموع وصريخ متقوليش خلييييييكي انا جايه حالاً
يوسف....طيب يا حبيبتي اهدي تعالي خلاص بس متقلقيش هما بخير والله
روح.....اوعي تكون بتكدب عليا
يوسف....ياروح والله ابداً تعالي اطمني عليهم بنفسك يلا🥺💔
قفلت روح وجريت علي بره هي وكاريمان والكل جري وراهم
روح....رايحين فين ارجعوا
فرح....بانهيار انا مش راجعه انا عايزه اشوف اخويا💔🥺
جريت روح بقله حيله علي العربيه بتاعت فيروز.
زهره.....بدموع داده زينب معلش خدي بالك من الولاد ومن ليلي🥺
زينب....روحي يا حبيبتي واطمني في عيني والله💔
جريوا كلهم علي العربيات وطلعوا وراء بعض🥺
........................
فرمل يالم العربيه بقوه قدام باب المستشفي ونزل وهو صوته عامل صدي صوت عالي
سالم......حد يساعدناااااااااا بسرعااااا
جري علي الباب ونزل اخواته جزء خرج منذر وجزء مع سالم في الوقت ده خرج بسرعه المسعفين بالترول
خدوهم منهم وطلعوا بسرعه وهما كلهم وراهم بيجروا بسرعه رهيبه في طرقه المستشفي مع الدكاتره.
الدكتور.....وهو بيجري دي حادثه؟
سالم....لا في ناس طلعوا عليهم
الدكتور.....بصوت عالي حضروا غرفه الاشعه بسرعه و بلغوا دكتور التخدير مايمشيش عشان لو في حد فيهم محتاج اي عمليه🏃🏃🏃🏃
دخلوا بيهم الاول غرفه الطوارئ عشان يكشفوا عليهم
الممرضه وقفتهم✋🏻 ممنوع حضراتكم
سالم....بغضب انا هدخل معاهم وسعيييييي😡
دخل سالم معاهم وفضلوا كلهم بره💔
كشف اول دكتور علي منذر
الدكتور.....اكسچين بسرعه و حضروا حقنه النبض ضعيييييف💔
سالم....منذررررر
الدكتور....من فضلك خليك هادي
سالم...بصوت واطي و وجع منذر خليك معانا والنبي💔🥺
الدكتور اللي بيكشف علي زيد شوفيلي غرفه الاشعه جاهزه ولا لا بسرعه.
سالم....زيد زيد قومي يا حبيبي💔
في اللحظه دي روح وكاريمان والبنات وصلوا كلهم بره🥺
روح....ابني فين يا راجح جراله ايه
كاريمان....منذر كمان جراله ايه
راجح....بوجع معرفش معرفش لسه جوه محدش طمنا
قربت فرح من امير وجلال الاتنين دموعهم نازله.
فرح....انتوا بتعيطوا اخويا حصله ابيييييييه🥺💔
نادر....بس يا فرح اسكتي
فرح.....زيد حصله حاجه صح💔
نادر....قولتلك اسكتي والله بخير الاتنين
حست روح انها هتقع من طولها
زهره بصريخ روووووح💔🥺
جري قاسم والشباب عليها مسكوها
مراد.....روح الاتنين بخير ايه امسكي نفسك
روح....اشوفهم يا مراد الاول🥺💔
مراد....هتشوفيهم استني بس تعالي. اقعدي💔
باب الاوضه اتفتح وبسرعه خرجوا بزيد جري علي اوضه الاشاعات
اول ما روح وفيروز وزيد شافوا منظره
صوتهم وصريخهم كان جايب المستشفي كلها.
روح....ابنيييييي💔
فيروز......اخويااااا زييييييد
فرح......لااااااا زييييييد فضلوا يصرخوا ويبدوا في الارض
قاسم....بااااااس مش عايزززز صووووت😡😡😡
جلال خد فرح في حضنه وكتم صريخها في صدره هو وجلال
ونادر ومريم حضنوا فيروز
وراجح راح علي روح.
روح....بانهيار في صدر راجح قولتولي انه كويس ومش فيه اي حاجه ضحكت عليا ليه يا يوسف ااااااه
يوسف.....والله بخير اطمني يا حبيبتي 🥺🥺🥺
راجح....بس ياروح بس. والله لا هجيب حقهم من اللي عملها.
مراد.....سالم سالم استني رايح فين
سالم....هيدخلوا اوضه الاشعه عشان يطمنوا انه مفيش اي نزيف
كاريمان....طيب ومنذر طمني والنبي🥺
سالم....🥺💔 بخير اطمني معاهم لسه وهيدخل بعد زيد
دقايق عدت طويله علي الكل لا زيد خرج من اوضه الاشعه ولا منذر خرج من اوضه الطوارئ.
بعد وقت بسيط لمحوا دكاتره وممرضين خارجين من عند زيد بيجروا
مكانوش فاهمين اي حاجه💔
قربهم منهم دكتور صغير في السن من سنهم تقريباً
راجح....طمني ابني فيه ايه ؟
الدكتور.....اطمن بس هو لازم يدخل عمليات الوقت حالاً فيه عنده خلع في الكتف الشمال وللاسف في عمليه تانيه اهم لازم تتعمل حالاً عنده نزيف في الكلي ولازم حالاً يتعمله إستئصال غير الكدمات و الجروح الكتير
سمعت صبا كلمه استئصال في لحظه كانت فاقده وعيها بين ايدين داوود
داوود....صبااااااا
جري عليها نادر وياسين مسكوها منه شالها ياسين وجري بيها علي اوضه الطوارئ
في اللحظه دي خرج منذر بالترول مع الدكتور علي غرفه الاشعه
اول ما روح والبنات شافوا اتصدموا خصوصا كاريمان اللي فضلت تعيط وتصرخ انا فيروز فا وقفت في مكانها مش بتتحرك عينها عليه وهنا بيجروا بيه كانت حاسه انها في حلم مرعب جزء بيجري بأخوها شمال وجزء بمنذر يمين والاتنين حالتهم صعبه ومنظرهم بشع
مراد.....فيروز انتي كويسه؟
هزت فيروز راسها وبعدين اترمت في حضنه وفضلت تعيط بانهيار💔🥺
مرت دقايق بسيطه وخرجوا من اوضه منذر بسرعه بلغهم الدكتور ان هو كمان عنده كسر في دراعه وكسر في الانف وعنده جرح في صدره محتاج خياطه وجرح في راسه النبض عنده ضعيف
كانوا متدمرين حرفياً🥺💔
مضي راجح علي ورق العمليات وفضلوا كلهم بره مستنينهم.
لمحوا صبا خارجه من اوضه و ماسكه راسها 🥺
قام داوود بسرعه مسكها و راح بيها علي الكرسي
زهره....خرجتي ليه يا صبا خليكي جوه مرتاحه يا حبيبتي🥺💔
فضلت صبا ساكته ومش بتتكلم دموعها نازله بوجع💔
الشرطه جات خدت اقوالهم مكانوش يعرفوا اي حاجه وقرروا انهم هيشوفوا اي كاميرات في الشارع تجيب رقم اي عربيه او ملامح الاشخاص لحد ما منذر وزيد يتحسنوا ويقدروا ياخدوا اقوالهم.
قاسم.....بهدوء وحزن لازم نعرف مين اللي عملها💔
ياسين.....هنعرف ومش هيكفيني فيه عمره😡
سالم.....بجديه وجمود غير معهودين
ششششششش حتي لو عرفنا محدش فينا هيتحرك ولا هيقرب من اللي عملها
ياسين....بغضب يعني ايه نسيب حقهم😡😡
سالم.....ولاد الطوبجي مبيسيبوش حقهم يا ياسين بس زيد ومنذر يقوموا بالسلامه الاول حقهم كده كده راجع بس عشان يرجع هيرجع وهو زيد صالب طوله😡😡 اخويا اتغدر بيه زيد الطوبجي اللي طول عمره واقف شوكه في زور الكل ومحدش يقدر يقربله قدامك راقد الراقده دي😡😡😡
عايزنا احنا نروح نجيب حقه من غير ما يكون واقف يشوف بنفسه حقه وهو بيرجع😡😡 من غير ما يرد كرامته مستحيل انا قولت اللي عندي ولو اتعرف مين اللي عملها وحد فيكم فكر بسسسس انه يتصرف من غير ما يرجعلي حسابه هيكون معايا😡
حق اخويا ومنذر هيرجع😡 بس الاول يقفوا علي رجلهم و وقتها هنطربق الدنيا علي دماغ اللي عملها خلصانه✋🏻
مراد.....سالم معاه زيد مش هيرتاح غير لو رجع حقه بأيده عشان نومته دي مش سهله لا غليه ولا علينا💔
روح.....انتوا بتقولوا ايه🥺 مش وقته انا مش عايزه حاجه غير اني اشوفهم بخير
سالم....هيبقوا بخيررررر وهيطلعوا منها بس لازم الكل يعرف اللي هيحصل بعد ما يقوموا 😡
مر اكتر من ثلاث ساعات ونص ولسه محدش فيهم خرج الاجواء كانت حزينه وكلها وجع ودموع 🥺
في الوقت ده هشام كان عرف من امير جري هو ورباب عليهم وبلغ في طريقه رامي راح بسرعه هو ورهف
كانوا واقفين جنبهم ومستنين هما كمان
خرج منذر من اوضه العمليات والدكتور بلغهم ان اخيراً حالته استقرت.
راجح....طمني عليه يا دكتور
الدكتور.....الحمد لله العمليه نجحت ركبنا شريحه ومسمار الجروح اتخيطت
مفيش اي نزيف داخلي بس كويس انكم جيبتوا في الوقت المناسب للاسف كان بيروح مننا واضح انه كان واخد ضربات عنيفه في صدره لما وصل هنا نبضه كان شبه معدوم وضربات القلب ضعيفه بس هو حالياً حالته مستقره جداً النفس اتحسن والنبض رجع اشتغل
تقريباً العمليه خدت حوالي ساعتبن إلا ربع بس مكنتش عايز اخرجه غير لما اسيبه تحت الملاحظه شويه واطمن انه بقي بخير وبفضل الله رجع زي ما كان
هنحطوا في الرعايه ساعتين تلاته لو اتحسن وحالته فضلت مستقره هننقلوا في اوضه عاديه حمد الله علي سلامته
كاريمان....الحمد لله يارب🥺💔
روح...بدموع طيب وابني هو دخل قبله العمليات ولسه مطلعش🥺
الدكتور....الوقت الدكتور يخرج يطمنكم.بس انا عارف انه بيعمل عمليتين اكيد هياخد وقت اطول ادعيله وإن شاء الله ربنا يطمنكم عليه بعد اذنكم.
.................
دخل منذر الرعايه فضلوا واقفين بره الازاز يبصوا عليه🥺
حالته كانت صعبه ملامحه بايظه كل جزء فيه باين كان لونه ازرق🥺
كاريمان.....يارب انت عالم بحالي اشفيه يارب مش عشاني عشانه هو 🥺 كفايه يارب والنبي وجع وعقاب ابني ملهوش ذنب بصت علي فيروز لقتها واقفه منهاره في صمت
كاريمان.....هيبقي كويس اطمني🥺💔
حضنتها فيروز وفضلوا يعيطوا
مراد....يلا يلا ارجعوا سيبوا يرتاح وقفتنا ملهاش لازمه تعالي ارتاحي يا كاريمان هانم
................
روح كانت قاعده علي الكرسي حاطه ايدها الاتنين علي راسها وباصه في الارض دموعها بتنقط وراء بعض
حست بكف راجح علي ضهرها رفعت وشها براحه ليه واول ما بصتله دفنت وشها في صدره🥺
راجح....بهدوء هيبقي كويس يا روح ابنك جامد وقوي زيد انا عارف انه هيتحمل و هيفكر الف مره قبل ما يستسلم عشان ميوجعش حد فينا
روح....اااااه ابني بيروح مني يا راجح
راجح....بسسس متقوليش كده زيد هيبقي بخير انا واثق ان ربنا هيقوموا بالسلامه 🥺 اكيد مش هيعمل فيا كده اكيد مش هيكسر ضهر ابوه ويقطم وسطوا💔 زيد مش هيعملها فينا ياروح
ادعيلوا يا حبيبتي ادعي ربنا ما يوجعنا فيه ابداً💔🥺
روح....لو ابني جراله حاجه انا هموت يا راجح زيد لا يا راجح ده اختبار ربنا فيه اصعب من اي اختبار في الدنيا زيد لا والنبي يا راجح🥺🥺💔
حاول راجح انه دموعه متنزلش حضنها بدراعه بكل قوته وبص لفوق وهو بيتنهد يااااارب💔
.....................
مرت سبع ساعات من وقت دخول زيد
واخيراً خلص العمليات مع آذان الفجر
في اللحظه دي الكل كان بيدعي من قلبه ان زيد يخرج بالسلامه محدش فيهم روح الكل موجود
منذر اتنقل اوضه عاديه بعد ما حالته استقرت لكن كان لسه نايم بسبب تأثير البنج والمهدئ اللي واخده وطبعاً تعب جسمه من كتر الضرب مكانش دريان بأي حاجه حواليه🥺
اتفتح باب اوضه العمليات وخرج الدكاتره قدامهم وهما باين عليهم الإرهاق الشديد.
جريوا عليه كلهم.
سالم....طمني يا دكتور اخويا كويس صح؟
دكتور العظام....اطمن بخير انا المسؤول عن عمليه دراعه الحمد لله كتفه اترد طبعا كان الخلع صعب احتاج شرايح ومسامير هو كمان بس اطمن العمليه ناجحه 100٪ بالنسبه للكدمات اللي في باقي جسمه هتاخد وقت في تورمات في كف ايده اليمين لكن مفيش كسر ولا حتي شرخ كلها كدمات قويه الورم ده كام يوم وهيخف خالص مفيش اي كسر في اي حاجه في جسمه كله تمام بفضل الله
راجح....الحمد لله🥺💔 يارب
مراد...طيب والاستئصال اللي قولتوا عليه ده ايه
الدكتور التاني....الحمد لله كان في نزيف شديد يمكن الاشعه ظهرت ان فيه نزيف بس متوقعتش انه قوي كده لكن قدرنا نسيطر عليه وزي ما قولت عملت لجزء بسيط استئصال والحمد لله العمليه عدت علي خير هو الوقت اتنقل العنايه المركزه هيفضل فيها من ثلاث ايام لاسبوع لحد ما حالته تستقر بس اسف جداً انا همنع عنه الزياره نهائي لحد ما اتأكد ان حالته استقرت
روح....بتوهان يعني ايه يعني ابني هيبقي كويس ولا لا🥺
الدكتور....ان شاء الله احنا بس محتاجين نعدي 24 ساعه لو عدوا علي خير نبقي كده اطمنا وهنعرف ان حالته استقرت .
راجح....طيب معلش يا دكتور هو فاق اتحسن يعني
الدكتور...بأسف هي دي النقطه اللي حباب اتكلم فيها اي مريض بيخرج من اوضه العمليات لازم يتعملوا إفاقه
اينعم زي ما المل عارف مش بيفوق 100٪ فالميه بس بيبقي فاق شويه
لكن ابن حضرتك حالته اول مره تمر عليا لما دخلنا بيه غرفه العمليات كنت شاكك انه دخل في غيبوبه اثناء العمليات كنت قلقان انه ميقدرش يقاوم خصوصا انه جاي في حاله صعبه جداً
واحتمال كبير ميتحملش عمليتين بس ماشاء الله كان تمام ومستجيب معانا
بس الغريب انه لسه مفاقش لحد الوقت ضربات القلب والضغط والنبض كل حاجه فيه منتظمه متقلقش بس توقعي تقريبا كان في محله و عشان تكونوا عارفين احتمال يدخل في غيبوبه💔
روح...حطت ايدها علي بوئها لااااا🥺
سالم....بأرتباك لا لا لا اكيد حضرتك فاهم غلط غيبوبه ايه اخويا كلمني بنفسه وقالي الحقه ولحد ما وصلناله كان كويس وكان كل خوفه علي منذر اللي كان معاه احنا كلنا كنا خايفين علي منذر لان هو اللي كان فاقد وعيه و كان بيروح مننا زبد كان كويس بيتكلم وواعي وكل همه نوصل هنا بسرعه عشان منذر😳 اكيد هو لسه تحت تأثير البنج ويمكن ياخد وقت عشان دول عمليتين مش عمليه.
ياسين....يادكتور اخويا كان كويس وبيتكلم صدقني🥺💔
الدكتور.....وهو ده اللي بتكلم فيه حالته بالنسبالي غريبه اولاً احب بس اصحح معلومه لحضرتك تأثير البنج ملهوش علاقه بمدة التخدير
دكتور التخدير ميقدرش يديله كميه كبيره من البنج لانه بيتاخد علي فترات وكل جرعه بيبقي معروف بتخدر وقت قد ايه ولو العمليه هتاخد وقت طويل قبل ما الوقت يعدي وقبل ما المريض يبدأ يفوق بنزود الجرعه مره تانيه
البنج مينفعش يتاخد مره واحده حتي لو العمليه هتقعد بالعشر ساعات بيتاخد بمعدل معروف كل شويه جرعه لانه غلط يتاخد جرع كبيره يعني في حاله استاذ زيد طول السبع ساعات هو خد اكتر من جرعه عشان كده بقولك انه حالياً مش تحت تأثير كلي للبنج المفروض كان فاق ودي بالنسبالي تدل علي احتمال دخوله في غيبوبه
راجح...يعني ايه ابني لو محتاج يتنقل في اي مكان في العالم هنقله حالا 💔
الدكتور.....لاخالص اصلا نقله في الحاله دي خطر عليه هو لحد الوقت حالته مستقره وحتي لو دخل في غيبوبه هتكون مؤقته بأذن الله بس اي نقل في حالته دي مش صح خالص ولو شايف انه محتاج او حالته تستدعي ده كنت طلبت منك بنفسي خلينا بس منسبقش الاحداث وندعيله ونستني عليه احنا مش هنقصر معاه وهنعمل معاه اللازم وزياده❣️
مراد.....طيب مش هينفع حتي نبص عليه
الدكتور....من الازاز بس من فضلكم العدد كبير جدا لازم يخف شويه قعدتكم مفيش منها فايده
راجح...طيب ومنذر هو الوقت هيحتاج حد يقعد معاه عادي صح
الدكتور....اه عادي ممكن يفضل معاه مرافق واحد بس وربنا يطمنكم عليه إن شاء الله ❣️ بعد اذنكم
راجح...اتفضل💔
امير ....انا هفضل معاهم
سالم...لا انا اللي هفضل
امير....انت معاك مراتك وعشان الشغل انا فاضي وانا اللي هفضل مع منذر
مراد....امير بيتكلم صح خليه هو وعادي هنبقي نبدل مع بعض
جلال...انا كمان هفضل معاهم🥺💔
راجح....هي رحله خلاص انت هتروح امير اللي هيفضل😡😡
جلال....بدموع وانهيار اول مره يكون في حالته دي قولتلك هقعد يعني هقعد
محدش يقولي اعمل ايه انا مش هسيب اخويا ومنذر💔💔💔💔🥺
مراد....اهدي يالا في ايه
قرب منه سالم وخدوا في حضنه
سالم....بس يلا بطل عياط اهدي هخليك مع امير انا هتصرف علي الاقل ميبقاش امير لوحده وبكره انا اللي هكون معاهم امسح دموعك دي يلا🤨
بص راجح بغضب لجلال وسابهم ومشي راح يشوف زيد اتنقل ولا لسه.
مراد.....صلي علي النبي كده عشان روح وامسك نفسك ياض
جلال....بدموع ده زيد يا مراد💔🥺 زيد اخويا اتغدر بيه ومش لايقه عليه الراقده دي خالص🥺💔💔💔
سالم....وشرف امي وامك لا هجيبله حقه هو ومنذر لحد عنده من اللي عملها انت فاهم ياض اللي يفكر يقرب منكم همحيه من علي وش الدنيا.
ياسين.....بحزن مين اللي ممكن يكون عملها يا سالم💔
سالم....مش مهم مين المهم انه قدر يعملها واكيد مش هنعديها
ياسين.....لو فيها موتي انا عن نفسي مش هعديها بحق نومه زيد اللي اول مره في حياتي اشوفوا نايمها لاهخرب الدنيا علي دماغ اللي عملها🥺💔
مراد....هنجيبه وهيندم وهياخد مننا درس عمره بس الاول نطمن علي اخوكم وعلي منذر يلا بينا💔
راحوا كلهم علي مكان غرف العنايه
وقفوا قدام غرفه زيد واول ما شافوا اتصدموا🥺🥺🥺🥺
خراطيم خارجه من بوئه ومناخيره
اسلاك كتير خارجه من صدره متوصله بكذا جهاز وشه متدمر دراعه مربوط كف ايده التاني وارم بشكل ملحوظ
الكل كان منهار اخواته الشباب كانوا بيعيطوا بحرقه لاول مره في حياتهم ينهاروا بالشكل ده قدام الكل و البنات كانوا منهارين اول مره زيد ينام النومه دي وبالشكل ده
كل واحد فيهم قدام زيد كان حاسس بالعجز رغم انه مش الكبير لكن كان سند وضهر للكل 💔
كل واحد فيهم وقف سرح شويه في موقف جمعوا بزيد💔🥺
- يتبع الفصل التالي اضغط على (رواية احفاد الطوبجي) اسم الرواية