رواية ازاي اطفش عروسة بابا الفصل التاسع والعشرون 29 - بقلم اليا
الفصل التاسع و العشرون
مـراد زعق _ " معتبر نفـسك راجل و أب ، واخد الطفلة من حضن أمها حارمها من حنانها و حبـها يا بجاحتك يا أخي ، لا و واخد دور الضحيه .. "
عمـر باصص بطرف عينه على جمـانه _ " بس للي شايفـه أنا في حد غيري واخد دور الضحيه و متمكن منه .. "
مـراد فهم التلميح ، حتى نبرته المليانه تريقـه زودت من عصبيته خلته يتهجم عليه لولا ابنه وقفـه _ " يونس متخفش بص هي ديه اختك .. "
غفـران بمجرد ما شاور عليها ، بصت لعمر ببراءة _ " بابا ، غفـران معندهاش اخوات صح ، أنا بنوتة بابا لوحدي ماما اتوفت من زمان سابتنـا .. "
جمـانه شهقت _ " بعدما اخدت البنت مني وهمتها اني ميته زاي جالك قلب تزعلتها على فراقي .. "
غفـران وقفت اندفاع ابوها للي واضح هينفجر في وشـها نطقت بمنتهى الطفـوليه و هي بتلف راسها _ " بس أنا مزعلتش ، بابا ديما جنبي مسبنيش .. "
مـراد بحنيه _ " متفـهم حبك لباباكي بس هو عمل غلط صغنون خالص مكنش ينفع يكذب عليكي ، مامتك عايشه مسابتكيش أهي قدامك .. "
غفـران باصرار _ " لا أنا ماما متوفيه ، و مش فاكره وشها عشان أقارن الشبـه بس طبعا مامتي أحلى .. "
مـراد بهداوة بيحاول يفهمها من غير ما يضغط عليها _ " مامتك مش اسمها جمانه و هي برضو اسمـها جمانه .. "
غفـران مطت شفـايها _ " على كـده أي واحد في البلد اسمه عمـر يبقى بابا صح ؟.. "
الرد الأككبر من حجمها و الغير متوقع ، خلا أولياء الأباء الحاضرين بعدما كانو مصدومين من للي بيحصل يضحكو ، استغلت وجودهم لتثبت موقفها ..
غفـران بصت في وشوشهم ببراءة_ " مفيش عمو هنـا اسمه عمر لزوم التأكيد .. "
" لا في ، أنا اسمي عمـر .. " كاتم الضحكه ..
غفـران بثقة _ " يعني ممكن عمو عمـر يبقى بابا عمر عشان عنده نفس الإسم معتقدش .. "
عمـر نزل على ركبه ، بحنيه مسح على خدمها بصباعه _ " غفران مش مضطره تشـرحي لأي حد وجهة نظرك خلينـا نمشي و هفهمك بعدين .. "
غفـران كشرت _ " لا هكتشف بنفسي هي ماما ولا لا ، ممكن هي يبقى ليها شكل و اسم زي ماما ، بس يا ترى هي تعـرف غفـران زي مامتها .. "
جمـانه بلعت ريقـها _ " مامتك و أعرف عنك كل حاجه .. "
غفـران _ " همم طب قوليلي ايه لوني المفـضل ؟ أكلتي المفضله فرجلي بلبس كم ؟ .. "
جمـانه بزعل _ " في غيابي أكـيد كل اهتماماتك تغـيرت معرفش الإجابه عن الأسئلة ديه ، مقهـوره عشان مكنتش جنبك في الفـتره للي فاتت .. "
غفـران مطت شفايفها قبلما تفرد اديها المقفـولين قدامهم نطقت بطفـوليه _ " في حسنه في ايدي هي في اليمـين ولا الشمال قولي يا شطوره .. "
جمـانه اتوترت _ " هي في اليمين ، لا استني في الشمال .. "
غفـران فتحت ايديها و هي بتتنطط _ " خدعه مفيش في ايدي اي حسنه لا اليمين ولا الشمال ماما أكيد بتعـرف جواب السؤال ده نت مش هي فمتعرفيش .. "
نظرتها ناحية جمـانه مليانه ثقـه مترددتش ولو للحظه تثبت عكس للي هي بتدعـيه ، رجعت خطوره لـورا مسكت ايد ابتسمتله حست بخوفه ، خايف أكثر منها كان خايف من ردت فعلها ، خايفها تقتنع و تسيبه ..
غفـران _ " بابا ، نت فاكر أنا قلت ايه لما تكـلمت أول مره و فاكر مشيت أول مـره امتى ، أكيد ماما للي بتحبنتي هتكـون هي برضو عارفه .. "
مـراد بتشكيك من سكوتـها _ " أكيد هي فاكره .. "
غفـران بنظره سخريه محدش لاحظها غـير جمانة _ " طيب عيد ميلادي انهي يوم في الشهـر .. "
معرفتش ترد ، اتوترت أوي خصوصا من نظرات شك زوجها حست نفسها هتخسر كل حاجه فجأة أغمـى عليها سندها مراد قعدها في حضنه بيطبطب ع خدها بيحاول يفـوقها و يونس عيط من خوفه عليها ..
عمـر بتريقه _ " طول عمرك محترفة تمثيل ، يلا يا غفـران خلينا نمشي .. "
غفـران بتمثل الزعل _ " صح مش ماما بس هي مامت يونس و تعبت بص هـو خايف عليها زاي .. "
عمـر بعدما سابت ايده و جريت على جمانه _ " غفـران .. "
غفـران مالت على وذنها ، همست _ " ماما ،
يتبـع ..
•تابع الفصل التالي "رواية ازاي اطفش عروسة بابا" اضغط على اسم الرواية