رواية مملكة انطونيوس الفصل الثاني 2 - بقلم حبيبة محمد
مملكة انطونيوس (جاري تعديل الاخطاء اللغوية)
صلِّ على سيدنا محمد 🌺صلَّ الله عليه وسلم تسليما كثيراً 💖
قال رسول الله صلِّ الله علية وسلم (إلقاء السلام كامل اجره خمسين حسنة والحسنة بعشر امثالها ورد السلام فرض)
________________________________
يامصطفى اصحى يامصطفى
مصطفى بنعاس: اى يا اسلام بتصحينى بدرى كدا لية دى لسة الساعة 5 الفجر
اسلام: يلا يابابا عشان نروح الشغل
مصطفى: انتَ مقولتش ان الشغل هيبقى بدرى اوى كدا
اسلام: ايوا بس احنا عقبال ما نوصل للسفينة فى البحر الاحمر هناخد ساعتين
مصطفى: خلاص هقوم اهو
قام مصطفى بدخول المرحاض وتوضأ وقام بأداء فريضة الصلاة
اسلام: خلصت
مصطفى: اه خلصت الحمدلله يلا نتوكل على الله
♡________________________♡
نور: يلا يا وردة مش ساعة فى الحمام
وردة: خلاص اهو طالعة
نور: ساعة بتقوليلى خلاص طالعة
وردة وهى تخرج من المرحاض
خلاص ياختى خلصت هخش اصلى عقبال ما انتى تخشى تروقى الاوض عشان نمشى
نور بتأفف: حاضر
بعد انتهاء وردة من فريضة الصلاة وانتهاء نور من تنظيف الغرف توجهوا الى الخارج للذهاب الى العمل الجديد
$________________________$
يلا يا مصطفى خلص عشان نلحق السفينة
مصطفى /حاضر ادهم خارج اهو
خرج ادهم من المنزل انا تمام يلا بينا،
عندما وصل الشباب الى المكان علت الدهشة وجوهم جميعًا حيث كانت البحر ازرق ولامع وبراق واشعة الشمس التى تنعكس علية تعطى مظهراً خلاب (وكيف لايكون بهذا المنظر الخلاب فهو البحر الاحمر اجمل البحار فى مصر) بالاضافة الى كبر السفينة الراسية على بر البحر المكونة من طابقين
ادهم: المنظر دا محتاج صورة
اسلام: لامش محتاج صورة دا محتاج ألبوم صور
مصطفى: والله العظيم مش عايزة اقطع اللحظة الحلوة دى بس يلابينا عشان ورانا شغل
دخل الثلاث شباب الى السفينة وقابلهم احد الحراس
الحارس : ريحين فين يا اساتذة
مصطفى: هنقدم على شغل الديكور الى حضراتكم كنت طالبينوا على السفينة
الحارس: تمام تعالوا ورايا عشان تخشوا على الاختبار الاول
$____________________$
وصلت كل من الفتاتان الى السفينة وتم قبولهم للوظيفة بعد مرورهم بالاختبار
الحارس: تمام يا انسة واحدة فيكوا هتشتغل فى الطابق العلوى والتانية فى الطابق السفلى
الفتاتان بإيماء بمعنى حسنًا
وردة: بصى يا نور انا هشتغل فى الطابق السفلى عشان ممكن ادوخ وانا شغالة فى الطابق العلوى
نور: تمام
وذهب كل من الفتاتان إلى عملهن
$___________________$
عند مصطفى وادهم نجح مصطفى وادهم فى الاختبار لحسن حظهم ان مصطفى كان يتذكر بعض الاشياء عن الديكور التى سبق لهُ دراستها فى الكلية ولكن اسلام لم يتم قبوله فى الوظيفة
الحارس: تمام حد فيكوا انتوا الاتنين (ادهم ومصطفى) يطلع يزبط الديكور الفى الطابق العلوى وانتَ (اشار الى اسلام) هتعقد معانا الرحلة دى بس بعد كدة متجيش تانى عشان انت فشلت فى الاختبار
اسلام فى سرة يالهوى على الذوق الانت بتكلم بيه
مصطفى: تمام يافندم ادهم هيطلع يشوف الديكور الى فى الطابق العلوى وانا هفضل فى الطابق السفلى لو فيه اى حاجة هزبطها
الحارس بإيماء: تمام
وذهب الحارس وبعدها استدار مصطفى الى اسلام هو احنا ازاى جبناك هنا وانت مش مهندس ديكور انا ازاى مفكرتش فى الحتة دى
اسلام: يعم خلاص انا ذات نفسى نسيت اصلاً بس على العموم هروح بعد تلت ايام بعد انتهاء الرحلة
متزعلش نفسك
اماء له مصطفى بالموافقة وادار رأسة الى ادهم يلا ياادهم روح على الطابق العلوى شوف الديكور بتاعوا اماء له ادهم بالموافقة وذهب الى الطابق العلوى
وهو ليه يعنى مش عايز يجيب اختوا معانا يعنى هناكولها هذا ما قاله احد الشباب لصديقه، ذهب ادهم الى احد الكافيهات لكى يرى اذا كان يحتاج الديكور الخاص بها الى بعض الاشياء والترتيب ولم يخب ظنه حيث رأى ان الديكور يحتاج الى العديد من الاشياء احضر حقيبته وبدأ بإخراج ادواته وشرع فى العمل
♡__________________♡
بدأت نور فى العمل بعدما ارتدت الزى الخاص بالعمل وبدأ تقدم المشروبات والاطعمة للزوار فهى كانت تعمل فى الجزء الايمن من الكافيهات الذى يضم 3 كافيهات
انت يا انسة تعالى هنا هذا الكلمات لم تصدح الا من امرأة عجوز فى منتصف الخمسين تقريباً اتجهت اليها نور وقالت: نعم يا فندم اقدر اساعدك فى حاجة
المرأة: عايزة كوباية شاى ومشروب شيكولاتة لبنت ابنى واشارت الى فتاة صغيرة تجلس بجانبها ويزين وجهها ابتسامة بلهاء
نور: حاضر يافندم خمس دقايق والحاجة هتبقى عندك
وذهبت وتركت المرأة والفتاة حتى تحضر لهم طلبهم
&____________________&
خلاص كدا لو عملت دى باللون البنى هتبقى احلى ومش هيبقى باهت زى اللون الرمادى وبدأ بتلوين الجدار الخلفى للطاولات بحرص شديد تمام كدا لوحطيت المستطيل الى من اللون البنى هتبقى احلى التف ادهم لكى يرى اين هو المستطيل الخشبى ولكنه لم يجدة بجوارة بدأت علامات الاستفهام تدور فى عقل ادهم
ادهم: يمكن نسيتة فى الكانتين بتاع الكافية كاد يذهب ليحضر المستطيل ولكنة وتوقف على صوت شجار عالى يأتى من الطابق السفلى فهرول الى الطابق السفلى بخوف على فكرة ان يصيب مصطفى واسلام مكروه
♕__________________♕
فى الطابق السفلى كان مصطفى واسلام يقفون على الجانب الايسر من الطابق حيث كان الشجار يملئ المكان الايمن من الطابق حيث كان يتكون الشجار من شابين ويلتف حولهما عدد كبير من الشباب لأبعادهم عن بعضهم البعض ولكن توقف الشجار على صوت رجل كبير فى السن والذى لم يكن سوى المدير
المدير: الهيعمل نَفَسْ نفس واحد بس هرمية فى البحر
ثوانى وعاد الشجار من جديد ولكن اشد من السابق حيث قام احد الشبابين بضرب الاخر على ظهرة بالعصا وكأن المدير لم يقل شيئا منذ ثوانى
اسلام بسخرية: يعنى هم سيبين 95 فى المية من الشباب وأخدو من 10 فى المية بتوعو كبار السن وخلوهم يقودو سفينة طابقين فى عرض البحر
مصطفى: شكرا على تفكير حضرتك ينفع بقى ترجع لورا شوية عشان شوية وهنفطس معاهم فى قلب الخناقة
ادهم بلهفة: ياجماعة انتوا كويسين؟
سلام: اوعى يالا خلينى اشوف
ادهم بغيظ: صدق يالا انا غلطان انى سبت شغلى وجريت عليك
سلام: ماشى ماشى اوعى بقى
ذهب ادهم ووقف بجانب مصطفى وتمتم بغيظ فى اذنه اخوك دا لا يطاق
فجأ توقف الشجار وحل الخوف على وجوه الجميع بلا استثناء ولكن ليس من كلمات المدير بل بسبب علو الامواج بشكل مخيف حيث قامت بتدمير الجزء الامامى للسفينة ولم تكتفى الامواج بهذا فقط بل قامت بتدمير الطابق العلوى بالكامل وغرق العديد من الاشخاص وهطل المطر الغزير كل من كان على السفينة يصرخ بخوف لعل احد ينقذهم من الغرق ولكن لاحياة لمن تنادى
شرع الحارس فى وضع عوامات لكى يقفز عليها الاشخاص
ادهم بخوف: مصطفى هو احنا هنموت
مصطفى وهو يمسك بيد اخية خوفًا علية من السقوط فى البحر فهو لا يجيد السباحة : أُوول الشهادة ياادهم لعل دى اخر لحظة نشوف فيها بعض
وفجأ وقع كل من ادهم ومصطفى واسلام فى البحر
مصطفى بصراخ: اسلااااااااام
ولكن فجأ وقع علية قطعة من الحديد ادت إلى غرقة فى قاع البحر
♕_____________________♕
- يتبع الفصل التالي اضغط على (رواية مملكة انطونيوس) اسم الرواية