رواية فعلتها لأجل أبي الفصل الثلاثون 30 - بقلم هدير عبدالعليم
دنيا باستفهام : دكتور هانى بيتصل ليه؟!
آلاء: هو…
دنيا : ماله فيه أيه ؟!
آلاء: هكلمك بعدين.
دنيا : ردي عليه.
آلاء: هكلمه بعدين, يلا نأكل.
دنيا بدأت اقلق آلاء اتهزت أول ما شافت ان دكتور هانى بيتصل على الفون.
دنيا بضحك: فى العيادة دكتورة و هنا شيف قد الدنيا .
آلاء بثقة و ضحك: أماال!؟
معاذ : بجد عاش البشاميل جامد.
آلاء بحب: الآكل إللى معمول بحب لازم يكون حلو.
بابا بفخر : بنتي شطورة من زمان .
آلاء بحب: حبيبي يا بابا.
دنيا بتسأل آلاء: قدمتي على الماجستير ؟!
بابا : خلصتي الباسبور إللى هتسافري بيه؟
آلاء بتحاول تكتم دموعها : اه دعواتكم.
ماما : فيه أيه ؟!
آلاء: مفيش..
ماما : كملي أكلك.
آلاء: أنا الحمد لله شبعت .
معاذ : تلفونك بيرن يا آلاء.
آلاء بتقوم بسرعة :أنا هرد.
^^ فى الاوضة و فى الفون^^
دكتور هانى : أزيك يا آلاء عاملة أيه.
آلاء: الحمد لله, حضرتك عامل أيه ؟!
دكتور هانى: الحمد لله, أنا أتصلت أطمن عليكِ.
آلاء: أنا كويسة .
دكتور هانى: متزعليش أكيد خير.
آلاء: يعنى أيه يمنعوا أسافر فرنسا لأني محجبة؟!
دكتور : هى دى شروط للدولة للأسف.
آلاء: يعنى علشان أفكر أعمل ماجستير بره أكون كافرة ؟! بدموع أنا زعلانة على كل حاجة زعلانة على حلمي إللى بيضيع علشان أنا مسلمة مش أكتر من إنى حد ملتزم بالحجاب على قهرة أهلي لما يعرفوا إنى يا اما اختار دين و عقيدة يا أختار الدنيا مش فاهمه أيه المقارنة بين ده وده ؟! بس أنا مش هخلع الحجاب مهم حصل حتى لو مش هعمل ماجستير خالص.
دكتور هانى: فارس زعلان عليكِ جدا و مضيق أنه مش قادر يساعدك .
آلاء: دكتور فارس إبن حضرتك ده محترم والله و بيحاول معايا هو مش مجرد معيد عندنا فى الكلية هو اخ كبير ربنا يبارك فيه.
دكتور هانى: أنا زعلت جدا لما قالى و بحاول والله من وقتها أشوفلك حد بس مش لاقي .
آلاء بتمسح دموعها: أكيد خير.
دنيا : لولو مالك؟!
آلاء بصوت واطي : بكلم دكتور هانى.
دنيا : اه.
آلاء: شكراً جدا يا دكتور على السؤال.
دكتور هانى: بجد أنا مبسوط بنجاحك أوي فى اليوتيوب ما شاء الله العدد بيزيد جدا, ركزي أكتر فى الفيديوهات و خاصةً جزء الطوارئ الحاجات إللى بتحصل والناس مش بتعرف تتعامل معها و لازم يكون العلاج فيها بسرعة .
آلاء: بتعلم من حضرتك و بجد شكراً جدا حضرتك سبب إنى أفكر أعمل قناة يوتيوب , بحاول والله أعمل كدة .
دكتور هانى: بالتوفيق و النجاح ديما أشطر دكتوره.
آلاء: يارب اللهم و يبارك فى حضرتك و يكرمك يارب.
دكتور هانى: فارس بيقولك هو موجود فى الكلية لو عايزة أى حاجة هو تحت أمرك.
آلاء: شكراً جدا ليكم .
دنيا بتوتر: زعلانة ليه؟!
آلاء بهروب: مفيش الآكل كان جميل صح؟!
دنيا : مش عايزة تقولي زعلانة ليه؟!
آلاء: صدقيني أنا كويسة.
دنيا : بس أنا دخلت وأنتِ بتبكي؟!
آلاء: لا دى كانت مشكلة مريض بس دكتور هانى حلها معايا.
دنيا: أتمني تكون مشكلة و اتحلت فعلاً, أنا موجودة مهما حصل هسمعك فى أى وقت .
آلاء: أكيد طبعاً ربنا يخليكِ.
بالليل
^^
معاذ : الدكتورة الجميلة فاضية النهاردة؟!
آلاء: لو مش فاضية أفضي يا حبيبي .
معاذ : طب يلا البسي .
آلاء بابتسامة: رايحين فين؟!
معاذ: هعزمك على العشاء .
آلاء: أنت مش معاك فلوس أصلا.
معاذ بضحك: لا معايا هخرجك بكل فلوسى.
آلاء بضحك : ثروت معاذ هتتصرف على دكتورة آلاء.
معاذ بضحك : نص ساعة لو اتاخرتي حضرتك إللى هتدفعي .
آلاء: بس الحقيقه إنى مش قادرة أنزل..
معاذ : ما أنا عارف إنك مش قادرة .
آلاء: عرفت إزاى ؟!
معاذ: من عنيكِ.
آلاء بدهشة: إزاى!!
معاذ : …
- يتبع الفصل التالي اضغط على ( رواية فعلتها لأجل أبي) اسم الرواية