رواية الهروب إلى المجهول الفصل السادس و الثلاثون 36 - بقلم اروى عادل
قامت شيرى و أخذت إيلا معاها لكى يتجاولوا فى النادى
شيرى ٠٠٠ تعرفى احنا كل جمعة بنقضى اليوم كله هنا فى النادى
هنا فجأة سمعت إيلا صوت طالما كر،هتو وهو يقول
ميار ٠٠٠ أيه ده هو عملوا فرع للروم سيرفس هنا فى النادى ولا ايه
ثم تعالت ضحكات رودى و مرام
شعرت أيلا بضيق من سخريتها عليها لكنها حاولت تتجاهلها لكن شيرى قالت
شيرى ٠٠٠ هو فى ايه هى تقصد مين بكلامها ده
إيلا ٠٠٠ متشغليش بالك .. يلا تعالى فرجينى على باقى النادى
عندما كانت على وشك الانصراف وقفت أمامها ميار وقالت
ميار ٠٠٠ اظن ان فى بينا حساب لازم يخلص
كانت ميار بتتحدث عن آخر لقاء بينهم عندما صفعتها إيلا على وجهها عندما كانت ميار بتحاول اغواء عمر
شيرى ٠٠٠ ميار فى ايه .. انتى بتتكلمى معاها ليه كده
ميار ٠٠٠ ياريت يا شيرى مالكيش دعوة بالحوار ده
شيرى ٠٠٠ يعنى ايه ماليش دعوة . على فكرة إيلا صاحبتى وهى هنا معايا انا
ميار ٠٠٠ ( قالت بشمئزاز) دى صاحبتك .بس سورى يعنى يا شيرى انتى مستواكى بقى زباله و واطى أوى فى اختيار صحابك
شيرى ٠٠٠ ميار احترمى نفسك اوعى تنسى انتى بتكلمى مين
كانت إيلا بتحاول تسيطر على غضبها و انفعالها من كلام ميار الجا،رح
بينما ميار ترجمة صمت إيلا ضعف منها لذلك استمرت فى السخريه و الاستهزاء بها
ميار ٠٠٠شيرى سورى انا مش قصدى اضايقك بس خايفه عليكى من الإشكال إللى زى دى انا عارفها كويس دى واحده شمال مش محترمه واستغلاليه …….
هنا لم تستطيع إيلا كبح جماع غضبها أكثر لذلك قالت قبل أن تكمل ميار عبارتها
إيلا ٠٠٠ غريبه ان واحده زيك بتتكلم على احترام بعد المنظر إللى شوفتك فيه آخر مره
هنا منار تذكر عندما رأتها إيلا .عندما كانت بتحاول تتقرب و أغواء عمر إيضآ تذكرت ضر،ب إيلا لها . كانت سوفه تتحدث لكن سابقتها مرام وقالت
مرام ٠٠٠ منظر إللى بتتكلمى عليه ده . بعدين هو انتى ليكى عين تتكلمى . واحدة زيك كنت تحط رأسها فى الأرض و تخرس خالص
إيلا ٠٠٠ ليه انشاء الله هو انتى كسره عينى ولا حاجة..بصى اسمعى يابت انتى وهى انا لحد دلوقتي بحاول امسك نفسى بالعافيه عشان مش عايزه شوشره. لكن اقسم بالله لو ما غورتيش انتى وهى من وشى دلوقتى لا أوريكم البت بتاعت الروم سيرفس هتعمل ايه فيكم
ميار٠٠٠ ايوه كده أظهرى على حقيقتك . خلى شيرى تشوف هى مصاحبه مين
إيلا ٠٠٠ أنتى شكل القلم إللى اخدتى منى على وشك قبل كده ماكنش كفايه محتاجة تخدى واحد تانى
ميار ٠٠٠( قالت بأرتباك) أنتى لو فكرتى تمدى أيدك عليا تانى انا هكسر،هلك
أتصدموا مرام و رودى مما سمعوا . لأن كبرياء ميار مانعها من ان تقول لهم أن آيلا قامت بضر،بتها
مرام ٠٠٠ معقوله ميار انتى سمحتى للمخلوقه دى تمد ايدها عليكى
إيلا ٠٠٠ لو انتى كمان ما خرستيش انا همد ايدى عليكى فاهمه يا شاطره
توترت مرام هى تعلم أنها سوفه تفعلها
بينما شيرى كانت تشاهد ما يحدث بأستغراب وهى لا تعلم ما هى اصل الحكايه لكنها كانت معجبه بقو،ة شخصية إيلا
هنا قالت ميار بغضب
ميار ٠٠٠ اسمعنى انتى بقى انا بأشارة من صباع ايدى الصغير ممكن أوديكى فى ستين داهية
إيلا ٠٠٠ ( بسخريه قالت) واللهى انتى بق ولا تقدرى تعملى حاجة . اقولك اعلى ما فى خليك اركبيه ماشى يا عسلية
ميار ٠٠٠( بعصبيه قالت) أنتى فكره نفسك مين انتى ازاى تكلمنى بطريقه دى
إيلا ٠٠٠ أنا ستك و تاج رأسك ..
ثم اقتربت منها و همست لها بصوت غير مسموع إلا لها .. وقالت وهى تبتسم بشر
إيلا ٠٠٠ كمان انا مدام عمر القاضى و أم ابنه
ثم ابتعدت عنها وقالت بصوت مسموع
قالت
إيلا ٠٠ ياريت كده عرفتى انا مين
قالت إيلا آخر جملتها ثم غمزت لها و قالت
إيلا ٠٠٠ شيرى يلا بينا هتأخر على بابا عزت
قالت جملتها و انصرفت هى و شيرى تركه خلفها ميار تصرخ من الغضب الحاد حتى كادت تنف،جر من الغيظ و هى تتوعد بالانتقا،م من إيلا
لذلك قالت بغضب
ميار ٠٠٠ مش هسيبك يا إيلا .و لازم أعرفك مقامك انك مش اكتر من خدامه . واعرفك تتجرأى ازاى على اسيادك
رودى٠٠٠ ميار هى كانت بتقولك ايه خلاكى متعصبه كده
ميار ٠٠٠ ماحدتش ليه دعوة باللى قالته
مرام ٠٠٠ خلاص اهدى يا ميار مش واحده زى دى تقدر تضايقك
فى الجهة الاخرى
شيرى ٠٠٠ أيه إللى حصل. انتى ايه علاقتك بميار. انتى بجد ضر،بتيها
إيلا ٠٠٠ و مالك فرحانه أوى كده .مش دى صاحبتك بردوا
شيرى٠٠٠ لاء طبعآ انا و ميار مجرد معارف
و عمرنا ما كنا صحاب . و صح انا فرحانه فيها بينى و بينك كده انا مابحبهاش
آيلا ٠٠٠( بسخرية قالت) غريبه مع انها حبيبت أخوكى
شيرى ٠٠٠ ( بأستغراب قالت) ايه ده انتى عارفه علاقة عمر بميار
إيلا ٠٠٠ طبعآ آمال بقينا اعداء ازاى
شيرى ٠٠٠ أه كده فهمت . عشان كده ضر،بتيها
إيلا ٠٠٠ أه كانت بتحاول و تتقرب من عمر
وآنا شوفتها ساعتها كنت متعصبه و ضر،بتها
شيرى ٠٠٠ طيب قوليلى . قولتلها ايه ساعة لما قربتى ليها خليتها هتجنن
إيلا ٠٠٠ قولتلها انى مدام عمر القاضى و أم ابنه
شيرى ٠٠٠ ليه كده يا إيلا احنا مش قولنا ان محدتش يعرف قبل ما بابا يكلم عمى محسن
إيلا٠٠٠ متخافيش ميار عارفه من زمان لو عايزه تقول كانت قالت
شيرى ٠٠٠ عارفه من فين
إيلا ٠٠٠ أنا قولتلها يوم ما ضر،بتها ..كنت متعصبه ماكنتش عارفه بقول ايه
شيرى ٠٠٠ بس خلى بالك ميار مش ساهله مش هتسكت
آيلا ٠٠٠ تعمل إللى عايزه تعملها هى مش فارقه معايا أصلآ.. يلا و كبرى دماغك
فى جهة الأخرى عند عزت و نفين
عزت ٠٠٠ يعنى لسه ما اخدتش قرارك
نفين ٠٠٠ عزت انا قولتلك من الأول انا مابفكرش فى الارتباط مره تانيه
عزت ٠٠٠ يعنى هتعيشى بقيت حياتك وحيدة
نفين ٠٠٠ أنا عندى عايلتى وبنتى كمان كريم
و كارما انشاء الله هيرجعوا ..و كلهم هيكونوا جانبى يبقى وحيده ازاى بقى
عزت ٠٠٠ كل إللى انتى قولتى عليهم دول ليهم حياتهم الخاصه حتى كريم وكارما بكرة يكبروا و كل واحد يشوف حياته
نفين ٠٠٠عزت بالله عليك سيبنى و متلخبطش حياتى .
عزت ٠٠٠ يعنى عايزانى اكدب عليك و اقولك انتى صح
نفين ٠٠٠ طيب حتى على أقل بلاش كلام فى الموضوع ده دلوقتى..لأنى مش عارفه اخد قرار دلوقتى .. أستنا بس لحد لما يرجع كريم و كارما ساعتها أبقى نتكلم
عزت ٠٠٠ تمام زى ما تحبى . و يارب صبرني عليكى
بعد ساعة قالت شيرى بعد ما عرفت آيلا على عدد كبير من معارفها و أصدقائها
شيرى٠٠٠ يلا نرجع لبابا و طنط نفين
هنا رن عليهم عمر ليعرف أين هم لذلك قالت شيرى عن مكانهم ثم قالت ل إيلا
شيرى ٠٠٠ استنى عمر جاى
هنا سمعوا صوت خلفهم وهو يقول و ينظر على إيلا
مازن ٠٠٠ شيرى ايه اخبارك
عندما رأت إيلا مازن بلعت ريقها بخوف ان يراها عمر وهو يقف معاهم
شيرى ٠٠٠انا تمام و انت
مازن ٠٠٠ الحمدالله. ايه بقالى فتره كبيره مابشوفكيش فى النادى
شيرى ٠٠٠ أه انا فعلآ بقالى كتير ماجتش النادى
مازن ٠٠٠ أزيك يا مدام آيلا
إيلا٠٠٠( بأرتباك قالت) انا تمام.. طيب يا شيرى همشى انا
هنا قال مازن
مازن ٠٠٠ استنى يا مدام آيلا انا كنت عايز اعتذر عن سوء التفاهم إللى حصل
إيلا ٠٠٠ لأ عادى انسى
مازن ٠٠٠ بس انا كنت خايف يكون حصلك مشكلة بسببى .
آيلا ٠٠٠ لأ أبدآ مافيش مشكله
مازن ٠٠٠ بس انا شوفت عمر كان متعصب عليكى ازاى
شيرى ٠٠٠ خلاص يا مازن قالتلك مافيش مشكله. بعدين عمر بيغير على إيلا أوى
و كان طبيعى يتعصب
مازن٠٠٠ عندك حق . برغم إللى عملو معايا بس انا بعذرو انا لو كنت مكانه يمكن كنت عملت اكتر من كده
هنا اتسعت عين إيلا بخوف عندما رأت عمر واقف خلف مازن و الشر يتتطاير من عينه
لذلك قالت بخوف
إيلا ٠٠٠ يلا يا شيرى نمشى
شعر عمر بخوفها إيلا منه لذلك أقتربه منها و جذبها من خصرها إليه لتقف بجانبه و قال
ببرود عكس ما بداخله .
عمر ٠٠٠ يلا يا حبيبتى انا جوعت
مازن٠٠٠ أزيك يا عمر
عمر ٠٠٠ أنا تمام وانت . اخبار وشك ايه
مازن ٠٠٠ أه. تمام رغم أن ايدك تقيل حبتين بس مش مشكله ..على عموم انا كنت لسه بتأسف للمدام إيلا على أسوء التفاهم إللى حصل.
عمر ٠٠٠ ماكنش فى لزوم للأعتذار الموضوع انتهى .. مش كده يا حبيبتى
اكتفت إيلا بهز رأسها بنعم مع ابتسامه خفيفه
عمر ٠٠٠ طيب عن أذنك انا ..
انصرف عمر مع إيلا و شيرى
هنا قالت شيرى
شيرى ٠٠٠ عمر شيل ايدك من على إيلا الناس تقول ايه محدتش يعرف انها مراتك
تجاهل عمر ما قالته شيرى ثم قال بضيق
عمر ٠٠٠ شيرى روحى أقعدى مع بابا شويه انا عايزه اتكلم مع إيلا
شيرى ٠٠٠ حاضر .
انصرفت شيرى ثم قالت إيلا بسرعة وهى تعلم ما يدور داخل عمر و ما يفكر به
إيلا ٠٠٠ عمر واللهى هو إللى جه وقف معانا انا كنت عايزه امشى .بس لاقيته بيعتذر على إللى حصل . بعدها انت جيت على طول
عمر ٠٠٠ لم انتى عارفه ان حاجة زى دى هدايقنى ليه فضلتى واقفه معاه
إيلا ٠٠٠ قولتلك انا كنت عايزه امشى .. بعدين انت بتوترنى بطريقتك دى
و بتخوفنى منك كمان
عندما شعر عمر بخوف إيلا منه سيطر على انفعاله و قال بهدوء و حب
عمر ٠٠٠ إيلا انتى عارفه انى بغير عليكى . دى حاجة طبع فيا انا مقدرش أغيرو
.اعمل ايه انا حبى كده
إيلا ٠٠٠ بس يا عمر لازم يكون عند ثقه فيا
عمر ٠٠٠ يا حبيبتى الغيره مالهاش علاقة بثقه دى حاجة و دى حاجة تانيه خالص . وانتى عارفه انى بثق فيكى اكتر من نفسى
إيلا ٠٠٠ أنا بس عايزك تعرف ان مافيش راجل فى الدنيا دى يملى عينى و قلبى غيرك
عمر ٠٠٠ هو انا ينفع أبوسك دلوقتي على الكلمتين الحلوين دول
آيلا٠٠٠أه عشان يجيبوا لينا بوليس الآداب هنا
عمر ٠٠٠ ليه انتى مراتى ده حقى
إيلا ٠٠٠ حقك يبقى خدو فى أوضتنا
عمر ٠٠٠ بقولك ايه ما تيجى نروح
إيلا ٠٠٠ و الغدا انا جعانه
عمر ٠٠٠( بخبث و رغبه قال) طيب ما انا كمان جعان
إيلا ٠٠٠ انت قليل الأدب
عمر ٠٠٠ عارف
إيلا ٠٠٠ عمر يلا نروح للجماعة .
عمر ٠٠٠ حاضر قدامى
~~~~~~~~~~~~~~~~
يجلسون الجميع يتناولون وجبة الغداء هم يتبادلون أطراف الحديث
فجأة جاءت ميار بعصبيه معاها مرام
و رودى الذين يحاولون تهدئتها
وقالت أمام الجميع بغضب
ميار ٠٠٠ أنا عايزاك
نظر الجميع لها بأستغراب
عمر٠٠٠ فى ايه يا ميار
ميار ٠٠٠ قولتلك عايزاك
قال بعد ما نظر ل إيلا التى كانت تطصنع الهدوء
عمر ٠٠٠ تمام روحى دلوقتى اخلص أكلى
و اجيلك
ميار ٠٠٠ لاء انا عايزك دلوقتى حألآ
مرام ٠٠٠ خلاص بقى ميار تعالى نمشى دلوقتى
ميار ٠٠٠ لاء مش همشى إللى و رجلى على رجله . الإ هتكلم قدام الكل و إللى يحصل يحصل
كانت ميار تظن أن عزت و شيرى لا يعلمون شئ عن زوج عمر و إيلا
كام عمر سوف يتحدث لكن سابقه عزت عندما قال
عزت ٠٠٠ممكن اعرف فى ايه يا ميار
قالت و هى بتشاور على إيلا
ميار ٠٠٠ عمو عزت لازم تعرف ان البنت دى إللى انت مقعدها معاك تبقى واحده….
قطع عمر عبارتها بصوت حاد مرعب
عمر ٠٠٠ ميار لو نطقتى كلمة عنها اقسم بالله ما هرحمك
نفين ٠٠٠ هو فى ايه ..مين البنت دى
شيرى ٠٠٠ عجبك كده يا ميار مش كفايه إللى عملتيه مع إيلا من شويه جايه تكملى هنا
عمر ٠٠٠ هى عملت ايه
إيلا ٠٠٠ مش مهم عملت ايه .. روح يا عمر معاها شوفها عايزه ايه . لان الناس بدأت تتفرج علينا
عمر ٠٠٠ تمام اتفضلى قدام
وقبل أن تغادر ميار انتبهت للطفل الموجود بجوار إيلا. داخل عربية الأطفال
~~~~~~~~~~~~~~~~~~
أختار عمر طاولة ليست بعيد عن طاولتهم
ليجلس عليها مع ميار
بينما إيلا كانت تنظر ل عمر هو يجلس مع ميار بأرتباك وغيره وهى كانت تعلم جيدآ
ما تريدو ميار من عمر
ميار٠٠٠ الولد إللى كان فى العربية ده ابن مين
عمر ٠٠٠ يعنى انتى عامله كل الهوليله دى كلها عشان تسألني السؤال ده
هنا مسكت إيد عمر و قالت
ميار ٠٠٠ عمر انت بتكلمنى كده ليه .بصلى انا ميار حبيبتك
هنا سحب عمر أيده منها هو ينظر اتجاه إيلا
ويقول ٠
عمر ٠٠٠ ميار قوليلى انت عايزه ايه من آخر
ميار ٠٠٠ عايزاك يا عمر ..
عمر ٠٠٠ انسى بقى . انا خلاص اتغيرت مبقتش عمر بتاع زمان
ميار ٠٠٠ و آنا يا عمر .انا ضيعت سنين من عمرى معاك عايز تسيبنى
عمر ٠٠٠ اسمعى انا مغصبتكيش على حاجة و كله كان برضاكى.. كمان ان مش وعدتك بحاجة
ميار ٠٠٠ تقصد ايه بكلامك
عمر ٠٠٠ أسمعى يا ميار . انا عارف انك عارفه انى متجوز إيلا و اه ابنى إللى كان فى عربية الأطفال. ابنى من إيلا
ميار ٠٠٠ ( بتهديد قالت) و عمى عزت يعرف الكلام ده . تفتكر لو عرف ايه هيكون رد فعلو
عمر ٠٠٠ ميار . بابا عارف كل حاجة عنى و عن إيلا فبلاش أسلوب التهديد ده لأنك عارفه كويس أوى ان متخلقش لسه إللى يهدد عمر القاضى تمام
و كأن أصابها صاعقه كهربائيه قو،ية عندما سمعت كلام عمر لذلك قالت ببكاء
ميار ٠٠٠ عمر انت عرفت بنات عدد شعر راسك و آنا كنت معاك انا خلاص مستعدة افضل معاك بردوا و آنت مع إيلا . لانى بحبك مقدرش استغنى عنك انا همو،ت من غيرك
عمر ٠٠٠ ميار ياريت تنسينى .. انا مش هقدر اعمل إللى انتى بتقوليه ده .. انا مش هخون إيلا
هنا اتعصبت ميار من كلام عمر
ميار ٠٠٠ أنت بتضحك عليا ولا على نفسك انت كنت عايش معاها فى الغردقة و كنت بتسيبها و تجينى ولا انت نسيت .. يعنى ساعتها ماكنتش اسمها خيانه
عمر ٠٠٠ساعتها ماكنتش عارف انى بحب إيلا
ميار ٠٠٠ عمر انت مابتعرفش تحب .ولا عمرك كنت ولا هتكون مخلص لأى واحده .
عمر ٠٠٠ و اللهى رأيك فيا مايهمنيش
و دلوقتى خلصتى كلامك عشان امشى مراتى مستنيانى
ميار ٠٠٠ عمر استنى .عمر انا بحبك مقدرش اعيش من غير اوعى تسيبنى ياعمر …….
قبل أن تكمل عبارتها قال عمر
عمر ٠٠٠ ميار اسكتى بطلى دراما قولتلك خلاص إللى بينا انتهى و خلصنا
اتعصبت ميار اكتر من عمر لذلك قالت وهى تكشف عن وجهها الحقيقى
ميار ٠٠٠ مش انا اللى يتقالى الكلام ده فاهم
اذا كنت فاكر انى هسيبك بالساهل تبقى غلطان انت بتاعى انا
عمر ٠٠٠ هههه ايوه كده أظهرى و بانى على حقيقتك ..أوعى تفتكرى شويتين إللى عملتيهم دول دخلوا عليا .عيب ده انا عمر
اكتر واحد فاهمك
ميار ٠٠٠ تمام يبقى اسمعنى .عمر انا معايا فيديو لينا انا وانت على السرير مع بعض تحبى تشوفو
ثم مسكت الهاتفها و بحثت عن الفيديو عندما رأت الفيديو قالت
ميار ٠٠٠ اتفضل الفيديو اهو اتفرج و قولى ايه رايك ..
أتصدم عمر عندما رأه الفيديو لهم فى السرير مع بعض هنا قالت ميار
ميار ٠٠٠ قولي ايه هيكون رأى حبيبت قلب إيلا بعد ما لما تشوف الفيديو
فكر عمر بسرعة وقال ببرود عكس ما يشعر به
عمر ٠٠٠ ايه رايك تنادى عليها و تسأليها
أستغربت ميار من رد عمر لذلك قالت
ميار ٠٠٠ قصدك ايه انت مش فارق معاك انها تعرف
عمر ٠٠٠ هههه انت غبيه على فكرة ..متخيله انى ممكن اخاف من تهديدك ..الفيديو ده يفض،حك قبل ما يفض،حنى و بعدين إيلا . عارفه عنى كل و،سختى إللى كنت بعملها .قبل ما أحبها
ميار ٠٠٠ اقصدك ايه بو،سختك يعنى انا من ضمن و،سختك مش كده
عمر ٠٠٠ و آمال انتى فاكرة نفسك ايه.. انتى مجرد واحده كنت مصاحبه عشان مزاجى زيك زى غيرك …لكن يوم مافكرت اتجوز اتجوزت واحده تضيفه مافيش راجل لمسها غيرى
صرخت ميار من كلام عمر حتى سمع صراخها عدد من الموجودين فى المكان
لذلك جاءت لهم إيلا و اصدقاء ميار
إيلا ٠٠٠ فى ايه
ميار ٠٠٠ أنتى فاكره انك كده غلبتينى بكره يرميكى زى ما رما غيرك
إيلا ٠٠٠ ياريت متشغليش بالك بيا خليكى بس فى نفسك أحسنلك
هنا حاولت ميار ته،جم على إيلا لكن عمر وقف امامها . و مرام و رودى مسكوا ميار الذى كانت مثل المجنون الذى فقدت عقلها
ثم قال عمر
عمر ٠٠٠ أنا مش عايز اشوفك تانى قدامى فاهم
ثم نظر مرام و قال
عمر ٠٠٠ مرام انا عارف ان انتى إللى اتصلتى ب بشرى قولتلها على علاقتى مع إيلا
اتوترت مرام وهى تبلع ريقها بصعوبه و تقول بخوف و هى بتأتأ
مرام ٠٠٠ أنا…لاء … معملتش…حاجة
عمر ٠٠٠ بشرى هى اللى قالتلى
هنا تذكر عمر عندما قالت لها شيرى ان بشرى هى اللى قالت ل عزت عن علاقة عمر بإيلا
عندما سأل عمر بشرى قالت ان مرام هى اللى قالت لها لذلك بسهوله فهم عمر أن ميار هى اللى خلتها تكلم بشرى
عمر ٠٠٠ اسمعى يا مرام انتى فضلتى فى الفندق بتاعى ٤ شهور مقيمة فيه يعنى المفروض تدفعى ٥٠٠٠٠٠ الف جنية و انتى ماضيه شيك بمبلغ ده وانا عشان خاطر اننا كنا صحاب هديكى مهله أسبوع تدفعى المبلغ أما هقدم الشيك للنيابه .. والكلام ده كمان ليكى يا ميار
اتصدمت مرام وصرخت وهى تقول
مرام ٠٠٠ عمر انا ماليش دعوة ميار هى و فطين إللى قولولى اعمل كده .٠ ميار عشان ترجعك ليها و فطين عشان كان حطت عينه على إيلا
هل انتقم عمر من ميار كان ملئم لها
ماذا سيكون حكم المحكمة فى قضية حضانة الأطفال
- يتبع الفصل التالي اضغط على ( رواية الهروب إلى المجهول) اسم الرواية