رواية الهروب إلى المجهول الفصل التاسع و الثلاثون 39 - بقلم اروى عادل
إحدى أرقى الاتيليهات القاهرة
~~~~~~~~~~~~~~~~~~
بعد ما اختاروا ما يريدون قالت إيلا
إيلا ٠٠٠ شيرى خلصتى
شيرى ٠٠٠ لسه هختار الأكسسوارات
إيلا ٠٠٠ طيب هاتى مفتاح العربية عشان احط الفستان فيها و ارجع تانى تكونى خلصتى
شيرى ٠٠٠ اتفضلى المفتاح أهو
بعد ما اخذت المفتاح خرجت إيلا
عندما كانت تضع الفستان بالسيارة
شعرت فجأة ان رأسها تدور بعد ما قام شخص برش مخدر على وجهها
قبل أن تدير وجهها لتعرف ماذا يحدث غابت عن الوعى تمامآ
بعد ربع ساعة داخل الاتيليه قالت
نفين ٠٠٠ آيلا اتأخرت اوى كل ده بتحط الفستان فى العربيه
شيرى ٠٠٠ يمكن قعده مستنيانا فى العربية
على العموم انا خلصت يلا نطلع لها
عندما وصلت شيرى و نفين للسياره التى كانت ركنه أمام الاتيلية
قالت شيرى بدهشة
شيرى ٠٠٠ أيه ده باب العربيه مفتوح
نفين ٠٠٠ آمال فين إيلا
هنا رأت شيرى مفتاح السياره ملقى على الأرض لذلك قالت
شيرى ٠٠٠ طنط نفين المفتاح كمان لاقيته على الأرض
نفين ٠٠٠ أنا بدأت القلق . .اكيد فى حاجة حصلت
شيرى ٠٠٠ مش يمكن راحت تجيب حاجة
او بتتفرج على المحلات
نفين ٠٠٠ طيب وهى ليه هتسيب باب العربيه مفتوح . ولا ترمى المفتاح على الأرض
شيرى ٠٠٠ أنا هتصل بيها
عندما رنت على هاتف إيلا سمعوا صوت رنين هاتف إيلا الذى كان مرمى تحت السيارة
اخذت شيرى الهاتف وهى تنظر ل نفين بذهول لذلك قالت نفين التى كانت تضع يديها على صدرها وهى تكاد يتوقف قلبها من الخوف على ابنتها
نفين ٠٠٠ بنتى .. بنتى اكيد جرالها حاجة .
شيرى ٠٠٠ اهدى يا طنط انا هدور عليها
ظلت شيرى و نفين يركضوا يمينآ و يسارآ على أمل أن بعثروا عليها لكنهم فشلوا لذلك قالت شيرى
شيرى ٠٠٠ أنا هتصل على عمر
~~~~~~~~~~~~~~~~
كان عمر يجلس فى مكتبه مع مروان و عز بيرجعوا بعض الأمور القانونيه الخاصه بالشركة
عندها اتصلت به شيرى التى كانت مرعوبه
( بداية المكالمة )
عمر٠٠٠ شيرى انا مش فاضى دلوقت…….
قطعت كلامه بخوف وقالت
شيرى ٠٠٠ عمر الحقنى انا مش عارفه إيلا راحت فين باب العربيه كان مفتوح كمان تليفونها
عمر ٠٠٠( بخوف قال ) شيرى . شيرى . اهدى انا مش فاهم حاجة .. إيلا فين
شيرى ٠٠٠ مش عارف انا دورت عليها بس مش لاقيها
عمر٠٠٠ ( بصراخ قال) مش لاقيها ازاى يعنى هى عيله صغير هتوه منك
هنا بدأت شيرى بالبكاء
عمر ٠٠٠ أنتى فين انطقى
بعد ما قالت على عنوان قال عمر
عمر ٠٠٠ أنا جاى حالآ
( إنتهت المكالمه )
مروان ٠٠٠ فى ايه يا عمر
لم يرد عمر بل ركض مسرعآ و خلفو مروان و عز
~~~~~~~~~~~~~~~~~
كانت نفين تجلس داخل الاتيليه وهى فى نوبة هلع صراخ عندما وصل عمر و مروان و عز
لذلك ركضت اليه نفين وهى تصرخ و تقول بنتى اتخط،فت
حضنها عمر وهو يقول
عمر ٠٠٠ اهدى اكيد فى حاجة غلط
شيرى ٠٠٠ لا يا عمر إيلا اتخط،فت
اتسعت عين عمر بصدمه هو يصرخ و يمسك شيرى من ذراعيها بقو؟ة و يقول
عمر ٠٠٠ أنتى بتقولى اتخط،فت ازاى
هنا تدخل عز و بعد عمر عن شيرى وقال
عز ٠٠٠ ممكن الكل يهدى عشان نفهم .. شيرى ايه إللى حصل
قالت شيرى هى تبكى و تتحدث بصعوبه
على ما حدث
عمر٠٠٠ يعنى ايه ..راحت فين
صاحبة الاتيليه ٠٠٠ أنا بلغت البوليس
مروان ٠٠٠ ليه احنا لسه مش متأكدين من حاجة
شيرى ٠٠٠ لاء شوفنا تسجيل الكاميرات
عمر ٠٠٠ فيها ايه تسجيل الكاميرات
شيرى ٠٠٠ فى حد خط،فها
عمر ٠٠٠ ( بصراخ قال) فين التسجيل ده
صاحبة الاتيليه ٠٠٠ تعالى حضرتك شوف التسجيل
عندما كان عمر يشاهد التسجيل كان عروق جسده كلها برزه من شدة غضب
وهو يرى شخص يرش شئ على وجه إيلا قبل أن تقع على الارض أمسكها الرجل أخر وكان معاه المرأة منقبه سندوا إيلا و دخلوها بالسيارة و انطلقوا مسرعين
صرخ عمر و كاده يقوم بكسر الاب توب إللى عليه التسجيل لولا تدخل عز و مروان
هنا وصل البوليس و بعد ما شاهد التسجيل
و سمعوا أقوال شيرى
.بينما نفين كانت فى حاله لا تسمع لها بالكلام
بينما عمر كان مثل الثور الهائج لا أحد يستطيع السيطره عليه لذلك قال الظابط
الظابط ٠٠٠ إللى انت بتعملو ده مش فى مصلحة المدام لازم تهدى و تجاوب على اسألتنا
مروان ٠٠٠ لازم تهدى يا عمر عشان تقدر تفكر صح
الظابط ٠٠٠ أستاذ عمر .. احنا عايزين نعرف لو ليك اعداء أو خصومات مع حد . ممكن يفكر يخط،ف مراتك انتقا،م منك.. او لو كنت شكك فى اى حد معين ممكن تقول لينا
عمر تذكر تهديد ميار له كما تذكر تهديد عمار
ثم بشرى و فطين
أما مروان كان يعلم بماذا يفكر عمر
عمر ٠٠٠ معرفش مين إللى ممكن يعمل كده ولا شكك فى حد
قال جملته ثم انصرف و هو يتجاهل كل الموجودين
بينما ركض خلفو مروان
بينما عز اخذ شيرى و نفين للفيلا
◇◇◇◇◇◇◇◇◇◇◇◇◇□□□□□□□□
فى سيارة عمر
مروان ٠٠٠ أيه مقولتش على إللى انت شكك فيهم
عمر ٠٠٠ لانى انا إللى هرجع مراتى.. اقسم بالله ما هرحم إللى عملها
مروان ٠٠٠ تفتكر مين عملها .. بشرى اجبن
و اضعف من انها تعملها … فطين ماظنش يتجرأ و يعملها
عمر ٠٠٠ بس ممكن يعملها ..و ميار كمان ممكن تعملها و خصوصآ بعد ما مرام مسحت الفيديو.. و كده آخر كارت بتهددنى بيه اتحر،ق ليها
مروان ٠٠٠ و عمار بردوا يعملها
اتصل على عز
( بداية المكالمة ).
عز٠٠٠ايوه يا عمر عرفت حاجة عن مدام إيلا
عمر ٠٠٠ لأ اسمع يا عز انا عايزك تحط مراقبه على فطين و ميار و عمار حتى بشرى عايزهم تحت المراقبة ٢٤ ساعة اليوم عايز اعرف جميع تحركاتهم
عز٠٠٠ تمام خلال ربع ساعة كلهم هيبقى تحت المراقبة
عمر ٠٠٠ نفذ و أدينى التمام
( إنتهت المكالمة )
بعد ما انهى عمر المكالمة .
قامة عمر بأجراء بعض الاتصالات ثم قال
لمروان
عمر ٠٠٠ عشر دقايق و هنعرف مين صاحب العربية إللى آيلا اتخط،فت فيها
بعد عشر دقائق جاء أتصال ل عمر
لذلك قال عمر
عمر ٠٠٠ العربية متأجرة من مكتب تأجير عربيات بأسم. رباب حسين الأسعد .انت تعرف واحده بالاسم ده
مروان٠٠٠ لاء معرفش .. استنا انا سمعت الاسم ده قبل كده
عمر ٠٠٠ وانا كمان متهيألى سمعت الاسم ده
معقولة تكون واحده من إللى كنت اعرفهم
مروان ٠٠٠ لأ استنا دى البنت إللى كان ماشى معاها فطين
عمر ٠٠٠ فطين ..يابن الكل،ب . فطين كده كتب نهايته بأيده
مروان ٠٠٠ لو فطين هو اللى عملها يبقى اكيد خدها على العوامة
◇◇◇◇◇◇◇◇◇◇◇◇□□□□□□□□□
العوامة
فتحت آيلا عينيها بصعوبه وهى تشعر بصداع قوي و ثقل فى رأسها
عندما حاولت تضع يديها على رأسها لم تستطيع لأن يديها كانت مربوطة بالكرسى الذى تجلس عليه
هنا تذكرت آيلا ما حدث عندما كانت تضع الفستان بالسيارة لذلك صرخت . ثم أتصدمت عندما سمعت صوت تعرفوا جيدآ وهو يقول
ميار ٠٠٠ ششش مش عايزه اسمع صوت.
.بيزعجنى
قالت آيلا و هو بتحاول تفك يديها
إيلا ٠٠٠ أنتى اكيد مجنونه . انتى فاكره باللى بتعمليه ده عمر هيرجعك تبقى عبيط .
ميار ٠٠٠ مين قالك انا عايزاه يرجعلى. انا عايزه أذله و اكسرو بيكى .. انا هخليه مايقدرش يرفع عينه فى وسط الناس تانى
إيلا ٠٠٠ ( بقلق قالت ) انت عايزه تعملى ايه
هنا دخل فطين و قال
فطين ٠٠٠ أيه هى الحلوه فاقت مش كنتى تقولى يا ميار
ميار ٠٠٠ أهى قدامك اعمل فيها إللى انت عايزه
أقتربه فطين منها ثم وضع أيده على وجهها بشهو،ه لذلك صرخت إيلا وهى بتحاول تبعد وجهها عنه لذلك مسكها فطين من فكها بقو،ه
فطين ٠٠٠ شكلنا هنتعب مع بعض اوى الليله دى
إيلا ٠٠٠ شيل ايدك يا حيو،ان .. انتو عايزين تعملوا ايه
قالت ميار هى تقوم بتثبيت كاميرا فى الحائط
ميار ٠٠٠ متخافيش احنا هنعمل بس فيديو بسيط بينك و بين فطين . بدل الفيديو إللى اتمسح
إيلا ٠٠٠( بخوف قالت ) فيديو ايه ده
اتصدمت عندما فهمت ماذا تقصد ميار
لذلك صرخت و هى بتحاول تفك نفسها
و تقول
إيلا ٠٠٠ لأ مستحيل . انتو أكيد مجانين .
قال فطين وهو يقترب منها
فطين ٠٠٠اهدى يا حلوه و متخافيش أنا هبسطك.
إيلا ٠٠٠ لاء ابعد عنى . انا بحذرك عمر هيقت،لك
فطين ٠٠٠ ( قال بشهو،ه) مش مهم المهم دلوقتى أدوق عسلك . انا من أول مره شوفتك و انا نفسى فيكى
إيلا ٠٠٠مستحيل انا عندى المو،ت ارحم من واحد زيك يلمسنى
فطين ٠٠٠( بعصبيه قال) ليه يا روح أمك مش زيه زى عمر و لا هو حلال ليه وحرام عليا
إيلا ٠٠٠ أخرس يا كل،ب عمر ملمسنيش غير وانا مراته
فطين ٠٠٠ خلاص اعتبرينى جوزك
نظرت إيلا ل ميار فى محاوله يأسه منها فى اقناعها بالتراجع على ما يفعوا
إيلا ٠٠٠ ميار انتى ست . ازاى تقدرى تسمحى بأغتص*اب ست زيك
ميار ٠٠٠ فكره يوم ماضربتنى قولتلى ايه. قولتلى انتى اخرك ساعتين مع عمر على السرير لكن يوم ما حب يتجوز اتجوزك انتى البنت الشريفه المحترمة .. لكن بعد الفيديو ده هيبقى الكل زى بعضه .يعنى لا تعايرنى ولا اعايرك المهم طايلنى و طايلك
آيلا ٠٠٠ أنت واحده رخيصة انا عمرى
ما هكون زيك فاهمه .. و الحيو،ان ده مش هيلمسنى حتى لو مو،ت نفسى
تجاهلت كلام إيلا ثم نظرت ميار ل فطين
وقالت
ميار ٠٠٠ فطين خلص و نادى عليا . انا مستنية بره
خرجت ميار و أغلقت الباب
هنا صرخت إيلا بعد ما فطين سحب رباط شعرها ليجعله مفرود على ظهرها ثم بدء يغرز يده داخل خصلات شعرها . و ينظر لشفايفها بشهو،ه
لكن وقف فجأة عندما سمع صوت خبط قوى على باب العوامه سمع صوت كسر الباب وصوت صراخ ميار
لذلك ابتسمت إيلا وقالت
إيلا ٠٠٠ قولتلك عمر هيقت،لك . قولي مستعد للمو،ت دلوقتى
فطين وقف خلف إيلا وهو يضع سكين على عنقها
لكن كانت الصدمة الغير متوقعه عندما رأت إيلا امامها عمار
إيلا ٠٠٠ مستحيل عمار
فطين ٠٠٠ أيه ده انت مين .
عمار ٠٠٠ لو كنت خايف على حياتك تسيبها
فطين ٠٠٠ ( بخوف قال) لاء مش هسيبها .
لو قربت منى هقت،لها
كانت إيلا تبكى بخوف
عمار ٠٠٠ دى اخر مره هقولك تسيبها
قالت ميار التى كان يمسكها الرجلين من رجالة عمار
ميار ٠٠٠ سيبها يا فطين تروح فى داهية
فطين ٠٠٠ و آنا لو سبتها همآ مش هيسبونى
هنا بدء سن السكينه يغرز فى عنق إيلا التى كانت تبكى بألم
هنا أطلق عمار رصاصه بمسد،سه جاءت فى منتصف رأس فطين لذلك صرخت إيلا التى لطخت الد،ماء ملابسها حتى فقدت الوعى
لذلك حملها عمار بعد ما فكها من الكرسى
بينما ظلت ميار تصرخ لذلك ضر،بها أحد الرجال بظهر المسد،س على رأسها لتفقد الوعى هى ايضآ
ثم غادر عمار و رجالته معاهم إيلا و ميار
بعد نصف ساعة وصل عمر و مروان العوامة
لكن استغربوا لان باب كان مكسور
شعر عمر بوجود شئ غريب لذلك حاول يدخل العوامه بسرعة لكن مروان منعوا وقال
مروان ٠٠٠ رايح فين استنا هنا
عمر ٠٠٠ سيبنى يا مروان ادخل انت مسكنى ليه
مروان ٠٠٠ استنا انت مش شايف الباب مكسور .. و دى حاجة غريبة . انا هبلغ البوليس
اتصل مروان بالبوليس
عمر ٠٠٠ أنا مش هستنا البوليس
قال جملته ثم دفع مروان بيعيد عنه دخل العوامه ثم شهق بالصدمة عندما رأى فطين ملقى على الأرض و الد*ماء تملأ المكان
عندما رأى مروان بشعت المنظر قال
مروان ٠٠٠ عمر أوعى تلمس حاجة
عمر ٠٠٠ ( بذهول قال) ايه إللى حصل هنا
هنا رأى عمر رباط الشعر الخاص بأيلا
عمر ٠٠٠ توكه الشعر دى بتاعت إيلا ده. معناه انها إيلا كانت هنا
مروان ٠٠٠( بتوتر قال) يمكن فطين حاول يعت*دى عليها عشان كده قت،لته و هربت
رغم صعوبة كلمات مروان على عمر لكنه حاول يتقبل كلام مروان و قال
عمر ٠٠٠ طيب وهى هتجيب المسد،س منين
كمان لو كانت كلام ده صح . كانت هتتصل عليا او هتروح على البيت
مروان ٠٠٠ طيب اتصل على شيرى شوف لو إيلا راحت على البيت
اتصل عمر على شيرى لأن للأسف… لا يوجد أى جديد
هنا سمعوا صوت سرينة الشرطة
حضرت الشرطه وقاموا بمعاينة المكان ثم اخذوا القوال كل من عمر و مروان.
◇◇◇◇◇◇◇◇◇◇◇◇□□□□□□□□□
أحدى مخازن الخاصه بعمار
الغير معلومة لأحد
أستيقظ إيلا وهى فى غرفة كبيره بها الكثير من الكراتين حينها كانت إيلا مستلقيه علي الأرض
قامت إيلا من على الأرض بتعب هى تتطلع فى الغرفة برعب هى لا تعلم أين هى .
ثم شهقت وهى تضع يديها على فمها عندما تذكرت ما حدث ل فطين
. هنا رأت فى اخر الغرفة ميار تجلس على كرسى فاقدة للوعى . وكانت مربوطة بنفس الطريقه التى كانت ميار رابطه بيها آيلا كما كان يوجد شريط لاصق على فمها . و ايضآ رباط على عينيها
بحث إيلا عن باب الخروج عندما وجدت الباب ظلت تطرق عليه و هى تصرخ
بينما فاقت ميار على صوت صراخ إيلا
كانت ميار تهز الكرسى محاوله منها تفك نفسها كانت واضح على ملامحها الرعب
و الخوف الشديد
لذلك اقتربت إيلا منه شالت آيلا الشريط الاصق من على فمها هنا قالت ميار برعب دون أن ترى من امامها
ميار ٠٠٠ أنتو مين . عايزين منى أيه. انا معملتش حاجة . منك لله يا إيلا انتى السبب
هنا فكت إيلا رباط الذى على عينيها
ثم قالت
إيلا ٠٠٠ برغم إللى انتى فيه بردوا بتقولى انا السبب
ميار ٠٠٠ إيلا . إيلا ابوس ايدك فكينى
إيلا ٠٠٠ عجبك إللى احنا فيه ده كل ده بسبب حقدك و غبائك و انتقا،مك العبيط
ميار ٠٠٠ ( ببكاء قالت) انا بس كنت عايزه أثبت ل عمر انك مش احسن منى. و اننا احنا الاتنين زى بعض
إيلا ٠٠٠ وانتى لما تخلى فطين بغت*صبنى غصب عنى تبقى كده احنا زى بعض يا غبيه
هنا تذكرت ميار فطين لذلك صرخت وقال
ميار ٠٠٠ فطين . فطين ما،ت . معقول إللى حصل ده حقيقة لاء مش ممكن اصدق
إيلا ٠٠٠ لأ صدقى و احنا الاتنين هنحصلوا
هنا أصابتها نوبة هلع وهى تصرخ و تقول
ميار ٠٠٠ لاء انا مش عايزه أمو،ت . فكينى
يا إيلا ابوس ايدك فكينى.. انا مش عايزه أمو،ت.. يلا فكينى
إيلا ٠٠٠ اهدى .. ميار اهدى و أثبتى عشان اعرف افكك
كانت ايلا بتحاول تفك ميار عندما دخل عمار عندما رأها بتفك ميار امسكها من ذراعها بقو،ه و قال
عمار ٠٠٠ بتعملى ايه .انت بتفكيها بعد إللى كانت عايزه تعملو فيكى
إيلا ٠٠٠ عمار سيبها تمشى هى مالهاش ذنب بحسابنا
هنا نظرت لها ميار بأستغراب . بعد كل إللى عملتوا لها . هى بدافع عنها
عمار ٠٠٠ لسه طيبه زى ما انتى و يضحك عليكى بسهولة .. انتى عارفه لو ماكنتش وصلت الولد إللى معاها كان هيعمل فيكى ايه
إيلا ٠٠٠ أيه بقيت ملاك فجأة إللى كان عايز يعملو فطين انت حاولت تعملو كتير قبل كده ولا نسيت
عمار ٠٠٠ لاء مش نسيت بس انا الوحيد إللى من حقه يعمل معاكى كده مش حد تانى
إيلا ٠٠٠ ده بس إللى فرق معاك .
قال بسخريه
عمار ٠٠٠ آمال انتى فاكره ايه .. انى بحبك مثلآ عشان كده خوفت عليك و انقذتك .
ده انتى تبقى هبله أوى لو فكرتى كده
إيلا ٠٠٠ لاء متخافش انا عارفاك انك طول عمرك واطى و عمرك ما بتعمل حاجة لله
عمار ٠٠٠ لسانك ده انا هخرسهولك.و راسك إللى رفعها للمسا دى انا هكسرهالك .و ايدك دى إللى انتى رفعتيها عليا انا هقطعهلك
و جوزك إللى انتى فرحانه بيه انا هقت،لهولك
هنا قالت ميار بخوف
ميار ٠٠٠ واضح ان فى بينكم حساب انا ماليش دعوة بيه سيبنى امشى وانا هنسى كل حاجة شوفتها
عمار ٠٠٠ و أنتى يا شاطرة عايزه تطلعى من هنا عايشه . بعد ما شوفتنى وانا بقت،ل صاحبك.عايزانى أسيبك عشان تودينى فى داهيه
ميار ٠٠٠ واللهى ما هتكلم ولا هفتح بوقى بكلمة . . لو عايزنى أسيبك البلد كلها انا هسيبها ومش هتشوف وشى تانى
عمار ٠٠٠ متخافيش يا حلوه انتى هتسيبى الدنيا كلها من البلد بس
هنا صرخت ميار بكل قو،تها .هى تستعطف عمار لكى يتركها
لكن عمار أعاده الشريط الاصق على فمها لكى يتخلص من صراخها
ثم سحب آيلا من ذراعيها وخرج من الغرفة ليدخل بها غرفة آخره تشبة الغرف النوم العاديه لكن بها أثاث قديم .
دفعها عمار لداخل الغرفة لتسقط أرضآ
. ثم قال عمار لها
عمار ٠٠٠ خليكى هنا رجعلك ٠٠ الليلة حسابنا يا برنسيسة
قال جملته ثم خرج من الغرفة و أغلق الباب خلفه بالمفتاح من الخارج
بينما ضمت إيلا قدميها بيديها و سندت رأسها عليهم و بكت بقهر و يأس من المجهول القادم
◇◇◇◇◇◇◇◇◇◇◇◇□□□□□□□□□
فى المساء
فى سيارة عمر
~~~~~~~~~~
مروان ٠٠٠ انت متعرفش الظابط طلب يقابلك ليه
عمر ٠٠٠ يمكن يكون عرفوا حاجة
مروان ٠٠٠ طيب موضوع المراقبة ده مايجبش نتيجه
عمر ٠٠٠ بشرى ماخرجتش من البيت . فطين الله يرحمه . و ميار مختفيه ماحدتش عارف عنها حاجة .. و عمار لسه ظاهر من ساعتين بس مافيش اى أثر ل إيلا بين كل ده
مروان ٠٠٠ بس مش غريبه اختفاء ميار .
عمر ٠٠٠غريبة و ده قلقانى
مروان ٠٠٠ .تفتكر ميار هى إللى عملتها
عمر ٠٠٠ ممكن بس ميار هتقت،ل فطين ليه
بعدين إللى قت،ل فطين حد بيعرف يضر،ب نا،ر كويس أوى . ده ضر،به رصا،صة
فى نص رأسه بالظبط
هنا وصلوا لقسم الشرطه
بعد ما قابلوا الظابط قال عمر
عمر ٠٠٠ خير طلبت تقابلنى فى جديد
الظابط٠٠٠ اه فى . احنا لاقينا كاميرا فى الاوضه إللى اتقت،ل فيها فطين .. بتوضح لينا إللى حصل
عمر ٠٠٠ ( بخوف قال ) فيه ايه الكاميرا دى أوعى تقولى ان إيلا جرالها حاجة
الظابط ٠٠٠ لحد دلوقتى لاء .اتفضل معايا تشوف تسجيل الكاميرا يمكن تتعرف على اى حد من الشخصيات الموجوده فى التسجيل
- يتبع الفصل التالي اضغط على ( رواية الهروب إلى المجهول) اسم الرواية