رواية ملاك الليل الفصل الثالث 3 - بقلم ملك ابراهيم
وملاك روحت مع ليل واتصدمت من اللي شافته…..
سماء بعصبية وهي بتبص ل ملاك بغيره… مين ده يا ليل…
ليل… أولا تتكلمي باحترام ثانيا دي مراتي….
سماء بصدمه… ايه مراتك ازاي يا ليل ازاي وانا خطيبتك… من كل ده وملاك واقفه كانت عايزه تعيط بس ما قدرت…
.ليل ل ملاك… ادخلي جوه في الاوضه دي…
ملاك بخضه…ح… حاضر… حاضر…
ملاك ما صدقت ان هي دخلت في اوضه لوحدها وقعدت تعيط وتقول….لي يارب انا عارفه ان ده امتحان وانت بتختبرني فيه يا رب بس امتحان صعب قوي انا مش قادره بجد يا رب اثبت براتي يا رب….
في الصالة….
ليل ل سماء… بصي يا سماء انا دخلتها جوه عشان اقول لك ان هي انا متجوزها عشان اخليها تعترف بس وعشان اوريها ايام سوده فوق
سماء باستغراب… تعترف تعترف ازاي يا ليل وبعدين هو اي واحده تعمل جريمه هتتجوزها عشان تخليها تعترف اي ده ان شاء لله….
ليل بحزن… عشان اخليها تعترف مين اللي قتل نور او مين اللي خالها تعمل كده….
سماء بصدمه…اي نور نور اتقتلت وهي اللي قتلتها…
ليل…انا مش عارف بس انا متاكد ان هي لان هي كانت معاها في الشقه اللي اتقتلت فيها وهي كمان لما كانت ماسكه السكينه حتى لو مين اللي هيكون ليه يد في الموضوع غيرها…
سماء كنت عماله تعيط على نور اللي كانت بتحبها زي اختها… سماء بعياط و غيره… طب هو الموضوع ده هيفضل مستمعي لحد امتى يعني…
ليل… ما اعرفش بس انا هخليها تعترف هخليها تقول لي الحقيقه وبعدين هرميها في الشارع …
سماء بغيظ.. تمام…
قطاهم دخول هدير…
هدير… ايه يا سماء بتعيطي كده ليه في ايه وايه اللي جابك هنا في شقه ليل…
سماء بدموع… نور اتقتلت يا ماما…
هدير بصدمه و دموع… ايه انت بتقولي ايه اتقتلت ازاي يعني ومين اللي قتلها…
ليل… ده اللي هعرفه.. وهدير بصه على الاوضه اللي فيها ملاك النور كان متقاد ..
هدير… هو في حد في الاوضه دي ولا ايه يا ليل…
ليل… لا هي مش حد هي مراتي…
هدير بصدمه… ايه مراتك ازاي يعني وبنتي…
سماء بسرعه… لا يا ماما انا هفهمك ليل المتجوزها ليه…
هدير… تمام كملت بعياط يا ترى لما سعاد تعرف هيحصل ايه ده الاحتمال يحصل لها حاجه…
قطعهم دخول سعاد….
سعاد باستغراب… هيحصل لي حاجه ليه يا هدير..
ليل بحزن… نور ماتت يا ماما قصدي اتقتلت…
سعاد بصدمه… ايه انت بتهزروا نور اتقتلت ازاي يعني انتوا بتهزروا صح نور بنتي عايشه صح انتوا بتهزروا..
هدير وهي بتطبطب على سعاد… معلش يا حبيبتي بس البنت سماء بتقول لي ان في حاجه غلط وهي تفهمني لان ليله اتجوز…
سعاد بصدمه و دموع… اتجوز يا الف نهار ابيض و اختو ميته اتجوزت مين بقى ان شاء الله يا ليل وانت خاطب ومين.اللي قتل اختك ياليل…
ليل بجمود: ده اللي هعرفه ورحمه ابويا لو عرفت ان هي اللي قتلتها مهرحمها
سماء… يا جماعه تعالوا ننزل تحت وانا هفهمكم وهو اتجوزها ليه وبصت لليل وقالت صحيح يا ليل اسمها ايه…
ليل… اسمها ملاك…
سماء في سرها… ملاك تمام ماشي (اه يا سماء يا كذابه مش انا قلت لكم غيوره ده ملاك زي قمر انتي بس اللي منفسنا)….
سعاد … مين ملاك دي يا ليل…
ليل… تبقى صاحبه نور وبقت مراتي بس هتطلق قريب لما اخليها تعترف مين اللي قتل نور عشان هي اللي عارفه…
سماء… تمام يلا بقى يا ماما ويا طنط سعاد عشان اقول لكم حاجه كده ونسيبهم لوحدهم….
سعاد وهدير… ماشي بس هتقولي لنا ايه يعني..
سماء… هقول لكم حاجه بس يلا…
سماء وسعاد وهدير نزلوا…
ملحوظه صغيره… هم ساكنين مع بعض في بيت واحد بيت عيله كل واحد ليه شقه…
في مكان اخر….
صلوا علي النبي محمد صلى الله عليه وسلم ♥
مالك… بقول لك يا حسن…
حسن… ايه يا ابني في ايه عايز حاجه تبع الشغل…
مالك… لا مش حاجه تبع الشغل بس انا عايزك تحجز لي اول طياره رايحه مصر عشان عايز اشوف ملاك عشان وحشتني جدا…
حسن… اه والله يا ابني وحشتني انا كمان نفسي اشوفها تفتكر لسه طفله زي ما هي…
مالك… لا يعني اكيد كبرت عدى 10 سنين يبقى هي دلوقتي عندها 20 سنه…
حسن… هموت واشوفها عامله ازاي يا معلم بص انا هاجي معاك مصر واوعى تقول لي لا….
مالك… ومين هياخد باله من الشغل اللي هنا يا حلو…
حسن… ما تخلي شادي ياخد باله من الشغل مشادي شاطر يعني وانت بتعتمد عليه في كل حاجه في الشغل…
مالك… ماشي قل له كده ولو وافق تعالى معايا…
حسن… لا ما تقلقش اكيد هيوافق…
مالك… تمام….
تعريف بسيط لحسن….
حسن الحسيني… ابن عم ملاك بيحب ملاك زي اخته بيشتغل مع مالك في شركه الحسيني مالك بعد ما اسافر اشتغل و تعب وعمل شركه وحسن شغال معاه عنده 27 سنه…
تعريف بسيط لشادي…. شادي طارق المنصوري.. صاحب حسن ومالك مالك بيعتمد عليه في كل حاجه في الشغل وبيثق فيه وبيثق برده في حسن عنده 28 سنه زي مالك… عند شادي في المكتب…
شادي… بصي يا ريم عايزك تودي الاوراق دي لحسن وخليه يمضي عليها كلها…
ريم باحترام… تمام يا فندم حاجه تاني…
شادي… لا خلاص روحي…
حسن هو داخل… لا يا ريم ما تتعبيش نفسك هاتي الورق وروحي انت اديني جيت اهو..
ريم… تمام اتفضل عن اذنك…
شادي وحسن… اتفضلي…
شادي..ها كنت عايز حاجه ولا ايه…
حسن.. بصي يا عم مالك هيسافر مصر وانا هسافر معاه وعايزينك تاخد بالك من الشركه وكده…
شادي…اه ما انتوا لازم تتعبوني وانتم موجودين وانتم مش موجودين برده لازم تتعبوني اديني هرتاح من وشكم شويه…
حسن… بقى كده…
شادي… يا ابني بهزر هو انت هتسافروا ليه…
وحسن قال لي شادي..
شادي… تمام ماشي سافروا خدوا بالكم من نفسكم…
حسن… ماشي يا عم انا ماشي سلام…
شادي… سلام…
في بيت ليل….
ليل ببرود وهو بيدخل الاوضه اللي فيها ملاك… ايه عروستنا مالها بتعيط ليه…
ملاك بعياط… لو سمحت انا ما تتكلميش معايا دلوقتي وانا مش عايزه اتكلم مع حد اصلا وانا والله ما قتلتها خليني امشي من هنا…
ليل بخبث… هي دي تيجي وانا موجود هتمشي تروحي فين ده انا حتى عملت عنك تحريات وعرفت ان انت ما لكيش حد هتقعدي لوحدك كده…
ملاك بدموع…اه القاعده لوحدي هتكون ارحم لي من القعده معاك بس يا خساره نور كانت بتحكي لي عنك حاجات حلوه كتير بس للاسف واضح ان هي غلطت..
ليل بسخريه… اه هي فعلا غلطت ان هي صاحبه واحده زيك لو ما احترمتيش نفسك معايا هتشوفي انا هعمل ايه اهو تتصرف معاكي تصرف مش هيعجبك…
ملاك بدموع… ما هدتش فارقه خلاص اقتلني وريحني على الاقل هيرتاح خالص لان فعلا زي ما قلت ان انا ما ليش حد…
ليل هو بيقرب من ملاك… وقت لك ليه يا حلوه هو انتي مش شايفه نفسك ولا ايه…
ملاك بدموع… ابعد عني حرام عليك بقى انت ايه ما عندكش دم سبني في حالي…
ليل بعصبية……..
ملاك بدموع……….
تتوقعوا مالك هيعمل ايه لما يعرف اني ليل اتجوز ملاك ؟؟
يتبع….
- يتبع الفصل التالي اضغط على (رواية ملاك الليل) اسم الرواية