Ads by Google X

رواية مهرة النعمان الفصل الثالث 3 - بقلم فريده الحلواني

الصفحة الرئيسية

رواية مهرة النعمان الفصل الثالث 3 - بقلم فريده الحلواني 

بقلمي / فريده الحلواني

الفصل الثالث

وصل احمد منزله في اجازه قصيره من كليه الشرطه فهو اخيرا سيتخرج هذا العام منها 

دلف وهو يصرخ


انااااا جيت يا بشر


خرجت امه ريهام سريعا من المطبخ تستقبل ولدها الغالي بعد غيابه اكثر من شهران


وجدته يقبل يد جدته ويحضنها بحب


ريهام : حبيبي يابني حمدالله علي سلامتك واحتضنته وهي تبكي وتقول كده برده ياحمد تغيب عني ده كله كان لازمتها ايه كليه الشرطه ووجع القلب ده كنت دخلت اي كليه مع اخواتك وخلاص


ضحك احمد وهو يقول : ايوه ايوه هما نفس الكلمتين بتوع كل اجازه خلاص بقي يا ربمو بقالك اربع سنين بتقوليهم


ريهام : اخس عليك كده برده ماهو غصب عني انا ماتحملش غياب حد فيكم عن عيني


قبلها من جبهتها وقال : خلاص يا ست الناس اهو هانت كلها شهرين باذن الله واتخرج وابقي جنبك علي طول


الجده : تعالي يا حبيبي اقعد ارتاح احسن لو فضلت واقف مش هتخلص من امك دي ما بتصدق تفتح في العياط


ريهام : الله ياما مش ابني وكان واحشني 


الجده : خلاص ياختي اهو قالك هانت ويبقي جنبك قومي حضريله لقمه ياكلها الواد جاي هفتان 


احمد : لا يا ستي مش هاقدر انا نازل لجدي وهبقي اكل معاكم عالغده


انا بس هقوم اخد دش واغير وانزل علي طول


جاء وقت الغداء المقدس لدي عاءله النعمان فلا يستطيع احد التغيب عنه الا لعزر قهري


اجتمعت العاءله حول طاوله الطعام في جو ملىء بالحب والدفىء


الجد : عادل  في حاجه ناقصه لافتتاح فرع جليم 


عادل : لا ياحج كله تمام وياسر وزع الدعوات


حتي اعضاء مجلس الشعب عزمهم


بدر : اه خليهم ييجو ياخدو صورتين مع الحج عشان يضمنو اصوات الدايره فجبهم


مصطغي : اه والله عندك حق ماهم عارفين ان الي جدي يديله صوته يبقي الحي كله هيديهولو وبعد ما ينجحو محدش بيشوف وشهم


ياسر : هنشوفهم ليه ما خلاص بقي نجحو 


احمد : ده النايب محمد العراقي لسه مقابلني وانا راجع 


وقف يسلم عليا وقال ايه يقولي يلا يا بطل انا موصي عليك عشان اول ماتتخرج تمسك قسم العطارين وتبقي جنبنا


وليد : ده اهبل ده ولا ايه هو حفيد النعمان محتاج وسطه ده جدي خيره عالكل


مهره : انزل اديلو بوكسين في وشه يا بدوري عشان يحرم يعمل نمره علي قفانا


نوال بغلب : يااااالهوي ياما هو انتي يابت امتي هتكلمي زي البنات اشق هدومي منك تموتي فالمصايب


بدر بحده طفيفه : عمتتي الله لا يسىءك ملكيش دعوه بيها انتي عايزاها تبقي تتمايص زي البنات المايعه ولا ايه


فاطمه : يابني هي يا تبقي زي الولد البلطجي يا تبقي بت مايعه خير الامور الوسط حتي تبقي زي اخواتها البنات


مهره : انتي عيزاني ابقي بسكوته زي لميس ولا مسهوكه زي لوجي ولا دلوعه زي مها وزينه لا يا مرات عمي انا عجباني كده وبدر صح في كل حاجه والي يقولي عليه هعمله


ضحك الكل عليها وغضبت الفتيات الصغار علي الالقاب التي تطلقها عليهن


نوال بصوات : هتجلطني والله هتجلط عاجبك كده ياسي بدر بوظت البت وارتحت


بدر ببرود : ااااه ارتحت بنتي وانا حر فيها اربيها بالطريقه الي تعجبني


مهره بسهوكه : اي حاجه منك حلوه يا بدوري سيبك منهم 


وليد : ايه ده طب مانت بتعرف تتكلم زي البنات اهو يا برعي امال بتخن صوتك علينا احنا ليه


قذفه بدر بالملعقه وهو يصرخ به بسسس يااااض هقوملك


وليد بخوف ؛ حاضر ياكبير احنا اسفين ياريس


انفجر الجميع في الضحك فتلك المناوشات داءما ماتحدث بينهم


في المساء اجتمع الشباب فوق سطح المنزل كما طلب منهم بدر 


فهم اعدو سطح المنزل للسهرات او الرياضه


فهو لكبر مساحته قسموه الي عده اجزاء


جزء بني فيه غرفه واسعه تضم جميع الالات الرياضيه لتصبح جيم ليمارس بيه الشباب التمارين الرياضيه


وجزء زرع فيه بعض الورود وايضا بعض الخضراوات لاستخدامهم في الطهي


وجزء يوجد به قاعده عربي وبعض الكراسي واريكه كبيره يجلسون بهذا الجزء وقت سهراتهم سويا


واخر جزء بعيدا الي حدا ما بني غرفه يوجد بها سرير صغير واريكه وخزانه ملابس صغيره و منضده ويوجد ايضا مرحاض صغير بداخلها


هذه الغرفه مخصصه لبدر ولا يسمح لاحد الدلوف فيها فهي خلوته الخاصه ولا احد يعرف ما بداخلها


جلس الشباب علي القاعده العربي ارضا منتظرين تحدث بدر عن الامر الهام


مصطفي : خير بقي يا بدر ادينا كلنا متجمعين قول بقي انا قلقان من الصبح


بدر : مفيش قلق من حاجه انا عايزكم في شغل


احمد : شغل ايه ده


بدر : هافهمكم في واحده صحبتي كانت معايه في الجامعه ابوها يبقي صلاح الشيخ اكبر مصدر انتيكات في مصر كانت فاتحتني كذه مره ان اشاركها في مصنع لتصنيع الانتيك وابوها هياخد كل شغلنا ويصدره


انا عاجبني الموضوع بس رفضت اشاركها بس قولتلها ان هدرس الموضوع ولو عجبني هفتح ورشه ابتدي بيها مع اخواتي ونكبرها واحده واحده


وفعلا درست الموضوع وطلع مربح جدا


مصطفي :  طب ليه منفتحش مصنع علي طول


بدر : عشان الشغل ده علي قد ما مكسبه حلو بس صعب لازم نتودك (يعني يتقنه) فيه الاول ونكبره واحده واحده


سليم : طب انت ليه متصدرش لبره علي طول هو لازم وسيط


بدر : اولا لان صلاح الشيخ واكل السوق بقاله سنين وصعب ننافسه واحنا لسه بداين وثانيا علي ما نكبر الورشه وتبقي مصنع باذن الله هنكون عملنا اسم في سوق الانتيك وعرفنا دهاليزو ( مخابءه) كويس وقتها نبدا نصدر باسمنا


وليد ؛ ده انت دارس الموضوع جامد مش سايب حاجه


بدر : طبعا امال هندخل حاجه مش فاهمنها 


المهم هي مش هتبقي ورشه بالمعني لا هتبقي مصنع صغير كده لحد ما الدنيا تمشي


نيجي بقي للمهم


انتظر قليلا ثم اكمل


احنا هنعمل المشروع ده لوحدنا من غير ما ندخل الكبار فيه


يعني كل واحد فينا هيطلع الفلوس الي محوشها ونشترك كلنا سوا قولتو ايه


احمد بهزار : منين ياااافرج ده انا بشحت


اصدر بدر صوتا غليظا من فمه دليلا علي اعتراضه ثم قال : احاااااا جري ايه يا عرس منك له ده احنا دفنينو سواه


هي مش امهاتنا بتعمل لينا جمعيات والي بييجي عليه الدور ويقبض ميقدرش يصرف جني منها وكل ما تخلص جمعيه يعيدوها وفلوسها تتحط علي قبلها 


يعني احنا الخامسه معانه قد بعض صح ولا انا غلطان


سليم : ايوه يا بدر مقولناش حاجه بس انا كنت متفق مع مصطفي نفتح مكتب هندسي صغير علي قدنا 


بدر : وليه يبقي مكتب صغير مايبقي شركه مقاولات كبيره


مصطفي ؛ ازاي بس 


بدر : انا في دماغي ان لو ربنا سهل معانا في شغل الانتيكات  كبيرها تلت سنين ان شاء الله ونكون فتحنا مصنع كبير وبدانا نصدر


ومن مكسبه هنفتح شركه مقاولات كبيره لان شغل المقاولات بالذات لازم تبدا فيه كبير عشان تاخد وضعك في السوق بسرعه


ها ايه رايكم


الكل تمام معاك طبعا


احمد : طب الي معانا هيكفي ولا كل واحد هيكمل من ابوه ولا ايه


بدر : والله عيب علينا لما نبقي شحطه وكل واحد فينا قد درفه الباب وياخد من ابوه فلوس


عالعموم انا عامل دراسه جدوي الي معانه هيكفي هينقص بس حاجه بسيطه تدبر بعدين متقلقش


ضحك وليد وقال : كده تمام بس بعد شركه المقاولات تفتحولي مستشفي خاص بس احمد هنعمل فيه ايه هنفتحله قسم شرطه خاص برده


الكل هههههههههههه


بدر : قول يارب المهم ان احنا هنبقي شركاء في كل ده


احمد : احلي حاجه ان هدفع فلوس ومش هشتغل هقبض عالجاهز


بدر : لا يا روح امك يوم اجازتك هتنزل تتفحت معانا ويوم ما تطلع من شغلك بدري هتيجي تساعدنا و انت يا وليد  زيه كده


مصطفي : طب وشغلنا مع جدك هنعمل ايه


بدر : هنقسم نفسنا كل واحد فينا يمسك المصنع يوم والباقي هيكون زي ما هو في شغله مع جدي احنا هنتعب في الاول بس صدقوني ربنا هيكرمنا بعدين


وليد : طب جدك وابهاتنا هايوافقو ان يبقي لينا شغل خاص


بدر : دول اصلا هيفرحو انهم ربو رجاله عايزه تعتمد علي نفسها مش علي فلوس اهلها


يلا نقرا الفاتحه


وبالفعل قراو الفاتحه تاكيدا علي وحدتهم واتفاقهم


و قد كان


________________


بعد مرور ثماني سنوات


تغير فيهم الكثير والكثير 


قد نجح مشروع الشباب واصبح لديهم مصنع كبير لتصنيع الانتيكات والتحف واصبحو يصدرو للخارج لعده دول ولكن اكثرها بلجيكا وفرنسا والمانيا


تخرج احمد وتلقي العديد من الترقيات لما يبذله من جهد في تحقيق العداله


تخرج وليد وها هو اصبح جراح قلب شهير رغم صغر سنه


دخلت مها و لوجي كليه فنون جميله 


واصبحت مهره ولميس وزينه في الصف الثالث الثانوي


من هنا تبدا قصتنا مع مغامرات ابطالنا


دعونا نري ماذا سيحدث وكيف ستكون حياتهم


ياتري فلنري


انتظروني


بقلمي / فريده

  •تابع الفصل التالي "رواية مهرة النعمان" اضغط على اسم الرواية 

google-playkhamsatmostaqltradent