Ads by Google X

رواية زينة الضواحي الفصل الثالث 3 - بقلم زهرة الربيع

الصفحة الرئيسية

   رواية زينة الضواحي الفصل الثالث 3 - بقلم زهرة الربيع 

زينة_الضواحي_3  ده انا اللي عايزك وهموت عليك كمان وقرب منها و مش مصدق السعاده اللي هو فيها لما كانت بتتجاوب معاه  

حط ايديه على خدودها وبيقربها ليه اكتر بس اتصدم لما لقى حرارتها عاليه جدا جدا فوق الوصف وبترتجف بعد بزهول وقال زينه مالك يا بت

 زينه كانت بتضحك وبتقول كلام مش مفهوم ...اوعى سيبني يا مهران مش كده عيب

 مهران اتنهد وقال .....عيب... هو فين العيب ده انا هموت عليه ووقف ولبس جلابيته بسرعه وطلع نادى لابوه اللي كان بيشرب شاي في الصاله وقال ..ابوي...جيب الدكتور ثاني معلش ودخل تاني عندها 

طلع عبايه ليها وشدها عليه وبقى يلبسهالها وهي كانت بتضحك وبتبو،،سه من رقبته وهيه بتضحك

 مهران ابتسم على حركاتها وقال ...فيه ايه يا زينه الحراره ضربت في نفوخك ولا ايه 

زينه بصت لعيونه وقالت... انت راجل قوي اجمد راجل شوفته يا مهران خدني بين اديك

 مهران اتنهد وقال ...يا بت اهمدي انا على اخري ارحمي شويه

بس ما كانتش بتسكت وكانت بتهلوس بكلام مش مفهوم والكلام المفهوم اسوء  
مهران اتنهد  وقال...لا مش هينفع الحال ده

و جايب لزق وحطه على بقها وقال...خليكي كده لغايه ما الدكتور يكشف ويمشي مش ناقصه فضايح
وسند جبينه على جيبينا وقال بهمس..... ولو ان اجمل كلام طلع من شفايفك السعادي....وباسها على شفا،،،،يفها من فوق اللزق 

زينه حاوطت رقبته بايديها ورفعت وشها ليه ومش عايزاه يبعد 

مهران ضحك بعد ايديها وقال.... لو عرفتي باللي عملتيه  واللي قولتيه  بعد ما تفوقي ممكن تروحي فيها

تحت كانت فاطمه سمعت لما قال هات الدكتور وقالت بفرحه احسن ...يا رب تقضو ايامكم كلها  وانتم تعبانين داهيه تاخدكم انتو الاتنين

امها قالت بغيظ منها.... اللي انت عملتيه ده  غلط خليتيها هي الضحيه وبعد ما كانوا غلطانين في حقك بقيتي انتي الغلطانه

فاطمه  قالت بغيظ شديد.... انا عمري ما هكون غلطانه في موضوع زي ده....مهران غلط معايا قوي لو مكانش  عايزني كان يقدر يقول لي من قبل ...او مكانش خطبني من اساسه ...مش يجي  يوم الفرح ويبهدلني بالشكل ده... والوسخه دي تاخد فستان فرحي وتلبسه وتاخد اوضتي بهدومي بس انا مش هسكت وعارفه بالظبط هعمل ايه...الصبر طيب

 بعد شويه جه الدكتور وكشف على زينه وقال... للاسف تقريبا الجرح التهب هو اللي عامل السخونه الشديده دي انا اديتها حقنه ان شاء الله هتنزل السخونه وتلتزم بالعلاج ده ان شاء الله خير ...و بصلو وقال باستغراب لكن انت حاطط اللزق ده على بقها ليه 

مهران حرك عنيه يمين وشمال وقال بتوتر..ها...اللزق..اه بتشتم 

الدكتور بصلو بدهشه وقال.. بتشتم 

مهران قال بسرعه ....اه بتشتم من السخونه 

دكتور قال بتفهم... اه ربنا يشفي... دي بتبقى هلوسه المريض مش مسؤول عنها

 قال كده ومشي ومهران اتنهد وقعت جنبها وقال بحزن ..حقك عليا انا السبب في كل ده
وشال اللزق من على بقها وقال ....دلوك خدي راحتك بقى

زينه  قالت بغضب وزعيق ....كده بتلصق لي بوقي ..افرض شنبي طلع في اللزق

مهران اتسعت عنيه بزهول  وقال...ايه..شنبك
بقلم...زهرة الربيع
زينه قالت بغضب...ايوه شنبي انت ترضى حد يشيل شنبك..وابتسمت بخبث وقالت...انا عارفه انت عملت كده ليه... مش عايزني ابو،،سك جامد ...زي عبله بنت حامد 
وبقت تغني وتقول بصوت عالي.... خليني ابو،،سك جامد....زي عبله بت حامد

مهران حط ايده  على بقها بسرعه  وقال بغضب....اششش... اكتمي  ايه الكلام ده انت بتجيبي الكلام ده منين 

وشال ايده من على بقها وهي قالت بهمس.... انا شوفتك وانت رايح لها الاسطبل ولما با،،ستك خليني ابو،،سك زيها 

مهران بلع ريقه بارتباك وقال.... طب ما تقوليش الكلام ده لحد ...ده سر بينا ماشي يا زوزو 

زينه حطت صباعها على شفايفها وقالت بهمس ...ششش..مش هقول لحد وااااصل ... هتخليني ابو،،سك زيها 

مهران ابتسم وقال....يا بت ما انا كمان نفسي تبو،،سيني بس مش عايز استغل وضعك ..انما انا ميت موت .. على شفايفك اللي زي التوت 

زينه  قربتو ليها اكتر وقالت ...موت موت فيا زي ما بموت فيك

 مهران بصلها بدهشه من كلامها والصدق اللي في عيونها وهي قربت منو بيرعه

مهران اتفاجأ بس اتجاوب معاها
وبعد وقال... اتلمي بقى لو لو مهمدتيش هكسر عضمك خلاص انا على اخري..... وبعد عنها بسرعه وبقى يحاول ياخد نفسه

 زينه بقت تتكلم كثير وتضحك..وتحكيله عن طفولتها عن والدها لما اتجوز ام فاطمه ومعاملتها الوحشه ليها وبتحكي حاجات مضحكه وبتتكلم كتير جدا 

مهران قعد جنبها وربط دماغه بصداع شديد من كتر ما اتكلمت وفضل يسمعها وهو حاطط ايده على خده بزهق لحد ما راحت في النوم 

بعد شويه قامت من النوم حاسه باصداع شديده لقيته نايم جنبها ورابط دماغه وهيه  لابسه العبايه استغربت جدا وقالت بتعب... مهران.. مهران قوم 

مهران فتح عينيه بلهفه وبص لها وقال.... بقيتي احسن دلوك

 زينه قالت باستغراب.... ليه هو انا كنت تعبانه

مهران اتنهد برتاح وبقى يبص لها شويه وضحك من قلبه... وقام علشان ياخد هدوم لي عشان يدخل يستحمى وبص لها  وضحك تاني
بقلم...زهرة الربيع
زينه  كانت مستغربه بيضحك على ايه وقالت باستغراب.... ماله ده اتجن ولا ايه 

بعد شويه خرج من الحمام وبرده كل ما يبص لها مش قادر يكتم  ضحكتو

زينه  وقفت وقالت بغضب...فيه ايه ليه  كل ما توعاني عمال تضحك اراجوز قدامك

 مهران قرب منها وقال بضحك ...هو انتي مفكراش حاجه من اللي حصل الصبحيه

زينه قالت بضيق...لا  ما فاكرهاش اي حاجه لو انت فاكر حاجه تضحك قوي كده قولها بدل ما عمال تضحك لوحدك ضحكنا معاك

مهران ابتسم وقال.... ما هو انت لو عرفتي مش هتضحكي احتمال تبكي..و احتمال كمان ترمي نفسك من الشباك ده 

زينه بصتلو باستغراب شديد وقال ...ليه ايه اللي حصل لكل ده.

مهران  قرب منها وحاوط وسطها بايده وشدها عليه جامد وقال... هاسالك سؤال واحد انت ليه اتخطبتي لعوض ليه وافقتي عليه 

زينه قالت  بارتباك ....ايه اللي خلاك تسال سؤال زي ده دلوك

مهران  بص لعيونها وقال بقوه ....من شويه عرفت انك مريداهوش وانك رايده حد تاني

زينه  دفعتو وبعدت وقالت بتوتر... حد مين.... انت بتقول ايه هو ايه اللي حصل 

مهران قرب منها ورفع عيونها ليه وقال... كانو يقولوا لنا ان الواحد لما يسخن جامد بيطلع كل اللي في قلبه زي اللي بيشرب بالظبط وانت من شويه كانت حرارتك عاليه وقولتي حاجات كتير مفهمتهاش...بس فيه حاجه كده فهمتها اتمنى تكون صوح

 زينه بصتلو بزهول ونزلت عيونها في الارض وقالت.... لا مش صح اي حاجه الواحد بيعملها وهو غايب عن وعي بتبقى غلط هو انا ....هو انا قولت ايه 

مهران ضحك  بخفه وبقى يظبط نفسو قدام  المرايه وهي كانت هتنزل دموعها  وقالت ...بجد قلت ايه يا مهران متخوفنيش

مهران  بقى يغني ويقول .... خليني ابو،،سك جامد... زي عبله بنت حامد

 زينه بصتلو بصدمه وقالت بتوتر ...انا انا قولت كده 

مهران ضحك  وقال ....دي اقل حاجه من اللي قولتيه...لاكن لما انتي شوفتيني مع عبله بت حامد ما قلتيش ليه

زينه قالت بغضب... وانا دخلي ايه واحد سافل مع واحده اسفل منه ...انا ايه يدخلني.... وانسى اي حاجه قولتها انا عيانه دي خطرفه من السخونه
 وبعدت شويه وبقت تقطع ضوافرها بتوتر 

 مهران قرب منها وقال بهمس عند ودنها... لا دي مش خطرفه...انتي فتحتيلي قلبك قولت اللي جواه انا متاكد اني هبقى اسعد واحد في الدنيا لو انتي رايداني يا زينه

 زينه قالت بدموع ...لا طبعا انت بتقول ايه انت خطيب اختي 

ابتسم وقرب منها قوي وبص لعيونها وقال... عشان كده اتخطبتي لعوض عشان انا خطيب اختك علشان متفكريش فيا صح.

زينه  قالت بدموع...  الاول قولي انا قولتلك ايه

مهران مسك ايدها وبقى يعدلها على صوابعها وقال...قولتي احضني عايزاك و بو..سني جامد قولتي موت فيا زي ما بموت فيك...قولتي كلام كثير قوي

زينه نزلت دموعها بكسوف وهو ضحك على براءتها وشدها لحضنه جامد وقال ....انا جوزك يا بت مكسوفه من ايه..كنتي تقدري تقولي لي كل الكلام ده ليه ما بتتكلميش يا زينه ليه ما تقوليش انك عايزاني 

زينه دفعته وقالت بغضب ...انت بتقول ايه...انا مش ليك انت بتحب فاطمه اختي وخطبتها وكنت هتتجوزها انا مستحيل انسى كل ده  

مهران اتنهد وقال... شوفي يا زينه...انا لا كنت رايد اختك ولا عاشقها بس اختك ريداني وبتشاغلني ليل ونهار...قولت مدام عيزاني اتجوزها وخلاص اهي بنت عمي وهيه اولى من غيرها  ومش هيجرى حاجه..و فعلا خطبتها وكنت هتجوزها لحد ما قبل الفرح بايام..عرفت ووووو

يلا فرجوني التفاعل بجد اقفو جمبي الصفحه بتحتضر اعملو مشاركات وتفاعل شديد هعتمد عليكو تخلوها تفرق شويه انهارده يلا يا جنودي انا واثقه فيكم🥹👍

 •تابع الفصل التالي "رواية زينة الضواحي" اضغط على اسم الرواية 

google-playkhamsatmostaqltradent