رواية الهروب إلى المجهول الفصل الأربعون 40 - بقلم اروى عادل
عمر ٠٠٠ خير طلبت تقابلنى .. فى جديد
الظابط٠٠٠ اه فى.. احنا لاقينا كاميرا فى الاوضه إللى اتقت،ل فيها فطين .بتوضح لينا كل إللى حصل
عمر ٠٠٠ فيها ايه كاميرا دى . اوعى تقول ان ايه جرالها حاجة
الظابط ٠٠٠ لحد دلوقتى لاء … اتفضل معايا تشوف تسجيل الكاميرا يمكن تتعرف على أى حد من الشخصيات الموجوده فى التسجيل
ذهب عمر مع مروان و الظابط ليشاهدوا تسجيل الكاميرا
بينما كان عمر يمشى بثقل شديد هو يشعر بضيق فى صدره و كأن قلبه حاسس ان ما يوجد داخل التسجيل لا يبشر بخير
وصوا آلى إحدى الغرف
و بدؤوا مشاهدة التسجيل
كان عمر يشعر بنيران تسرى فى جميع جسده
ان اطلقها سوفه تأكل الاخضر و اليابس
كما كان ان لا يستطيع التنفس
وهو يشاهد ميار و بمنتهى الحقارة تحكى كيف ستفعل بالفيديو بعد ما فطين يقوم بأغت*صاب إيلا
كما شاهد فطين بمنتهى الخسه و النداله
يحاول الاقتراب من زوجته وهو يتخلل أصابع يده بين خصلات شعرها
كما شاهد إيضآ عمار و هو يق*تل فطين لينقذ إيلا منه .ثم حملها و هى فاقدة الوعي
هو يعلم جيدآ ان عمار لم يفعل معروف لإيلا ولا هو البطل المنقذ
هو لما يفعل شئ لوجه الله . اكيد فعل ذلك لغرض فى نفسه
بعد مشاهدة الفيديو اسودت الدنيا أمام عمر
وهو واقف مكان بوجه شاحب و كأن روحه تنسحب من جسده .
بينما تطلع مروان فى عمر وهو يشعر بوجع صديق عمره
ثم فجأة ركضه عمر لخارج المكان .. بينما حاول مروان يلحق بيه لكن عمر استقل السيارة و انطلق بها
كان عمر يقود السيارة بسرعة جنونيه. وهو
لا يرى أمامه إلا سواد
يرى أمامه فقط صورة فطين هو يتقرب من إيلا
.و فجأة فوجئ بضوء قوى أمامه المنبعث من مصابح السيارة التى ظهرت أمامه
ثم استدار يسار ليتفادى السيارة ثم يمين ليتفادى سياره آخر ثم استداره من سيارة إلى سيارة حتى يتفادى وقوع حا،دث
هنا أيقن عمر انه يقود فى الاتجاه المعاكس
لكنه استطع عمر السيطرة على عجلة القيادة و الخروج من على الطريق العام
ليقف بالسيارة و يضرب بيده على عجلة القيادة و يصرخ بو،جع وقهر وهو يشعر بشئ يقوم بأنتزاع قلبه من صدره
لكنه وضع يده على صدره وهو ياخد شهيق عيق ثم زفير فى محاوله منه لتهدئة نفسه
بالفعل بدأ عمر يهدأ .. لذلك اخرج الهاتف و قام بأجراء إتصل. بالشخص الذى يقوم بمراقبة عمار
( بداية المكالمة )
حامد٠٠٠ الوو عمر بيه
عمر ٠٠٠ عمار فين دلوقتى
حامد ٠٠٠ لسه خارج من المستودع . وهو فى العربيه دلوقتي و انا وراه
عمر٠٠٠ ابعتلى الموقع المكان إللى التى فيه
حامد ٠٠٠ هبعتهولك حالآ
عمر ٠٠٠ مش عايزو يغيب عن عينك ولا لحظه
انا جايلك
( إنتهت المكالمة )
بعد نصف ساعة الرجل اتصل على عمر وقال
( بداية المكالمة)
حامد ٠٠٠ عمر بيه عمار لسه داخل مخزن لأدوات الصحية . المنطقه كله هنا مخازن
عمر ٠٠٠ تمام عشر دقايق وهكون عندما
حامد ٠٠٠ عمر بيه انت ناوى على اى لو هتقتحم المحزن لازم تقولى
عمر ٠٠٠ أيوه هقتحم المحزن .. لأنى مش ناوى اسيب عمار.. النهاردة انا لاقت،ل لا مقت،ول
حامد٠٠٠ احنا كده محتاجين رجاله معانا
لان المخزن عليه حراسه كبيرة
عمر ٠٠٠اعمل إللى انت عايز
( إنتهت المكالمه )
◇◇◇◇◇◇◇◇◇◇◇◇□□□□□□□□□
داخل المخزن
الغرفة التى بها آيلا
———————
دخل عمار الغرفة لذلك وقفت آيلا . فى اتنظار ماذا سيكون حكم عمار عليها لانها تعلم جيدآ ان عمار لديه غرض مما فعلو ..
عمار ٠٠٠وقفه ليه أقعدى
إيلا ٠٠٠ عايز أيه منى يا عمار
عمار ٠٠٠ تفتكرى هكون عايز أيه منك بعد إللى عملتى فيا
إيلا ٠٠٠ أنا معملتش فيك حاجة
عمار ٠٠٠ واللهى .طيب تعالى كده نشوف حسابنا مع بعض ..أول حاجة تهمتينى انى قتلت أختك..تانى حاجة هربتى لليلة فرحنا و اخدتى ولادى معاكى.. تالت حاجة اتجوزتى و كسرتى قلبى .. رابع حاجة سجنتى أمى.
.خامس حاجة خلتينى قتلت عشان خاطرك. كل ده و تقوليلى معملتيش حاجة
إيلا ٠٠٠ انت مصدق نفسك ..عمار انت إللى قت*لت إلين انت إللى خلتها ترمى نفسها من البلكونة بعد ما فضلت تضرب فيها و تعذ*بها
اذا كان على هروبى . انا هربت عشان كنت عايز تتجوزنى غصب عنى.و الولاد اخدتهم لانى مش ممكن كنت اسيبهم مع أب مدمن
. و جوازى من عمر دى حاجة خاصه بيا انت مالكش تتدخل فيها.. ولو على امك هى اتسجنت نتيجة أفعالها و كذبها ..أما عن القت*ل .. انا مطلبتش منك تق*تل فطين ولا طلبت منك تنقذنى منه
عمار ٠٠٠ ( بسخرية قال) بعد كل إللى انا عملته ليكى.. اطلع وحش اوى كده . حتى بعد ما انقذتك من الولا إللى كان عايز يغت*صبك
إيلا ٠٠٠ صح انا عندى فضول أعرف انت عرفت منين ان فطين و ميار خط،فونى و عرفت مكانهم من فين
ضحك بخبث عمار وقال
عمار ٠٠٠ لانى كنت هعمل إللى همآ عملوا
إيلا ٠٠٠ يعنى انت بردوا كنت عايز تخط،فنى
عمار ٠٠٠ آمال انتى كنتى فاكره ايه … رجالتى كانوا مراقبينك. كانوا مستنين اللحظه المناسبه عشان يخط،فوكى . لكن إللى اسمه فطين و ميار سابقوهم. و رجالتى فضلوا و راهم لحد ما راحوا على العوامة
وانتى عارفه الباقى بقى
إيلا ٠٠٠( بأبتسامه حزينه قالت) انا قولت بردوا انك مش بيجى من وراك أى خير
عمار ٠٠٠ بصراحة صحابك سهلوا عليا كل حاجة ..دلوقتى الكل هيفتكر ان إللى خط،فك فطين و ميار و طالما فطين اتق*تل هيحطوا
الحق كله على ميار .. و آنا اطلع منها زى الشعره من العجين
هنا تعالت صوت ضحكات إيلا لذلك أستغرب عمار وقال
عمار ٠٠٠ أيه إللى بيضحك فى كلامى
إيلا ٠٠٠ ان تخطيطك كله طلع على الفاضى
عمار ٠٠٠ قصدك ايه
إيلا ٠٠٠ الأوضة إللى انت قت*لت فيها فطين كان فيها كاميرا .. و اكيد البوليس دلوقتى اتفرج على التسجيل و بيدوروا عليك فى كل حته ..
عمار ٠٠٠ ( بعصبيه قال ) انتى كدابه انتى
و بتقولى كده بس عشان تدايقنى
آيلا ٠٠٠براحتك تصدقك او مصدقش انت حر
هنا قامه عمار بأجراء أتصال بأحد رجالته الذى أكده كلام إيلا.. ان البوليس يبحث عن عمار
كانت القلق و التوتر واضحه على ملامح عمار بعد أنهى الاتصال لذلك قالت إيلا
إيلا ٠٠٠ من وشك واضح انك أتأكدت من كلامى و تخطيطك كله طار فى الهوا
عمار ٠٠٠ اه أنا أتأكدت بس متلحقيش تفرحى اوى كده .. انا قولتلك انى مخطط من الأول انى اخط،فك بي مقولتش ليكى على بقيت الخطة بتاعتى
إيلا ٠٠٠ ( بسخريه قالت) هى ايه بقى بقيت الخطة بتاعتك يا عبقرى زمانك
هنا اخرج من جيبه أوراق هويه جديده لآيلا
لذلك أتصدمت آيلا عندما رأت صورتها على أثبت الهويه بأسم آستيلا برياموس لذلك قالت إيلا
آيلا ٠٠٠ يعنى ايه الاوراق دى وليه صورتى هى الموجوده عليها
عمار ٠٠٠ اسمعى إللى جاى. عشان تعرفى انى انا بجد عبقرى زمانى .. إولآ ياستى احنا دلوقتى هنطلع على اسكندرية . من هناك و بعد خمس ساعات من دلوقتى هناخد باخرة لليونان بصفتك أستيلا برياموس اليوناتيه الجنسيه. و آنا جوزك المصرى ادوارد اسكندر حنا .. هنهجر انا وانتى على اليونان يا زوجتى العزيزه
إيلا ٠٠٠ انت مجنون . انتى فاكرنى هوافق على الهبل ده
عمار ٠٠٠مين قالك انك هتوافقى.. فى حقنه هتخديها. بعدها بنص ساعة مش هتفتكرى حتى انتى مين .. هتفضلى على حال ده لمدة شهر او شهرين و يمكن تلاته شهور كمان . يعنى حاجة كده زى فقد الذاكرة المؤقت… ساعتها هتعملى كل إللى انا بقولك عليه ايه رايك بقى عبقرى ولا مش عبقرى
إيلا ٠٠٠ لأ ..انا مستحيل اسمح بحاجة زى كده
عمار ٠٠٠ أنا بقولك إللى هيحصل . مش عشان تسمحى او ما تسمحيش .. فى ليكى عندى مفجأة تانى هتبسطك أوى . بعد ما هنسافر رجالتى إللى هنآ هيخلصوا على البنت إللى اسمها ميار .. كمان هيخلصوا على حبيب القلب سى عمر
إيلا ٠٠٠ لاء عمر لاء يا عمار ٠٠ ابعد عن عمر انت…….
قبل أن تكمل عبارتها . اتفتح باب الغرفة
و دخل رجلين
ثم نظر عمار لرجلين وقال امسكوها
~~~~~~~~~~~~~~~~~~~
أول ما وصل عمر اخرج سلاح من تابلو السياره و ذهب ل حامد وقال
عمر ٠٠٠ حصل حاجة جديدة
حامد٠٠٠ لاء عمار لسه جوه.. و الرجاله كلها جاهزة نقت*حم دلوقتى
عمر ٠٠٠ أنا هدخل دلوقتى لوحدى و بعد نص ساعة لو مخرجتش اقت*حموا المكان
حامد ٠٠٠ بس ده فيه خطوره على حضرتك
عمر ٠٠٠ وانتم لو دخلتوا دلوقتى هتحصل مج،زره جوه .عشان كده تنفذ إللى قولتلك عليه مفهوم
دخل عمر المخزن من إحدى الشبابيك
الخلفيه بعد ما قامه بفتح الشباك بسكين
كان يوجد الكثير من الغرف ظل عمر ينتقل من غرفه لأخره بصعوبه .الان المخزن كان يوجد بيه العديد من رجالة عمار
إلى أن وصل لغرفة تشبه المعمل .. بيدو انها الغرفة الذى يصنعون بها المخد*رات
ثم انتقل لغرفة أخرى . عندها رأه ميار مربوطة فى كرسى
لذلك أقتربه منها و شال من على فمها شريط الاصق و فك رباط إللى على عينيها
هنا اول ما رأته ميار قالت برعب وخوف
ميار ٠٠٠ عمر الحمدالله . عمر ألحقنى .
قال عمر بكل برود
عمر ٠٠٠ فين إيلا
ميار ٠٠٠ معرفش عمار اخدها من هنا
استدار عمر ليعطيها ظهره ليخرج من الغرفه
صرخت ميار بكل قوتها وهى تقول
ميار ٠٠٠عمر رايح فين . متسبنيش هنا . عمر أبوس ايدك متسبنيش
لكن تركها عمر وخرج من الغرفة
ليسمع عمر صراخ إيلا ليتجه إلى المكان الذى يأتى صوت الصراخ منه لكن رأه أحد الرجال وقبل انا يصدر اى صوت أسرع إليه
لكمه ثم ركله ثم ضربه بسلا*حه على رأسه
افقده الوعى ثم سحبه ليضعو فى أحد الأركان حتى لا ينتبه عليه أحد
فى نفس الوقت الرجالة إللى مع عمر ينتظرون بره على استعداد لأقت*حام المخزن لكن حامد كان قلقان لذلك قال لأحد الرجال
حامد ٠٠٠انا قلقان على عمر بيه . انا هتصل على مروان
( بدايه المكالمة).
مروان ٠٠٠ أيوه يا حامد عرفت مكان عمار
حامد ٠٠٠ ايوه هو دلوقتى فى محزن و كمان عمر بيه جوه المحزن
ثم قال حامد كل شئ ل مروان لذلك اتعصب مروان وقال
مروان ٠٠٠ انت ازاى مقولتليش من ساعتها
حامد ٠٠٠ انا عبد المأمور بنفذ أومر عمر بيه
مروان ٠٠٠ طيب خليك عندك . لو عمر مطلعش خلال عشر دقايق تتدخلوا المخزن
وانا هتصل بالبوليس
( إنتهت المكالمة)
~~~~~~~~~~~~~~~~
أما فى الغرفة التى بها إيلا
بيحاولوا الرجلين تثبيتها ليعطيها عمار الحقنة اما إيلا كانت بتقاومهم بكل قوتها وهى تصرخ
ليدخل عمر مندفع لداخل الغرفة
ليصطدم عمار من رؤيت عمر أمامه
بينما تصرخ إيلا بأسم عمر هى تبكى
إيلا ٠٠٠ عمر
قال عمر و هو مصوب الس*لاح على عمار والرجلين
عمر ٠٠٠ متخافيش انا موجود
عمار٠٠٠ ازاى .. انت جيت هنا ازاى
عمر ٠٠٠ ليه هو انت فاكر .. انت بس إللى تقدر توصلها و تق*تل عشانها. انا بردوا اقدر اوصل لمراتى و اقت*لك عشانها كمان .. دلوقتى خلى رجالتك سيبوها
هنا عرف عمار ان عمر يعرف عن قت*له لفطين
عمار ٠٠٠ لو فاكر انتى تقدر تخرج من هنا عايش نبقى عبيط .. انت مش هتقدر تخرج من رجالتى
عمر ٠٠٠ لأ متشغلش بالك انت . زى ما دخلت من غير ما رجالتك يحسوا هخرج بردوا من غير ما يحسوا …
هنا حاول إحدى الرجلين ان يخرج سلا*حه لكن عمر قال بتحذير
عمر ٠٠٠ سيب المسد*س و ارفع ايدك ياريت بلاش الحركات دى لو عايزين تحفظوا على حياتكم
هنا ركضت إيلا إلى عمر لتمسك ذراع عمر بقو،ة لتختبئ خلف عمر .. وهى تبكى و تقول
بهستريا وخوف
إيلا ٠٠٠ كان عايز يدينى حقنه تخلينى أفقد الذاكرة. و يسفرنى بره مصر
رمق عمر عمار بنظره تحمل كل معنى الغل الغضب الحاد ثم قال
عمر ٠٠٠ انت لازم تدفع تمن إللى عملته واللى كنت ناوى تعمله معاها
عمار ٠٠٠ مش هتلحق تعمل حاجة انت كده كده مي*ت.. لأنى مش هسيبك تخرج من هنا لو على جث*تي
هنا سحب عمر صمام الأمان للمسد*س وقال
عمر٠٠٠ يبقى انت إللى اختارت
هنا صرخت إيلا وهى تقول
إيلا ٠٠٠ عمر لاء أوعى تعمل كده انت مش
زيه .. بلاش تخسر نفسك عشان واحد زى ده
هنا انتهز أحد الرجلين الفرص .ان عمر ينظر لآيلا هجم على عمر ليسقط المسد*س أرضآ
صرخت إيلا عندما رأت الرجلين وعمار
يهجموا على عمر . لكن عمر لكمة أحد الرجلين
ثم لكم عمار عمر لذا رد عمر اللكمه بسرعة
لعمار ثم ركل احد الرجلين بقدمه نظرآ لقو،ة عمر الجسمانية كان سوفه يتغلب عليهم
لكن عمار بكل مكر و قف خلف آيلا و ضربه
رصا*صه فى الهواء… ثم صوب المسد*س الى رأس آيلا وقال
عمار ٠٠٠ أي حركة هتعملها انا هقت*لها
هنا دخل الغرفه بعض رجالة عمار عندما سمعوا صوت الرصا*صه ..
كما توجه ايضآ حامد و رجالته لداخل المخزن عندما الصوت ضرب النا*ر
بينما وقف عمر هو خائف على إيلا من عمار
لذلك ترك رجالة عمار يضر*بوا .لم يستطيع أن يفعل شئ طالما إيلا بين يد عمار
هنا لكم أحد الرجال عمر على وجهه ثم ضر*به الرجل الاخر بقو،ة فى بطنه
ثم تناوبوا رجالة عمار على ضر*ب عمر.. وسط صراخ إيلا هى تتوسل ل عمار بأن يترك عمر
وافقوا الرجاله عن ضر*ب عمر عندما اقترب عمار قال بسخريه من عمر
عمار ٠٠٠ تعرف انك اغبى واحد شوفته فى حياتى. ايه فاكر نفسك بطل جاى لوحدك
ولا فاكر عضلاتك دى هتنفعك
هنا مسح عمر الد*م من على فمه و قال
عمر ٠٠٠ وانت اجبن واحد شوفته فى حياتى اخرك تستخبه ورا واحده ست و تخلى البهايم إللى عندك همآ إللى يضر*بونى
عمار ٠٠٠ هو انت مش خايف على حياتك
ده الروح غاليه يا راجل
عمر٠٠٠ أديك قولتها راجل .حتى لو م*ت همو*ت راجل .
عمار ٠٠٠ و آنا هنفذلك طلبك . اشتهد على روحك ياراجل
هنا قالت إيلا بصراخ و يكاد قلبها يتوقف من البكاء
إيلا ٠٠٠ عمار استنى اوعى تعملها . عمار أبوس ايدك بلاش
عمر ٠٠٠ ( بتحذير قال ) إيلا اسكتى ولا كلمه . اوعى تترجى كل*ب زى ده
آيلا ٠٠٠ اسكت انت.. عمار اسمع انا مستعده اعمل اي حاجة انت عايزه . انا موافقه أسافر معاك و هنفذ كل إللى تقول عليه . بس سيب عمر يمشى من هنا
عمر ٠٠٠ ( بصراخ قال) إيلا قولتلك اسكتى
إيلا ٠٠٠ أنا مش هستنا لما يمو*تك . مش هقدريا عمر افهمنى مش هستحمل أشوفك بتمو*ت
عمار ٠٠٠ ( بسخريه قال) بصراحه قلبى و*جعنى من المسخره دى . ايه ما تنجز انت وهى
هنا سمعوا صوت الرصا*ص قوى خارج الغرفه لذلك صرخ عمار وقال
عمار ٠٠٠ فى ايه إللى بيحصل بره
خرج بعد رجالة عمار ليعرفوا ماذا يحدث
هنا تعالت صوت ضحكات عمر وهو يقول
عمر٠٠٠ هههههههه انت صح فاكرنى جاى هنا. لوحدى تبقى غبى اوى
- يتبع الفصل التالي اضغط على ( رواية الهروب إلى المجهول) اسم الرواية