رواية الهروب إلى المجهول الفصل الحادي و الاربعون 41 - بقلم اروى عادل
هنا سمعوا صوت الرصا*ص قوى خارج الغرفة
لذلك صرخ عمار وقال
عمار ٠٠٠ فى ايه.. إللى بيحصل بره
خرج بعض رجالة عمار ليعرفوا ماذا يحدث هنا تعالت صوت ضحكات عمر وهو يقول
عمر ٠٠٠ ههههههه انت. صح فاكرنى جاى هنا
لوحدى تبقى غبى اوى
عمار ٠٠٠ مين معاك بره.. اتكلم .. معاك كام واحد بره
عمر ٠٠٠ بصراحة معرفش اعدهم بس لو حسيت ان ممكن تكون راجل اطلع عدهم
اتعصب عمار لذلك أقتربه من عمر حتى يلكمه
لكن عمر بسرعة سد الضر،به و لكمه بقو،ة ثم خطف عمر منه السلا*ح وضر،ب اثنين من الرجالة عمار بالرصا*ص فى قدميهم
ثم صوب السلا*ح عل رأس عمار ه
دون أن ينطق عمر بحرف رفع عمار يديه و قال بخوف
عمار ٠٠٠ اهدى اوعى تعمل حاجة تندم عليها
عمر ٠٠٠ أقف يالا و خليك راجل لو حتى مره واحده فى حياتك قبل ما تمو*ت
هنا تعالت صوت سرينة سيارات الشرطه
لذلك قال عمار
عمار ٠٠٠ البوليس . اسمع يا عمر سيبنى امشى
و اوعدك مش هتشوف وشى طول حياتك
عمر٠٠٠ انت من كل عقلك ممكن تتخيل انى أسيبك
عمار ٠٠٠ اسمع انا مش لوحدى انا فى ورايا ناس تقيله فى البلد تاكل الزلط .
عمر ٠٠٠ ابقى تكلوا الزلط مع بعض فى السجن اهو تسلوا بالمره
عمار ٠٠٠ أنا لو دخلت السجن يبقى هاخد روحك الأول
هنا هج،م عمار على عمر.. لكن عمر لكمه عمار العديد من اللكمات ليسقط عمار أرضآ
لكن هنا فقد عمر السيطره على غضبه لذلك
ظل عمر يضر،به بكل وحشية و دون رحمه
لذلك تدخلت إيلا وقالت برعب على عمر
إيلا ٠٠٠ عمر بس كفايه . عمر هيمو*ت فى ايدك .عمر بس بقى
حاولت إيلا تمسك أيد عمر لكنه دفعها بعيد عنها لذلك صرخت ايلا
لذلك دخل الغرفه حامد و مروان بعض رجال الشرطة على صوت صراخ إيلا
ثم ركضوا ليبعدوا عمر عن عمار الذى كان
قد فقد الوعى نتيجة الضر،ب المبرح
أستطع مروان و حامد ان يبعدوا عمر عن عمار لكنهم لم يستطيعو السيطرة على غضبه لذلك ركضت إيلا إلي عمر و حضنته أمام الجميع ثم ابتعدت عنه عندما شعرت أن ابتدا عمر يهدأ
بعد مرور ساعة
××××××××××
لقد تم القبض على عمار و رجالته ايضآ تم القبض على ميار . و تم معاينة المكان التى اتضح ان المحزن مجرد ستاره اما الحقيقة هذا المحزن بيستخدموا لتصنيع المخد*رات
ظلت التحقيقات و الاستجوبات مستمرة إلى أن أشرقت شمس صباح يوم جديد
بينما كان التعب و الإرهاق واضح على عمر و إيلا ..
كما ظل مروان و عز مع عمر لم يتركوا
هنا قال الظابط بعد انتهاء التحقيق
الظابط ٠٠٠ الأستاذ عمر تقدر تتفضل حضرتك . بس اكيد هنحتاج المدام و حضرتك مره تانيه
عمر ٠٠٠ تمام . عن أذنك
~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~
بعد ما انتهت التحقيقات قال عمر
عمر ٠٠٠ مروان طمنت بابا و طنط نفين
مروان ٠٠٠ أه طمنتهم
عمر ٠٠٠ أوعى تكون قولت ل بابا على حاجة
مروان ٠٠٠ اكيد لاء
عز ٠٠٠ عمر المفروض تروح مستشفى
عمر ٠٠٠ أنا بس محتاج ارتاح
إيلا ٠٠٠ عمر اسمع الكلام انت شكلك تعبان
مروان٠٠٠ عشان حتى الجر*وح إللى فى وشك
عمر ٠٠٠ قولتلكم لاء
إيلا ٠٠٠ خلاص ممكن نروح اي صيدلية اجيب علاج للجروح دى كمان اجيب مسكن
عمر ٠٠٠ حاضر ممكن نمشى بقى من هنا
مروان ٠٠٠ هتقدر تسوق
عمر ٠٠٠ هو انا شكلى متبهدل أوى لدرجة ان باين عليه مش هقدر اسوق
هز مروان رأسه بنعم
إيلا ٠٠٠ خلاص انا هسوق
عمر ٠٠٠ إيلا انا اللى هسوق و متخافيش
انا كويس
◇◇◇◇◇◇◇◇◇◇◇◇□□□□□□□□□
فى سيارة عمر
~~~~~~~~~~~~
كانت إيلا تجلس فى السيارة هى تنظر أمامه دون أن تنطق بحرف كما كان واضح عليها الحزن وهى تتذكر كل ما مرت بيه
كما كان عمر يتطلع بها وهو يعلم ما يدور برأسها .. لذلك جذبها له عمر لتسند رأسها على صدره
فجأة تعالت صوت بكاء إيلا لذلك وقف عمر بالسيارة . وقامه بضمها إليه أكثر دون أن ينطق بكلمه .تركها تبكى على صدره
إلى ان هدأت .. ثم قال عمر
عمر ٠٠٠ أنتى كويسه
وهى تمسح دموعها قالت
إيلا ٠٠٠ اكيد هكون كويسه … وانت كويس
عمر ٠٠٠ بصراحة لاء . انا كل حته فى جسمى طالبه استغاثه من وزارة الصحة
ضحكت إيلا على كلام عمر لذلك قال مازحآ
عمر ٠٠٠ أضحكى. أضحكى .. تعرفى بعد إللى حصل النهاردة ما اظنش انى اقدر أخاوى أدم الحمد الله ان لحقت أخلف أدم .قبل الاكشن ده ما يحصل.
تعالت صوت ضحكات إيلا و عمر
ثم انطلق بالسيارة حتى وصل للفيلا
◇◇◇◇◇◇◇◇◇◇◇□□□□□□□□□□
فى الفيلا
ظلت نفين تبكى وهى تحضن إيلا هى تقول
نفين ٠٠٠ انتى مجروحها. قوليلى فى حاجة بتو*جعك ..
إيلا ٠٠٠ خلاص يا ماما واللهى انا كويسه
نفين ٠٠٠ آمال ايه الد*م إللى على هدومك ده
إيلا ٠٠٠ ده مش د*مى
شيرى ٠٠٠ آمال د*م مين
عمر ٠٠٠ فطين
عزت ٠٠٠ عمر صحيح فطين هو إللى. خط،فها
معاه ميار
عمر٠٠٠ اه صحيح
شيرى ٠٠٠ الناس دى بتفكر ازاى …ازاى يقدروا يكون بالشر ده كله
عمر ٠٠٠ اهو اخدوا جزائهم
شيرى ٠٠٠ فطين اتق*تل فعلآ
عمر ٠٠٠ من قالك
شيرى ٠٠٠ اتصلت على عز عشان اطمن عليك ساعتها قالى ان عمار قت*ل فطين
نفين ٠٠٠ اهو كل واحد اخد عقا،به إللى يستحقه
عزت ٠٠٠و انت يا عمر عملت حا،دثه .. ولا ايه إللى عمل فيك كده
عمر ٠٠٠ ( بسخريه قال) اه عملت حا،دثه
دخلت فى قطر
عزت ٠٠٠ بس شكل القطر ده كان أيده تقيله
أوى
إيلا ٠٠٠ لا يا عمو ماهو ماكنش قطر واحد ده
كان حوالى عشرة .
عزت ٠٠٠ ابنى قدها وقدود. ولا ايه
نفين ٠٠٠ يلا يا إيلا خدى دش سخن و بعدها
كلى أكيد انتى على لحم بطنك من أمبارح
إيلا ٠٠٠ لأ يا ماما انا محتاجه انام
نفين ٠٠٠ لاء كلى و بعد كده نامى … يلا انت كمان يا عمر
◇◇◇◇◇◇◇◇◇◇◇◇◇□□□□□□□
غرفة عمر و إيلا
كان عمر يشعر بألم بجميع أنحاء جسده وهو مستلقى على الفراش . وهنا قالت إيلا
إيلا ٠٠٠عمر يلا أنا حضرتلك الحمام
عمر ٠٠٠ بجد مش قادر اقوم من على السرير
إيلا ٠٠٠ معلش يا حبيبى الميه السخنة هتريح جسمك و تسحب الو*جع . هتخليك
كمان تقدر تنام
عمر٠٠٠ تمام خلاص هقوم
وعندما كان داخل الحمام جذب إيلا معاه
لداخل الحمام لذلك شهقت إيلا بخضه وقالت
إيلا ٠٠٠ عمر انت بتعمل ايه
عمر ٠٠٠ ( قال بخبث)حرام عليك .هو و انا
موجوع كده هاخد دش لوحدى .. مش هتساعدينى حتى
إيلا ٠٠٠ تمام بس خليك مؤدب
عمر ٠٠٠ متخافيش انا مافيش حيل لقلة الأدب
نزل عمر فى البانيو الممتلأ بالماء الساخن
بالفعل قد شعر عمر انه افضل
بعد ما انتهى من حمامه . واستلقى على الفراش…ثم و قامت إيلا بتضميد جروحه
ثم أخذ مسكن
هنا جذبها عمر إليه ثم التقط شفتيها بقبله طويله عاشقه شغوفه ثم ابتعده وهو يقول
عمر٠٠٠ شفايفك دول همآ علاجى . همآ إللى
بنسا بيهم اي ألم . و بنسا بيهم كل همومى
و اوجاعى
قال جملته ثم قبلها مره أخرى
◇◇◇◇◇◇◇◇◇◇◇□□□□□□□□□□
بعد مرور شهرين
~~~~~~~~~~
فى قاعة المحكمة
~~~~~~~~~~
ظلت التحقيقات مستمره خلال هذه الشهرين
و النهاردة .يوم النطق بالحكم
بعد ما اثبت ان عمار يقوم تصنيع المخد،رات لغرض الاتجار بها . كما أثبت عليه تهمة القت*ل و الاختطا*ف و التزوير
بينما ميار أثبت عليها تهمة الاختطا،ف و الاتفاق على اغت*صاب انثى
تجلس إيلا بحوار عمر و مروان فى انتظار نطق القاضى بالحكم على ميار و عمار
قال القاضى
القاضى ٠٠٠٠ بسم الله الرحمن الرحيم…
بعد المطالعة على أوراق الدعوى و ما تم بها من تحقيقات ….و بعد سماع متطلبات النيابة العامة ٠٠ و سماع أقوال الشهود … و بعد مشاهدة تسجيل الخاص بجريمة بالق*تل …
و بمعاينة التصوريه…… و بمقتضى القرائن القاطعة
حكمت المحكمة حضوريآ و بجميع الآراء
على المتهمه الاوله ميار سمير طه البشيري
بالسجن ٧ سنوات …كما أمرنا بأحالة أوراق المتهم الثانى عمار إلى مفتى الديار المصرية
رفعت الجلسة
هنا اقتربت إيلا من القفص المساجين وقالت
إيلا ٠٠٠ مبروك عليك البدلة الحمره .. لو أنى شايفه المو*ت رحمه للى زيك.. النهاردة بس إلين هتنام مرتاحه فى قبرها لان ربنا انتقم لها منك
لم يرد عليها عمار ظل فقط ينظر للأرض بكسره
أقتربه اتنين من العساكر من عمار ثم وضعوا الكلبشات فى يده ثم سحبوا وهو فى حالة إنهيار تام
◇◇◇◇◇◇◇◇◇◇□□□□□□□□□□
فى سيارة عمر
كانت إيلا صامته منذة الخروج من المحكمه كأن يوجد ما يقلقها لذلك قال عمر
عمر ٠٠٠ مالك ساكته ليه .. المفروض تكونى مبسوطه بعد إللى حصل
إيلا ٠٠٠ تفتكر إللى حصل ده صح
عمر ٠٠٠ تقصدى ايه انا مش فاهم
إيلا ٠٠٠ عمر انا خايفه كريم و كارما يكرهونى لما يعرفوا انى كنت سبب فى إعدام أبوهم
عمر ٠٠٠ أنتى ايه إللى بتقولى ده . كريم و كارما روحهم فيك مستحيل يكرهوكى.. كمان عمار دفع نتيجة أفعاله. انتى مالكيش ذنب
إيلا ٠٠٠ بس بردوا عمار هيبقى نقطه السوده فى حياة كريم و كارما
عمر ٠٠٠ إيلا اسمعينى يا حبيبتى.. كله بيتنسى مع الوقت و الزمان بيداوى اى حاجة
و انا اوعدك كريم و كارما هيكونى عندى زى أدم عمرى ما هفرق بينهم. و ماحدتش فيهم هيعرف حاجة عن عمار
إيلا ٠٠٠ ( ببكاء قالت) متشكره يا عمر
عمر٠٠٠ طيب ليه بقى الدموع دى
إيلا ٠٠٠ لانى مش عارف لو ماكنتش انت فى حياتى . انا كان حصل فيا ايه
عمر ٠٠٠ شششش . ليه بس الكلام ده دلوقتى
قال جملته ثم سحبها إليه لتضع رأسها على كتفه ثم كمل كلامه وقال
عمر ٠٠٠ تعرفى يا إيلا أنا إللى مش متخيل حياتى من غيرك .. و أوقات كتير بحس انك انتى نعمة من ربنا ليا
إيلا ٠٠٠ أنا بحبك أوى يا عمر
عمر ٠٠٠ و آنا بعشقك يا قلب عمر
◇◇◇◇◇◇◇◇◇◇◇◇□□□□□□□□□
فى المساء
غرفة نفين
نفين سافرت اسكندريه منذه أكثر من شهر
اتصلت إيلا عليها لتقول لها ما حدث فى القضيه
(بدايه المكالمة )
إيلا ٠٠٠ ألووو
نفين ٠٠٠ إيلا حبيبتى وحشتنى
إيلا ٠٠٠ لو كنت وحشتك صح ماكنتيش سبتنى شهر بحاله
نفين ٠٠٠ معلش يا حبيبتى ان شاء الله الاسبوع ده انا هجيلك
إيلا ٠٠٠ ياريت يا ماما عشان عمو عزت على اخرو منك … قوليلى. قولتلى لجدو و تيته على جوازك من عمو عزت
نفين ٠٠٠ قولتلهم همآ تقريبآ موافقين .بس انا إللى قلقانة من الموضوع
إيلا ٠٠٠ ماما انتى ندمانه انك وافقتى على الجواز من عمو عزت
سكتت للحظه ثم قالت
نفين ٠٠٠ اسمعى يا إيلا انتى كبرتى. و اكيد هتفهمينى.. انا عشان اتجوز عزت لازم اقوله على سبب طلاقى من أبوكى
إيلا٠٠٠ بس حضرتك عارفه ان سبب طلاقك
كانت خطة من كوثر ..
نفين ٠٠٠( بقهر قالت ) حتى لو كانت خطة من كوثر . بس انا ساعتها كنت غايبه عن الوعى
و معرفش الراجل إللى كان معايا ده لمسنى ولا لاء
إيلا ٠٠٠ أزاى يا ماما .. الواحده ممكن تحس اذا كان حد لمسها ولا لاء
نفين ٠٠٠ عارفه انا حاسه انه ما لمسنيش .. بس كوثر أكدت ليا انه لمسنى.. انا مش قادره اعيش حياتى طبيعيه من يومها . وانا مش متخيله ان راجل غريب عنى يلمسنى
ثم سكتت نفين . و كانت إيلا تسمع فقط صوت بكائهم.. شعرت إيلا بألم على حال أمها
لم تستطيع نفين استكمال المكالمه لذلك قالت جملتها الأخير ببكاء و أغلقت الخط
نفين٠٠٠إيلا ان شاء الله الاسبوع هكون عندك
(إنتهت المكالمة)
بعد ما انتهت المكالمة فكرت إيلا ماذا تفعل لذلك قامت بأجراء أتصال أخرى
(بدايه المكالمة )
آيلا ٠٠٠ ألووو مروان
مروان ٠٠٠ ( بأستغراب قال) إيلا خير
إيلا ٠٠٠ مروان انا عايزه أزور كوثر فى السجن ضرورى
مروان٠٠٠ ليه
إيلا ٠٠٠حاجة خاصه . تقدر تعملها
مروان ٠٠٠ أه اقدر . بس عمر
قطعت جملته و هى تقول
إيلا ٠٠٠ أنا هقول ل عمر بس مش دلوقتى
لما تحدد الميعاد الزيارة
مروان ٠٠٠تمام . ان شاء الله هيكون خلال الأسبوع ده
إيلا ٠٠٠ متشكره يا مروان .يلا سلامه
( إنتهت المكالمة)
◇◇◇◇◇◇◇◇◇◇◇◇□□□□□□□□□
بعد أسبوع
فيلا القاضى
~~~~~~~~~~~~
يجلس عزت مع عمر و واضح عليه انه مدايق
عزت٠٠٠ انا مش عارف احنا مستنين ليه لحد دلوقتى . كل يوم تقولى حجه غير إللى قبلها
و آخر حاجة قالت رايحه اسكندريه يومين تكلم أهلها . اهى بقالها اكتر من شهر هناك . لم حضرتها رجعت . بتقولى استنا شويه
عمر ٠٠٠ اعذرها يا بابا . هى خايفه من الجواز
عزت ٠٠٠ قولتها انا ممكن أديها اى ضمان عشان تكون مرتاحه .
عمر٠٠٠ معلش أديها شوية وقت
عزت ٠٠٠ يبقى انا كده مش هتجوز عمرى
عمر ٠٠٠ فى ايه يا بابا انت مستعجل أوى كدة ليه . ما تهدى على نفسك يا ابو عمر
عزت ٠٠٠ تصدق انا غلطان ان بتكلم معاك قوم يلا من قدامى
◇◇◇◇◇◇◇◇◇◇◇◇□□□□□□□□□
فى غرفة نفين
~~~~~~~~~
إيلا ٠٠٠ ماما جدو و تيته عاملين ايه
نفين ٠٠٠ بيسلاموا عليكى . بيقولولك خلي عندك دم و تعالى زوريهم
إيلا ٠٠٠ ان شاء الله قريب أوى … ايه قولتى ليهم ايه على جوازك من عمو عزت
نفين٠٠٠ بصى انا قررت ان عزت لازم يعرف السبب طلاقى و ساعتها هو إللى يقرر
آيلا ٠٠٠ ماما عمو عزت بيحبك .
نفين ٠٠٠ و جلال كمان كان بيحبنى . و جرحنى جرح عمرى كله مش هقدر انساه
إيلا ٠٠٠ ماما انتى لسه بتحبى بابا
نفين ٠٠٠ أنا بطلت احب من زمان ..الحب مابيجبش ليا غير الوجع القهر …
إيلا ٠٠٠ أنا من رأيه تتكلمى مع عمو عزت و تقوليله إللى انتى حاسه بيه . لكن ماينفعش تسيبى الموضوع متعلق كده
نفين ٠٠٠ عندك حق
إيلا ٠٠٠ بس ياريت تأجلى كلامك مع عمو عزت لبكرة
نفين ٠٠٠ ليه
آيلا٠٠٠ أنا هروح أقابل بكره كوثر فى السجن مش هسيبها غير لما أعرف الحقيقه ..
◇◇◇◇◇◇◇◇◇◇◇□□□□□□□□□□
فى سجن طرة
مكان خاص الزيارات
تجلس آيلا فى انتظار كوثر .
بينما كوثر أتصدمت عندما رأت إيلا هى من
تريد زيارتها لذلك قالت بضيق
كوثر ٠٠٠٠ إيلا إللى جايبك هنا يا بنت جلال جايه تشمتى فيا
إيلا ٠٠٠ لاء انتى حتى متستهليش الشماته
اسمعى يا كوثر عندى سؤال هتجاوبينى عليه من غير لف ولا دوران
كوثر ٠٠٠ أيه بقى السؤال إللى جايه و هز طولك عشان تسألينى عليه
إيلا ٠٠٠ الراجل التى اتفقتى معاه يمثل عشيق ماما .. الراجل ده لمس ماما وهى متخدره
كوثر ٠٠٠ هى نفين بقى هى إللى بعتاكى .. طيب اسمعى يا روح أمك قولى ليها انى عمرى ما هريحها هتفضل طول عمرها متعرفش ايه اللى حصل معاها …..
قطعت إيلا عبارتها بحده مخيفه
إيلا ٠٠٠ كوثر اخرسى و اسمعينى . انتى خلاص انتهيتى. اه هتطلعى من السجن بعد سنتين . بس هتخرجى على الشارع . ابنك إللى كنتى فرحانه بيه خلاص هينعدم
الحكومه حجزت على كل فلوسه و املاكه
و فلوسك انتى بقى و البيت إللى ماعدتش عندك غيرهم ..بابا هيتصرف فيهم ..
كوثر ٠٠٠ بيتصرف فيهم ازاى يعنى هو مالهوش الحق يتصرف فى فلوسى ولا بيتى
إيلا ٠٠٠ليه هو مش جوزك
كوثر ٠٠٠ بس أبوكى طلاقنى
إيلا ٠٠٠ ده شفوى و رجعك بردوا شفوى
بما ان بابا يبقى جوزك يبقى من حقه يتصرف فى املاكك. وبعد سنتين لما تخرجى من هنا مش هتلاقى حيلتك حاجة خالص .
و تترمى مع كلاب السكك فى الشارع
ولا ترجعى زى ايام زمان تبيعى جسمك بالفلوس بس حتى دى مبقاش ينفع لأنك كبيرتى و عجزتى. ماحدتش هيرضى حتى يبص فى وشك
خافت كوثر من كلام إيلا لذلك قالت بخوف
و كسره
كوثر ٠٠٠ أنتى عايزه ايه منى
إيلا ٠٠٠ اعرف حصل أيه بين ماما و الرجل إللى كان معاها ..
كوثر ٠٠٠ و آنا استفاد ايه لو قولتلك على الحقيقه
إيلا ٠٠٠ هخلى بابا ميتصرفش فى املاكك
على الاقل لم تطلعى من هنا هتلاقى بيت
يلمك
هنا قالت كوثر بكسره
كوثر ٠٠٠ محصلش حاجة بينهم هو
ملمسهاش . ولا قرب ليها خالص
ثم حكت ل إيلا ما حدث فى ذلك الليله
بعد ما سمعت إيلا منها ما تريده قالت بشر
إيلا ٠٠٠ اسمعى يا كوثر انا من بكره هخلى بابا ينقل ملكيت البيت باسمه كمان الفلوس إللى فى البنك .. و زى ما قولتلك هتطلعى من هنا على الشارع
قالت ايلا جملتها ثم انصرف
تركت كوثر خلفى بصدمه و أنهيار و بصراخ
م تقول
كوثر٠٠٠ لاء . لاء فلوسى لاء محدتش يقرب من فلوسى . لاء هقتلك يا إيلا هقتلك يا إيلا
◇◇◇◇◇◇◇◇◇◇◇◇◇□□□□□□□□
بعد ساعتين فى غرفة نفين
نفين ٠٠٠( بفرحه قالت) يعنى محصلش حاجة
إيلا ٠٠٠ أيوه يا ماما محصلش
نفين ٠٠٠ و ازاى خليتى كوثر تتكلم
إيلا ٠٠٠ أقعدى و آنا احكيلك كل حاجة
ثم حكت إيلا كل إللى حدث بينها و بين كوثر
إيلا ٠٠٠ أنا كنت عارفه كوثر أد أيه بتحب الفلوس عشان كده كدبت عليها و قولتها ان بابا هياخد كل إللى. تملكه
هنا طرقت الخادمة الباب و قالت
الخادمه ٠٠٠ إيلا هانم فى واحد تحت عايز يقابل حضرتك و نفين هانم
إيلا ٠٠٠ مين ده
الخادمة ٠٠٠ مش عارفه بس عمر بيه طلب منى اناديكى . هو مستنى حضرتك فى الجنينة
إيلا ٠٠٠ حاضر انا نازله
غادرت الخادمه ثم قالت نفين
نفين ٠٠٠ تفتكرى مين إللى عايزها
إيلا ٠٠٠ مش عارفه اهو هننزل و نشوف
◇◇◇◇◇◇◇◇◇◇◇◇□□□□□□□□□
جنينة الفيلا
خرجت إيلا معاها نفين لجنينة عندها شاهدوا عمر يجلس مع جلال
كان جلال يبدو وسيم و يرتدى ملابس مناسبه يبدو مختلف و كأنه رجع بالزمن
٨ سنوات
عمر٠٠٠ انا بجد مبهور فى. المدة القصيرة دى قدرت تتخلص من الإدمان. و ترجع طبيعى
جلال ٠٠٠ كان لازم ده يحصل من زمان
عمر٠٠٠ إيلا هتفرح أوى لما تشوفك
هنا جاء صوت إيلا بأستغراب وهى تقول
إيلا ٠٠٠ بابا
جلال ٠٠٠ عامله ايه يا آيلا
أقتربت إيلا من جلال بدموع ثم رفعت يدها و تلمس وجهه هى لا تصدق أنها ترى والدها
رجع طبيعى مره أخرى لذلك قال جلال
جلال ٠٠٠ أيوه انا يا بنتى .
حضنته إيلا وهى تبكى و تقول
إيلا ٠٠٠ بابا . بابا
جلال ٠٠٠ بنتى عمرى .و حته من قلبى
إيلا ٠٠٠ أنا مش مصدقه معقوله حضرتك بقيت كويس مش كده
جلال٠٠٠ اه انا كويس . و جاهز اعوضك على كل لحظه وجع عشتيها فى حياتك
هنا سحب عمر إيلا من خصرها و قربها إليه و قال
عمر ٠٠٠لاء متقلقش من الموضوع ده انا موجود .
ثم همس عمر ل إيلا وقال
عمر ٠٠٠ لمى نفسك شغاله احضان وانا واقف
إيلا ٠٠٠ فى ايه يا عمر ده بابا . هتغير منه هو كمان
عمر ٠٠٠ أه ياستى انا بغير عجبك ولا لاء
إيلا ٠٠٠ لاء
عمر ٠٠٠ لاء أيه
إيلا ٠٠٠ لاء عجبنى يعنى
فى أثناء حديث عمر و إيلا. … تحدث جلال مع نفين و قال لها
جلال ٠٠٠ ممكن نتكلم مع بعض ضرورى
هزت نفين رأسها بنعم
لذلك قال جلال ل إيلا
جلال٠٠٠ إيلا ممكن اشوف حفيدى
إيلا ٠٠٠ أه طبعآ هروح اجيبهولك تعاله معايا يا عمر
انصرفت إيلا و عمر . و تركوا جلال و نفين يتحدثوا . بينما كان عزت يشعر بضيق
وهو يراقبهم من نافذة غرفة المكتب
نفين ٠٠٠ قولى عايش فين دلوقتى
جلال ٠٠٠ عايش فى بيت أهلى .. انا اتصلحت مع اخواتى. كمان رجعت اشتغل معاهم فى مكتب الهندسه
نفين ٠٠٠ طيب دى حاجة كويسه يبقى كده
كل حاجة رجعت طبيعيه
جلال ٠٠٠ لاء لسه .. انتى لسه مش معايا
نفين ٠٠٠ مالهوش لازم الكلام ده
جلال ٠٠٠ نفين انا لسه عندى أمل تسمحينى ونرجع لبعض
نفين ٠٠٠ جلال انا هتجوز
أغلق جلال عينه و كأنه بيستوعب ماذا قالت
ثم حاول يتصنع الهدوء برغم ان يوجد بداخله نيران تنهش بقلبه
جلال ٠٠٠ مين ده
نفين ٠٠٠ عزت ابوه عمر
جلال٠٠٠ بتحبى
نفين ٠٠٠ مش عارفه . بس انا متأكده انى هكون مبسوطه معاه.و متأكده كمان انه عمره
ما هيفكر يخونى .. ده المهم عندى
جلال ٠٠٠ تمام كده فهمت . انتى تقصدى ايه
بس لازم تعرفى انى عمرى ما حبيت ست غيرك فى حياتى. ولا عمرى هحب غيرك
نفين ٠٠٠ ساعات الحب مش بيكون كل حاجة عشان تستمر الحياة .احنا نصيبنا منكونش مع بعض .. عن أذنك
تركته نفين و انصرفت ثم جاءت إيلا وهى
تحمل أدم .هنا قبله جلال ثم قبل إيلا
ثم ترك رقم هاتفه وكان على وشك الانصراف قالت إيلا
إيلا ٠٠٠ بابا رايح فين خليك هن٠٠٠٠٠٠٠
قطع جلال جملتها وقال
جلال ٠٠٠ لاء معلش لازم أروح مستشفى السجن دلوقتى
إيلا ٠٠٠ ( بأستغراب قال) مستشفى السجن
ليه. فى ايه
جلال ٠٠٠ لأ خير متخافيش طلبونى بخصوص كوثر . بيقولوا انها اتجننت و
نقلوها على المصحه النفسيه
إيلا ٠٠٠ و حضرتك مالك بيها
جلال ٠٠٠ كوثر قانونيآ لسه مراتى..
إيلا ٠٠٠ أه تمام .. على العموم دى نهايه طبيعيه ل كوثر
جلال ٠٠٠ صح ده انتقام ربنا منها على عمايلها
◇◇◇◇◇◇◇◇◇◇◇□□□□□□□□□□
أول ما نفين دخلت الفيلا قال عزت بحزن
عزت ٠٠٠ لو عايزه ترجعيله .ارجعيله. انا بحلك من أي أرتبط بينا
نفين ٠٠٠ بسهوله دى استغنيت عنى
عزت ٠٠٠ نفين انتى عايزه تجننى. انا خلاص مبقتش فاهم انتى عايزه ايه
نفين ٠٠٠ عايزه لما اموت تبقى ايدى فى ايدك
عزت ٠٠٠( بفرحه قال ) عزت نفين انا فهمت صح
هزت رأسها بنعم .لذلك أقتربه عزت و حضنها و حملها و لف بيها
نفين ٠٠٠ ( بأحراج قالت) عزت نزلنى . عزت الولاد يشوفنا
نزلها عزت بعد ما سمع تصفير و تهليل من عمر و إيلا و شيرى لذلك شعروا بخجل
عمر ٠٠٠ يا بابا يا جامد
عزت ٠٠٠ أحترم نفسك و روح هات المأذون دلوقتى حالآ
عمر ٠٠٠ ( بخبث قال) ليه هو فى حد هيتجوز
عزت ٠٠٠ نعم يا روح أمك
عمر ٠٠٠ خلاص رايح من غير غلط
نفين ٠٠٠ استنا لسه لازم بابا و اخواتى يكونوا موجودين
عزت ٠٠٠ مش هستنا ولا ثانيه تانى . نتجوز بعد كده اعملك كل حاجة انتى عايزها
عمر ٠٠٠( قال مازحآ) أيه رأيك يا ماما نعمل فرحك مع فرح مروان الأسبوع إللى جاى
نفين ٠٠٠ فرح ايه لا طبعآ انا مش عايزه فرح
عزت ٠٠٠ يبقى نتجوز دلوقتى حالآ
هنا قالت إيلا ل عمر بهمس
إيلا ٠٠٠ أنا دلوقتى عرفت انت طالع مجنون
لمين
عمر ٠٠٠ أه يعنى انا مجنون.. طيب تعالى
نطلع أوضتنا و آنا أوريكى الجنان على
أصوله
إيلا ٠٠٠ لاء شكرآ انا عارفه جنانك ده كويس
أوى
◇◇◇◇◇◇◇◇◇◇◇◇□□□□□□□□□
بعد مرور عامين
فى فيلا القاضى
~~~~~~~~~~~~~~
أقامة حفله كبيرة فى جنينة الفيلا بمناسبه
المولوده الثانية ل عمر و إيلا وهى إيلا
نعم عمر صمم يسمى بنته إيلا كمان
اقامة الحفلة التى جمعت جميع الأهل و الأصدقاء عمر و إيلا
و من بين الحضور
مروان و لبنى و ابنتهم سيلا
عز و شيرى لسه مخطوبين على وشك الزواج
جلال الذى بدأ ينجح فى شغله بشكل ملحوظ
أميرة مازالت غير مرتبطة رغم أنها تجاوزت الثلاثين
محسن و ابنته بشرة بعد علاجها النفسي من هوسها بعمر
( بدأت الحفله)
الكل يحتفلون بالمولوده الجديده إيلا الصغيره
مروان ٠٠٠ أنا مش عارف فى واحد عقل يسمى بنته بأسم أمها
لبنى ٠٠٠ أه عشان بيحبها . مش زيك معندكش إحساس .
مروان ٠٠٠ طيب ليه الغلط بس هو انا عملت حاجة
لبنى ٠٠٠ أه ليه ماسمتش اسم بنتنا على
أسمى
مروان ٠٠٠ الله يخربيت يا عمر عملتلى مشكله من مافيش … يا حبيبتى ان عندى لبنى واحده فى حياتى مش عايز غيرها
لبنى٠٠٠ اه ثبتنى ما انا الهبله إللى يتصدق
كلامك
مروان ٠٠٠ بس احلى و اجمل هبله دخلت حياتى وانا بحبها و بموت فيها
فى جهه اخرى
~~~~~~~~~~
شيرى ٠٠٠ عز رايح فين
عز ٠٠٠ ما انا لازم اكلم أخوكى. مش قادر أصبر اكتر من كده .. عايز اتجوز يا ناس
شيرى ٠٠٠( بخجل قالت) واطى صوتك حد يسمعك يقولوا عليك ايه
عز ٠٠٠ يقولوا واحد بيحب٠٠ و نفسه يتقفل عليه و على حبيبته باب واحد
شيرى ٠٠٠ طيب خلاص روح كلام بابا
فى جهة أخرى
~~~~~~~~~~
إيلا ٠٠٠ أميرة انتى يا بنتى من وقت ما
اتنقلتى القاهرة و آنا مش عارفه اتلم عليكى
أميرة ٠٠٠ خلاص هتشوفينى كتير الايام دى انا سبت الشغل و فضيتلك
هنا جاء جلال جريت إيلا عليه و حضنته وقالت
إيلا ٠٠٠ بابا كنت هزعل أوى لو ماكنتش جيت
جلال ٠٠٠ وانا اقدر اتأخر عليكى بردوا
أميرة ٠٠٠ احم احم ممكن تعرفينى بمز ده
ضحك جلال من كلام أميرة.بينما قالت إيلا بضيق من كلامه أميرة
إيلا ٠٠٠ أميرة انتى بتقولى إيه ده بابا
أميرة ٠٠٠ بابا مين ياختى .ده انتى إللى بابا
إيلا ٠٠٠ يخربيت غبائك. أميرة ده بابا بجد
أميرة ٠٠٠ ( بأحراج قالت) معلش انا اسفه
ان قولت على حضرتك مز . بس بصراحة حضرتك مز فعلآ .قصدى لاء مش مز
هنا قطع جلال أرتبكها فى الكلام و قال
جلال٠٠٠ خلاص انسى .
إيلا ٠٠٠ صح يا بابا انت مش كنت بدور عل. سكرتيرة جديدة
جلال ٠٠٠ آه فى كذا واحده متقدمة للوظيفه ولسه هختار بينهم
إيلا ٠٠٠ طيب ايه رأيك فى أميرة بردوا بدور على شغل هى سكرتيره شاطره
قال جلال ل أميرة
جلال ٠٠٠ تعرفى فى شغل السكرتاريه
أميرة ٠٠٠ أنا بقالى سنه بشتغل فى شركة مقاولات .. بعدين انا شاطرة و بتعلم بسرعه
جلال٠٠٠ تمام تبقى تيجى بكره على المكتب ونشوف بتتعلمى بسرعة ولا لاء
أميرة ٠٠٠ تمام ممكن رقم حضرتك عشان٠
أعرف اتوصل معاك . عشان اعرف عنوان المكتب يعنى
جلال٠٠٠ تمام خدى الرقم من إيلا … عن
أذنكم أروح اسلم على عمر
بعد ما انصرف جلال قالت إيلا ل أميرة
آيلا ٠٠٠ أميرة انتى كنت بتشقطى بابا عينى عينك كده
أميرة ٠٠٠ إيلا انتى صاحبتى و حبيبتى بقولك أهو٠ عشان تكونى عامله حسابك انا هتجوز أبوكى
هنا جاء عمر من خلف إيلا و سحبها من خصرها و طبع قبله على خدها وقال
عمر ٠٠٠ هربانه منى فين
إيلا ٠٠٠ عمر بتعمل ايه الناس تقول ايه
عمر ٠٠٠ تقول واحد مراته وحشاه . و بقاله نص ساعة مشافهاش
شعرت أميره بأحراج لذلك أستأذنت و ذهبت
تجلس مع لبنى
إيلا ٠٠٠ عمر تعرف انك عمرك ما هتعقل
عمر٠٠٠ هعقل ازاى . هو انتى خليتى فيا عقل
اصلآ
ثم اقترب منها و كان على وشك تقبيلها
لذلك قالت ايلا
إيلا ٠٠٠ عمر هتعمل ايه الناس
عمر ٠٠٠ أفففف بقى يا إيلا . انتى كل شويه
تقوليلى الناس الناس
إيلا ٠٠٠ خلاص يا عمر كلها ساعتين و الناس
تمشى . نكون مع بعض
عمر ٠٠٠ طيب متيجى نهرب من الحفله دى
إيلا ٠٠٠ يا مجنون الناس تقول علينا ايه
عمر ٠٠٠تانى الناس . انا عرفك مش هتيجى
بذوق
ثم سحبها من يديها لداخل الفيلا
هنا رأتهم نفين و عزت لذلك قالت
نفين ٠٠٠ شوفت ابنك المجنون سحب بنتى ازاى
عزت ٠٠٠ واللهى ابنى بيفهم و انا لولا الإحراج
من الضيوف كنت عملت زيه بالظبط و سحبتك من ايدك على أوضتة نومنا
نفين ٠٠٠ أنا بشهد مين على مين ده انت مجنون اكتر من ابنك
غرفة إيلا وعمر
آيلا ٠٠٠ وبعدين معاك انت….
قطع جملتها وهو يلتهم شفتيها بقبله بشغف وعشق ليشعر بمذاق شفتيها المثيره التى طالما أذابته و افقدته عقله .
شعرت أيلا و كأنها تطير فوق السحاب وهى تتجاوب مع لمساته بعشق شديد لتقترب منه أكثر وهى لا تريد أن يتوقف
ثم بدء عمر فى تقبيلها ببطئ ثم طبع قبله على عينيها ثم أنفها ثم خديها
ثم رفع وجهها ليتأملها بعشق و يقول
عمر٠٠٠ عشقك فى دمى يسير بين وريدى
لقد أحببتك من النظره الاوله
ثم عشقتك بعد النظره الثانيه
و أدمنتك فى الثلاثه
لقد وصل حبى لحد الكمال
وهو الهيامى وجنونى
#النهاية#
- يتبع الفصل التالي اضغط على ( رواية الهروب إلى المجهول) اسم الرواية