رواية ملاك الليل الفصل الرابع 4 - بقلم ملك ابراهيم
ملاك بدموع…ابعد عني حرام عليك بقى انت ايه ما عندكش دم….
ليل بعصبية…. انا ما عنديش دم انا هوريك انا هعمل ايه وليل رفع علي ملاك الحزام ونزل فيها ضرب…
ملاك بدموع وصوت عالي… الحقونا حد يجي يلحقني وليل حط ايده علي بقها…
وسعاد وهدير وسماء طلعوا بسرعه وقعدوا يخبطوا على الباب جامد…
سعاد بعصبية… افتح الباب يا ليل البت هتموت في ايدك….
هدير… افتح يا ابني ممكن فعلا تكون بريئه افتح الباب…
وكل ده طبعا وسماء واقفه ما بتعملش حاجه عامله نفسها متضايقه وهي اصلا فرحانه…
هدير ل سماء بعصبية… لا والله انت هتفضلي واقفلنا كده مش هتعملي حاجه تعالي خبطي معانا…
سماء بخضه.. حاضر حاضر…
وملاك اغمى عليها من كتر الضرب….
سعاد وهدير وسماء كسروا الباب….
سعاد بعصبية وهي بتضرب ليل بالقلم على وشه جامد… انت ايه اللي انت عملته ده حرام عليك البنت فعلا ممكن تكون بريئه بس تعرف حتى نور اختك اللي انت بتقول ان هي قتلتها نور ما كانش على لسانها غير ملاك وادب ملاك واحترام ملاك كانت بتحكي لي عنها حاجات حلوه كثير ما صدقش ان هي اللي تقتلها انت ايه هي ما صعبتش عليك يا اخي…
هدير هي بتضرب ملاك على وشها بالراحه عشان تفوق… يا بنتي فوقي فوقي يا سعاد البت مش عايزه تفوقه وكملت بخضه يا لهوي لا تكونش ماتت…
سعاد بهوف … فلا الله ولا فالك ان شاء الله كويسه هاتي بس كوبايه ميه وانا هفوقها…
هدير ل سماء… بت يا سماء هاتي كوبايه ميه…
سماء ببرود… حاضر…
كملت في سرها… يارب تموت بقى ونخلص منها….
في المطار…
حسن ل مالك… انا نفسي اعرف انت ليه ما قلتش لملاك ان احنا جايين عشان تيجي تستناه….
مالك… يا ابني عشان نعملها لها مفاجاه بص انا هكلمها دلوقتي واخذ منها العنوان الجديد بتاعها…
حسن… تمام…
البنت… لو سمحت هي طياره لبنان فين…
مالك… والله انا ما اعرفش…
حسن… هي تقريبا هناك يا انسه….
البنت… تمام ماشي بس انا مش شايفاها…
مالك… هي تقريبا بيندهوا عليها هناك اهي…
البنت… تمام ميرسي شكرا على العموم انا اسمي اليسا…
مالك باعجاب… اسمك حلو يا انسه اليسا…
اليسا…. شكرا لحضرتك اسم حضرتك ايه…
مالك.. مالك الحسيني…
اليسا… تمام ماشي تشرفنا يا استاذ مالك عن اذنكم…
تعريف بسيط لاليسا…
اليسا مصطفى المحمودي فتاه جميله جدا شعرها مدي على الاشقر بشرتها قمحاويه عيونها خضراء دكتوره تجميل شاطره بابا ومامتها انفصلوا من وهي صغيره مامتها لبنانيه ما بتسالش عليها هي قررت تروح تزورها وتشوفها وبابا بيحبها جدا وبيهتم بيها ما بيحبش يزعلها…
مالك و حسن… اتفضلي….
حسن… يلا بقى كلم ملاك…
مالك… ماشي…
في مكان اخر عند ليل…
سماء ببرود… اتفضلي…
هدير… هاتي خدي يا سعاد
سعاد وهي بتحط ميه على وش ملاك بالروحه… فوقي يا بنتي فوقي…
ملاك بخضه وصوت عالي… انا فين ابعدوا عني وبعدين انا دمعت وقعدت تعيط حرام عليكم جسمي بيوجعني انا عايزه امشي من هنا انا ما قتلتهاش وانا كنت بحبها وهي كانت اختي صدقيني ما قتلتهاش…
سعاد بحزن… والله انا عارفه ايه يا حبيبتي ومتاكده انك بريئه انت مستحيل تعملي كده نور كانت بتحكي لي عندك حاجات حلوه كثير مش معقول صاحبتها المفضله تقتلها…
ليل ببرود… ليه بتدافعي عنها قوي كده ليه وانت متاكده منين اصلا يا ماما ان هي ما قالتلتهاش مش يمكن تكون بتمثل
وبعدين ليل افتكر لما نور كانت بتحكي له عن ملاك…..
فلاش باك…
ليل… اللي قالب حالك كده يا نور قلبي…
نور… ما فيش حاجه يا ليل بس انا صاحبت بنت اسمها ملاك و ملاك دي فعلا ملاك …
ليل لي بقى…
نور… بصي هي اموره قوي وطيبه جدا ما تبانش عليها ان هي ممكن تخون صاحبتها طيبه قوي يا ليل انت لو شفتها هتحبها…
ليل بسخرية… احب ايه هي شكلها عامل ازاي وصفها لي كده…
نور… بصي يا سيدي شعرها طويل واسود وحرير ما شاء الله يعني وعينيها عسلي وبشرتها بيضاء وشفايفها حمراء جميله جمال طبيعي…
ليل بأنبهار واعجاب… ما شاء الله يلا ربنا يخليكوا لبعض…
نور… يا رب سماء عامله معاك ايه….
ليل بتنهد… تمام …
قطعته سعاد بعصبيه وهي بتقول… ايه ما بتنطقش ليه….
ليل… خلاص يا ماما ممكن بقى تتفضلوا تطلعوا بره من غير مطروده عشان اقعد انا مراتي لوحدنا…
صلوا على النبي ❤️
ملاك بدموع… لا لا لو سمحتوا ما تمشوش وتسبوني لوحدي…
ملاك الليل
بقلمي ملك ابراهيم عبدالجيد
هدير… ما تخافيش يا حبيبتي قطعهم صوت رنه فون ملاك…
ملاك بصوت حزين…الو مين…
مالك… مالك يا روح قلبي صوتك عامل كده ليه….
ملاك بدموع… مالك مالك تعال الحقني…
ليل الاول ما سمع وهي بتقول مالك خد منها التليفون بسرعه وقال بعصبيه… انت مين ياض وبتكلم مراتي ليه…
مالك بعصبية… انت اللي مين واختي بتعملي عندك وركز في كلامه وقال مراتك…
ليل…ايوه مراتي وابقى قابلني بقى لو عرفت طريقها وقفل الخط و كسر التليفون رزع الارض جامد واتكسر 100 حته…
مالك بعصبية…اه يا ابن ال كل*ب وحياه امي لا لاقيه وساعتها مش هرحموا…
حسن بخضه… في ايه يا ابني ملاك حصل لها حاجه ولا ايه…
مالك حكى له كل حاجه حصلت في التليفون…
حسن… طب هنعمل ايه دلوقتي…
مالك… ما اعرفش بس لازم الاقيه باي طريقه…
حسن… طب ما نشوف رقم ملاك فين عن طريق الجي بي اس ونوصل له…
مالك… ده كسر التليفون ابن الكل*ب ده هنوصل لها ازاي بقى لازم التليفون يكون شغال…
حسن… احنا لازم نوصل له باي شكل…
مالك… انا عرفت هعمل ايه بس انا لازم اعرف هو مين الاول ده حتى ملاك قالتليش اسمه….
في مكان اخر…
ملاك بعصبية و دموع… انت ازاي تعمل كده انت اتجننت حرام عليك بقا …
ليل بعصبية… ايوه انا فعلا اتجننت وهتجنن اكتر لو ما بطلتيش زن اخرسي….
ملاك بدموع ووجع… هتعمل ايه اكتر من اللي عملته انت خليتني اكره اليوم اللي عرفت نور فيه…
ليل بعصبية… مش انت قلتي لي ان هي حكيت لك عني حكيت لك عني ان انا عصبي وبخاف عليها جدا ليه بتقتليها بقى انتي اللي خلتيني اعمل فيكي كده…
ملاك بدموع … والله العظيم ما قتلتها انت ايه الحقيقه انت مش قادر تشوفها امال ظابط ازاي مش المفروض الظابط لو هو متاكد او حاسس حتى اللي المسجون بريء يدور على اي دليل يثبت براءته..
ليل سكت و ما ردش وكان عمال يفكر في كلام…
ملاك بدموع… ايه سكت ليه يا ريت تكون عرفت غلطك يا ريت تكون عرفت انك ظلمتني يا ريت تكون….
ليل قطعها وقال…هشششش ما تتكلميش انا هعرف اوصل للحقيقة بطريقتي وقال الكلام ده وسابها ومشي.
ملاك بدموع…. يا رب اثبت براءتي انا نفسي اعرف مين اللي كلمني وقال لي صاحبتك عملت حادثه مين مين…
عند اليسا
اليسا… هاي مامي ايه اخبارك…
لميس… منيحه حبيبتي شو احوالك…
اليسا… تمام يا مامي بس حضرتك مش بتسالي عليا ليه ده انا حتى قلقت عليكي…
لميس… والله مشغوله في حياتي كتير حياتي بس كنت هكلمك…
اليسا… كنت هتكلميني امتى يا مامي ده انت بقى لك سنتين مش بتسالي عليا ايه جوزك خد كل وقتك ولا ايه…
لميس… لا حياتي كنت هاجي مصر اطمن عليكي…
اليسا… تمام يا مامي…
لميس… هتقعدي معايا كم يوم…
اليسا… لا يا مامي انا هقعد معاكي النهارده وهسافر تاني….
لميس… تمام شو اخبار ابوك وشو اخبارك انت مش ناويه تتجوزي ولا شو…
اليسا…لا يا مامي انا مش بفكر في الموضوع ده دلوقتي بس انا قابلت ولد في المطار اسمه مالك الحسيني…
لميس بخضه… قلتي شو مالك الحسيني…
اليسا… ايوه يا مامي في ايه هو انت تعرفيه ولا ايه….
لميس… مين ما يعرفش مالك الحسيني ده صاحب شركه الحسيني…
اليسا..اممم تمام…
لميس بخبث… ما تحاولي تقابلي تاني ولفي عليه وخليه يحبك ده انت لو اتجوزتي هيبقى ليكي كل حاجه…
اليسا بعصبية… طول عمرك كده ومش هتتغيري زي ما بابا قال انا غلطانه اصلا ان انا جيت انت فاكراني ايه فاكراني بحب الفلوس زيك كده لا انا عندي كرامه وكرامتي اغلى من اي شيء وعن اذنك وانا غلطانه ان انا جيت…
لميس… مالها دي انا مش عارفه زعلت من ايه هو انا قلت حاجه غلط…
في مكان اخر عند شادي في الشركه…
ريم في سرها… انا نفسي اعرف هو ايه مش حاسس بيا مش حاسس ان انا بحبه بقى لي كتير مش عارفه وقطعها دخول بنت…
البنت… هو شادي موجود يا بتاع انت….
ريم بعصبية… بتاع مين يا حبيبتي وبتتكلمي كده ليه…
البنت بعصبية… انت بتتعصبي عليا يا بنت انت طب والله ما انت قاعده فيها وهخلي شادي يطردك…
ريم بعصبية… يطردني يطردني هو انا عملت ايه انت اللي ميعه وشايفه نفسك قوي…
البنت بعصبية شده ريم من شعرها جامد… انا معي على اللي ما تربيتيش ولا شفتي نص ساعه تربيه انا هربيك تعالي لي….
ريم بعصبية وهي بتزق ايديها جامد… اوعي كده مش انا اللي يحصل فيا كده واسكت انا هوريك ازاي تعملي كده عشان واضح ان انت شايفه نفسك قوي على ايه مش فاهمه مش شايفه نفسك ده انت ما تسويش بصله في سوق الحريم يا حبيبتي…
البنت بعصبية كانت لسه هتتكلم بس قطاهم دخول شادي…
شادي… ايه ايه ايه في ايه ايه اللي حصل في ايه يا كريمان …
كريمان… البنت دي لازم تطردها دلوقتي حالا يا شادي دي هزقتني وضربتني كمان…
ريم… انا ضرب تك انا اه هزقتك بس ما ضربتكيش انت كذابه…
شادي… بس في ايه ايه اللي حصل يا ريم قولي…
وريم حكت له كل حاجه…
شادي بعصبية… بصوا بقى انتم الاتنين انا ما ليش دعوه بيكم وما ليش دعوه بشغل الخناقات بتاعه الستات دي اصلا وانت يا كريمان غلطانه انك شديتيها من شعرها…
كريمان… ماشي يا شادي كملت وهي بتبص لريم بشر وانا هوريكي بقى يا ريم…
في مكان اخر…
الشخص بعصبية… الو يا زفت مش قلتلك اقتل ملاك لما تيجي الشقه
المتصل… والله ما لحقتش يا سماء فجاه البوليس جه وانا ما لحقتش اقتلها وبعدين انتي اي يشيخه شيطانه مش مكفيكي انك قتلتي نور بأيدك …
سماء بعصبيه…. انت السبب ويلا غور افووو
صدمه حالت علي الكل اكيد
- يتبع الفصل التالي اضغط على (رواية ملاك الليل) اسم الرواية