رواية مملكة انطونيوس الفصل الخامس 5 - بقلم حبيبة محمد
الفصل الخامس قرية السحرة
قال الشيخ ابن عثيمين-رحمه الله-:
قال رسول الله ﷺ (من حلف علي يمين فقال: إن شاء الله لم يحنث).
وهذه فائدة عظيمة اجعلها على لسانك دائماً، اجعل الاستثناء بإن شاء الله على لسانك دائماً حتى يكون فيه فائدتان:
• الأولى: أن تُيسر لك الأمور.
• والثانية: أنك إذا حنثت فلا تلزم الكفارة.
• شرح رياض الصالحين (٦١٢/٢).
صلِّ على سيدنا محمد صلَّ الله علية وسلم
♡________________________♡
مؤمنة وهى تبكى اثناء الدعاء الى ابنائها الاثنان ان يعودا سالمين بأذن الله (يارب انا مليش غيرهم هما المهونين عليا الدنيا يارب رجعهملى سالمين يارب) ثم سجدت حمداً وشكراً لله ثم ذهبت الى المطبخ لكى تحضر شيئا تأكلة ثم جلست امام التلفاز لكى تشاهد اخر الاخبار عن السفينة وماذا فعلت الشرطة امسكت مؤمنة ريموت التلفاز بأيدى مرتعشة ثم احضرت المحطة وانتظرت حتى ظهر المذيع ومع قائد الشرطة فى المنطقة
المذيع وهو يمسك بالعديد من الورق: حسناً سيدى القائد نحن على الهواء مباشرةً اولاً تشرفنا بقدومك الى برنامجنا المتواضع
القائد وهو يظهر على وجه ملامح الجدية الشديد: وانا تشرفت بمعرفتك
المذيع حسناً لنبدأ فى الاسئلة سيدى القائد
هل تجد ان سبب انسحاب السفينة الى الاسفل وغرقها هو وجود موجات مغناطيسية فى الجهة الجنوبية؟
القائد / بالنسبة للموضوع دا انا لسة مبدأتش تحقيق فيه عشان اعرف اذا كان الكلام دا صح ولا اشاعات بين الناس
المذيع /متى سوف تبدأ فى التحقيق سيدى القائد؟
القائد: ان شاء الله هنبدأ فى التحقيق من انهاردة واثناء التحقيقات هيبقى ممنوع اى سفينة تمر من الجهة الجنوبية للبحر الاحمر
المذيع: هل الخبر الذى انتشر على المواقع التواصل الاجتماعي الذى ينص على غرق احد الشباب الذى يدعى سَامِر قد اثبتت التحقيقات انه اخيك؟
هنا وقد تحول وجهة القائد من وجهة يظهر علية معالم الهدوء الى وجهة غاضب بشدة واردف بصوت مخيف: انا مش عايز اكلم فى الموضوع دة
ولم يمنح المذيع فرصة للرد او حتى السؤال وخرج من الاستديو بالكامل هو لا يعبئ لاحد من الحاضرين
مؤمنة وهى تغلق التلفاز: يارب استرها وجيب العواقب سليمة يارب ثم اغلقت التلفاز
&______________________&
مؤمن هو يتكلم فى الهاتف بغضب: ايوة يعنى اعمل اى هو فى حل غير دا هو انتَ كل شوية تجيب الغلط عليا روح كلم ابنك الكتكوت الى مابيعرفش يدافع عن نفسو
ثم قام بغلق الهاتف
دا اى القرف دا
&______________________&
هى اشبه بالقبو فهى عبارة عن حفرة عميقة فى اعماق البحر كل ما يصل لهم هو الظلام ويعم بينهم الصمت المخيف حتى قطع هذا الصمت دخول احد الحرس من هذة الكائنات الغريبة الى الزنزانة كما يطلقون عليها وهى يتأكد ان السلاسل تعوق حركتهم بشكل جيد ولا يستطيعون الفكاك منها ثم وضع لهم شئ يتكون من اعشاب البحر وبعض الشعب وتركهم ورحل
نفخ اسلام بغيظ: اه انا جسمى كله واجعنى انا زهقت انا عايزة امشى
ادهم: هو احنا الى رابطينك روح قولهم يفكوك عشان حضرتك زهقت
مصطفى وهو يضيق عينية ويحاول ان يعرف ما هذا الشئ الذى وضعه الحارس امامهم
مصطفى بتسأل: هو اى الى على الارض دا؟
وردة: تقريباً نوع من اعشاب البحر
نور: جماعة هاتوا العشبة دى انا ممكن افك بيها ايدى
ادهم: انهى عشبة؟
نور: اللى لونها مدى على اللون الذهبى دى
اسلام وهو يحاول جذب تلك العشبة حتى اخذها
واعطاها الى ادهم وادهم اعطاها الى نور
قامت نور بلف العشبة حول السلاسل الحديدية وبدأت بأذخال جزع العشبة فى القفل حتى نجحت فى فتحة
وردة: الحمدلله هنخرج من هنا
تحرر كل الشباب من السلاسل بعد وقت قصير من محاولة فك السلاسل
اخذ ادهم ينظر حولة لعلة يجد مخرجاً يقودهم الى خارج هذا القصر
مصطفى: اكيد هنلاقى مخرج
اسلام: طب طالما انتَ متأكد كدة متورينى فين المخرج
مصطفى بثقة: معرفش
ادهم بعصبية: متعرفش بكل ثقة امال بتكلم لية واكيد هنلاقى اكيد هنلاقى روح ياجى مصيبة تلاقيك يا بعيد
مصطفى: ايوة انا بشوف كدة فى الافلام
كاد ادهم يصاب بصدمة عصبية من ما يحدث حولة حتى سمع صوت وردة وهى تقول انها وجدت المخرج
ادهم: لقيتيه؟
وردة بثقة: ايوة اهو واخذت تشاور على باب الزنزانة
ادهم: ايوة بس دا مقفول
وردة وهى تخرج نفس العشبة التى حررتهم من الزنزانة : هنفتحها بنفس الطريقة واخذت تدخل جزع العشبة فى القفل حتى فتحتها
خرج كل من شباب من الزنزانة وعبروا من الجزء الخلفى من الزنزانة ولكن الذى خالف توقعاتهم ان الزنزانة لم تكن داخل القصر انما هى بجانب القصر مما جعلهم يستطيعون الهرب بكل سهولة دون ان يراهم احد
ادهم: هنروح فين دلوقتى؟
وردة: تعالى نخبط على اى بيت
ولم تكمل وردة كلامها حتى وجد نور تركض الى احد البيوت وتقوم بالطرق على الباب بجنون حتى كان يكسر الباب
فتح الباب ولكن المفاجأة ان من فتح الباب لم يكن من الكائنات التى تعيش فى هذة المملكة
انما كان بشرياً!
مصطفى: اى دا دا بشرى زينا!
بعد ان انتهى مصطفى من كلامة حتى وجد هذا الشخص يجذبة بقوة الى المنزل واخذ يصيح بأصدقاءه ان يدخلوا
سامر: ادخلوا بسرعة عشان ميلاقوش
دخل الخمس شباب الى المزل وعلامات الصدمة تظهر على وجوههم مما حدث لكن لم تدم الصدمة طويلا عندما تحدث سامر:
اهلاً انا سامر
ادهم: ايوة يعنى بشرى زينا انتَ ازاى جيت هنا
سامر: بص دى قصة طويلة المهم ان انا زى زيكوا عايزة اخرج من المملكة دى واهرب من سحرة البحر
مصطفى: مين سحرة البحر؟ اصدك المخلوقات الغريبة الى برة دى!
سامر: اه دول سحرة البحر، المهم احنا ممكن لو ساعدنا بعض نخرج من هنا بسلام
ادهم: تمام ماشى بس ازاى هنخرج ومتعملش زى مصطفى وتقولى زى ما انا مابشوف فى الافلام
سامر: لأ طبعاً، بص انا عرفت ان فى قرية سحرة منفصلين عن المملكة ودول بيستطيعوا يتنفسوا من غير القبة الى حاولين المملكة وان شاء الله هيسعدونا نخرج من المملكة
اسلام: متأكد من الكلام الى انتَ بتقولوا دا
سامر: اه متأكدة بس مكنتش هعرف اعمل كدة لوحدى فكنت محتاج مساعدة
وردة: تمام احنا معاك
مصطفى: ايوة ان شاء الله كلنا معاك
سامر طب يلا نطير
ادهم: يعنى اى نطير انتَ بتتريق
سامر: لأ بس يلا نطير
واخذ سامر يرفع ذراعية لأعلى والأسفل وبالفعل تمكن من الطيران
اسلام بأنبهار: اى دا انا كدة اتأكدت ان انا فى حلم
سامر: يلا طيروا عشان نروح هناك قبل ما يعرفوا ان انتوا هربتوا
نور: انا مستحيل اعمل الحركات الهبلة دي!
- يتبع الفصل التالي اضغط على (رواية مملكة انطونيوس) اسم الرواية