Ads by Google X

رواية مملكة انطونيوس الفصل السادس 6 - بقلم حبيبة محمد

الصفحة الرئيسية

  

رواية مملكة انطونيوس الفصل السادس 6 - بقلم حبيبة محمد

 
                                    
صلاة الفجر تبقيك في ذمة الله ..
‏سنة الفجر خير من الدنيا وما فيها !



‏﴿ وَقُرْآنَ الْفَجْرِ ۖ إِنَّ قُرْآنَ الْفَجْرِ كَانَ مَشْهُودًا ﴾
صلاه الفجر اثابكم الله
صلِّ وسلم وبارك على سيدنا محمد صلى الله عليه وسلم 
&________________________________&
فى الصباح فى منزل يبدو عليه الثراء نوعاً ما حيث يحيط بهذا المنزل حديقة يوجد بها الكثير من الاشجار والنباتات المتنوعة، كان هناك رجل يبدو عليه الكِبر فى السن يقوم برش الازهار بالماء وفى نفس الوقت كان يتحدث الى ابنه الاصغر الذى لم يكن سوى نادر 
عم فِكرى (والد نادر ومؤمن)/ الانسان لازم يتعلم الثقة فى النفس عشان يقدر يدافع عن نفسة لو سبت نفسك للبشرية هتموت من كُتر الاذى النفسى والجسدى واول خطوة تخودها فى الثقة بالنفس ان انتَ تنسى الماضى وتعرف تتخطاه لو عملت الخطوة دى يبقى انتَ كدة خلصت نص الطريق اما النص التانى انك تتغلب على الخوف الى جواك عشان تعرف تاخد حقك او يا سيدى لو ملكش فى جو الضرب والحاجات دى خليك فى العقلانية عقلك يبقى شغال، عشان انا مش هفضل طول الوقت جمبك مصيرى اموت زى اى بشرى وانتَ هتبقى لوحدك فمن دلوقتى ياريت تنفز الكلام الى انا بقوله عشان متندمش. 
لم يصدر منه اى ردت فعل وكان وجه خالى من التعابير كان فى عالم اخر غير عالمنا يفكر فى الاحداث التى جعلته يصل الى ما هو فيه الان 
Flash Back 
كان يرقد  فى الطرقات حتى يصل الى مدرسته الاعدادية وكان وجهه ينصب منه العرق بشكل كبير وبعد مدة من الرقد أخيراً وصل الى مبنى المدرسة وما كاد ان يدخل المبنى حتى اوقفه صوت احد زملائه وتحدث معه بصوت يملئه الخوف الشديد 
الشاب/نادر دول جم النهاردة وهيستنوك قدام باب المدرسة لازماً تمشى دلوقتى حالاً عشان متتأذيش او اتصل بمؤمن يجى يخدك دلوقتى بدل متتحبس 
نادر..... نادر... يابنى روحت فين هو انا مش بكلمك 
استفيظ نادر من حبل افكاره على صوت والده 
نادر /اه انا معاك يابابا اه ان شاء الله هبدأ فى العلاج النفسى الى حضرتك قولتوا 
عم فِكرى /بص انا حاجزتلك عند دكتور شاطر وان شاء الله هتبدأ معاه من بكرة 
نادر بغضب يبكحة داخلة حتى لا يرفع صوته على والده /تانى يابابا تانى احنا مش اكلمنا فى الموضوع دا وقولنا خلاص مش هروح عند دكاترة نفسيين تانى انا اساساً مش عايز افتكر الى حصلى وهو هيجبرنى افتكر وانا مصدقت ان انا عديت من المرحلة دى والجرح جوايا لسة موجود وانا مش مستعد افتحه وادوق الوجع النفسى دا تانى فعشان خاطرى شيل فكرة الدكتور النفسى من دماغك عشان انا مش هروح 
عم فِكرى/لازماً تروح يا نادر لازماً تواجه مخاوفك مش هتفضل خايف كدة طول عمرك هو انتَ هتتوجع فى الاول بعد كدة ان شاء الله هتبقى طبيعى 
نادر بنبرة تملؤها الخوف الشديد من فكرة انه سوف يذهب الى طبيب نفسى مجدداً؛ فهو ذهب الى العديد من الاطباء النفسيين وكان يترك كل طبيب فى بداية او منتصف الطريق بسبب الالم الذى كان يشعر به فلا احد كان يشعر بما يشعر حتى وصل الامر انه ترك المنزل لمدة اسبوع بسبب ضغط والده عليه على ان يكمل مرحلة علاجه مع الطبيب؛ وها هو يعود مرة اخرى فى فتح الموضوع مجدداً مخبراً اياه انه سوف يشعر فقط ببعض الالم فوالده لا يعرف مقدار الالم النفسى عند الشخص فهو اشد مئة مرة من الالم الجسدى/انا اسف يابابا انا مش هروح عن اذنك 
ترك نادر والده فى الحديقة دون ان يلتفت حتى ويراى معالم وجه والده لأنه يعلم ان والدة غاضب الان بسبب رفضه للامر. 
♡________________________♡
فى منطقة طبيعية تتميز بالاجواء الجميلة والسماء الصافية توجد العديد من الاجهزة المحيطة بالمنطقة وصوت ضُباط يحيط بالمكان 
ولم يكن هذا المكان سوى المنطقة الجنوبية للبحر الاحمر. 
بدأ ضُباط الشرطة فى وضع الشريط الاصفر حول الشاطئ دليل على ان ممنوع المرور من هذة المنطقة تحدث احد الضُباط الى القائد وقال/حضرة القائد هنبدأ البحث عن سبب سحب السفينة والتدمير 
القائد بصرامة/ معاكوا لحد المغرب الاقي التقرير عندي في المكتب
توجه القائد الى بيت يتكون من الخشب ولا يوجد بهِ اى الكترونيات جلس القائد وبدأ فى البحث على اللابتوب الخاص به،وبعد مدة من الوقت وجد على احد التطبيقات والذى لم يكن سوى جوجل وجد كتاب يتحدث عن اساطير البحر اخذ يقلب بين صفحات الكتاب عن طريق اللاب حتى صُدم مما رأى.
&______________________&
يلا نطير يا جماعة والله ما بهزر 
اسلام /نعم يا خويا احلف كدة ان احنا مش فى فيلم عشان الى بيحصل دة هيدمر عقلى 
سامر بثقة/ ياعم والله العظيم هتعرف تعملها انتَ بس جرب 
ادهم /هو مينفعش نمشى طبيعى زى بقيت البني ادمين
سامر /الطريق طويل ولو مشينا هياخد وقت ومش بعيد ما نلحقش نوصل ويمسكونا  
ادهم /خلاص ماشى 
اسلام بعصبية /ماشى اى انتَ هتصدق الهبل دا! 
ادهم /يعنى اعمل اى يعنى بص انا هعمل اى حاجة عشان ارجع البيت 
وبدأ ادهم برفع ذراعة الى اعلى واسفل وتحريك قدمة كالبط البلدى فكان شكلة لا حتى يوصف بيحيوان فكان وكأنة نص بطة ونص سحلية 
وردة / خلاص يا اسلام يلا طير معانا عشان نوصل 
مصطفى بسخرية /ايوة طير معانا يا اسلام وخد رشفة هوه فى جيبك دا الجو حلو 
نور وهى تتطير مثل الدودة /بصو انا كدة سمكة مش هيشوفوا اختلاف بينى وبينهم 
سامر/دا لو السمك شافك وانتِ كدة هيجيلوا صدمة عصبيبة 
وردة /امال انا بطير زى اى؟ 
سامر/زى البُرص 
ادهم /حرام عليك يا سامر لما تشبه البرص بيها دا البرص حلو 
وردة /يعنى اى البرص حلو؟ 
اسلام / معلش اصل كل واحد بيحب اخواته والابراص  اخوات ادهم
نور /يريت نكون خلصنا ويارب نمشى قبل ما يمسكونا 
عم الصمت ثم توجه سامر وخلفة اصدقاءه 
وقاموا بالطيران حتى خرجوا من المملكة ووصلوا الى القرية التى تسمى بقرية السحرة 
سامر /وصلنا يا شباب بسرعة اهو زى ما قولت 
ادهم/فعلا يا واد يا سامر يجيى منك منفعة 
كان المكان يتكون من العديد من الكهوف ولكن كان هناك كهف كبير بين هذة الكهوف التى تسمى بالكهوف البحرية دخل سامر الى احد الكهوف 
كان هناك كائن يختلف عن الكائنات التى راؤها فى المملكة حيث كان بتكون الكائن من شعر ابيض وبهِ العديد من الخطوط الذهبية ويرتدى عباءة زرقاء (ازرق هادى اللون) 
تحدث سامر مع هذا الكائن وقال / حضرة الساحر انا جبت اهو كام شاب وبنتين عشان يساعدونى 
الكائن/اهلاً بكم تفضلوا بالدخول 
دخل الشباب جميعهم الى الداخل وكان كهف عادى لكن هناك العديد من القوارير غريبة الشكل بداخلها سوائل غريبة 
الكائن /لنتعرف اولاً انا الساحر جِينجر يمكننى ان اساعدك فى الخروج من هنا ولكن اريد بعض الاشياء التى سوف تساعدنى فى القيام بالسحر الذى سوف يخرجكم من المملكة 
سامر /اى طلب يا حضرة الساحر احنا مستعدين نعملوا عشان نخرج من هنا 
الساحر / اريد منكم ان تحضروا لي السولجان 
نور بفرحة  /السولجان بتاع تنة ورنة هتعمل تراب الاساطير  
صمت الساحر ونظر لها بوجه خالى من التعابير حتى عقله لا يستطيع ان يترجم ما قالته 
الساحر /انا لا اعرف اى مما قولتيه لكننى احتاج السولجان الاخضر لكى استطيع 
نور بمقاطعة  / ايوة هو نفس لون لبس تنة ورنة يبقى هو السولجان 
الساحر /اخرجى من كهفى 
&________________________& 

google-playkhamsatmostaqltradent