Ads by Google X

رواية بنت العمدة الفصل السادس 6 - بقلم راندا الشرقاوي

الصفحة الرئيسية

 رواية بنت العمدة الفصل السادس 6 - بقلم راندا الشرقاوي 

الفصل السادس 

بنت العمده 
بقلم رندا شرقاوي 

وكان ماشي وراهم لحد ما بدأت زهرة تحس في غلط قالت ل بسام بس استهتار وقال انتى بيتخيل ليكي وسكات ومشي الاتنين بس أول ما وصلوا المكان اللي رايحين عليه وكانوا وقفين بيتفقوا مع الشغالين لمحصول القمح أحمد ولد الهلالية بدأ يعدل الطبنجه علشان يضرب بسام وأول ما راح يضرب واحده واحد من الشغالين خلي بالك ي عمده بسام ولما دفش بسام كانت الرصاصة ف عيونها وفداء روحوا ل بسام قاعد الكل يجرى علشان الضرب قوي والكل خايف يموت زي اللي فات وكدا لحد ما سمع العمده فؤاد ولااد الهلالية وأول ما عاطف وصل لمح أحمد عرف علطول اللى عملوا وكان عايز الساعة دي يشيل الطين كله على رأسه بس مسك ولده ومشي لما راح البيت كان في الاوضة لوحدها وقافل الباب وبيقول 

مش عمل اللي أنت عملتوا دي لا والله العظيم ما حد يسمع ل نروح كلنا فيهآ ت في واحده مات عيب كده لو حد عرف تار. ؟  أحمد الهلالية مش كان مقصود فى اللى وقف في النص مش لي دعوه خلي يغور الله يقضوا فى نار جهنم اللى ما خلني أخلص من بسام نهارده 

عاطف الهلالية بغضب؟ يآرب ياخدك مني ويريحني ياشيخ مش عايز تار وأصلا الدم ده وحش بيقعد ل ولد الولاد حرام عليك والله؟ أحمد الهلالية أنا بحب بنت إسمها زهرة كيف يسترجي بسام يقول لأ أنا أقتل كل حد يوقف في طريق العلاقه دي، عاطف بغضب شديد ي ولدي هو أولي من أي حد غريب أو قريب دي عمده صعيدي والبنت بنت عمو والحق معاه مش غلط أنت اللي بتغلط؟أحمد الهلالية كدب دي بتضحك على مين على نفسك أو مين يعني أكتم خالص ي عاطف الهلالية أحسن ليك عاطف؟ أنا رايح أشوف علشان الناس مش تقول خبر أيه. أحمد غور الله لأ يردك الاه على القبر يابعيد أن شاءالله 

ماشي عاطف لما وصل لقي العمده فؤاد ماسك زهرة فى حضنه وبيقول دي اكيد حد قاصد وهي تقول شكلوا وبسام قاعد في الأرض بيفكر مين اللي كان عايز يموته هو والمسكين اللى راح فيها ده؟ عاطف الهلالية علشان يدري الغلط اللي في طب في أي حاجه توصلكم للضرب العمده فؤاد.. شكلوا راح علطول مش ساب وراه خالص بسام قال ي ما يجي يضرب تانى والمره دي نمسكوا 

عاطف الهلالية من جوه بيبكي دم وخايف يقع تار يروح حد من ولااد الهلالية كده حزن لأ ومش بس كده كمان خساره كبيره جدااا 

زهرة بغضب شديد كان السلاح معايا وكنت هضرب بس راح ومش عارفه مين اخدوا فى دقيقه واحده اكيد دي حد يعرف العيله كامله طب ي تره مالوا وعايز أي ما كان قال يمكن كنت قدامت لي مساعده كتير وكان أحسن بكتير اوووووى 

عاطف الهلالي...  يمكن في حاجة تاني هو قدر نصيب وربنا ويجيب تاني غير العدل... بسام. ؟في عدل بعد دلوقتي لأ أنت بتحلم 

وبعدين مسكوا الجثه على المستشفى والمستشفى دخلتها المشرحه ولازم تخلص الإجراءات علشان يطلعوا يدفنون وكان العمده فؤاد وبسام في المقدمة لحد ما خلصوا من كل حاجه وتمت الدفنة بحضور أهل المتوفي وكمان ناس كتير من الحكومه وغير وبعدين كده زهرة كآنت في طريقها للبيت والدموع بتنزل منهآ زي المطر قابلها أحمد الهلالية وكانت معاها غفرات عيله العمده 
أحمد الهلالية.. ضحك وقال عايز أقولك كلمتين لوحدك ؟زهرة بغرابة بتقول للغفراه من فضلكم روحوا لمكان تاني 

سمعوا منهآ ومشوا وقاعد هي أحمد الهلالية شوفتي اللي حصل استغربت زهرة وقالت أي يعني 

أنت عارف ازاي اللي حصل أصلا ما يكون ليك داخل،أحمد كنت قاصد غيره بس هو الله يرحمه ويغفر له 
اتفاجات زهرة كيف يقتل حد وليه؟ أحمد الهلالية مش تفكري كتير لو عايزه بسام حبيب قلبك ولد العمده الراحل الوحيد مش يموت توفقي تتزوجي مني من غير كلام ي بنت العمده المتنكره اتفاجات زهرة من اللي سمعتوا وقالت في نفسها أقسم بالله العظيم أنا ل أعمل حاجه تفاجأ أحمد الهلالية وتخليه يبكي دم  ؟أحمد الهلالية بتفكري في أي أنا كنت قادر أعمل فيكي الغلط اللي يخليكي تتزوجني بس مش مستوية أعملها يلآ أمشي لحد ما أجي إتقدم تاني ليكي وأنتي توفقي 
زهرة كآنت قادره تتكلم علشان الطبنجه معاها بس ما اتكلمتش ليه وياتره هتعمل اي أصلا وايه فاكرها بس ماشيه من غير كلام و 

يتبع

علشان يوصلكم كل جديد بدون لينكات ادخل هنا 

الكاتبة رندا  شرقاوي

  •تابع الفصل التالي "رواية بنت العمدة" اضغط على اسم الرواية 

google-playkhamsatmostaqltradent