Ads by Google X

رواية مهرة النعمان الفصل السابع 7 - بقلم فريده الحلواني

الصفحة الرئيسية

 رواية مهرة النعمان الفصل السابع 7 - بقلم فريده الحلواني 



الفصل السابع 

دلفت لميس الي حجره مهره بعد ما طرقت الباب كما امرهم بدر بذلك
حتي في عدم وجوده يلتزمو باوامره

لميس : يا نهار ابيض عليكي انتي لسه ملبستيش فاضل تص ساعه عالدرس ووليد مستنينا تحت عشان هو الي هيوصلنا بسرعه لانه عنده عمليه انهارده

مهره : خلاص ثواني وهكون جاهزه انتي عارفه اتي مش بتاخر في اللبس انزليلو وانا هحصلك علي طول

خرجت لميس سريعا واغلقت الباب خلفها و اتجهت للخارج

بدات مهره في ارتداء ملابسها بعد ان اتصلت ببدر ووضعت الهاتف علي مكبر الصوت

رد بدر سريعا كما لو كان في انتظارها

بدر وهو يحاول تصنع المرح : فرستي الي مسالتش عليه انهارده لعل المانع خير

مهره وهي ايضا تتصنع الحده : اه اه خدوهم بالصوت ليغلبوكم

بدر : بت اظبطي بدل ما اجي اظبطك ولا عشان هزرت

بعدين انت لسه منزلتيش الدرس ليه لحد دلوقت 

مهره : ابدا خلاص بلبس ونازله بس قولت اعرفك قبل مانزل

واتاخرت لاني مدايقه ومكنش ليه مذاج اروح بس البنات قالولي مينفغش عشان المستر منبه علي عدم الغياب 

بدر بقلق : طب ايه مدايقك حد زعلك قوليلي وانا اهد الدنيا علي دماغ الي جابوهم

مهره : طب يا ريت تنفز الي قولته في نفسك بقي لان انت الي مزعلني وسلام بقي عشان اتاخرت وزينه معايه عالويت

ثم اغلقت سريعا دون ان تسمع منه رد متعمده بذلك اشعال غضبه

بهت بدر ونظر الي الهاتف وقال محدثا نفسه : يانهار الي جابوكي مش فايت يا بت الجزمه بتقفلي السكه في وشي دي عمرها ما حصلت

ثم فتح تطبيق الواتساب سريعا ليرسل لها رساله يخرج بها غيظه 

فهو لم يحبذ مهاتفتها لوجودها مع الفتيات ارسل لها

( ليله امك طين علي دماغك يا مهره والعرق التركي الي بينقح عليكي ده كل فتره انا هعرف استاصله منك ان ما ربيتك مبقاش انا بدر )

ملحوظه ( جدت مهره من امها تركيه الاصل ذكرت ذلك في اول فصل )

ثم اغلق الهاتف وهو يكاد يجن مما حدث فهي لاول مره تفعلها وتوعد لها بالكثير

اما عند تلك الشيطانه وهي داخل السياره عندما قرات الرساله انفجرت في الضحك تحت استغراب وليد ولميس وزينه 

وليد : ماتضحكينا معاكي 

مهره بدون انتباه وهي تضحك : ابدا اصل بدر بيشتمني هههههههههههه

زينه باستغراب وحده : وانتي مبسوطه انه بيشتمك يا جبله انتي اخدتي عالتهزيق

مهره عندما انتبهت علي ما قالت ردت عليها بهجوم حتي تنهي الحوار دون تدخل من احد اخر

بقولك ايه يا زينه خليكي في كوزك لحد اما نعوزك يا قطه و دور الاندبنتد وومن الي انتي عايشه في ده اخرته خراب عليكي كلي عيش احسنلك

انفجر وليد ولميس من الضحك وقال وليد في نصف ضحكاته : ههههههههههه دي طيرت الجبهه خالص مش قصفتها يا زينه ياعيني عليك يا مصطفي ياخويا هتتجوز واحد فاقده جبهتها

مهره ولميس هههههههههه

زينه بغضب وعصبيه : انتو هاتتسلو عليا ولا ايه وبعدين يا ست مهره هو انا عشان بحافظ علي كرامتي يبقي هخرب علي نفسي عالعموم انا عمري ماهبقي زيك واخلي اي حد يدوس بالجزمه علي كرامتي عشان بس انول الرضي

بهتت مهره مما سمعت واحست بالدموع تتجمع داخل عينيها ولكن ابت ان تزرفها حتي لا تظهر ضعفها وتاثرها بما سمعت 

اما وليد فقد نهرها بشده : زينه اقسم بالله انا لو مش عايز اعمل مشكله بينك وبين مصطفي كنت قولتله بس انا ليه كلام تاني مع سليم اخوكي لان ملاحظ كده بقالك فتره مش مظبوطه وانا مينفعش اتعدي مصظفي او سليم واوجهلك اي انتقاد 

بس ادام وصلت للتجريح بالطريقه الوسخه دي فانا مش هاسكت

كادت ان ترد عليه ولكن قال بحده ؛ خلااااص وصلنا انزلو

ثم وجه بصره للميس المصدومه مما حدث وقال : حبيبتي انا مش هعرف ارجع اخدكم بعد ما تخلصو عشان عندي عمليه وقتها مش اقل من خمس ست ساعات 

عالعموم وانا ماشي دلوقت هتصل ببدر اقوله عشان يشوف مين فاضي يجلكم وهبعتلك رساله ابلغك

لميس : تمام يلا ربنا معاك ويوفقك يارب خد بالك من نفسك سلام

نزلت من السياره وجدت زينه ومهره  قد سبقاها بالدلوف داخل سنتر الدروس دون التفوه بحرف

قام وليد اثناء القياده بمهاتفه بدر  

وحينما فتح الخط تحدث وليد بحده غير مقصوده : ايوه ابدر انا وصلت البنات ومشيت بس مش هعرف اجبهم عشان عندي عمليه فاتصرف انت وشوف مين فاضي فيكم يروح يجبهم وقولي عشان ابلغ لميس

بدر بتوجس : ماشي انا هتصرف بس في ايه مالك متعصب ليه كده

وليد بتوتر : هاا لا ولاحاجه انا بس مستعجل عشان متاخر

بدر بحده : ولاااا شغل لؤم الدكاتره ده مش عليه ايه الي حصل معصبك كده مع انك بتحاول متبينش انطقققق

لم يجد وليد بدا من اخباره بما حدث اولا لانه حزن كثيرا علي مهره ثانيا لانه هو او باقي الشباب لا يستطيعون اخفاء اي شىء عليه ( بيعترفو من اول قفي 🤣🤣🤣🤣)

حكي له كل ما حدث مع الفتيات ثم اكمل : بس بالله عليك يابدر ما تجيب سيره قدام مصطفي انت عارفه عصبي واصلا شكله قافش معاها اليومين دول فبلاش احنا نزودها وانا بما اني كنت حاضر الي حصل فهشتكي لسليم

بدر بهدوء قاتل : لا طبعا متقولش لسليم حاجه احنا هنخيب وندخل في شغل البنات الخايب ده ولا ايه

خلاص اقطم الكلام لحد هنا ولا اكن حصل حاجه هما بنات مع بعض يسطفلو

وليد بتوجس : انت شايف كده

بدر ببرود : اه انا شايف كده كبر دماغك وانا الي هاروح اجيب البنات من الدرس يلا بقي سلام عشان الحق اخلص شغلي قبل معادهم 

ثم اغلق دون انتظار رد

وهو يغلي بداخله 

هل صغيرته تهان بسببه دون ان يدري 

هل يروها عديمه الكرامه لانها تظهر حبها لي دون انتظار مقابل مني

هل الجميع يعلم بما تكنه لي الا انا الوحيد الذي ينكر ذلك

هل وصل تجاهلي لمشاعرها حد الاهانه والمعايره ممن حولها

اين كنت انا من كل هذا كيف لم اري او اسمع من قبل

هل انت مجنون يابدر نعم مجنون فمن يستطع ان يوجه لها كلمه سيءه او يدوس لها علي طرف في وجودك

حسنا مهرتي ان لم ارد الصاع صاعين لمن احزنك لم اسمي قمرك

انتظريني صغيرتي

بعد مرور ساعتان خرجن الفتيات في صمت وجدن بدر يقف وهو يستند علي جانب سيارته في انتظار خروجهن

مهره وهي تتصنع المزاح حتي تحاول مدارات ما حدث : ايه ده بدوري بنفسه جاي يوصلنا يادي الهنا يادي الهنا 

بدر وهو يفتح الباب الامامي لمهره في حركه تقديريه منه لها رد عليها وقال : اتفضلي يا برنسس اركبي بس الاول بعدين انا عندي كام فرسه عشان اوصلها

ركبن الفتيات تحت زهول وصدمه مما يحدث اهذا بدر لا والله 

مهره بعدما صعدت السياره وقد استبغ وجهها بالحمره من شده الاحراج ( وهذا بالطبع نادرا مايحدث مع جنيتنا الصغيره😃😃)

علقت مهره بمرح حتي تداري خجلها : ماااشي يا بدروي مقبوله منك احبك وانت بتحاول تصلح غلطتك

بدر بمزاح وهو يخرج من تابلو السياره كيسا مليء بما تشتهي الانفس من شيكولاته وحلويات وتسالي مما تعشقها مهرته واردف : لا ولسه خدي ده كمان عربون صلح علي ما تفكري ايه يرضيكي يا برنسس وانا تحت امرك في اي حاجه

تحدثت لميس وهي فرحه للغايه بما يفعله بدر فهي قد استشفت ان يكون وليد قد حكي له ما حدث فكان ما يفعله بدر بمثابه رد اعتبار لمهره دون ان يشعرهم بعلمه بما حدث

لميس : ايوه بقي يا بدور واحنا ملناش نصيب من الحلويات دي ولا ايه

بدر بسماجه : لا ملكوش عندك خطيبك ولا اخوكي يجبلك ويارب الي تاخد هاجه منها تطفحها مش ناقصه طفاسه هي

انفجرت لميس ومهره ضحكا بينما زينه تجلس مبهوته ومصدومه مما يحدث فها هو بدر من اتهمته باهانته لكرامه مهره ياتي بنفسه ويدللها امامهم دون خجل ....اممممم عفوا عفوا منذ متي والخجل يعرف طريق اليه

ظلو هكذا حتي وصلو امام المنزل 

زينه دون ان تنظر اليهم وهي تهم بفتح باب السياره قالت :  سلام يا بنات  متستنونيش انهارده عشان تعبانه شويه ومش هقدر اذاكر

وخرجت سريعا دون انتظار رد منهن تحت نظرات بدر المشتعله لها

ادار وجهه حتي يقابل وجه مهره وقال لها باقتضاب : استنيني في قوضتك متطلعيش تذكري مع البنات دلوقت 

مهره بقلق : في حاجه يابدر 

بدر بحده طفيفه : اسمعي الكلام وانتي ساكته يلا انا هروح ابص علي جدي وارجعلك علي طول يلااا

امتثلت لامره ونزلت هي ولميس سريعا من السياره ثم دلفن المنزل تحت نظراته

تحدثت لميس وهي تصعد بجانب مهره : هو في ايه انا مش فاهمه حاجه ايه الي قلبه فجاه كده هو بيتحول ولا ايه انا خفت والله

مهره وهي هاءمه فيما فعله معها امام الفتيات قالت : متخفيش يا قلب اختك انا فاهمه وعارفه في ايه 

اطلعي انتي مع البنات  في شقه المذاكره علي ما اخلص معاه واطلع افهمك يا بسكوته يا حلوه انتي هههههه

لميس بزهول من تحولها هي الاخري : ربنا يشفيكي يابنتي انا طالعه متتاخريش ورانا هم ما يتلم

ذهبت كل فتاه الي وجهتها بعد ان القو التحيه علي جدتهم ونساء المنزل

دلفت مهره الي حجرتها سريعا حتي تبدا اولي مختططتها

بينما لميس دلفت الي شقت ابيها في الطابق الثاني وابدلت ملابسها لملابس بيتيه مريحه وارتدت فوقهم الاسدال ثم صعدت الي الطابق الثالث حيث توجد به شقه مجهزه باثاث راقي حديث مخصصه للفتيات حيث يجتمعون بها لاستذكار دروسهم او يتلقو بها بعض الدروس الخاصه حيث تاتيهن مدرسات خصيصا لهن لشرح بعض المواد المكرره عليهن

وجدت لوجي ومها يجلسون في الردهه في انتظار وصولهن

القت السلام عليهما وجلست بجانب مها كي تطمان عليها

لميس : عامله ايه يا ماهي (ماهي دلع مها ) احسن دلوقت

مها : اه الحمد لله احسن كتير العلاج الي كتبهولي وليد اخويا طلع جامد وجاب نتيجه بسرعه خلاني اخيرا اقتنعت انه دكتور هههههه

ضحكن الفتيات واردفت لميس بغضب مزيف وهي تلكزها في كتفها : اخس عليكي ده وليد احسن دكتور في مصر كلها بس انتي الي مش عارفه قيمته 

مها : شوفي يا بنتي انتي هتجلطيني والله حتي في زعلك بسكوته يابت خديها نصيحه مني خليكي شبح في نفسك كده الرقه دي مش هتنفعك

لوجي بدفاع : بس يا بارده سبيها في حالها خلينا نحس ان فيه في وسطنا بنوته بدل ما نبقي كلنا جعفر كده

الفتيات هههههههه

لميس بحزن : ضحكتوني والله مع اني اصلا زعلانه ومقهوره اوي من الي حصل النهارده

مها : ماعاش الي يقهرك يا بسكوته مالك مين زعلك

قصت لميس عليهن ما حدث من اول رساله بدر الي ان وصلا امام المنزل

لوجي باندفاع : طب اقسم بالله ما هاسبها زينه الكلب دي هي مالها اليومين دول شغاله حرق دم في مهره البت دي ايه الي جرالها هي اه فيها شويه غرور بس مكنتش كده

لميس : من ساعه ما صاحبت سمر النويري بنت رجل الاعمال المشهور ده وهي اتشقلب حالها مع ان انا ومهره نصحناها كتير تبعد عنها لانها مش شبهنا ولا اخلاقها زينا بس هي مش قابله مننا كلام عنها وبتدافع عنها باستماته

مها : محدش يكلمها تاني

خليها وراها لحد ماتغرقها هي فاكره سمر مصحباها لله والوطن لا طبعا دي عينها من مصطفي عشان كده بتقرب منها وبتقومها عليه عشان المشاكل تكنر بينهم ويسيبها وتاخدو هي مفكره ان مصطفي النعمان ممكن يبص لوحده زيها

لوجي : يانهار اسود ومنيل وانتي عرفتي الكلام ده منبن وليه مقلتلهاش 

مها : انا لسه عارفه من اجل صدفيه كانو الشباب شهرانين فوق السطوح وانا كنت اعلمهم الشاي الي طلبوه مني سمعت مصطفي وهو بيكلهم عليها انها من جواد ما شافتو مره في شركه ابوها وهي حطاه في دماغها تكلمه عالفيس ورفضها بلوك تسكت و تلم لا طبعا كل شويه تعمل وسوف تتضرر منه فانا ربط الجمله بالعقل وفهمت نيتها

لميس : المفروض تعرفها عشان متخربش علي نفسها اكتر من كده انا ملاحظه فعلا اليومين دول انها كل شويه تعمل مشكله مع مصطفي وهو خلاص علي تكه ونفجر فيها

مها : تفتكري لو قولتلها هتصدق دي معمولها غسيل مخ ياما الي خلاها بتعمل معانه مشاكل ومش مستحمله منا كلمه يبقي هتصدقنا

لوجي : طب انا هحاول افهم شخص سليم غير مباشره عن الي بتعمله وهو يعرف الاشتراك من غير ما يحسسها انه عرف حاجه

هكذا كذبن الفتيات حتى يحاول انقاذ صديقتهم من الغرق في فمهما فعلت بالخير فهي تربت معها منذ الصغير واختفتا لهن

في شقه الجد دلف بدر والقي السلام علي جدته وباقي النساء ولم يعطي فرصه لاحداهن للتحدث المباشرتا الي غرفه مهره 

ولاحظت النساء ذلك فعلمن انه يوجد عاصفه علي وشك القيام من المشهد بدر وتجهم وجهه فاثرن لا ينتبه إلى المراسلين الا اذا تأكد ان الامراء المشاهير من بطشه اذا اثرن من البدايه

فتح الباب دون الطرق عليه كما يفعل داءما ولكن تصنم مكانه مدهوشا مما راي

فقد كانت تلك الشيطان الصغيره ترتدي كاش مايو قطني من اللون الكحلي بحمالات رفيعة وطوله يصل الي نصف الركبه ديق جدا من عند الصدر وينزل باتساع حتى الركبه فتكون حقا مهلكه بمنحنيات جسدها الانثويه التي لاول مره تحتها

تمثل كانتي فلوريدا أمام المراه أنها تمشط شعرها الاشقر الذي 

يتعدي طوله منتصف فخذيها 

استدارت له وهي تقول بهدوء متخطيه صدمته : بدوري اتاخرت ليه انت مش عارف اني ورايه مذاكره كثيرة

بدر اين بدر والله هو نفسه لا يشعر بوجوده ويحمد الله وانه ما داما قادرتان علي حمله و بدله الاتصال صامد ولا يغشي عليه من هول صدمته 

حاول بدر شتات بنفسه وقال مراراً وتكراراً حاول تجميع ان يفعل غليظ ولكن غصبا يخرج متحشرج من فرط ما يشعر به 

انتظر منها ومد يده سريعا وامسك كتله من شعرها وهو قسمها للامام ولخلف بغضب : دانتي ليله اهلك مش فايته يابت الجزمه ايه الي انتي مهباه في نفسك ده يا بت

مسكت مهره يدوي حتى شهريا تجريبي شده علي شعرها وينتهي بمنتهي البراءه المزيفه : ايه يا قمري ده كاش مايو عادي يعني عادي 

بدر بحده أكبر : كاش ايه يا روح امك فين ميكي وبطوط يابت

مهره وهي تجربه ايقافه عن هزازها : ماتو ماتو خلاص ودفنتهم انا كبرت عليهم

بدر : كبرتي كبرتي امتي ومين شافك وانتي كده انطقيييي

مهره بخوف حقيقي : والله ماحد شافني انا اول مره البسه ثم مدت يدها وامسكت بقميصه حتى يبدو في عينه وهي تكمل بجديه فاصبحت تقريبا داخل احضانه فهوه ما وصل يمسكها ولكن توقف عن هزها 

نظرت في عينه بقوه واسندت يدها فوق صدره واقتربت اكثر حتى امتدت صدرها الغض الطري بصدره الصلب بهمس مسموع ونبره صوت تقطر حب : انا كبرت من زمان يا بدر بس انت الي مش واخد بالك او الاصح شايف بس مش عايز يتكلم

انظر لها بدر فوجد عينه علي نهديها الظاهر جزء منهم بوضوح ثم حول نظر الي شفتاها المليءه ومنفرجه واضحك لشربها رباااااه ما هذا البهاء 

ايعقل ان تكون بكل هذا الكمال فاق سريعا وهر نفسه علي تلك الافكار التي اكثر انحرما او ربما يطبقها علي ارض الواقع ان لم يبتعد فورا

ابعدها عنه بعنف وصرخ بها وهو يتوجه الي باب الغرفه سريعا هربا من نفسه قبل ان يكون منها

صرخة : هخرج خمس دقايق ارجع الايكي مغيره ذبت ده

ثم قم بتصفية و اغلق الباب بعنف اهتزت له اركان المنزل

ذهب سريعا الي المرحاض واغلق بابه وتوقف قليلا وهو ينهج كما لو انه كان في سباق

قال عنيف منذ

ايه ده ايه الي انا شفته ده هوها صدر كبر كده امتي ولا رجلها لمبه بتنور في ضلمه ولااا.....فاقف لأنفسها ونهرها 

ايييييه يابر فوق لأني دانت ملكات جمال بتترمي تحت رجلك وانت مبتتهزش فيك شعره تيجي عيله طولها واصل لنص صدرك تعمل فيك كده ..اااه يا غلبك يا بدر يا غلبك و مرارك الطافح البتت جتتي قايده نار من غير ما تعملي حاجه 

ااااخ والله ما هاسيبك يابنت دوج يا اوزعه ان ما وريتك مبقاش انا مااااشي يا مهره انا هاعيد تربيتك من اول وجديد

ثم اجهزه صنبور الماء البارد لفتحه راسه تحته لعله يخفف من فوران راسه

واخذ يتوعدها بعقاب العقاب لما فعلته به

ومن هنا تبدا الحرب 

لمن غالبا يا تري

سنري

انتظرووووووني

بقلمي / فريده الحلواني

  •تابع الفصل التالي "رواية مهرة النعمان" اضغط على اسم الرواية 

google-playkhamsatmostaqltradent