Ads by Google X

رواية بنت العمدة الفصل السابع 7 - بقلم راندا الشرقاوي

الصفحة الرئيسية

 رواية بنت العمدة الفصل السابع 7 - بقلم راندا الشرقاوي 

الفصل السابع 
بنت العمده 

بقلم رندا شرقاوي 

لما راحت زهرة البيت كانت قاعده لوحدها بتفكر في اللي هتعملوا وكيف هتكسر أحمد الهلالية وخصوصا هي مغمضه عليه من الكلام اللي سمعتوا منه وعايزه تقتلوا بس موت  المسكين راحت في أوقات كتير علشان كده عايزه تخلي عايش وتعمل حاجه تكسر الغرور اللي هو في؟ 
قاعده تفكر لحد ما جي اليل ونامت وكان اللي هتعملوا في صباح اليوم الجاي يارب أنت كريم، قبل ما تنام جي عندها بسام وقاعد معاها؟ بسام عامله إي ي بنت عمي زهرة ب وش مبتسم وقلب محروق ودم بيغلي كويسه وأنت كيف يومك بعد اللي حصل وأهل ولد الحلال أخبارهم ايه؟ بسام حالتهم طين بس أمر ربنا ينفد؟ بس أنتي حاسك مغضوضه من جوه في حاجة أنا ما عرفش عنها حصلت معاكي يابنت العمده، زهرة علشان متشغلش بسام لأ بس اللي حصل نهارده مش قليل وكنت أفكر في وأقول يمكن يكون سبب موت الراجل نحنا؟ بسام وهو زعلان الله هو العالم بكل اللي حصل معاه بعد كده بسام قال ل زهرة لازم أمشي واشوفك الصباح إن شاء الله، زهرة تمام تصبح على خير؟ بسام وانتي من أهل الخير 

في الصبح بدري كان بسام والعمدة والكل في النوم وكمان ولااد الهلالية طالعه زهرة على الكلية اللي بيدرس فيهآ عامر الهلالية وهو الأخ الصغير ل أحمد وهو دي اللي يزعل عليه ويبكي دم 

عامر واحد بسيط بشرته سمره متوسط الطول بيدرس في كلية حقوق صعيدى ب معنى الكلمة 

زهرة بغضب كبت عليه مخدر شديد لدرجة ميقدرش يحس بنفسه لبعض ساعتين وأكتر والغفران معاها رباطه في مكان مختفي من كل الناس بعيد من الكلية جداا وبعدين زهرة ماشيت وهي ماشيه بتقول أقسم باربي ولااد الهلالية كلهم ما يقدروا يضروا شعره من حد فى عيله العمده الصعيدي ونشوف مين اقوه الأيام تسبت كلامي وراحت البيت نامت في سريرها مستني لحد ما يجي بسام يقول يلآ تعالي نشوف اللي ورانا ولما نطلع نشوف أخبار ولااد الهلالية بسمع الأخبار؟ وفجاة جي العمده فؤاد مش بسام وبيقول قومي لحد دلوقتي محدش قادر ينام تاني ي زهرة الوقت اتأخر جداا 

زهرة بضحك من قلبها حاضر ي أبويا وقامت دخلت الحمام غسالات وشها وطالعه تاني لبست اللي بتلبسوا واه هتطلع بنت العمده المتنكره؟قابلتها سنام أمها تعالي افطري مش تطلعي والمعده فاضية ي زهرة وهي بتقول كده دخل بسام سنام جيت في وقت صح اقعد معاها من غير كلام ؟الإثنين في الفطور وبعد ما خلصوا قام بسام بيقول يلآ  نمشي هو وماسك زهرة في أول الشارع سمعوا الأخبار اللي زهرة هتموت وتسمعها ؟بسام كمان اي حكايه الموت والضرب والخطف اليومين دول. زهرة معرفش ليه كده أصلا، عاطف الهلالية بيقول ل أحمد مافيش حد بيزرع شوك ويحصد ورد الله ياخدك كل بسببك؟ أحمد الهلالية قاعد راح فين يعني يمكن قريب هيعمل حاجه وياجي 

عاطف الهلالية أنت  كتال كتاله أحمد الهلالية أكتم ي راجل كفايه قلت أدب معاك عاطف الهلالية لو ساكت علشان محدش يسمع ونقعد في تار بس لو عليك ي ريت أنت الحكومه تاخدك الحبس سنين طويلة ما تطلع تاني طول عمرك 
زهرة بسام بيقول ليها نهارده للأحسن مش نروح الشغل خالص وأتصل ب الناس اللي معاه وقال إن هو مش رايح ؟راجعت زهرة البيت وسنام مرات عاطف الهلالية قدام بيتها بتصرخ وعامله جنازة والحريم بتروح كلها لحد ما راحت مرات العمده فؤاد تشوف  وفريده كانت تبكي بشده وفي نفس الوقت الغفران اللي زهرة مخليهم ل عامر بيصحوا وهو بيقول أنا فين الغفران؟ اهدى نحنا في أمان كامل؟ عامر طب أنا مربوط ليه؟ متخافش شوية قليل وتروح بيتك عند ولااد الهلالية عامر. يعني أنتوا عارفين أهلي. بيقول كده علشان همآ بيتكلم معاه متنكرين مش باين وشهم ؟في الوقت دي كانوا ولااد الهلالية كلهم من مكان ل أتاني لحد ما باين التعب علي وشهم ومش عارفين يدوره فين كمان أحمد الهلالية كان يبكي على أخوه وبعدين  راح بحضور بين كل الناس لما رجع البيت مسك زهرة من ايدها وقال أنا عارف أنتي اللي اخدتي أخويا 
زهرة فرحت من جوها بس حاولت تدري علشان محدش يقول كلامه صح وخصوصا زهرة عايزه أحمد يعترف؟ واتكلمت زهرة أنا مش فاهمه كلامك لي هو التار معانا نحنا وأنتو خالص من وقت ولا نسيت ؟أحمد الهلالية أنتي كل اللي بتعملي بسبب الكلام القولتوا ليكي امباارح صح زهرة أنا شوفتك امباارح أصلا وايه قولت لي أصلا أحمد الهلالية بزعل ولهفة وخوف على أخوه لما قولت ليكي هقتل بسام لو مش اتزوجتني وحلفت ليكي قال الكلآم ومش خايد باله بيقول ايه بس حاجه واحده كويسه اللي مش قال مقتول امباارح منه ودي حاجه لصالح الهلالية وزهرة نفسها قالت الحمد لله مش قال أنا قتلت امباارح علشان دم الناس في التار دي خراب بيوت ناس كثير؟ بس من الكلام اللي قالوا زهرة لقيت فرصه كويسه عليه وشهادة من الحضور وبالاغت الحكومه عليه وكدا زهرة هتسجنوا 
في أول بالاغ من بنت العمده الحكومه جات زهرة أول كلام قالتوا اللي قلها عليه وكان عايز يتعدا على شرفها وهي بنت عمده الحكومه كيف تسترجي أنت واحد من ولااد الهلالية تعمل أو تفكر تعمل كده في بنت العمده أنت أكيد حكمك هيكون العدم في أول جلسوا المحكمة. ؟أحمد الهلالية كنت عايز زهرة تخاف علشان تتزوجني بس من المستحيلات افكر في الموضوع ده مجرد تفكير أنا؟ اذا أنت قولت كده ابقى كفايه تندم لما تتحبس تطلع تعمل اكتر ما كنت ناوي تعمل الأول 
أحمد الهلالية؟ أنا كنت. الحكومه كنت او ماكنتش أمشي قول اللي معاك في المحكمة عاطف الهلالية كان زعلان قوي لحد ما زهرة قالت عامر الهلالية معايا أهو لحد ما أخوه المنعول يعترف فرح عاطف الهلالية وقال ل زهرة بجد وخليت الغفران طالعوا اخد ولااد الهلاليه ولدهم وماشي وبسام وزهرة والعمدة والكل منهم راح قاعد مع بعضهم بيتكلم اي هيحصل وبعدين 

يتبع

علشان يوصلكم كل جديد بدون لينكات ادخل هنا 

الكاتبة رندا شرقاوي

  •تابع الفصل التالي "رواية بنت العمدة" اضغط على اسم الرواية 

google-playkhamsatmostaqltradent