رواية جوازة صالونات الفصل الثامن 8 - بقلم ندى علي
” نهال كانت نايمه في سريرها بكل راحه لكن مفتحه عيونها ومركزه علي سقف الاوضه وبس ، هتسيب اوضتها بلدها عيلتها كل حاجه تخصها في المكان دا علشان تروح بيتها الاساسي هتعيش مع ناس تانيه مع راجل مسؤله عنه هتقوم بكل واجبات امها دلوقتي فهمت ليه بيقولو البنت ضيفه في بيت اهلها قطع تفكيرها زغروطة امها لما دخلت الاوضه وشايله فستان فرحها المتغلف ”
زينب ببتسامه : صباح الخير يا عروسة الفستان جيه اهو ويلا قومي افطري علشان احمد هيوديكي انتي وتغريد الكوافير
نهال بصت لأمها اللي علقت الفستان علي اول الدولاب وقامت حضنتها بقوه : عارفه هتوحشيني اوي
زينب حضنتها بحب قلبها واجعها ان بنتها وحيدتها هتسيبها بس دي سُنة الحياه وشيئ مفروغ منه ف قالت بمرح : ايه الحب اللي نزل عليكي فجأه دا بقااا
نهال بصتلها ببتسامه وعيونها فيها دموع : انا عارفه ان كنت بغلبك كتير وعارفه برضو ان مكنتش بساعدك في شغل البيت بس انا بحبك اوي يا ماما كان نفسي افضل عايشه معاكي طول الحياه متجوزش
زينب مسكتها من ايدها وقعدتها علي السرير وقعدت جنبها : تقعدي جنبي طول العمر ومفرحش بيكي ولا تتجوزي جوازه حلوه وتبقي في عصمة راجل مسؤل ويعرف يحافظ عليكي يا نهال ؟
نهال ميحت دموعها وقالت بخوف : بس انا خايفه من الحياه الجديده خايفه من المسؤليه اللي معرفش عنها حاجه ماما لو ادهم قالي عايز أكل من ايدك هقوله مبعرفش اطبخ معرفش وقتها ردة هيكون ايه
زينب ابتسمت : هيصبر عليكي لحد ما تتعلمي كل حاجه انا كنت متجوزه مبعرفش اطبخ بس بعدين اتعلمت انتي كنتي معتمده عليا بس لما تلاقي نفسك لوحدك هتعتمدي علي نفسك وتعملي نهال انتي رايحه بيت عيله عارفه يعني ايه ال ١٩ سنه اللي عشتيهم معايا دول وانا ربيتك فيهم هتطلعيهم هناك
نهال بعدم فهم : يعني ايه مش فاهمه ؟
زينب : يعني جوزك دا الكبير في عيلته يعني ليه احترامه متعليش صوتك عليه اللي يعصبه ابعدي عنه احترمي كلمته واوعي تقلي منه قدام اهله اللي يقولك عليه اسمعيه حماتك تعتبريها انا تحترميها وتشليها علي راسك العيله كلها ليها احترامها علشان يدعو ليا انا وابوكي يقولو عرفو يربو فاهمه كلامي
نهال هزت راسها : فاهمه كلامك … هتجيلي هناك صح ؟
زينب حضنتها : هجيلك وانتي كمان هتجيلي المهم مش عيزاكي تخافي يقلبي ادهم حنين وعمره ما هيزعلك قدمي ليه احسن ما عندك هو لما يلاقيكي كدا مستحيل يرفضلك طلب وهيشيلك في عينه متعنديش معاه واللي يقولك عليه قوليلو حاضر خليكي لينه معاه متعصيهوش و هو ابن حلال هيتقي ربنا فيكي انا متأكده
نهال ضمت امها بقوه : حاضر يا ماما
زينب بعدتها بحب : يلا قومي اغسلي وشك والبسي وتعالي برا اكون جهزت الفطار تفطري علشان تروح الكوافير ” وطلعت برا الاوضه راحت علي المطبخ ”
” نهال غمضت عيونها واتنفست بقوه وقامت فتحت دولابها طلعت سوت ابيض واسع ومريح وطرحه بيج وسليبر بيج رقيق واخدت فوطه وطلعت برا الاوضه راحه للحمام ”
تغريد كانت قاعده في الصاله بتحط منكير : صباح الفل يا عروسه
نهال ببتسامه : صباح النور قومي بقاا اتلحلحي كدا هتلاقي شنطة سفر في الدولاب حطي فيها البرفان والهيلز والإكسسورات وكل اللي هناخده الكوافير علي ما اخد شور
تغريد : طيب ماشي اخدتي العلبه اللي ريحتها حلوه دي علشان تدهني جسمك
نهال غمضت عينها بتذكار : والله نسيت ” ودخلت جابتها وطلعت ” اخر حته فيها قومي كدا تعالي
تغريد قامت بعدم فهم : في ايه ؟
نهال : قربي مني كدا كأنك هتحضنيني شوفي هتشمي ايه
تغريد اول ما قربت منها شمت ريحه جميله اوي : واو شمه ريحه حلوه اووي زي ما تكوني حطه مخمرية العود كدا
نهال ببتسامه : بقالي اسبوع بستخدم العلبه اللي مع مجموعه الحمام المغربي لحد ما عملتلي ريحه تحفههه كدا المهم لما ادخل استحمي علشان منتأخرش ” ودخلت بسرعه علي الحمام وهي بتغني ” جميع البشر يتساوو ولا تشووف عيوني زيك حتت اغنيه عليا النعمه رايقه
” تغريد دخلت اوضة نهال جابت الشنطة من الدولاب فتحتها وحطت فيها كل الحجات اللي هيستخدموها عند الكوافير ”
………………………
” قدام بيت الحاج سالم خيمة كبيره وكراسي وتقريبا العزبه كلها موجوده في الطباخ ، الكراسي اللي في الشارع مليانه ناس البرنده فيها ناس البيت من جوا في ناس ”
ادهم واقف يشوف السفره الاولي ناقصها ايه يجيبه صفر لمحمود اللي مساعد الطباخ : محمووود هاات وجبه هناا وزود الرز شوويه
محمود : عنيااا يا عريس حاضر ” ودخل عند المكان اللي الطباخين بيطبخو فيه يجيب الوجبات الناقصه ورجعله ” احلي وجبه يا باشا
ادهم ابتسم وادخد منه الوحبه حطها علي الطربيزه : تسلم يا طه بقولك اييه العيال الصغيره كلها تاكل براحتها اوعي اسمع ان حد مشي عيل ولا كسر بخاطره
محمود ببتسامه : عيوني يا باشا حاضر هروح انادي السفره الاولي تدخل ” ومشي نادي الرجاله بتاعة السفره الاولي ”
” الكل دخل وباركو لأدهم اللي ابتسم ليهم كلهم وطلع برا الخيمه ”
بتاع المكرفون اول ما شاف ادهم : واحلي مسااا علي عريس الليله احنا بنحييه وبنمسي عليه
ادهم ابتسم وطلع عشرين جنيه وادهاله : حبيب قلبي عقبال حبايبك
صلاح جيه عليه : اييه يا زعيم صاحي انت من الفجر لحد دلوقتي هتيجي بليل تنام قتيل تعرنااا كلناا
ادهم حط ايده علي كتفه بغمزه : من نحية هنام فَ انا هنام بس قاتل وافهمها انت يا ريس
صلاح ضحك اوي : معلم عليا الطلااق معلم ومحدش قدك
ادهم ضحك وبص علي ابوه اللي بيشاورله : هروح اشوف ابوك بيشاور ليه وانت تابع كدا السفره لو حد ناقصه حاجه ” وراح علي ابوه ” هاا يا حاج كنت بتشاور ليا في حاجه ولا ايه
سالم بص لأمجد صاحبه وبعدين بص لادهم ببتسامه : سلم علي عمك امجد صاحب عمري من عزبه العبيد
ادهم ببتسامه : شرفتني يا عم امجد الفرح نور بيك والله يغالي
امجد ابتسم بحب : الف الف مبروك ربنا يتمم بخير
” ادهم فضل واقف مع ابوه يستقبل اللي بيجي ويودع اللي بيمشي ”
” في البرنده ”
سكينه جيران سلوي : الا يا سلوي ربنا يحميه لبشابه ادهم مياخدش منصور معاه في المصنع الولا في السعوديه واخدها كعب داير مش لاقي شغل
سلوي : هقوله يما حاضر من عنياا منصور زي ادهم برضو
سكينه ببتسامه : انشالله يخليه ويسعده ويشوف الفرح كله ادهم ابن سلوي وسالم
لمياء : والنبي خاسس ومتغير قلب خالته
سلوي : اكلته خفيفه اووي وعايز طول النهار يا شاي يا قهوه يا شاي يا قهوه حريقه في الاتنين المهم هقوم اشوف المايل حالها نوال فين مش عارفه قالبه وشها بقالها فتره ليه
لمياء بستغراب : ليكون صلاح مزعلها يابت ؟
سلوي : هو صلاح بيزعل حد دا حزين ولا ليه في الطور ولا في الطحين معرفش ديك النور بتقوله انا عايزه فستان وعايزه اروح لوحده اعمل مكياج يوم الفرح
لمياء بلوية بوز : ليه هي العروسه ولا ايه اهو كهن بنات ما جميله بنتي عامله الافلام دي كلها النهارده برضو واشي ضوافر واشي رموش ومواضيع فارغه
سلوي : اهي دي النسوان وراحت جابت فستان ليها ولبنتها وتصدقي بالله
لمياء : لا اله الا الله
سلوي بهمس : قسما بالله ادهم مديني انا ابوه ٢٠ الف جنيه وجايبلي جلابيه وهو جاي تقولي بتاعت عروسه بترتر من كل حتي رغم ان العزال من فلوسه مدفعناش جنيه الفرح كله من فلوسه من مجاميعه من فلوس ادهم غير القاعه اللي حاجزها غير فستان مراته والكوافير
لمياء : وهو حاجز قاعه ليه معملش فرح في الشارع ليه وهيصو شويه واخدها وطلع شقته
سلوي : البت واخده كليه وشايفه نفسها وادهم عايز يفرحها حجزلها قاعه والله العظيم ب ٣٠ الف جنيه
لمياء : والله هلكة فلوس وشوشره علي الفاضي ربنا يعديها علي خير يارب
سلوي : يارب ” وقامت تشوف نوال فين ، كانت نوال قاعده مع امها واختها وجيرانهم بتضحك ومبسوطه وعلي رجلها بنتها ”
…………………………
” في الكوافير ”
” دخلت نهال برفقة تغريد اللي شايله الشنطه ونهال الفستان وحسه انها هتموت من تقله ، راحت علي البنت اللي قاعده علي الحساب ”
نهال ببتسامه : صباح الخير في حجز هنا بإسم نهال احمد راشد
البنت بصت في اللاب واتأكدت : ايوا يفندم موجود اتفضلي اطلعي الدور التاني هتلاقيهم كلهم في انتظارك
” نهال شكرتها وطلعت علي الدور التاني كان اكتر من بنت منتظرين نهال ”
احلام المساعده اخدت منها الفستان ببتسامه : الف مبروك يا عروسه ادخلي اقلعي والبسي الطقم الداخلي والروب واتفضلي علي الكرسي
نهال مسكت ايد تغريد : هاتي الشنطه وتعالي ” وراحت علي الحمام ووراها تغريد وبنت كمان اسمها كريمه ”
كريمة ببتسامه : لو عايزه تخدي شور اتفضلي
نهال : لاء انا واخده شور هلبس بس الطقم واجيلك ” ودخلت الحمام وتغريد نولتها الطقم والروب لبسته وطلعت ”
” كريمة اخدت ازازة برفان وجايه ترش علي جسم نهال ”
نهال بعدت : لااء مش عايزه برفان علي جسمي شكرا كين هيعملي الميكب ؟
كريمه ابتسمت : تعالي اقعدي علي الكسر نشوي هي اللي هتعملك الميكب
جت نشوي عليها وابتسمت : الف الف مبروك
نهال ببتسامه : الله يبارك فيكي تسلميلي
نشوي ببتسامه : انتي هتعملي حجات دي عرفاها بس هل ليكي طلبات معينه في الميكب ؟
نهال : بصي انا مش عايز لينسز ومش عايزه رموش عايزه عيني طبيعيه وعايزه فاونديشن خفيف مش طبقات والميكب كله نود المهم ان انا مش عايز اڤوره بمعني اوضح
نشوي بتركيز : عيوني يجميل حاضر رجعي راسك علي الكرسي بقا وسبيلي نفسك خالص
” نشوي بدأت تعملها الميكب وكريمه قعدت قدامها تركبلها ضوافر من اختيار نهال ، وتغريد بدأت واحده كمان تعملها ميكب لكن الفون اللي علي رجلها رن ”
تغريد بصت لنهال : نهال دا ادهم
نهال فتحت عيونها واخدت الفون منها وردت : الوو
ادهم ببتسامه : يعني صحيتي ومهانش عليكي ترني علياا
نهال بإحراج علشان الكل بيبص عليها ف قالت بهمس : انا صحيت متأخر فطرت ولبست وروحت انا وتغريد للكوافير
ادهم بستغراب : رايحين بدري اوي دا لسه الساعه اتنين
نهال ضحكت بخفه : هتشطب وشي وبعدين هخلص علي المغرب تكون جيت اخدتني وروحنا علي السيشن
ادهم ببتسامه : خلاص تمام اول ما تخلصي اتصلي عليا هقفل انا علشان معطلكيش ” وقفل ونهال قفلت فونها ورجعت راسها علي الكرسي ونشوي بدأت تكملها الميكب ”
نشوي ببتسامه : متجوزه عن حب ولا صالونات ؟
نهال وهي مغمضه عيونها : صالونات
” نشوي سكتت ومتكلمتش وكملت الميكب ليها ”
……………………………….
” الساعه اصبحت ٦ المغرب ، ادهم واقف قدام المرايا في اوضته بيبص علي شكله بعد ما حدد دقنه وحلق ولبس البدله شكله شبه نجم طالع ياخد جايزه قيمه لبس ساعته وخرج من الاوضه امه اول ما شافته زغرطت هي وخالته ”
سلوي واقفه وهي لابسه العبايه الجديده والطرحه : يحميك من العين يحبيب قلبي
سالم بصله بفرحه : مش مصدق عيني ان شايفك عريس قدامي
ادهم ضحك بخفه : شكلي عريس يعني ولا اي كلام
سالم ضحك : عريس بس مش اووي يعني المهم يلااا انت روح شوف وراك ايه واحنا هنستني لخد ما الناس تتجمع في الاتوبيسات وهنمشي ”
” ادهم هز راسه ونزل من بيتهم ركب عربيته ببتسامه ومشي علي الكوافير ”
” في الكوافير ”
” نهال واقفه تبص علي نفسها في المرايا فستان كأنه متفصل ليها مخصوص ديله طويل ، حجاب بسيط ميكب سيمبل ”
تغريد واقفه جنبها ببتسامه : شكلك رقيق اووووي اللهم بارك
نهال بصتلها لابسه فستان ستان اسود بحزام فضي وطرحه فضي : وانتي شكلك قموووور اووي
تغريد : لحد دلوقتي مش مصدقه انك بتتجوزي وان لما اجي بيتكم مش هتكوني فيه
نهال حضنتها بحب : هتوحشيني اووي تغريد خلي بالك من ماما وديما روحي اقعدي معاها سليها انتي عارفه انها مبتحبش الوحده
تغريد ببتسامه : هقرفها متقلقيش ناويه اخد هدومي واروح عندكم اصلا
قطع كلامهم نشوي اللي دخلت عليهم ببتسامه : العريس وصل يا عروسه لفي يلا ” نهال اديتهم ضهرها ودخل ادهم وهو ماسك بوكيه ورد ابيض سمبل ”
ادهم بستغراب : مدياني ضهرك ليه طيب ؟
تغريد ببتسامه : علشان تروح تقف قدامها وتتفاجئ بيها
” ادهم ابتسم وراح وقف قدامها وفعلا اتفاجئ بيها ، ازاي قادره انها تخطفه بدون مجهود كدا شاف عرايس كتير لكن اول مره يشوف عروسه بالرقه دي كلها ”
ادهم تلقائي مسك اديها وباسها تحت توتر نهال الشديد : انتي اللي محليه كل حاجه ” ومد ايده ببوكيه الورد ”
نهال اخدته ببتسامه : شكرا البوكيه جميل زوقك حلو
” ادهم ابتسم ومسك ايدها وطلع من الكوافير وتغريد شايله ديل الفستان من ورا وبتزغرط ، ادهم ركبها جنبه ودخل الفستان بعجوبه جوا العربيه وتغريد ركبت ورا ”
ادهم وهو سايق : انتي ازاي قادره تشيلي الفستان دا ؟
نهال بضيق حقيقي من الفستان : مش حاسس بيا انا حاسه ان حد خانقني الفستان تقيل اووي
ادهم بصلها : مجبتيش فستان خفيف ليه طيب
نهال فركت اديها ببعض : يوميها دا كان اجمل واخد شوفته هو الفستان مش عاجبك ؟
ادهم ببتسامه : الفستان جميل جدا وانتي اجمل كمان
” نهال ابتسمت بخجل وبدأت تخطف النظرات ليه ، بدله شيك ساعه اشيك ريحة برفان تجنن ، دقنه متحدده صح شعره مظبوط كل حاجه فيه ملفته وجميله قطع تفكيرها فونه اللي رن ”
ادهم : ايه يا صلاح مشيتو ولا لسه ؟
صلاح : احنا في القاعه اهو يدوب لسه واصلين واهل العروسه وصلو برضو انت فين ؟
ادهم : انا طلعت من الكوافير بس لسه قدامي شويه
صلاح : تمام لو فيه حاجه عرفني ” وقفل معاه ”
” نوال واقفه جنبه بفستانها الزيتي الستان وطرحه زيتي وشايله بنتها اللي لابسه فستان ابيض منفوش ”
صلاح بصلها : غريبه يعني ينوال واقفه جنبي جديده دي ؟
نوال بلا مبالاه : ولا غريبه ولا حاجه امك مبتتكلمش معايا هروح اقف مع مين لو مضيقاك ممكن امشي
صلاح بصلها بتركيز حقيقي شكلها جميل ابتسم وقال : شكلك حلو النهارده ” ولسه هيكمل كلام جيه حد سلم عليه ”
” نوال ابتسمت بفرحه اول مره يعجب بحاجه هي عملتها ، اول مره يقولها ان شكلها حلو اصلا ، فرحت اوووي من كلمته البسيطه دي ”
………………………
” في قاعه كبيره خاصه بالسيشن في اكتر من عريس وعروسه جوا القاعه لكن ادهم ونهال خاطفين الكل ، وقف ادهم ونهال قدام ”
المصور ببتسامه : عريس ايدك علي وسط العروسه وبصلها يلا عايز الصوره تطلع يتقال عليها اشعار
” ادهم حط ايده علي وسط نهال اللي من شدة التوتر والخجل هيغمي عليها اول مره حد يقرب القرب دا منها ”
المصور : عروسه ارفعي وشك للعريس وبصيله يلا وابتسمي
” نهال رفعت وشها لأدهم المبتسم وهي كلها خجل ، ادهم ركز في ملامحها لأول مره عن قرب اكتشف انها مش حاطه ميكب كتير ودا مخليها حلوه حجابها رقيق عيونها واسعه والكحل محليها كل حاجه فيها حلوه وملفته ”
المصور لقط الصوره وكانت خيال هما الاتنين بيبصو لبعض بيكتشفو ملامح بعض عن قرب لاول مره : الصوره خيااال بإذن الله الجاي احلي
” ادهم فهم المصور انهم لسه مكتبوش الكتاب علشان يمنع الصور الجريئه واتصورو شوية صور حلوين وادهم اخدها ومشي علي القاعه كانت الساعه ٩ بليل ”
……………………….
” زينب واقفه قدام باب القاعه هي وراشد بيستقبلو المعازيم ، وسلوي وسالم واقفين قصادهم بيتسقلبو معازمهم ”
راشد بقلق : اتأخرو كدا ليه الساعه داخله علي ١٠ اهي
زينب : كلمت تغريد من شويه بتقولي في السيشن وجايين خير ان شاء الله متقلقش نفسك
” القاعه ليها داخله خاصه بالعرسان بعيد عن باب القاعه بتاع المعازيم ادهم نزل هو ونهال عندها وتغريد راحت عند زينب ”
زينب بلهفه اول ما شافتها : جيتووو اخيرا الحمدالله فين نهال وادهم وايه التأخير دا
تغريد سلمت علي جدها الاول بعدين ردت : الطريق زحمه وعلي ما خلصنا ادهم ونهال هينزلو من علي السلم اللي جوا القاعه يلا علشان نستقبلهم هناك
” في باب كبير قدام السلم خافي ادهم ونهال عن المعازيم ، اول ما اغنية طلي بالابيض اشتغلت الباب اتفتح ”
نهال ضغطت علي ايد ادهم بتوتر اول ما شافت الناس الكتير : ايه كل الناس دي ؟
ادهم قرب من ودنها وهمس : بصي انا مش سامع بتقولي ايه لان الصوت عالي اوي بس متقلقيش من حاجه انا معاكي ” ومسك فستانها بإيد و الايد التانيه ماسك ايدها ونزل بيها من علي السلم بشكل اسطوري ، اهل العزبه في اللي انهبرو بجمال العروسه ورقتها وفي اللي انتقضها وقال انها مكياج ”
الديجي شاف منظر الناس الكتير قدام السلم فقال : ياريت كل المعازيم اللي قدام السلم يتقضلو يستريحو مش وقت سلام خالص ادهمم انت تركز معايا النهارده كويس هات مراتك الاول وتعالي علشان كتب الكتاب
” ادهم اخد نهال وقعدو علي طربيزة مخصصه لكتب الكتاب وكان قاعد سالم وصلاح وراشد ورامي ، وبعد وقت اخيرا اتكتب الكتاب مع زغاريط الكل ”
الديجي : الف الف مبروك نبدء بقا حفلتنا ادهم ايدك في ايد مراتك بقا هنا في نص المسرح ونبدء ليلتنا ب اول رقصه سلو
” ادهم مسك ايد نهال وراح بيها في نص المسرح حط ايده علي وسطها وقرب منها جامد وهي حطت ايدها علي كتفه بتوتر وخجل وربكه كبيره ، ورقصو علي اغنية في عيونك ”
ادهم بهمس : مبسوطه ؟
نهال بدون ما تبص ليه : ايوا مبسوطه انت مبسوط
ادهم نزل بوشه عند ودنها وهمس : وهبسطك اكتر لما نروح ” وبعد وعلي صوته شويه ” وانا مبسوط جدا بس حاسك متوتره ومش مظبوطه كدا في حاجه ولا ايه ؟
نهال ابتسمت بخجل وقلق : لاء ابدا انا كويسه جدا بس خلي بالك انت بتدوس علي الفستان وهو تقيل خلقه هقع منك علي الارض
” ادهم ابتسم وبعد رجله عن الفستان والاتنين اندمجو في الاغنيه ”
الديجي بمرح : هااا هتشيل ولاا اييه يا عريس ؟
ادهم ضحك وبصله وقال بصوت عالي وايده لسه علي وسط نهال : لما اروح هشيل براحتي ” الكل ضحك علي كلمته ونهال اتكسفت جدا ووشها احمر ”
الديجي : ايدك بقا في ايد عروستك و نقووول عذابي في البعاد والقرب
” نهال ابتسمت اوي ومسكت ايد ادهم ورقصت معاه علي الاغنية اللي هي بتحبها ، ادهم مش عارف ولا اغنيه بس بيسقف وبيحاول يبسط نهال علي قد ما يقدر ، شويه والكل انضم ليهم ، نهال اتبسطت اوي ورقصت مع الكُل وهي فرحانه ”
” اخر الفرح ادهم ونهال واقفين في الكوشه بيسلمو علي الكُل ببتسامه ”
صلاح قاعد علي طربيزة هو وابوه : اباااا انا مأخدتش كاكولا خد بالك ومش مسامح
سالم بصله بغيظ : يجدع عيب اختشي دا بينتك سنتين وهتتجوز اكبر بقا
صلاح ضحك علشان كان عايز يسمع الكلمتين دول من ابوه قام وقف وشد ايده : يلااا تعالي نرقص انا وانت وادهم ” واخده علي المسرح اول ما ادهم شاف ابتسم ونزله سلم علي ابوه ورقصو التلاته سوا ”
” اليوم خرافي ادهم مبسوط اوي ونهال مبسوط اكتر منه اتصوترو كتير ورقصو اكتر الفرح فضل شغال لحد الساعه ١ بليل لحد ما ادهم شاور لديجي انه ينهي وفعلا نهي والمعازيم بدأت ترجع مكانها في الاتوبيسات ”
نهال مسكت ايد امها وقالت بهمس : ماما تعالي معايا هناك
زينب بصتلها : اجي معاكي اعمل ايه يحبيبتي مينفعش بكرا الصبح هجيلك من بدري والله ” وقالت بهمس ” بس زي ما انا قولتلك يا نهال اللي جوزك يقولك عليه تقولي حاضر خليه راضي عنك يحبيبتي
ادهم جيه عليهم ببتسامه : في اي مشكله ؟
زينب ببتسامه : لاء يحبيبي ربنا ميجيب مشاكل يلا انت خد نهال وروحو ومش هوصيك يا ادهم خليها في عينك
ادهم ببتسامه وهو ماسك ايد نهال : مش محتاح توصيه في عنياا يا غاليه متقلقش ” واخدها وركب العربيه ومشي علي العزبه ”
” نهال قاعده جنب ادهم متلجه في بعضها من البرد ومن الخوف حاسه انها عايزه تعيط ، ادهم حاسس بيها وبكل اللي بتفكر فيه ف سكت لحد ما يوصلو ويعرف يتكلم معاها “
يتبع…
- يتبع الفصل التالي اضغط على (رواية جوازة صالونات) اسم الرواية