رواية ظننته حبا الفصل التاسع 9 - بقلم سحر
: انا تعبت يا باسل في ايه كفايه حرام هم-وت تحت ايدك انا مش فاهمه بتعمل كده ليه
: في انك بارده وما فيش فيك اي حاجه مثيره تحركني ناحيتك
*ادركت جودي لما يفعل بها هذا
: طب اقعد واهدى يا حبيبي انت بقالك فتره تعبان بتابع الشقه والعمال وتجري من هنا لهنا حتى النوم ما كنتش بتنام كويس
*استمع لكلامها فهدئت نفسيته قليلا
:اه فعلا انا بقالي شهر مش بنام
:شفت قله النوم بتعمل ارهاق للجسم فانت محتاج راحه كام يوم وبعدين الدنيا هتبقى زي الفل
:انت عندك حق انا فعلا مجهد و مرهق
:شفت يلا ننام انا كمان مرهقه من الامتحانات وتجهيز الشقه وكمان الفرح كان مجهد رقصنا كثير
:انا كنت فرحان ورقصت طول الليل
: بس كان رقصك جميل قوي احلى عريس شفته بيرقص
: بجد يا جودي
:طبعا يا حبيبي ده كل البنات في الفرح كانوا بيحسدوني عليك تفتكر ان ده حسد
:اه فعلا حسد طب انت زعلانه مني
بقلمي سحر السحرتي
: لا يا حبيبي هزعل منك ليه عشان اتعصبت شويه لازم كل واحد فينا يقدر تعب الثاني مش كده
: انا اسف ما تزعليش
:مش زعلانه افرد جسمك على السرير ونام يلا
*امسك يدها و قبلها
:وانت رايحه فين
:هروح الحمام اخد دش دافي اصل جسمي بيوجعني من الض-رب ما تشغلش بالك هبقى كويسه
:طب اطفي النور وما تعمليش صوت وانت داخلة
*دخلت جودي غرفه اخرى وبدات تبكي من الم جسدها وروحها كيف تبدا حياتها الزوجيه بكل هذه القس-وه لقد ظنت ان باسل سيحتويها و يعوضها عن قس-وه والدها ولكنه لم يختلف كثيرا عنه فهو نفس التخ-لف و الهم-جيه
*هو نوع من الرجال يسقط ما به من عيب على المراه الضعيفه لا يستطيع التفكير سوى بيده
*قامت لتغتسل و تاخذ دوشا دافئا لعله يخفف الم جسدها قليلا فماذا عن الم روحها ستتركه لربها فهو جابر القلوب والروح
*عادت ونامت بنفس الغرفه لم تشا ان تراه او يلامس جسدها جسده
*استيقظ باسل وجد جودي ليست بجانبه بحث عنها وجدها في الغرفه الاخرى اقترب ليطمئن عليها بعد ان تذكر ما فعله بالامس فوجد علامات الض-رب على وجهها و جسدها استمع لصوت انين الال-م وهي نائمه فايقظها
:جودي حبيبتي صباح الخير نمتي هنا ليه ما جيتيش جنبي
*نظرت له بدهشه من طريقة تحدثه معها وكانه لم يفعل شيئا عجبا لذلك فردت بفتور
:صباح الخير ابدا خفت ازعجك وانت كنت تعبان و مرهق جدا
:صحيح مش قادر اقول لك نمت كاني بقى لي سنه ما نمتش بس وشك مليان زرقان من امبارح هنعمل ايه والناس جايه تبارك
:تفتكر هنعمل ايه
: نقول وقعتي
:هقع على الجنبين
*بدا يتعصب و يزعق
:امال هنعمل ايه اظن ما انت عايزه تقولي لهم اني ض-ربتك عشان ما عرفتش اكون راجل
بقلمي سحر السحرتي
*خافت جودي من غضبه فطبطبت عليه لتمتص غضبه
:اهدى يا حبيبي اولا اللي حصل كله امبارح بنا احنا بس مش هيطلع لاي حد لان دي حياتنا واسرار بيتنا وبعدين انا لسه صاحيه من النوم سيبني افكر ونشوف هنعمل ايه لسه كم ساعه على ما حد يفكر يجي
:يعني انت مش هتقولي لمامتك اي حاجه
:هقول ايه باسل جوزي مرهق بقى له شهر ما دقش النوم عشان يجهز عشنا السعيد و اتعصب شويه عليا اكيد لا …. ماما اتكلمت معايا قبل الجواز وقالت اسرار البيت ما حدش يعرفها ابدا حتى هي
:عندها حق امال كانت جافه في التعامل معايا ليه وقت الخطوبه
:عشان تشد علي انجح من غير ما اشيل ماده زي ما حصل قبل كده لكن لو كانت رافضاك كان عمرنا ما اتجوزنا يلا بقى روح وضب الفطار
:نعم اعمل ايه
:اعتذار عما بدر منك في الامس
:انا اتاسفت خلاص امبارح وكنت عصبي و مرهق مش شايف قدامي قومي انت اعملي الفطار
: ولو قلت لك عشان خاطري لان جسمي مك-سر ومش قادره اقف
:ده انت بتمثلي انا ما ض-ربتكيش قوي كده
*كشفت له عن زراعيها و ساقيها
:صح ما ض-ربتنيش قوي امال القوي بتاعك ده شكله ايه
:هوريكي شكله لو ما قمتيش تعملي الفطار
*ردت بحده باسل انا بجد مش قادره وكنت محتاجه كريم للكدمات وما رضيتش اصحيك اتفضل بقى سيبني انام شويه وصبر نفسك باي حاجه وابقى اتصل على الصيدليه هات الكريم
:نعم اقول لهم ايه
: قول انك اتخب-طت ورجلك فيها كدمه زرقاء اظن ما فيش فيها مشكله
*خرج وتركها وهو ينفخ وهي تتمتم
: ابسط انواع الاعتذار مش عايز يعمله طيب يا باسل لو فضلت اسكت هتبقى عشتي مرار
*استيقظت جودي بعد ساعتين
:لسه فاكره تصحي ما لسه بدري
:ايه يا باسل الساعه لسه 10:00 و العرسان بتنام للعصر
:قصدك ايه
:مش اللي في بالك قصدي اننا كنا سهرانين في الفرح و بنرقص تعبانين يا اخي ايه انت مش متعود تصحى بدري
: المفروض انت كمان لانك رياضيه
:ان لبدنك يا باسل و بدني زي ما انت شايف ايه الراحه حرام
: لا ريحتي روحي حضري الفطار
:انت ما اكلتش
: لا مستنيك
بقلمي سحر السحرتي
*تحدثت من بين اسنانها
: جبت الكريم
:لا لسه
:طب انا هدخل احضر حاجه خفيفه ناكلها وعلى ما اخلص لو الكريم ما كانش وصل هتنزل تجيبه من غير ما تاكل ولا لقمه
:ايه ده انت بتكلميني كده ليه
*علت نبره صوتها
:لان جسمي بيوجعني بسببك و استحملتك و سامحتك اقل حاجه تعملها عشان خاطري رفضت تعملها
: وهي ايه دي بقى
: الفطار وتطلب الكريم بالتليفون يبقى ما ترجعش تشتكي من اسلوبي
: انا حاسس انك بتذليني
: انا مش بذلك انا بوضح لك الصوره الغايبه عنك واظن هتفضل ماسك لي احساسك بالذل لفتره لغايه لما تبقى كويس و تطلعه على جسمي … اسمع لما اقول لك انا مستعدة استحمل و اشيل بس انت كمان لازم يكون عندك تقدير
: مش فاهم كلامك
:يعني انت ض-ربتني و وجع-تني اقل حاجه كنت هتطلع شويه جبن من التلاجه و ناكلهم انت رفضت امال لو تعبت ولا حملت ولازم تخدمني هتعمل فيا ايه … حرام عليك يا اخي ده انت اديتني علقه موت و سامحتك على طول
*وبكت لكي يرق قلبه ويشعر اذا كان عنده بعض الاحساس ولكن هيهات
*امسكها من ذراعها بق-وه
:اسمعي انا مش بحب الطريقه دي و اوعي تفكري انك كاسرة عيني ده انا اك-سرك انت شخصيا
:نزل ايدك يا باسل وما تفكرش تمدها عليا تاني في يوم من الايام انا انسانه مش عبده عشان كل شويه تض-ربني هو ده الحب اللي وعدتني بيه لا فعلا عيشتني اسعد ايام حياتي شكرا
*وتركته وهي تبكي و تتحسر على حظها
*شعر باسل انه قد زاد قس-وه عليها قليلا فدخل المطبخ وقام بتحضير الفطار واتصل على الصيدليه وطلب الكريم
بقلمي سحر السحرتي
*دخل الغرفه وجدها تبكي فاحتضانها وقبلها على خدها
:ما تزعليش انا حضرت الفطار انا اصل ما ليش في المطبخ والكريم كمان وصل و هدهنه بنفسي
: لا شكرا هدهنه انا
:خلاص بقى ما يبقاش زعلك وحش قوي كده
*بعد ان قام بدهن الكريم
:بقول لك ايه يا جوجو
: جوجو نعم خير
:ما تيجي اقول لك كلمه في الاوضه الثانيه
: باسل يا حبيبي انت هتريح يومين وانا كمان جسمي يريح يومين بعدين نقول كل حاجه ويلا قوم البس عشان الناس زمانها جايه تبارك
: طب يا جودي ماشي
*قالت باستهزاء
: جودي ما كانت جوجو من شويه
*خرج وعاد بعصبيه
: ما قلتليش هتعملي ايه في وشك ده
:هحاول اداريه بشويه مكياج ما تقلقش نفسك عليا
*همهمت: على اساس انك خايف و حاسس بيا صبرني يا رب
*بعد قليل حضر اهلها واهله لمباركتهم وسلوى صديقتها
*دخلت سلوى لمساعدتها دون ان تنتبه جودي رفعت يدها لاحضار الاكواب فظهر علامات على يدها
*سلوى بحده : ايه ده يا جودي
*جودي بارتباك ايه يا سلوى ده هزار عرايس ما تشغليش بالك انت لسه انسه
*وضحكت لعل سلوى تغلق الموضوع
:انا مش صغيره دي علامات ض-رب حتى وشك عليه ميك اب كثير ودي مش عوايدك وشكله وحش عليك في حاجه بتداريها
تعالي نطلع للناس العصير الاول وبعدين تحكيلي
:حاضر هنقدمه وندخل
*قدمت العصير ودخلت معاها الى الغرفه دون ان ينتبه احد
: ايه اللي حصل احكي لي
*بكت جوري بشده و ارتمت في حضن سلوى وروت لها انه تعصب من رقصها في الفرح وقام بض-ربها
:و سكتي ليه من اول يوم يعمل فيك كده و تسكتي
: بس يا سلوى هوني عليا ما تحسرنيش على نفسي …. هشتكي لمين جوز امي اللي هو عمه …. ولا ابويا اللي ما بيسالش فيا …. ولا خالي عشان يسجنه ولا يطلقني من اول يوم
:وانت المفروض تستحملي ده لغايه امتى
:مساله وقت بس و هحاول اتصرف
:تتصرفي ازاي هو كل ما تحصل حاجه هيمد ايده
:مش هيخليه يوصل للمرحله دي على ما ارتب اموري هعمل ايه
:طب لو عملها ثاني اوعي تسكتي وانا معاكي و هقفله و اوريه سامعه
:حاضر ادعي لي ما تتكررش
*بعد يومين
:جودي تعالي بقى هقول لك على حاجه
:ما تستنى شويه يا باسل
*امسكها من يدها
:لا تعالي انا بقالي يومين مستريح
بقلمي سحر السحرتي
*دخلت وهي متخوفه وتدعي من قلبها ولكن للقدر كلمه اخرى
*بدا في ض-ربها مثل اول يوم لكن الفرق انها استطاعت الهرب للغرفه الاخرى و اغلقت عليها الباب بالمفتاح وبدات بالبكاء
*طرق الباب بعصبيه
:افتحي يا جودي بدل ما اكس-ر الباب
:لا اكس-روا و هصوت والم الناس مش ذنبي قلت لك ريح وانت مستعجل
:انت اللي مش واحده ست
: بدل ما تعتذر عن اللي عملته عايز تجيب الغلط عليا المفروض اعمل ايه ….. اعمل زي العاه-رات مثلا … واحده اول مره تتجوز واول مره راجل يلمسها المفروض تكون ازاي حرام عليك بقى
:طب ما تزعليش افتحي الباب مش هعمل لك حاجه
: هفتح بس لو مديت ايدك صدقني مش هسكت
:خلاص افتحي
*فتحت الباب وجد عينيها حمراوتان من البكاء فاخذها داخل حضنه
: هو ايه اللي حصل عشان تعيطي بالشكل ده
: ابدا ما حصلش حاجه واضح انك اخذت على كده …. باسل ارجوك كده الحياه هتبقى مستحيله بينا مش هقدر استحمل كل يوم ضرب و اهانه
:هو انا ض-ربتك كل يوم
: يا سلام انت بتهزر
:يعني لو انت حبيبتي ما استحملتنيش مين هيستحملني
:انا اتحملك العمر كله لكن ض-رب و اه-انه لا …. جسمي كله بيوج-عني
:انا مش عارف ايه اللي جرى لي فجاه مش بحس بنفسي بلاقيك بتصرخي وانا بض-ربك
:طب تيجي نسافر نغير جو و نشم هوا البحر
:منين بس يا جودي كل فلوسي صرفتها على تجهيزات الفرح
:اتصرف يا باسل نروح اي مكان رخيص مش لازم غالي وممكن ناخذ شقه ارخص من الفندق
:تفتكري لو غيرنا جو هيبقى كويس
: ده مجرد اقتراح بس تعمل حسابك هنسافر نتفسح وبس لما نرجع تكون ريحت تبقى تجرب
:ماشي نشوف اسبوع في اي مكان تفتكري نروح فين
: بيقولوا بورسعيد والسويس و الاسماعيليه مناطق حلوه ومش غاليه ايه رايك
:حلو نروح بورسعيد
*ذهبا لقضاء اسبوع مر عليهم سعيدا لكن كانت جودي خائفه من العوده
بقلمي سحر السحرتي
*عادت جودي مع باسل ولكنه قبل ان يعيد التجربه
:ممكن نتكلم مع بعض كلمتين الاول بس ارجوك تفهمني
:عايزه ايه مش هض-ربك تاني
: لا قصدي ان لو حصل حاجه انت محتاج تكشف لان المرض مش عيب وممكن يكون حاجه بسيطه وفي جميع الاحوال انا جنبك و هستحمل
*تفهم باسل حوار جودي ولكن طبعا هي هي العل-قه اللي فاتت لكن هذه المره كان هناك اختلاف
#ما هو هذا الاختلاف وهل ستستمر الحياه هكذا
- يتبع الفصل التالي اضغط على (رواية ظننته حبا) اسم الرواية