رواية اختفاء مجهول الفصل العاشر 10 - بقلم يارا محمد
قولوا رايكم في الروايه بصراحه
ع فكرة هي مختلفه عن باقي رواياتي
10/
اماليدا دخلت البيت ومبتسمه علي غير عادتها الجادة وقفها ماتيو لما شافها.
ماتيو: انتي كنتي فين وراجعه مبسوطه كده خير
اماليدا: بب*رود خير انت ف ايه كان معايا شغل بخلصه وقعدت مع صحابي شويه ف راجعه مبسوطه ايه مش عايزني ابقي مبسوطه كمان عن اذنك عايزة انام شويه.
ماتيو مسكها من دراعها بغض*ب ووقفها قدامه واتكلم.
ماتيو: انتي بتخططي لايه بالظبط كلامك عن بنتي قدامي وقدام ابويا أنها مش ممكن تكون من صلبي ايه بتنتق*مي بطريقه تانيه
اماليدا: بب*رود لا تانيه ولا تالته أنا بقول اللي شايفاه يعني البنت مش واخدة منك حاجه لا بتحب الخيل زيك ولا ليها ف اكلات الفراوله ولا التوت ف بنبهك .
ماتيو: أنا هعمل تحليل نسب علشان اثبتلك أنها بنتي
اماليدا: طيب لما تثبت ابقي تعالي قولي عن اذنك .
اماليدا مشيت بس لمح اث*ر ف رقبتها ووقفها
استني ايه الخربش*ه اللي ف رقبتك دي
اماليدا: بتوت*ر بس دارته ده اكيد من قطتي أصلها بتخربش كتير الايام دي.
ماتيو: بش*ك تمام .
خرج ماتيو وهي دخلت أوضتها وبصت ف المرايا بالرغم انها ابتسمت أن ساب حاجه تفكرها بيه بس لازم تكون حريصه اكتر من كده و بعتتله رساله .
اماليدا: ايه اللي عملته ده .
هو: ف ايه حصل حاجه.
اماليدا: الخربش*ه اللي ف رقبتي بسببك صح
هو: صح علشان لما تشوفيها تفتكري اني بحبك يا نسمتي الناعمه انتي بس ايه اللي ضايقك المرة دي.
اماليدا: ماتيو شافها وسألني عليها وانا قلت انها من قطتي بس خايفه ليكون شك فيا.
هو: مش تخافي مش هيحصل حاجه ولو حصل أنا هظهر مستحيل اخليه يمسك بسوء.
اماليدا ابتسمت من رسالته وقالت لنفسها أنها ياريته كانت قابلته بدل ماتيو مش كانت حياتها هتبقي احسن.
اماليدا: تمام هكلمك بعدين علشان اجهز ورق طل*اق ريما وماتيو ومش تنسي اللي اتفقنا عليه .
هو: تمام سلام .
ماتيو ركب عربيته واتجه لمعمل التحاليل علشان يعمل الفحص وهو بيفكر ف اماليدا والخربش*ه .
ماتيو: وانت شاغل بالك ليه انت مش بتحبها هتركز معاها ليه طول عمرها بتكره*ك علشان اللي عملته ف اخوها بس لا الخربشه دي مش خرابيش قطه دي حاجه تانيه.
ف بيت الجبل كان الشاب كلمه صديقه وعزمه عنده علشان يقوله علي اللي عايز يعرفه من زمان وساعه كان عنده
هو : صديقي اصغر فرد ف عيله الكام*ورا العزيز اخبارك ايه وحشتني كده مش تسال فيا
جايكوب: بضحك مانت كمان مش بتسال دائما بعد كل عمليه اغت*يال بتعملها تختف*ي ومش بنشوفك بس قولي اخبارك مع اماليدا ايه عرفت تضحك عليها اكيد.
هو: اضحك عليها هو انت فاكر اني بضحك عليها الوقت ده وبنتق*م من ماتيو يعني غلطان يا كامورا أنا بحبها بجد ده جابتلي خبر من الماضي هيفرحك ويحزن*ك وهتحس سوري انك مغف*ل .
جايكوب: وايه هو الخبر اللي هيحسسني بده يا دانيال ستوليتوف .
دانيال: بابتسامه الخبر يا كامورا أن حبيبتك عايشه
جايكوب: بعدم فهم حبيبتي تقصد مين
دانيال: ماريان ارثر دينيارو.
جايكوب: بصدم*ه بتقول مين ازاي مستحيل رافييل قال انها مات*ت ف حادثه وانا بذات شوفت جث*تها.
دانيال: مزي*فه يا جايك هي عايشه طول السنين دي واوهموك انها ميت*ه بسبب واحد بس.
جايك: واللي هو ايه بالظبط
دانيال: ماريان حبت واحد مصري وارثر كان هيقت*له بس هي اترج*ته أن يسيبها مقابل الحكم اللي هيصدره عليها واللي أنها تسيب روسيا وتقنع الشاب اللي اتجوزته باي حاجه وهي فعلا عملت كده و هو صفي شغله هنا ونزلوا مصر وعلشان يهرب*وا من اسئلتك اقنعوك بخبر موت*ها وجثت*ها المزي*فه يعني كنت عايش طول الوقت والسنين دي مخدوع يا صديقي
جايكوب مش كان مصدق اللي بيسمعه معقول البنت اللي حبها عملت كده فضلت شخص تاني عليه هي اه كل ما بيشوفها كانت بتضايق من نظام شغلهم بس هو لما عرف بده كان مستعد يتخلي عن الشغل ده ويفتح شركه حراسات خاصه بس هي تكون مراته وبغض*ب الدنيا مسك الفازة وكس*رها ع الأرض.
دانيال: مكنتش عايزة اقولك ولا كنت اعرف اماليدا قالتلي وانا محبتش اخبي عليك.
جايكوب: بغضب كويس انك قولتلي علشان هيشوفوا الجحي*م ع الأرض من الساعه دي.
دانيال: والفلوس اللي طالبها رافييل هتعمل فيها ايه
جايكوب الحاجه اللي طلبوها مني كلها هتتلغي هدفعهم التمن غالي تمن اني كنت مغف*ل السنين اللي فاتت ده أنا حتي مش اتجوزت دلوقتي من حزن*ي عليها تمام أنا هخليهم يعيشوا ف الح"زن طول عمرهم.
مشي جايكوب ودانيال بعت رساله ل اماليدا مفداها أنه كل حاجه تمت وهي ابتسمت وكان معاها ورق الطل*اق وحطتهم بين ورق شغل لازم يتمضي عن طريق ماتيو بصت من الشباك شافته دخل الفيلا ونزلتله.
اماليدا: كويس انك جيت ف ورق مهم لازم يتمضي
ماتيو: اديه لابويا أنا مش فاضي .
اماليدا: الورق مهم ولازم تمضيه انت ده كلهم تلات ورقات.
ماتيو دخل المكتب وهي وراه مسك القلم ومضي من غير ما يقراهم كل مرة وجه عند الورقه المطلوبه ووقع وهو مش يعرف دي ورقه ايه .
ف المخزن ابتدت تفوق وكانت حاسه بص*داع رهيب مش قادرة تقاومه فتحت وغمضت عينيها كذا مرة لغايه ما اتعودت ع الضوء وشافت نفسها ف مكان غريب وحاولت تفك نفسها مش عرفت وفضلت تص*رخ بس هي مفيش حد هيسمعها الغرفه عازله للصوت بشكل تام دقيقه ودخلت عليها وابتسمت.
اماليدا: امورتنا صحيت اهلا بيكي ف روسيا بس انتي في مكاني المفضل من القصر ده المكان اللي لا حد هيسمعك ولا يشوفك ابدا تمام وجايبلك مفاجاه بصي جنبك ع الحيط كده.
ريما بصت جنبها زي ما قالت ولاقيت أن الغرفه موازيه لاوضه بنتها ولان الزجاج عازل ف يسر مش عرفت تشوفها ولا هتسمعها هو مجرد حيط وبس بالنسبه لطفله صغيرة بس ريما لاحظت حاجه مش مظبوطه ف بنتها بت*دوخ كل ما تقوم ف بصت ل اماليدا باستفسار.
اماليدا: اوه اكيد بتسالي عن سبب وقعتها الكتير همست ف ودنها مفعول الس*م بدأ يسيطر عليها ف ظرف الشهر ده هتموت وهيكون نفذت أول خطوة
نسيت اقولك أن وهم*ت ابوها وجدها بأنها ممكن تكون مش بنتك انتي وماتيو بنت حبيبك مسكتها القلم ومضتها بالعافيه ع ورق الط*لاق.
تمام كده تاني حاجه تمت سلام ياقطه.
ف ناحيه تاني من القصر كان ماريان ابتدت تفوق بس مش كانت متكت*فه خبطت ع الباب بقوة ودخل واحد من الحراس بصلها من غير كلام وهي كانت هتضرب*ه بس تفاداها بمهارة وغ*رز الإبرة فيها وطلع أما هي مش فهمت هي حق*نه ايه لانها مش فقدت الوع*ي بس بعد خمس دقائق مبقتش حاسه باي أطرافها ف أغمي عليها .
وووو يتبع
رايكم
نعرفكم بالوجه الجديد
دانيال براين ستوليتوف اخ غير شقي*ق ل ماتيو من ناحيه الاب امهم واحدة بس الاب لا علشان كده ارثر مقبلش بيه ف العيله وطردة لما كان سنه عشرين فقرر يسلب من ماتيو كل حاجه صفقات الشغل كان بيخربها واتقرب من اماليدا علشان يكون اخد من اخوه غير الشقيق كل حاجه بس حب اماليدا حب صادق
عنده 35 سنه طويل وعريض وشاب حليوة اوي ليه دور ف الروايه.
•تابع الفصل التالي "رواية اختفاء مجهول" اضغط على اسم الرواية