رواية بريق حياة الفصل العاشر 10 - بقلم نرمين قدري
الفصل العاشر
قال حازم وهو يضحك : اوبا خالي بالكم كده هولاكو جاب آخره قصره بقي واتقوا شره انهاردة
ثم التفت إلي نورين وقال بجد : نورين لمي حاجتك بسرعة وروحي وراه علشان ما يتعصبش اكتر من كده حمزة بجد متعصب قوي أنا اكتر واحد بعرفة لما يكون جايب آخره
قالت نورين وهي تجمع اغراضها :ربنا يستر و هلاكوا بتاعكم ده ما ياكلنيش انهاردة شكله كده تحول لمصاص دماء و حياكلني
بجد شكله يخوف قوي وانا اللي حبقي في وش المدفع طول الوقت صح ادعولي بقي ما يخدش باله مني
ضحك كلا من حازم وحاتم علي طريقتها الطفوليه
قال حاتم: اقولك البسي طاقيه الإخفا كده مش حيشوفم
ثم أكمل بضحك: انتي يا بنتي متاكده انك مخلصة هندسة زينا بصراحة مش مقتنع
قطعة حازم بمرح : ولا انا عن نفسي نقتنع انا شاكك أنها هربانه من ثانوي و جاية تستخبي عندنا
قالت لهم نورين بشقاوتها المعتاده: اخرابي علي عسل منك له في ايه بس هو انا شكلي عيل قوي كده
أومأ براسهما معا دليل علي تأكيد كلامه
بصت لهم نورين و قلبت شفتيها السفليه مثل الاطفال
مما أثار الضحك لهما
وفي هذه الأثناء خرجت نجلا من مكتبها وقالت بسخرية : ايه ياقطة خلاص طبختي لعبه كويس و رايحة هناك يلا بسلامة بس برافو عليكي لعبتيها صح
تركت نوري جمع اغراضها و التفتت اليها وبكل هدوء :معلش بقا تبقي في بوقك وتقسم لغيرك ثم غمزت بعنيها يا قطه
قالت نجلا بغيظ ملحوظ : انتي بتقولي ايه وضحي كلامك هي ايه اللي تقسم لغيرك وكلام الولكل ده
ابتسمت نورين وقالت : بصي انا معنديش وقت ارد عليكي فيه بشمهندس حمزة شايط وأنا مش فاضية لكلامك ده انا لازم امشي حالا
وجمعت جميع اغرضها ثم التفت لها وقالت :سلام ياقطة معطلكيش احسن بشمهندس حمزة مستني واخاف اتاخر عليه يزعل مني
وصلت نورين لمكتب حمزة وكان مصمم بدقه عاليه. تليق برئيس إدارة شركة هندسية كبير
دخلت وهي مبهوره بجمال التصميم و سارحة في دقة الفن الهندسي و غير ناظرة أمامها وفجأة خبطت في حائط و وقع كل ما في يدها علي الارض أحدث ضجة
وما كان الحائط سوي حمزه رفعت عينيها و تصلبت مكانها من المفجاءة
قال حمزة و هو ينظر لها بغضب شديد : هو في ايه يا بشمهندسه هي الناس بتمشي تبص قدمها ولا تتلفت حواليها وتلبس في اي حد ماشي لو سمحتي خالي بالك الشركة ملينا عملاء واحنا صورت الشركة عيب قوي لما مانبقاش مركزين كده و نخبط في أي حد ماشي
قالت وهي بتجمع اغراضها من علي الارض : معلش ما اختش بالي كنت سرحانه شوية محصلش حاجة لكل ده
قال لها و هو ينظر للأشياء الواقعة على الأرض : المهم خلاص كفايا كده وقت كتير ضاع. لمي حاجتك دي بسرعة و اتفضلي علي مكتبك علشان عندنا شغل كتير انهاردة و اعملي حسابك أن مافيش مرواح غير لما الشغل ده يخلص كله
قالت وهي تقوم من علي الإرض: ازاي يعني مافيش مرواح الاا لما شغل يخلص هو مش في معاد محدد لشركة الموظفين بيروحو فيه و لا احنا شغالين بنظام السخره
نظر لها وهو يرفع حاجبيه وقال: هو احنا شغالين في حكومة بنروح بمعاد احنا في شركة هندسية كبيره وعندها شغل بملايين و عندنا رسم لا كبر مول تجاري حيتعمل يعني الكل سهران في شغل و انا اه بشغلكم في سخره عندك مانع انفصلي ضيعتي كتير من وقتي وانا اصلا معنديش وقت علشان يضيع في كلام.
هزت نورين رأسها و تركته وذهبت و دخلت المكتب المخصص لها وكان بجانب مكتب حمزة مباشرا وضعت أغراضها علي مكتب و ألقت التحية علي الفتاه الجالسة أمامها وقالت لها : انا نورين المهندسة الجديده هنا
ابتسمت لها الفتاه و قالت : و انا ريهام سكرتير باشمهندس حمزة
مر عليهم حمزة و معه عميل مهم. يتحدث إليه
مر دون أن يلتفت إليهم أو يلقي عليهم اي طلبات ودخل مسرعا علي مكتبه جلس علي الكرسي الخاص به و فتح العديد من الملفات وانهمك في الشغل بشده مع العميل
في هذه الأثناء كانت نورين بدأت تاخد علي مكتبها الجديد تتعرف جيدا علي ربهام وتعرفت كل منهما علي الأخري
ولكن لم تزل الصدمه والألم اللذان إصابتها محفورين في قلبها لا تود أن تخرجهما كانت الذكريات الأليمة تراودها من حين اللي اخر سرحت نورين بذاكرتها بعيدا وكيف انبهرت بوليد وانبهر كل منهما بالآخر ولكنها أدركت أنها انبهرت بذهب قشره كان يلمع فقط و فقد بريقه مع الوقت
فاقت علي صوت حمزة يعلن عن اجتماع هام لكل المهندسين لمناقشة المشروع الجديد
قال حمزة وهو ينظر في ورق إمامة : ريهام بلغي كل المهندسين أن في اجتماع حالا كمان ربع ساعة و الكل يكون موجود في غرفة الاجتماعات مش حسمح باي تأخير
ثم التفت إلي نورين وقال بتحفظ: بشمهندس اتفضلي قدامي علشان عاوزك افهمك كان نقطة مهمة قبل الاجتماع ما يبدأ
مسحت نورين اثار الدموع من عينها التي سقطت دون أن تشعر وهي تسترجع احداث الماضي
قامت معه وهي تتبطء في خطوتها خشيتها أن يبان عليها اثر الإعاقة وان أحد من الموظفين يلا حظ هذا العرج
وصلت نورين معه غرفة الاجتماعات
وجدت العميل مازل موجود وينظر الي رسومات أمامه
قال لها وهو يجلس : اتفضلي يا بشمهندسه اعرفك و شاور بيده علي الشخص الجالس امانه الاستاذ محمد رافت واحد من الشركة في المول التجاري اللي شركتنا بنفذ رسوماته
أومأ نورين برأسها تحيه بأدب
ثم أكمل حمزة التعارف وقال وهو يشير اللي نورين : ودي بقي يا استاذ محمد عبقرينوا الرسم الهندسي الباشمهدس نورين أفضل واحده عندي في مكتب متتوقعهاش ولا تتوقع تصميماتها بجد و شهادة حد مختلف جداا
ابدي العميل إعجابة بشخصية نورين من كلام حمزة عليها
هوي أصدرت حركات بوجهها كرد فعل غير متوقع من كلامة عليها و احمرت وجنتيها بشديدة
امسك حمزة الرسم الهندسي وقال لها. بجدية تامة : بصي كده يا بشمهندسه علي رسم ده وقولي ايه اللي ممكن تقولي تصويرك المبداءي قبل الاجتماع عاوز الاستاذ محمد يسمع تصورك المول قبل الكل
ماسكت نورين الورق و قالت: تمام يا بشمهندس نظرت بدقة شديده الرسم وبدأت في الشرح بدقة و حرفيه تامة
ماسكت قلمها وقالت: بص كده يا بشمهندس ده رسم تخطيتي لمول كبير. تمام هنا ممكن نعمل مساحة للاطفال و حتبقي جنب المطاعم ودي ميزتها أن الطفل دائما وهو بيلعب مش ل
بيعترض علي الاكل او نوعة بيكون تركيزه مشتت مع اللعب فا بياكل بسرعة علشان يجري يلعب
و في ناحية دي لازم يكون في مساحات خضراء لأنها واسعة ومن الممكن نضع كراسي الاستراحة
قال. العميل لها منبهرت بتفكيرها: طايب ممكن تشرح لي اشمعنا المساحة دي اللي اخترتي تبقي خضرا
أجابت نورين وهي تشدد التركيز على الورق : طبيعي جدا علشان مساحتها الواسعة وقربها من المحلات التجارية فمن الطبيعي بعد الف الطويل في المحلات بنحتاج اي كرسي نقعد نرتاح علية ودي اقرب منطق. المحلات و يا سلام بقي لو نعمل فيها كافية يقدم مشروبات مختلفة كلنا بعد الف بنحتاج تشرب حاجة وقف حضرتك اي حد في مول بيلف علي محلات من بدري واسأله محتاج ايه دلوقتي اول كلمة حا يقولها كرسي اقعد علبه و مايه وعصير أو قهوة حسب رغبته
قام حمزه من مكانه وسقف بيده دليل على براعتها في التدقيق و الشرح في هذه الأثناء طرق الباب وبدأ المهندس يتوافدون علي غرفت الاجتماعات
نظرت نجلا باستهزاء و هي داخلة عندما وقعت عينها علي نورين تجلس قبل جميع الحاضرين
وقالت بصوت يكاد مسموع للآخرين بما فيهم حمزة : هي الباشمهندسة بردو مش من ضمن فريق العمل ولا هي ليها وضع خاص
التفتت نورين و كادت تتكلم لولا نظرة حمزه لها اسكتتها نظرة لنجلا نظرة تحذير
دخلت السكرتيرة وبدأت توزع ورق علي كل الجالسين في الاجتماع علي حسب الاسم اللي علي الملف من الخارج
قال حمزة بصوت مسموع للجميع : دلوقتي قدام كل مهندس رسم التخطيط المول الي هو عملة عاوز كل مهندس يبداء حالا في شرح الفكرة اللي رسمها
بدأ حمزة و العميل يستمتعوا بدق. لكل مهندس يبداء بشرم فكرته في الرسم و يسمع آراؤهم
وصل الدوى علي نجلا وبدأت تبدع سألها حمزة عن المساحة الواسعة
ردت نجلا بثقة وهي سارحة في عيونه و لا تدقق في الرسم قالت بهيام: انا شايفة أن مساحة دي واسعة علي الفاضي يدخلونا في محلات ويخلصونا بقا من حيره دي انت مش عارفه شاغل نفسك بيها ايه و بالنسبه للمساحة اللي جنب المطاعم ممكن تتعمل مكان الانتظار الناس دورها في دخول المطعم أو تتعمل مكان في زرع
تنح حمزة قليلا علي شرحها و لكنه لم يستطيع أن يصمت و قال بأستهزاء: هو انتي واخدة شهاده الهندسة دي منين انتي متاكده اصلا انك مهندسة انا مش فاهم احنا لو جبنا عيل صغير ماشي في شارع و قلناله
قطعت نجلا كلامة و قالت بتحدي : علي الاقل انا اجتهدت وقلت راي الرك علي مهندسه الجديد اللي مسمعنلهاش صوت من اول الاجتماع وكأنها مش موجوده من فضلك خلينا كلنا نشوف الرسم بتاعها وتوقعها حتقول ايه عليه ومنها نستفيد بردو مش دي عبقرينوا
نظر لها حمزة نظرة ذات معنى علي طريقة حديثها امام العميل
أعتذر حمزة بأدب للعميل ثم التفت لنورين و قال: آنسة نورين اتفضلي اشرحي رسمك
سحبت نورين الورق منها بتحدي وقامت وقفت علقت الورق علي اللوح المضيء وبدأت تشرح بتفسير لكل منطقه وكمان حددت نوع مجال كل محل علي حسب مكانه شرح تفصيلي وكأن المول شغال أمامها و بدقة متناهية و حتي مكان نافورات المياه و حجمها
انتبهي الجميع لدقة تفاصيلها المتناهية
قام العميل من مكانه وقال امام الجميع وهو ينظر لحمزة : احيك باشمهندس حمزة علي حسن اختيارك لفريق العمل بصراحة الأستاذة قالت شغل محصلش لو اتنفذ زي ما هي شرحت حيبقي من اجمل واكبر المولات في مصر.
ثم التفت إلي نورين وقال: برافو عليكي بجد مشاء الله مبدعة و انا قررت أن الباشمهندسة نورين هي اللي حاتمسك مشروع المول
وقف حازم بصقف ويقول مبروووك نوري ابدعتي برافوووو
ولكن نظرة واحدة من حمزة لجمته مكانه
•تابع الفصل التالي "رواية بريق حياة" اضغط على اسم الرواية