رواية اختفاء مجهول الفصل الحادي عشر 11 - بقلم يارا محمد
11/
ف مصر تحديدا ف المستش*في ابتدي يفوق ويفتكر اللي حصل بص جنبه لقي الممرضه بتحطله المحلول ولما شافته فاق نادت الدكتور ودخله بابتسامه
الدكتور: مؤشراتك الحيويه كويسه والرصاص*ه مصابت*ش الكتف ف العمق والا كنت هتضطر تعيش بيها طول حياتك يومين تقعد معانا لغايه ما تتحسن.
اوس: بتعب هو كان في بنت جايه معايا ولا لا
الدكتور: لا كنت لوحدك الممرض لقاك واق*ع قدام المستشفي واصابت*ك مش خطيرة وعملنا اللازم حمد الله على السلامه يا اوس بيه.
الدكتور مشي واوس كان حاسس بص*داع ووج*ع ف كتفه افتكرها واخر حاجه سمعها صوت اماليدا وهي بتقول هتيجي معايا .
اوس: معقول اخدتها معاها روسيا بس يا تري هتعمل فيها أنا لازم اوصلها قبل ما يؤذوها .
الفون بتاعه كان جنبه واتصل بصاحبه مكالمه دوليه ف روسيا وثواني وكان فتح الخط عليه.
اريان : اوس المغربي بيكلمني بنفسه هي المفاجاه دي.
اوس: بتع*ب مش وقته يا اريان أنا عايزك ف موضوع مهم ومش يتأجل .
اريان: خير يا اوس قلقتني انت كويس .
اوس: أنا كويس بس أنا عارف انك جاس*وس ف واحد من أعضاء المافي*ا وعارفهم كلهم.
اريان: اه وانت عايز تعرف ايه اوس هو ف ايه بالظبط
اوس: موضوع طويل وهشرحه بعدين بس فاكر ريما النهري.
اريان: اه فاكرها البنت اللي معرفتش تتجوزها واتجوزت ياسر الفرماوي بس مالها بالموضوع.
اوس: المختصر أنها اكتشفت أن جوزها ده ابن واحد من الماف*يا واخد بنتها مش هقدر ع الفون بس لو قلتلك اسم عيله تعرفها.
اريان: قول مين واكيد هعرفهم.
اوس: اسم العيله دينيارو ع ما اعتقد أن اسم ابنهم ماتيو دينيارو.
اريان: لو قصدك علي رافييل دينيارو وابنه الصغير ماتيو ف اه اعرفهم ودول اللي مدواخني وراهم .
اوس: كويس أنك تعرفهم يومين وهجيلك روسيا وهحكيلك الموضوع فاهم بس عايزك تراقبهم
اريان: تمام هعمل كده
اوس قفل المكالمه ووعد نفسه أنه يرجعها حتي لو مات هو بيعمل ده المهم ينقذهم .
ف روسيا جايكوب طلب رافييل علشان يتكلموا شويه .
رافييل: بابتسامه خير يا كامورا طلبتني اكيد علشان موضوع الفلوس اللي طالبها والصفقه اللي هتم عن طريقي .
جايكوب بصله بغ*ل سنين طويله وقالها صريحه علشان هو مش بيخ*اف
جايكوب: بب*رود اخبار ماريان ايه يا رافييل
رافييل: بصدم*ه م ماريان حضرتك عارف يا كام*ورا انها مات*ت من زمان اخبارها ايه بس
جايكوب: بغض*ب اخر*س بقي انت استغفلت*ني السنين دي وضحكت عليا أن اختك مات*ت تبقي مين انت علشان تعمل ف الكام*ورا كده تبقي مجنون يا لو حاولت تعمل راسك براسي .
رافييل: برع*ب صدقني أنا كنت خايف منك وعليك ابويا كان هيموت*ها بس هي اترجت*ه إنه مش يقت*ل جوزها وحكم عليها تبعد عن العيله ونزلت مصر مع اللي اتجوزته
جايكوب: وخف*ت عليا ليه
رافييل: علشان هي فضلت واحد غيرك حضرتك مكنتش ف حساباتها وحبت زين النهري
جايكوب: معاها اولاد منه
رافييل : هي بنت واحدة وهي دي مرات ابني التانيه ومخلفه منه بنت
جايكوب : اطلع برة بيتي حالا يا رافييل.
رافييل: وبالنسبه للشغل والفلوس .
جايكوب: طول عمرك طم*اع ومش بيهمك غير مصلحتك وبس اسبوع وهيكونوا عندك غور من هنا
رافييل مشي وهو مرعوب منه وركب عربيته وفضل يض*رب بغ*ل وغض*ب ف الدريكسون مش كان مخطط أنه هيجي اليوم والكام*ورا يعرف بالموضوع ده
وصل البيت وهو ف قمه غض*به ونادي اماليدا بغض*ب وهي نزلت ببرود وماتيو خرج ع صوته
اماليدا: ببرود خير يا عمي صوتك عالي ليه.
ماتيو: ف ايه يا بابا وايه جاي من بره والغض*ب مسيطر عليك
رافييل: مصي*به وحلت ع دماغنا كلنا اسمنا مش هيبقي ليه عازة بعد كده
ماتيو: ف ايه لده كله
رافييل: في أن جايكوب عرف أن ماريان عايشه ومعاها بنت وحفيدة .
ماتيو : بصدم*ه نعم ومين اللي وصلوا المعلومات دي
رافييل: معرفش اسئل مراتك وهي تجاوبك.
اماليدا: أنا مش عارفه حاجه ولا قولت لحد مع أنه نفسي اقول .
ماتيو: اخرس*ي انتي عايزة تفضح*ينا ونبقي منسواش حاجه احنا اللي عملنا كل حاجه علشان اسمنا يكون مسموع ولينا صيت واسع ومش هسمح ابدا انك تهدي ده حتي لو اضطريت اني اقتل*ك فاهمه.
اماليدا: تقتلن*ي عايز تتخلص مني اعملها ما انت عملتها زمان وقتل*ت زاك اخويا غ*در مش بعيد عليك بس مش هقدر تمسني علشان لو عملت كده هكون فضحاكم عند السادة الكبار فاهم .
ماتيو: بضحك طلعلك صوت دلوقتي يا اماليدا وانتي طول السنين دي مكنتيش بتتكلمي.
اماليدا:ده كان زمان يا ماتيو لما معرفتش اخد حق اخويا بس من النهاردة هتشوف وش تاني وانت عدوي هتشوف هعمل فيك ايه.
اماليدا سبتهم وهما مصدومين فيها ومعرفوش يتكلموا والاتنين بصوا لبعض ما بين نظرات غض*ب وتوت*ر من اللي جاي
رافييل مش بيهمه غير السلطه وبس مستعد يعمل اي حاجه ولأنها يخسر ابدا والسبب ف اللي هو فيه أخته الوحيدة .
عند جايكوب كان ف غرفته اللي كلها باللون الاسود ما عدا الحيطه كانت كلها صورها اللي معرفش يشيلهم حتي بعد ما عرف الحقيقه أخته دخلت عليه واتكلمت بحنان.
كارين: حتي بعد ما عرفت أنها عايشه وانك كنت مخد*وع برضه لسه بتتفرج ع صورها كنت فاكرة انك لما تعرف هتح*رق الصور وعيله دينيارو من روسيا كلها.
جايكوب:عيله دينيارو هيتحرق*وا بالبطئ أما الصور ف هعرف احرقه*م بمعرفتي تعرفي يا كارين.
كارين: بحنان قولي .
جايكوب: لما عرفت كنت مبسوط اوي أنها مش مات*ت وممكن ادور عليها واقابلها بس اللي قهرن*ي أنها فضلت واحد تاني عليا.
كارين: مقه*ور ماعاش ولا كان اللي يقه*ر جايكوب جيرمان اصغر فرد في عيله جيرمان الكام*ورا الكبير ابونا لما سلمك زمام الأمور اعتمد عليك أنه مشاعرك مش تكون هي اللي سايقه انت هتاخد حقك منهم انت مش هتسيب حق السنين اللي خلوك تكون فيها مغف*ل يا كام*ورا فاهم مش عايزة الضعف ده.
جايكوب: بابتسامه شكرا انك بحياتي انتي اللي باقيه من عيلتي.
كارين: احنا مش لينا غير بعض المهم قولي هتعمل ايه.
جايكوب فهمها ايه اللي هيعمله ومقرر ايه وهيبدا من النهاردة.
عند رافييل دخل عندها لقاها مرمي*ه ع الأرض قرب منها ومسكها من شعرها بغ*ل وكانت ماريان فاقت وحست بيه واتالم*ت من مسكته.
رافييل: بغ*ل بسببك النهاردة جايكوب عرف انك عايشه ومعاكي بنت وحفيدة احنا اتفضحنا بسببك يارتني كنت قتلت*ك من زمان وخلصت منك بعد ما قولتي انك بتحبي واحد تاني.
ماريان: بوجع طول عمرك بتكرهني من غير سبب حاولت اخليك تعاملني كويس ونكون اخوات طبيعيين بس انت كنت بتنف*ر مني وابوك كان بيقويك عليا .
رافييل: لان ابونا مكانش بيحب خلفه البنات طول عمره كان عايز ولدين يشيلوا الشغل واسمنا من بعده وهمس ف ودنها بعد ما تولدتي ابوكي قت*ل امك ف لحظتها وانا كنت شاهد ع ده تعرفي ليه فاكرة دانيال امك كانت بتحبه اكتر مننا و حتي مش عرفت تديني الحب اللي عايزه ولا كانت هتعمل معاكي كدة برضه وقرر يسيبك ويعاملك بطريقه دوني*ه وكان بيفرق ما بينا فهمتي ليه كان بيكره*ك .
ماريان سمعته بصدم*ه كبيرة ومش كانت مفكرة أن ابوها وأخوها بالوحشي*ه والتفكير ده .
ماريان: بعد ايدك عني يا رافييل بعد سيبني ارجع مصر واكون مع بنتي وحفيدتي.
ماريان: انتي دخلتي جحر التعاب*ين من تاني يا ماريان ومستحيل تطلعي
رماه*ا ع الأرض بقس*وة وطلع أما هي كانت مدم*رة جسدي*ا ونفسي*ا ومقدرتش تقوم ف نامت مكانها
اماليدا دخلت أوضتها ومنها دخلت للاوضه اللي مخبيه ريما فيها كانت قاعدة وبتبص لبنتها ف اماليدا قفلت النور اللي مخليها شايفه البنت بصتلها واماليدا فكت اللزق.
اماليدا: أنا مبسوطه قوي النهاردة تعرفي ليه هقولك جايكوب جيرمان اللي كان هيتجوز امك زمان عرف أن والدتك لسه عايشه بس هيعمل ايه لو عرف اني قتلت*ها ف مصر قبل ما الحقك ف اسكندريه.
ريما: انتي عملتي ايه قتلتيه*ا ليه.
اماليدا: ما هو ده العق*اب ف العيله دي امك زمان فضلت ابوكي ع جايكوب وجدك الكبير اتبري منها وخلاها تعيش ف مصر باقي عمرها واوهم جايك انها مات*ت
ف حادث*ه بس أنا خليت دانيال يقوله لصاحبه الوحيد بالحقيقه.
ريما: ومين دانيال.
اماليدا: بحب ده الاخ غير الشقيق من الاب ل ماتيو وهمست ف ودنها وحبيبي اصلي بخ*ون ماتيو من فترة وقريبا هيكون ماسك كل حاجه ف الشغل.
ريما: بصدم*ه بتخون*يه انتي مش ممكن تكوني انسانه عاديه.
اماليدا: اخرس*ي ياتري يا حلوة لو جايكوب شافك هيكون رد فعله ايه لما يشوف شبيه حبيبته هنشوف هبعتلك اكل.
اماليدا مشيت بعد ما كممتها تاني وبعتتلها اكل وراحت تتغدي هي كمان وهما ع السفرة كان كل واحد بيفكر ف المصي*به اللي نزلت عليهم واماليدا
مستمتعه بالجو المشحون ده دخل عليهم بابتسامه مستفزة واتكلم.
دانيال: وحشتني يا عمي ازيك يا ماتيو .
ماتيو: بغضب مش كان ناقص غير اني اشوفك انت ايه اللي جابك هنا
دانيال وهو بيقعد
عادي وحشتوني قلت ازوركم اخباركم ايه
رافييل : اطلع برة أنا مش طايق حد النهاردة امشي .
دانيال مش اهتم لكلامه وفضل ياكل معاهم واتكلم
دانيال: بالحق يا عمي مش تنتظر عمليه البيع اللي جايه.
رافييل: وده ليه بقي
دانيال: ببرود عادي جايك أداها ليا والفلوس مش هتتحول لحسابكم اتحولت لحسابي.
ماتيو بغض*ب وهو بيقوم
انت ايه التخاريف دي واعي للي بتقوله.
دانيال كان هيتكلم بس وقفه صوت جايك
جايك: اه هو واعي قوي بصراحه مقدرتش استني
اسبوع واعشمكم بحاجه
رافييل: بس ده مش عدل احنا محتاجين السيوله دي ليه عملت كده.
جايك: عقاب صغير تمن غشك*م وخداعك*م ليا السنين دي وهمنع عنكم الشغل لغايه ما تبقوا ولا حاجه ف السوق.
اماليدا: مفيش داعي تمنع عنهم الشغل أنا عندي ليك حاجه هتبسطك ثواني.
اماليدا جابتها من الاوضه اللي مخبياها فيها ورمتها ع الأرض قدامهم بقس*وة.
ماتيو معرفش مين دي واتص*دم لما بص ف وشها
ماتيو: بصدم*ه ريما انتي جيتي هنا ازاي ومتبهدل*ه ليه كده.
اماليدا: سيد جايكوب انت عايز تاخد حقك منهم وتمن كدبه*م جبتهالك لغايه عندك
جايك:ومن تكون تلك
اماليدا: بش*ر دي بنت ماريان اعمل فيها ما بدالك بعتقد تتجوزها وتاخد حقك بطريقتك
ماتيو: انتي مجنونه يتجوزها ازاي وهي مراتي.
اماليدا: بشهقه مصطنعه نسيت اقولك وسط الورق اللي مضيته كان ورقه طلاق*ك وانت زي المغف*ل مضيت عليها وهي كمان مضيتها عليه والورق
اهو سليم يعني هي ليك يا سيد جايكوب.
ريما كانت بتبصلهم برع*ب ومستيه معجزة تنقذها و اتمنت لو اوس جنبها دلوقتي حست بايد قاسي*ه بتقومها رفعت راسها وشافت جايكوب وعيونه اللي مش فيها مشاعر واخدها وزقها وراه بعن*ف وهي مستسلمه مش عارفه تعمل ايه .
ماتيو : بغض*ب ابعد عنها
ملحقش يوصل كانت اماليدا طلعت مسدس*ها وضربت*ه ف رجله رصاص*ه.
بس جايكوب قبل ما يمشي سمع صوت هو عارفه كويس
استني.
وو يتبع
اختفاء مجهول
رايكم
•تابع الفصل التالي "رواية اختفاء مجهول" اضغط على اسم الرواية