Ads by Google X

رواية سلطان و الغرام الفصل الثاني عشر 12 - بقلم عائشة الكيلاني

الصفحة الرئيسية

 رواية سلطان و الغرام الفصل الثاني عشر 12 - بقلم عائشة الكيلاني 

   غرام غمضت عيونها
زينب بصتلها جريت عليهم:ـ اتصلوا بالاسعافة حرام عليكم
سلطان شال غرام و قام خرج بره القصر تماماً حط غرام في العربية و ساق بأقصى سرعة و هو عينيه عليها


بعد وقت وصل المستشفى الدكاترة حطوها على الترولي و دخلوا غرفة العمليات
سلطان بص على غرفة العمليات و وقع على الأرض ببطء و هى بيفتكر لحظاتهم مع بعض من اول ما جت لحد اخر ثانية صحيح لحظات قليلة و وقت قليل بس الحب ملوش سلطان زى ما بيقولوا
سلطان و الدموع في عيونه:ـ هتعيش غرام مش هتسبني مستحيل تسبني بعد ما اتعلقت بيها انا مكنتش اتخيل انى هحبها بالشكل دا ولا انها تضحي بحياتها عمرها علشاني يارب لو دا كابوس فوقني منه و لو واقع خليني مكانها بس متحرمنيش منها
فى بيت اهل لارا
ميشرة:ـ سيدى يا سيدي ايه سبب الابتسامة دى
ميسون:ـ شوية و كلنا هنفرح
مشيرة بصتلها بعدم فهم

ميسون فونها رن:ـ دقيقة….. الو مممم
ميسون قامت بانهيار:ـ انت بتقول ايه يا متخلف مراته مين الى الرص..اصة جت فيها انت بتقول ايه
يا هانم انا عملت زى ما امرتي انا ضربه بس معرفش ايه حصل و جت فيها


ميسون:ـ انا قولتلك تقت..له هو مش مراته يا غبي غرام لو جرلها اي حاجة صدقني مش هرحمك
مشيرة قامت:ـ غرام مين و قت..ل مين
ميسون جريت على القصر و مشيرة وراها
مشيرة:ـ ميسون فهمني في ايه و غرام مالها
ميسون بغضب و عصبية:ـ اخرسي اخرسي
ميسون و مشيرة وصلوا القصر
مشيرة اتصدمت لم شافت الد.م على الارض
جبرية بسخرية و شماتة:ـ قلبي عندك يا ميسون انتي و اختك معرفش حصل ايه فجأة لقين غرام وقعة على الأرض و د..مها عليه زى ما انتوا شايفين ربنا يصبركم راحت في عز شبابها
ميسون بجنون اتجهت لى جبرية و خن..قتها :ـ هقت..لك يا جبرية هقتل..ك


مشيرة واقفة مش فاهمه حاجة بتبص على الارض و و على وشك البكاء هنا جت اميرة
اميرة بعدت ميسون عن جبرية:ـ بسس انتوا في ايه دلوقتي البت في المستشفى بين الحياة والموت و انتوا بتتخنقو ايه الارف دا
زينب:ـ انا جاهزة يلا
مشيرة:ـ خدوني معاكم
مشيرة و اميرة و زينب و زينة ركبوا مع محمود و مشيو
ميسون:ـ وحيات ربنا ما هسيبك يا جبرية وحيات ربنا ل اخد حقهم
جبرية بسخرية و برود و ابتسامة:ـ ليه هو انا الى قولت لقريبي روح لاختي ولا انا الى اغتص…بتا هو انتي متعرفيش تو تو اخص عليك يا وائل هو انتي صدقتي ان في حاجة بينهم بجد تبقي مغفلة زى امين اختك يا حبيبتي كانت بنص عقل شربت القهوة من الخدامة زى الغبية و كان فيها المخد..ر الى انا امرت الخدامة تحطه ليها جاه وائل لارا طبعا كانت متعصبة و الدواء عمل معفولو بسرعة راح لى اوضتها و حصل الى حصل حتي اسالي غرام الى دى لو كانت بتفوق اصلا لارا كانت بتحسب وائل امين صحيح المخ..در كان عملها شلل حركي مؤقت يعني كانت الغبية شايفها جوزها لا و كمان مقدرتش تدفع عن نفسها و امين غبي لم شاف الوضع دا صدق انها خان..ته ايه رايك بعرف العب مش كدا و لم فاقت اطلقت حتي من غير ما يسمعها ودعت بنتها و رميتها بره الاوضة و ولعت في نفسها يعيني مسكينة يا لارا عاشت و ماتت غبية يعني يا حبيبتي غرام المفروض تخد عمرك لانكي دخلتي راجل غريب على بيتها و انت عارفة ان اختك شبة مجنونة انا معملتش حاجة انا برئ منكم و لو جيتي جانب ابني هقرر نفس المشهد بس على اقوى شوية و قدام عيونكم ف لمي نفسك و اظبطي شوفي بت اختك ضحت بحياتها علشان ابني جدعنة مني هسيبها و مش ها تكلم حركة غدر والله لاخليها تموت نفس موتت امها بص قدام عينيك غرام حلوة و بتحب السك..را و برضو هبقا معندش حاجة واحدة حلوة و سكرا..نة على طول الا قوليلي هى غرام اخر مرة كانت بعقلها كانت سنة كام يلا من هنا يلا

جبرية قفلت الباب و على وشها ابتسامة انتصار ميسون قعدت على السلم و هى مش قادرة تستوعب كلامها و انها السبب في موت لارا
فلاش
ميسون:ـ انت تروحلها بكرا قبل ما امين يرجع و انا اوعد هخليها ليك اثق فيا
مشهد تانى
فى المستشفى لارا بصت لميسون بدموع و لوم
لارا بدموع:ـ امشي اطلعي برا امشي يا ميسون… لم اموت بنتي امانة عندك يا مشيرة انتي و ماجي متسبوش غرام لوحدها امين خلاص رمها و مستحيل يخد باله منها او يحبها زى الاول امشي امشوا كلكم مش عايزة حد معايا
باك
فى المستشفى بعد وقت كان الوضع زى ما هو
مشيرة واقفة و الرعب جوها
مشيرة بصتله بدهشة و عصبية:ـ انت ايه الى جابك هنا ليك عين تجي مش كفايه امها ولا انت جاي علشان تطمن انها خلاص هتموت و هتخلص منها اطمن يا امين دعوتك اتحققت بنتك هتموت زى ما امها ماتت اررتحت
امين بصلها بصدمة:ـ انتي بتقولي ايه مصدقة كلامك غرام دى بنتي و اغلي حاجة و لو انا عايش و صابر ف علشانها افرح في موت بنتي انتي اتجننتي على الاخر

سلطان كان بيشهدهم بسخرية:ـ بسسس انتوا مش بنادمين انتوا مش مكفيكم الى حصل و انها بين الحياة والموت و كمان بتتخنقو هنا…. اطلعو بره
امين:ـ انت اتجننت يا سلطان دى بنتي و مش هسيبها
سلطان:ـ و كانت فين من زمان امشي يا عمي امشي و متخلونيش يطلع مني تصرف مش هيعجبك
امين مشي مشيرة وقفت جانب ماجي
فلاش
غرام:ـ احلي حاجة في جوزي من الواد ساهر
ساهر:ـ واد هى حصلت انا دكتور يا هانم
غرام:ـ يا شيخ اتلهي اما شوفتك بتكتب دواء ولا بتعمل عملية احلي حاجة ان العسل دى بقت حماتي اقصد حماتك لانها امي الى ربنا عوضني بيها مش كدا يا ماجي
باك
ماجي طالعت بره المستشفى و هى في دماغها وفاة جوزها و ابنها و اختها و دلوقتي غرام دا غير موت اهلها
ماجي حطت ايديها على قلبها و صرخت بأعلى صوتها و انهيار:ـ اااااااااااااع
وقعت على الأرض و قعدت تبكي بقهرة:ـ ليييه لييييه ليه مكتوب عليا اشوف الى بحبهم بيروح قدام عيني امى ابويا اختي الى ماتت وهي مظلومة ابني الى كان عريس زى القمر جوزي و دلوقتي بنتي بنتي الى مخلفتهاش هتروح زيهم ليه انا مش قادرة استحمل مش قادرة يااااارب يااااااارب

ماجي قعدت و انهارت في حضن اميرة الى جلها فضول تعرف ماجي خرجت ليه
رؤوف جري على خالتو هو كان عملهم مفاجأة برجوعو
رؤوف:ـ خالتي
لارا:ـ خالتي مالك انتي كويسة و فين غرام انتوا هنا ليه
رؤوف:ـ غرام جرلها حاجة
رؤوف جري على جوه و لارا معاه هما عرفوا من ميسون غرام في المستشفى
رؤوف طالع فوق زى ما قالوا له
لارا جريت:ـ ماما
مشيرة لفت وشها ليهم بس متكلمتش
رؤوف بعدم فهم و خوف:ـ هو ايه الى حصل
لارا:ـ امي فين غرام هى مش معاكم ليه هى في بيتها يعني
مشيرة سكتت
لارا حضنت امها و قعدت تبكي بقهرة على كل شيء رؤوف واقف على جانب

فلاش
رؤوف:ـ هتتجوزو امتي و نخلص منكم
ساهر:ـ يا عم احنا قعدين على راسك ما تتهد علينا شوية
غرام:ـ اول ما نتجوز اوعدك يا سيدي ليك عليا اننا مش هنتفحلك الباب
ساهر:ـ اتفق مفيش باب و اه تهون علينا
غرام:ـ و مفيش سهر ولا خروجات
ساهر بصلها:ـ وحيات ابوكي
رؤوف:ـ و ليه كدا
غرام:ـ مزاجي غلاثة بقا عندكم مانع
ساهر:ـ براحتك بس بعد اذنك ممكن اروح الشغل ولا دا ايه النظام
غرام قعدت:ـ احم طبعا بس من البيت لشغل و من الشغل للبيت
باك
سلطان واقف و عيونه على الغرفة

فلاش
غرام بجنون:ـ معلش انت صغر عقلك و افهمني انا مش عايزة اتزفت انا مش بتاعت جواز و زفت وقف الجوازة دى لاموت نفسي
سلطان ببرود:ـ ياريت و اكون خلصت من وشك
غرام حدفت ازازة البرفان بغضب:ـ المرة دى فى الأرض المرة الجاية هتكون في دماغك سااامع يا سلطان يانا يا انت يا ابن عمي
مشهد تانى
غرام بصتله:ـ اه يا سلطان بحبك ارتحت دلوقتي بحبك بس مش هقدر اكون معاك
باك
سلطان بألم:ـ بس الى متعرفوش انى مقدرش اعيش من غيرك يا غرام
خرج الدكتور الكل اتجه له
سلطان:ـ طمني يا دكتور غرام بقت كويسة صح
الدكتور و …………

يتبع…. 

  •تابع الفصل التالي "رواية سلطان و الغرام" اضغط على اسم الرواية 

google-playkhamsatmostaqltradent