رواية الوشم السائر الفصل الثالث عشر 13 - بقلم اسماعيل موسى
هجوم شروق الغير مبرر، نبرتها الاتهاميه
خلتني لا اراديا احاول اربط بين اوصاف المرأه المنقبه وبينها
ربما كانت المرأه أكثر طولا لكن النظر يخدع
شروق المستفيد الوحيد من قتل عشيقها وجوزها
وربما احمد جوز اختها، وانا بدى الدرس للطلبه دماغى شردت لبعيد جدا
احمد اكتشف خيانة شروق لجوزها اسامه، فشروق قتلته
او خلت عشيقها يقتل جوز نيره
لكن اسامه بالصدفه اكتشف الخيانه وكان لازم تتخلص منه
ربما قامت بقتله او خلت عشيقها يقتله
وبعد كده علشان تموت القضيه قتلت عشيقها، بقتله لن يكون هناك اى دليل
كان ناقص حاجه واحده، عشيقها يموت بنفس الطريقه
سكين فى القلب ووشم على الصدر والرقبه
الوشم؟
مشيت الطلبه من الشقه وطلعت الوشم من ورا الكنبه الوشم إلى احتفظت بيه ومرضتش امسحه
ورده غير مكتمله مع رأس ثعبان
الوشم دا ممكن يرمز لأيه؟
وشم زهرة غير مكتملة برأس ثعبان على جثة قتيل قد يحمل أبعادًا نفسية عميقة ويعكس رموزًا مركبة من الموت، الحياة، والصراع الداخلي
الزهرة غير المكتملة قد ترمز إلى حياة لم تصل إلى ذروتها أو طموح لم يتحقق. الثعبان، كرمز مزدوج للحياة والموت، يمكن أن يشير إلى صراع داخلي بين الرغبة في التجدد والخوف من الفناء.
الثعبان غالبًا ما يرمز إلى الخطيئة أو الخيانة في الثقافة الشعبية والأساطير، ما قد يعكس علاقة معقدة عاشها القتيل، ربما تميزت بالغدر أو الإغراء القاتل.
الجمع بين الزهرة والثعبان قد يعكس ازدواجية نفسية؛ الزهرة تمثل الرقة والضعف، بينما الثعبان يرمز إلى القوة والسيطرة، مما يشير إلى اضطراب عميق بين هويتين متضادتين.
قد يكون الوشم رمزًا لشخصية القتيل أو ارتباطه بجماعة أو ماضٍ معين،في هذا السياق، يمكن أن يكون الوشم رسالة رمزية موجهة لمن يعرف تفسيره.
اشعلت سيجاره ورقدت على الأريكه
شروق، شروق؟ ما قصتك؟
ثعبان وورده؟ هل تزوجت شروق جوزها غصب؟ ايعنى الوشم انها ترسل رساله انها امرأه قويه وحره، من الممكن أن تكون ورده رقيقه او ثعبان يلدغ وقاتل؟
مسكت تليفونى بشرود وكلمت نيره
اهلا عونى، اخيرا فكرت تتصل بيا؟
يا اخى دا مكنش عيش وملح، انا افتكرتك هتكون اول واحد يكلمنى بعد خروجى من السجن؟
وتسألت انت ايضا خرجت من السجن ولم تفكرى الاتصال بى او حتى شكرى؟ اكنت بالنسبه لك اداه تم استخدامها ثم القائها فى الزباله؟
قلت معلهش الدنيا والظروف مش بتسيب حد
ممكن اقابلك يا نيره؟
ليه يا عونى؟ همست نيرة بنبره مايعه
اكونش وحشتك؟
بصقت على الأرض وانا اتنهد، عايز الحقيقه يا نيره؟
اها يا عونى وشعرت انها تغنى اسمى
قلت انا على لحم بطنى من امبارح ومحتاج حد يعزمني على مطعم ومش لاقى حد قدامى غيرك
ثم ابتسمت ها قلتى ايه؟
همست نيره ولو انى عارفه انه مش كده، بس انا عايزه اخرج واشم الهوا
من ساعة مخرجت من السجن وانا محبوسه جوه الشقه
بعد ساعه كنت قاعد مع نيره فى المطعم وفاجأتنى نيره بطله مذهلة، ذكرتنى بليلى كاردش فى ليلة سقوط غرناطه
وانا باكل سألت نيره هى شروق دراستها كانت ايه؟
صمتت نيره مده كافيه لالتهام ساندوتش شاورما بعدها قالت
فنون جميلة
رفعت رأسى بغباء وانا افعل ذلك دائما، فنون جميله؟
ايوه يا عونى ومدت لى نيره ساندوتش بانيه ولاحظت انها تعاملنى كأنى زوجها
اردفت، وانا كمان فنون جميله جامعة عين شمس
وقفت اللقمه فى بلعومى وكدت افطس، هل من الممكن أن أكون جالس مع قاتله على نفس الطاوله؟
ثم أطلقت ضحكه كئيبه هزليه، امر مذهل فليس كل يوم يجلس الانسان مع فتاه قاتله، جميله ورقيقه
احب ذلك الصنف المتوتر المختل نفسيآ
مالك يا عونى؟
قلت مفيش حاجه اصلى جعان جدا
همست نيره جعان لايه بالضبط!؟ الاكل ولا حاجه تانيه
- يتبع الفصل التالي اضغط على (الوشم السائر) اسم الرواية