رواية هو انت مين الفصل الرابع عشر 14 - بقلم سحر السحرتي
هو انت مين
حلقة ١٤
*كانت عنود تص-رخ
: مااااماااا مااااماااا لا مااااماااا ارجوكي ردي عليا ابوس ايدك ردي مااااماااا لا... لا ردي يا حبيبتي انا وح-شه انا عارفه بس بلاش تعملي فيا كده
*اسرع اياد وصعد اليها
: ايه يا عنود في ايه
*وجد فاطيما فاقده الوعي في الارض اتصل سريعا على الاسعاف
*كانت عنود في حاله ص-دمه وتردد
: لا يا طمطم قومي يا حبيبتي ما اعرفش اعيش من غيرك انا السبب يا اياد
:هتبقى كويسه يا حبيبتي الاسعاف دلوقتي جايه هي اخذت دوا السكر
: اه اديته لها بنفسي
:طب اهدي هي هتبقى كويسه
*وصلت الاسعاف وتم نقلها الى المستشفى
*خرج الطبيب من غرفه الكشف بوجه حزين
:انا اسف البقاء لله
*ردت عنود وهي تمسك يده وتقبلها
: لا شوفها ثاني انت مشترك معاها في المقلب ده الكاميرا الخفيه صح ... قول لها هزارك تقيل يا فاطيما ... بص اكشف ثاني هتلاقيها زعلانه مني انا زعلتها والله ما كنتش اقصد
*ضمها اياد فابعدته بع-نف
: ابعد عني سيبني
*عادت وامسكت يد الطبيب وتحدثت بكل بحزن وال-م
:ارجوك اكشف عليها تاني هتلاقي نبضها ضعيف ادخل بس مره ثانيه وانا هدخل معاك
*جذبته واعادته الى غرفه فاطيما وتحدثت بعص-بية
:انت مغطي وشها ليه صدقني دي صاحيه بس بتعاقبني انا كنت هغ-لط بس رجعت للصح ما غلط-تش
*دموعها تن-زف
: انا ما غلط-تش عشان ما اخسرهاش .... اكشف عليها شوف النبض ضعيف اعمل لها ص-دمه كهربائيه
*امسكها اياد: لا ما تقولش انا قت-لتها ...انا اللي قت-لتها اميييي يا اميييي لاااا... لاااا... ارجعي وانا هتعب اكتر من كده بس ارجعي يا فاطيما ...انا هم-وت من غيرك .... انا كنت بقعد في البرد عشان حد يشتري صوره عشان تفضلي عايشه معايا ....كنت بستحمل البرد وكلام الناس الج-ارح عشانك ايه اللي هيخليني استحمل فاطيما ... مااامااا انت زعلانه بس شويه وهترجعي قولي انك راجعه ... ااااه يا اياد ...رجعها لي مش هعمل كده ثاني لو بتحبني رجعها ... ااااه ااااه لا يا اميييي .... سامحيني قت-لتك الحياه قاس-يه من غيرك ... يا رب انا مش معترضه بس خليها شويه ... شويه يا رب ...شويه صغيرين اقول لها بحبك ... اقعد تحت رجلها ...مش هنزل اشتغل و اسيبها تاني كل دقيقه هفضل في حضنها ...قومي بقى يا فاطمه انت مش بتحبي الاسم ده هقوله يمكن تقومي ... قومي بقى ما تسيبينيش لوحدي انت عارفه غلاوتك بتختبريني ليه ما تسيبينيش يا حبيبتي ... قومي بقى هزعل منك ... هو انت مش بتحبيني يا اميييي قومي قومي بقى يا مااااماااا يا فاطيما قويني يا رب ... يا رب صبرني
*حاول اياد السيطره على انهيارها لم يستطع اعطاها الطبيب حقنه مهدئه
بقلمي سحر السحرتي
*في العزاء ظلت عنود صامته لكن دموعها لم تتوقف ورفضت الطعام والشراب
*حاول اياد وام جابر ودينا لكنها صامته ولا تتحرك تجلس فقط على الكرسي وتمد يدها تسلم على من يعزيها بلا روح كأن والدتها اخذت روحها معها
*انصرف الجميع اراد اياد ان يبقى مع عنود لكنها رفضت ودفعته خارجا
:انا محتاجه ابقى لوحدي لو سمحت سيبني الملم نفسي
: مش هينفع اسيبك لوحدك
:اياد لو سمحت سيبني مش قادره اتكلم
*امام اصرارها تركها وذهب يحضر لها بعض الطعام
*عاد لم يجدها بحث في كل مكان في الشقه لكنها لم تكن موجوده
*نزل ليبحث عنها في الشارع وجد نور المرسم مفتوح دخل وجدها على الارض
: عنود ... عنود حبيبتي
: نعم بتصحيني ليه
: نايمه على الارض كده ليه
:حاولت انام فوق ما قدرتش جيت احضن صورتها هي وبابا ونمت هنا
:على الارض كده من غير اي حاجه كده هتبردي تعالي كلي لقمه صغيره و هجيب لك من فوق اي حاجه تنامي عليها هنا على من اوضب غرفه هنا تنامي فيها على ما تقدري تطلعي فوق
*بصوت واهن يكاد يكون غير مسموع
:مش عايزه اكل يا اياد انت ايه اللي رجعك
:مفكره اني هسيبك من هنا ورايح انا معاكي
:لا سيبني زي هي ما سابتني
:على فكره هي كان قلبها حاسس وقعدت توصيني عليك كثير ويمكن عشان كده استعجلت نتجوز عشان تبقى مع حد بيحبك
: ابعد هقت-لك زي ما قت-لتها
: ده عمرها انت ما قت-لتهاش الدكتور قال ان قلبها كان ضعيف وهي كانت عارفه و بتخبي عليك وما استحملتش انك تشيلي هم كبير وانت لسه صغيره هي زعلت عليك مش منك
: انت بتقول كده عشان تخفف من عليا
:لا يا حبيبتي انت ناسيه اني كنت بقعد معاها كثير وكل كلامها كان عليك وكانت بتحكي انت قد ايه شلت الحمل بدري وعودك نشف وبقيتي تعرفي تعملي كل حاجه بسرعه
*بارقة أمل أضاءت لها يعوضها عن احساسها بالذنب
:بجد كانت بتقول لك كده عليا
:كلي وانا هحكي لك كانت بتقول ايه
*أبعدت الطعام عنها
: مش عايزه اكل
: انت عارفه انها حاسه بيكي دلوقتي و هتزعل قوي لو لقيتك مش بتاكلي
: انت بتضحك عليا عشان اكل
: لا عمري ما اكذب عليك حتى بصي في عيني كده
*نظرت في عينيه وجدتها كلها حب والم على حالها
:بس بجد مش قادره اكل
:لقمه صغيره عشان خاطري لو ليا خاطر عندك
:حاضر
*وقامت بقضم لقمة ضعيفة
: شاطره فاكره كانت بتقول لك قولي حاضر على طول
: كانت
*وعادت للبكاء
: هو انا كل ما هتكلم عليها هيبقى كانت مش قادره استوعب من يومين خطوبتي وكانت فرحانه بيها قوي
: شفتي كانت بترقص معاك ازاي من قلبها تعالي نطلع فوق و هنام معاكي
:مش قادره ادخل وهي مش جوه
:ريحتها ونفسها و ذكرياتها جوه لو مش قادره هنزل حاجه ننام عليها سوا
: هتنام معايا بجد
: اه مكان ما هتنامي فوق او تحت هكون معاك مش هسيبك
:هتاخذني في حضنك زيها
:هاخدك جوه جوه حضني
: حاسه اني مش قادره اطلع رجلي مش شيلاني حيلي اته-د وهيا اللي كانت بتقويني
:اشيلك
*بابتسامه ضعيفه :هتقدر
:انت بتتحديني ده انت اصلا فسفوسه ومن قله الاكل خسيتي كمان
: طب شيل اما اشوف شكلك بق على الفاضي
*حملها بين ذراعيه وتعلقت برقبته و اخفت راسها داخل حضنه فقبل راسها
: دخلني غرفتها عايزه انام على سريرها
*ادخلها ووضعها فوق السرير
:اجيب لك هدوم تغيري
:مش قادره تعالى خدني في حضنك تعبانه عايزه انام
*نام بجانبها واخذها داخل حضنه بكت قليلا ثم غفت في ثبات عميق
*استيقظت وجدت نفسها داخل حضن اياد وهو مستيقظ وينظر لها بحب
:هو انت ما نمتش
: لا نمت بس انت اللي نمتي كتير قومي بقى ادخلي الحمام على ما احضر الفطار
:مش عايزه يا اياد ارجوك
:طمطم كانت بتقول لك ايه افتكريها و نفذي
: حاضر استغل انت الموضوع ده
بقلمي سحر السحرتي
*مرت ايام كانت عنود كالزهره الذابله لكن اياد كان بجانبها يرويها من حبه حتى بدات الخروج من ازمتها و تغلبت على حزنها وعادت الى الرسم الذي يريحها والى الجامعه لكي تنهي الترم الاخير و تتخرج
*حاول اياد المكوث معها ولكنها رفضت فظلت وحيده في المنزل
*ذات يوم ذهب اليها اياد لم يجدها في المرسم فصعد وجدها تحتضن شاب على سلم المنزل فامسكه وقبل ان يصف-عه بلك-مه على وجهه ص-رخت
:استنى ده احمد اخويا
:احمد اخوك اله-ربان
احمد :ايه يا عم اجيب لك ميكروفون انا لسه ه-ربان بس جيت اطمن على عنود
:ادخلوا جوه قبل ما حد يسمعنا يلا يا احمد يلا يا اياد
*بعد ان دخل واغلق الباب بكت عنود في حضن اخيها
:ماما راحت يا احمد
:عرفت وما قدرتش اقول لبابا احسن يروح فيها هو كمان
:يعني ايه هتفضل مخبي عليه مستني شويه عشان قربنا نوصل لورق مهم هيدين جوز اختك ونقدر نرجع جزء من حقنا
:وانت عرفت منين
:ما هو نصب على واحد ثاني اتعرفت عليه بره وانا مسافر وقدرت افهم انها لعبه بيعملها على الناس عشان الشركات تقفل لحساب الشركات المنافسه
: يا خبر ده جوز اختنا يعمل فينا كده وهي عارفه
:مش بعيد احكي لي ايه اللي حصل بينكم هشام حكالي اللي اللي انت قلتيه له صحيح ما رضيتش تدفع علاج ماما
: هحكي لك بس الاول اعرف اياد انك مش مشترك مع جوز اختك في الازمه
اياد :ازاي انت مش قلتي انه هرب
:احنا كنا فاهمين كده بس هشام لما رجع حكى لنا ان هو كمان اتنصب عليه وسافر قبل بابا عشان يقدر يوفر حياه لينا بره كلنا بس احنا ما لحقناش نسافر هو اللي كان شايل بابا هناك
:وانت شلتي ماما هنا انا اسف ما كنتش بعرف ابعت فلوس الموضوع كان على القد قوي
:خلاص يا احمد خلصت
: احكي لي بقى
*بعد ان روت له ما حدث معها من بدايه الازمه الى م-وت امها قال بكل حزن
:لاخر لحظه كانت ماما بتحبها واللي م-وتها انها نكرت تربيتها وتعبها ليها
: انا عمري ما كنت اتصور ان بنت تعمل في امها كده
:عشان مش امها
:نعم
:اه يا بتول بنت بابا من مراته الاولى مات-ت و سابتها شهور ماما ربيتها وعمرها ما عاملتها على انها مش بنتها بس بتول لما كبرت بقت تزور خالتها وهي اللي وسوست لها ان ماما بتحبك اكثر و مدلعاكي فبدا الح-قد عندها يكبر من ناحيتك
:و اشمعنا انت
:خالتها كانت بتلعب على وتر انك الصغيره وكلنا بنحبك
:وانت كنت عارف من زمان انها مش بنتها
:لا لما هشام حكى لنا عملت معاكم ايه في المستشفى بابا قال مثل يا مربي في غير ولدك ياباني في غير ملكك وعرفت منه
: ازاي يا احمد ما انا شفت شهاده ميلادها واسم ماما مكتوب في خانه الام
:بابا اللي غير الاسم عشان تكبر وما تحسش انها مش امها بس لما خالتها ظهرت في حياتها اكتشفت وعرفت الحقيقه
:هتسافر امتى
:بكره ... ارجوك يا اياد خلي بالك من عنود ... هشام بيشكر فيك جدا من كلام ماما عليك
: ما تخافش عنود في عينيا
*دق جرس الباب فوقف اياد ليفتح
احمد: استنى يا اياد هدخل عشان ما حدش يعرف بوجودي
بقلمي سحر السحرتي
*فتح اياد الباب وجدها بتول
:خير جايه ليه عايزه تق-تلي حد ثاني
:انا ما ليش كلام معاك وبعدين انا جايه بيتي انت اللي بتعمل ايه هنا
عنود: بيت مراته يبقى بيته وبعدين بيتك ده ايه من امتى
:من ساعه ماما ما ما-تت بقى لي ورث هنا و جايه اقول لك عدي على المحامي اعملي له توكيل عشان نعمل اعلام وراثه انا سبتك كام يوم على تفوقي
: مش محتاجين ماما ما عندهاش حاجه نعمل عشانها اعلام وراثه
:هو انت مش هتدخليني
:لا مش هدخلك زي ما انت ما كنتيش عايزه تدخليني قبل كده فاكره ولا افكرك
:طول عمرك قلي-له الذوق
: وانت طول عمرك ن-اكرة للجميل
:طب عدي على المحامي بكره عايزه ابيع نصيبي في البيت
:اي بيت
: اللي انت مستوليه عليه سكن و مرسم
: وانت ليكي فيه ايه بقى
: ليا ورثي
:ورث هو انت بنتها هشام كلمني وقال لي الحقيقه
:طول ما اسمها على الورق على اسمي ابقى بنتها
:عموما بنتها او لا ما لكيش حاجه هنا
:انت هتاكلي حقي
:لا ماما كتبت لي البيت باسمي من ثلاث سنين و سجلته في الشهر العقاري كانت خايفه من جوزك لو جرى لها حاجه يضغط عليك ترم-يني في الشارع و تبيعي البيت زي ما انت عايزه تعملي دلوقتي وحتى كمان من نفسك مش جوزك اللي زقك
:يعني دي كمان ميزتك فيها و اكلتي حقي وحق احمد
: ما لكيش دعوه باحمد هبقى اتصرف معاه ده لو رجع انما انت مش بنتها وما لكيش حق من الاساس وانا كنت بستغرب انك رمي-اها في المستشفى مش عايزه تدفعي الحساب طلع فعلا عندك حق
: اسمعي انا لي حق في البيت طالما اسمها في شهاده الميلاد امي هتجيبيه بالذوق ولا مش هقول لك هعمل فيك ايه
: زي ما بيقولوا كده اعلى ما في خيلك اركبيه
:هرجعك ثاني تبوسي ايدي ورجلي يا عنود هوريكي انا هعمل ايه
اياد: اوعي تفكري تمسي شعره من مراتي فاهمه ما حدش هيقف لك غيري
:هنشوف يا دكتور هوجع-كم انتم الاثنين طالما اتحدتوني
:مع السلامه يا مدام و بحذرك تاني عنود خط احمر
*نظرت له باستح-قار وذهبت دخلوا فخرج احمد من الغرفه
:هي ازاي بقت كده
*تنفست عنود بارتياح
:الحمد لله ما دخلتش لو عرفت انك هنا كانت اكيد هتبلغ عنك
:طبعا ما هي بتك-رهنا احنا الاثنين قولي لي هو فعلا ماما كتبت البيت باسمك
: اه بس ما تخافش حقك محفوظ
:انت هبله الحمد لله انها عملت كده بس اوعي تبيعيه
: لا طبعا عمري دى ذكرياتنا كلها هنا واحنا بنلعب مع جدو هقوم احضر العشا عشان تاكل قبل ما تمشي
اياد :وانا جاي اساعدك
*دخل المطبخ
:طبعا انا عارفه انها مش مساعده على قد ما هي اعتذار صح
:وانا من امتى بعتذر
: هههههه يا واثق من نفسك
:وهعتذر على ايه
: انك كنت هتض-رب اخويا وشك-يت فيا مثلا
: لا ما شك-يتش عمري ما اعملها انا بس خ-فت يكون بيتهجم عليك انا خ-ايف بجد من قعدتك لوحدك
:طب صالحني الاول
*احتضنها وقبل خدها
:حقك عليا انا فعلا شك-يت بس مش قوي
:عارفه انه موقف اص-عب منك مره تغ-ير من خالي ومره من اخويا
:عندك قرايب ثاني عشان ما تفاجئش
*ضحكت على غيرته
:بابا بس هما دول اللي مسموح لهم بالحضن
*في اليوم التالي في الجامعه ذهبت عنود لغرفه الدكاتره وطرقت الباب
: دكتور عزيز حضرتك طلبتني
: اه تعالي يا عنود في معرض للطلبه كنت عايزك تشاركي فيه
: حضرتك عارف انه اخر ترم و محتاجه اخلص السنة دي
: عارف واتفقت مع عميد الكليه نسهل لك حاجات كثير انت فنانة وتستاهلي غير انك بترفعي اسم الكليه
:ومين المشرف عليا
: اياد عندك مشكله معاه
: لا طبعا بس ما حدش هيتكلم بما انه خطيبي
: اكيد لا انت فزتي في كل المعارض قبل ما يبقى خطيبك وهو رشحك على فكره ومن غير ما يقول انا كمان كنت هرشحك غير أن لجنة التحكيم من خارج الجامعة
*دخل اياد وجد عنود تجلس مع عزيز قبل راسها بحب
:انت هنا كويس انك جيتي
*تحت نظرات معتز الح-اقده ثم دخلت اشجان
بقلمي سحر السحرتي
:عنود انت هنا مش عارفه ابارك لك ولا اعزيكي عموما في ناس وشهم بيبقى وحش و دخلتهم فقر
*استغربت عنود من كلامها
:مش فاهمه يا دكتوره قصدك ايه
كيف ستن-تقم بتول هذه المره
عايزه اعرف رايكم في وصف مشاعر عنود لفق-دانها والدتها
- يتبع الفصل التالي اضغط على (رواية هو انت مين ) اسم الرواية