Ads by Google X

رواية غرام في قلب الصعيد الفصل الرابع عشر 14 - بقلم اسماعيل موسى

الصفحة الرئيسية

 

  رواية غرام في قلب الصعيد الفصل الرابع عشر 14 - بقلم اسماعيل موسى

كنت دايما بروح مكانى السرى من الناحيه البحريه، بمشى إلى حد نهاية الحقول ونظره قدامى جزيرة الحلفه والغاب والهيشه الى بترعى فيها بهايم الفلاحين، امشى على العشب جنب الهيش لحد ما أقرب من النهر وهناك انعطف واختفى داخل الجزيره، وكنت اسمع الفلاحين بيقولو ان فيه ذئاب بتحضر إلى الجزيره خلال الليل وانهم يسمعو عوائة
يمكن دا كان سبب ان ناس كتير مش بتروح هناك وانهم بيقتادو الحيوانات قبل أذان المغرب الى بيوتهم


اديت تمارين التسخين والضغط، بعدها بدأت بالركض وقعدت اركض حتى استقر نفسى وحسيت بحركه وسط الحلفه
بعدها طلع فرغلى شايل عكازه
مكنتش متوقع ظهور فرغلى ودا اصابنى بالدهشه والقلق
رفع فرغلى صوته يعنى لو قتلتك هنا محدش يشعر بيك؟
_ يمكن اقتلك انا يا فرغلى، وكنت عارف ان الرد الصارم يمنحنى بعض الوقت
ضحك فرغلى، انت عارف وانا عارف انى أقوى منك وأكثر خبره وقسوه منك، انت طرى يا ابن جبر النهروسى


وكانت المره الأولى إلى اسمع فيها حد بياندينى بأسم جدى الكبير
انا المره إلى فاتت رحمتك قدام الناس ومرضيتش اهينك

اكتفيت بهزيمة اعمامك وجدك
لكن هنا وسط الجزيره لازم اضع حد لعنادك، ليه رجعت القريه مره تانيه +؟ ليه مقعدتش فى مصر وسط الناس إلى تعرفهم؟
قلت انا إنسان حر اقعد مكان ما يعجبنى
رفع فرغلى عكازه وضرب الأرض، هنا اهزمك من غير ضميرى ما يأنبنى، ارفع عكازك يا ابن جبر، لاشوف يمكن فيك من دم ابوك
مسحت العرق من على جسمى، مواجهة فرغلى حدثت بسرعه أكثر مما اتصور
قلت لو هزمتك يا فرغلى هتعترف قدام الناس انى هزمتك؟
همس فرغلى انا راجل يا صقر ولدى شرف ومش ممكن انكر هزيمتى
قلع فرغلى الصديرى وظهرت عضلات صدره وبطنه وساعده كان فرغلى كتلة عضلات، أقدام قويه، وذراع صخرى
وانا كنت قالع التيشيرت والعرق بيتصبب من جسمى
حدد فرغلى دايره بعكازه إلى جرها بقوه وسط الطين
هنتعارك وسط الدايره علشان ميكونش فيه مكان للمراوغه او الهرب
لو كنت خايف يا ولد جبر، امنحك اختيار الاستسلام واوعدك محدش هيعرف حاجه ؟


__قلت ارفع عكازك يا فرغلى، الظاهر ان البلد مش هتسيعنا احنا الاتنين

رفع فرغلى عكازه وهو على بضربة بقوة صخره تلقيت الضربه القويه، كانت إشاره من فرغلى ان مفيش رحمه


رفعت عكازى وضربت فرغلى بعكازى ورغم انى استخدمت كل قوتى ضربتى كانت أضعف من ضربة فرغلى بكتير
انا لعنتكم يا والاد عبد الكريم، العفريت إلى طلعلكم من تحت الارض وضربنى تانى وتالت وانا بصد الضربات
وارتفع صراخنا وسط الجزيره وليس هناك متفرجين سوى حشائش الغاب والحلفه
قعدت اتطوح يمين وشمال علشان اضيع تركيز فرغلى إلى صرخ
قاتل مثل الرجال يا ولد، تقدم، تقدم، ولم تكن هناك فرصه للرجوع وروحت استخدم سرعتى، اركض بكل سرعتى واضرب فرغلى ثم أتراجع بسرعه ولا اسمح له بضربى
سد فرغلى على كل الطرق وحصرنى فى مكان ضيق
وهناك التقى العكاز بالعكاز ضرب سريع من كل جهه
وصد بسرعه لا تحمل الخطاء
تلقيت ضربه من عكاز فرغلى وامسكت طرف عكازه وجذبته نحوى، التقى صدرى بصدر فرغلى وقعد كل واحد مننا يدفع التانى يحاول زحزحته وكان يصرخ وانا اصرخ وادفع بكل قوتى ثم فى لحظه مفاجأه ارخيت عضلات يدى، سحبت نفسى ثم امسكت فرغلى من كتفيه ورفعته دورت به فى الهواء واسقطته على الأرض خلفى ثم بسرعه استدرت وضربته بعكازى

تصدى فرغلى الضربه بعكازه وهو واقع على الأرض ثم ضربنى بقدمه فى ساقى اسقطنى أرضا
وبقينا فى مواجهت بعض على الأرض مثل ذئبين يستعدان لأكل بعضهم، ضربنى فرغلى فى صدرى بلكمه وضربته بلكمه وسقط كل واحد منا على الأرض
حسيت ان صدرى بيوجعنى ضربة فرغلى جات فى جرح الرصاصه
وكان العرق يتصبب منا لما وقفنا مره تانيه
صرخ فرغلى انت اخدت اكتر من وقتك يا ولد جبر
وقعد يضربني بقوه وبسرعه ومهاره حتى انهك جسدى
ضرب من كل ناحيه وبمهاره غير معقوله وقلبى ينبض داخلى بقوه وصدرى يوجعنى
ضربت فرغلى مرتين على ضهره وضربنى تلت مرات فى بطنى وضهرى وكتفى
كانت قوتنا ضعفت وعضلاتنا استسلمت واصبح تلقى الضرب امر عادى
يضربنى فرغلى بعكازه واضربه بعكازى أصبح البقاء الأكثر صمود، ولم يمضى وقت طويل حتى شعرت ان قوتى سوف تخوننى، أدرك فرغلى ذلك
لكنه كان مرهق أيضآ ولأول مره احس انه خايف من الهزيمه حتى لو كانت احتمالاتها قليله
صرخ فرغلى استلسم يا ولد جبر، استسلم هنا قدامى
___صرخت مش هستسلم يا فرغلى

فما كان منه الا ان ضربنى بكل قوته على كتفى ضربه كادت ان تسقطنى على الأرض
نهضت وضربته فى جانب معدته ضربه قويه جدا
وكنت عارف انى مش هستحمل اى ضربه تانيه
رفع فرغلى عكازه ولوح بيه فى الهواء وانا انتظر مصيرى بثبات، بعدها صرخ مش النهرده يا ولد جبر لازم تكون قدام الناس
إدانة فرغلى ضهره ومشى، صرخت فيه انت منتصرتش يا فرغلى واوعدك إلى بعد كده هيكون كله ليه
بعد ما فرغلى اختفى رميت نفسى على الأرض ميت من التعب والإرهاق
كان جسمى كله عرق وعضمى كله متكسر
من بين الحشائش طلعت سادين كأنها ملاك، انا شفت كل حاجه يا صقر
همست بخوف انتى ايه إلى جابك هنا؟
خليك نايم همست سادين وهى بتشيل طرحتها وبتجفف بيها عرقى

يتبع…. 
google-playkhamsatmostaqltradent