Ads by Google X

رواية قمر الساهر الفصل الخامس عشر 15 - بقلم آيلا ابراهيم

الصفحة الرئيسية

   رواية قمر الساهر الفصل الخامس عشر 15 - بقلم آيلا ابراهيم 

الفصل الخامس عشر

دخل غرفته ليجدها بانتظاره الفجر يسأذن وهي مازالت تنتظره لم يغمض لها جفن . ..

سلطان جلس بهدوء مريب عندما تقدمت نحوه تريد التحدث ..

قمر سلطان أنا ..

سلطان بمقاطعه مش عايز اسمع حاجه دلوقتي ياقمر..روحي نامي..

قمر بتذمر بس انت لازم تسمعني .

سلطان بتهرب مش وقته

قمر بعناد لا وقته

سلطان بقولك مش وقته قالها بغضب ..روحي نامي. 

لتصمت الأخرى بخوف وهي تراه يدخل الحمام بتعب وانهاك  وفور خروجه كان يجفف شعره شارد الذهن لتقاطع شروده عندما همست باسمه انا عايزه اتكلم ياسلطان ارجوك اسمعني..

سلطان تنهد روحي نامي ياقمر انا تعبان دلوقتي..

قمر بإصرار  انا مش هنام لحد ماتسمعني 

ألقى سلطان بالمنشفه على كرسيه لينظر إليها بجديه عايزه تقولي ايه سامعك.. اخلصي..

قمر  اخوك يعقوب من ساعت ما اتجوزتك وهو بيحاول يقرب مني .

سلطان يترقب كلماتها بصمت وهي تتحدث يترك لها المجال يراقب تحركاتها وحديثها حتى انتهت..


********

سماح وهي تنام بين أحضانه تتسائل بحيرة  انت عايش هنا ليه انا مش فاهمه ياسي مهاب مش ده بيت خالتك .

مهاب وهو يقبل جبينها بحب بيت خالتي وعمي بنفس الوقت  وده بيت العائله يعني بيتي ..

سماح بحيره طب ايه حكايت الساهر دي ..انا سمعت الشغاله بتنادي لسلطان ساهر بيه يعني ايه ..

مهاب اسم الساهر ده اسم العيله واللي هيستلم ويبقى كبير العيله هيبقى اسمه ساهر.

سماح يعني ايه برضو مش فاهمه ايه الفرق

مهاب وهو يحرك يده على شعرها والله الاحسن متفهميش

سماح ليه مش بفهم طب وانت لما تكبر اكتر هيبقى اسمك ساهر برضو

مهاب لا طبعا متقوليش كده أن شاء الله مايحصلش ده

سماح ليه يعني مش عايز كده

مهاب بضحكه اولا الاسم ده بحسه ملعون محدش يبقى اسمه ساهر ويعيش حياة طبيعيه ..جدي وعمي وبابا الله يرحمه ودلوقتي سلطان كلهم عاشوا حيات اسوء من بعض..

سماح بحب وانا مش هسمح لحياتك تبقى وحشه ابدا وانا جمبك..ياسي مهاب 

مهاب منا عارف يا قلب مهاب تعالي بقى هحكيلك حكاية اجمل من اسم الساهر ده و و 

سماح حكايت ايه 

مهاب وهو يجذبها إليه وووو

********

خلصتي قالها سلطان بجمود

قمر نظرت إليه بصدمه يعني ايه خلصتي دي.. انت عارف انا قلتلك ايه 

سلطان  خلصتي كلامك..والا في حاجه تانيه ..

قمر باستغراب لا مفيش حاجه

سلطان ببرود طيب روحي نامي..

قمر بانفعال انت بتقول ايه ياسلطان انا بحكيلك اللي حصلي وظلم امك واخوك ليا وتقولي روحي نامي..

سلطان ايوا روحي نامي ياقمر.

قمر مش هنام ياسلطان انت ليه بتعمل كده 

سلطان  عايزه ايه دلوقتي

قمر انت ايه البرود اللي انت فيه ده ياسلطان لدرجادي انا مش مهمه عندك ..انا مراتك ..مش انت قلت مرات سلطان محدش يدوسلها على طرف والا كل ده كان كلام .

سلطان ايوه قلت بس قلتلك برضو متخبيش عني حاجه متكدبيش متحاوليش تحمي حد مني وولا تدارعي على حد ..

قمر بتور سلطان انا

سلطان بحده بس اسكتى سيبني اتكلم ليكمل حديثه بجديه  تقدري تقوليلي انتي ما اتكلمتيش من الاول ليه ... هااا ... ليه ماقولتي ليا اللي بيحصل ده .

قمر هي تعلم جيدا بأنها اخطأت لتهمس بخفوت امك


سلطان بلاش كدب ياقمر امي مش هتمنعك لو انتي مش عاجبك الوضع ده.. وعجبك بصات يعقوب ليكي..

قمر بانفعال انت بتقول انت بتشك فيا بعد كل اللي قلته ليك..

سلطان انا ماقلت اني بشك فيكي انا بسألك حميتي يعقوب ليه ساكته كل الوقت ده ليه عاوز تفسير منطقي للي بتقوليه ده عشان بس اعرف القي ليكي حاجه تغفرلك سكوتك كل المده دي..

قمر...

سلطان ساكته ليه

قمر بدموع انا

سلطان انتي ايه مفيش رد ليه انا هقولك عشان انتي عارفه كويس انك غلطان 

قمر ردت بانفعال انا مش غلطانه وانا دلوقتي عايزه حقى عايزه حقى منك ياسلطان قبل اهلك  انت اللي ظلمتني وقهرتني ..

تنهد سلطان بغيظ وهو يقول طيب عايزه ايه دلوقتي ياقمر اللي عاوزه انتي هيكون

قمر طلقني قالتها بجمود وهي تعلم جيدا بأنه لن يفعلها لن يطلقها ابدا. 

نهض من مكانه ليقول بجمود طيب انتي طالق..

امتلأت عينيها بالدموع هل حقا نطقها.. قالها .. طلقها بحق. 

اخذت شالها لتغطي شعرها وتغادر بدموع ملأت وجنتيها وشهقات تحاول كبتها 

ليوقفها سلطان بحده استني عندك رايحه فين

قمر بقهر مالكش دعوه بيا مش طلقتني بعد النهارده مالكش دعوه بيا

سلطان ببرود انتي ناسيه انك حامل بابني هتخلفي ابني وبعد كده روحي المكان اللي انت عايزه مش همنعك ولا هقف في وشك تاني. 

اتسعت عيناها بصدمه لتردد باختناق وشهقات انت كنت عارف اني 

سلطان غادر وتركها بصدمتها ...

**********

في اليوم التالي 

استيقظ مهاب على صوت سماح وهي تتألم 

نهض بفزع سماح مالك ياقلبي ..

سماح بألم صداع.. صداع ياسي مهاب مش بيوقف مش عارفه مالي حاسه دماغي بتتفركت..

مهاب بقلق طططب هجيبلك الدوى استنى ليسرع بأعطائها الدواء وأخذها بين أحضانه يربت على شعرها بحنان حتى هدأت ونامت...

********

مهاب عايزه ايه ياخالتي أنتي طلبتيني قالها مهاب بجديه

ام سلطان مين البنت اللي جايبها لينا دي

مهاب بجديه مراتي

ام سلطان بغضب مرات مين يامهاب انت اتجننت ..دي جايبها من انهي زريبه البنت دي.

مهاب بغيظ خالتي مش يسمح ليكي تغلطي  على مراتي

ام سلطان بغيظ لسا بيقولي مراتي دي بنت مين يامهاب هااا بنت مين عشان تبقى مراتك ما تصحصح ليا كده دي حيالله بنت جايبها من الشارع..

مهاب اخر مره اسمحلك تحسبي سيرتها كده محدش يتدخل بحياتي انا بنبهكم اهو ليلتفت وخالته تصرخ به ..أما هو تجاهلها وأكمل طريقه

ليجد سماح تقف خلفه وقد سمعت لما قالته خالت زوجها  لتسرع إلى غرفتها بدموع وووو


*******

سلطان سلمى

سلمى برقه ايوه ياخوي

سلطان حصليني عالمكتب عشان نتكلم 

سلمى حاضر  مشت خلفه اخته الصغرى خلفه إلى المكتب وهي تنظر الى الأرض بقلق من أخيها.

سلطان اقعد ياسلمى 

سلطان ****

اتسعت عينا سلمى بتوتر وهي تقول أنا . انا

سلطان بتحذير سلمى 

سلمى بدموع والله ...

يتبع....

 •تابع الفصل التالي "رواية قمر الساهر" اضغط على اسم الرواية 

google-playkhamsatmostaqltradent