Ads by Google X

رواية اختفاء مجهول الفصل السادس عشر 16 - بقلم يارا محمد

الصفحة الرئيسية

 رواية اختفاء مجهول الفصل السادس عشر 16 - بقلم يارا محمد 


تاني يوم نزلت ع الفطار وهي لابسه بنطلون واسع وتيشرت اسود قعدت معاهم واكلت ف صمت بس بعدها اتكلمت 

ريما: سيد اندريا لو فاضي بعد الفطار ممكن اتكلم معاك.

الكل بصلها من الجمله القصيرة اللي قالتلها بتفاجئ واستغراب 

اندريا: بابتسامه هتتعودي عليا بعدين وهتناديني بجدي أنا مش مستعجل ع ده تمام هنتكلم وحدنا 

خلصوا فطار وطلب منها تيجي وراه ع المكتب وطلب عصير فراوله ليها وبصلها 

اندريا : قولي عايزة تتكلمي ف ايه 

ريما: عايزة اعرف انت بدور عليا من امتي بالظبط وابويا امتي ساب البيت ومشي.

اندريا : سابه بعد مع عيله كامورا  الغرب كانت هتغتاله ف الطيارة وراح روسيا 

فلاش باك 

اندريا : اوسكار انت كويس صابتك جروح أو الانفجار طالك 

اوسكار : متخافش يا ابويا أنا ابنك ابن اندريا بيرلو معرفوش يموتوني أنا لسه سليم .

اليزيا : بخوف ابني انت كويس حصلك حاجه .

اوسكار: مش تخافي يا والدتي أنا بخير 

ابويا أنا هطلب منك طلب ممكن 

اندريا : خير يا اوسكار ف بالك خطه انتقام معينه.

اوسكار: لا مش دلوقتي بس كل اللي طالبه هو اني هعيش ف روسيا فترة.

اندريا: ازاي يعني ما اللي كانوا  هيغتالوك من كامورا روسيا الغربيين لا مش هسمح انك تروح هناك برجلك ليهم

اوسكار: ومين قال إني هروح هناك بصفتي اوسكار بيرلو .

اندريا: باستغراب مش فاهم انت ناوي ع ايه.

اوسكار...... فهمتني دلوقتي 

اليزيا : نعم تغير شكلك واسمك علشان تعرف تصفيهم واحد واحد لا مش ممكن أنا لا يمكن اسيبك تضيع نفسك.

اندريا: اليزيا اسكتي ابنك عاقل وعارف مصلحته فين تمام يا اوسكار هسيبك تنفذ مخططك بس هتشتغل من بعيد معايا ولا ايه 

اوسكار: ف شركه معروضه للبيع لأن صاحبها مش سدد الديون اللي عليه  ف صفاها هي كبيرة بس معرفش يديرها كويس أنا عايز من حضرتك تقفل الديل بتاعها أنا هعرف اديرها بما اني دارس برمجه .

اندريا: مش تقلق ف شهرين  العمليه وشفائك هتكون الشركه ليك وهتشغل مؤقتا تحت ايدين رافي لغايه ما تستلمها انت 

رافي

رافي: أوامرك يا سير 

اندريا: الشركه المحطوط عليها الطلب دي تقفل الديل بتاعها باي مبلغ وتستلم شغلها مؤقتا فاهم ف ظرف شهرين عايزها مشهورة ف روسيا كلها 

رافي: أوامرك بس هيكون العقد باسم مين اكيد مش اسم السير الصغير 

اوسكار: البيع باسم زين النهري يا رافي سامع 

رافي: أوامرك .

باك 

اندريا : ابوكي عمل العمليه وفضل ف فترة النقاهه شهرين وظبط ورقه باسم زين النهري وسافر روسيا وفعلا خلينا الشركه ليها مستثمرين وشركا ف شهرين وكان بيصفي أفراد كامورا الغرب بذكاء شديد وبمعرفته كده انتي عرفتي النص الاول من الحكايه 

أما بدأت ادور عليكي ده كان  بعد موته بشهر لأننا كنا ف حاله حزن ومتخبطين اوي صدمه موته كانت أكبر كسرة ليا بس أنا مش اتهزيت ولا خليت حد يشمت فيا واللي فكرني جدتك .

فلاش باك 

اليزيا: بدموع دلوقتي ابني مات اول فرحتي بعد اخوه الصغير مات بس مش هسيب بنته ابدا يا اندريا فاهمني.

اندريا: بتذكر ريما كويس انك جبتي السيره أنا هخليها تعيش بين أهلها ابوها سابني وعمل اللي ف دماغه وكانت آخرته رصاصه من ماتيو دينيارو بس دول حسابهم بعدين اول حاجه ريما وبس .

رافي تعالي عايزك ف موضوع .

سكاف: امي هو ف ايه ابويا بيخطط لايه 

اليزيا: بنتنا البعيدة هترجع من تاني .

سكاف: قصدك مين .

اليزيا: بنت اخوك انت ناسي ان اوسكار ليه بنت وحيدة وكان بيبعت صورتها ف كل مراحلها العمريه 

سكاف: اه صحيح افتكرت بس اشمعنا دلوقتي قرر ده.

اليزيا: ابوك عايز بنت ابنه ف حضنه مش عايزها تبقي بعيدة زي ما ابوها بعد وسابني حبيبي انا اسفه لو معرفتش اديك الحب اللي عطيته لاخوك.

سكاف: بصدق مش مهم كفايه انك جنبي صدقيني وهنبقي ف اسعد لحظات حياتنا لما ابويا يرجع بنت اوسكار صحيح هي اسمها ايه

اليزيا: سماها اسم عربي اظن ريما .

سكاف: غريبه سماها اسم عربي كنت فاكر هيسميها اسم ايطالي .

اليزيا: مرضيش وكمان علشان مراته مش تشك فيه وتعرف أنه من عضو خطير من المافيا .

سكاف: اوه اوكيه تمام 

ف المكتب 

اندريا : رافي ده عنوان بيت اوسكار ف مصر عايزك تسئل ع بنته وتجبلي اخبارها لغايه ما نشوف طريقه نجيبها هنا ازاي .

باك

اندريا : بس وكانت اخبارك كلها عندي دراستك مجالك اللي تخصصتي فيه وادارتك لشغل ابوكي بحرفيه لغايه جوازك المشؤوم واللي حصلك بعد كده 

فلاش: 
رافي سير اندريا المدام الصغيرة مش ليها اثر ف مصر كلها اختفت بطريقه مريبه

اندريا: بغضب ازاي يعني رافي أنا مكلفك باخبارها وانها تكون تحت عينك ازاي غلطت غلطه شنيعه كده تقلب مصر عليها فاهم والمرة دي لو لقيتها تبقي انت وهي هنا فاهم.

باك

اندريا: دورت عليكي شهور لغايه ما حد من رجالتي اللي زارعهم ف بيت رافييل شافك واماليدا كانت بتسلمك ل جايكوب جيرمان والجاسوس اللي ف بيته كمان بلغني أنه عايز يتجوزك وبس اخدتك وانتي هنا قدامك.

ريما: ياه كل ده قد كده انا مهمه ليك واستحق اللي اتعمل علشاني 

اندريا: واكتر كنت مستعد احرق الدنيا علشان ارجعك هنا ولا انك تتاذي من حد .

ريما: طيب واماليدا والباقي عملت فيهم ايه 

اندريا: انتي فوضوليه اوي ابوكي مش كان كده 

ريما: بابتسامه كلنا عندنا فضول تجاه كل حاجه ها قولي بقي .

اندريا: هقولك بس نفذت فيهم عقابي بمعرفتي .

ريما: ازاي .

اندريا: يعني اماليدا رمتك تحت رجلين جايكوب ف أنا رميتها تحت رجلين اسوء شخص ف روسيا تحت رجلين ملاك الظلام وده شخص مش يعرف الرحمه حتي لو حد اذي أشخاص تخص المميزين عنده .

ريما: وانت مميز عنده اوي 

اندريا: فوق ما تتخيلي جمايلي عليه كتيرة وساعدته لغايه ما بقي شخص بيعرف يزرع الرعب ف الناس .

ريما: وماتيو أو ياسر عملت ف ايه 

اندريا: شركته اللي كبرها ف خلال قعدته ف مصر وقعت خالص خليت الديون تتراكم عليها من الإهمال فيها وصفقات غير مربحه واخيرا حرقتها .

أما رافييل ف ده سحبت منه  بساط السلطه  من أيده سادة روسيا الكبار عرفوا بطريقه ما أن أخته كانت متجوزة مصري وده قانونا مش ينفع ف عرفهم صفوه بطريقتهم دلوقتي ينفع ترتاحي يا ريما اه ف تخص ادريانو شغلها كله برمجه وتصميم كومبيوتر وكده.

ريما: باستغراب اه عارفاها قلي امبارح بس ليه بتقولي كده

اندريا: بابتسامه علشان بقيتي عضو فيها رسميا ومنصبك بقي مدير تنفيذي بجانب إدارة ادريانو للشركه.

ريما: كده ادريانو وعمي مش هيبقوا مضايقين من القرار ده .

اندريا: مش تخافي لا ابني ولا حفيدي طماعين ابدا يعني أمان وبعدين فرصه تنسي اللي حصلك من ازمات .

ريما: بسعادة حضنته وشكرته 

شكرا يا جدي اوي كنت فاكرة اني هلاقي معامله سيئه وهعيش في جحيم بس لقيت العكس بشكرك اوي .

اندريا: أنا اللي شكرا ليكي لأنك رجعتيلي روحي اللي ماتت مع ابوكي من زمن وبمناسبه كلمه جدو دي ليكي هديه عندي بس مش دلوقتي .

ريما: عن اذنك هروح اطمن ع ماما .

خرجت من المكتب وهي مبسوطه ودموعها نازله وراحت لامها 

واندريا بلغهم باللي اتكلموا فيه 
بس سمعوا صوت روزالين وراهم .

روزالين: خير يا جماعه فرحونا معاكم .

اليزيا: مفيش يا روز انتي جيتي ليه 

روز: مفيش يا زوجه عمي جيت علشان اقعد مع حفيدتك شويه هي فين ف غرفتها.

اندريا: لا يا بنت اخويا هي ف غرفه الضيوف مع الأطباء ووالدتها.

روز: بحقد دفين هي والدتها هنا ممكن اروح اشوفها 

اليزيا: روحي بس اسمعي لو جايه علشان تفشي غليلك من ماريان علشان اوسكار فضلها عليكي تبقي تبعدي خالص .

روز: بحقد وغل مش تخافي يا اليزيا هانم قصتي مع ابنك ماتت من ساعه ما رفضني .

سابتها وراحت الاوضه واليزيا بتبصلها بشك فيها روز دخلت الاوضه من غير ما تخبط وريما كانت بتعتني بأمها وبصتلها باستغراب.

ريما: انتي بتعملي ايه هنا

روزالين.....

ووو يتبع

  •تابع الفصل التالي "رواية اختفاء مجهول" اضغط على اسم الرواية 

google-playkhamsatmostaqltradent