Ads by Google X

رواية غرام في قلب الصعيد الفصل السادس عشر 16 - بقلم اسماعيل موسى

الصفحة الرئيسية

   

  رواية غرام في قلب الصعيد الفصل السادس عشر 16 - بقلم اسماعيل موسى

غرام_فى_قلب_الصعيد

     ١٦

صرخ عبد التواب انت هتروح معاه يابوى؟ هتروح وسط ولاد صقر عشان تتقل قيمتك مره تانيه؟
لا والمره دى انت إلى رايح بنفسك مفيش حد طلبك ولا اعتدى عليك
تخيل يا والدى صقر ينهزم وانت واقف وسط كبارات البلد ومشايخ القرى؟
واقف عريان وسط هدومك هيكون شكلك ايه؟

صرخ صقر بغضب، كان جدى حاضر وقت هزيمتك يا عبد التواب، وكان حاضر وقت عركة الأرض وانت مطروح على الأرض

رد عبد التواب ببرود، معاك حق تسخر منى يا واد ليلى
اصل ابوك سابك لأمك تربيك، لكن انا هقلك على الأصول يا واد اخويا
يوم العركه كان عركه ووارد اى حاجه تحصل فيها وهما كانو اكتر مننا واتجمعو علينا
ويوم الكوبرى لما تهورت انا وقاتلت فرغلى كان فى مكان محايد وكان الوقت عصر وكل إلى موجودين شوية شباب ملهمش اصل
لكن انت يا صقر هتروح لفرغلى قدام بيته، لا ومش بس كده
قدام كل الناس فى فرح اخوه
يعنى ملكش حق، ومعتدى عليه ولو قتلك ملكش ديه

تبرم صقر، اسمع يا عم عبد التواب انت وكل اعمامى انا زهقت من كل الكلام ده
انا مش قادر اشوف نظرات الناس ليكم، جدى عبد التواب إلى الناس كانت تحلف بأسمه بقى لبانه على كل لسان
وحتى لو هموت فيها مش راجع وانت يا عبد التواب أبكى ونوح زى النسوان هى عاداتك ولا هتشتريها؟

ثم مشى صقر وعكازه فى يده وسط الطريق الخالى، بعد أن ذهب كل الناس إلى العرس
مشى وهو يطلق دفعات من الغضب جعلت جسده يتعرق
لاما انا لاما انت يا فرغلى، انا دخلت مطرح مش مطرحى ولقيت نفسى محشور فيها ومش هقدر اتنفس ولا ارجع زى زمان غير لما اتخلص من العقده دى

وكانت المقاعد والدكك المفروشة جلس عليه الناس، والنساء تغنى وتزغرد وضيوف شيخ القريه الذين حضرو من كل مكان يجلسون فى ابهه يأكلون الفاكهه ويدخنون الشيشه
وارتفعت العيون مع مرور صقر فى الممر بين المعازيم بملامح وجه صارمه ثم صعد الفراشه وامسك مكبر الصوت من يد الطبال وقال انا صقر جبر عبد الكريم حضرت هنا لاعارك اولاد صقر كلهم عن آخرهم، فالاعراس لا تحلو دون ضرب العصا
استسحن الناس الفكره وسرعان ما تجمعت الناس حول الدائره
ولم يكن فرغلى موجود وازداد الحماس بين الناس واضطر احد اولاد عمه ان يتقدم للنزال وخسر بعد جولتين
ثم خسر شاب صغير اخر من اولاد خالة فرغلى، وخسر ابن شيخ البلد الذى كان يجامل نسايبه
وكل من دخل الدائره هزم بعد جوله او جولتين وكان الناس يتهاموسن اين فرغلى؟
وهمس شيخ البلد هذا الولد سيتواصل هزيمة اولاد صقر حتى تشرق الشمس واحس بأستياء واغتاظ من عبد الكريم لاختيارة ذلك الوقت بالتحديد لارسال حفيده لافساد فرحته
صرخ شيخ البلد فى الغفير هاتلى فرغلى من تحت الأرض ومتتأخرش

وكان وقت عودة صقر تأخر وعبد الكريم يضرب يد على يد امام الدار
وعبد التواب يهمس بسخريه تلاقيه دلوقتى رماه فى الترعه؟
ولا ربطه فوق حمار وهيلف بيه البلد كلها

ولم يتحمل عبد الكريم أكثر من ذلك، صرخ بأعلى صوت عوض؟
ركض عوض العلاف نحو الجد، نعم يا أبا الحج؟

__روح شوفلى صقر تأخر ليه يا عوض

لف عوض عنيه فى اولاد عبد الكريم وتسأل لما انا؟
قد يضربنى اولاد صقر او يقتلونى وانا فقير لا ديه لى

فهمس ليه ياابا الحج هو صقر ملهوش أعمام ولا ايه؟
مقطوع من شجره يسيبوة وحده وسط عيله كامله؟

سحب عبد التواب حذائه وصرخ بتقول ايه يا كلب انت؟
والله لاقطع شلقك خالص
وركض خلف عوض العلاف لكن عبد الكريم صرخ سيب عوض يا عبد التواب
ثم مشى وهو يترنح روح يا عوض متدخلش الصوان اعرف الاخبار من بره وتعالى قولى

وصل عوض العلاف الفرح الهائل كان هناك خلق كثير، نظر من فتحه داخل قماش الصوان فوجد صقر يتعارك مع اولاد صقر
ويهزمهم واحد تلو الآخر والناس يصقفون، صقر هزم كل العائله ولم يتبقى سوى فرغلى

فركض بكل سرعته مثل جحش على بليله اسرع جحش فى القريه ووصل وهو يلهث ويصرخ
يا أبا الحج ، يا أبا الحج، صقر يا أبا الحج، صقر بيهزمهم كلهم

وقف عوض يسترد انفاسه، شوفت صقر يا جد زى الوحش بيضربهم بعكازة وسايقهم زى الغنم وسط الناس

واين فرغلى؟ سأل عبد التواب

همس عوض العلاف، بيقولو هرب لما عرف ان صقر رايح هناك يا عم الحج اصل الواد صقر دا ولد بمية راجل
google-playkhamsatmostaqltradent