رواية سلطان و الغرام الفصل السادس عشر 16 - بقلم عائشة الكيلاني
غرام بصتله برعب مسكت ايده سلطان نفض ايديها بعصبية ممزوجة بغضب و دخل الاوضة شال الطفل
غرام بصتله برعب حاولت تخد لؤي منه بس هو رفض بصتلهم بصدمة لم شافت لؤي مع سلطان و نظراته لطفل خرجت قعدت على الكرسي و بتهز رجليها بتوتر مش عارفه تعمل اي حطت ايديها على وشها
جوا سلطان شايل لؤي و هو بيبصله و هو حاسس احسس غريب اغرب احسس في حياته :ـ اول مره اشوفك بس حاسس انك قريب مني انا كمان لوحدي و دا من زمان بس اوعدك اني هكون جانبك مش هسيبك ولا هخليك تعيش الى عيشته ولا هسمح لحاجة تمسك
قال بهمس :ـ وعد
لؤي بيبصله و بيضحك و يلعبه لؤي نام سلطان حطه مكانه و خرج وقف قصادها :ـ هاا سامعك مشيتي ليه لو كنتي بريئه فعلا
غرام شالت ايديها و بصتله لقت وشه خلي من المشاعر اكن شخص غريب عنها:ـ انت جاي هنا علشان تحقق معايا... خالتي كانت تعبانة و لازم تسافر ف محبتش تكون لوحدها انا مش فاهمه بتتكلم عن اي اطلع بره و بالسلامة علشان زى ما انت شايف الوقت اتاخر و عايزين ننام تمام تصبح على خير
غرام قامت و لسه هتسيبه مسك ذراعها و اتكلم بصوت ارعبها:ـ لم بكون بكلمك توقفي باحترام و تتكلمي ساااامعة
اتنفضت من صوتها هزت راسها بهدوء كمل بهدوء منفي تماماً الغضب الى جوه:ـ مين دا الطفل الى جوا ابن مين ... ابني
غرام بسرعة و خوف ممزوج بصرخ:ـ لاااا لا مش ابنك مش ابنك لا لاني مش بخلف للاسف عندي مشكلة و مش هينفع اكون ام بص انت تطلاقني و تتجوز و تشوف حالك و لو اتجوزت معنديش مشكلة طلاقني و روح شوف حالك مع ملك
سلطان بفحيحي:ـ هى كلمة واحدة الواد الى جوا دا ابن مين و متكذبيش لان حسابك تقل عندي لو كدبتي في حرف اوعدك انكي مش هتشوفيه حتي في نومك
سبها بغضب و قعد حط رجل على رجل و قال بهدوء:ـ انا هنا مش علشان احقق معاكي انا هنا علشان اسمعك بصفتي ابنك عمك و جوزك و انا دوري في شغلي ان ادور على الحق اقعدي يا غرام اقعدي
غرام قعدت و هى مش فهمه ولا فاهمه الى بيحصل
سلطان:ـ ايه الى حصل لدرجة انكي اتشنجتي و اتخنقتي مع جبرية سامعك
غرام بابتسامة وجع:ـ و هيفد باي بقا يا ابن عمي مانا مهما قولت مش هيفيد لانها ماتت و انك مش هتصدق مش هتصدق ان بسبب امك انى عيشت محرومة من امي و اخويا الى في كل مرة اقع في مصيبة محدش بيبقا على بالي غيره بس فين لؤي امك الى عايشة دور بنت البلدة زقت الشغالين علينا كانت بتحط لاخويا دواء غلط بتبدله يعني لحد ما مات بهبوط مش ميت غرقان و خلت الشغالة تخون..ها مع ابويا في اوضتها خلت امي تبان انها خاي..نة في عين ابويا ازاي بقا اتفقت مع وائل ربنا يرحمه ما هو مات بالسرطان المهم اتفقت مع الشغالة انها تحط لامي مخ..در في القهوة بتاعتها لدرجة ان امي كانت فاكرة انه امين خليته يعت..دي عليها و المخدر دا كان عمل لامى شلل حركي مؤقت علشان متعرفش تدفع عن نفسها و طبعا مكنش فيه حد في الفيلا غيرنا امي كانت مريضة مذلة صدمتها في موت لؤي موجودة تخد الكبيرة امك السبب ان زينب تفضل من غير جواز خليت الشغالين يمشوا يتكلموا عليها بالسوا ليه بقا لان يوم كتب كتابها حصلت حاجة افظع بكتير اكتشفوا ان عمتي حامل و دا بفضل امك و الدواء الى بتخلي الشغالين يحطو ليها علشان يبان الحمل عليها... اما ميسون بقا ف ايوة ان الى حطيت ليها المخدرات في عربيتها برضو كان ليلة الحادثة للاسف طالعت منها ف قررت انى ابوظ ليها شغلها و نجحت في كدا ليه بقا لانها كانت عارفه ان امي بتحب ابويا جدا و انها مش في وعيها ف تعمل اي تتفق مع وائل زفت علشان يروح لامي ما امين مش بيرجع البيت بدري عارفه انها مش في كامل عقلها و برضو غدرت باختها و لم كبرت و هتجوز زقت صحابي عليا واطيين بعوني بسرعة قبل الفرح باسبوع فجأة كدا اشوف نفسي في أوضاع زبالة صور مفبركة و شخص زبالة لان كنت في السكن و الحمدلله محدش صدق وقف معايا بعد فترة كان يوم الفرح فجأة يموت الا اي كان واخد جرعة كبيرة من الهيروين و عمل حادثة بسببه عارف يعني اي لم خالتك الى بتثق فيها تعمل كل دا فيك انا انغدر بيا كتير اوى حتي من ابويا لو مش مصدق روح اسال عمتي و عمي و الشغالة ذات نفسها
سلطان:ـ لؤي ابن مين
غرام:ـ يوم الحادثة عرفت انى حامل كنت عملها مفاجأة ليك بس حصل الى حصل ف خوفت منك
سلطان بصدمة:ـ خوفتي مني انا يا غرام
غرام بدموع:ـ غصب عني كل الأدلة ضدتي مكنتش هتصدقني ف خوفت و هربت كل مرة ببقا عايزة اجري عليك و اقولك بس خوفت و لم ظهرت دلوقتي بقت خايفه اكتر لانك هتعقبني بيه هتخده مني هتحرمني منه زي ما انحرامت من حاجات كتير انحرمت أن أعيش حياة طبيعية زى الناس دا مش سبب كفي انى اهرب منك اتكلم يا سلطان ررد
سلطان حط المسدس على التربيزة دخل خد لؤي و خرج
فى مصر
الدكتور:ـ للاسف يا ميسون هانم
ميسون:ـ للاسف اي اتكلم يا دكتور
الدكتور:ـ التحاليل و الاشاعات الى قدامي بتقول انكي عندك سرطان في الرائية للاسف في اخر مرحلة
ميسون بصتله بصدمة و وجع و الدموع محبوسة في دموعها
فى روسيا غرام مسكت المسدس بتردد و ايد مرتعشة مسكته و حطيته في جبينها و...
غرام بصتله برعب مسكت ايده سلطان نفض ايديها بعصبية ممزوجة بغضب و دخل الاوضة شال الطفل
غرام بصتله برعب حاولت تخد لؤي منه بس هو رفض بصتلهم بصدمة لم شافت لؤي مع سلطان و نظراته لطفل خرجت قعدت على الكرسي و بتهز رجليها بتوتر مش عارفه تعمل اي حطت ايديها على وشها
جوا سلطان شايل لؤي و هو بيبصله و هو حاسس احسس غريب اغرب احسس في حياته :ـ اول مره اشوفك بس حاسس انك قريب مني انا كمان لوحدي و دا من زمان بس اوعدك اني هكون جانبك مش هسيبك ولا هخليك تعيش الى عيشته ولا هسمح لحاجة تمسك
قال بهمس :ـ وعد
لؤي بيبصله و بيضحك و يلعبه لؤي نام سلطان حطه مكانه و خرج وقف قصادها :ـ هاا سامعك مشيتي ليه لو كنتي بريئه فعلا
غرام شالت ايديها و بصتله لقت وشه خلي من المشاعر اكن شخص غريب عنها:ـ انت جاي هنا علشان تحقق معايا... خالتي كانت تعبانة و لازم تسافر ف محبتش تكون لوحدها انا مش فاهمه بتتكلم عن اي اطلع بره و بالسلامة علشان زى ما انت شايف الوقت اتاخر و عايزين ننام تمام تصبح على خير
غرام قامت و لسه هتسيبه مسك ذراعها و اتكلم بصوت ارعبها:ـ لم بكون بكلمك توقفي باحترام و تتكلمي ساااامعة
اتنفضت من صوتها هزت راسها بهدوء كمل بهدوء منفي تماماً الغضب الى جوه:ـ مين دا الطفل الى جوا ابن مين ... ابني
غرام بسرعة و خوف ممزوج بصرخ:ـ لاااا لا مش ابنك مش ابنك لا لاني مش بخلف للاسف عندي مشكلة و مش هينفع اكون ام بص انت تطلاقني و تتجوز و تشوف حالك و لو اتجوزت معنديش مشكلة طلاقني و روح شوف حالك مع ملك
سلطان بفحيحي:ـ هى كلمة واحدة الواد الى جوا دا ابن مين و متكذبيش لان حسابك تقل عندي لو كدبتي في حرف اوعدك انكي مش هتشوفيه حتي في نومك
سبها بغضب و قعد حط رجل على رجل و قال بهدوء:ـ انا هنا مش علشان احقق معاكي انا هنا علشان اسمعك بصفتي ابنك عمك و جوزك و انا دوري في شغلي ان ادور على الحق اقعدي يا غرام اقعدي
غرام قعدت و هى مش فهمه ولا فاهمه الى بيحصل
سلطان:ـ ايه الى حصل لدرجة انكي اتشنجتي و اتخنقتي مع جبرية سامعك
غرام بابتسامة وجع:ـ و هيفد باي بقا يا ابن عمي مانا مهما قولت مش هيفيد لانها ماتت و انك مش هتصدق مش هتصدق ان بسبب امك انى عيشت محرومة من امي و اخويا الى في كل مرة اقع في مصيبة محدش بيبقا على بالي غيره بس فين لؤي امك الى عايشة دور بنت البلدة زقت الشغالين علينا كانت بتحط لاخويا دواء غلط بتبدله يعني لحد ما مات بهبوط مش ميت غرقان و خلت الشغالة تخون..ها مع ابويا في اوضتها خلت امي تبان انها خاي..نة في عين ابويا ازاي بقا اتفقت مع وائل ربنا يرحمه ما هو مات بالسرطان المهم اتفقت مع الشغالة انها تحط لامي مخ..در في القهوة بتاعتها لدرجة ان امي كانت فاكرة انه امين خليته يعت..دي عليها و المخدر دا كان عمل لامى شلل حركي مؤقت علشان متعرفش تدفع عن نفسها و طبعا مكنش فيه حد في الفيلا غيرنا امي كانت مريضة مذلة صدمتها في موت لؤي موجودة تخد الكبيرة امك السبب ان زينب تفضل من غير جواز خليت الشغالين يمشوا يتكلموا عليها بالسوا ليه بقا لان يوم كتب كتابها حصلت حاجة افظع بكتير اكتشفوا ان عمتي حامل و دا بفضل امك و الدواء الى بتخلي الشغالين يحطو ليها علشان يبان الحمل عليها... اما ميسون بقا ف ايوة ان الى حطيت ليها المخدرات في عربيتها برضو كان ليلة الحادثة للاسف طالعت منها ف قررت انى ابوظ ليها شغلها و نجحت في كدا ليه بقا لانها كانت عارفه ان امي بتحب ابويا جدا و انها مش في وعيها ف تعمل اي تتفق مع وائل زفت علشان يروح لامي ما امين مش بيرجع البيت بدري عارفه انها مش في كامل عقلها و برضو غدرت باختها و لم كبرت و هتجوز زقت صحابي عليا واطيين بعوني بسرعة قبل الفرح باسبوع فجأة كدا اشوف نفسي في أوضاع زبالة صور مفبركة و شخص زبالة لان كنت في السكن و الحمدلله محدش صدق وقف معايا بعد فترة كان يوم الفرح فجأة يموت الا اي كان واخد جرعة كبيرة من الهيروين و عمل حادثة بسببه عارف يعني اي لم خالتك الى بتثق فيها تعمل كل دا فيك انا انغدر بيا كتير اوى حتي من ابويا لو مش مصدق روح اسال عمتي و عمي و الشغالة ذات نفسها
سلطان:ـ لؤي ابن مين
غرام:ـ يوم الحادثة عرفت انى حامل كنت عملها مفاجأة ليك بس حصل الى حصل ف خوفت منك
سلطان بصدمة:ـ خوفتي مني انا يا غرام
غرام بدموع:ـ غصب عني كل الأدلة ضدتي مكنتش هتصدقني ف خوفت و هربت كل مرة ببقا عايزة اجري عليك و اقولك بس خوفت و لم ظهرت دلوقتي بقت خايفه اكتر لانك هتعقبني بيه هتخده مني هتحرمني منه زي ما انحرامت من حاجات كتير انحرمت أن أعيش حياة طبيعية زى الناس دا مش سبب كفي انى اهرب منك اتكلم يا سلطان ررد
سلطان حط المسدس على التربيزة دخل خد لؤي و خرج
فى مصر
الدكتور:ـ للاسف يا ميسون هانم
ميسون:ـ للاسف اي اتكلم يا دكتور
الدكتور:ـ التحاليل و الاشاعات الى قدامي بتقول انكي عندك سرطان في الرائية للاسف في اخر مرحلة
ميسون بصتله بصدمة و وجع و الدموع محبوسة في دموعها
فى روسيا غرام مسكت المسدس بتردد و ايد مرتعشة مسكته و حطيته في جبينها و...
•تابع الفصل التالي "رواية سلطان و الغرام" اضغط على اسم الرواية