رواية سلطان و الغرام الفصل السابع عشر 17 - بقلم عائشة الكيلاني
غرام بايدينا مرتعشة مسكته و حطيته في جبينها سلطان دخل بلهفة على اخر لحظة شد منها الم.سدس واحترافية و لاول مرة سلطان يمد ايده على غرام ضرب.ها كف مسكها من دراعها و قال بفحيح:ـ اتجننتي يا غرام اتجننتي عايزة تموتي نفسك عايزة تموتي كافرة لدرجة دى حياتك و ابنك رخاص عندك عايزاه يعيش زى ما عيشتي انطقي اي الى جرالك انا فعلا غلط لم سبتك لشيطانك كنت بحسبك قوية و اذكا من كدا
غرام:ـ امشي امشي و سيبني في حالي
سلطان بص لابنه:ـ انا مش ماشي من هنا غير و انتوا معايا خمس دقائق تجهزي فيهم نفسك انا حاجزت اول طيارة اخلصي يلا انا على اخري ف انجزي انتي هتنحي يلاا و اياكي اشوف شعرية باينة من شعرك سااامعة
غرام اترعبت من صوته جريت غيرت هدومها و اتصلت بماجي و قفلت الشقة و مشيت معاه دا كله و سلطان شايل لؤي و بيبصلها بغضب و حزن عليها و منها و على حالهم
بعد ساعة في بيت رؤؤف و زينة
زينة قعدت جانبه:ـ طب انا عملت اي لكل دا ما هو حقه يعرف و كدا هيعرف و كدا هيعرف
رؤوف قفل الاب توب ببرود و وشه خلي من التعبيرات :ـ انا سبق و قولت ان الموضوع مش يخصك ليه بتحبي تدخلي في كل حاجة انتي غبية و بوظتي كل حاجة ايه الارف دا
رؤوف قام بملل و ضيقة زينة حطت ايديها على قلبها و هى بتحاول تمنع دموعها و قلبها الى سامعة صوت تكسيره :ـ كلامك صحيح يا امي رؤوف مش شبهي انا بغلط للمرة المليون فعلا تصرفت بغباء
دخلت اوضة الاطفال:ـ الو يا عمتي
زينب:ـ الو يا زوزو يا حبيبتي عاملة اي وحشتيني اوي
زينة بوجع:ـ انا محتاجلك اوى يا عمتي مش لقية حد يفهمني انا عايزة اتكلم معاكي نفسي اتكلم معاكي زى زمان
زينب:ـ هتجي امتي تعالي البسي و تعالي
زينة:ـ تمام يا عمتي
زينة قفلت مع زينب و راحت لرؤوف الى كان بيسمع كلامها مع عميتها عن طريق الفون لانه بيراقبها في كل تحركاتها الفون
زينة بهدوء:ـ عمتي تعبانة و لازم اروح اشوفها
رؤوف بصلها بشك و حيرة:ـ مممم اجي اخدك الساعة كام
زينة:ـ ممكن ابات عند ماما و انت بات عند مامتك مش شرط ارجع في نفس اليوم و بعدين انا ابويا وحشني
رؤوف ببرود:ـ تمام روحي اجهزي
زينة راحت جهزت نفسها و راحوا البلد بعد ساعات سلطان و غرام وصلوا و كان الكل في انتظارهم معادة امين
فى اوضة زينب
زينب حضن زينة الى منهارة في البكاء
غرام ببكاء:ـ دا مش سلطان سلطان اتغير اوى بقا قاسي
زينة بانهيار:ـ بيشك فيا يا عمتي مراقبني في كل تحركاتي حتي الموبايل دا واخد باسورد الموبايل و الاكونت... م مرة كنت بنضف ألفاظه اتكسرت بالغلط فجأة لقيت فيها كاميرة مراقبة حطيتها في الصالة و امو متتعامل معايا على انى ضرتها دى بتكلمني وحش اكني متاهمة و هو الحكاية على هواه طب طلامة مش بيحبني ولا عايزني اتجوزني ليه يا غرام ليه اتجوزني يا عمتي ردو عليا ارجوكم انا بفكر اولع في نفسي و اخلص انا مبقتش قادرة
غرام بتسمع بصدمة و صمت زينب بتحاول تهديها
زينب:ـ رجالة عايزة الحرق متعمليش في نفسك كدا اكيد مش قصدهم
زينة:ـ انا خايفه اقول لمحمود خايفه اطلق دلوقتي الناس يقول عرف عنها مصيبة أو اتكشف انها زى بنت عمها طب شمس غلطت انا ذنبي اي اعيش في رعب و اعيش بذنبها و ابويا مش ناقص ولا امي كمان و محمود مجنون
غرام بتفكير:ـ سبي عليا الطالعة دى هربهولك اما وريتهم ميبقش اسمي غرام اهدي و امسحي دموعك
بعد وقت في بيت محمد في اوضة زينة
اميرة حضن زينة و بتقرا القران و هى بتمشي ايديها على شعرها زينة مغمضة عيونها:ـ خليكي جانبي ارجوكي نفسي انام في حضنك و تحكلي قصص زى زمان
اميرة بابتسامة:ـ انتي مكبرتيش اوى ماشى يا ستي هحكيلك قصة
زينة:ـ الا قوليلي يا امي هو انتي بتحبي ابويا ولا اتجوزتيه غصب و بابا كمان اتجوزك غصب ولا بيحبك.. طب عمي طلامة بيحب لارا عمل فيها كدا ليه و ازاي سكيتو ازاي مجبتوش غرام تعيش معانا و ازاي سكت على ظلم جبرية لعمتي ازاي يا امي
اميرة غمضت عيونها:ـ ابوكي اصغر اخواته اتجوزنا صغيرين و ايوة يا ستي ابوكي بيحبني و الا مكنش كمل معايا مفيش حاجه اسمها غصب كله الا الجواز لازم يكون مبني على المودة والرحمة و الحب ابوكي كان في حالو مش عايز غير يكون في حالو و جانب الحيط زينب ياما حذرتها من جبرية بس هه مراياتها كانت عامية جدك مات و كل واحد بقا في طريق عمامك اخترو الحرام عكس ابوكي ياسين دمر مال جدك ضيعو في طريق غلط و امين كمان بس مال حالو اكتر ام لارا ماتت كانت بتحاول تشده من الغلط بس معرفتش ماتت يا حبة عيني و سابت غرام الى محدش يقدر يخد من ابوها أو خالاتها في الاخر بقت في مدرسة دخلي انا كنت عارفه ان دى عملت جبرية بس كتمت في قلبي و سكت لان زينب مستحيل تصدق ولا ياسين جدتك ماتت بقهرتها زينب عشت في صدمة و من هنا عشت عمتك عمرها في سواد احنا مش وحشين ولا سلبيين يا حبيبتي بس كله عارف طريقه و الصح من الغلط هما ياما صدونا يعتبر سلطان العاقل الى فيهم مالك زعلانة ليه
زينة بابتسامة:ـ مفيش زهقانه شوية خليكي جانبي متقوميش ماما هو هيجر حاجة لو اطلاقت
اميرة بهدوء:ـ لو دا هيريحك اعرفي انى انا و ابوكي اول من هيدعمك في قرارك و في داهية الناس نكد عليكى ابن مشيرة كنت متوقعه خالته ميسون و امو مشيرة هيطلع اي بذمتك
محمد دخل:ـ اي الحب دا كله
زينة بمرح:ـ مقدرش استغن عنك تعال يا حبيبي
محمد قعد جانبهم و قعدوا يضحكوا و يتكلموا زينة زى العادة حست بالأمان وسط اهلها و حبهم ليها
فى القصر في اوضة سلطان
غرام قعدة بتحاول تنايم لؤي و تسكته:ـ خلاص يا حبيبي حقك عليا نام بقا اااع سيب شعري يا حيوان
غرام نيمت لؤي و نامت هى كمان بس صحيت تانى
غرام:ـ انت كنت فين كل دا قلقتني عليك
سلطان بصلها و مردش عليها غير هدومه و راح نام
غرام بعصبية:ـ انا بكلمك على فكرة ف قوم و كلامني زى ما بكلمك ايوة غلطت بس علشان كنت خايفه عليك و على ابني ارحمني و بعدين انا مجرمتش
سلطان ببرود:ـ من هنا لحد ما اعرف مين الى عمل كدا تخرسي خااالص و مسمعش صوتك حسابك جاي بعدين دلوقتي مفيش كلام بينا غير عن لؤي تصبحي على خير
سلطان لف وشه بغضب غرام بصت عليه بحزن و ندم و الدموع في عيونها
تاني يوم في بيت محمد
فى التواليت
زينه بدموع:ـ لا مستحيل مستحيل انا مش عايزاه مش عايزاه دا مجنون مش طبيعي مستحيل اكمل معاه اعمل اي
اميرة:ـ زينه انتي كويسة يا حبيبتي
زينة بدموع:ـ لا يا ماما مش كويسة
زينة خرجت و اترمت في حضن امها و انهارت في البكاء مش عارفه تفرح ولا تحزن:ـ انا حامل يا ماما انا مش عايزة الطفل دا مش عايزة اكمل معاه ارجوكي ساعدني انا لازم اجهضه في اسرع وقت
فى الوقت دا لارا فتحت الباب و بصتلها بصدمة و بعض الغضب
فى القصر سلطان بيدور على الفون بتاعه
غرام بهدوء:ـ اتفضل
سلطان بصلها و خد الفون و متكلمش كان هيمشي
غرام:ـ طلاقني
سلطان بصلها و......
يتبع
يا تري غرام عايزة تطلق ليه و لارا هتعمل اي مع زينة
و الى جاي دماررر
البارت ـ السابع عشر
سلطان و الغرام
عائشة الكيلاني
•تابع الفصل التالي "رواية سلطان و الغرام" اضغط على اسم الرواية