رواية ظلم و انتقام الفصل التاسع عشر 19 - بقلم فرح احمد
روايه_ظلم_وانتقام
البارت التاسع عشر 💫
في الصعيد كان الدنيا ليل وكان مؤمن راجع من القاهره ومش عارف هيقول لمريم حاجه ولا لا دخل القصر وكان الدنيا هاديه عن الصبح وافتكر مريم وهي بترقص بس استعاذ من الشيطان وطلع الاوضه بتاعتو
في أمريكا
البوص؛ تمام اوي اللي حصل لحد دلوقتي كده القضيه اتقفلت المهم ابنها حاطين عنيكو عليه
مجهول: احنا حطين عنينا عليه يا بوص متقلقش
البوص :اوعو يغيب عن عنكو
مجهول ٢: تمام
في مكان آخر عند بيت عمار
قاعد بيكلم مامتو
عمار: انا حاسس ان معاذ مش بخير عايز اتواصل معا بس المشكله الفون بتاعو مقفول انا هحاول اتواصل مع حد في القاهره واسألوا عنو
ومع صباح يوم جديد
كان البيت مليان فرحه والكل فرحان جدااا وبيجهزو لبليل
مريم: يعني وافق الحمد لله والله أدهم ده طلع محترم وانتى ظلما
شيماء: يختي وافق علشان مؤمن كان قاعد وحسيتو غمزلو انتي قولتي لمؤمن حاجه
مريم: لا ولا اي حاجه المهم انو وافق هتيجي امته
شيماء: انا هركب اهو ومسافه الطريق بلظبط وهكون عندك يلا سلام
ونزلت مريم لتحت وكان الكل بيجهز الاكل والبيت وهدير كانت في الاوضه فوق بترسم حنه
والرجاله برا بيدب،حو العجول وكان الكل فرحان
ومريم عجبها الجو والفرحه اللي موجوده في المكان اوى
في أمريكا
كان عمار واسراء وأمل قاعدين بيفطرو واسراء بتساعد امل علشان تعرف تفطر
وكان عمار قاعد معاهم اليوم ده واخده اجازه
وبعد الفطار امل نامت ونزل عمار واسراء لتحت
واقعدو يتكلمو شويه علي امل
عمار :اسراء انا اسف علي اللي حصلك يوم متأخرت
اسراء بصت بستغراب
عمار: واسف مرا تانيه اني سمعتك غزب عني وانا داخل الاوضه
اسراء بهدوء: لا عادى ولا يهمك مش فارقه
عمار :هو ممكن اعرف هو مين جوزك يعني ولا ابوكي
اسراء: باين مدام امل بتنادي وسابتو ومشيت
عمار فهم انها بتغير الموضوع واحترم رغبتها
في القسم كان أمير بيقنع هاجر تحكيلو اي اللي حصل وهي بردو بتقول انها اللي قتل،تها
أمير بعصبيه :لا مش انتي انا متأكد
هاجر بعصبيه وزعيق: وانت متأكد لي كنت تعرفني منين علشان تثق اني مقتل،تهاش وبعد ازنك سبني في حالي واخرج برا بقه وملكش دعوا بيا تاني
في الصعيد شيماء كانت وصلت واتعرفت علي العيله ورحبو بيها جدااا وهي خدتت عليهم اوي
كانت الاغاني مليا القصر والرجاله برا بترقص بلعصيان والفرحه باينه علي وجههم
والحريم جوا بترسم حنه والكل فرحان والبنات عملين يرقصو ويهيصو اليوم خلص بتعب علي الكل نامو مهدودين
في آخر اليل كان أمير بيحاول بيدخل شقه ناهد وهاجر علشان يمكن يعرف السبب
ده
دحل وقعد يدور في البيت كلو وملقاش حاجه كان عند الباب وخلاص هيخرج لفت عينو ورقه مرميه في الزباله جبها وكان مكتوب فيها
لو مقولتش انك اللي قت،لتي ناهد يبقه قولي علي ابن عمتك يارحمان يارحيم وشوفي بقه هي كانت اصلا بتوصيكى عليه ازي بقه فكرى لحد بكره لو منفزتيش يبقه جنيتي علي نفسك وعلي ابن عمتك كمان
أمير :مين دول وازي ناهد عندها ابن ومظهرش في التحقيقات وخد الجواب وروح
في نهار جديد كانت ليله دخله هدير وإبراهيم
وكانو من الصبح في الكوافير
أمير راح لهاجر وقالها علي اللي لقه في الشقه
هاجر بصدمه: انت ازي تعمل كده وبتدخل البيت من غير أزني
أمير :المهم اللي لقيتو واللي عايز افهمو منك دلوقتي اي اللي مكتوب في الجواب ده وازي ناهد عندها ابن ومظهرش في التحقيقات
هاجر لقت انها لازم تحكي لامير كل حاجه تعرفها يمكن يسعدها :لان ناهد ولدتو في أمريكا وسابتو لوحده تربيه علشان تبعدو عن اذي اخوها لانها كانت خايفه عليه وبعد ما اخوها مات قالت تجيب ورثها الأول وبعد كده ناخدني ونعيش كلنا في أمريكا
أمير :يعني تفتكرى اللي بيعمل كده حد من ولاد عمك
هاجر: مش حاسه انهم لان معاذ كان في السجن وعمار اتنازل عن كل حاجه وخد مامتو وسافر اكيد في حاجه تانيه وانا مش عارفها
أمير: انا هحاول اعرف الجواب ده منين لحد الحكم مايتنفذ وإنشاء الله اعرف اعمل حاجه قبلها
جيه اليل وراح مؤمن وإبراهيم يجيبو البنات من الكوافير
مريم :اللهم بارك حقيقي انتي في منتي الجمال انهارده ياروحي
عزه: بجد اخويه واخد حته من القمر اللهم بارك
هدير :بجد يابنات حلوه يعني شكلي حلو
البنات زاي القمر
دخل إبراهيم ياخدها اتصدم من جملها
ابرهيم: اي الحلاوه دة بسم الله مشاء الله زاي القمر ياروحي وخدها وخرج وكل ده ومؤمن مركز جدا مع مريم ومريم هتموت من الكسوف وكانت عزه متابعه نظرتهم ومتغاظه جدااا
وحضرو الفرح وكان الكل مبسوط وخلص الفرح علي اللي متغاظ واللي فرحان
إبراهيم: انا مش مصدق ان انتي معايا في مكان واحد بجد
هدير بكسوف: بس بقه يا ابرهيم متكسفنيش
إبراهيم: مبسوطه ياهدير
هدير بكسوف: اوي يا حبيبي اوي
في أمريكا
عمار ازي كل ده حصل من غير معرف حاجه انا هنزل مصر قريب جدااا وانت خد بالك منو بالله عليك ياصاحبي لحد ماجي انا هحجز علي أقرب طياره
معلش بقه البارت صغير بس هعودكو في بارت بكرا♥️
بقلم_فرحه_احمد
•تابع الفصل التالي "رواية ظلم و انتقام" اضغط على اسم الرواية