رواية ليل الفهد (كاملة جميع الفصول) حصريا عبر دليل الروايات بقلم مريم وليد
رواية ليل الفهد الفصل الاول 1 - بقلم مريم وليد
في منزل بسيط في منطقه للطبقه المتوسطه تتململ بطلتنا من الرنين المزعج لها تضع الوساده فوق رأسها وتحاول تجاهل الرنين المستمر لتكمل نومها لاكن كان يبدو ان المتصل له رأي اخر تفتح عينها وتتحرك وهي تتأفف لتلتقط الهاتف من الكوميد التي بجانب السرير فتجدها جارتها وصديقه طفولتها فتحيه علي الاتصال لكن صديقتها لم تعطي لها فرصة للحديث
لينا:
ينفع كدا يست هانم برن عليكي بقالي كتير بس الهانم نايمه ولا حاسه بحاجه طب والله بتهزري يا ليل هو مش المفروض عندك مقابله شغل النهارده وانتي ولا عل...
فقاطعتها ضاحكه:
ايه اهدي كدا وخدي نفس كدا شهيق زفير وبعدين ياست لين مش هروح مقابله النهاردة عشان الشركه اللي اخدت منها ميعاد المقابله كلمتني امبارح وعرفتني ان الوظيفه اتاخدت يعني بح
واكملت بتنهيدة:
وبعدين انتي عارفه اني مش متحمسه للشغل اصلا عشان انتي مش هتقدمي معايا
ردت لينا بمرح:
يستي انتي واحده غاوية تعب وفرهده من اولها طب ناخد فتره راحه حتي بعد التخرج والدح اللي كنا فية
ضحكت ليل علي كلام صديقتها وردت موضه وجهة نظرها:
يبنتي فترة رايحه ايه لا طبعاً احنا لازم ندور علي شغل عشان ناخد خبرة اكتر ومتنسيش اننا واخدين الاربع سنين امتياز يعني فرصه شغلنا كبيرة غير الكورسات اللي كنا بناخدها قبا كدا في الاجازات وبعدين مش احسن من قعدتنا في البيت كدا
اردفت لينا:
طب تمام هشوف كدا واقلك المهم قومي كدا وافطري وتعالي نقعد مع بعض لحد ما نشوف هتعملي ايه في حكايه الشغل دي
نهضت ليل من السرير حتي تبدأ يومها...
༺༻༺༺༺༺༺༻༻༻༻༻༻
في مكان اخر حيث المنطقه الراقيه للطبقه المخمليه في شقه في ناطحه السحاب في غرفه تتميز بطابعها الاسود مثل قلب صاحبها يستيقظ بطلنا ذو الوسامه القاتله وبجانبه فتاة لا يستر جسدها غير شرشف السرير لينظر لها بإحتقار فيتركها ويتجه الي الحمام لياخد حمامه الصباحي ويخرج يلف منشفه حول خصره و بالمنشفي لتظهر عضلات بطنه السداسيه ويضع واحده اخري علي رقبته ليجفف خصلات شعرة
وجد الفتاة نائمة كما هي فناداها بصوته الرجوله الحاد:
انتي يبتاعه انتي
انتفضت الفتاه اقصد العاهره من نومها علي هيئته المثيرة تلك وكانت هائمه به ولكنه نهرها بصوته الرجولي الحاد
الغاضب:
انتي ازاي تنامي هنا وممشتيش بعد ما انا نمت ليه ازاي تتجرائ وتنامي جمبي قومي اخلصي البسي الهلاهيل بتاعتك دي وقومي في داهيه من هنا
قدامك ربع ساعه لو مخلصتيش هرميكي زي ما انتي كدا اخلصي يلااااا
ارتفع صوته في اخر كلامه معها
افاقت من هيامها به بعد ان نهرها غاضبا فأسرعت بخوف تلملم ملابسها اوي شبه ملابس التي كانت ترتديها امس خائفة من ان ينفذ تهديده لها فعلا فهي تعرفه ان سوف يفعلها حقا اعطاها قبل خروجها مبلغ من المال فهذا هو عملها اخذت الاموال واسرعت هاربة من وكر الفهد اما بطلنا فأكمل ارتداء ملابسه وكادا ان يلبس قميصه الاسود قبل ان يقاطعه رنين هاتفه من صديقه مجيبا علي صديق عمره قائلاً بصوت هادئ بارد: عايز ايه
رد صديقه عمر بمزاح:
ايه الناس بتقول صباح الخير او صباح الفل لواحد قمر ومز زي او حتي الو دايما "ايه عايز ايه "دي حرام عليك هتشلني ببرودك ده وبعدين احمد ربنا اني مستحملك يا تلاج...
قاطعه رادفا بحنق من ثرثرة صديقه قائلا: عمر اخلص عايز عايز ايه انا لسه صاحي ومش فايقلك
قهقه عمر علي سرعه غضب صديقه:
خلاص يعم فهد المهم قلت اكلمك عشان متتاخرش عشان عندنا اجتماع مهم بخصوص المناقصة الجديده وكمان في مهندسه معادها النهارده تبع شركه سليم السيوفي وهنقابلها سوا ونتناقش في الشراكه بتاعت الكومبوند الجديد
اردف فهد ببردو: انا من امتي بتأخر علي الشغل المهم انا هنزل من الشقه وبعدين هروح الفيلا اغير هدومي واجيب شويه ورق وبعدين هاجي فقابلها انت لحد ما اجي يلا سلام اغلق الخط في وجه صديقه كالمعتاد بينما عمر يحدق في الهاتف بزهول:
يابن ال ****يقول في وشي ايه ده متفاجئ ليه ما هو علي طول كدا اصلا كله رايح
نزل فهد وركب سيارته وتجه الي القصر بسرعه كبيره.
༺༺༺༻༻༻
خرجت ليل من غرفتها بعد ان ارتدت ملابسها وادت فرضها لتجد والدتها تنضف البيت فتمشي بهدوء وبدون اصدار صوت لتقول فجأه بصوت عالي:
صباااااحو يا شوشو
تنتفض الام بسبب مقالب ابنتها التي لا تنتهي منها
صارخه:
فيه ايه علي الصبح يا حيوانه انتي خضتيني مش هتهدي غير اما اتجلط منك
احتضنتها ليل ممازحه:
ايه يا شوشو بهزر معاك يا جميل يا قمر انت وبعدين مصحتنيش من بدري ليه
انهت كلامها موجه سؤالها الي والدتها عائشة فقالت الاخيره بهدوء شديد:
مش قلتي انك مش هتروحي المقابله عشان الوظيفه اتاخدت اقعدي يلا علي ما اجبلك الفطار
انهت كلامها وتوجهت الي المطبخ لوحيدتها حيث انها انجبت صبي ولكنه توفي عندما اكمل السنه بسبب حمي شديده لم يتحملها طفل في سنه واتاخرت حتي انجبت ليل ولم تستطيع الانجاب مره اخري بسبب مشاكل في الرحم بعد ولادتها ل ليل وقد طلبت من زوجها ان يتزوج مره اخري حتي ينجب خصوصا انه كان يريد صبي ولكنه رفض لانها حبيبته ولم يريد الانجاب سوا منها فقط
ليل:
اومال بابا فين يا شوشو
فردت والدتها:
راح يزور واحد صاحبه تعبان وقال اهو اتمشي شويه بدل قاعدة البيت انتي عارفه انه مبيخرجش كتير من ساعة ما طلع علي المعاش
همهمت ليل بتفهم فوالدها مريض قلب لا يخرج كثيراً فيخافون عليه من الاجهاد انتهت تناول طعامها واردفت ليل لوالدتها:
طب يا شوشو انا رايحه اقعد مع لينا شويه عشان نشوف هدور علي شغل امتي
ردت عائشة: ماشي يا لي لي وابقي هاتيها معاكي تتغدي معانا بدل ما هي بتتغدي لوحدها كدا
اردفت ليل بإبتسامه بسبب طيبه قلب امها وحنانها علي لينا حيث انها تعتبرها مثل ابنتها وهي من قامت بتربيتها: ماشي ياست الكل
وتوجهت ليل الي لينا
~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~
تقف سياره حديثه الطراز بعد ان كانت تسير بسرعه عاليه مبسبس صوت عالي اثر احتكاك الاطارات بالطريق اسفلها فيترجل منها فهد ويدخل قصر شديد الفخامه
ولكن مهما كان فخم وراقي فهو بارك اثر الوحده التي يعيش بها فهو يعيش بمفرده ولا يوجد سوي الخدم الذين يعملون في القصر يصعد الي جناحه ذو الطابع الرجولي واللون الاسود
وبتردي ملابسه الرسميه السوداء التي تشبه حياته
ويأخذ اوراق عمله ويتجه ف يركب سيارته ليصل لمقر شركاته الشركه الام ولم يتناول شيء فهو قليل الاكل بسبب وحدته يصل الي شركه بعد قيادته المتهوره وراء اسطول من الحرس فهو لديه اعداء كثيرة يتجه الي مدخل الشركه بهيئته الخاطفه للانفاس فيتوقف الجميع احتراما وخوفا فيدخل الي الشركه وسط همسات الاعجاب والهيام والغيرة والحقد عليه ولكنه لا يعير هذا اهتمام ويتجه الي المصعد الخاص فقط به ويتجه الي الطابق الثلاثون ليفتح المصعد ليدخل فتقابله سكرتيرته نفين بإبتسامة قد تكون ساحره لكل الرجال لكن هو لا تهتهز به شيء مع الميكب الصارخ الذي تعطي به ملامح وجهها وشعرها الاشقر وعينها الزرقاء الامعه وملابسها التي تكاد تسترها فكانت ترتدي
وتحاول بشتي الطرق من وقت توظيفها لفت نظره لها فقط فمن لا تسعي الي فهد الالفي بوسامته وثروته ولكنه يعلم كل هذا اذا لا يعطي لها بالا
تردف نفين بصوت تحاول جعله رقيق: صباح الخير مستر فهد
ولكنه تجاهلها واردف ببرود ونظره غامضة:
هاتيلي قهوتي وجدول اعمالي وتعالي ورايا يا نفين ودخل الي مكتبه تركها تغلي من الغضب بسبب تجاهله لها ومعاملته لها بهذة الطريقه ولكن لحقت به لتخبره بشئ ولكنه فات الاوان دخل الكتب وتفاجئ ب......
༺༺༺༺༻༻༻༻
*نفين* هي السكرتيره الشخصيه لفهد هي فتاه في السادسه والعشرون من عمرها ذات جمال صارخ حيث عينها الزرقاء الامعه والشعر الاشقر ولكن ليس لكل شخص يهتم بالجمال فهي خبيثه لا تهتم سوا الاموال وتحاول ايقاع فهد في شباكها
عائشة ال***هي سيده في الخامسه والاربعون من عمرها ذات شعر اسود وعيون رماديه مازالت تحتفظ بجمالها رغم تقدم عمرها هي طيبه القلب تزوجت من والد ليل بعد قصه حب كبيره ولديها سر تخفيه هي وزوجها عن ليل
༺༺༻༻
نزلت اول بارت عشان خاطر اخواتي حبايبي عاوزه تفاعل حلو عشان اكمل 🥰 انا لسه مكتبتش الباقي والرواية دي عاوزه مجهود كبير مني🤎
قولولي رأيكم بصراحه🦋
•تابع الفصل التالي "رواية ليل الفهد" اضغط على اسم الرواية