رواية رقه و شده (كاملة جميع الفصول) حصريا عبر دليل الروايات بقلم زينب سمير
رواية رقه و شده الفصل الاول 1 - بقلم زينب سمير
-رقـة شوفتي اللي حصل..
دخلت بنت لمكتب فخم جدًا وهي بتجري، قربت من بنت جميلة أنيقة، باين إنها في نهاية العشرينات، حطت الفون قدام عيونها و- صهيب جوزك.. قصدي طليقك ظهر!
رفعت الفون في وشها كان خبر مالي الأخبار مصحوب بفيديو صغير ليه وهو خارج من المطار
'بعد أختفاء غير مسبوق دام لمدة شهرين لعارض الأزياء الشهير وصاحب الماركة التجارية العالمية 'RK' عن أخر عرض له، يعاود الظهور من جديد.. بـ طلة الملك كعادته'
بالفيديو طالع وهو خارج من المطار لابس ترينج رياضي مريح جدًا كأنه بيتمشى في صالة بيته، ومغطي راسه بطاقية الترينج ولابس كمامة ونضارة علشان أضواء وفلاشات الكاميرا..
خطواته سريعة وقوية.. مش ظاهر عليه أي تأثر
رجع لعادته، بارد، هادئ، غير مُبالي..
بعدت الفون عن وشها وببرود- وأنا مالي يادرة؟ ما يظهر! أديكي قولتيها بنفسك.. طليقي..
بصتلها درة بزهول من برودها ولا مبالاتها غير مستوعبة أزاي حالهم خلال شهرين بس بقى بالشكل دا
أزاي بقيت باردة زيـه كدا ونسيوا حبهم لبعض؟
- لو خلصتي اللي جاية علشانه روحي كملي شغلك
هزت رأسها بتعجب وخرجت
بينما سندت رقـة راسها على كرسيها وهي بتبص للسقف بشرود..
فاقت منه على رنـة فون مميزة حفظاها على ظهر قلب، أتوترت من غير ما تحس وهي بتمسك الفون وتبص ليه، زي ما توقعت صاحب الأتصال.. هـو.
أخدت لحظات طويلة تبص للرقم بحيرة قبل ما تاخد نفس طويل وترد بصوت خرج متوتر من غير ما تحس- ألو..
جالها صوته البارد- عايز أشوف ابني
بسخرية- ابنك.. لسة فاكر أن عندك ابن دلوقتي؟ بعد شهرين ولا فكرت فيهم تسأل عنه ولا عن أخباره؟
- حاجة متخصكيش، الولد فين؟ قاعدة في بيت أهلك ولا شقتك؟
أسئلة متناورة، عارفة طريقته لما يكون عايز يعرف حاجة من غير ما يبين،
أهتمامه..ضيقه، غيرته!
ببرود مستقصداها- في شقتي.. لوحدي
صمت طويل جالها من الطرف التاني للحظات قبل ما صوته يجي ببرود- بالليل هبعت حد ياخده، هيقعد معايا يومين
صرخت بفزع- لا، دا مكنش أتفاقنا ووعدك ليـا
بسخرية مريرة- أي وعود دي يارقـة؟ مفيش وعود بتتحقق، وبعدين انا مقولتش هاخده منك، الولد وحشني وهقضي معاه يومين
كمل بتحذير- أعتقد عرفتك قبل كدا شروطي علشان يفضل معاكي دايمًا، وطول ما أنتِ مخالفتهاش مش هتحتاجي تقفي قصادي
ضمت شفايفها بضيق وغـل وهي بتسمع كلامه، لسة زي ما هو.. مسيطر.. متحكم في اللعبة اللي ما بينهم
لسـة هي مجرد تابع!
قفل معاها وهي بتضحك بسخرية، بتفتكر لما أتعلن خبر جوازهم للكل أزاي التعليقات كانت مجنونة، عن أزاي رقـة الجّمال بعنفوانها وقوتها وسيطرتها وشدتها تتجوز واحد زي صهيب فاروق، الشاب المشاكس اللامبالي العابث، قطبين مستحيل يتجمعوا
الكل أقر إن كفتها مايلة في الجوازة دي، وهي المسيطرة
كلهم ليهم القشرة الخارجية بس، هي بس اللي عاشرته..
عارفة قوته.. شـدته.. قسـوته!
أتنهدت وهي بترجع تبص للسقف بشرود وبتفتكر أزاي وأمتى بدأت حكايتهم..
من أربع سنين:
كان جنونه زايد الضعف، وعبثه ملوش أخر، صهيب فاروق، شـاب في منتصف العشرينات، أشهر عارض أزياء في الوطن العربي، بدأ صيته يعلى على الصعيد العالمي، بوجه وسيم مثالي، وجسد رياضي مثالي، ملامح وشـه تمزج بين الجمال الأوروبي التابع لأصول والدته والحدة والكاريزما المصرية اللي واخدها من والده..
التفكك في تربيته خلاه مزيج بين الثقافتين العربية والأجنبية،
شاب بتتهاتف عليه شركات الموضة والأزياء، بتتهاتف عليه وكالات الأعلان، الشاب الذهبي في العصر الحالي..
كانت درة بتقرأ التقرير عن شخصيته لرقـة الجمّال وريثة شركات الجّمال..
كملت درة بأعجاب- صدقيني هينفعنا جامد يارقة في الحملة الإعلانية اللي هنعملها
- بس أحنا شركاتنا ملهاش دخل بالأزياء!
- مش مهم، وجوده لوحده فارق.. وافقي بقى
بصتلها رقة بنص عين و- أنا عارفة أنك بتعملي كل دا علشان عاجبك
بصت درة للتـاب اللي في إيدها اللي عليه صورة ليه وبتغزل- بذمتك في حد ميعجبوش القمر دا؟
بص رقة لصوته، كان قاعد على كرسي وبيبص للكاميرا بطريقة شافتها هي ' مايعة ' وبإشمئزاز- بذمتك عاجبك فيه أي دا؟ دا تحسيه عيل طري كدا وملزق..
إتنهدت بعدها بصوت عالي و- بس للأسف عنده شهرة وتأثير كبير هيفيدنا فعلًا، حدديلنا معاد مع وكالته أو مدير أعماله
درة وهي بتبصلها بسعادة- يعني وافقتي؟ حالًا هكلمهم
****
في وكالة إعلان كبيرة جدًا واقف صهيب في أستوديو بيصور وحرفيًا المكان كله مفيهوش صوت والكل بيتابع التصوير بإعجاب لحد ما- كـات..
أتنفس الكل الصعداء خرج هو من الأستوديو والهمهات حواليه زي:
- محدش يصدق إن اللي برة الأستوديو دا هو اللي بيكون جواه، حرفيًا بصي ملامحه بتكون مشدودة أزاي؟
- بيبقى ممنوع النفس بس كله يهون والله علشان الحلو دا
- وسامته تشفعله فعلًا، الكاميرا بتحبه ابن الأية
دخل الأوضة بتاعته ودخل وراه فورًا مساعده ومدير أعماله عمار
- كنت هايل ياباشا
مهتمش يرد عليه وهو ماسك فونه مركز فيه وحد بيمسح الميك آب ليه، قرب عمار منه و- مش هتصدق مين كلمني إنهاردة! مجموعة الجّمال، عايزينك تكون الواجهة للحملة الإعلانية الجديدة بتاعتهم ، كدا أنا أبصملك بالعشرة إنك عديت، أن شركات الـ..
ببرود رد- مين الجّمال دول؟ مسمعتش بيهم قبل كدا، وبعدين انا مش فاضي الجدول بتاعي مليان أرفض عرضهم
بصله عمار بدهشـة و- أرفض عرضهم؟ أنت سمعته الأول أصلًا؟ وبعدين شركات الجّمال دي معروفة على المستوى العربي، دي أكبر مجموعة أقتصادية حاليًا يابني أزاي بس مسمعتش عنهم!
هز أكتافه بلا مبالاة، و- حد قالك إني شغال في البورصة؟ مالي أنا ومال الأقتصاد؟
- طيب سيبك من الشركة مش رايحين نتجوزها أحنا، أسمع العرض متأكد هيعجبك
سـاب الفون وبصله و- عمار أنت اللي مرتب الجدول بنفسك، أنا لمدة تلت شهور مش هكون فاضي، وبعد التلاتة هنكون بنجهز علشان نطلق مجموعتنا أحنا الجديدة، يعني أنا مش هكون فاضي لأي حاجة تانية مهما كان العرض مغري أرفضه..
- يابني هتندم، طيب نروح نقابلهم مرة واحدة بس.. نشوق المزة حتى
ضيق حواجبه بتعجب- مزة مين؟
عمار بضحكة إنتصار- كنت عارف أول ما هجيب سيرة حتة طرية في الموضوع هتغير رأيك، رئيسة مجلس الإدارة الجديدة بتاعتهم.. بيقولوا إنها حاجة ولا في الخيال، جمال أية وحلاوة أية، بس رافضة أي صور ليها تنزل في الأخبار، فمش هيكون قدامنا حل نشوفها غير بالطريقة دي..
فضول إنتابه ناحيتها..
مفيش حاجة تقف قصاد صهيب فاروق
اللي عايزه هيوصله.. هيشوفه
خاصةً لو اللي عايزه متمنع، هنا بيزيد التحدي
بتعلى المغامرة
- موافق نقابلهم..
يتبع...
لـ زينب - سمير
•تابع الفصل التالي "رواية رقه و شده" اضغط على اسم الرواية