رواية الجميلة و الوحش كاملة بقلم نونا عبر مدونة دليل الروايات
رواية الجميلة و الوحش الفصل الاول 1
صباحا في بيت بسيط ومتواضع
ويوجد به جنينه صغيره مزروع فيها ورود أشكال وألوان.
في غرفه احلام
المنبهه رن
واستيقظت احلام بابتسامه ك العاده وطفت المنبهه. وقعدت ع السرير
وبصت ع البرواز الصغير ال جنبها ع الكومدينو وكان موجود في صوره مامتها المتوفيه
احلام ابتسمت/النهارده عيد ميلادي ال ٢٥… تميت ال ٢٥ سنه وانتي مش موجوده معايا ي ماما.. وحشتيني اوي. فوق ما تتخيلي. بس انا عارفه ومتاكده انك سمعاني وحاسة بيا.
وباست الصوره وحطتها مكانها تاني
احلام طلعت من غرفتها وراحت غرفه اختها ليليان ذات ال ٨ سنوات علشان تصحيها
احلام /ليليان حبيبتي. اصحى يلا علشان متتأخريش ع المدرسه
ليليان بنوم /امممم.. سبيني انام شويه كمان ي احلام علشان خاطري
احلام باستها من خدها /لاء يلا اصحى… البسي واجهزي ونا هحضر الفطار
ليليان صحيت /اوووف حاضر… انا زهقت من المدرسه دي بقي
احلام ضحكت /صباح الخير
ليليان باستها من خدها /صباح النور
احلام /يلا بسرعه اجهزي عقبال ما احضر الفطار
(احلام كرم ٢٥ سنه ..تمتلك شعر بني مع خصلات بلاتينيه
وعينها خضرا زيتوني
وجسمها ممشوق… فهي حقا جميلة …مامتها توفت من ٨ سنين .. من وقت ما مامتها اتوفت واحلام ال شايله البيت دا. مهتميه ب اختها الصغيره و مهتميه ب اخوها و ابوها ال بتحبهم و بتفديهم بروحها.. هما السند ليها ف الدنيا دي. .. احلام عندها موهبه رسم الازياء.. وحلمها تطلع مصممه ازياء.. مقدرتش تحقق حلمها ده. ف قررت تشتغل ف حاجة تانيه بتحبها ..بتشتغل معلمه رسم في مدرسه .. لأنها بتحب الأطفال جدا. وجميع الأطفال ف المدرسه بيحبوها بسبب قلبها الطيب)
(ليليان كرم . عينها زرقا وشعرها اصفر جميل .. عندها ٨ سنين.. مامتها اتوفت بعد ولادتها بكام شهر.. و احلام كانت زي امها بالضبط. ومحسستش ليليان ب غياب حنان الأم ابدا)
احلام خدت شاور و طلعت وجهزت الفطار وحطته ع السفره
احلام /بابا.. يلا ي حبيبي الفطار جاهز
الاب (كرم) ساب الجورنال من ايده وراح قعد ع السفره
كرم /تسلم ايدك
احلام ابتسمت /بالهنا والشفا ي حبيبي. افطر كويس علشان تاخد الدوا
كرم /ماشى ي حبيبتي
(كرم. في الخمسينات. مراته ماتت من ٨ سنين.. ومن وقتها حصله مشاكل صحيه من كتر الزعل.. وبيتعالج بالأدوية.. أولاده اهم حاجه عنده ف الدنيا دي)
احلام /هو حمزه لسه مصحيش لحد دلوقتي؟
حمزه طلع من غرفته /انا سمعت حد بيقول حمزه… ياااه. الفطار جهز. مش تقولو من بدري يجدعااان
وقعد ع السفرا وبدأ ياكل
احلام ضحكت /كُل ي طفس كُل
كرم /مش تقول صباح الخير الأول
حمزه /صباح الفل ي كرم باشا
كرم /صباح الخير ي اخويا. مش هتروح ع شغلك؟
حمزه /هاكل من الفطار القمر دا ال اختي عملاه. وبعدين هبقي اشوف الشغل.. ولا يرضيكو انزل من غير فطار؟
احلام /لا ميرضناش طبعا
(حمزه كرم . ٢٧ سنه. شعره بني فاتح وعينه بني. )
كرم /مش هتقعدي ي حبيبتي تفطري؟
احلام /لا ي بابا يدوب الحق البس واروح المدرسه.. هبقي افطر اي حاجة هناك
ليليان طلعت من غرفتها بعد ما لبست لبس المدرسه. و ماسكه ف ايدها شنطتها
ليليان /صباح الخير
وباست كرم من خده. وباست حمزه
كرم ابتسم /صباح الخير ي حبيبتي
حمزه /صباح الخير ي لولا
احلام حطت السندوتشات في شنطه ليليان
احلام /هروح البس بسرعه ونروح سوا المدرسه
(ليليان طالبه ف نفس المدرسه ال احلام بتشتغل فيها)
ليليان /اوك
احلام كانت هتمشي بس وقفت تاني /احم.. هو انتو مش ناسين حاجة النهارده
كرم /حاجة زي اي؟
حمزه وهو بياكل /في حاجة ولا اى؟
احلام بصوت واطي /نسيو ان عيد ميلادي النهارده..احم.. لا مفيش حاجة. هروح البس
واحلام مشيت
كرم و حمزه وليليان ابتسمو
و احلام غيرت هدومها وطلعت من الغرفه لقت في تورته ع السفرا و عليه شمع ب رقم 25
و حمزه وكرم و ليليان بيغنو happy birthday to you
احلام بفرحة وصدمه /اي دا؟
حمزه /يلا حالا بالا بالا حيو ابو الفصاد
ليليان /هيكون عيد ميلاده الليله اسعد الأعياد
احلام ضحكت بفرحة
كرم/كل سنه وانتي طيبه ي قلب ابوكي
احلام حضنته /وانت طيب ي بابا ي حبيبي
وطلعها من حضنه واداها هديتها
كرم /اتفضلي هديتك
احلام ابتسمت /شكرا بجد
وفتحتها وكانت سلسله دهب ع شكل قلب صغيره احلام فتحت القلب وكان فيها صوره مامتها
احلام دمعت /دي احلى هديه ف الدنيا
كرم ابتسم ومسح لها دموعها
واحلام ابتسمت ولبست السلسله وباست صوره مامتها
حمزه /معقوله ننسى عيد ميلادك برضو. ي لوما ي مزه انتي.. كل سنه وانتي طيبه
وحضنها
احلام ابتسمت /وانت طيب ي حمزه
حمزه طلعها من حضنها واداها هديتها
حمزه /هديتك
احلام /يتري جايب لي اي
حمزه /ي هل ترى؟ … افتحي و شوفي
وفتحت الهديه وكانت الوان خشب
احلام بفرحه /الله.. الألوان ال كان نفسي فيها… بس دي موجود منها ف دبي بس. جبتها ازاي ؟
حمزه /اتصرفت وخليت حد معرفه يجبهالي من هناك.. اي خدمة علشان ترسمي تصاميمك براحتك
احلام باسته من خده /ربنا يخليك ليا
حمزه ابتسم
ليليان ابتسمت / كل سنه وانتي طيبه ي لوما.. جه الدور ع هديتي انا
احلام باستها من خدها /انتي هديتي ي قمر انتي مش عايزه اي حاجه تانيه من الدنيا
ليليان ابتسمت
والباب خبط
ليليان /هروح افتح
وراحت تفتح بسرعه
وكان ال موجود ع الباب بنت في العشرينات
ليليان ابتسمت /مريم.. عامله اى
مريم بابتسامة /كويسه ي لولا انتي عامله اي
كرم /تعالي ي بنتي اتفضلي
مريم دخلت بابتسامه
مريم /ازي حضرتك ي عمو
كرم ابتسم /بخير ي حبيبتي
مريم /يارب ديما
حمزه/ونا اي شفاف .مفيش صباح الخير ليا
مريم بغيظ/لا مفيش صباح الخير ليك
كرم/الواد دا زعلك ولا اي
مريم/هو مبيعملش حاجه غير انه بيزعلني اصلا
حمزه/ي مفتريه حرام عليكي انا مبعملش حاجه غير اني بزعلك
كرم/بقولك اي مريم دي بنتي زي احلام بالضبط.لو جت اشتكلتي منك تاني انا مش هسكتلك
مريم بابتسامه/حبيبي ي عمو
حمزه/هي بقت كدا
احلام ابتسمت
مريم لاحلام بابتسامه /كل سنه وانتي طيبه ي قلبي. عقبال ١٠٠ سنه يارب وحنا سوا
وحضنتها
احلام ابتسمت /وانتي طيبه ي حبيبتي
وطلعت من حضنها وادتها هديتها
مريم /هديتك
احلام خدتها بابتسامه/تعبتو نفسكم والله ي جماعه
مريم /وحنا عندنا كام احلام يعني
(مريم سمير . ٢٥ سنه. في نفس سن احلام.. هما الاتنين صحاب طفولة من ايام ما كانو صغيرين.. هي و حمزه حبو بعض و مخطوبين)
من جهه اخري
أمام شركة رجل أعمال
رجل الأعمال طلع من الشركة ومعاه ٤ بودي جاردات
وآدم (البطل) واقف بعيد مصوب المسدس ع رجل الأعمال
وضربه طلقه ف نص دماغه ومات
و البودي جارد كانو لسه هيطلعو المسدسات
بس ادم ضرب عليهم طلقه ورا التانيه لحد ما ماتو كلهم
وركب العربيه بدم بارد ومشي ولا كأنه لسه قاتل ٥ أشخاص
ادم سايق العربيه و تليفونه رن ورد
فراس /قتلته؟ والله رجل الأعمال صعب عليا. قتلته لمجرد انه حاول يبوظ صفقه المخدرات.. طب كنت عرفني ع الاقل علشان اجيب معايا بودي جارد يحموك
ادم /وانت شايف اني محتاج شويه عيال معايا يحموني؟
فراس /بصراحة لاء. انت بسم الله مشاء الله عليك تقتل ١٠ مره واحده ف نفس الوقت. الواحد بيتعلم منك والله
ادم بغضب /كفايه رغي كتير وجهز الصفقه بتاعت النهارده واسبقني ع الشركة… فورا
فراس بخوف من غضبه
فراس /احم.. حاضر
ادم قفل الخط و كمل سواقه للشركه بتاعته
(ادم ال حديدي. ٣٣ سنه. أخطر رجل مافيا موجود ف البلد. الكل بيخاف منه وبيعمل له ألف حساب . شعره اسود وعينه سودا.. وكل لبسه ب اللون الاسود وعمره ما لبس غير اللون دا.. لبسه عباره عن بنطلون باللون الاسود وقميص باللون الاسود. وجاكيت البدله اسود. حتى ملابس البيت سودا.. قلبه حجر بيقتل ب دم بارد. عمره ما خاف من حاجة قبل كدا..قليل الكلام .. نظرته كفيله تموت ال قدامه من الرعب. والدته ماتت بالسرطان وآدم وقتها كان عنده ١٥ سنه.. الحياه حولته غصب عنه من شاب صغير ل راجل مافيا قاسي مبيرحمش)
وصل الشركه (شركة من مجموعه شركات الحديدي) ونزل من العربيه وخد مسدسه وحطه ورا ضهره
ودخل شركته
والسكرتيره راحت وراه بسرعه بتوتر وخايفة تغلط اي غلطه
السكرتيره /صباح الخير ي ادم بيه
ادم وقف /فراس فين
السكرتيره وقفت /احم. فراس بيه مستني حضرتك ف مكتبك
ادم /وصلتو ل اي ف المناقصه بتاعت النهارده؟ العملاء ال كانو جايين من امريكا
السكرتيره بتوتر /ال.. ال مناقصه اتلغت
ادم بصلها/اي؟
السكرتيره بتوتر /تقريبا كدا. الشركة المنافسه كسبت ال صفقه. والعملاء بتوعنا راحو للشركة التانيه
ادم بغضب /وانتي كنتي فين لما الكلام دا حصل؟ مقلتليش ليه
السكرتيره بخوف /والله ي ادم بيه انا لسه عارفه الكلام دا النهارده وا
ادم بغضب /انتي مطروده.. مشفش وشك هنا تانيه.
ادم مشي و دخل مكتبه و وقعد ع كرسي المكتب
فراس /صباح الخير
ادم /عملت أي ف موضوع الاسلحه ال هنهربها
فراس /احم.. هو احنا هنتكلم ف الموضوع دا هنا ولا اى؟ هنروح ف داهيه والحيطان ليها ودان. انت شكلك عايز تدخلنا السجن وتأكلنا عيش وحلاوة.
ادم /لو خايف.. تقدر بكل هدوء تنسحب … انا معنديش وقت للعب العيال ده
فراس /صفقه الأسلحة نجحت و كله تمام متقلقش.. الشافعي جه هو رجالته علشان عايز يبوظ صفقه الاسلحه.. قتلنا رجالته بس هو هرب ومنعرفش راح فين
ادم /سيبلي انا موضوع الشافعي دا.. روح شوف شغلك
فراس /عاملني باحترام شويه انا صاحبك ع فكره
ادم بغضب /دي طريقه معاملتي وال مش عاجبه.. ممكن يخبط دماغه ف اتخن حيط
فراس قام /ماشى… ي صاحبي.. خليك انت بارد كدا و قلبك حجر وابعد ال بيحبوك عنك.. لحد ما هتلاقي نفسك لوحدك ف الاخر
ادم بصله بغضب
فراس /احم.. انا رأيي اني اروح اشوف شغلي ل احسن اخد لي طلقه ف دراعي ولا حاجة.
ومشي بسرعه
(فراس الأحمدي.. ٣٠ سنه. شعره بني وعينه بني.. هو و ادم صحاب جدا من زمان . دراع ادم اليمين بيشتغل معاه ف كل حاجة. ف المافيا و ف الشركة. بيحب اخت ادم بس خايف يقول لها وترفض. )
عند احلام
ماشيه ف الشارع وماسكه ايد ليليان و ف طريقهم للمدرسه
وآدم نزل من عربيته ولبس نضاره الشمس ورايح ب اتجاة قهوه شعبيه
وهو ماشي شاف احلام وهي بتتكلم مع ليليان بابتسامه وعينها ال بتضحك ع طول
ادم تجاهلها ومشي
احلام وصلت المدرسة ودخلو ووصلو الفصل
احلام ابتسمت /وصلنا ي ستي.. ادخلي فصلك يلا عقبال ما المدرس يدخل لكم.. عايزه حاجة ؟
ليليان ابتسمت /لاء شكرا.. يلا باي
احلام /باي
ليليان دخلت الفصل بتاعها
واحلام راحت الفصل بتاعها
وكان الطلاب الموجودين صغيرين و من الحضانه
ودخلت
الأطفال ب فرحه /مس احلام جت
احلام بابتسامه /عاملين اي؟ وحشتوني
الأطفال /وانتي كمان وحشتينا اوي
طفل 1/هتعلمينا نرسم اي بقى النهارده
احلام /اممم. هعلمكم حجات كتير اوي. هننبسط متقلقوش
طفله ٢/هييييي
احلام ابتسمت
عند ادم
وصل ال قهوه الشعبيه للرجاله
ودخل
وكان فيها ٣ أشخاص بس
ادم وهو داخل شاب منهم راحلة
الشاب/انت رايح فين. مش اي حد يدخل هنا و
ادم قاطعه ومسك راسه خبطها ف الحيطه و وقع ساح ف دمه
ادم /السلام عليكم ي رجاله… فين بقى الشافعي
شاب 1 بتوتر /ال. ال شافعي مين حضرتك
ادم راح للشاب ده
ادم /لا الشافعي دا واحد معرفه كدا… متعرفش مكانه فين
الشاب 1/ لاء معرفش
ادم طلع مسدسه وصوبه ع دماغ الشاب
ادم /طب و دلوقتي؟ عرفت؟
الشاب بخوف /والنبي متقتلنيش
وال الشاب التاني ال معاه رفع ايده بخوف
الشاب 1 بخوف /والنبي انا عايز اعيش.. انت عايز تعرف أي ونا والله العظيم هعرفهولك بس متأذنيش
ادم بغضب /اخلص قول المكان
الشاب 1 /قوله ع المكان
شاب 2/حاضر
. في سلم صغير اهو..
والشاب 2 راح شال سجاده صغيره كانت موجوده ع الارض. وشال الخشبة ال تحتها
الشاب 2/بننزل منه هتلاقي الشافعي باشا تحت. إحنا عاملين القهوه تمويهه بس
ادم نزل السلاح من علي شاب 1
والشاب اتنهد بارتياح
ادم /تمام
وضربه طلقه ف صدره والشاب وقع ع الارض و مات
والشاب التاني كان هيطلع سلاحه بس ادم سبقه و ضربه طلقه ف دماغه
و حط سلاحه ف ضهره
ونزل من السلم دا
الشافعي كان قاعد ع كرسي وقام بخوف اول ما شاف ادم
الشافعي /ا ادم الحديدي.. انت دخلت هنا ازاي؟ و و الرجاله الفوق فين
ادم مسكة من هدومه وزنقه ع الحيطه
ادم بغضب /ازاي تجرأ تفكر تبوظ صفقه الأسلحة
الشافعي بخوف /انا
ادم /انت اي
الشافعي بخوف /صفقه الاسلحه كانت من حقي اصلا ب بس انت ال خدتها مني
ادم /ادم الحديدي يعمل اي حاجة تخطر ع باله.. و محدش يجرأ يبوظ صفقتي.. سامع ولا لاء
الشافعي /سامع.. بس سبني اعيش
ادم /كان على عيني والله
وضربه طلقه ف دماغو ومات
وآدم مشي
عند احلام.. استأذنت من مدير المدرسه ساعه علشان تروح مشوار مهم
وماشيه ف الشارع وبتكلم مريم ف التليفون
مريم /عايزين نعمل حفله عيد ميلاد ليكي.. ونعزم صحابنا .وراكي حاجة بليل علشان الحفله؟
اوعي يكون وراكي حاجة
احلام /لا موريش حاجة. انا راحه الملجأ علشان الأطفال هناك وحشوني.. وجبتلهم هدايا معايا
مريم /ماشى ي ابو قلب كبير ي قمر انت.. والله ما شفت في طيبة قلبك.
احلام ابتسمت /طب سلام بقى علشان وصلت الملجأ
مريم /مع السلامة
وقفلت
وهي ماشيه في عربيه كانت ماشية سريع جنب احلام وكان في مايه ع الارض وترتشط ع الدريس ال هي لبساه
احلام بعصبيه /اي التخلف والهمجيه دي. ولا علشان معاكم عربيات يعني تعملو كدا
ادم وهو سايق بص من المرايه ع البنت ال وسخ فستانها.. (لقى بنت جميله بتنضف الفستان بتاعها بعصبيه واكتشف ان هي نفس ال بنت ال شافها ف الشارع النهارده الصبح)
و تجاهل الأمر وكمل سواقه
واحلام راحت ملجأ الأطفال. اسمه (الملاكيه)
ودخلت من البوابه بابتسامه وف ايدها الهدايا
الأطفال اول ما شافوها جريو عليها ب فرحه حضنوها
الأطفال /احلام
احلام حضنتهم/حبايب قلبي.. وحشتوني
الأطفال /وانتي كمان
طفل ١/متغبيش علينا كتير ي احلام لو سمحتي
احلام /حاضر ي حبيبي. اوعدكم اني مش هبعد عنكم.. هو الشغل بس ال بيعطلني شويه.. المهم جبتلكم حجات حلوه اوي معايا
طفله٢ بفرحه / بجد َ؟
احلام طلعت الهدايا وبدأت تديهم واحد ورا التاني والأطفال مبسوطه َ. لحد ما الهدايا خلصت
احلام /مين لسه مخدش
طفل ٣/انااا
احلام ادته اخر هديه معاها
احلام ابتسمت /باااس كدا خلصو
الأطفال بدأو يلعبو بالهدايا ال احلام جيباها بفرحه
و مديره الملجأ راحت لهم بابتسامه
المديره /اشكرو طنط احلام ي حبايبي
الأطفال /شكرا طنط احلام
احلام بابتسامه /العفو. على اي بس
المديره /يلا روحو العبو
الأطفال مشيت
المديره /عامله اى ي احلام
احلام ابتسمت /بخير حضرتك.. انتي عامله اي ي مدام ألفت
ألفت بابتسامه /الاطفال هنا بيحبوكي اوي. ديما بيسألو عليكي.. وانا برضو مشفتش ف طيبه قلبك.. بتجيلهم ديما وبتفرحيهم بالهدايا
احلام ابتسمت /لو اقدر اعمل لهم اكتر من كدا. اكيد هعمل
في مكان آخر
في قصر كبير جدا
(قصر الحديدي)
قصر ع الطراز القديم و الطراز الحديث.. و الحراس بره ماليه المكان.. أدم جايبهم علشان يحمي اخواته وهو مش موجود
ادم دخل القصر بعد ما خلص شغل ف الشركة
رئيسه الخدم راحت له بسرعه /اهلا بحضرتك ي ادم بيه.. تحب احضر لحضرتك القهوه عقبال ما الغدا يجهز؟
ادم /فين روان و مالك
مالك راح لهم
مالك /لسه فاكر تسأل علينا؟
ادم شاور لرئيسه الخدم تمشي
ومشيت
ادم /لسه فاكر اسأل عليكم؟
مالك /اه.. وبتسأل لي اصلا.. اختك روان ف اوضتها ع طول ومبتطلعش منها الا لو راحت الجامعه .. وانا ف الشغل .. و اخونا ادم بيه فين؟ مش موجود معانا.. اكيد بيقتل ف ناس. وبيتاجر ف اسلحه. مش كدا؟ انا تعبت من الحياه ال احنا عايشنها دي
ادم بغضب وبعصبيه /انا عملت دا كله علشان انت واختك تعيشو حياه طبيعيه زي اي حد.. وديت نفسي ف ستين داهيه علشان اقدر اعلمكم احسن تعليم وادخلكم الجامعه وتعيشو حياه مستقره
مالك /بس كان ممكن برضو نعيش بالحلال. بدل شغل المافيا بتاعك دا
روان اختهم نزلت من اوضتها بتوتر ع صوت عصبيتهم
ادم بغضب / انا لو مكنتش عملت كدا كان زمانا عايشين ف الشارع.. من وقت ما ابوك طارق باشا ساب أمُنا تموت بالسرطان وراح اتجوز واحده تانيه ويعيش حياته.. مرضاش حتى يعالجها بسبب جشعه وطمعه.. استكتر عليها العلاج.. ونا كان عندي ١٥ سنه وقتها.. كان لازم اتصرف واجيب فلوس ل علاجها اشتغلت وقتلت ف ناس و تاجرت ف حجات.. دا كله لي؟ علشان اقدر اساعد امنا.. و اساعدكم….وف الآخر امي ماتت. يعني كل ال عملته دا و فالاخر ماتت.. هو فين طارق باشا صحيح. مش شايفه يعني
في راجل كبير ف السن راكب كرسي متحرك
وداس ع الزرار ال بيحرك وراح لهم
ادم /اهووو. طارق باشا وصل
وآدم قرب منه
ادم بغضب جهوري /انت السبب ف كل حاجة وحشه حصلت لي.. لو كنت ساعدت امي تتعالج من السرطان. كان زمانها عايشه.. و محصلش اي حاجة من دي.. انت اكتر واحد انا بكرهه ف حياتي. انا كان ممكن اقتلك عادي جدا ولا يفرق معايا.. بس لو قتلتك هترتاح. ونا مش عايزك ترتاح.. هسيبك تتعزب كدا وقاعد ع الكرسي دا. ومش لاقي حد يناولك كوبايه مايه.. ماشى ي طارق الحديدي؟
طارق /انت عارف ان انا ندمان اني سبتك انت و اخواتك وانتو صغيرين و رحت اتجوزت. وكل يوم بموت من الندم لاني سبت نور تموت بالسرطان.
ادم /ندمان؟ ندمك دا تاخده وتكبه ف الزباله.. ميفرقش معايا
وسابهم وطلع غرفته
مالك اتنهد
(مالك طارق الحديدي.. ٢٩ سنه شعره اصفر في بني وعينه عسلي. والدته هو و ادم و روان ماتت بالسرطان.. ادم وقتها كان عنده ١٥.. ومالك كان عنده ١٠ سنين.. مالك نفسه ادم يسيب الشغل ال بيتشغل علشان خايفه عليه من الحبس و القتل.. لانه مش هيقدر يعيش من غير اخوه ادم)
(طارق الحديدي. في أواخر الخمسينات.. اتشل من زمان بسبب مشاكل صحيه و اضطر يقعد ع كرسي متحرك.. قبل ما مراته نور يجيلها السرطان سابها وساب ولاده وراح اتجوز واحده تانيه ضحكت عليه ووقعته ف حبها. و لما نور مراته جالها السرطان مسعدهاش لان مراته الجديده رفضت دا .ونور ماتت.. ومن وقتها هو ندمان ونفسه ادم ابنه يسامحه زي ما مالك و روان سامحوه. قبل فوات الأوان)
مالك راح وقعد ع ركبته علشان يكون ف مستوى طارق
مالك مسك ايده /متزعلش منه ي بابا.. هيسامحك.. صدقني هيسامحك زي ما انا و روان سامحناك.. انت مش السبب ولا حاجة ف موت ماما .. و كل دا مقدر ومكتوب
طارق /مش هيسامحني.. ادم ابني ونا عارفه.. بيكرهني… نظرته ليا بتقول انه بيكرهني.. واتغير عن زمان.. البني آدم ال من غير قلب دا.. انا السبب فيه.. من وقت موت امه وهو عنده ١٥ سنه. وهو اتحول ل شخص تاني
روان /هو في اي؟ ادم متعصب اوي لي كدا. انا خفت أتدخل
مالك قام /مفيش حاجة.. ادم ك العاده متعصب. اي الجديد.. مروحتيش ع جامعتك ليه؟
روان /انا جهزت وكنت رايحه اهو.
مالك /ماشى. خلي بالك من نفسك ومتنسيش تاخدي البودي جارد معاكي
روان /حاضر
وراحت ل طارق
روان /عايز حاجة ي بابا؟
طارق ابتسم /عايز سلامتك
وروان باست ايده ومشيت
(روان طارق الحديدي. ٢٢ سنه. شعرها اسمر وعينها سوده. بتدرس ف جامعه خاصه. والدتها توفت وهي عندها ٤سنين.. و ادم هو ال اهتم بيها وكمان اهتم ب مالك وعلمهم وكبرهم.. ادم بيحب اخواته اكتر من نفسه ومبيقدرش يعيش من غيرهم بس مبيبينش مشاعره لحد )
في غرفه الرياضه
ادم لابس فالينه سودا بحمالات مبينه عضلات جسمه وجماله و لابس القفازات وبيلعب ملاكمة من غير حتى ما يوقف يرتاح
ادم فلاش باك
ادم عنده ١٣ سنه وقاعد مع مامته ف بلكونه بيتهم القديم ال ف الحاره
الام (نور) بتشرب الشاي
نور /ادم حبيبي.. عملت أي ف المدرسه النهارده.. اوعي تكون زوغت منها
ادم /مدرسه ممله اصلا ي ماما.. بس انا بروحها علشان خاطرك. مش بحب ازعلك
نور ابتسمت /ي حبيبي هو في احسن من المدرسه؟ دول بيعلموك هناك حجات كتيره اوي.. وكمان عيزاك تتشطر كدا علشان تكبر وتبقى حاجه كبيره ف المستقبل وافتخر بيك
ادم ابتسم /حاضر.. بس هو انتي مش متضايقه علشان عايشين ف بيت بسيط زي دا؟ مش نفسك نبقى اغنياء يعني؟
نور /الفلوس مش كل حاجة.. انا مبسوطه علشان قاعده مع ناس بحبها. انت َوبباك ومالك اخوك. و روان.. انتو أغلى حاجة ف حياتي اصلا
ادم حضنها /ربنا يخليكي ليا
نور ابتسمت /ويخليك ليا ي حبيبي
مالك راح لهم /خيانه. انتو بتعملو اي من غيري
ادم /اي؟ ل تكون غييرت؟ دي مامتي
مالك حضن نور /دي مامتي انا كمان ع فكره
ادم ابتسم /ماشى
نور ضحكت وحضنتهم هما الاتنين
طارق راح لهم
طارق /الله الله. ونا مش هينوبني من الحب جانب ولا اى؟
نور ابتسمت /تؤ.. الحب كله ل ولادي بس
طارق /بقى كدا؟ هنبقى نشوف الموضوع دا بعدين
نور ضحكت
ادم/هروح اشوف روان بتعمل اي
طارق /خد يواد انت تعالي
ادم راح له /نعم ي بابا
طارق /انت زوغت من المدرسة النهارده ورحت كلت كفته عند عمك حامد ال عندنا ف الحاره؟
ادم /احم.. انت عرفت؟ عم حامد ال بيقولك صح؟
طارق/لا ملكش دعوه مين بيقولي . متزوغش تاني
ادم /حاضر ي بابا… عم حامد دا حسابه معايا بعدين
طارق ضحك وحضنه
ونور ابتسمت
مالك /اي دا ي ادم؟ تزوغ من المدرسه وتروح تاكل كفته؟
طارق /شوف اخوك الصغير اعقل منك ازاي
مالك /مختنيش معاك اكل كفته لي؟ ما انت عارف اني بحبها
طارق /ي حول الله ي رب
نور ضحكت وسمعت صوت روان بتعيط
نور /هروح اشوف روان بتعيط لي. ربنا يهديكم
ومشيت
طارق /يارب
باااك
ادم تعب وعرق
وشال القفازات من ايده
وسند ع ركبته واتنفس بهدوء
و فراس دخل ومعاه ٢ رجاله.. المساعدين بتوع ادم
فراس /اتصلت بيا وقلت لي تعالي.. في عمليه جديده ولا اى
ادم قعد ع الكنبه بتاعته وشرب شويه مايه
ادم /راجل مهم جدا من إيطاليا .. يلزمه طفل عنده ٧ سنين من ملجأ هنا ف مصر
فراس /يتبناه يعني؟
ادم /يتبناه… ياخده بره مصر… يتاجر بيه… ميخصنيش. ال يخصني انكم تروحو تاخدو الطفل دا ب اي طريقه وتجبهولي هنا.
فراس /الملجأ اسمه اي
ادم / الملايكه.. اسم الطفل و شكله وكل المعلومات موجوده ف الملف دا. ومش عايز مشاكل… مفهوم ؟
فراس والرجاله التانيه /مفهوم
ادم شاور لهم يمشو
وفراس خد الملف
ومشيو علشان ينفذو طلباته
- يتبع الفصل التالي اضغط على (رواية الجميلة و الوحش) اسم الرواية