رواية احفاد الطوبجي الجزء الثاني 2 الفصل السادس و الثلاثون 36 - بقلم اميرة اسامة
🔥البارت السادس و الثلاثون🔥
خرج نور من الحمام بص على فوق بعينه وبعدين خرج بهدوء راح عليهم وهو بيتسند على العكاز.
وسع نادر من قدامه عشان يعدي.
نادر....على مهلك يا صاحبي.
نور....خليك المكان واسع ❣️
منذر....لكريمان بكره بأذن الله هنرجع الڤيلا
كاريمان.....ماشي يا حبيبي كنت هقولك والله.
روح....ايه ده ليه طيب؟
كاريمان....كفايه كده بقى مزهقتوش مننا ده انا قاعده معاكم من يوم اللي حصل ومرضيتوش تخلوني اروح.
روح....يا خبر يا كاريمان ده كلام ده انتي منورانا وبعدين منذر لسه خارج انهارده هو وزيد.
منذر.....كفايه بقى كده يا روح وبعدين عشان اجهز نفسي بكره لسه الجمعه خليني انزل من اول الاسبوع.
راجح....تروح ايه وشغل ايه ارتاح شويه يا ابني
منذر....انا مرتاح بقالي كذا يوم وبعدين انا المفروض كنت خرجت من كذا يوم انا اللي مرضتش عشان افضل مع زيد ونخرج مع بعض
زيد....ايوه بس ارتاح كام يوم كمان عشان ايدك
منذر....انت عارف يا صاحبي القاعده بتتعبني زهقت خلاص اذا كنت انت اللي لسه مرتاحتش وعامل عمليتين هتتجنن وتنزل امال انا اعمل ايه؟
روح....بصت لزيد لا انت تنسى حكايه الشركه الوقت خالص ولو الشغل وحشك أشتغل من البيت🤨
زيد....بإبتسامه انا قولت حاجه بس خدي بالك انا بردوا مش هستنى كتير عشان نبقى متفقين
روح.....لا نأجل الموضوع ده الوقت عشان منتخانقش😒
زيد....😂حاضر.
مراد....والله لا انت ولا هو ليكم نزول الوقت استنى على نفسك اسبوع كمان على الاقل يا منذر الشغل مش هيطير.
منذر....في حجات كتير لازم اعملها بنفسي يا مراد
سالم.....امممم الحقي يا شمس منذر يقصد انه مس واثق فيكي🙄
منذر....انت يا عم البوتجاز اهدى شويه لا والله يا شمس مقصدش كده انا بس عايز اخف الحمل عليكي انتي والبنات
شمس....بضحك عارفه والله يا منذر بس عموماً لو عامل حسابنا فا متشغلش بالك كل حاجه تمام لو مصمم تنزل انزل بس تعمل حسابك إن التجار بتوع مكاتب الجمله والمسؤولين عن المحلات اللي تبع شركتنا ما هيصدقوا انك نزلت وتقريباً كده لو مطيبتش خاطرهم هيسيبو الشغل😂😂😂
منذر.....ليه عملتي فيهم ايه😳
نادر....بضحك مش شمس اللي عملت ده وبلا فخر مراتي😂😂😂🙈
منذر....عملتي ايه في الناس يا جعفر🤨
مريم....حتى انت بقيت تقولي جعفر😒
نادر....😂😂😂شهرتك باللقلب ادعيلي
مريم...ده انا بدعيلك دعا😒
شمس....مريم خلتهم تابو عن الشغلانه 😂😂😂🙈
مريم....انتوا كده ملكوش غير في الطبطبه 😒 إنما الجد في الشغل صعب عليكم.
زيد...بضحك جد وشغل طب ازاي😂😂 اللي اعرفه انك مبتحبيش الشغل اصلاً
مريم....ماهو انا بصراحه لا بحب الشغل ولا الفرهده انا ست مسنه في نفسي كده بحب اقعد في البيت مع نفسي بس وقت الجد اعجبك على فكره.
منذر....واضح اخلصي عملتي ايه🙈
مريم....كانوا بيتمرقعوا عرفتهم اصول الشغل على حق🙄
منذر.....احييييه الناس شغاله معايا بقالهم سنين عرفتيهم اصول الشغل انا كده ضمنت اني بكره هكتب اعلان بدور في على موظفين.
شمس....لا بقول ايه بعيداً عن الضحك مريم طلعت جامده والله يا منذر واللي كنا بنعملوا في كام يوم هي عملتوا في يوم واحد.
منذر....مش فاهم عملت ايه 🙄
سالم....منذر لسه مش مطمن😂
منذر....اه والله😂😂
شمس....مريم الفتره اللي فاتت بصراحه كانت بتعمل كل الشغل زي ما بطلبوا منها وفي يوم كان عندنا تسليم مقدرتش اروح للمحلات والمكاتب عشان استلم الفلوس واراجع فواتير البيع وطبعاً مريم إتولت المسؤوليه دي
عني بصراحه كنت قلقانه وفي نفس الوقت كنت عارفه انها مش هتقدر تلف على كل دول وتحصل المبالغ لاني عارفه انها بروطه وملهاش في الشغل😂😂😂سوري يا مريم🙈
مريم....لا خدي راحتك ما انا بقيت ملطشه😒🔪
ضحكوا كلهم على مريم.
شمس....اتفاجئت ان مريم جايه وسلمتني المبلغ بالكامل استغربت الاول بصراحه😂 بس اتبسطت ان المهمه خلصت بنجاح تاني يوم بكلم واحد من تجار المكاتب عشان أسألوا على الطلبيه اللي عايزها لقيتوا بيقولي مجتيش ليه حضرتك زي المره اللي فاتت دي اللي جات دي فظيعه😂🙈🙈
مريم....😒مش بقولك بيتمرقعوا خلتهم وقفوا على رجلهم حواليا طول ما انا براجع الفواتير
شمس...اه بيقولي اديناها المبلغ بالكامل وهي ابداً لازم اراجع بنفسي المبيعات😂
منذر....طب والله جدعه يا مريم😂
نادر.....يا مشرفااااني😂😂
شمس....هي شرفتك بس كفرت الناس😂😂😂🙈
مريم....امال اخد الفلوس عمياني كده 😒 مش لازم اراجع يمكن في غلط في الحساب يبقى الراجل مرمي في المستشفى وبيتسرق🤔
نادر....مرمي في المستشفى😂😂🙈 امسحها فيا يا منذر متعتبش على جعفر
منذر.....😂😂😂عشان خاطرك انت بس
راجح....براڤو عليكي يا مريم على فكره هي صح طول عمري بقول ان في الشغل الورق اهم من الفلوس حتى لو ورقه صغيره تبان ان ملهاش لازمه لان دي ضمان حقوق ليا وللبيشتغل معايا
مريم....قولهم والنبي هعلم فيكم لحد امته والاسم شغالين وعندهم شركات🤔
منذر.....😂😂😂🙈مصيبه والله يا مريم بس بجد الله ينور اهو على الاقل يعرفوا ان ليا ضهر
مريم.....طبعاً انت ريح واتعب براحتك ومتخافش🥴
نادر....منك لله😂🙈 معلش يا منذر امسحها فيا وبعد الشر عليك
منذر....بضحك امسح ايه ولا ايه جعفر طينتها على الاخر
فيروز....😂😂مالكم ومالها دي مريومه دي قمر🙈
مريم....والنبي انتي اللي قمر😍
زيد....طيب ايه يا مريم ناويه تكملي ولا خلاص كده اديتي مهمتك
نادر....جعفر بيفرهد بسرعه انا عرضت عليها تشتغل معانا والله بس مرضيتش بس لو الشغل مع منذر عجبها يبقى ياريت اهو الواحد يخلص 🙄
مريم....تخلص من ايه😒
نادر.....لا يا قلبي اقصد يتبسط عشانك يعني😂😂🙈
مريم....اه بحسب🤔 بس عموماً انا بجد حبيت الشغل ومعنديش مانع لو محتاجينلي بس بيتهيألي مش هضيف حاجه يعني ادام منذر بنفسه راجع
منذر....ياسلام بقى جعفر باشا يمشي الدنيا بالشكل ده ونستغنى عنه😂 لا بجد والله انا معنديش اي مانع اتمنى طبعاً خصوصاً اني هبقى مطمن اكتر ان في حد مع شمس لاني بعتمد على شمس في حجات بره الشركه كمان فا لو انتي موجوده هبقى مطمن اكتر يعني عشان تبقي بدل شمس وطبعاً ده بعد اذنك يا نادر.
نادر....انا تمام يا صاحبي لو هي مبسوطه و حابه براحتها طبعاً❣️
منذر....طيب الحكومه وافقت قولتي ايه يا مريم.
مريم....أوديكي فين يا شهره 😂 خليني بس اقارن الشغل في الشركه عندك بالشغل اللي معروض عليا في الشركات التانيه😎
نادر....لا وانتي ماشاء الله سيطك في الشغل مسمع أيش حال ان مكنتش انا اللي بصحيكي اتنيلييييي😂😂😂
مريم....خليك انت كده مبوظ برستيچي كا أمرأه عامله😒
مراد....والله انتي مصيبه يا مريم😂
مريم.....😂😂😂
شمس....وافقي يا مريومه عشان نبقى مع بعض انا اتعودت عليكي😍
مريم....يالهوي يا ناس طيب انا موافقه😍😍😍
منذر....مبروك عليكي يا ستي ❣️
مريم....مبروك عليكم انتوا اني وافقت😒
منذر....متواضعه اوي مراتك😂😂
نادر....اوي 😂😂
منذر....طيب وميار صحيح فين
ملك....مش عارفه كانت هنا.
نور بص وسكت مرضيش يقول انه شافها.
شمس....صراحه ميار كمان شاطره واعتمدت عليها في حجات كتير لما كنت بروح المصنع ومريم تخرج تعمل الشغل ده كانت هي بتقعد مكاني وارجع الاقيها مخلصه كل حاجه زي ما طلبت
مريم....ايوه فعلاً وانا بصراحه كنت مجنناها يا عيني😂😂
منذر....والله يا بنات انتوا عملتوا معايا الفتره اللي فاتت كتير اوي ويمكن انا كنت قلقان وحامل هم الشغل وكنت عارف ان الطلبيات كلها هتتأجل لحد ما اخرج بس متوقعتش انكم تكملوا شغل والمصنع يفضل يجهز الطلبيات وتسلموا
شمس....بصراحه نادر ويوسف وسالم كانوا معانا في حكايه التسليم دي وتعبوا معانا جداً
منذر....ربنا يخليهم ليا
راجح.....انتوا اخوات يا منذر ولازم في شدتك تلاقي اللي يسد وراك❣️
منذر....وهما سدوا وعملوا اكتر بكتير من اللي توقعتوا والله
كاريمان....ربنا يخليكم لبعض يارب وتفضلوا سند لبعض طول العمر❣️
راجح....الفتره الجايه بقى تعوضوا اكتر وتشتغلوا اكتر وتعتبروا اللي حصل ده كان واقفه بسيطه في حياتكم بس ترجعوا اقوى الكلام ده لزيد ومنذر وانت كمان يا نور الفتره الجايه يا حبيبي لازم ترجع الشغل احسن من الاول
نور.....هعمل كده ان شاء الله ياعمي بس يارب اقدر اوقف الشغل تاني على رجله لاننا قصرنا فيه اوي او بمعنى اصح انا اللي قصرت لان فاطيما عملت اللي عليها وزياده وتعبتها معايا اوي
فاطيما....متقولش كده يا نور تعب ايه بس.
راجح.....مفيش تعب بين الاخوات يا نور وبعدين يا ابني وارد جداً ان الشغل يقع ويرجع يبقى احسن من الاول تقع وترجع تقف على رجلك هي الدنيا كده اوقات توقعنا بس الشاطر يا نور اللي يقع ويرجع اقوى من الاول
رباب....نور شاطر وانا واثقه انه هيرجع احسن واقوى من الاول بكتير
نور....يارب يا روبي ادعولي بس اقدر ارجع ولو جزء بسيط
راجح....هترجع يا نور ومش بس جزء بسيط انا واثق انك في وقت بسيط هتوصل الشركه في حته تانيه وزي ما قولتلك الفتره الجايه كلنا معاكم يا حبيبي اي حاجه هتحتاجها قول بس هتلاقي ألف ايد بتتمدلك وبتساعد معاك كلكم اخوات وواحد وطول ما انتوا مع بعض محدش فيكم هيقع ابداً ويوم ما تحس انك بتقع هتلاقي اللي بيسندك
نور....ربنا يخليكم ليا يا عمي انا عارف من غير ما تقول والله
مراد...انت بس ابدأ يا نور وشوف ايه اللي وقع وايه اللي محتاج تبدأ بيه واحنا معاك وشهر بالكتير كل حاجه هترجع تظبط زي ما كانت واحسن
نور.....تمام يا مراد انا من بكره بأذن الله هبدأ شغل من البيت وهحاول أراجع كل الاوراق عشان اشوف هبدأ منين
راجح....راجع وظبط دنيتك وحاجه كمان عايز اقولهالك انا عارف ان عشان الشغل يرجع يقوم محتاج سيوله بالذات عشان اول حاجه رواتب الموظفين الناس دي بتشتغل بمقابل فا لو مقبضوش هيسيبوا الشغل ودي بالنسبالي اول كارثه ممكن تحصل فا عشان كده شوف يا حبيبي اللي انت هتحتاجه وانا معاك
نور....بإحراج حبيبي يا عمي ربنا يخليك ليا بس متقلقش مستوره لسه وهقدر اظبط الدنيا باللي معايا انا وفاطيما
راجح....اللي معاك انت وفاطيما سيبوا زي ما هو الوقت يا نور وبعدين اللي اعرفه انك شاطر في شغلك ينفع واحد شاطر في شغله يصرف اللي معاه كله سيبهم لاي ظرف واعتبر اللي انت عايزه دين عليك لما العجله ترجع تدور وتوقف شغلك وشركتك على رجلهم ابقى سدد براحتك انا مش هديهملك هديه يعني هيبقوا دين عليك صرف نفسك وبعدين رجع الدين تاني
زيد....الباشا معاه حق يا نور انت بعيداً عن المرتبات اكيد هتحتاج تتعاقد مع كذا مكان وهتحتاج تستورد اجهزه خد بالك انتوا كنتوا مهتمين بالشركه بره اكتر هنا كان مجرد فرع لكن الوقت الوضع اختلف الفرع ده هيبقى هو الاساس والاجهزه الطبيه اللي كنتوا بتشتغلوا فيها انا عارف انها كانت اجهزه قويه وعشان تستوردها هتحتاج مبلغ فا الحل اللي بيقول عليه الباشا هو الحل الانسب عشان تخرج من الازمه دي في اسرع وقت.
نور.....تمام يا زيد اشوف بس بكره الدنيا فيها ايه لما اراجع الورق
راجح....وانا هستنى مكالمتك ومش عايز كسوف اعتبر نفسك بتاخد قرض من البنك اكيد مش هتتكسف ولا ايه.
نور....بابتسامه تمام يا عمي انا والله مش عارف اقول ايه
راجح.....ولا اي حاجه زيك زي ولادي انت وفاطيما يا نور أبوك وامك كانوا ناس طيبين ومحترمين ولو حد في ولادي مكانك كانوا هيعملوا معاه كده وأكتر واكيد انا مش هسيب حد من ولادي محتاج سنده مني وهتخلى عنه
نور.....ربنا يخليك لينا يارب ❣️
كملوا سهرتهم وبعد وقت بسيط الكل مشي .
.........................
في غرفه مراد وتقى.
تقى مكانتش عارفه ترفع عينها في عين مراد مكسوفه منه لكن كانت طايره من السعاده والفرحه❣️
ابتسم مراد بحب ليها وقرب منها رفع حاجبه🤨
رفعت تقى عينها ليه.
تقى.....بص قبل ما تقول اي حاجه انا معترفه اني غلطت بس كمان كان غصب عني.
مراد....عارف يا تقى و لولا اني مبسوط واني واثق انك كنتي متلغبطه كان زمان موقفي هيكون غير كده خالص
تقى.....كنت خايفه يا مراد خايفه تضايق وخايفه امير يزعل منك ألف سيناريو وحش جه في بالي اول ما عرفت اني حامل🥺
مراد....مش من حقي أتضايق يا تقى لان ده حقك انتي زيك زي اي ست في الدنيا حقها تكون ام وتفرح وانا مستحيل أحرمك من حقك وبعدين انتي متخيله اني اضايق يا تقى من رزق ربنا بعتهولي وانا في سني ده
تقى....اكيد لا بس عشان سنك ده انا خفت تزعل يمكن انا عمري يا مراد ما فكرت في السن ده خالص بس انا المرادي خوفت واول مره احس ان السن ده ممكن يكون سبب مشكله بينا في موضوع الحمل🥺
مراد....كنتي عايزه تنزليه يا تقى كان هيهون عليكي.
تقى....بدموع لا والله مكانش هيهون عليا وعارفه اني لو كنت عملت كده كنت هتدمر🥺 بس مكانش عندي اي اختيار قصاد اني اخسرك يا مراد كان أهون عليا أكمل حياتي معاك من غير ولاد ولا اني أخسرك 💔 مراد انت لازم تعرف اني بجد من غيرك مستحيل اعرف اعيش انت عوضتني عن غياب ابويا اللي كان غالي عندي اوي قدرت تعوض مكانه قدرت تخليني احس بالامان وشوفت معاك حب وحنيه كنت افتقدتهم من بعده لما عشت معاكم هنا البنات وحتى الشباب عوضوني عن اختي اللي من دمي🥺 روح يا مراد عوضتني عن امي اللي من زمان كان نفسي اترمي في حضنها ومعرفتش 🥺
كان صعب عليا أضحي بكل ده عشان خاطر اكون ام🥺
مراد....بحب وانا لايمكن اتخلى عنك يا تقى تحت اي ظرف وقولتهالك قبل كده لو في حاجه ممكن تفرقنا هو الموت بس لكن اي حاجه تانيه مستحيل ولو انا عوضتك عن الحجات اللي قولتيها فا انتي اللي عوضتيني عن كل حاجه يا تقى انا محتاجك اكتر ما انتي محتجالي بس كان نفسي تثقي فيا اكتر من كده
تقى....مش حكايه ثقه يا مراد بس اول ماعرفت اني حامل مجاش في بالي اي حاجه غير انت وامير🥺
مراد....امير طاير من الفرحه يا تقى وانا كمان طاير من الفرحه عارفه احساس انك تتفاجئي بحاجه حلوه اوي عمرك ما تخيلتيها بعد العمر ده كله احساسها حلو اوي تحسي كده ان ربنا راضي عنك وحب يفرحك بحاجه بسيطه اهو ده اللي انا حاسس بيه عموماً انا لا عايز ازعل منك ولا حتى عايز العتاب يطول عايز افرح يا تقى ومش هفكر في اللي عملتيه من اللحظه دي وهعتبر بنوتي الجميله غلطت غلطه صغيره ولازم تعرفي ان لو حملتي مره واتنين وتلاته مش هزعل ولا هضايق فاهمه يا تقى
تقى....بحب طيب ممكن تحضني بقى🥺
مراد....بإبتسامه جميله تعالي يا قلب مراد❣️❣️
....................
في صباح يوم جديد خرج راجح من اوضته كان مراد طالع من تحت معاه عصير لتقى.
راجح...بابتسامه صباح الخير يا ابو العيال
مراد....بضحك هنبدأها تريقه على الصبح عشان كوبايه عصير😂😂
راجح....وانا قولت حاجه😂 وبعدين لو مش هتهتم بصحه مراتك واللي في بطنها هتهتم بمين بس ربنا يقومهالك بالسلامه يا حبيبي❣️
مراد....يارب يا حبيبي
راجح ...ايه مش هتفطروا ولا ايه
مراد.....بيجهزوا الفطار لسه انا خدت بس عصير لتقى لحد ما يخلص وجاي وراك على طول وبعدين هنصلي الجمعه
ولا ايه
راجح....اكيد طبعاً ويلا متتأخرش
مراد....وراك على طول بس بقولك صحيح
راجح....قول .
قرب منه مراد و وطي صوته .
مراد....عاصم قالي ان علي هيخرج انهارده بعد الصلاه وانا كنت بقول نروح بليل نطمن عليه عشان من يوم السبت عندنا شغل قولت ايه تيجي معايا عشان كمان في كلام لازم نخلصوا
راجح....ماشي معنديش مشكله.
مراد....بس انا عندي🤨
راجح...خير
مراد.....عايز زيد يعرف الحكايه كلها ويعرف اللي مصطفى عملوا لان قاعده انهارده محتاجينه فيها عشان نتفق وبصراحه مش عارف هنوصلوا الحوار ده ازاي
راجح....ماشي وعموماً متشلش هم وسيب زيد عليا انا هتكلم معاه لو نزل الوقت او بعد الصلاه بيني وبينه كده
مراد....تمام وصلهاله بطريقتك بقى لاني عارف ان زيد هيضايق والموضوع هيأثر فيه
راجح....في النهايه لازم يعرف وخليها عليا انا دي .
مراد....ماشي يا حبيبي.
راجح....يلا يروح لمراتك ومتتأخروش عشان نفطر
مراد....وراك على طول❣️
................
في غرفه قاسم وزهره.
قامت زهره من النوم قيل قاسم بشويه
كانت حاسه انها تعبانه معدتها وجعاها جداً فيها وجع رهيب قامت بهدوء خدت مسكن ورجعت تاني سندت راسها دقيقتين وحست انها عايزه ترجع
قامت بسرعه جريت على الحمام قفلت الباب عليها من جوه واول ما قفلت الباب عمل صوت فتح قاسم عينه وبص حواليه ملقهاش لكن سمع صوتها فضل مركز كانت زهره بترجع وصوتها باين انها تعبانه
قام قاسم وراح ناحيه الحمام قرب ودنه يتأكد من الصوت .
رفع ايده بهدوء على الباب وخبط.
قاسم.....زهره زهره انتي كويسه
مردتش عليه وفضلت ترجع
حس قاسم بقلق عليها قرب ايده من الاوكره عشان يفتح اتفاجئ ان الباب مقفول .
قاسم....زهره افتحي الباب زهره انتي قافله على نفسك ليه طيب😡
اكتر حاجه قاسم بيكرهها وبتوتره ان حد يقفل الباب على نفسه خصوصاً لو تعبان بدأ يتوتر اكتر ويخبط على الباب.
بعد حوالي نص دقيقه فتحت زهره الباب من جوه و خرجت وهي ماسكه الفوطه وغاسله وشها وباين عليها التعب.
قرب منها قاسم بلهفه
قاسم.....فيكي ايه مالك؟
زهره....انا بخير يا قاسم.
قاسم....بخير ايه انتي بقالك شويه بترجعي وبعدين انتي بتقفلي الباب من جوه ليه افرضي وقعتي ولا تعبتي
زهره....قولتلك انا كويسه يا قاسم
قاسم....ايوه وبترجعي ليه لما انتي كويسه؟🤨
زهره.....تقريباً خدت برد في معدتي لما فضلنا قاعدين في الجنينه كتير ولبسي كان خفيف.
قاسم.....طيب انا هخلي عايده تعملك يانسون
زهره...لا لا مش عايزه حاجه مش هقدر
قاسم....اليانسون هيريح معدتك شويه
زهره....صدقني مش هقدر شويه كده تكون معدتي هديت انا هنزل تحت
سابته زهره ونزلت على تحت
بعد وقت بسيط أتجمع الكل على الفطار مقدرتش تاكل لكن فضلت قاعده معاهم رغم التعب اللي ظاهر على ملامحها.
روح....كلي حاجه بسيطه طيب يا زهره
زهره....مش قادره والله ياروح انا هشرب بس النعناع
روح....خلاص اشربي واطلعي ريحي في أوضتك شويه.
زهره.....حاضر.
اما ميار فا فضلت عينها في طبقها ساكته وشارده وباين عليها انها مش طبيعيه.
ملك....بصوت غير مسموع ميار مش بتكلي ليه يا حبيبتي
ميار....مليش نفس اوي يا ملك شبعانه
ملك....انتي كويسه
ميار....اه بخير بس مش جعانه هشرب بس النسكافيه.
ملك....ماشي يا حبيبتي
فطروا كلهم مع بعض وبعد كده قاموا
دخل راجح على غرفه المكتب قعد على الكنبه وفضل مستني روح تجيب القهوه عشان يطلب منها تنادي زيد.
زيد كان قاعد بره معاهم كلهم خرجت روح من غرفه المكتب وراحت عليهم
روح....زيد راجح عايزك في المكتب
بصوا الشباب كلهم لبعض
زيد...🤨في حاجه ولا ايه؟
مراد.....روح يا زيد شوفوا هيقولك ايه
زيد....🤨انت شكلك عارف
مراد....روح وبعدين نتكلم
زيد.....بقلق تمام قام زيد ودخل جوه لراجح.
وطبعاً الفضول كان هياكل البنات كلهم وروح حكالهم مراد .
زيد....خير يا باشا روح قالتلي انك عايزني
راجح....تعالى يا زيد جنبي.
قعد زيد جنب راجح على الكنبه وبصلوا خير يا حبيبي.
ابتسم راجح ومسك كف ايد زيد بين ايده بحب.
راجح....اولاً حمد الله على سلامتك
زيد...بحب الله يسلمك يا حبيبي
راجح....مش محتاج اني اقولك يازيد قد ايه كنت هتجنن عليك يمكن حاولت على قد ما اقدر اني ابان كويس واني واثق انك هتبقى بخير ويمكن دي الجمله اللي كنت بقولها طول الوقت وانت في الغيبوبه لروح واخواتك زيد هيبقى كويس كنت متعمد اني مبينش حتى خوفي عليك بس مش هكدب عليك يا زيد انا كنت بموت في الدقيقه الف مره وكل مره كنت بوصل فيها للمستشفى وانا عندي امل الاقيك فايق اتعب اكتر لما اشوفك زي ما انت لما ايمن اخوك مات قلبي اتحرك من مكانه بس في النهايه الميت انت عارف مكانه وجع فراقه بيوجع بس مطمن عليه وعارف مصيره لكن وجعي عليك يا زيد كان مختلف صعب يا ابني تشوف حته منك قدام عينك تعبان وانت عاجز مفيش في ايدك غير انك تدعيله لو كان جرالك حاجه يا زيد انا مكنتش هتحمل
زيد....بعد الشر عليك يا حبيبي ليه الكلام ده الوقت انا زي الفل اهو
راجح...عارف يا زيد بس صدقني وقعتك يا زيد كانت اصعب عليا من موت أيمن طول عمري بقولها وهقولهالك تاني انا بعتبرك انت اللي هتكمل مشواري يا زيد مش اي حد تاني
اخواتك وعمامك يعتمد عليهم بس العقل والحكمه موجودين عندك يا زيد
زيد....ربنا يديلك طولت العمر يا حبيبي
راجح....ويبارك فيك يا زيد انت واخواتك
زيد....بحب يارب بس قولي انا حاسس انك مش عايزني عشان تقول الكلام ده لان من غير ما تقول كل ده انا كنت شايفه في عينك عارف انك مش بتحب تتكلم كتير بس انا بعرف اشوف اللي في عينك واللي جوه قلبك .
راجح....طبطب على ايده وبعدين بص على عينه في كلمه كنت ديماً بقولهالك يازيد اوعى تثق في اي حد واوعى تدي الامان الكامل لأي شخص فاكرها يا زيد
بصلوا زيد بقلق اه يا باشا فاكرها كنت ديما تقولي متخونش بس متديش الامان الكامل وتوقع الغدر من اي حد عشان لو حصل متتوجعش
راجح....بالظبط لان الوجع اللي بيجي من الثقه العاميه بيوجع جداً وممكن تفضل عايش سنين بنفس مراره الوجع كأنه لسه حاصل الغدر والخيانه لما بيجوا من شخص انت بتحبه وواثق فيه بيبقى صعب تنساهم
زيد....قلقتني يا باشا ليه الكلام ده
راجح....هقولك بس قبل ما اقول مش عايز احس بوجعك مش عايز اشوف نظره وجع ولا خذلان في عينك
بصلوا زيد بقلق وهز راسه
راجح....الاول انت لسه متعرفش مين اللي عمل فيك انت ومنذر كده
زيد....بلهفه عرفتوا😳
راجح....اه او بمعنى اصح عاصم اخو علي هو اللي ساعدنا في معرفته انت اكيد فاكر طارق صاحب عزيز اللي مريم كانت متجوزاه صح
زيد....اه😳 بس اللي اعرفه انه اتحكم عليه بالاعدام هو كمان مش عارف اذا كان الحكم اتنفذ ولا لا لاني مهتمتش بس اللي متأكد منه ان الحكم اتنطق
راجح....اتنفذ بس طبعاً اخو طارق عايش وقرر ينتقم
زيد....ينتقم مني
راجح....منك او من نادر او من مريم او من عيلتنا عموما لانه شايف اننا السبب في اللي حصل لاخوه
زيد...يعني هو اللي عمل كده
راجح...هو والخواجه اللي كان شغال مع عزيز اللي عرفتوا ان اخو طارق كمل مسيره اخوه وعزيز واشتغل معاه وطبعا الخواجه كمان شايف انه خسر كتير بموت عزيز وطارق فاهو كمان بينتقم
واللي عرفتوا من عاصم انه بينتقم منهم في اللي عملوا مع علي لانه كان شغال معاهم ولما طارق مات واتحجز على املاكه خسر كل حاجه ومبقوش يشتغلوا معاه فا اعتبر انهم اتخلوا عنه فا قرر ينتقم منهم هما كمان
زيد....تمام بس ايه مصلحته في انه يوقعنا في بعض
راجح....عشان يبعد الشبهه عنه ومش بس كده هو يمكن مكانش مرتب انه يوقعنا في بعض لكن استغل اللي حصل بينكم يوم ما اللجنه اعلنت ان احنا اللي هناخد المشروع
زيد....سكت شويه وسرح بذكاء وبعدين بص لراجح لحظه كلامك معايا في البدايه وكلامك الوقت عن اخو طارق بيقول ان في حد هو اللي وصل ليه اننا شدينا مع بعض صح ولا انا فاهم غلط
راجح....بابتسامه بسيطه هز راسه صح يا زيد.
بصلوا زيد بقلق وحزن بسيط في عينه
زيد....الحد ده انا اعرفه يا باشا 💔
راجح.....طلع الڤديو اللي ظاهر فيه مصطفى واداله الموبايل
مسك منه الموبايل و أتصدم وفضل ساكت لحد ما الڤديو قفل كان باصص في الارض بشرود وحزن💔
طبطب راجح على كتفه ومسك ايده بقوه❣️
راجح....لما ربنا يكشف لينا شخص كنا بنثق فيه وبنعتبره واحد مننا ويكشفه من غير اي مجهود مننا لازم نعرف ان ربنا بيحبنا وراضي عننا ومينفعش نزعل
الله اعلم دي اول غلطه لمصطفى ولا غلط قبل كده بس انا عندي يقين تام ان ربنا عمره ما بيرفع ستره عن بني ادم إلا لو غلط اكتر من مره أو لو كان قاصد الاذيه من غير ما يصعب عليه الشخص اللي وثق فيه❣️
فضل زيد ساكت وباصص في الارض
قرب راجح كفه من وش زيد ورفع وشه ليه عشان يبصلوا🥺
راجح....قولتلك في البدايه مش عايز اشوف النظره دي في عينك زيد الطوبجي ميتوجعش ولا يتكسر
زيد....عمري ما قصرت معاه كنت بعتبره واحد مننا انت عارف يا باشا ان علاقتي بالجارد عموماً مش علاقه عاديه انا بتعامل معاهم على انهم جزء من العيله وقفت معاه في حجات كتير كنت جدع معاه كنت بآمنه على حياتي وحياة عيلتي 💔 مكانش كفايه عنده اني اثق فيه لدرجه اني أئتمنه على اهل بيتي
راجح.....مش كل الناس يا زيد تستاهل الثقه اللي بنديهالها وفي ناس كده مهما قدمتلهم بينكروا خيرك تمدلهم ايدك يطمعوا في باقي دراعك النفوس يا ابني مش كلها زي بعض
زيد....بحزن خساره يا مصطفى💔
راجح....انسى وكمل ومتفكرش كتير اللي خان ميتبكيش عليه يا زيد فاهمني يا زيد الخيانه في قلوب البشر بنسب ودرجات عارف ان الخيانه خيانه بس غلط عن غلط يفرق في ناس بتغدر وتخون وهي مش واعيه للغلط اللي بتعملوا وفي ناس بتغدر وتخون عشان شويه فلوس واللي يبيعك عشان فلوس اوعى في يوم تشتريه او تزعل عليه
زيد....بحب طبطب على ايد راجح معاك حق يا باشا
راجح....مش عايزك تزعل اخواتك واعمامك عارفين بس محدش فيهم حب يبلغك عشان عارفين انك هتزعل وانا كان لازم اقولك
زيد....متقلقش يا باشا و أوعدك من اول ما هخرج من باب المكتب هنسى واللي غلط يتحمل العقاب.
راجح....بحب خير يا ابني خير❣️
خرج زيد وراجح مع بعض كان الكل متجمعين وباصين عليه وباصص عليه منذر بحزن.
وقف زيد قدامهم عليه هدوء غريب ومفيش أي ريأكشن.
روح....زيد حبيبي
زيد....انا كويس ياروح متقلقيش وطالب منكم كلكم طلب من هنا لحد ما الموضع ده يخلص عايز الكل يتعامل عادي جداً معاه هتعرفوا تعملوا كده ولا لأ.
مراد....انا فهمتهم كل حاجه يا زيد متحملش هم
زيد....بره في الجنيه الموضوع ده ميتفحش ابداً ماشي.
مريم كانت واقفه على جنب ساكته بس دموعها نازله في صمت🥺💔
لمحها زيد وعرف انها حاسه بالذنب
زيد.....مريم ليه العياط ده كلوا
فضلت دموعها تنزل وراء بعض قرب منها نادر ولف دراعه على كتفها بحب.
مريم.....انا اسفه يا زيد كل اللي حصل معاكم ده بسببي🥺
زيد....بطلي عبط يا مريم انتي ملكيش ذنب في اي حاجه
مريم....ازاي اخو طارق راجع ينتقم مني انا مش منكم يا زيد🥺
زيد...بابتسامه مريم فكري بطريقه صح وبلاش العواطف دي خالص احنا اللي ساعدناكي في اللي كنتي فيه واحنا اللي وصلنا طارق وعزيز لحبل المشنقه
مريم....وانا اللي سلمتكم الورق اللي يدينهم يا زيد🥺
راجح...مريم الكلام اللي بتقوليه ده توقفيه فوراً بيكي او من غيرك كان هيحصل كده لزيد ومنذر ده نصيب يا بنتي والحمد لله انها مجاتش فيكي وإلا مكانش حد عرف هيعملوا فيكي ايه
زيد....انسي يا مريم احنا كلنا الوقت في كفه واحده و العيله دي اللي هيفكر يمسها هيبقى حفر قبره بأيده كلنا عيله واحده يامريم واوعي تفكري ان في حد زعلان منك لانك ملكيش دعوه باللي حصل انتي كنتي ضحيه لعزيز والناس دي مبتعترفش بغلطها ومبيفكروش ديماً غير في الانتقام حتى لو الحق مش معاهم
روح.....اهدي يا مريم زي ما قال راجح ده نصيب يا حبيبتي
كاريمان.... المهم انهم بخير ورجعولنا تاني يا مريم ويمكن ربنا عمل كل ده عشان يكشف واحد زي مصطفى ده محدش عارف كان ممكن عمل ايه اكتر من كده او يمكن كان بيعمل و زيد ميعرفش
راجح....صح يا كاريمان انا لسه قايل نفس الكلام ده لزيد يا ولاد لازم تعرفوا ان ربنا مبيعملش اي حاجه كده وخلاص ده كل حاجه مترتبالها بالحرف ومهما كان زعلنا و وجعنا لازم نحمد ربنا ونبقى عندنا ثقه ان اختياره ديماً مهما كان وجعنا هو الانسب لينا فاهمه يا مريم.
هزت مريم راسها وهي بتمسح دموعها
زيد....انسي يا مريم وقريب اوي هقطع حكايه عزيز وطارق من جدرها عشان الكل يرتاح تمام
مريم....تمام يا زيد🥺
قرب منذر من زيد بإبتسامه بسيطه
منذر....روق يا صاحبي كلوا هيعدي
زيد....متقلقش عليا
منذر....طيب هطلع اغير بقى عشان نمشي واخر النهار هقابلكم عشان جاي معاكم
زيد....على فين؟
مراد....راجح مقالكش اننا هنروح لعلي وعاصم بليل عشان نتكلم مع بعض
زيد....لا بس تمام ماشي هشوفك يا صاحبي
................
بعد وقت بسيط مشي منذر هو وكاريمان وبعت معاهم زيد السواق عشان منذر ميسوقش وطلع يريح شويه في اوضته
دخلت صبا عليه وبصتلوا بزعل ابتسم زيد بحب ومدلها ايده ❣️
زيد....تعالي يا حبيبي
قربت صبا منه وقعدت جنبه خدها زيد في حضنه وباسها من راسها
صبا....متزعلش🥺
زيد....بضحكه جميله يمكن لو ده كان حصل قبل ما تبقي في حضني كان زماني زعلان اكتر من كده بكتير
رفعت صبا راسها وابتسمت ابتسامه جميله يعني انا وجودي معاك خفف الزعل
زيد....انتي وجودك معايا يا صبا بيمنع الزعل خالص❣️
يمكن انا اتصدمت ومتوقعتش بس عادي كلوا يهون يا صبا
صبا...بحبك يا زيد❣️ بحبك اوي
زيد....وانا بحبك يا قلب زيد وكمل بضحك عشان ميزعلهاش مش ناويه بقى تقوليلي هبقى أب لبنت ولا لولد🤨🤨
صبا....بضحك لا لما تقولي الاول نفسك في ايه هقولك.
زيد...ما انا قولتلك اي حاجه هتبقى حته منك انا راضي بيها❣️
صبا....لا مش هقولك غير لما تقولي نفسك في ايه🤨
زيد...بحب خلاص يا ستي مش عايز اعرف كفايه عليا اني جايلي حته منك ولد او بنت مش هتفرق❣️
حضنتوا صبا وهي بتاخد نفس طويل كلوا حب وراحه وامان❣️
...............
خرجت ميار من اوضتها بعد ما لمحت ياسين في الجنينه قاعد مع الشباب وراحت على اوضه ملك خبطت
ملك....ادخل
فتحت ميار الباب
ملك....تعالي يا ميار ادخلي كنت جيالك
دخلت ميار وقعدت جنبها
ميار....ليه في حاجه ولا ايه؟
ملك...امبارح منذر كان بيتكلم مع شمس ومريم كان بيشكركم على اللي عملتوا معاه والبنات شكروا في شغلك
ميار....انا معملتش حاجه انا نفذت اللي شمس طلبته
ملك....بس هما قالوا انك كنتي شاطره وكمان مريم هتكمل شغل معاهم ومنذر سأل عنك اختفيتي امبارح وشكلوا كان عايز يعرف هتكملي ولا لأ يعني لو حابه
سرحت ميار في سبب اختفائها امبارح بحزن وبعدين رفعت عينها ابتسمت ابتسامه بسيطه لملك
ميار.....بصراحه انا كنت بساعد مش اكتر يا ملك يمكن عرفت اكون قد اللي اتطلب مني بس انا محبتش الشغل اوي او يعني حاسه ان مش هو ده اللي عايزه اعملوا فهماني
ملك...فهماكي طبعاً بس يمكن لو اشتغلتي بصفه دايمه هتلاقي اللي بتدوري عليه
ميار....يمكن بس الشغل في شركه منذر مش هو طموحي ولا هو الحاجه اللي ممكن تضيفلي فهماني يا ملك
ملك....فهماكي يا حبيبتي وعموماً اللي يريحك و لو حابه تشتغلي معانا في الشركه انا ممكن
قاطعتها ميار...لا مش عايزه ملك سيبني براحتي انا هشوف حاجه مناسبه ليا اكيد
ملك....تمام يا ميار زي ما تحبي مش ناويه بقى تقوليلي مالك من وقت الفطار وانتي متغيره وامبارح اختفيتي فجأه.
ميار....صدقيني مفيش اي حاجه انا بس كنت جيالك عشان حاجه تانيه.
ملك....قولي يا قلبي
بصتلها ميار بترقب وخدت نفس طويل
ميار....ملك انا جايه اقولك اني همشي
سكتت ملك ثواني وبصتلها
ملك....تمشي ؟ تمشي فين؟
ميار....على بيتنا يا ملك
ملك....تاني يا ميار هو احنا مش خلصنا الكلام ده قبل ما اتجوز واتفقنا وبعدين ده بقى بيتك
ميار....لا مش بيتي يا ملك اه احنا اتكلمنا واتفقنا بس انا مش مرتاحه وعايزه امشي واكيد مش هقعد غصب عني
ملك....ليه مش مرتاحه في حد ضايقك في اي حد عاملك بطريقه مش حلوه انا شيفاكي مندمجه مع الكل ولحد امبارح يا ميار انتي كنتي قاعده معانا بتضحكي ومبسوطه ايه اللي جد
ميار...ولا حاجه مش مرتاحه وخلاص ومش شرط يكون حد ضايقني يا ملك ابقى كدابه لو قولت ان في حد هنا بيتعامل معايا بطريقه مش حلوه بالعكس انا بحبهم كلهم وعارفه انهم بيحبوني🥺
ملك.....حاولت تهدأ مسكت ايدها طيب يا حبيبتي ادام عارفه كده يبقى في ايه
ميار....هقولك تاني اني مش مرتاحه
ملك....ماهو كلمه مش مرتاحه ليها سبب لما قولت على سبب رفضك للشغل قولتي مش طموحي ومش هيضيفلك تمام مقدرش اقول حاجه لكن لما تقولي الوقت انك مش مرتاحه في القاعده هنا لازم تديني سبب وانا ياستي لو مقتنعه بالسبب هوافق
ميار.....ملك انا جايه ابلغك بقراري ومتزعليش مني انا مش بقولك عشان توافقي او ترفضي انا خدت قراري وهنفذه بكره لان الكل قاعد اجازه وانا مش مستعده ادخل في نقاش ومحاولات اقناع فا بكره افضل اما بقى عشان اقنعك ماشي يا ملك هقنعك انا مش مرتاحه البيت وحشني حاسه اني هنا مهما كان الكل كويس معايا انا مش واخده حريتي محتاجه احس اني ليا خصوصيه
ملك....وهو مين هنا اقتحم خصوصيتك يا ميار وبعدين افهم من كلامك ده ان رأيي ملهوش لزوم بالنسبالك تحصيل حاصل يعني🥺
ميار...لا يا ملك انا مقولتش كده انتي اختي وامي وكل حاجه ليا بس دي حياتي واظن ان كل اللي يهمك اني اكون مرتاحه
ملك....انا لو شايفه من البدايه انك مش مرتاحه مكنتش قعدت ثانيه بس انتي كنت في البدايه مكسوفه مش اكتر بس مع الوقت حسيت انك استقريتي و القاعده عجبتك فا اطمنت
ميار....انا حاولت يا ملك اتأقلم عشانك بس معرفتش واكيد يا ملك مش هفضل قاعده هنا طول عمري
ملك....كنتي بتضحكي عليا يا ميار خدتيني على قد عقلي لحد ما اتجوزت
وبعد كده جايه تقوليلي انك مش قادره وعايزه ترجعي
ميار....لا يا ملك وبعدين انا محبتش ازعلك في البدايه وبعدين ليه شايفه اني كنت باخدك على قد عقلك ومش شايفه اني جيت على نفسي
ملك....جايه على نفسك في ايه يا ميار ناقصك ايه قوليلي ايه اللي مش مريحك في العيشه دي
ميار....مش شرط يكون ناقصني حاجه ماديه يا ملك انا كان ليا بيت كنت باكل وبشرب وبخرج وبعمل اللي عيزاه كله بس ناقصني احس اني مستقله مرتاحه ليا بيت اقدر اكل وقت ما احب اقعد لوحدي وقت ما احب البس براحتي اتحرك براحتي مبقاش عامله حساب ان ممكن حد يشوفني ناقصني حجات كتير يا ملك🥺
ملك....بعد كام شهر من جوازي فجأه كده يا ميار اكتشفتي انك مش قادره تعملي كل ده
بصتلها ميار بارتباك وحزن
ميار...قولتلك اني حاولت ومقدرتش وبعدين انتي ليه محسساني اني لو كنت صممت على رايي مكنتيش هتتجوزي يعني موافقتي في القاعده هنا يا ملك هي اللي خليتك توافقي على الجواز
ملك....اكيد لا جوازي من ياسين ملوش علاقه بس كان هيبقى في حل لاني مكنتش هوافق على الجواز وانا بعيده عنك
ميار.....واللي حصل حصل يا ملك انتي اتجوزتي واختارتي حياتك وانا هختار حياتي
ملك....بعصبيه قامت وقفت وانا مش موافقه يا ميار إلا لما تقوليلي على اسباب مقنعه😡
ميار....وقفت وبصتلها وانا قولتلك اسبابي انتي حره تقتنعي او لا بس انا همشي يا ملك ولازم تعرفي اني مبقتش صغيره انا عندي 24 سنه يعني اقدر اتحمل مسؤوليه نفسي كويس
ملك....ايه يا ميار كبرتي علياااا😡 مبقتيش محتجاني في حياتك
دخل ياسين في الوقت ده وهو مصدوم
ياسين...في ايه صوتكم عالي ليه في ايه يا ملك.
ملك...تعالى يا ياسين شوف ميار
ياسين...في ايه يا ميار
ميار....مفيش حاجه يا ياسين هي اللي متعصبه ومش عايزه تقتنع ان المفروض يكون ليا رأي في حياتي🥺
ملك....رأي اييييييه 😡
ياسين....صوووووتك وبهدوء كده فهميني🤨
ملك....بدموع ميار عايزه تمشي يا ياسين عايزه ترجع بيتنا
ياسين....ليه يا ميار في حد ضايقك هنا
ميار....خالص والله يا ياسين مفيش
ياسين....طيب امال ايه ليه عايزه تمشي وليه القرار المفاجئ ده
ميار....بدموع ووجع هو انا مش من حقي يا ياسين اعمل اللي اكون مرتاحه فيه مش من حقي اخد قرار يخصني
ياسين....بهدوء ابتسم لا طبعاً من حقك اكيد محدش يقدر يجبرك على اي حاجه
ملك...انت بتقول ايه يعني انا بشتكيلك منها تقويها زياده.
ياسين....انا قولت وطي صوتك صح مش لازم الكل يسمعنا هنا
ملك....اللي هي عيزاه ده مستحيل اوافق عليه
ياسين....واكيد مش هتجبريها تقعد غصب عنها هي مش صغيره🤨
ملك...يعني انت موافق يا ياسين🥺
ياسين....مش من حقي اوافق او اعترض بس بدل ما نجبرها نقنعها نحاول نعرف اسبابها 🤨
ملك....هي معندهاش اسباب كل أسبابها ملهاش لازمه😡
ياسين....ملللك يا تتكلمي عدل يا تسبينا لوحدنا😡
ميار...سيبها يا ياسين هي ملك من امته اصلا شايفه اني بعمل حاجه ليها لازمه 🥺🥺🥺 اه بتحبني واه بتخاف عليا وعارفه ان مفيش حد في الدنيا بيحبني قدها بس عمرها ما حسستني اني ليا رأي ديماً خوفها عليا مسيطر عليها ديماً بتتعامل معايا على اني صغيره ديماً اي غلطه بغلطها مش بتنساها ومع اي مشكله ترجع تفكرني بيها🥺 ديماً رايها اللي لازم يمشي مش مهم انا عايزه ايه من وجهه نظرها هي عارفه مصلحتي
ملك....وانتي شايفه انك تعرفي مصلحتك يا ميار؟
ميار....هي دي مشكلتك انك مش واثقه فيا 🥺
ملك...ثقه ايه اللي بتتكلمي عنها انا لو مش واثقه فيكي رجلي هتبقى علي رجلك في كل خطوه🥺
ميار....مش بالكلام يا ملك🥺
ياسين....ميار معاها حق يا ملك وقولتهالك كذا مره الحب والخوف ميبقوش بالشكل ده انتي كده بتغلطي وانتي مش حاسه.
ملك.....طيب أسألها هي عايزه تمشي ليه بلاش اتكلم انا ادام انا اللي طلعت غلط في كل حاجه🥺
ياسين....محدش قال انك غلط في كل حاجه بس طريقتك غلط بدل ما تهاجميها اتكلمي بهدوء واحترمي رايها حتى لو مش على هواكي وحاولي تقنعيها.
ملك....ميار اكتشفت ان من حقها تحس بالاستقرار والخصوصية وان يبقالها بيت خاص الوقت يا ياسين
ميار.....مش من حقي يا ملك🥺
ملك....لا مش من حقككككك😡
ياسين....بغضب لااااا من حقهاااا 😡
ملك....انت معايا ولا معاها يا ياسين انا لو مش عارفه انت بتحب ميار قد ايه كنت قولت انك مصدقت انها عايزه تمشي🥺
ياسين....انا عشان بحبها مش عايز اشوفها مجبره على حياه هي مش عيزاها لكن حبي ليها غير حبك ليها قولتهالك مره يا ملك بس واضح انك مركزتيش في جملتي ان حبك ليها بالظبط زي الدبه اللي قتلت صاحبها😡
ميار....ياسين ارجوك انا مش عايزه اعمل اي مشكله بينكم ولا حتى في البيت عموما انا عايزه امشي بهدوء وانا قولت لملك اني همشي بكره عشان انهارده الكل اجازه ومش حابه اي نقاش ولا اقناع من حد لاني واخده قراري🥺
ياسين...طيب بهدوء ممكن اسمع اسبابك يا ميار انتي فعلا ماشيه عشان محتاجه تحسي بالخصوصيه ومحتاجه تحسي بالاستقرار
ميار....بدموع🥺 ووجع بصت بعيد وبعدين رجعت بصتلوا🥺 ياسين انا بحبكم اوي وبجد انتوا غالين عندي ومحدش فيكم قصر معايا في اي حاجه بس انا تعبانه يا ياسين محتاجه اكون لوحدي الفتره دي محتاجه اختلي بنفسي شويه وهنا مش هقدر اعمل كده مش عشان الموجودين بيقتحموا خصوصيتي لا خالص بس مثلاً فرح وجنه والبنات عموماً لو لاحظوا غيابي هيدوروا عليا ومش هقدر اكون لوحدي انت واصلك اللي عايزه اقولوا الخصوصيه اللي انا طلباها ياسين مش معناها ان في حد متطفل عليا بس احساس انك محتاج تقعد لوحدك انا عيزاه يا ياسين🥺🥺💔
فهم ياسين كل حاجه من غير ما تقول ولا كلمه ابتسم ياسين بحب لميار طبطب على كتفها.
ياسين.....انا قولتلك قبل كده ان مش ملك بس هي اللي اختك وقولتلك اعتبريني اخوكي الكبير صاحبك وانا مبسوط انك اعتبتريني كده فعلاً وعشان كده طول ما انا عايش يا ميار مفيش مخلوق هيقدر يجبرك على حاجه حتى لو كان ملك نفسها روحي يا ميار جهزي شنطتك وبكره انا هوصلك بنفسي تمام❣️
ابتسمت ميار لياسين وهزت راسها تمام
خرجت بسرعه من الاوضه وملك لسه في صدمه من اللي حصل بصلها ياسين من غير ولا كلمه.
ملك....انت كده حلتها صح يا ياسين🥺
ياسين....افهمي يا ملك ميار في جواها حاجه غير اللي قالته ده كله يمكن اللي صح في كلامها اخر جزء الخصوصيه اللي هي عايزه تحس بيها هي محتجاها في الحاله اللي هي فيها دي
ملك....وانت عارف ميار فيها ايه يا ياسين انا قولتلك قبل كده ميار هتتعب وانت مصدقتش🥺💔 انا عارفه اختي كويس اكتر من اي حد
ياسين....عارف بس كمان يا ملك لا انا سعيت في الموضوع ولا حتى انتي ده كان قرارها والواضح ان ميار محتاجه تقعد مع نفسها تعرف هي مضايقه ليه وغلطت في ايه وهتعالج ده ازاي
ملك....حتى لو مسعيناش يا ياسين بس ده مش معناه اننا مغلطناش لما خليناها قريبه من جلال🥺
ياسين....اللي حصل حصل يا ملك بس كمان ميار لازم تعرف هي عايزه ايه يمكن احنا اتمنينا ده يحصل بس كمان ميار كانت خارجه من تجربه وبسرعه اتاقلمت مع تجربه جديده احنا لحد الوقت منعرفش ايه اللي حصل عشان ميار توصل للحاله دي بس اللي انا واثق منه ان ميار وجلال لحد الوقت مفيش كلام بينهم عن علاقه حقيقيه ولا حصل بينهم حاجه فا مقدرش احكم على الموضوع من بره
ملك....بس مينفعش يا ياسين ميار تمشي خصوصاً بعد اللي حصل مع زيد ومنذر كده انا هفضل قلقانه عليها🥺
ياسين....سيبيها عليا انا دي انا هحطلها جارد يبقى وراها ومعاها ديماً
ملك....جارد تاني يا ياسين
ياسين....ملك مش معنى ان مصطفى طلع خاين يبقى الكل وحش قولتلك سبيها عليا انا دي وبعدين محدش فينا هيسيبها.
ملك....طيب هنقولهم ايه هنا🥺
ياسين...سيبيها عليا بردوا
ملك...تمام يا ياسين🥺🥺
.....................
في المساء وصل زيد ومنذر راجح ومراد وسالم وقاسم وداوود وياسين في ڤيلا مهيب .
قابلوا عاصم ومهيب وعلي كانت حالته لسه واضح عليها الاعياء لكن اتحسن كتير سلموا على بعض وبدأوا يتكلموا في حجات بسيطه عن حاله علي وزيد ومنذر وبعدين اتكلموا في كل التطوارت اللي حصلت وبدأوا يحطوا خطه توقع اخو طارق وكل اللي وراه
وأثناء قاعدتهم في الصالون خبطت الشغاله على الباب ودخلت وهي في ايدها ورد.
الشغاله....الورد ده جاي لحضرتك يا استاذ علي.
قام عاصم وخد منها الورد
عاصم....روحي انتي بص على الكارت وابتسم ده من فريده لاشين.
بص قاسم ليهم وهما كمان بصولوا
وللحديث بقيه....
•تابع الفصل التالي "رواية احفاد الطوبجي الجزء الثاني 2" اضغط على اسم الرواية