رواية احفاد الطوبجي الجزء الثاني 2 الفصل السابع و الثلاثون 37 - بقلم اميرة اسامة
🔥البارت السابع و الثلاثون🔥
قبل ساعه من وصول الورد اللي
بعتتوا فريده
راجح....حمد الله على سلامه علي يا مهيب.
مهيب....الله يسلمك يا راجح حمد الله على سلامتكم يا شباب.
زيد....الله يسلمك ياباشا.
منذر....الله يسلمك يا مهيب باشا.
راجح....احسن شويه يا علي؟
علي....الحمد لله ياباشا افضل كتير من الاول.
عاصم...بإبتسامه هاديه كنا فين وبقينا فين الحمد لله على كل حال
راجح...الحمد لله يا عاصم كل اللي يجي من ربنا خير
عاصم...ونعم بالله يا باشا.
مراد...بإبتسامه اخبار الصحافه معاكم ايه؟
عاصم....بإبتسامه ليه كده بس السؤال ده مصدقت الباشا سكت
مراد....يبقى مجننكم😂
مهيب....طول عمري بكره الصحافه والصحفيين
راجح....شغلهم في النهايه يا مهيب
مهيب...عارف بس متطفلين والكلمه يزودوا عليها عشره وللأسف عاصم مش بيتعلم قولتلوا اكتر من مره متثقش في اي صحفي هو بيتعامل عادي على انه صاحبه بس المهنه دي مفيهاش صحاب للاسف هياخد منك الخبر او المعلومه وهينشرها وده اللي حصل في لحظه كانت الاخبار في كل مكان
عاصم....ماهو اعتذر وقالي لو حابب ارفع الخبر هرفعوا بس قولتلوا خلاص
مهيب.....ايوه عشان كان انتشر انت فاكر يعني انه كان هيرفع حاجه هو عارف بيعمل ايه كويس جداً
انا عارف ان في منهم ناس كويسين ومش متطفلين بس الاغلبيه التعامل معاهم صعب خصوصاً الايام دي الترندات مبوظه الدنيا والناس مش لاقيه حاجه تتكلم فيها
مراد....والله من قبل الترندات انا جه عليا فتره كنت تقريباً كل اسبوع ليا خبر 😂
راجح.....ما انت اللي كنت بتديهم الفرصه عليك يا ڤلانتينو🤨
مراد....شكلي غلطت يا عاصم لما فتحت سيره الصحافه😂😂
عاصم....قولتلك جبته لنفسك وجبتلي الكلام😂😂
مهيب.....بس صدقني يطلع عليك خبر انك بتاع نسوان ومقطع السمكه وديلها أهون ما يطلع عليك اخبار فضايح ومصايب زي اللي حاصل معانا
راجح.....أهون في ايه ده كان فاضحني وكنت ماشي ألم وراه هو وسالم سبحان من هداهم🤨
ضحكوا كلهم على راجح .
مهيب....والله زمان يا راجح صحيح الدنيا عمرها ما بتفضل على حالها مكنتش متخيل اننا ممكن نقعد القاعده دي ابداً مع بعض.
راجح....بابتسامه ولا انا يا مهيب صحيح كل شئ بأوان بس انت من البدايه اللي قررت تبعد ولا ايه؟
مهيب....يمكن كان قراري بس بزمتك مش كان عندي حق كان زماننا ايد واحده الوقت وبدل ما يبقى في كيان اسمه الطوبجي وكيان اسمه المهيب كان زمانا كيان واحد.
راجح.....قولتهالك زمان يا مهيب اني مبحبش الشراكه عشان بتخسر الناس بعضها مهما كانوا روحهم في بعض وانا رفضي مكانش تقليل منك لا سمح الله كان حب بس انت مفهمتش ده وأعتبرتني عدو ليك.
مهيب....انا عمري يا راجح ما اعتبرتك عدو ليا والدليل اللي حصل لعلي يوم ما شكوا فيكم قولت لأ لا ولاد الطوبجي يعملوها ولا راجح
عاصم....دي حقيقه ياراجح باشا يمكن انا شخصياً كان عندي شك بسيط بس الباشا وقف وقال مستحيل
راجح.....ابوك يا عاصم عارفني وحافظني احنا مش عشره يوم ولا اتنين احنا عشره سنين صحيح ابوك بعد واتقمص وبقينا واقفين قصاد بعض لكن عمري ما اعمل كده ولا عمرها كانت طريقتي.
مهيب.....انا متقمصتش يا راجح بس وقتها متوقعتش انك ترفض.
راجح....وقتها انت عارف يا مهيب ايه اللي حصل معايا من صاحب عمري بسبب الشراكه دي مكانش عندي استعداد اني اكرر نفس التجربه ولا اخسر اي حد عزيز عليا.
مراد.....بقول ايه اللي فات مات احنا مش جايين نفتح في الماضي وبعدين مش يمكن اللي حصل لعلي وزيد ومنذر سبب في ان العلاقات ترجع زي الاول واحسن
مهيب.....معاك حق يا مراد وجود راجح انهارده عندي بالدنيا
ابتسم راجح لمهيب كانوا عايزين يوقعونا في بعض بس جات مصلحه منهم
مهيب....اه والله يا راجح غلطه غلطوها من غير ما يحسوا وخلونا بدل ما نقع في بعض نتحد عليهم.
رفع علي حاجبه وبص لسالم وزيد.
علي....🤨كويس ان النفوس اتصافت عقبال اللي بيني وبين سالم باشا وزيد باشا😒
سالم.....ايه غلطان و بتتكلم🤨
زيد....ماهو في ناس كده ياسالم تغلط وتبجح🤨
بص مراد وعاصم لبعض وضحكوا عليهم
راجح....ما تقوموا تمسكوا في بعض احسن يلا قوموا😒
مهيب.....بإبتسامه مالكم يا ولاد سخنتوا على بعض ليه.
علي....بإبتسامه والله انا ما سخنت بس هما من يوم ما خدوا المشروع وهما مس طايقنلي كلمه😒 عشان كده شكيت فيهم وخصوصا سالم وزيد
زيد....مش انت يا ابني اللي وقفت تتكلم وتهددنا🤨
سالم....لا وهو الشهاده لله يعرف يهددنا
علي....بإبتسامه تصدق ياسالم انا غلطت لما سمعت كلام ابويا ومقولتش في التحقيق اني شاكك فيك😂🙈
سالم....وسمعت كلامه ليه ما كنت عملتها🤨
علي.....صعبت عليا من نومة البورش😒
سالم.....ده ايه الحنيه دي😒
داوود....بضحك بص لراجح ومهيب لا ده الحمد لله انكم كنتوا بعيد عن بعض
كل السنين دي ولو مكنتوش هتخسروا بعض من الشراكه كان زمان ولادكم مخسرينكم بعض😂😂😂🙈
مهيب....اه والله في ايه انت وهو ما خلصنا خلاص😂
زيد....وخلصنا ليه سيبوا يكمل كلام مضايق معلش نعذره ما هو بردوا المشروع اللي خدناه مش قليل😉
علي..... شوفتوا بقى جر الشكل كان ليا حق اقف اتخانق معاهم ولا لأ🤨
راجح.....حقك يا علي ولادي وانا عارفهم مش سهلين بردوا😒
زيد....بإبتسامه الله ومش سهلين ليه كنا مبسوطين بس هو معجبهوش انبساطنا
علي.....مبسوطين صح ده انتوا من غير ما تتكلموا كنتوا حارقين دمي بنظراتكم ربنا ما يحكمكم على ظالم يا جدع
سالم.....ونحرق دمك ليه بس مالك ومالنا ناس مبسوطه 😉
علي.....عارف المفروض الراجل الطيب ده مكانش يبقى مع زيد المفروض كنت انت اللي تبقى معاه وقتها كنت هتبسط انا كمان🤨
منذر.....بضحك كويس اني كنت بداله ميهونش عليا اسيب زيد ولا يهون عليا اشوف سالم مكاني😉
علي....امممم ما انت نسيبهم هاخد منك ايه كيادين اوي😒
قاسم.....لا بجد قوموا امسكوا في خناق بعض😂😂😂
ضحكوا كلهم .
راجح....بقول ايه نسيبنا من الهزار سواء المشروع معانا ولا معاكم لازم تعرفوا يا ولاد ان ده نصيب ورزق انهارده معانا مشروع كويس بكره يبقى معاكم مشروع بتحلموا بيه يمكن انا وابوكم طول السنين دي بعيد عن بعض اه وقفنا قصاد بعض كتير واتحدينا بعض زمان مين ياخد مشروع من التاني بس عمري ما زعلت لما خسرت مشروع ورسي على مهيب ولا عمري شوفت في عينه زعل او غضب لما خسر مشروع ورسي عليا انا اه كان في منافسه وتحدي لبعض بس عمرنا ما كرهنا بعض
مهيب....دي حقيقه يا راجح
عاصم....يمكن في اوقات كتير كنت بحس ان الباشا بيكرهك بس كنت برجع اكدب احساسي لما اشوف مشروع طاير مننا ورايح لمجموعه الطوبجي مكنتش بلاقي منه رد فعل يبين انه مضايق منك لحد ما عرفت منه حكايه الشراكه وزعلوا منك بس الاكيد انه من كلامه عنك انه بيحبك.
راجح.....وهو عارف غلاوته عندي يا عاصم
وانا عارف ان زعل مهيب مني عشان كان عايز نكون كيان واحد بس انا كنت حابب احتفظ بصداقتي ليه اكتر من الشغل نفسه بس للاسف وقتها هو مفهمش ده اللي عايز اقوله انكم تنسوا اللي حصل وتنسوا وقفتكم قصاد بعض
علي.....بإبتسامه بعيداً عن هزاري ورخامتي عليهم بس يمكن انا عرفت ده متأخر بعد اللي حصلنا ولو عليا انا نسيت ومن قلبي بباركلكم على المشروع كمان❣️
زيد.....ماشي يا عم علي وانا عن نفسي مش زعلان منك
سالم....بس انت واثق انك بتباركلنا من قلبك😉
علي....😒 يارتني بلغت عنك يا شيخ.
ضحك سالم وضحكوا كلهم واتصافوا من قلوبهم بجد. وبدأوا يتكلموا في اللي هيحصل ويحطوا خطه محكمه عشان يوقعوا اخو طارق واللي معاه.
راجح.....طيب انا بقول اننا نبلغ افضل كفيانا قلق وتوتر ومحدش عارف المواجهه معاهم ممكن تكون ازاي انا في النهايه مش حابب اخسر حد فيكم.
زيد....لااااا لا يا باشا اعذرني اني بكسر كلامك المرادي بس احنا لينا حق ولازم ناخدوا بأيدنا احنا اتغفلنا وهما اتكاترو علينا مش حلوه في حقنا يا باشا
راجح....يابني في قانون احنا مش عايشين في غابه
زيد...على عيني وراسي واكيد القانون هيبقى ليه دور وهيحكم عليهم بالشكل الصح لكن دول اعتدوا علينا وزي ما اتعمل معانا هيتعمل فيهم وبعد كده يجي دور القانون بقى دي مش بتاعتنا.
علي....انا مع زيد ومش هسيب حقي هما عملوا علينا رجاله وحقنا اننا نرد
سالم.....لاااا هما مكانوش رجاله الرجاله مبتعتديش على ناس عُزل من غير سلاح الرجاله مبتتكاترش على فرد ولا اتنين اخويا انا واثق انه كان كفيل بيهم بس من غير ما يتكاترو عليه مش رجوله بردوا يطلع على اتنين عشرين فرد
عاصم....صح يا سالم الرجاله مبتتكاترش هما غلطوا ويتحملوا نتيجه غلطهم.
ياسين....طيب هتجيبوهم ازاي بيتهيألي الطلعه دي متنفعش تيجي من ناحيتنا لاننا ملناش علاقه بهاني أخو طارق ولو فكرنا نجيب رجله هيشك طبيعي لان مفيش لا كلام ولا سابق معرفه فا هيعرف بسهوله انه كمين مش محتاجه ذكاء.
عاصم....اكيد يا ياسين عشان كده الطلعه دي لازم تيجي من عندنا احنا
قاسم.....بس خد بالك حتى لو الطلعه هتيجي منكم و هو هيصدقها بيتهيألي بردوا ممكن يشك خصوصا في التوقيت ده اظن انكم بعيد عنه بقالكم فتره فا لما فجأه تقربوا او حتى تحاولوا تحتكوا بيه هيشك.
علي....طيب والحل انا شايف انك بتتكلم صح بردوا؟ احنا بعيد عن هاني من فتره طويله ومفيش بينا اي كلام
قاسم....ماهو ده اللي بقوله من يوم ما كل واحد خد جنب متكلمتوش فا لما تيجي انت يا عاصم تحاول تفتح معاه اي سكه للكلام هيشك فيك وانا شايف ان الحل الافضل اننا نراقب تحركاته.
ياسين....هو انا مع قاسم بس في حاجه كمان انا شايف ان مراقبتنا لهاني متبقاش هي الهدف الاساسي يعني مش بمجرد ما هنلاقيه لوحده هنتعامل انا بفضل اننا نراقبه ونراقب كل تحركاته ونشوف لو في اي عمليه مع الخواجه بتاعه ده نبقى ضربنا عصفورين بحجر
نروق عليهم وبعد كده نسلمهم.
عاصم....طيب خلينا نمشي وراء كلام ياسين بس نضيف حاجه مهمه قبل ما نراقب و نروق عليهم زي ما بتقول لازم نبلغ الاول.
ياسين.....لا مينفعش نبلغ الاول يا عاصم لو بلغنا يبقى بنلغي اي تدخل مننا.
عاصم...البلاغ اسلم حل بص يا ياسين الظابط اللي ماسك قضيه عزيز وطارق انا اعرفه واكيد انتوا تعرفوا وطبعاً هو اكيد لسه بيحاول يوقع الخواجه ويمكن كمان عنده علم ان هاني بقى تبعهم بس لسه بيحاول يوقعهم لما نروح نبلغه باللي احنا عارفينه واللي عايزين نعمله هيبقى افضل ليه بقى؟
هو حابب يوقعهم وياخد الترقيه ويتكافئ واحنا هنساعده في كل ده بس بمقابل اننا نديهم درس عمرهم ما ينسوا وناخد حقنا
ياسين....طيب ما احنا ممكن ناخد حقنا وبعدين نبلغه عشان نتفادى اي رفض
عاصم....من ناحيه رفضه متقلقش مش هيرفض احنا مش هنلغي دورهم وشغلهم بالعكس احنا هنخليه يأمن علينا كمان.
ياسين.....ياراجل يبقى معانا كل رجالتنا دي ونطلب الامان من الحكومه.
عاصم....اه يا ياسين اولاً احنا مش عايزين دم كل اللي عايزينه اننا ناخد حقنا تاني حاجه وهي الاهم اننا منعرضش رجالتنا للخطر دي ناس عندها عيال واهل واكيد مش هنرميهم في النار بأيدنا وجود الشرطه افضل عشان لو الامر تطلب ضرب النار هما يتعاملوا واحنا نبقى بعيد عن اي دم
ومتنساش ان هاني والخواجه والرجاله اللي معاهم مش هيبقوا لوحدهم هيبقوا في طرف تاني لعصابه تانيه ومش هنترحم لا احنا ولا رجالتنا عرفت ليه لازم نبلغ
زيد....وانا مع رأي عاصم مش هنرمي رجالتنا في النار يا ياسين ولا هسمح لواحد فيهم يجرالوا حاجه.
ياسين....طيب تمام بس يارب الظابط يوافق.
زيد....هيوافق متقلقش هنظبط كل حاجه معاه بس انا عندي طلب مهم
عاصم....اتفضل
زيد.....في البلاغ محدش يذكر اسم مصطفى.
بصولوا كلهم باستغراب.
راجح....نعم ؟ ازاي ده انت هتسامحه يا زيد.
زيد....لا بس انا عايز اتصرف مع مصطفى بطريقتي
قاسم....ايوه يا زيد بس مصطفى مشارك معاهم واكيد عارف حاجه عنهم ومفتكرش ان دور مصطفى معاهم كان متوقف على انه يعرفهم الشد اللي حصل بينكم يوم الموافقه على المشروع وانا واثق ان مصطفى مش بعيد يكون هو اللي عرفهم ان انت ومنذر خرجتوا لوحدكم اصل مش معقول كل الرجاله دي كانت ليل نهار واقفه تستنى لحد ما تخرجوا لوحدكم.
مهيب.....فعلاً يا زيد اكيد هو اللي بلغهم.
زيد....عارف ومش هستبعد اي حاجه واكيد هسلمه بس لما اخد حقي الاول بعدها هسلمه على طول كمان حابب اتأكد مصطفى كان لوحده بيساعدهم ولا في حد تاني معاه
سالم....خلاص يبقى محدش يجيب سيره مصطفى وعشان كلامنا يكون واحد منجبش سيره اليوم بتاع المشروع وكل اللي هنقولوا اننا ربطنا المواضيع ببعضها لما اتعرفنا على الرجاله اللي ضربت علي وطلعوا تبع طارق وعزيز.
علي.....ما بلاش اللي ضربوا علي دي 😒
سالم....بضحك بلاش اللي اعتدوا على علي حلوه الصيغه دي😂
علي....حلوه عشان الهيبه برضوا🤨
مهيب.....تمام يبقى احنا كده اتفقنا ومن بكره هنبدأ نراقبهم هتبعتوا رجالتكم اللي واثقين فيها مع رجالتنا وتفهموهم اللي هيتم والاهم تكونوا واثقين فيهم يا زيد.
زيد.....سيبها عليا دي يا باشا وبكره هيكونوا جاهزين وانا هلاقي لمصطفى اي حاجه يعملها بعيد عن الرجاله اللي هبعتهم
قاسم.....زيد في حاجه مهمه لازم نعملها
زيد...ايه هي ؟
قاسم.....اللاسلكي اللي مع مصطفى لازم يخرج من على السيستم بتاع الامن عشان ميسمعش اي حاجه
زيد....اطمن هخرج الرجاله كلهم اللي هختارهم من على السيستم اصلا وهربطهم هما بس ببعض
قاسم....طيب كده تمام.
راجح.....ربنا يعديها على خير
خبطت الشغاله في الوقت ده ودخلت وهي شايله ورد.
الشغاله.....الورد ده جاي لاستاذ علي
قام عاصم خد الورد منها
عاصم....طيب روحي انتي بص في الكارت وابتسم وبعدين بصلهم ده من فريده لاشين.
بصلهم عاصم وهما بصولوا وسكتوا اكتفوا بابتسامه بسيطه .
مهيب.....بقول ايه يا شباب بما اننا خلصنا كلام فا خدوا بعضكم كده على الجنينه وسيبوني مع راجح شويه.
مراد....بضحك اه رجعتوا لبعض وقلبتوا علينا
مهيب.....منستغناش عنكم يا مراد❣️
عاصم.....تعالو يلا يا شباب نخرج بره.
قاموا كلهم خرجوا بره المكتب وراحو على الجنينه.
فضل قاسم ساكت خالص
طلب عاصم قهوه من الشغاله وراح قعد جنبهم.
عاصم....زيد ومنذر مرتاحين كده.
زيد....اه انا تمام متقلقش
منذر....وانا تمام بردو
سالم....شوف اخوك اللي ماشي كأنه لسه والد😒
علي....بإبتسامه تعب حظك اني بجد لسه تعبان ومش قادر ازعلك
سالم.....لا وانت تعرف تزعلني 🤨
ياسين....خف على الراجل شويه مش حملك😂😂
داوود.....مالكم بتناقرو في بعض ليه بس😂
علي....والله يا داوود باشا انا ساكت بس هو من زمان نفسه يتخانق معايا
سالم....انا🤨🤨 يا ابني انا مفيش مره شوفتك ومحستش انك عايز تفجرني من غير سبب😒
علي....ما خلاص يا عم قولنا المسامح كريم😂😂
مراد....خلاص يا شباب امسحها فيا انت وهو وبعدين نكبر بقى مش عايزين نفرح حد فينا
سالم....عشان خاطرك انت بس يا كبير😎
منذر....طيب تصدقوا الاتنين دول هيبقوا صحاب قريب😂
سالم....مش اوي كده😒
علي....مش للدرجادي😒
منذر....مش بقولكم 😂😂😂😂
عاصم....فيهم من بعض اصلا نفس الطباع يمشي مع سالم وعلي نفس الدماغ😂😂😂
سالم....بتحب رضا البحراوي😒
علي....ده عم الناس كلها😂
سالم....بضحك يبقى شكلي هحبك😂
منذر....انا قولت هيبقوا صحاب😂
زيد.....ليك نظره يا منذر😂
فضلوا يضحكوا ويهزروا مع بعض
عاصم.....بقول ايه بما اننا متجمعين كده عندي سؤال بعيد عن الهزار وعن الموضوع اللي بنتكلم فيه .
مراد.....أسأل.
عاصم....هو سؤال يخص فريده لاشين.
بصوا لبعض كلهم وبعدين بصوا لقاسم وسكتوا.
علي....بضحك مش قولتلك اني حاسس بحاجه حلوه 😉
عاصم....اسكت انت مش وقتك😒
زيد....مالها فريده يا عاصم؟
عاصم....يعني عرفت لما زورتك انها معرفه قديمه ليكم فا بصراحه كنت عايز اعرف كام حاجه عنها
زيد....بص لقاسم والله اللي يقدر يفيدك هو قاسم لانهم كانوا زمايل.
مراد.....هي السناره غمزت ولا ايه🤨
عاصم....مش عارف بس يعني ليه لأ
قاسم....بابتسامه هاديه عايز تعرف ايه يا عاصم.
عاصم.....يعني اي حاجه انا كل اللي اعرفه عنها انها مش متجوزه بس معرفش اي حاجه عن حياتها وبصراحه انا حابب اخد خطوه جد ومش عارف ابدأ ازاي فا قولت اقولكم وتقفوا معايا في الحوار ده خصوصا انتوا عارفين ان مكانش ليا حظ في جوازتي الاخيره
سالم.....طيب ليه متكلمتش معاها
عاصم....انا فريده شوفتها كام مره يمكن تلاته مرتين في يوم واحد لما كنت رايح اسكندريه وهي كمان كانت رايحه تفتتح سنتر هناك عربيتها عطلت على الطريق وقفت ساعدتها وادتها الكارت بتاعي عشان لو حصل اي حاجه في العربيه تاني تكلمني وارجعلها بس متكلمتش عرفت ان العربيه تمام اتقابلنا بليل بالصدفه في مطعم شكرتني تاني واتكلمنا شويه عرفت بتشتغل ايه وعرفتها عليا يمكن انا مليش في الجزء بتاع المشاهير في مجالها بس كنت سامع شويه اسمها فا بصراحه تاني مقابله حسيت اني مبسوط تالت مقابله كانت في المستشفى يمكن اتلككت في النص وكلمتها مرتين ولا حاجه بس مفيش حاجه لسه بينا وانهارده بعتت ورد وبصراحه انا حابب اتكلم معاها ونعرف بعض اكتر بس مش لاقي سكه.
قاسم....انت عايز تصاحبها يا عاصم ولا واخد الموضوع جد.
عاصم....بصدق لا والله العظيم جد على فكره انا مليش في جو الصحاب والحوارت دي وبعدين انا مش صغير يا قاسم على جو التنطيط ده
سالم.....لاحظ ان كلامك جارح ليا ولمراد🤨
عاصم....بضحك لا خالص والله بس فعلا مش دماغي انا قولتلك علي اللي زيكم شويه ويمكن كمان انتوا بقيتوا مختلفين شويه بعد الجواز على الاقل مبقاش في اخبار كل اسبوع لمراد😉
مراد....بضحك توبنا الي الله 😂وبعدين ياعم انا جايلي عيل في السكه
عاصم....اوووووبا ده بجد😂😂
مراد...اه والله
عاصم....مبروك يا مراد والله فرحتني
علي....مبروك يا باشا يتربى في عزك ان شاء الله
مراد....عقبال ما تعقل انت كمان😂
علي.....هاتلي عروسه يلا😂😂
قاسم....بص يا عاصم لو واخد الموضوع جد متترددش.
بصوا كلهم لقاسم باستغراب كان هادي جدا وبيتكلم من قلبه بجد.
عاصم....انا واخده جد يا قاسم بص جوازتي الاولى كانت حب عشر سنين وجواز خمس سنين يعني فضلت معاها 15 سنه طول الخمس سنين حاولنا نشوف خطوه الحمل مكانتش بتظبط لحد ما ربنا كرمنا وعملنا حقن مجهري وربنا رزقنا بأحلى بنوته في الدنيا (مليكه) يمكن فرحتنا مكملتش كتير
ايمان دخلت في اكتئاب بعد الولاده من غير اي سبب حاولنا معاها كتير عشان تخرج من حالتها معرفناش عرضتها على دكتور نفسي وكانت رافضه انها تتحسسن وبجد مقدرناش نعرف اي هو الاكتئاب اللي يوصلها لحاله زي دي لدرجه اني شكيت ان ممكن يكون في حد مزعلها ويوم بعد يوم حالتها كانت بتسوء جدا تسع شهور كنا في العذاب ده ويمكن مشالتش مليكه مرتين تلاته على بعضهم لحد ما في يوم الصبح بصحيها لقتها مش بتصحى واتوفت ايمان فضلت بعدها عايش لوحدي سنتين من غير جواز ومليكه وسطنا بتكبر بس بتكبر وسط تلت رجاله انا وعلي وابويا اه معاها المربيه بس اكيد محتاجه ام قررت اني اخد التجربه تاني كانت مليكه تمت 3 سنين واتجوزت جوازه تانيه بس مستمرتش غير خمس شهور
سالم....طيب ليه؟
عاصم....لاني اكتشفت ان هي ابعد ما يكون عن انها تكون ام وتتحمل المسؤوليه وتساعدني في تربيه مليكه
كل اللي هاممها السفر واللبس والخروج والسهر حاولت استنى عليها شويه على امل تتغير بس اللي خلاني مقدرتش استنى لما المربيه قالتلي انها ضربت مليكه على وشها وقتها مشوفتش قدامي وفوراً طلقتها خصوصاً لما هي منكرتش ده بس كان مبررها ان مليكه دخلت عليها الاوضه تصحيها وهي عايزه تكمل نوم وانفصلت عنها ومن وقتها قررت اني مخوضتش التجربه دي تاني لحد ما شوفت فريده.
مراد....مليكه عندها قد ايه
عاصم....مليكه الشهر الجاي تتم خمس سنين.
مراد....ماشاء الله ربنا يخليهالك ياعاصم.
عاصم....اللهم امين.
قاسم....بإبتسامه لعاصم والله لو ظروفك زي ما حكيت يبقى فريده انسب حد ليك
عاصم...طيب قولي ليه؟ حطني في الصوره اكتر
قاسم....بص يا عاصم انا هقولك شويه حجات عن فريده بس مش هقدر اديك تفاصيل اكتر لاني مقدرش اتكلم عن حياتها وهي مش موجوده بس ياريت كمان لو حصل بينكم اي مقابله او كلام وهي قررت تحكيلك متقولش انك عارف اي حاجه مني
عاصم....تمام
قاسم....فريده يا عاصم اجدع ست ممكن تقابلها في حياتك اللي بينا عمر اعرفها من ايام المدرسه وكملنا مع بعض لحد الجامعه طول عمرها طيبه وحنينه وجدعه بجد تقف معاك في اي ظرف
بس سؤال ليك يا عاصم انت عايز تصاحب او واخد الموضوع جد كان عشان فريده بجد تعبت في حياتها اوي لو هدفك تصاحب متزعلش مني انا مش هسمحلك لكن لو هدفك جد انا اول واحد هيقرب ما بينكم فريده اتجوزت قبل كده 3 مرات وللاسف حظها ديماً كان وحش جابت ولد من جوزها الاول
بس اتوفى وهو عنده تسع سنين في حادثه هو واختها كان معاهم والدتها اتكسرت سفرتها فريده على امريكا لان هي عاشت هناك عمرها كله بعد الجامعه
بس بعد كام شهر والدتها كمان اتوفت ومبقاش ليها اي حد اتجوزت مرتين هناك في وقت قصير بس مرتاحتش وانفصلت وقررت ترجع مصر فا فريده شافت حجات كتير في حياتها وصعب انها ترجع تتوجع تاني لو واخد بجد الموضوع جد خد الخطوه يا عاصم صدقني مش هتلاقي احن على بنتك من فريده واكيد وجود مليكه في حياه فريده هيفرق معاها كتير
عاصم....بحزن انا مكنتش اعرف ان فريده عانت كده يعني اللي يشوفها بفكر انها ست قويه
قاسم....هي فعلاً قويه اللي تتحمل كل ده لازم تقويه
عاصم....طيب تنصحني بأيه؟
قاسم.....تكون واضح وصريح من البدايه والاهم ميكونش هدفك الاساسي هو ام بديله لمليكه لان فريده تستاهل تتحب لشخصها وانصحك يعني لو مش عارف تلاقي داخله استغل الورد اللي هي بعتته روح اشكرها بنفسك ولو عايز نصيحتي اكتر خد معاك مليكه❣️
ابتسم عاصم لقاسم و عجبته الفكره.
عاصم....ماشي هعمل كده ❣️
ابتسم زيد برضا لقاسم وهز راسه ليه بحب.
ابتسم قاسم لزيد وبص لمراد والشباب.
بعد وقت بسيط مشيوا من عندهم.
وصلوا القصر ركنوا عربياتهم ودخلوا سبق داوود وراجح قدامهم.
زيد....بهدوء انت كويس يا قاسم.
قاسم....اه تمام يا زيد.
مراد.....قاسم انا عندي سؤال هموت وأسأله طول الطريق.
قاسم....أسال يا مراد
مراد....انت مقتنع باللي عملتوا وقولتوا لعاصم؟
قاسم....جداً
سالم....بس صراحه انا مستغرب
قاسم....مستغرب ليه يا سالم
سالم....يعني متزعلش مني يمكن انا عارف انك كان معاك حق في زعلك من زهره بس كمان جه عليا وقت كنت حاسس انك بتحب فريده وبتلمح للجواز منها.
قاسم....انا طلبت الجواز من فريده فعلاً بس مكنتش عارف ممكن يكون في ايه في ايدي يعوضها غير كده لاني ظلمت فريده زي ما زهره ظلمتها انا مش بكره فريده انا بحبها بس اكتشفت يا سالم ان حبي لفريده مش حب راجل لست فريده زمان قبل ما تكون حبيبتي كانت صاحبه جدعه في شلتنا بناكل ونشرب نخرج ناخد دروسنا كل حاجه مع بعض كنت بشوفها اكتر ما بشوفكم فا اللي بينا كان صداقه قبل ما يكون حب.
زيد....يعني انت مش بتحبها يا قاسم.
قاسم....مش هكدب عليك لما عرفت الحقيقه وبقيت اشوفها تخيلت اني لسه بحبها بس مقدرش انكر حبي الكبير اوي لزهره لما بدأت احس بحبي لفريده يا زيد كنا وقتها في المدرسه اعترفتلها بحبي واحنا في ثانوي واول ما دخل الجامعه حصل اللي حصل وبعدنا يعني سنين معرفتي بفريده كصحاب اكتر من سنين حبي ليها
لكن حبي لزهره عمره اكتر من عشرين سنه الوقت يا زيد زهره بنتي مش بس مراتي وحبيبتي 🥺 يعتبر اتربت على ايدي كبرنا مع بعض وعيشنا تفاصيل كتير اوي مع بعض وتقريباً اعرف زهره من نفس المده اللي عرفت فيها فريده
يعني اللي بينا كبير اوي يا زيد اكبر بكتير من اللي كان بيني وبين فريده
مراد....بحب طبطب على ايده مبسوط اني بسمع منك الكلام ده يا قاسم.
سالم....وبصراحه انا كمان ومش هكدب عليك كنت خايف ان قصتكم دي تكون نهايتها انفصال
قاسم....مستحيل انا قولت لو ايه حصل لايمكن ابعد عنها.
زيد....لما كنت بقول لقاسم اعمل اللي يريحك وقتها كنتوا بتقولولي هتسخن قاسم على زهره وكنتوا فاكرين اني متحيز لفريده بس انا كنت عارف بعمل ايه لاني اولا كنت مع فريده جدا لانها اتظلمت وقولت بردوا اني مع زهره لانها حبت بجنون وغلطت زي اي حد مكانش ينفع اهاجم قاسم على تصرفه من ناحيه زهره عشان كان ممكن ينشف دماغه ويبتدي ينفر مننا وميحكيش اي حاجه تاني واللي عملتوا خلى قاسم يحيكلي اي حاجه جواه ومش بس كده كنت واثق ان قاسم بعد وقت بسيط هيهدأ ويعرف الصح فين ويعملوا حب قاسم لزهره اكبر بكتير من حبه لفريده وانا قولتهالك يا اخويا لو فكرت ترتبط بفريده وهي وافقت هتبقى مبسوط اول فتره هتحس بالرضا انك عوضتها بس شويه ومش هتقدر تكمل غير مع زهره ووقتها هتبقى ظلمت فريده لتاني مره
قاسم.....معاك حق يا زيد في كل اللي قولتوا وانا فعلاً مقدرش اعيش او احب حد غير زهره يمكن قسوتي عليها طول الفتره اللي فاتت عشان تتعلم وكمان مكنتش لسه قابل فكره ان زهره الملاك حبها ليا يحول برائتها وتبقى بالصوره دي قدامي كان لازم زهره تحس بغلطتها لازم تندم لازم تعرف ان اللي حصل منها ده كان غلط وانا واثق انها ندمت بس فضلت مكمل ورغم وجعي عليها من الحزن اللي هي فيه بس مش هكدب عليكم عرفت اني بحب زهره اوي ومقدرش ابعد عنها ولا اشوفها موجوعه يوم ما فريده جاتلك في المستشفى واول مره تتواجه هي وفريده قدامي يومها حسيت بضعف وكسره في زهره قلبي مستحملهمش
لما قالت لفريده انها هتبعد عني وتسيبنا لبعض بس لما تقوم انت بالسلامه عشان متقدرش تبعد وتسيب العيله في الظروف دي
كان هاين عليا اخدها في حضني واقولها اني مسامحها مقدرتش استحمل كلمه تبعد وتسيبني انا وفريده لبعض
ويمكن كمان فريده لاحظت ده وقالتلي ان انت وهي بتحبوا بعض بجد زهره حياتي وحياتها بقوا مرتبطين ببعض يا زيد ومش ولادنا اللي رابطنا زي ما حبيت اوصلها اللي رابطنا حب وعشره ومواقف وسنين مقدرش اتخيل حياتي او البيت ده من غيرها صعب
وبالنسبه لكلامي عن فريده لعاصم هي تستحق اكتر من كده بكتير لان هي بجد جدعه عانت كتير وجه الوقت اللي نعوضها بطريقه صح تعويض فريده عن الحياه اللي عاشتها لايمكن تكون بجوازها مني لايمكن يكون بجوازها من الشخص اللي اذاها اصلا وانا شايف اني عشان اريح ضميري من ناحيتها اساعدها بجد تعيش حياه افضل وجود فريده معايا هيبقى اذى اكبر ليها زي ما زيد قال لاني مش هقدر اديها اللي اتحرمت منه طول الوقت قلبي وعقلي هيبقوا مع زهره❣️
وفريده متستاهلش تتوجع تاني وكمان لما عاصم فتح الكلام معايا انا صدقته هو صادق على فكره.
سالم....بصراحه اه حسيت انه عايز ياخد خطوه جد
قاسم....عشان كده مترددتش اني انصحه عاصم هو انسب شخص لفريده حياته شبه حياتها الاتنين محتاجين بعض وجود مليكه هيبقى تعويض كبير اوي لفريده بعد ابنها
زيد....صح يا سالم و خطوه انه يخدها معاه ويروحوا لفريده هتفتح سكك كتير بينهم
قاسم....بالظبط
ياسين....طيب انت ليه مقولتش انك كنت على علاقه بفريده مش ممكن فريده تحكيله
قاسم....بابتسامه مقولتش عشان مش حابب يكون في شك بينهم وعلاقتهم ترجع تبوظ الراجل مهما كان عارف ان الست علاقتها اتقطعت بشخص كان في حياتها مبيقدرش يصدق ان مبقاش في مشاعر بينهم ووقتها الحياه بتتحول لجحيم وانا مش عايز كده وارد جداً فريده تفضل موجوده في حياتنا وارد علاقتها هي وزهره تبقى افضل مع الوقت وارد علاقتنا بعاصم وعلي وابوهم تتحسن اكتر ونبقى مع بعض ديماً كل دي حجات حلوه ممكن نخسرها لو عرف عاصم ماضي مبقاش ليه اي وجود ولو على فريده اطمن انا عارف انها مش هتقول هي كمان اي حاجه لانها شافت عاصم معانا في المستشفى وعرفت اننا نعرف بعض وفريده اعقل من انها تخلي بينا توتر في علاقتنا كلنا مع بعض.
زيد....وانا اضمن فريده في نفس النقطه
مراد....بعيدا عن كل ده انا بجد مبسوط اوي وعشان نكمل فرحتنا دي حاول تلين بقى شويه وترجع الدنيا حلوه بينكم.
ياسين....اه يا قاسم صراحه زهره من يوم اللي حصل اه معانا وبتحاول متقصرش مع اي حد فينا بس مش هي زهره اللي اعرفها
زيد....رجع مراتك في حضنك يا قاسم وانسى يا اخويا اللي حصل اعتبره درس ليك وليها
قاسم.....بحب هعمل كده متقلقوش❣️
سالم....طيب تعالى نشوف ابوك وروح هيموتوا ويعرفوا بنعمل ايه😂
راحوا عليهم وقربوا منهم.
داوود....بترغوا في ايه كل ده😒
مراد....وانت مالك واحد واقف مع ولاد اخوه 😒
داوود...اشبعوا ببعض يا عم انا غلطان
روح...كل ده رغي😒
زيد....بحب وحشتيني يا احلى روح هما فين صحيح
روح....كله طلع اوضته
سالم....وانتي ايه اللي مصحيكي يا موزه مستنيه حبيب القلب 😉
راجح....موزه في عينك واه مستنياني انت مالك هي تعرف تنام غير لما اجي😉
روح...لا مقدرش طبعاً وبعدين إذا كنت مش بنام ولا اطلع اوضتي غير لما اطمن ان كلكم في البيت هطلع انام من غير ما حبيبي يكون جه واطمنت عليه😍
ابتسم زيد بحب على حبهم لبعض
ياسين....اووووبا مين قدك يا باشا
مراد...لاعبه معاه هااا😉
راجح....اعوذ بالله يعني لازم الكلمتين الحلوين دول قدام العيال ولاد الكلب دول 😒😒
روح....مش دي الحقيقه😂
راجح....عينهم بس عينهم وحشه😒
ضحكوا كلهم.
روح....بقولك يا قاسم صحيح زهره تعبانه لو فضلت كده للصبح لازم نوديها للدكتور مفيش حاجه بتقعد في معدتها والسوايل الدافيه مريحتهاش
قاسم....هي لسه زي ما هي
روح.....مرجعتش كتير بس مش قادره تاكل ونايمه في اوضتها
راجح....بضحك شكلها كده هتجبلوا أخ لعدي😉
قاسم.....بضحك أخ لعدي مره واحده هو انا معنديش مانع بس ان شاء الله لا الدكتور قال غلط على زهره حملها المره اللي فاتت عدي على خير.
راجح....هما الدكاتره على عيني وعلى راسي بس مش كل حاجه يقولوها نصدقها
روح.....والله اللي ربنا عايزه هيكون بس بعيداً عن الحمل خالص زهره تعبانه.
قاسم....ماشي هطلع اشوفها وان شاء الله اوديها بكره.
ياسين..طيب لحظه قبل ما تطلع عايز اقولكم حاجه.
قاسم....خير
ياسين....اااا حصل تاتش كده بين ميار وملك انهارده يعني باختصار حبيت اعرفكم وده طلب من ميار نفسها لان هي مش عارفه تقولكم ايه هي عايزه ترجع بكره البيت بتاعهم
روح....بصدمه ترجع ازاي خالص يعني😳
راجح....ايه اللي حصل بينهم و بعدين ترجع ده ايه يعني تزعل من اختها فا تمشي لا طبعا انا هتكلم معاهم هما الاتنين وبعدين في اخوات يزعلوا من بعض
ياسين...لا افهم يا باشا هما مش زعلوا فا عشان كده ميار ماشيه هي ملك شدت معاها بعد ما عرفت قرارها
داوود....طيب وهي عايزه تمشي ليه اصلاً
مراد...ايوه صح في حد ضايقها
ياسين.....لا مفيش بس هي محتاجه تكون لوحدها الفتره دي
راجح....لوحدها ازاي يا ابني بنت في سنها هتقعد لوحدها وبعدين ميار بقت مننا والفتره دي احنا بنمر بظروف صعبه وفيها قلق على الكل
ياسين....من الناحيه دي اتطمن يا باشا اكيد مش هسيبها من غير ما يكون عيني عليها هوقفلها جارد يبقى معاها ديماً.
سالم.....يعني انت معندكش اعتراض
ياسين....مش من حقي اعترض على قرار هي عيزاه يا سالم
سالم....ايوه مقولتش نعترض بس ده غلط وليه تبقى لوحدها وهي ممكن تكون في وسطنا اكيد في حد ضايقها
قاسم....انا لو مش عارف جنه وفرح كويس كنت قولت هما اللي زعلوها
ياسين....لا الموضوع بعيد عن جنه وفرح
زيد....امممم انا فهمت😉
ضحك ياسين وهز راسه شمال ويمين
ياسين....يا اخي تحس انك قاعد مع ردار في البيت عارف كل تفصيله
زيد...مش محتاجه ذكاء يعني😉
مراد....اممم طيب انا كمان فهمت
راجح...الله ما تفهموني انت وهو بدل ما اقلع الحزام😡
مراد.....بضحك على طول خلقك في مناخيرك
راجح....ما انتوا سايبني اضرب اخماس في اسداس🤨
روح....اوعى تقولي ان جلال ليه دخل
زيد...بإبتسامه اهي روح بقت على الخط معانا😉
راجح....عمل ايه ابن الكلب ده
ياسين....لا معملش بس تقدر تقول كده انه عمل حاجه من غير ما يقصد ميار شكلها اتعلقت بيه يا باشا وابنك شكله بردوا واقع مع رهف انا معرفش والله هو مقالش بس الكام مقابله الاخيره اللي كانوا فيها مع بعض شكيت
راجح....اممم طيب هي عرفت يعني
ياسين....مش عارف والله ايه اللي حصل بس البنت حالتها مش افضل حاجه وعشان كده حابه تبقى بعيد ولوحدها.
راجح....ايوه يا ابني بس ازاي نسيبها وبعدين ماهو ده هيجي على دماغك خد بالك ملك هتبقى زعلانه وطول الوقت هتبقى متنكده عشان اختها بعيد عنها ومش بعيد تقولك مش هقدر اسيبها
ياسين....انا اتكلمت مع ملك وقولتلها تسيبها براحتها
روح...بزعل طيب هي ملك عارفه السبب
ياسين....اه عارفه
روح....حرام والله بجد زعلت عشانها
ومش قادره الوم جلال لانه ملوش ذنب
ياسين....انا مضايق منه على فكره طريقته معاها هي اللي خلتها اتعلقت بيه
مراد....لا لحظه يا ياسين حرام جلال طريقته واحده مع الكل مشوفتش منه اي حاجه تقول غير كده
ياسين...انا عارف بس احنا خلاص حفظناه لكن اللي لسه ميعرفهوش ممكن يترجم طريقته بشكل تاني واهو حصل وميار اتعلقت بيه.
زيد....انا معاك ان طريقته غلط شويه بس منقدرش نلومه بردوا وبصراحه انا شايف ان قرارها صح افضل ليها هي عشان تفوق من الوهم ده بسرعه
راجح....طيب تصدقوا اني كان نفسي بجد جلال يبقى مع ميار.
روح....وانا كمان اوي مع اني بحب رهف جداً وهي كمان جميله بس زعلت عشان ميار.
ياسين....بس منقدرش نجبره على حاجه هو مش عايزها.
زيد....اكيد كمان جلال مش صغير هو عارف عايز ايه
روح....طيب اتكلم معاها
زيد...روح سبيها فتره لوحدها تراجع نفسها وتفهم شعورها يمكن بعد فتره ترجع تاني لما تتأكد انها بقت افضل
راجح.....انا كمان رأيي كده يا روح قعدتها قدامه حتى لو بقت رهف امر واقع مش هتخليها ترتاح او تستسلم بالعكس هيبقى فيها وجع قلب اكتر ليها
زيد....وعموماً احنا عينا هتبقى عليها متقلقيش يا روح
ياسين....وبلاش بقى نتكلم في الحوار ده قدامها هي بكره اكيد هتسلم عليكي قبل ما تمشي اعملي نفسك مش عارفه حاجه وان اللي تعرفيه انها عايزه تروح البيت شويه عادي يعني كا تغيير
روح....تمام.
قاسم....طيب انا طالع اشوف زهره
زيد....وانا كمان خدني معاك.
طلعوا كلهم وراح كل واحد فيهم على اوضته.
دخل قاسم لقى زهره رايحه في النوم ومنكمشه على نفسها وواضح على ملامحها التعب.
ابتسم وراح قعد جنبها على طرف السرير بهدوء.
قرب كف ايده من وشها وفضل يلعب في شعرها قرب براحه باسها من خدها
ورجع يبصلها وهو بيحسس على خدها بحب❣️
فتحت زهره عينها بهدوء اول ما لمحتوا قامت براحه وهي عينها بعيد عنه
زهره....اااا قاسم
قاسم....عامله ايه الوقت يا زهره
زهره....الحمد لله
قاسم...روح بتقول انك لسه تعبانه بكره هاخدك ونروح للدكتور
زهره....لا ملهوش لازمه هو برد في معدتي بس هبقى احسن
قاسم...بردوا هنروح ونطمن عليكي.
زهره.....ااا ماشي انا هروح متعطلش نفسك انت جنه هتيجي معايا
قاسم....انا اللي هاجي معاكي يا زهره مش جنه ماشي.
بصتلوا زهره بضعف وهزت راسها من غير ولا كلمه🥺
قاسم....يلا نامي وأرتاحي الوقت
قام وقف واستناها تنام وتعدل نفسها غطاها وبعدين راح عشان يغير
ابتسمت زهره واتنهدت بحب ووجع🥺
في صباح يوم جديد دخلت زهره على الحمام وهي معاها اختبار حمل كانت شاكه انها حامل وكانت مرعوبه من الفكره طلبته مع الادويه اللي طلبتها وقررت تعملوا الصبح دخلت وعملتوا وفضلت مستنيه النتيجه تظهر عدت الثواني عليها بصعوبه
واخيراً خدت نفسها براحه اول ما ظهر قدامها علامه واحده بس وعرفت انها مش حامل واتاكدت ان معدتها واخده برد
زهره......الحمد لله يارب.
خرجت زهره وبعد حوالي نص ساعه صحي قاسم من نومه
لمح زهره قاعده على الكرسي وبصاله.
قاسم....زهره قاعده كده ليه انتي كويسه؟
زهره...بابتسامه بسيطه اه احسن كتير الحمد لله
قاسم.....الحمد لله بس بردوا هخلص شغل ونتقابل عشان الدكتور اول ما اوصل هحجز معاد
زهره....ملهوش لازمه انا افضل على الاقل انهارده ممكن اروح يوم تاني
قاسم....طيب اشمعنى هتفرق في ايه
زهره....انهارده انا احسن كتير وكمان جنه بقالها كذا يوم قيلالي انها عايزه نجيب حجات واروح معاها فا مصدقت بقيت كويسه هنروح مع بعض
قاسم....طيب ما تأجلوها بكره تكوني بقيتي احسن اكتر
زهره....لا مش عايزه أزعلها وبعدين انا قولتلك اني افضل كتير انهارده.
قاسم....طيب زي ما تحبي بس لو حسيتي بتعب كلميني وأجلي مشوار جنه لبكره
زهره....حاضر يا قاسم قوم بقى خد شاور واخرج عشان عايزه اكلمك في حاجه قبل ما انزل تحت
قاسم.....طيب قولي انا معاكي
زهره....عشان متتأخرش
قاسم....لا معايا وقت يا زهره اتكلمي
زهره.....خدت نفس طويل وبصتلوا قاسم احنا هنعمل ايه؟
قاسم....هنعمل ايه في ايه يا زهره؟
زهره....يعني هنفاتح جنه وكل اللي في البيت ازاي انا قولتلك انت وفريده ان اول ما زيد يخرج هنسحب وانا قد كلامي يا قاسم بس محتاجين نلاقي طريقه نفاتحهم بيها.
بصلها قاسم وهو رافع حاجبه
قاسم....خلصتي كلامك؟
زهره....ايوه
قاسم....طيب الكلام ده ميتفتحش تاني مفهوم قام وقف وهو رايح للحمام
قامت وراه زهره بسرعه
زهره....قاسم لحظه من فضلك انت مردتش عليا
وقف قاسم و بصلها لا خلصت يا زهره ورديت عليكي كمان
حط قاسم ايده في ضهر التيشرت وسحبوا لحد ما قلعوا خالص وبقى واقف قدامها من غير اي حاجه
بصت زهره عليه بلعت ريقها بصعوبه وبقت واقفه متوتره غصب عنها وحشها حضنه🥺
زهره....بارتباك قاسم احنا اكيد هنتكلم معاهم
قاسم....في ايه يا زهره؟ نتكلم في ايه؟
زهره...في انفصالنا يا قاسم🥺
قاسم....ومين قال اننا هننفصل🤨
زهره....ده الطبيعي يا قاسم
قاسم....الطبيعي اننا نفضل مع بعض يا زهره
زهره....بس انا قولتلك مش هقدر اكون معاك وهي فريده معاك🥺 ولا فريده هينفع تبقى معاك وانا لسه على زمتك
قاسم....ومين قالك ان فريده هتبقى معايا اصلاً🤨
بلعت زهره ريقها وبصتلوا
زهره...يعني ايه مش ده كان كلامك وده اللي لازم يحصل ليك انت وفريده🥺
شدها قاسم من ايدها وسندها على الحيطه وحط ايده الاتنين على الحيطه وبقت هي في النص بصتلوا بصدمه
قاسم.....اه ده كان كلامي 🤨 بس كنت عايز اضايقك كنت عايز احسسك بالغلط اللي انتي عملتيه مكانش هاين عليا وجعك بس كان لازم أحسسك بالوجع يا زهره لان البني ادم لو فضل عايش من غير ما يحس بوجع غيره مش هيقدر يحس بحجم غلطته اللي ارتكبها في حق غيره🤨
كنت عايز احسسك بالوجع وابعد عنك واحط حدود عشان لما تتوجعي وانا بعيد عنك مش هتلاقي غير ربنا تلجأيله ووقتها هتدعيله من قلبك انه يسامحك
اصل انا لو كنت فضلت جنبك يا زهره وشوفت في عينك وجع بسرعه كنت هخدك في حضني و اقولك اني سامحتك بس ربنا مكانش هيسامحك يا زهره عشان وجعك ده ربنا كان هيسامحك لما تروحي تدعيله وتحسسيه انك ندمتي ربنا كان هيسامحك لما يشوف دموعك خارجه بكل صدق حضني ومسامحتي ليكي مكانتش هتشفعلك عند ربنا يا زهره بس طلبك انتي من ربنا السماح في عز وجعك وندمك اللي هيخلوا ربنا يسامحك يعني كلامي ليكي يا زهره كان ليه هدف وانا عارف اني قدرت اوصله.
زهره اللي شافت فريده اول مره وراحت قالتلها انتي راجعه ليه ؟
زهره اللي قالت لفريده انها لسه مستعده تعمل اي حاجه فيها لو هي راجعه تاخدني منك؟
دي واحده كانت لسه مش ندمانه ولا ضميرها صحي دي كانت لسه مستعده توجع وتقسى
وللاسف دي زهره انا مكنتش اعرفها ولا اعرف عنها اي حاجه طول السنين دي
بس زهره اللي انا أعرفها واللي مشوفتش في طيبه قلبها ولا حنيتها زهره اللي ربتها على ايدي
هي اللي رجعت تاني يوم ما كنا في المستشفى اللي مستعده تضحي عشان اي حد بتحبه اللي قالت من قلبها في لحظه ضعف وانهيار انها محبتش قدي انا وفريده واعترفت بالحب اللي جواها
وهي زهره اللي لسه لحد الوقت بتحاول تنفذ كلامها❣️
زهره كانت بتسمعه وهي دموعها نازله من غير ولا كلمه🥺💔
قاسم....كلمه انفصال مش عايز اسمعها طول ما انا عايش ولازم تعرفي اني لايمكن اخلي اي حد يشاركني فيكي ولا يشاركني في ولادي
بس لازم تعرفي حاجه مهمه عشان متعودتش اكدب عليكي لما عرضت الجواز على فريده عرضته بجد ولو كانت وافقت كنت هتجوزها مش حب لكن تعويض بس فريده مقدرتش توجعك وانا اتوجعت اكتر مش عشان رفضها لكن عشان بعد كل ده هي لسه باقيه عليكي وانتي مكنتيش لسه ندمانه فا قررت اخليكي تندمي يا زهره عشان نعدي الموقف اللي احنا الاتنين حطينا فيه فريده زمان وربنا يقدر يسامحنا بجد بس حبي ليكي يا زهره لازم تعرفي انه كان الحب الاول والاخير
شدها قاسم لحضنه وبمجرد ما دخلت جوه صدره انهارت زهره حرفياً
فضل حاضنها بكل قوته ساند دقنه على راسها وسايبها تعيط وتخرج كل اللي جواها❣️
بعد ما حس انها هديت خرجها من حضنه ومسك وشها بكفه ومسح دموعها باطرافه بهدوء.
قاسم....كفايه عياط واهدي عشان متتعبيش ❣️
زهره....فضلت منزله عينها تحت
رفع قاسم دقنها وحط عينه في عينها
قاسم...بصيلي يا زهره❣️
زهره....بوجع مش قادره🥺💔
قاسم....موحشتكيش طيب🤨
ابتسمت زهره من وسط دموعها وحشتني اوي🥺
ضحك قاسم ضحكه جميله وخدها تاني في حضنه❣️❣️
واكتفوا مؤقتاً بكلامهم مع بعض لحد ما زهره تهدأ اكتر.
................
بعد كام ساعه خرجت جنه هي وزهره
عشان جنه عايزه تعمل شوبينج وتشتري حجات نقصاها
زهره....كانت خارجه طايره من السعاده وعلى غير العاده من فتره رجعت ابتسامتها من تاني❣️
دخلو مول كبير وبدأت جنه تختار حجات وتفرجها عليها
زهره....بضحك انتي هتفضلي تشيلني كده ما تروحي تقيسي🤨
جنه....بضحك هقيس من غيرك يا زهورتي مش لما اجيبلك كام فستان😉
زهره....كام فستان ايه انا مش عايزه حاجه انا عندي لبس قد كده
جنه....لا بقولك ايه انهارده تقولي حاضر ونعم وبعدين انا حاسه ان انتي وقاسم الطوبجي علاقتكم مش ولابد من فتره وضحكتوا عليا بكلمتين فاكرني عيله صغيره وصدقت 😒 بس على مين هنرجعه من تاني هو بس يشوف الكام فستان دول وهتتصافو😉😉
زهره....بضحك بت بطلي قله ادب وبعدين احنا مش زعلانين
جنه...زعلانين واسمعي كلامي انتي مش عارفه مصلحتك😉❣️
زهره....بحب انتي شايفه كده🙄
جنه...امشي ورايا انتي بس وانتي تكسبي وبعدين سي عدي مش مكفيه انه جه ياخد مكاني كمان مش مريح الراجل في نومته 😒
زهره...😂😂😂😂🙈 انتي مصيبه والله يلا هاتي اللي هتجيبيه خليني اخلص من قلة ادبك😒
فضلت زهره تقيس مره وجنه تقيس مره زهره تخرج بفستان جنه ميعجبهاش تقولها تغير لما خلت زهره هتعيط خلاص.
فضلوا على الوضع ده اختاروا حجات وسابت جنه حجات دخلت هي وزهره يقيسوا اخر طقم معاهم
خرجت جنه الاول وهي بتلف بفستانها وزهره اتأخرت
جنه....ايه يا زهورتي الوزن زاد واتحشرتي في الفستان ولا ايه😂😂
انا عارفه هتخرجي تموتيني الوقت
مامي مامي يلا
بصت جنه باستغراب🙄🤨
قربت على الباب تخبط مكانش حد بيرد فضلت تبص على المحل يمكن خرجت
مكانتش موجوده حست بالقلق فضلت تخبط وبعدين فتحت الباب.
جنه....ماميييييي😳😳😳
وللحديث بقيه........
•تابع الفصل التالي "رواية احفاد الطوبجي الجزء الثاني 2" اضغط على اسم الرواية