Ads by Google X

رواية سلطان و الغرام الفصل العشرون 20 - بقلم عائشة الكيلاني

الصفحة الرئيسية

  رواية سلطان و الغرام الفصل العشرون 20 - بقلم عائشة الكيلاني 

سلطان بصلها بصدمة و هدوء:ـ حلو اوي اي الى حصل
الشغالة:ـ انا هقولك على كل حاجة انا كنت بجيب حاجات رجعت البيت شوفت غرام هنا بتتخانق مع ست جبرية و بتقولها قتلتي امي و اخويا و كلام من دا و كانت خارجة برا البيت الست مسكتها حطت ايديها على بؤها و هدتها بالى في بطنها الست غرام زقتها كانت لسه هتضربها بالسكينة لكن الطيب كدا مش بيعرف ياذي حد حاولت تفوقها لكن خافت و جريت بسرعة من البيت حتي نسيت تلبس طرحتها ولا تخد السكينة من على الارض طبعا انا كنت مستخبيه جريت و انا دخلت على البيت حاولت افوقها وفاقت

سلطان بوجع:ـ يعني امي كانت عائشة
الشغالة:ـ ايوة يا بيه و طلبت مني ماية جريت اجلبها الماية و خرجت شوفت ميسون بتتكلم بفرح و شماته و قالت ليها زى ما دمرتي اختي هخد روحك و طع.نتها كذا مرة وراء بعض كانت متنكرة خدت السكينة معاها و مشيت لكن رجعت تاني و للاسف شافتني و هد.دتني ف اختفيت بس والله العظيم انا مليش دعوة باي حاجة
سلطان بهدوء :ـ تقدر تمشي
الشغالة مشيت و سلطان رجع ضهره على الكرسي بتعب و حيرة الموضوع مش سهل و غرام ممكن يجرالها حاجة مش عارف يعمل اي
عند رؤوف كان مش عارف يشتغل ولا مركذ في حاجة مفيش فى دماغه غير زينة فتح عيونه على صوت الفون كان صوت الرسالة


بسبب عمايلك هتخسرهم و دا بجد لو بتحبها الحقها لأنها الجنونة اشتغلت بسببك زينة حامل و رايحة تجهض الطفل ارجوك الحقها احنا في المستشفى زينة خلاص قررت تجهض الطفل
رؤوف بيبص لرسالة بصدمة و عدم تصديق رجع يقرا تانى:ـ يعني اي يعني اي زينة حامل طب اعمل اي
رؤوف خد المفاتيح و خرج من مكتبه بسرعة الجنون عمل اتصال و هو بيركب عربيته بسرعة و خوف
كانت المحاليل في ايديها لارا واقفة جانبها بدموع فتحت عيونها ببطء و ارهاق و بصت الجهة التانية
لارا بدموع:ـ مكنش لازم تعملي كدا كان فيه مليون حل غير ان تجه..ضي الجنين حرام عليكى نفسك هتقولي لربنا اي انا مش راضية عن الى حصل ولا حتي انتي
زينة بجمود و تحطم:ـ بس انا راضية عن الى حصل و اوى و انا ليه اولد طفل و اظلمه معايا هاا ليه مش عايزة اى حاجة تربطني برؤوف حتي لو فيها موتي مش مهم مانا ميته ميته لارا محدش يعرف الى حصل تمام
الباب اتفتح و دخل رؤوف:ـ سبينا لوحدنا يا لارا
لارا بصتلهم بتوتر و خوف خرجت و قفلت الباب وراها
فلاش
رؤوف اتصل باخته و خد منها اسم المستشفى و اسم الدكتورة
الدكتورة كانت رايحة تجهز نفسها لكن قبل ما تدخل الغرفة ردت على الفون:ـ الو

رؤوف:ـ الو يا دكتورة انا رؤوف الشافعي
الدكتورة بتوتر:ـ حضرتك غني عن التعريف
رؤوف:ـ في مريضة عندك هتعمل عملية إجهاض
الدكتورة:ـ مدام زينة ايوة انا من رغم ان قولت ليها في خطر على حياتها لو دا حصل بس مفيش فايدة هى مصممة و مش عارفه اعمل اي حاولت اوصل لحضرتك بس مش عارفه
رؤوف بسرعة و خوف:ـ اوعى تخليها تجهض متسمعيش كلامها يا دكتورة ارجوكي انا جاي حالة


الدكتورة اتنهد بارتياح لانها خايفة على زينة دخلت غيرت هدومها و جهزت نفسها و دخلت غرفة العمليات عطت ليها مهدئ و منوم يعني وهمتها انها هتساعدها
باك
رؤوف بصلها و بص لوشها الشاحب عيونها المنتفخة من البكاء و قلت النوم أما زينة ف رفضه تبص له :ـ ياريت تطلاقني انا مش عايزة اكمل معاك
رؤوف قعد على الكرسي الى جانب السرير:ـ حمدالله على سلامتك
زينة غمضت عيونها ببعض العصبية و التعب:ـ سمعت الى قولته ولا اقولها تانى طلاقني يا رؤوف لو سمحت طلاقني انا مش عايزك انا بكرهك من كل قلبي انا عمري ما حبيتك انا اتجوزتك علشان انجح يا دكتور كنت واخدك كوبري علشان انجح في المادة و الحمد لله خلصت دراسة هكمل معاك ليه ابني و راح خلاص انتهاء انا كنت بستغلك و بالنسبة للطفل ههه ف انت اي ضمنك انه ابنك مش يمكن بخ..ونك و
قبل ما تكمل كلامها كان رؤوف حطت ايديها على بؤها :ـ بسس اهدي اهدي
رؤوف حض.نها و قبل راسها :ـ حقك عليا يا حبيبتي حقك عليا يا روح و قلب رؤوف
زينة ابتسمت بسخرية مش قادرة تتكلم ولا عارفه تقول اي بعدت عنه :ـ انا عايزة اطلاق يا رؤوف الشك دخل بينا و مستحيل اكمل بالطريقة دى انا تعبت تعبت من شكك فيا ا انا بقيت عايشة في رعب انت خلتني اتعس ست في الدنيا عيشتني في جحيم انا لم عرفت انى حامل تعرف حسيت باي
بصتله بضياع و الدموع على وجتنها:ـ ولا حاجة اه والله ولا حاجة مكنش ينفع اقولك لانى عارفه هتسال ابن مين مانت شكك فيا بقا ف طبيعي هتسال السؤال دا الحمدلله اهو راح و ارتحت انت دمرتني يا رؤوف


رؤوف بصلها بحب مسك ايديها و حطها على بطنها :ـ انا اموت ولا حد فيكم يحصلوا حاجة ابننا بخير ابني عايش جواكي يا حبيبتي
زينة قلبها دق بفرحة فرحت و خافت في نفس الوقت رؤوف قبل ايديها:ـ انا مستحيل اسيبك تعملي حاجة زى دى مش بقول كدا علشان الطفل لو حسيت واحد في المية انه خطر عليكى معنديش مانع اقت.له بايدي انا بحبك يا زينة بحبك من اول ما شوفتك
زينة بعصبية:ـ انت كدب و كلامك دا مش هيغير حاجة و برضو هطلاقني بالذوق أو بالعافية و الى في بطني دا انا مش عايزاه مش عايزة حاجة تربطني بيك ساامع بكرهك يا رؤوف
فى القصر في اوضة سلطان غرام بتغيير ل لؤي و بتلعبو بفرح
الشغالة:ـ امين بيه عايزك
غرام باستغراب و برود:ـ تمام هخلص و نازلة روحي على شغلك
الشغالة مشيت و غرام شالت لؤي نزلت امين لم شاف نازلة على السلم و شايلة لؤي افتكر لارا بهيبته و جمالها
غرام بهدوء:ـ حضرتك عايزني
امين بص على لؤي و خده منها تحت خوفها و استغرابها:ـ اكيد مش هخطفو و انتي موجودة و بعدين انا جدو برضو و امو تبقا بنتي سبحان الله شبه امك في كل حاجة
غرام:ـ بس مش واخدة طبيتها و دى احلي حاجة انى مش هسمح لحد يدمر حياتي و خصوصا لو الحد دا كان راجل و بحبه زي ما عملت في نفسها و اتجوزت حضرتك


امين:ـ و لازمتها اي حضرتك .. بصي يا بنتي انا ظلمت امك معايا ظلمتها كتير و ظلمتك انتي كمان انا طلاقت ميرهان انا عمري ما نسيت امك يا غرام امك دائما في بالي و قلبي
غرام قطعته :ـ متقولش قلبك بس الا قولي اخبار ابنك الى من الدادة اي كويس الا هو في مدرسة اي تمام ظلمتها كتير و بتحبها و كل حاجة عملت كدا ليه اي الى كان وحش في امي لا هى وحشة ولا مهملة ولا نكدية انت للاسف معنديش اي مبرر ابرره ليك و انسا انت مدلقتش عليا ماية ن.ار
كملت بدموع:ـ نزلت عند رجلك و اترجتك كتير و باست ايدك انك ترحمها و تسمعها و حلفت بحياة ربنا انها مش خان.تك حلفت بربنا عاايز اي تانى علشان تصدق اسامحك بعد ما عشت حياتك بطول و العرض و انا شايفها و هى بتو.لع في نفسها و هى محر.وقة و هى بتنفس اخر انفسها ولا على ان ليا اخ من خدامة في الحرا.م قولي اسامحك على انهي فيهم انا عمري ما ها سامحك ف مفيش داعي اعتذارك لانه ملهوش اي قيمة عندي

غرام خدت ابنها بغضب و طالعت و انهارت في البكا
زينب:ـ يعني مكنتش مضيعة فلوسكم على الرهان و الارف دا زى ما قولت يعني علشان تكسب تعطفنا كدبت و شوهت سمعتها اكتر ما هى متشوها انت اي يا امين اااي تصدق انت خسارة فيك الجواز و الخلفة بتفتري على مراتك و تتجوز و بعد دفنتها على طول انت جايب قسوة القلب دى منين تعمل كدا في حب عمرك لارا دا من كتر كلامك عنها و حبكم لعبض بقيت بحلم واحد زيك بس الحمدلله انى متجوزتش علشان ههه مهو عمل زيك و صدق بس الفرق بيني وبين مراتك انها كانت مستسلمة للأمر و ضعيفة ضعيفة لدرجة سمحت لواحد زيك يبيع و يشتري فيها امشي يا امين امشي و متقلقش على غرام هى مع عمتها و جوزها و ابن عمها الى للاسف بيخاف عليها اكتر منك
امين بصلها بوجع و حزن و مشي زينب طالعت اوضة سلطان كان لؤي نام غرام بتبصله و بتبكي


غرام بدموع:ـ يا تري لو حصل معايا كدا سلطان هيبقا امين ولا هيصدقني كان نفسي امي تبقا معايا كب بلاش شكلها مشوها مشوها بس تبقا معايا انا مستعدة ابقا خدامة تحت رجليها بس ترجعلي ياريتني كنت موت معاها
زينب حطت ايديها على بؤها و حضنتها و غرام بكت باعلي صوتها و قهرة
اشتقت لايامي معاك يا امى
اشتقت لايام بفيق على صوتك
اشتقت لايام ضحكي معاك
اشتقت لايام فيها انتي
اشتقت لدلالك اليا و بسمتك اشتقت لحنانك انا ليس بخير نعم عايشة لكن روحي معاك يامي ابنتك انطفأت في غيابك حياتي ما الها معنى في غيابك اشتقتلك يا نور عيني اشتقتلك يا امي اشتقت لايامي معاك
بعد وقت في بيت محمد
محمود:ـ شكلك عمل كدا ليه
زينة:ـ انا كويسة اهو اطلع بره بقا و اطفي النور و بعدين انت هتتحكم فيا ولا اي ما قولت انى كويسة كل الحكاية و ما فيها انى هموت و انام

محمود زاح الغطاء من عليها:ـ مفيش زفت غير لم اعرف اي الى مغيرك زينة انتي بنتي انا عمري ما شوفتك اختي هتخبي على اخوكي الكبير الى بيخاف عليكى و بيحبك اكتر من اى حاجة
زينة بهدوء و ابتسامة:ـ انا هطلاق يا حودة قولي مبروك انا مبسوطة اوى اخيرا وافق يطلاقني انا مش بتاعت جواز و مسؤولية انا اتخنقت مع رؤوف خناقه كبيرة اوى بسبب اهمالي في البيت و انا الاربعة و عشرين ساعة مسكة الموبايل مش بعمل حاجة غير انى على النت و دا خنقو دا غير الخروجات بصراحة هو استحمل مني كتير اوى ببقا معاه ومش معاه دا غير انى غلطت فيه
محمود بعدم تصديق:ـ انتي تشتمي هعمل نفسي انى مصدق انتي مبسوطة متاكدة انكي عايزة تطلاقي
زينة:ـ متاكدة جدا و بالنسبة لابني ف انا هشتغل اصلا
محمود ضربها راسها بخفة:ـ بس يا جزمة انا اشيلك في عيوني و بعدين مانا ياما شيلتك زمان و المدرسة اي الجديدة كمان كام شهر و هشيل ابنك والله ما مصدق نفسي البت الصغيرة الى بتسكوت بالشكولاتة و المصاصة هبقي ام بس بصي لو لولد بنت اخوكي اولة من الغريب
زينة بضحك و مرح:ـ بس كدا عيوني و لو بنت برضو ابن اخويا اولة من الغريب
زينة و محمود قعدوا يضحكوا و يهزرو بعدين محمود خرج و زينة قعدت تبكي لحد ما نامت
عند رؤوف في عربية عمل يلف في الشوارع و هو حاسس بخنقه و صورة زينه مش مفارقة خياله ولا ضحكتها صوتها
رؤوف ضرب ايديه على التركسيون بغضب من حاله:ـ غبي غبي ضاعت خلاص و بسببك انا مش مصدق ان الصبح هنهي كل حاجة بينا
فى القصر في اوضة سلطان
غرام:ـ شكلك زعلان أو مضيق مالك يا حبيبي
سلطان قبل راسها:ـ زى العادة ضغوطات الشغل مكنش صح الى عملتيه مع عمي مهما كان ابوكي هو ملوش غيرك يا غرام بلاش تخسري كله مامتك الله يرحمها بس ابوكي موجود صدقيني حاسس بيكي
غرام استخبت في حضنه اكتر و قالت بدموع:ـ الكلام دا لو كنت عامية طرشة انا شوفت و سمعت و اتاذيت كتير اوى و بسببه ممم عمري ما حسيت انه موجود ولا انى بنته دائما شايفني بنت الخائ..نة مع امي حلفت بربنا و باست ايده اترجته كتير اوى انه يصدقها امى في اللحظة دى زى العيلة الصغيرة الصدق كان في عيونها طلاقها مستحملتش بعد ما مشي ولعت في نفسها بس عيونها كانت عليا حتي في المستشفى انا اتغدر بيا كتير و لسه مش عارفه الغدر الجاي من مين

بصتله و اتكلمت برجاء:ـ استحمل اى حاجة ولا انك تغدر بيا يا سلطان حاليا مليش غيرك و ابني بلاش تعمل زيهم اموت لو حصلت منك
سلطان ضمها له اكتر و قبل راسها:ـ انتي روحي في حد يغدر بروحه بحبك يا غرامي
غرام بهمس:ـ و انا بموت فيك يا روح غرام
تاني يوم في بيت محمد
محمود:ـ المأذون اتاخر اوى بقالنا ساعات مستنيين
رؤوف ببرود:ـ مأذون غريب اوي
زينة:ـ نشوف غيره
رؤوف:ـ لا انا مش بثق غير في المأذون دا مأذون العيلة و محدش هيطلاقنا من بعض غيره
محمود :ـ طب ما طلاقها اسهل بدل التعب دا بتضحكي عليا اي انتي كمان
لارا بضحك:ـ اغرب حالة طلاق شوفتها طب بقولك يا حبيبي ما تتصل بى المأذون الى طلاق ماما
رؤوف:ـ ماهو دا مأذون العيلة بيطلاق بس
زينة:ـ ما تقولها و خلصني
محمد بزهق:ـ اكتمي يا زينة ما تشوفي بنتك يا اميرة
اميرة:ـ هى بنتي لوحدي ما هو من دلعك فيها اشرب بقا
رؤوف راح يرد على الفون:ـ بتقول اي لا حول ولاقوة الا بالله العلي العظيم البقاء لله
رؤوف قفل الفون بصلها:ـ البقاء لله يا زينة المأذون توفاه
رؤوف خرج من البيت و بيمثل الحزن
عند سلطان
المأذون:ـ يا اخ عايز امشي عندي جوازة و تلات طلاقات انت حجزني جانبك ليه عايز تطلاق مراتك أنا في في الخدمة

سلطان رزع القلم المأذون خاف و سكت:ـ انت كمان ساعة تختفي كدا و سافر جوز و طالق الى انت عايزه بس بيت محمد الدمنهوري متهوبش ناحيته
المأذون:ـ عمري ما هجي جانبه ممكن امشي انت
سلطان:ـ انت تجوز بس طلاق لا فاهم اياك تطلاق حد احنا نقرب مش بنبعد صح ولا اي
المأذون:ـ كلامك يدخل القلب خلاص انا بطلت الشغلانة دى لا هجوز ولا هطلق بس سبني امشي
المأذون مشي سلطان اتصل بغرام و طمنها في بيت محمد
محمود:ـ لو كان خير كان اطلقتي و خلصنا عايزين حاجة يا جدعان انا اتاخرت على الشغل باى بأي
محمد:ـ انا رايح اصلي و هعدي على عمك خدي بالك من نفسك
زينة بهدوء:ـ تمام شرفتنا يا اخ رؤوف في الكام ساعة دول لارا اخوكي جانبك مش عايزة اسمع صوت
اميرة:ـ انتي يا بت بت زينة
زينة رزعت الباب و نامت طبعا بعد ما بكت ليها و لزمن
عند امين في المقابر
ميسون بغضب:ـ بحبك يا اخي مش بتحس كنت عايزني اعمل اي سبتني رفض حبي ليك و في الاخر اتجوزت لارا الساذجة بتحب فيها اي انا احلي و اذكي منها بس الحمدالله انها اتجوزتك من غبها اتجوزتك اختي ماتت بسببك و دلوقتي هخد حقها علشان تكون الرسالة كملت لاخر
ميسون وجهت المسد..س عليه لكن جاه البوليس في الوقت المناسب
سلطان بأمر:ـ اقبضو عليها
ميسون:ـ انت كمان دورك جاي مش هسيبك تتهني معاها مش هسيبكم غير لم اخد حقي منكم مش هسيبك يا سلطان مش هسيبك
طبعا سلطان اتفق مع امين و سجلو لميسون و هى بتعترف بكل مصايبها و تم القبض على ميسون بنجاح
امين:ـ على الأقل ابقا عملت حاجة صح في حياتي
سلطان بمطمئن:ـ غرام بتحبك يا عمي بس الى شافته و عشيته مش سهل بس مفيش حد بيكره اهلو الحكاية و ما فيها سواء تفاهم

امين بحزن:ـ سواء تفاهم قلب بكارثة عمري ما كنت اتخيل انى اوصل لهنا فعلا انا ق..تلت لارا محدش قتل.ت مراتي غيري قتل.تها بقهرتها قهرتها كتير اوى كنت. تستحمل و تكتم لو مكنتش ولعت في نفسها كانت هتموت بقهرتها انا مليش غير بنتي سلطان لو حصلني حاجة دور على ابني و خليه مع اخته هما محتاجين لبعض اوع تخلي الشيطان يدخل حياتك يبني مغلطش غلطتي لو مقدرتش تستحمل طلاقها بس بلاش تكرر الى عملته مع لارا
امين مشي و ساب سلطان في حيرة
بليل فى مصر في فيلا امين
امين دخل غرفته و هو بيدور عليها و بيتخيلها في كل مكان في الفيلا امين حضن صورتها نام
فى القصر
زينب:ـ مالك يا بت بسم الله الرحمن الرحيم
غرام:ـ مش عارفه يا عمتي حاسه ان قلبي مقبوض اكن في حاجة انا هتصل با امين ليكون اتجوز تانى اقصد تالت
غرام فضلت تتصل بامين لكن مكنش بيرد:ـ غرام لا كدا في حاجة غلط انا هنزل مصر
زينة:ـ طب روقي ممكن يكون بيشتغل
غرام و هى بتجري:ـ مش مطمنة
زينب:ـ طب استني سلطان طب استني هجي معاكي روحي وراها يا زينة
زينة جريت برا القصر وراء غرام ركبت العربية و حاولت اتصلت بسلطان:ـ حسبي يا غرام هتموتيني
غرام:ـ مش اد جناني انزلي
زينة:ـ نعم ياختي انزل فين في الصحراء دى يلهوي براحة يا غرام انا حامل غرام هنموت خدي بالك
بعد وقت طويل وصلت غرام الفيلا القديمة و هى بتبصلها باشتياق و حنين بعدين جريت على فوق فتحت الباب و جريت على امين بخوف
غرام:ـ بابا انت فين كل دا و مش بترد علي تلفونك ليه .. بابا انت نايم
غرام بصت:ـ زينة اتصلي بالدكتور بسرعة

زينة اتصلت بالدكتور بعد وقت جاه الدكتور و سلطان
سلطان:ـ اي الى حصل ازاي تيجو لوحدكم في وقت زى دا
زينة بتوتر:ـ معرفش يا سلطان كونا قعدين بنهزر فجأة غرام اتغيرت و جريت على برا فقولت اروح معاها مش معقول هسيبها لوحدها في الحالة دى حتي من اللخبطة نسيت انى اتصل بيك افتكرت في العربية
الدكتور فحص امين:ـ البقاء لله…..
نكمل بكرا لانى تعبت 🙈🥰
نهاية ميسون في الطريق
 

  •تابع الفصل التالي "رواية سلطان و الغرام" اضغط على اسم الرواية 

google-playkhamsatmostaqltradent