Ads by Google X

رواية سلطان و الغرام الفصل الحادي و العشرون 21 - بقلم عائشة الكيلاني

الصفحة الرئيسية

 

  رواية سلطان و الغرام الفصل الحادي و العشرون 21 - بقلم عائشة الكيلاني 

الدكتور:ـ البقاء لله 

زينة حطت ايديها على بؤها بصدمة و حزن سلطان واقف مصدوم و اتصدمو اكتر من هدوء غرام و برودها لدرجة دى بتكره :ـ ونعم بالله يا دكتور اتفضل 

سلطان وصل الدكتور غرام بصت لزينة:ـ هششش متعيطش مش بحب العياط كدا احسن 

زينة بصتله بحزن و خوف عليها:ـ عيطي يا غرام اعمل حاجه بس بلاش هدوك دا غرام ردى عليا 

غرام بعدت ايديها عنها و قالت بابتسامة:ـ انا عمري ما كنت كويسة زى النهاردة انا مفيش حاجه انا عادية اي رايك في بيتي القديم حلو مش كدا 

بصت لصور امها الى متعلقة على الحيط:ـ و دى بقا يا ستي امي الخوجاية نفس الشكل بس انا كوكتيل من خالاتي قمر صح انا برضو بقول كدا 

غرام خرجت من الاوضة و راحت الجنينة دقات قلبها بقت سريعة نفاسها شبه بيروح حطت ايديها على رقبتها و هى حاسه باختناق للاسف زى كل مرة ل قادرة تصرخ ولا قادرة تبكي قعدت عند البسين و حطت رجليها في الماية 

فلاش 

لارا بنفذ صبر:ـ والله انا عايشه مع مجانين انتي بتهببي اي عايزة تغرقي عايزة توجعي قلبي عليكي ماشي اوكيه لم ابوكي يجي ليا معاه كلام تاني 

غرام:ـ في اي يا مامي انا بلعب و بعدين ما لؤي و ساهر طول اليوم في البسين مش كدا يا رؤوف 

رؤوف حط ايده في شعره:ـ مش فاكر و بعدين يا خالتي انا معاها هتغرق ازاي بصراحة كدا لؤي مش عجبني يا لؤي 

لارا بغيظ:ـ وحيات امك انا مش خايفه الا منك يا ابو لسانك يلا علشان العشا جاهز 

غرام قامت:ـ مش ها تعشا الا لم يجي بابي و بعدين انتي متعصبة ليه انتي لؤي و ساهر يضحكوا عليكى بكلمتين تعديها لكن غرام لا ازاي لازم زعيق و تهديد دى مش عيشة يا لارا دا انا زى بنتك 

لارا و هى بتعلق الجزمة:ـ بس كدا عيوني 

لارا جريت وراء غرام و رؤوف و بعدين وراء ساهر و لؤي:ـ انتوا مش بتتعبوووو انتوا اطفال انتوا أثبتوا 

مشهد تانى 

امين بيجري وراء غرام غرام استخبت في لارا و مسكت فيها اوى:ـ اطلعي يا جبانة 

لارا:ـ اهد يا حبيبي هى عملت اي عملتي اي يا ماغي مش هتبطلي الحركات دى 

غرام بتمثيل البراءة:ـ انا معملتش حاجة يا مامي و بعدين مكنش قصدي ادلق العصير على الورق 

امين:ـ والله اطلعي ياما انتوا الخمسة يومكم مش هيعدي معايا و هيبقا بسببك 

لارا بدلال:ـ و اهون عليك تحطني معاهم في الحاسبة تهون عليك لارا 

امين بحب:ـ علشان خاطرك بس هسيبها لكن لو حصلت تانى والله لعلقك انتي بنادمة ولا ضفدع افهم انتي اي 

غرام:ـ مش هنخلص في ام الرومانسيه دى انا هتشل و بعدين يا خويا بدل ما تتشطر عليا اتشطر على الثولاثي المراح الى كسروا ازاز الجيران و سي لؤي الى بيكلم سوسو بالساعات إذا دلوقتي و كدا اومال لم يكبر هيعمل اي لؤي مش عجبني يا ابو لؤي 

امين:ـ تعالي انتي كدا 

امين مسك ايد غرام:ـ بيعمل اي بقا لؤي 

غرام حكت كل حاجة 

امين جري وراها:ـ انا هربيكم يا ولاد الكلب بقا واحدة اقفشها بجوابات و التاني بيكلم بنت الجيران انا هربيكم انتوا مش هتسكتو غير لم تموتوني 

لارا بتتفرج عليهم و هى ميته من الضحك عليهم و على نقرهم في بعض كل شوية 

باك 

غرام:ـ خلاص يا غرام البيت الى مكنش بيخلي من الضحك و الهزار بقا ما هو الا اشباح الامان راح لم لارا ماتت امان و دافئ 

سلطان حط ايده على كتفها:ـ غرام 

غرام بهدوء:ـ حلو البيت صح زمان شكله كان احلي العياط عمره ما كان حل كلهم ارتاحوا الا انا هما ليه سبوني لوحدي ها ليه راحوا ما كل اخت بتنكش في خوها بس مش بيسبها.. صحيح كنت مجريها ورايا طول الوقت و خنقها من لزقتي فيها لاني كنت بخاف من غيرها و لحد دلوقتي ليه سبوني حتي هو عارف انى بخاف و انا لوحدي و سبني بس المرة دى صعبة اوى انا مكنتش اقصد اقسي عليه في كلامي بس انا بقول كدا علشان وجعني كتير اوى وجعني كتير يا سلطان 

سلطان حضنها و هو موجوع بس عليها خايف عليها 

تاني يوم طبعا امين أدفن في البلد 

بليل جوه القصر 

زينة بصوت واطي:ـ ماما انا لازم امشي 

اميرة بصتلها:ـ والله انتي ما عندك دم هتسيب بت عمك لوحدها و العزاء و تمشي 

زينة بهدوء:ـ ماما انا بجد مخنوقه مش قادرة اقعد اكتر من كدا و مش قادرة اشوف غرام بالحالة دى من ساعة ما عرفت و هى مش بتتكلم ولا عملت رد فعل انا قلقانة عليها بس مش قادرة استحمل 

ماجي بهدوء:ـ قومي يا بنتي متشغليش بالك هى شوية و هبقا كويسة 

مشيرة ببعض السخرية و الكره:ـ و تشغل بالها ليه روحي يا حبيبتي روحي 

زينب:ـ خدي بالك من نفسك 

لارا كانت هتقوم بس زينة منعتها و روحت زينة و هى حاسه بالألم مريب دخلت اوضتها و هى هتموت من الوجع 

زينة بوجع:ـ استحملي يا زينة استحملي شوية و هيروح روقي مش لازم تشغلي بالهم في وقت زى دا روقي 

في القصر في اوضة سلطان غرام نايمت لؤي و نزلت فى الى مستغرابه و في الى حزين كانت ضايعة بتتمنا أن كل دا يكون كابوس حتي لو هيطلع عينيها بس يرجع مش معنى انها مش بتعيط تبقي مش بتحس أو فرحانة بالعكس هى في حالة محدش يتمنها لعدوه قعدة بتتذكر اخوها و امها و ابوها ابن خالتها حاجات كتير 

في بيت محمد زينة نايمة على السرير حطه ايديها على بطنها و هى هتموت من الألم الى حساه:ـ ااه اااه . حاا مش قادرة بطني اااه 

مدت ايديها بتعب خدت الفون بتاعها و اتصلت برؤوف كانت تعبانة ف مجاش في بالها غيره:ـ رؤوف الحقني ارجوك 

في العزاء رؤوف مشي بسرعة و لهفة و جنون على بيت محمد خبط على الباب كتير مكنش سامع اى صوت فتح الباب برجله و اتجه لاوضتها اتجه ليها و حضنها بقلق:ـ زينة مالك يا حبيبتي ردى عليا انتي كويسة 

زينة بصتله بارهاق مفرط و وجها شاحب اتكلمت بصوت ضعيف و همس:ـ رؤوف. ا ابني ابني بيروح يا رؤوف ابني 

غمضت عيونها رؤوف بصلها بخوف شالها و جري على اقرب مستشفى بعد شوية في المستشفى 

رؤوف:ـ طمنيني يا دكتورة زينة عاملة اي 

الدكتورة:ـ الحمدالله هى و البيبي بخير معرفش ازاي كويس جدا انك جبتها في الوقت المناسب 

رؤوف:ـ مش مهم الطفل لو خطر عليها مش عايزينو بس تفضل بخير 

الدكتورة:ـ زينة شكلها اتعرضت لضغوطات كتير الفترة دى و هى في اول الحمل ف طبيعي يحصل ليها كدا الاتنين بخير بس خليها تتجنب الزعل لان الى حصل دا بسبب الزعل و كان ممكن اوى نخسر الجنين احنا علقنا ليها محاليل انا كمان هكتب ليها فيتامينات بس ارجو من حضرتك الاهتمام لان ممكن ليها حاجة بعد الشر بس كله وارد جدا 

رؤوف:ـ طب ينفع اشوفها 

الدكتورة:ـ ينفع اكيد بعد اذنك 

الدكتورة مشيت و رؤوف دخل لزينة كانت المحاليل في ايديها و الايد التانية حطها على بطنها بحماية و خوف و مغمضة عيونها بتعب قالت بهمس:ـ رؤوف 

رؤوف تقدم منها قعد جانبها مسك ايديها قبلها:ـ شكل زينة هانم بتحب تشوف خوفي عليها حمدالله على سلامتك يا حبيبتي 

زينة فتحت عيونها و بصتله و دموع :ـ انا اسفة انا معرفش اتصلت ازاي فجأة لقت رقمك قدامي انا مكنش قصدي اخضك عليا. .  ابني كويس متقولش انه خلاص 

رؤوف قام حضنها و قبل راسها :ـ اهدي مفيش حاجه حصلت لابننا ربنا رايد ان الطفل يجي الدنيا والله ابننا كويس كفاية عياط علشان خاطري 

زينة بدموع:ـ كان نفسي اقولك والله بس انت مش عطيني فرصة دائما معيشني في شك و خوف انا بترعب لم بسمع صوتك بترعب لم بشوفك قدامي انت مكنتش كدا في الاول ليه اتغيرت يا رؤوف ليه عايز تحرمني من ان اكون جانبك ليه بتعقبني من حبي ليك 

رؤوف بعد عنه حاوط وشها بصلها بعشق و صدق:ـ حقك عليا يا حبيبتي انا اسف يا زينة كنت فاكر انى بحافظ عليكى بس مكنتش اعرف انى ممكن اخسر الإنسانة الى حبتها بجد انا حبيتك من اول يوم شوفتك فيه من اول نظره و انتي في حواليا في كل مكان حتي في احلامي و لم اتجوزتك حبيتك اكتر انتي عمرك ما كنتي كوبري بنسبة ليا كانت حجة علشان متعلقش بيكي و احبك لم بتخسري الى بتحبيهم بتخافي تقربي من اى حد علشان ميمشيش هو كمان خايف منك و عليكي بحبك يا زينة والله العظيم بحبك اوى 

زينة بصتله بعيون باكية رؤوف مسح دموعها و حضنها طبعا اتصل باهلها و قالهم انهم خرج هو و زينة طبعا مش حبها تقلق حد عليها زينة غمضت عيونها و نامت في حضنه 
رؤوف معندوش صاحب ولا اخ ساهر و لؤي كانوا اقرب الناس له كانوا هما التلاتة اخوات مش ولاد خالة و طبعا موتهم ماثر عليه بقا عنده خوف الفقدان 

خلص العزاء و الكل مشي سلطان كان دخل القصر هشام اقترب منه ببرود:ـ عايز اشوف اختي غرام هو مش دا اسمها برضو ولا هتحرمني انى اشوفها 

سلطان:ـ بعدين مش وقته 

هشام دخل القصر ببرود سلطان حاول يلحقو بس معرفش غرام كانت نيمت كانت طالع تشوف لؤي وقفت على صوت هشام ببرود:ـ الباقي في حياتك يا ماغي صحيح الفراق صعب بس هنعمل اي امر الله 

غرام لفت وشها تشوف مين دا و علامات الاستغراب بدات على وشها:ـ انت مين و عارف اسمي منين شوفنا بعض قبل كدا اعتقد لا 

غرام بتبصله في صدمة و ذهول:ـ مين  دا يا سلطان 

سلطان حط ايده على كتفها:ـ ممكن تهدي يا حبيبتي و انا هفهمك كل حاجة 

هشام بملل:ـ مش هنخلص في الرومانسيه المحروقة دى بس يا ستي انا هشام امين الدمنهوري ابن المرحوم ابوكي اخوكي يعني و جاي اخد العزاء في ابويا زى ما هو ابوكي 

غرام بصت لسلطان شالت ايديه و اقتربت من هشام:ـ قولت اي 

غرام مسكت هشام من هدومه:ـ ابن مين يا حي.وان هاا ابن مين انت جاي ترم.ي ارفك عندي يا رو.ح امك 

هشام بصدمة و غضب:ـ هى حصلت تجيب سيرة امي على لسانك انا ساكتلك من الصبح لكن لحد كدا و مش هسكوتلك انتي فاكرة نفسك مين فوقي يا ماما و احترمي نفسك انا عارف كان مستحمل ارفك و قلت ادبك ازاي ما هو ليه حق يشوف غيرها و احترمي نفسك لاني لحد دلوقتي عامل احترام لابويا الى هو ابوكي 

غرام سابتها و ضرب.ته كفوف كتير وراء بعض بقهرة:ـ هتعمل اي يا حيوان هتقتل.ني مثلا انت ن.صاب و كداب اطلع بره بيتي يا حيوان جاي تخرب حياتي زي ما امك عملت زمان 

هشام مسك ايديها بغضب و جنون:ـ اخررر.سي بقااا مش معنى انى ساكت ابقا مش عارف اربيك انتي هتعملي نفسك كبيرة عليا يا بت الخوجاية 

سلطان واقف بينهم و ض.رب هشام كف و مسكو في بعض بسبب قلت ادبه على اخته غرام دقات قلبها بقت سريعة بصتلهم بعدم تصديق و ضياع و اغمو عليها و غمضت عيونها باستسلام 

سلطان ساب هشام و جري عليها بلهفة شالها و جري بيها على المستشفى و زينب وراه 

هشام واقف مصدوم:ـ هى أول مرة تشوف حد بيتخانق ولا اي بت خوجات بجد 

هشام واقف بيتفرج على البيت بفضول:ـ ابن مين الى بيعيط دا و انا مالي لا هطلع اشوف في اي 

هشام طالع على فوق 

في اوضة سلطان 

ملك:ـ ما تخرس بقا زى امك ملكش كبير انا زهقت منك و دلوقتي ان الاوان 

ملك مسكت مخدة و بدات تقربها على لؤي:ـ انا هخلص منك يا عقبت حياتي انت و امك 

ملك حطت المخدة على وش لؤي و بدات تضغط بكل قوتها و غل 

في المستشفى سلطان واقفة قدام الاوضة 

سلطان:ـ طمني يا دكتور 

الدكتور بحزن:ـ للاسف دخلت في غيبوبة و الله اعلم هتفوق منها امتي مش هكدب عليكم حالتها مطمنش ادعولها 

 

  •تابع الفصل التالي "رواية سلطان و الغرام" اضغط على اسم الرواية 

google-playkhamsatmostaqltradent