رواية سلطان و الغرام الفصل الثاني و العشرون 22 - بقلم عائشة الكيلاني
الدكتور مشي زينب حضنت سلطان و قعدت تبكي بقهرة على الى وصلوا له اما هو هادئ جدا لكن من جوه بركان من الوجع و الحزن معشوقته و ام ابنه بين الحياة والموت و ما باليد حيلة مش قادر يبكي ولا يعمل رد فعل لكن صوت قلبه كفيل بكل دا
في اوضة غرام في الغيبوبة
غرام بتتمشي في الجنينة بصت على البسين و اتجمدت مكانها لم شافت طفل بيغرق
لؤي برجاء:ـ ماما ساعدني.. ماما متسبنيش
غرام كانت متجهة له لكن وقعت و مش عارفه توصله
لؤي بصرخ و استنجد:ـ مامااااااا
لؤي قال اخر كلمة و سكت
غرام بصتلها بصدمة و صرخت:ـ لاااا ابنيييي
نهاية الحلم
فتحت عيونها بفزع و بقت تصرخ و تنادي باسمه:ـ لؤؤؤؤي ... لؤي
غرام قامت نزلت من على السرير و هي بتبحث عنه جت الممرضة:ـ انتي بتعملى اي ازاي تنزلي من على السرير و تشيل المحاليل انتي تعبانة يا مدام
غرام بعدتها عنها بعصبية و انهيار:ـ اوعي انا كويسة ابني محتاجلي لازم اروحله ابني في خطر بقولك
الممرضة:ـ مينفعش تمشي طب استني انادي الدكتور مينفعش اسيبك كدا
غرام بغضب ممزوج بعصبية و خوف:ـ اي شايفني مجنونة اوعي بقولك
سلطان فتح الباب و دخل بصلها و هو مش مصدق نفسه انها واقفة على رجليها من تاني:ـ سبينا لوحدنا لو سمحتي
الممرضة:ـ حاضر بس دا ميصحش كدا غلط على صحتها بعد اذنكم
غرام مسكت ايده برجاء و خوف:ـ سلطان احنا لازم نمشي من هنا مينفعش اسييب ابني لوحده لؤي مش بخير انا متاكدة انا مش مجنونة والله انا بقول الحقيقة ابني في خطر و لازم نلحقه لو انت متصرفتش انا هروحله اصلا ازاي تسيبه لوحده ازاااى رد عليا
سلطان قرب منها و حط ايده على وشها:ـ طب ممكن تهدي
غرام بعدت ايديه عنها بغضب:ـ بقولك ابني بيموت و تقولي اهدي انا مش هسيبه يجرله حاجة مش هعيد نفس الغلطة حتي لو فيها موتي
كملت بجنون و رعب:ـ لازم الحقه من الغرق مش ها سمح له يغرق تانى مش هخلي يسبني زى ما عمل
غرام جريت برا الاوضة بلا برا المستشفى كلها ركبت عربيه سلطان و ساقت بأقصى سرعة سلطان ركب تاكسي و معاه زينب الى مش فاهمه اى حاجة
في القصر في اوضة سلطان
ملك حطت المخدة على وشه بغضب و غل:ـ موووت موووت بقاااا
هشام فتح الباب و بصلها بصدمة و غضب:ـ بتعملي اي هنا
ملك شالت ايديها من على المخدة:ـ ا انا ..
هشام اتجه لسرير و شال المخدة من على وش لؤي و ضرب ملك كفين وراء بعض و خبطها في الحيط لدرجة ان جبينها بقت بتن.زف
غرام طالعت الاوضة و جريت على لؤي شالته :ـ ابنيي ... انتوا بتعملوا اي هنا هااا عايزين تحرموني منه ليه اذكم في اي علشان تقت..له
سلطان طالع و استغراب ان لؤي بيصرخ و مش عارف يخد نفسه اتصل بالدكتور
ملك بكدب:ـ انا دخلت لقيت دا بيحط المخدة على نفسه والله العظيم هو دا الى حصل
هشام واقف ببرود و ثقة
غرام حضنت لؤي اوى و قعدت على السرير و هى بتبكي معاه و هنا نزلت دموعها هشام كان بيبصلها باستغراب و دهشة ازاي بتموت و ازاي نقذت ابنها غريبه غرام دى جاه الدكتور و فحص لؤي و كتب له على دواء
غرام مذلة شايله بتبصله بحب :ـ مش ها سيبك تسبني تانى بعد السنين دى يا لؤي.. انا اسفة انى اتاخرت عليك اوعدك اني مش هسيبك مهما حصل
لؤي بصلها و بيضحك و يلعبها ابتتسمت في له و بقت تلعبه هشام بيبصلها و ابتسم غصب عنه نام لؤي غرام حطيته على السرير غطيته كويس و خرجت
رجعت شعرها لوراء و بصتله:ـ انا متجننتش يا سلطان انا ام و اقدر احس بابني إذا كان فرحان أو في خطر
بصت رفعت راسها و بصتلهم بغرور و كبرياء:ـ مش معنى انى تعبت شوية ابقا موت خلص و انى وقعت فاهمين انا مش عايزة اشوف نظرات شفقة ولا تعاطف كلنا رايحين تمام
اتجهت لملك و ضر..بتها كف قوي صوته مسموع مسكتها من شعرها
ملك صرخت
غرام اكنها واحدة تانية فجأة نبرة صوتها أو طريقة كلامها زى ميسون:ـ و انتي فكرك بر.وح امك لم تقتل.ي ابني هسيبك هااا فكرك انى هخلكي تمسي شعره منه ليه موت انااا انا سكت عليكي و استحملت ارفك كتير لكن لحد ابني و عندك يا****
غرام وقعتها في الأرض و بقت بتخنق فيها:ـ دا انا هخد روحك يا حقيرة
سلطان حاول يبعد غرام عن ملك بس حقيقي محدش قادر عليها سلطان بعدها عنها بالعافية :ـ كفاااية بقا
غرام بغضب و صوت جحيمي:ـ البت دى متهوبش هنا انت فاهم و الا هخد ابني و المرة دى محدش هيعرفلي طريق
كملت ب انهيار
انتوااا عايزززين مني ااي هااا مستكترين ابني يفضل عايش عايزين تحرموني منه ليه حرام عليكم انا خسرت كل حاجة مبقش عندي حاجه اعيش علشانها غيره اتعذبت سنين و اتذليت انا اكتر حد اتاذا و اتذل اتحرمت من امي اخوي مات غرقان قدام عيني و مقدرتش اعمله حاجة ابويا و خسرته من زمان فض.يحه و اتفض..حت قدام الدنيا كلها سمعة و اتش.وهت كل دا مش كفايه انكم تسبوني في حالي هاا ساكتين ليه انطقو
بصت حواليها:ـ هو في اي لابسين كدا ليه لابسين اسود ليه بتعيطي على اي يا عمتي انا هروح اتصل بامين يجي يخدني و نمشي من البيت دا بيت كله نكد و مشاكل و ارف
سلطان مسك ايديها بقلق:ـ غرام علشان خاطري متعمليش كدا ابوس ايدك فوقي يا حبيبتي
غرام بملل:ـ هو مش بيرد ليه طبعا تلقيه اتجوز تانى قصدي تالت عاده ولا هيشتريها لازم يعصبني علشان يرد عليا هو دا طبعه ابويا و انا حفظه اكتر من اسمي ماشى بس لم يجيلي
هشام بصوت عالي:ـ مش بيرد عليكى لانه مات
غرام اتجهت له و ضر..بته كف قوي و فضلت ت.ضرب فيه :ـ هششش اخرس انت بتفول على ابويا يالا هاا بتفول عليه يا حيوان ثم مين انت و حشر نفسك في وسطينا ليه اطلع بره و متخلنيشي اشوف وشك تاني يا حقي.ر برا
غرام لفت وشها لسلطان :ـ طالع الواد دا بره مين دا اصلا و جاي ليه تبع مين هو
سلطان مسكها و هزها بعصبية و حزن عليها:ـ فوقييي بقاااا ابوكي مش بيرد عليكى لانه مات عمييي ماات يا غرام افهميي بقااا امييين مااات
غرام بصتله بحده و بصت حواليها و على اسمه في الفون الفون وقع من ايديها واقفت مكانها
سلطان بحده و زعيق:ـ واقف عندك بتعمل اي اطلع بره و انتوا غورو على شغلكم يلااا
هشام واقف بيشهد في صمت زينب مسكت ايده راحوا الجنين
سلطان بصلها بقلق و ايديها الى بتضم في بعض تعبيرات وشها الى اتغيرت حط ايده على وشه:ـ انا اسف حقك عليا
غرام سكت فجأة صرخت بأعلى صوتها و قوتها صوت قهرة و وجع صوت كسرة و ألم صوت عذاب سنين و صدمات و ضغوطات قعدت تصرخ بانهيار سلطان حضنها و ضمها له اكتر و هى مذلة بتصرخ و تبقي بانهيار و شهقات
لن تحسبو الفراق هاين الفراق موت ببطئ ربنا ما يكتب وجع الفراق على حد يارب
في الجنينة هشام قام بفزع على صوتها كان هيدخل ليهم لكن زينب منعته:ـ خليك مكانك مش ناقصك هى
هشام:ـ مش ناقصه اي دى بتصرخ صرخ حد بيتعذب
زينب:ـ كتر خيرها انها بعقلها المسكينة شافت من الدنيا دى كتير موت امها و اخوها خطيبها صحابها الى غدور بيها بعد ما وقفت جانبهم ابوها الى رميها طول حياتها حتي دا كمان راح كله منها ربنا يسامحها اومال انت مين صح
هشام:ـ انا بقا اخو الى جوه دى هشام امين الدمنهوري ابن اخوكي يا عمتي
زينب في سرها:ـ حتي و انت ميت فض.حنا.. اهلا وسهلا و ابوك شاف امك فين
هشام:ـ ابويا كان بيحب امي بس ربنا يسامحها الخوجاية الى خربت حياتها و خط.فته كان مكتوب كتابهم كانوا هيتجوزو لأنهم بيحبو بعض جت لارا بينهم و اتجوزتها على امي.. من طيبتها خلت لارا على ذمته خلف منها توام بعدين اكتشفها على حقيقتها
زينب بصتله و بتسمع:ـ ازاي
هشام:ـ طماعة خانته كتير لان ليها علاقات كتير في الاخر ابويا اكتشفها على حقيقتها امي قالت كدا
زينب:ـ و المظلومة اسمها اي ابن مين انت
هشام:ـ ابن عايدة
زينب بصتله و قالت بابتسامة:ـ عاايدة... ممم طب متعرفش ان ابوك حفي علشان يتجوز لارا متعرفش ان لارا اول و اخر حب في حياة ابوك مين الكداب الى قالك الكلام دا
هشام:ـ امي و خالتي هى مش خالتي هى تبقا بنت خالة امي قريبتها يعني
زينب:ـ عارفها سماح الخدامة ما هو الشغل مش عيب يا حبيبي خالتك كانت خدامة عندنا و لم امين اتجوز راحت تشتغل عندهم و بعدين امك الى هى عايدة بقت هى كمان بتشتغل عندهم و بعدين يا حبيبي ابوك فين و امك فين بص لفرق المستوى الا كتب كتابهم الا دا ابويا لو عايش و سمع كلامك دا كان ادك قلمين على الكدب و الكلام الماسخ زى اهلك
هشام بغضب:ـ انا مش اسمح ليكى تتكلمي على امى كدا
زينب:ـ صح بيم انك كبير الا قولي يا حبيبي هى الى تشتغل تعب و غياب ستها و تاج راسها و تغل.ط مع راجل متجوز تتسم اي ابوك عمره ما اتجوز امك لا شرعي ولا عرفي امين يغ.لط اه يعمل خدامة ببنت الناس لا انت مش ذنبك بس بالعقل كدا لو امك زى ما بتقول ليه ابوك دراك عننا طول الفترة دى ههه بس عايدة و سماح كدا هنقول اي كلاب جبرية و فلوس طبيعي يش.وه سمعة البن.ية الى ولعت في نفسها بعد ما ولاد الكلب دمروها واحدة مع جوزها و الدنيا حطت ليها مخدر علشان يتم الاعت.داء عليها بنجاح و تخسر جوزها و سمعتها بين الناس ولا اي رايك الى تغير الدواء لطفل علشان يموت
هشام بجنون و غضب:ـ انتي كدب
زينب ضربت.ه كف و بصتله بقسوة:ـ اخرررس يا كلب و اول و اخر مرة تعلي صوتك عليا يا حيوان انت فاهم
زينب قامت و سبته جوه في اوضة سلطان سلطان قعد على الكنبة و غرام نايمة على رجله و مذلة بتبكي سلطان بيحرك ايده على شعرها بحزن عليها اول مرة يشوفها كدا عمرا ما حد يتخيل ان غرام ام قلب جاحد تبقا بالضعف و الكسرة دى ولا بى الانهيار دا
غرام بصوت مرتعش:ـ بكره بكره ليه عمل فينا كدا ليه فرقنا ليه كسر امي عمري ما ها سمحه عمري
سلطان بعده عنه راح غرفة الملابس فتح شنطة لؤي و طالع منه ألبوم الصور بتاعهم و خرج قعد على الكنبة حط ايده على كتفها:ـ اي رايك نتفرج على الصور
غرام:ـ اوكية
فتحوا البوم الصور في بيت اهل لارا
مشيرة بغيظ:ـ اه يا ناري شوفتي جالك كلامي اهى خدته سيطرت عليه زينة زفت الواد متصلش بيا يعني انا محروق دمي و هى الا اي بتتفسح علشان مخنوقه يارب تتخنق بجد و اخلص منها
ماجي اتنهدت بهدوء:ـ عايزة اي منهم ما تسبيهم في حالهم بقا مشيرة رؤوف كبر مبقش الطفل الى في كل حاجة لازم يخد رايك أو يقول ماما ينفع أخرج متحلي عنه بقا كفاية ان بيتهم كان هيتخرب بسبب اختك و بعدين مش انتي الى رمتيهم لامير زمان ولا نسيت ما تبطلي انانية بقا
مشيرة:ـ انت مش هتحسي بكلامي لانكي مشوفتيش الى انا شوفته انا بحكي مع مين اصلا انتى من يومك و مش فاهمني ولا سامعة غير نفسك انتى و لارا نفس الدماغ بس الفراق انكي اتجوزتي راجل بجد حبك و خاف عليكى
ماجي بهدوء:ـ الله يرحمهم مشيرة انتي كدا بتفتحي ابواب مش هتتقفل حاولي تحبيها أو تتقبليها على الاقل علشان خاطر رؤوف البت محترمة و مشوفنش منها حاجة لا هى ولا اهلها بلاش تزرعي الكره بينكم كفاية يا ميسون كفاية
مشيرة و السج..ارة في ايديها:ـ و لو و لو هيطلاقها يعني هيطلاقها فينك يا م انا هروح لميسون اخليها تشوفلي حل
ماجي قامت بغضب دخلت اوضتها و رزعت الباب طالعت البوم صور و قعدت تتفرج عليه و تبكي لم شافت صورة ساهر و رحيم
تاني يوم في القصر غرام و هشام عملوا التحاليل و هى هاين عليها تقت.له و هو نفس الشعور
هشام:ـ يا نعم
سما بصتله من فوق لتحت:ـ هو مش دا بيت غرام الدمنهوري
هشام:ـ هو اقولها مين
سما:ـ ممم شكلك بواب البيت طلامة قولت كدا
هشام بغضب:ـ احترمي نفسك و اتكلمي عدل احسلك
سما:ـ انا محترمة غصب عنك انت و اهلك ثم بتتكلم بالطريقة دى ليه هو احنا على القهوة وسع كدا بجد غرام بقت بتشغل عندها ناس اغبياء و زبالة اووف
غرام كانت نزلة على السلم سما جريت عليها و حضنتها و هنا نزلت دموعها:ـ انا اسفة بس مليش غيرك ينحدني غرام انا انتهيت
غرام بعدتها عنها بغضب مسكت ايديها و طالعو فوق قفلت الباب:ـ خير يا سما جاية تكملوا تدمير فيا ولا اختك مشبعتش قالت تكمل عليا عن طريقك و تمثيلك
سما بدموع:ـ انتي بتقولي اي غرام انا والله العظيم ما كنت اعرف انها هتعمل كدا و بعدين انا سبق و قولت انى مش زيها رغدة بقت بياعة لدرجة انها بعيتني بالرخيص عايزني اتجوز في المقابل انها مش تتحبس كل يوم سهر لوش الفجر و الزفت بيكون معاها شوفتي اقذ.ر من كدا انا بقيت بخاف انام بخاف اغمض عيني مش مصدقني عموما شكرا على سمعك ليا
سما قامت فتحت الباب و خرجت غرام نزلت وراها اتنهدت:ـ استني يا سما
سما وقفت و لفت وشها ليها
غرام:ـ لازم تعرفي انى مش غرام القديمة و طالعتي عكس كلامك صدقيني هزعلك أو لبصتي على حاجة مش بتاعتك تمام اطلعي على فوق فوزيه وري الانسه اوضتها و طالعي الشنطة
غرام طالعت ليها تانى:ـ بتعيطى ليه يا نكد خلص محدش قدر يعملك حاجة هنا اتهدي بقا
سما بدموع و انهيار:ـ مكنش قصدي اعمل كدا كنت بدفع عن نفسي انا قتل..ته يا غرام
غرام:ـ قتل..تي مين زقتيه عادي مش وقعة الى تموت
سما بدموع:ـ ضرب.ته بالس.كينة بس مكنش قصدي والله العظيم غرام انا مش عايزة اتسجن ابوس ايدك اتصرفي
غرام:ـ طب اهدي انتي مش معاكي السكي.نة.يبقا خلص
سما هزت راسها بالنفي:ـ انا ضربته بيها و رمت..ها على الارض و جريت
غرام حطت ايديها على شعرها:ـ نهارك اسود يا سما يعني اي نستيها يعني اي انت ضيعتي نفسك و كمان تستخبي عندي اعمل اي اتصرف ازاي اقول لمين بسس اخرسي خليني افكر في حل لمصيبة دى
سما بدموع:ـ انا اسفة ارجوكي ساعدني
غرام:ـ مش وقت اسف لازم نتصرف اعمل اي بصي انتي متظهريش ولا تطلعي من اوضك تمام حتي الموبايل مفيش لحد ما اشوف هعمل اي
باليل سلطان معاه التحاليل
غرام قعدة بتلعب لؤي و زينب بتشرب الشاي
هشام ببرود:ـ طالعت اوام كدا
سلطان بص له بغضب و مردش عليه فتحت التحاليل و ......
يتبع
يا تري النتيجة هتكون اي
البارت ـ الواحد و العشرون
سلطان و الغرام
عائشة الكيلاني
سما تبقا اخت صاحبة غرام الى كانت عايشة معاها في السكن
•تابع الفصل التالي "رواية سلطان و الغرام" اضغط على اسم الرواية