رواية النصيب الفصل الثاني و العشرون 22 - بقلم رحاب القاضي
ما مرَّ ذِكرُكَ إلا وابتسمتُ لهُ
كأنكَ العيد والباقون أيَّـامُ
شهد بصدمه
تقتل؟!.. انت بتهزر صح؟…
أسر
لا مش بهزر انا هقتل فعلا، زي ما تقولي كده تار قديم. بيني وبين واحد حرمني من اغلي اتنين في حياتي..
شهد بعدم. استيعاب
يعني انت اتجوزتني عشان تاخد فلوس وتخلي الراجل الغريب ده يجيبلك حد تقتله، لا تصدق تبريرك ده هيخليني اثق فيك اووي..
أسر بجديه
انتي مش عايزاني ابقي صريح معاكي انا صريح اهو، وواثق فيكي اكتر من اي حد عشان كده شاركتك اللي ناوي اعمله من غير ما اخااف..
شهد بدموع
والمطلوب مني اسكت واشجعك، مستحيل ده انا لو الاول كنت ساكته فدلوقتي مستحيل انا عايزه اطلق وماليش دعوه بخطتك دي خالص..
أسر بهدوء
بطلي بقي الكلمه دي عشان انا مش هطلقك، وانا مظبط كل حاااجه اصلا والموضوع بينا يا شهد..
شهد بعصبيه
انت بتقولي انك هتقتل حد وعايزني افضل ساكته كده، لا وكمان افضل معاك ده انا كنت فضلت مع سعيد وامه احسن..
قرب منها أسر وقال بحده
كنتي فضلتي مع مين يا روح امك..
رجعت لروا كام خطوه وردت عليه بتوتر وقالت
زي ما سمعت كده، وتقتل ليه اصلا انا مش لاقيه كلام اقوله ولا مستوعبه اللي انت عايز تعمله يا أسر.
مسك ايدها وقال بهدوء
اقعدي يا شهد انا هفهمك…
قعدت شهد علي الكنبه قدامه وقالت
اديني قعدت اهو فهمني..
أسر بهدوء
لما كان بابا عايش انا كنت طايش شويه وهو كان بيعاملني بقسوه زياده عشان انا الولد انا اللي هبقي هو بعد ما اكبر فلازم ابقي زيه اكل واشرب والبس علي ذوقه وده طبعا ما كانش بيرضيني فكنت بهرب من تحكماته ديما باني استفزه واعمله حاجات هو مش عايزها وبقيت في نظر الكل وحش فقرر يعاقبني وخلاني اسافر بره مصر اعيش لوحدي واتحمل المسؤليه وتحت عينه برضو وبأقل فلوس ممكن تتوقعيها، كان مانع اني اشوف اي حد من اهلي او حتي يكلموني ولما ماما ماتت نزلت مصر ما شوفتهاش من وقت كبير ما حستش بغيابها في وقتها وكانت حاسس اني غريب بينهم اصلا، وقتها بابا قالي خلاص خليك معانا هنا بس انا كنت اتعودت علي هناك، لاني في وقت سفري اتعرفت علي زميل ليا في الجامعه اسمه احمد، لو جمعتي يا شهد طيبة الدنيا دي كلها وحطتيها في شخص واحد مش هيبقي برضو في طيبة احمد، واحمد بقي عرفني علي بنت خالته تهاني او نتالي هي غيرت اسمها لنتالي، وكانو هما الاتنين دول مش صحاابي وبس لا دول كانو عيلتي هناااك، نتالي اهلها ماتو وعايشه مع خالتها من وهي طفله واحمد حياته كانت كويسه اووي معادا اخوه فايز اللي انا عايز اقتله دلوقتي..
شهد بصدمه
استني يعني فايز ده قتل احمد ونتالي اللي هما اخوه وبنت خالته..
أسر بدموع
بالظبط هو مش شقيقه هما اخوات من نفس الام بس من ابهات مختلفين، كان بيستغل طيبة احمد اووي وعقده حرفيا مستحيل يكون اخ، وكان ديما عايزه يبقي لوحده فلما انا واحمد بقينا صحاب حاول يأذيني عشان ابعد عن احمد هو مريض مش طبيعي فالموضوع اتحول وقتها من خناقات بين احمد وفايز ليا انا وهو، احمد ونتالي كانو بيحبو السباقات اووي وحببوني فيها..
نزلت دموعه وابتسم وقال
او انا حبيتها عشان نتالي كنت بحب كل حاجه هي بتحبها عشان اخليها تحبني، كانت مجنونه وطايشه جدا ومتمرده وعفويه وبريئه وجميله جداً، كانت عمري كله وهو عشان يفرقنا دخل السباق معانا واتعمد يقلب بينا العربيه، كان سبااق جمااعي ووقتها هما ماتو وانا اللي فضلت عايش..
مسح دموعه وقال بنبره كلها حزن
من يومها وانا مش عارف ابقي كويس، عشرة عشر سنين ضاعت في يوم في لحظه رجعت لوحدي تاني، تايه مش عارف انا تبع مين، مش عارف اتأقلم مع فؤاد وهاله ومش عارف اطلع من حزني علي حب عمري وصاحبي الوحيد اللي اختفو فجأه بعد ما كنت بعمل كل حاجه في حياتي معاهم، انا مستعد اخسر عمري كله بس انتقم من اللي وجعني كده واشوفه بيموت قدااامي..
شهد بحزن
بس ده مش الحل..
قام وقعد جنبيها وقال
انتي الحل انا معاكي بقيت بعرف افرح تاني واضحك من قلبي وحبيت اللي جاي عشان هيكون معاكي..
شهد بضيق
من غير ما تقتل حد..
أسر
حتي بعد اللي حكيتهولك ده؟..
شهد
ايوه ما انا مش هعرف اكمل معاك وانت قتال قتله..
أسر
بقيت قتال قتله معاكي اهو، ده انتو كائينات تموت في اللف والدوران..
شهد بهدوء
انا مقدره حزنك عليهم بس لو يعني..
وتابعت بتوتر
لو بتحبني زيهم ما تعملش كده عشاني انا، عشان لو جينا للحق انا محتجالك اووي ولو حصلك حاجه انا مش هعرف اكمل لوحدي..
ابتسم أسر بهدوء وقال
كملي يلااا بدأت اقتنع..
ابتسمت بكسوف وقالت
لا هما دول بس اللي طلعو وما توترنيش اكتر من كده..
أسر اتنهد بهدوء وقال
كلامك مقنع انا اخاف تحصلي حااجه واسيبك بس..
شهد بسرعه
من غير بس انت لو حصلتلك حااجه هيحصل فيا انا ايه، هما الله يرحمهم حقهم عند ربنا بس انا اللي معاك دلوقتي ومحتجالك..
قرب منها أسر اووي وقال
ايوه بقي محتجالي في ايه، وخايفه عليا صح..
ردت عليه بتوتر وهي بتبعد عنه
ايوه اكيد. خايفه عليك..
أسر بخبث
ليه؟..
شهد بتوتر اكبر
عشان انت جوزي دلوقتي..
أسر
لا انا مش عايز الرد ده، هو في رد تاني لو سمعته مستعد دلوقتي احلفلك اني مش هعمل حاجه في حد وهكمل معاكي حياتنا في هدوء…
شهد بتوتر
وايه الرد ده اللي انت عايز تسمعه؟..
أسر
يعني زي بحبك وعايزه اكمل معاك حياتي وكده يعني..
شهد بصتله بهدوء وقالت
اصلا انا بحبك من فتره كده واعترفت لنفسي بس كنت بقول مستحيل يكون شعور متباادل عشان كده كنت بتجنبك…
أسر ابتسم بهدوء ورد. عليها
ما انا عارف وواخد بالي محسوبك مش ساهل برضو
شهد
لا وانت عرفت ازاي يعني انا حتي ما بينتش..
اسر قرب منها اووي وقال
مش مهم انا عرفت ازاي المهم اني اتأكدت دلوقتي، وانا والله ما هعمل حاجه تبعدني عنك خااالص..
شهد بكسوف
طيب انا ما لحقتش اتعشي هناك الزفت اللي اسمو كمال ده نكد. عليا..
أسر
افتكرت صح كانت امك واختك قالولي انك بتعرفي تطبخي مش كده؟..
شهد
ايوه بعرف بس مش اووي يعني حاجات بسيطه..
أسر
مش مهم انا عايز ادوق الحاجات البسيطه دي..
شهد
يعني بعد المرمطه اللي شوفتها معاك من امبارح لحد دلوقتي دي وفي الاخر عايزني اعملك اكل…
أسر
يا ستي انا نفسي اكل من ايد مراتي..
شهد
والدنيا ما طارتش يا أسر، انا شبعت وداخله انام مش عايزه اتعشي..
أسر وقف معاها وقال بخبث
طيب احنا هنطلب الاكل بس لحد. ما يجي ننام شويه..
شهد ببراءه
لو نمت وصحيت تاني بسرعه مش هعرف انام تاني طول الليل..
أسر بصلها شويه وهو ساكت وبعدين قال
ايه يا شهد مش قصدي ننام، فتحي مخك بلاش الغباء الزياده عن اللزوم ده..
شهد وشها قلب احمر وقالت
يا قليل الادب، ده انت بتحلم انا داخله اغير هدومي..
_وسابته ومشيت وهو ضحك علي خجلها وقال وهو رايح وراها..
أسر
استني بس ده انا ما صدقت فهمتي..
ــــــــــ #بقلم_الكاتبه_رحاب_القاضي ــــــــ
_وفي بيت الفيومي..
دخلت هاله اوضتها وكان فؤاد قاعد مدايق جدا وقالتله بقلق وتوتر..
هاله
تيام نام روحتله لقيته ناام، وصبااح قالتلي انه اتعشي قبل ما يناام..
فؤاد
طيب..
هاله
فؤاد انت مدايق من شهد هي مالهاش ذنب في حاجه..
فؤاد
وانا ادايق من شهد ليه، بالعكس انا ادايقت من اخوكي يعني انا سكت بس توقعت رد فعله يكون غير كده..
هاله
ازاي يعني هو ما يعرفش انها كانت شغاله في البيوت اصلا او سمع وطنش ما اهتمش وقتها فمعرفش تفاصيل..
فؤاد
في حااجه غلط مش هو قال قبل كده انه يعرف كل حاجه عنها وانهم بيحبو بعض ومرااته ازاي ما يعرفش انا بدأت اشك انهم بيضحكو علينا..
هاله
والله العظيم وحياة ابني دلوقتي اللي اعرفه انهم متجوزين بجد وبيحبها جدا..
قام فؤاد وقف قدامها وقال بهدوء
بصي يا هاله انا علاقتي بيكي حاااجه وعلاقتي باهلك حااجه تانيه، موضوع الوصيه ده امانه بالنسبالي انا وانا المسؤل عنه انا ممكن اتوقع من اخوكي في اي وقت انه يكدب عليا بس انتي لا، لو عرفت يا هاله انك اتدخلني في الموضوع ده او مخبيه عني حاجه رد فعلي هيبقي وحش اوي..
هاله بقلق
انت ليه بتقول كده يا فؤاد هو انا امتي يعني كدبت عليك؟..
فؤاد
اتمني يبقي علي طول كده..
هاله
اكيد طبعاً، هتتعشي ولا هتنام؟..
فؤاد
لا ماليش نفس هنام وابقي كلمي شهد اطمني عليها..
هاله
كلمتها ما بتردش، فؤاد بلاش طريقتك دي انا ما عملتش حاجه.
فؤاد
مالها طريقتي انا بس مدايق من اللي حصل، وكمان شايل هم ان اخوكي خلاص هياخد كل حاجه تخصك وتخصه واتمني يكون بجد اتغير.
هاله
والله اتغير يا فؤاد وانت شايف لوحدك اهوو..
.
فؤاد
خير ان شاء الله يا هاله، بقولك انا جوعت فجأه تعالي ننزل ناكل تحت وبعدين نيجي ننام..
هاله ابتسمت وردت عليه
ايوه بقي كده انا مش متعوده علي الوش الخشب بتاعك ده..
فؤاد
بقي انا عندي وش خشب، بطلو افتري بقي..
_واخدها ونزلو اتعشو مع بعض…
ــــــــــ #بقلم_الكاتبه_رحاب_القاضي ــــــــ
_وتاني يوم الصبح في شقة أسر كان الباب بيخبط جاامد وصحي أسر بص لشهد اللي نايمه جنبيه وابتسم بهدوء وقااام فتح الباب وكانت رحمه اللي ماسكه شنط كتير في ايدها..
أسر
انتي عرفتي العنوان منين؟.
رحمه
دخلني الاول يا عديم الذوق ايدي اتكسرت من الشنط والسلم ده..
خلاها أسر دخلت وقفل الباب وسألها
هو ايه الشنط دي اصلا وما طلعتيش ليه في الاسانسيرر؟…
رحمه حطت الشنط علي الترابيزه وقالتله
ما انا عماله ارن عليكم من الصبح عشان حد يتنيل يسحبني بالاسانسير وانتو ما بتردوش عليا فطلعت 13دور بالشنط دي لحد ما خلاص مش حاسه برجلي..
أسر
انتي ايه اللي جايبك اصلا؟..
رحمه
جرا ايه ياباااا شقة صحبتي واجي وقت ما احب ده انا كمان هاخد منها نسخة من مفتاح الشقه عشان اجي براحتي..
أسر
اترمي هنا طيب لحد ما اصحيهالك..
رحمه
طيب انجز طاااه عشان مش فضيالكم…
_ودخل أسر اوضته ولقي شهد قاعده علي السرير وبتسأله..
شهد
مين بره؟..
أسر
قدري الاسود رحمه صحبتك..
شهد ابتسمت باتساعه وقامت بسرعه وقالت
بجد اكمنها رنت عليا كتير..
أسر
شهد مشيها بسرعه انا ما بطيقهاااش..
شهد
ما تقولش كده علي صحبتي وتقعد براحتها ايه الرخامه دي..
قالت كلامها وطلعت وهو قال بغيظ
باعتني في لحظه عشان صاحبتها والله هولعلك فيها يا شهد وهي بنت حلال وتستاهل…
ــــــــــ #بقلم_الكاتبه_رحاب_القاضي ــــــــ
_وفي شقة سعيد ونسمه كان قاااعد علي السفره وحاطط ايده علي خده وقال بغيظ..
سعيد
يا نسمه ما كانوش بطين دول هتقليهم بقالي نص ساعه مستني.
نسمه
لا علي فكره دول اربعه مش اتنين واسكت ما توترنيش..
ابتسم. سعيد وقال لنفسه بصوت واطي
فيكي ايه يتحب بس انا مش عارف يا مجنونه انتي..
نسمه
عاااا الحقني يا سعيد..
قام. بسرعه ودخل المطبخ وقال بخوف
في ايه يا نسمه مالك؟..
شاورت للبيض اللي علي الارض وقالت
اتدلق مني من غير ما اقصد ولسع ايدي..
سعيد بهدوء
خضيتيني يا شيخه تعالي خلاص مش عايز حااجه..
عيطت نسمه وقالتله
لا انا فاشله ومش هعرف اتعلم الاكل انا عارفه وانت هتزهق مني..
_ما ردش عليها سعيد وطلع تلج من الفريزر وقال بهدوء وهو بيحطه ليها التلج علي ايدها..
سعيد
ما تشليش همي انا خالص واللي ما تعرفيش تعمليه قوليلي ونعمله سوا ولو مش عايزه تتعلمي تطبخي اصلا مش مهم، هو انا عشان بحبك اتعبك معايا..
نسمه بخبث
يعني مش هتيجي كده بينك وبين نفسك وتقول فين ايامك يا مراااتي الاولي..
ابتسم سعيد وقال
هي بصراحه كانت هاديه وبتسمع الكلام وبتعمل اكل حلو ومعيشاني ملك، بس والله العظيم ما حبيتها ربع ما حبيتك انتي بعيوبك كده وعقدك..
ضربته علي كتفه وقالت بحده
طيب كملها حلو للاخر يا رخممم…
سعيد
انا هنزل افطر تحت عادي ولو عرفتي تعملي غدا حلو اهلا وسهلا ما عرفتيش قوليلي اجيب معايا وانا جاي.
ابتسمت بأتساع وحضنته وقالت
انا بحبك اوووي يالااا والله..
ضحك سعيد وقال
يالااا برضو… بس اهو الحمد لله ان في كلام حلو وخلاص..
بعدت عنه نسمه شويه وقالت
وانا عشانك مش هستسلم وهتعلم اعملك كل الاكل اللي انت بتحبه وبس..
_قبل ما يرد عليها الباب خبط فقاام فتح الباب وكانت امه واقفه وبصتله بحزن وقالت..
ام محمد
نسمه فين؟..
سعيد بضيق
عايزه منها ايه يا اما؟..
بصتله بغيظ وقالت
ما تخاافش مش هاخد منها حته، انا رايحه للدكتور وعايزاها تيجي معايا..
استغرب سعيد ورد عليها وقال
نعممم نسمه تروح معاكي ده من امتي؟..
اتملت عيونها دموع وقالت
ما انا خلاص بقيت تقيله علي عيالي انت واخوك بتتمنولي الموت فليه اخدكم وانا رايحه اطمن علي صحتي…
وعلت صوتها وقالت
يا نسمه نسمـــــــــــه..
طلعت نسمه وقفت جنب سعيد اللي قال
خلاص يا انا هنزل اروح معاكي وهدفع تمن الكشف والعلاج كمان..
ام محمد ببكاء
حدالله بيني وبين فلوسك انت واخوك وخلصت كده بينا لاخر عمري يا سعيد عشان بعد كل الدلع اللي دلعته ليك انت بالذاات تتمنالي الموت..
اتنهد سعيد بضيق ونسمه قالتلها بحزن
والله يا طنط هو ما كان يقصد، وهو عارف انه غلط وهيعتذرلك..
ام محمد
قصرو انا عايزاكي تيجي معايا يا بنتي للدكتور اكشف علي رجلي ومش هقدر اروح لوحدي عايزه ونيس معايا فاضيه تيجي ولا اروح لاختك..
نسمه
لا طبعا فاضيه دقيقه واحده هغير هدومي واجيلك.، بعد اذنك يا سعيد..
سعيد بهدوء
مااشي هكلم صبحي يوصلكم بالتاكسي بتاعه ويجيبكم..
ام محمد
بس انا اللي هحاسبه مش عايزه من وشك حااجه…
سعيد
اللي انتي عايزااه يا اما تعالي جوه استني نسمه تلبس مش هتستنيها علي الباب يعني..
ام محمد
لا انا هستناها في شقتي تحت، ما تعوقيش عليا يا نسمه..
نسمه ابتسمت وقالت
عينيا يا حماتي يا سكر انتي نازله علي طول وراكي اهو..
_ونزلت ام محمد وسعيد قفل الباب وقفل الباب وقال بغيظ لنسمه اللي كانت مبسوطه جداً
سعيد
انتي يا بت انتي فرحاااانه ان امي زعلانه مني يا بت انتي؟..
نسمه
انا لا والله ما حصلش بالعكس ده انا مبسوطه عشان هي بدات تحبني انا..
سعيد
بس بتكرهني انا..
نسمه
مش مهم انت في الاول والاخر ابنها، المهم انها تحبني انا واختي ده المطلوب، هروح اجهز بقي عشان الحق اروح مع حماتي للدكتور الله علي الاحساس جاااامد..
سعيد ذقه جامد من كتفها وقال بغيظ
غوري يا هبله…
ــــــــــ #بقلم_الكاتبه_رحاب_القاضي ــــــــ
_وفي شقة أسر وشهد كان قااعد هو وشهد علي الكنبه ورحمه قاعده علي الكنبه اللي قدامهم وعلي رجلها طبق فاكهه كبير وبتقولهم وهي بتااكل..
رحمه
بس الفاكهه دي مش طازه..
أسر بغيظ
هو انتي عمرك اكلتي فاكهه اصلا؟..
شهد بأحراج
بس يا أسر عيب كده..
رحمه
سيبيه يا شوشو ما هو العيب لو جه من اهل العيب ما يبقاااش عيب..
أسر
اومال يبقي ايه، بتقولي ايه انتي اصلا وما ترميش قشر علي الارض..
رمت رحمه قشرة الموز علي للارض وقالت
تؤتؤ وقعت بالغلط..
أسر بص لشهد اللي لتضحك وقال بغيظ
اقسم بالله هقوم اضربها خليها تخرس..
رحمه
هتضرب فيا ايه هو انا ناااقصه ما كفايه اللي فيا..
اسر بسخريه
وايه اللي فيكي ما انتي زي القرد اهو وصحتك شده..
رحمه
يبااان كده بس الحقيقه اني ملياانه امرااض هقولك بص يا سيدي شعري بيقع ومش نافع فيه اي علاج، نظري ضعيف، قولوني بايظ خالص، ضهري بيوجعني وشكله اشتبااه في الغضروف، ركبي بترقع وشكلها خشونه، بتخن وبخس فجأه كده والنااس مش عرفاني دخينه من رفيعه، ما بقدرش اقف كتير وعندي املااح، وعندي التهاب اعصااب، وعندي نقص كلسيوم وو..
أسر
اطلع عشره جنيه واكرمشها في ايدك يعني ولا اعمل ايه..
شهد
ده جسدياً بس مش نفسياً..
أسر
هو لسه في نفسياً.؟…
رحمه
اومال عد معايا عندي رهااب اجتماعي بخاف اتكلم قدام الناس ما بعرفش اتكلم اصلا، عندي انعدااام ثقه في اللي حواليا عشان كده تلاقيني ما عنديش معارف واخري مع النااس صباح الخير يا جاري انا في حالك وانت في حالي كفضول يعني، وعندي 19 سنه ولا خطوبه ولا جواز ولا حتي كلب عبرني وقالي انه معجب بيا وانا بنت دي حاجه مش ساهله انا غير مرغوب فيا ولا عمري حتي كنت فريسه لاحدهم، وعندك طنط صاحبة ماما كل ما تشوف خلقتي تقولي مش دخلتي الكليه ما جيبتيش معاكي واحد يخطبك ليه حد. يقولها اني رايحه الجامعه مش دريم بارك، وخيالي عندي خيال اي حاجه وحشه تحصل وتخلص لا خيالي يصورلي الاوحش منها لحد ما بقيت عندي انفصام في الشخصيه ثنائي الابعاد بس في خيالي برضك..
أسر بنفاذ صبر
اسكتي اييييه الدمااغ دي انتي عايزه واحد ضارب سجارتين حشيش عشان يسمعك..
رحمه
هو انا قولتلك اسمعني انا بتكلم مع صحبتي..
أسر
يا ماما الصحاب بيحكو وبيسمعو بعض انما انتي من لما قعدتي وانتي بترغي بس..
رحمه
بشاركم احزاني وحياتي هو انا ليا غيركم يا عيال..
ضحكت شهد وأسر قال بغيظ
عيال كمال وربنا تكه كمان وهقوم اجيبك من شعرك..
رحمه
لا وعلي ايه انا قايمه اشوفلي حاجه في المطبخ اكلها…
أسر
وانتي تقومي ليه انتي ضيفه تترزعي هنا واحنا نجيبلك اللي عايزينه..
رحمه
يوه هو انا غريبه ده بيت اختي، فهمي جوزك يا شهد..
شهد
طبعا يا رحمه خدي راحتك…
أسر
يا ستي خصوصية شقتنا تدخل فين؟..
رحمه
لاااااا انت تتعود علي كده انا ماليش صحااب غيرها دي انا اعرفها من لما كنا عيال هتيجي انت يا اصفر تعمل خصوصيه بينا..
مسك أسر الشبشب بتاعه وقال بعصبيه
هو مين ده الاصفر يا انثي الخنزير انتي..
شهد بسرعه مسكت منه الشبشب وقالت
عيب يا أسر كده وصحبتي تقعد براحتها في شقتي بس..
رحمه بثقه
وقوليلو كمان يعملي اوضه هنا وانا هبقي اجيب نص هدومي هنا ونصهم التاني عند اهلي..
قالت كلامها ودخلت المكبخ وهو قال بغيظ.
بصي كانت قاعده بالكوتشي بتاعها علي الكنبه المعفنه ووسختها ازاي..
رحمه طلعت من المطبخ وقالت
الحق عليكم انتو مش تحطو كفر للكنبه عشان ما تتوسخش..
أسر
وانتي مالك شقتنا واحنا حرين بتتحشري وسطينا ليه..
رحمه
اسمها شقتنا احنا التلاته يا سكر واتخشر براحتي مش صحبتي محشوره معاك..
شهد
خلاص يا اسر بقي وبعدين انت مش قولت ان عندك شغل ادخل بقي غير هدومك وامشي وسيبني مع صاحبتي لوحدنا..
رحمه
ايوه يا ريت وانا هكلم البت شيري تيجي تقعد معانا..
شهد
اومي يلااا..
أسر بغيظ.
لو كنت اعرف اني هتجوزك بصحبتك ما كنتش عملتها..
_قال كلامه ودخل اوضته وهي فضلت تضحك ورحمه قعدت جنبيها وقالت بهدوء
رحمه
نسيت اقولك اللي خلاني اجي امك كلمتني وقالتلي انها عملالك اكل وحلوياات عشان تلاقيكي اتوحشتي اكلها وكانت مكسوفه تجيلك فخلتني اخدهم واوديهوملك الفيلا بس هاله الشكىه قالتلي انكم هنا وخلت السواق يجيبني، يمين بالله انا لو راجل لكنت اتجوزت هاله دي عسل البت..
شهد
معاكي حق والله، بس كوبس وجيتي قوليلي ايه رئيك في الشقه؟..
رحمه
يعني حلوه بس ذوقها بيئه..
طلع أسر من اوضته وقال بغيظ
لاااا لحد هنا ومش هسكتلها الحيوانه دي، بقي انا ذوقي بيئه دول اكتشفو البيئه لما شافوكي..
رحمه
طيب اسكت طيب عشان مش عايزه اقولك هما لما شافوك اكتشفو ايه..
شهد بقلق
يا جماعه خلاص بقي انتو لو عيال صغيره مش هتعمل كده…
أسر
استني بس يا شهد هو ايه الذوق الحلو اللي كنتي عايزاااه في الشقه يا مذوقه انتي..
رحمه بثقه
يعني كنت عملت الوان ملعلطه علي الاقل..
أسر
ملعلطه؟..
رحمه
ايوه فوشيا علي احمر وردي كشميري..
أسر ضحك غصب عنه وقال
والله ما هرد عليكي ومش عجباكي الشقه ما تجيش عندنا تاني..
شهد
بس بقي يا أسر ايه اللي بتقوله ده..
رحمه
سبيه يقول براااحته بس انا غلبااانه ومش هرد عليه، ليه عشان انا متربيه التربيه اللي ما عدتش عليه ولا علي اللي زيه..
أسر بعصبيه
من حظك انك بنت والا كنت سويت وشك بالارض يا بيئه..
رحمه بسخريه
شوف مين بيتكلم علي البيئه، بلاش طيب وانت واقف في الشقه دي..
أسر بغيظ
ايه الثقه دي ده انا شكيت ان الشقه فعلا بيئه..
شهد
أسرخلاص ادخل انت شوف هتعمل ومالكش. دعوه برحمه خالص..
مسك ايدها أسر وقال
طيب تعالي ساعديني..
رحمه وهي بتمسك الريمود
تساعدك في ايه هو انت لسه بتلبس بامبرز ولا ايه هع هع هع..
أسر بعصبيه
اوعي يا شهد عشان انا جيبت اخري..
شهد وهي كاتمه ضحكتها
امسحها فيا عشان خاطري خلاص، وانا هدخل اساعدك اهو وهختارلك لبسك كمان..
أسر بهدوء
اذا كان كده خلاااص يا قلب أسر…
ــــــــــ #بقلم_الكاتبه_رحاب_القاضي ــــــــ
_وقداام عيادة دكتور العظاام، نزلت ام محمد من التاكسي ومعاها نسمه اللي قالتلها..
نسمه
استني با طنط انا هاجي اسندك…
ام. محمد
بقولك ايه استنيني هنا كده كده العياده في الدور الارضي ما تتعبيش يا بنتي..
نسمه
لا ازاي الكلام ده انا هروح معاكي. طبعا وهدخل معاكي عند الدكتور لحد ما اطمن عليكي..
ام محمد
اصيله يا بنتي وحقك عليا في اللي حصل مني الاول كله انا مش عارفه ازاي كنت بعمل كده بس..
نسمه
حصل خير يا طنط انتي زي امي برضو، تعالي معايا واسندي عليا المهم دلوقتي نطمن عليكي..
_وطلعت معاها نسمه فووق وبصت ام محمد وهما طالعين بطرف عينها لهاني اللي واقف عند. الكشك اللي تحت العماره اللي فيها العياده، واول ما دخلت العياده قعدتها نسمه علي اقرب كرسي وراحت حجزتلها الكشف ورجعت نسمه وقالتلها..
نسمه
اتفضلي يا طنط باقي الفلوس اهو قدامنا خمس اسمااء وهندخل..
اخدت منها الفلوس ام محمد وقالت بخبث
هتعبك بس يا بنتي جبيلي قزازة مايه من الكشك اللي بره ده..
نسمه
حاضر دقيقه واحده هجيبلك واجي..
_وطلعت نسمه فعلا واشترت مايه وجات تمشي بس وقف قدامها هاني فجأه وقال بخبث..
هاني
ايه المفاجأه الحلوه دي يا نسمه؟..
نسمه بضيق
نعم في حاجه؟..
هاني
ايه المقابله البطاله دي بس يا نسمه ده احنا حتي في يوم كنا حبايب..
نسمه بحده
حبك برص هما مين دول اللي كانو حبايب اشحال ان ما كنت انا اللي سيباااك بعد شهرين خطوبه، وسع كده من طريقي قال حبايب..
جات تمشي بس هو بحركه سريعه وقويه شدها من ايدها وحضنها جااامد وقال بخبث..
هاني
استني بس ده انتي وحشااني اوي..
ذقته بكل قوتها وبعدته عنها وقالت بحده
انت اتجننت يخربيتك اقسم بالله لولا اني خايفه علي نفسي من الفضايح لكنت نزلت اللي في رجلي علي دماغك وفرجت عليك اللي يسوي واللي ما يسواااش يا عيل يا زباااله، اوعي كده من وشي واياااك تفكر تقف في طريقي تاني انا بحذرك اهو..
ضحك بسخريه وقال
هههه ده انتي الجواز مقوي قلبك اوووي..
نسمه بحده
وفوق ما تتخيل كمان…
وسابته ومشيت وهو قال بصوت عالي
اومال لو كان بيحبك ده انا سمعت انه اتجوزك من قله، اصل ما كانتش في واحده راضيه بيه بعد اللي عملو هو وامه في بت صاابر، فرااح للبايره اللي سوقها واقف وما هتصدق يتقدملها عريس..
_اتملت عيونها دموع ومشيت من غير ما ترد عليه وعشان ما تقفش معاه اكتر من كده، وقرب منه ولد صغير شويه في السن وقاله..
الولد
اسمك يا اسطي هاني صورتك اهو وانت واقف معاها وانت حاضنها، واللي يشوف الصور دي مش هيقول غير اتنين حبيبه…
هاني
فل يالاا ابقي فوت عليا بكره وهديك اللي اتفقنا عليها..
ااولد
اتفقنا بالسلامه يا اسطي هاني..
واول ما مشي الواد طلع موبيله هو وكلم ام محمد وقالها
ايوه يا حجه ام محمد الصور معايا اهو وسميتلك بدنها بكلمتين انما ايه من اللي قلبك يحبهم….
ام محمد ابتسمت بأنتصار وهي باصه لنسه اللي قعدت جنبيها
طيب كويس اووي نركز بقي علي باقي اللي قولتلك عليه، واقفل دلوقتي وابقي اكلمك منين يا واد سلام..
وقفلت معاه وقالت لنسمه بهدوء
ده الواد ناصر ابن اختي غاليه بيطمن عليا وفي نفس الوقت قال ايه يستلف مني ناااس ما عندهاش دم..
نسمه بجمود
ربنا بهديهم..
ام محمد بخبث
مالك بس يا بت وشك مخطوف كده ليه هو حد زعلك في حاجه، ليكون الواد سعيد منكد عليكي عشااان جيتي معايا..
نسمه
لا والله هو بس انا تعبت شويه بس خلاص الدنيا زي الفل ما تقلقيش انا هقوم اشوف قدامنا كام. اسم..
قامت نسمه وام محمد بصتلها بحقد وقالت
وغلاوة عيالي عندي لارجع ابني تاني لحضني وتحت طوعي يا بنت ناديه واطلعك من بيتي بفضيحه..
ــــــــــ #بقلم_الكاتبه_رحاب_القاضي ــــــــ
_وبالليل في بيت أكرم كان ناايم علي الكنبه اللي بره اوضته وباصص للسما ووقف فجأه قدااامه أسر وهو بياخد نفسه بالعافيه وقاله…
أكرم
ده انا لو هطلع برج القاهره مش هتعب كده..
قام أكرم بسرعه وقاله
أسر بيه حضرتك بنفسك هنا..
قعد أسر جنبيه وقال بهدوء
ايوه عاادي عرفت ان عندك. حالة وفاااه وجيت اعزيك ممكن اشرب بس..
اكرم
حاضر دقيقه واحده….
_ودخل اكرم جوه اوضته وجأبله قزازة مايه وكوبايه وعلبة عصير صغيره وقاله وهو بيحطهم قدامه..
اكرم
معلش حاجه كده علي القد شويه…
مسك أسر المايه وقاله
ميرسي كلك ذووق..
وشرب أسر وبعدين قاله
هو انت شغال ايه يا أكرم؟..
اكرم
انا كنت شغال بالموتسيكل بتاعي ديلفري تبع مطعم ييتزا بس بقالي كام يوم كده ما بروحش وشكلهم مشوني وجابو حد مكاني..
أسر
انت خريج كلية التجاره مش كده؟.
اكرم
ايوه وكمان بامتياز هي شهد قالتلك، اقصد مدام. شهد..
أسر اتنهد بضيق ورد. عليه وقال
مش مهم مين اللي قالي المهم انا جايلك بنفسي اهو وعايزك. تيجي تشتغل معايا..
أكرم
اشتغل معاك انت في ايه انا ايوه متخرج من كليه كويسه وبتقدير كويس بس عمري ما اشتغلت في شركه ولا حتي كاشير فمش هفهم حااجه..
أسر
هو ما فيش حد مسك شغل وهو عارف يشتغله علي طول الاول بيتدرب، بس الشغل معايا هيكون مختلف شويه، بص هو انا عايز حد. اثق فيه يكون معايا في الشركه ويكون علي علم بكل كبيره وصغيره فيها كأني انا اللي بتابع كل ده وبالاخص الحسابات بتاعت الشركه والفروع بتوعها..
اكرم
بس دي مسؤليه كبيره يعني انا ممكن ما اقدرش عليها لوحدي..
أسر
ما انا هكون معاك، المهم ده شغل لبعدين انما انا دلوقتي عايزك كصديق في مشوار مهم..
اكرم بعدم فهم
مشوار ايه ده؟..
أسر
غير هدومك. وحصلني لتحت وانا هقولك كل حاااجه..
_وسابه أسر ونزل واكرم ابتسم بحمااس وقام غير هدومه ونزله بسرعه وهو مبسوط من كلام أسى الفيومي معاه وانه هيشتغل في شركه كبيره زي شركة الفيومي..
ــــــــــ #بقلم_الكاتبه_رحاب_القاضي ــــــــ
_وفي شقة أسر كانت واقفه شهد مع رحمه في المطبخ وقالتلها رحمه وهي بتحط اطبااق الاكل علي الصنيه..
رحمه
ما ردش عليكي؟..
شهد بضيق
ما ردش ولو خرجت معاكم من غير ما اقوله هيزعل..
رحمه
كانت في واحده صحبتي كده من كااام يوم اتعمدت تروح لاكرم عشان ما تخليش جوزها يمشي كلامه عليها..
ابتسمت شهد وقالت
ما خلاص بقي صالحني، وااه مش هخرج من البيت غير لما اقوله..
رحمه بخبث
ما هو لو كان عاملك قيمه ومهتم يا خايبه كان رد عليكي..
شهد
حربايه بتتكلم ده بدل ما تقوليلي اسمعي كلامه..
.
رحمه
ومالو اسمعي كلامه ما هو جوزك برضو وانا صحبتك من زمان وتسمعي كلامي برضو…
شهد
طيب اطلعي اقعدي مع شيري وانا هبعتله رساله واجيلك..
رحمه
عبيطه هتفضلي طول عمرك عبيطه، عرف يضحك عليكي يا خسارة شهد اللي كانت بتحارب لاخر نفس في حياتها عشان ما حدش يمشي كلامه عليها..
شهد بغيظ
والله ما حد عبيط غيرك روحي اطلعي اقعدي مع شيري سايبنها لوحدها من بدري..
رحمه
طالعه اهو وتعالي عشان تاكلي ولا مش هتاكلي من غيره..
ضحكت شهد بهدوء وقالت
بفكر في كده استنااه واكل معاه..
رحمه مسكت صنية الاكل وقالت وهي طالعه
مصلحه برضو هاكل انا مكاانك خليكي مستنيه..
_طلعت رحمه من عندها وشهد فتحت الوتسااب وبعتتله رساله وقالتله بهدوء..
شهد
ازيك يا أسر انا كنت عايزه اقولك اا.. ايه ازيك دي لا مش حلو..
ومسحت الريكورد وسجلت من الاول وقالت
عامل ايه يا أسر انا… لا مش حلو برضو، انا اكتبله احسن..
وفعلا كتبتله رساله وقالت فيها
“أسر انا خارجه مع البنات رايحه لهاله النادي وهي وفؤاد هناك اصلا، ورنيت عليك عشان اقولك انت ما رديتش عليا”….
وقفلت الفون وقالت لنفسها
ان شاء الله مش هيزعل..
وطلعت قعدت مع البنات وشيري قالتلها وهي بتاكل
المكرونه دي حلوه اوووي، مامي للاسف مش بتخلينا ناكل الحاجات لانها نباتيه..
رحمه بصدمه
امك هنديه..
ضحكت شهد وشيري ردت عليها
يا بنتي بقول نباتيه مش هنديه..
رحمه
ما هما الهندين في المسلسلات بياكلو اكلات نباتبه بس عايشين علي السبانخ والخس..
شيري
علي فكره مامي اصلا مش مصريه اووي هي في الاساس من تركيه بس بابا مصري يعني..
شهد
ايوه انتي قولتيلي قبل كده..
رحمه
لامؤخذه يعني هي امك سابت مهند وعدنان بيك وبوراك وعمر ايبلكجي وراحت اتجوزت ابوكي المصري..
شيري بعدم فهم
انا مش فاهمه انتي بتتكلمي عن مين اصلا، بس ماله المصري؟..
شهد
هو انتي بتاخدي علي رحمه..
رحمه
في ايه يا حلوه مالها رحمه، وبعدين انا معايا حق البت ملامحها مش باينه اهي عربيه من اجنبيه..
شيري
المهم يا رحمه شريف جاي النادي علي فكره ومعاه أسعد..
رحمه بعدم فهم
نعم يعني في ايه ماله اخوكي ده؟..
بصت شهد بتحذير لشيري اللي قالت
هو جاي يتعرف عليكم… هو يعني لما شريف حكاله عنك قرر يتعرف عليكم بنفسه..
رحمه
ينور يا اختي ناقصين عاهات ما كفايه الملزق اخوكي..انا قايمه اجيب مايه..
دخلت رحمه المطبخ وشهد قالتلها بضيق
هو انتو فاكرينها مجنونه بجد جيبالها اخوكي يا شيري. والله لو هبت فيكم ما ليا دعوه..
شيري
والله ولا انا كمان ليا دعوه ده شريف بيحب يرخمم عليها..
شهد بقلق
هو اللي جااابه لنفسه..
ــــــــــ #بقلم_الكاتبه_رحاب_القاضي ــــــــ
_في مكان تاني مقطوع كان واقف أسر قدام عربيته وجنبيه أكرم اللي سأله بقلق وقال.
أكرم
هو احنا بنعمل ايه هنا ؟
أسر
هتعرف دلوقتي هو مش انت عامل فيها صاحبي اثبتلي بقي
أكرم
لا اعتبرني مش صاحبك ورجعني للسطح بتاعي معلش ..
شاف أسر عربيه بتقرب منهم فقال بهدوء
اهدي اهم وصلو ،امسك انت بس الفون وعايزك تصور اللي هيحصل دلوقتي يلاا
أكرم
لا معلش انا عايز اعرف مين دول اللي جايين وانا هصور ايه ؟
أسر بجمود
الحيوان اللي هيجي دلوقتي ده حاول يعتدي علي شهد وبيدايقها وانا بجيب حق مراااتي…
أكرم بهدوء
تمام انا كده معاك في اللي انت عايزه…
– وقفت قدامهم في الوقت ده عربية الرجاله بتوع كاارم ونزلو من العربيه وهما ماسكين كمال ورمووه علي الارض وهو بص لأسر بعصبيه وقال …
كمال
انت قد اللي بتعمله معايا ده يا ولد ده همحيك من علي وش الدنيا ..
أسر ببرود
لو راجل وريني هتعملها ازاي …
وقرب منه ومسكه من هدومه خلاه وقف قداامه وقال بغضب
من حسن حظك انك لما قربتلها ما كانتش مرااتي واللي هحاسبك عليه دلوقتي بس عشان دايقتها قداامي ، واللي هيحصل فيك ده هيخليك تخاف بس تفكر فيها ..
– قال كلامه ورمااه تاني علي الارض وخلي رجالة كارم يضربوه وهو ببيصوت بألم وأكرم كان بيصورو وقال لأسر بضيق …
أكرم
يا أسر كفايه الراجل هيموت في ايديهم كده ..
– ما ردش عليه أسر وخلاهم يضربو فيه لحد ما كان شبه هيفقد الوعي ، فخلاهم يسيبوه وقرب منه وقال ببرود وهو بيولع سجارته..
أسر
المره دي هحترم انك راجل كبير واخليهم يسيبوك بس هتفمر تعمل حاجه تدايقني مش هرحم امك حرفياً…
– وسابه ومشي وركب عربيته هو واكرم ووقف جنبيه واحد من رجالة كارم وفاله..
الحارس
هنرنيه قدام اي مستشفي وما فيش اي دليل علينا لو اتكلم ، المه الباشا عايزك طلب مننا بعد ما نعملك اللي انت عايزه نقولك تروحله بيته هو في انتظارك ..
أسر بجمود
اوكي هروحله..
– ومشي بعربيته وراااح فعلا لبيت كارم …
ــــــــــ #بقلم_الكاتبه_رحاب_القاضي ــــــــ
_وفي شقة سعيد رجع من شغله ولقي الشقه هاديه جداً علي عكس كل يوم لما بتكون نسمه مشغله التلفزيون وتقابله تشتكيله انها ما عرفتش تعمله غدا كويس..
سعيد.
نسمه انتي فين يا حبيبتي..
طلعت من اوضتها وهي رابطه راسها بطرحه سودا ولابسه اسدال الصلاه بتاععا وعيونها حمرا من كتر العياط..
سعيد
سلام قول من ربٍ رحيم..
نسمه
في ايه. شوفت عفريت حضرتك؟..
سعيد
لا. طبعا هو في عفريت حلو كده برضو..
نسمه
اممم قولي يا سعيد هو انا احلي ولا مراتك الاولي..
سعيد بضيق
هو انتي ليه ديما بتجيبي سيرتها ودلوقتي بتقارني نفسك بيها ليه؟..
نسمه
انا ما بقارنش نفسي بحد بس انا عايزه اعرف جوزي شايفني ازاي…
سعيد اتجاهل كلامها وقال
كنت حاسس انك ما عملتيش غدا وجيبت معايا حواوشي اهووو..
نسمه بدموع
رد. علي سؤالي يا سعيد..
سعيد. ببرود.
سؤال ايه يا نسمه هو ده سؤال برضو..
وقفت قدامه وقالت بحزن
انا عايزه اعرف برضو انت شايف مين فينا احلي انا ولا هي؟..
سعيد اتنهد بضيق وقال
انتي طبعاً يا نسمه احلي..
نسمه بدموع
كداااب لانها هي احلي مني واحلي بنات الحته كلهم والكل كان بيحكي ويتحاكي علي جمالها..
سعيد
هو في ايه يا نسمه اهدي شويه، وحتي لو الكل بيقول عليها هي احلي، انا شايف مراتي وحبيبتي احلي واحده في الدنيا..
نسمه بحزن
برضو كداااب انت اصلا كنت عايز ترجعها لولا انها هربت ولما مالقيتش منها جيتلي انا اللي ما هتصدق توافق بيك عشان كبيره في السن وخلاص قطر الجواز هيفوتني..
سعيد بغيظ.
يادي ام. النكد اللي علي المسا، انتي عايزه ايه دلوقتي يا نسمه؟..
نسمه بدموع
عايزه اعرف انت اتجوزتني ليه.؟..
راح قعد سعيد علي الكنبه قدامها وقال بعصبيه
والله العظيم انا كنت عارف ومتأكد ان مشوار امي ده مش هيعدي علي خير…
نسمه بحده
رد. عليا با سعيد اتجوزتني ليه وانت كنت ممكن تتجوز واحده. اصغر منك وخصوصا انتو يا رجاله بتميلو للبنات اللي تبقي اصغر منكم. انما انا وانت قد بعض في العمر اتجوزتني ليه بقي؟..
سعيد بهدوء
ولو رجع بيا الزمن تاني وكنتي اكبر مني كمان مش قدي وبس كنت هتجوزك برضو يا نسمه عشان بحبك يا غبيه..
نسمه بدموع
احلف انك بتحبني وانك ما اتجوزتنيش عشان انا ما كنتش اقدر ارفضك وما هصدق اتجوزك..
سعيد
امي اللي قالتلك الكلام ده مش كده؟..
نسمه
لا والله هي ما قالتليش حاااجه..
وقف سعيد قدامها وسألها بضيق
اومال مين نعمه وامك عاقلين وما يطلعش منهم انهم يعملو مشكله بينا وصحاابك..
نسمه بقلق
لا لا والله مش صحابي انا بس مانو شوية هرمونات عندي..
سعيد
لا هما مش هرومانات يا نسمه وانا عارف اللي فيها..
ـ بصتله نسمه بخوف ليكون عرف حااجه عن اللي حصلت بينها وبين هاني خطيبها القديم الصبح، وكان خوفها ده عليه هو ليتخانق معاه وتحصله حااجه، وهو ابتسم وقال..
سعيد
خوفتي ليه كده. انا اقصد انك اصلا مجنونه وانا بدات اتعود. علي دماغك دي..
ضحكت بهدوء وقالتله
والله ما مجنون زرخم غيرك ده انا ست العاقلين..
سعيد
ااه ما اهو باين، فكي بس ام الطرحه دي اللي ربطاها ايه المنظر ده…
نسمه
لا مش هفكها عندي صدااع تعالي بس وريني الحواوشي اللي جايبه انت جايب كان واحد؟..
سعيد
اربعه..
نسمه
يبقي احنا نقسم قسمة العدل انت واحد وانا تلاته..
ضحك سعيد بهدوء وقالها
هههههههه ربنا ما يحكمك عاي يتامي يا شيخه..
ــــــــــ #بقلم_الكاتبه_رحاب_القاضي ــــــــ
_وفي النادي كانت قاعده شهد مع هاله ورحمه وشيري، وجه فؤاد وقعد معاهم بتد ما سلم عليهم كلهم وقال لشهد..
فؤاد
هو فين أسر يا شهد بكلمه من شويه مش بيرد عليا..
شهد
مش عارفه هو خرج من الصبح وما رجعش وبكلمه برضو ما بيردش عليا..
رحمه
مش مسيطره انتي علي فكره، يعني لو كنتي انتي اللي ما بترديش عليه كان هيسكت؟..
هاله
نبقي محضر خير يا رحمه يا حبيبتي وبعدين احنا ديما كده الستات بناخد الرجاله علي قد عقلهم..
ضحكو البناات وفؤاد رد عليها بغيظ وقال
طيب ده انا حتي قاعد جنبك..
وبص لرحمه وقال
وانتي بقي رحمه انا مش بركز معاكي اووي، بس مش عارف ادعي عليكي بأيه بصراحه..
رحمه
ليه كده بس يا عم الحج هو انا عملتلك حاااجه ده انا حتي لسه بتعرف عليك زي الهلق اهو..
فؤاد
اقولك انا ليه، هاله دي كانت نص كلامها انجليزي وطريقة كلامها راقيه جدا، من لما اتعرفت عليكي تقريباً بقيت تقولي تعالي يا اسطا،كانت تيجي تصحيني الصبح تقولي يا بيبي دلوقتي قوم يا شبح هتتأخر علي شغلك..
شيري
اومال انا مش بتعدي منها ليه؟..
ضحك فؤاد بصوا عالي ورحمه قالتلها بغيظ
تتعدي من ايه هو مرض يا بت مش عايزه اقل منك قدااتم الراجل..
شيري
لا خلاص والله هسكت..
شهد بهدوء
انا هروح اكلم أسر يمكن. يرد عليا..
شيري
ما تتأخريش عشان تتعرفي معانا علي اسعد اخويا..
فؤاد مال علي هاله وقالها
وهي هتعرفكم علي اخوها ليه ان شاء الله؟..
هاله
وانا وشهد بنعرفهم عليك ليه، دول صحاب شهد المقربين عادي نتعؤف عليه وبيقولو عليه دكتور نفساني شاطر..
فؤاد
كويس هحتاجله الفتره الجايه دي بعد العيشه معاكم..
_وفي مكان هادي شويه جنبهم وقفت شهد علي جنب وفتحت الرساله اللي بعتهالها أسر لما رد علي رسالتلها وقالها فيها..
أسر
هو انتي بتسأليني ليه ما انتي روحتي خلاص..
شهد
ما انت ما ردتش عليا طيب..
_استنت رده بس هو رن عليها فأخدت نفس عميق وردت عليه بهدوء وقالت..
شهد
الو..
أسر
المفروض تستني لحد ما اقولك يا شهد تروحي ولا لا..
شهد
وفيها ايه لما روحت ده انا مع صحابي ومع فؤاد وهاله قاعدين معانا..
أسر
هخلص حاجه مهمه في ايدي وجااي يا شهد ما تتحركيش من جنب هاله وما تتكلميش مع حد….
شهد
هو ايه ده بقي يا أسر؟..
أسر
قصدي حد غريب مراتي ما تتكلمش مع حد مفهوم..
شهد
دي غيره ولا تحمات بقي..
ابتسم بهدوء ورد عليها
الاتنين وهتسمعي الكلام..
شهد
طيب ما تتأخرش، هو انت فين اصلا؟..
أسر بهدوء
لما اجي هقولك، وهاجي اخدك. ونروح بيتنا انا يعتبر لسه عريس اصلا ولا انتي رئيك ايه..
شهد بتوتر
هاا اا. هاله بتندهلي سلام..
_وقغلت في وشه وهي مبتسمه بخجل وراحت قعدت معاهم والمره دي شاركتهم الكلام وهي مبسوطه لانها كلمته واطمنت عليه..
ــــــــــ #بقلم_الكاتبه_رحاب_القاضي ــــــــ
_وفي بيت كاارم كان قااعد أسر ومعاه أكرم اللي ما كانش فاهم حاجه خالص من اللي بيعملها أسر وقاله..
اكرم
هو احنا هنا ليه ومستنين مين؟..
أسر بهدوء
شغل يا اكرم..
اكرم
شغل ايه ده هو انت ليه محسسني اننا جايين نخلص حسابات هنا..
ابتسم أسر وقال
حااجه زي كده..
وطلع علبة السجايؤ بتاعته وقاله
تاخد سجاره؟..
اكرم
لا ما بدخنش..
أسر
ليه؟..
اكرم
هي دي كمان فيها ليه المفروض انا اللي اسألك انت ليه بتشرب سجاير؟..
أسر
عادي هوايه..
اكرم
انا شايفها انها هوايه للناس المرفهه انما واحد. زيي بياخد يوميه 200 جنيه في اليوم ليه اضيع نصها في حاجه هحرقها في الهوا مش منطق خااالص، وبرضو مش منطق انك تضر نفسك وجسمك وتقول هوايه..
بصله أسر بهدوء وقاله
معاك حق بس اتعودت عليها ومستحيل ابطلها..
_نزل في الوقت ده كارم من فوق وهو معاه بنت لابسه فستان قصير ودايق جداً، فأول ما شافهم اكرم بص الارض وقال..
اكرم
استغفر الله العظيم يارب..
ضحك أسر بهدوء علي تصرفه وقال
ههههه لا فعلا طلعت متربي بجد زي ما قالو عليك..
كارم
أسر حبيبي نورت بيت اخوك..
سلم عليه أسر واكرم كمان سلم عليه وكارم قال
مين ده انا اول مره اشوفه؟..
أسر
صاحبي وشغال معايا المهم انت عايزني في ايه؟..
كارم
طيب اقعد بيبي هاتيلنا حاجه نشربها بس طولي شويه ما تجيش علي طول..
_سمعت البنت كلامه ومشيت وهو قعد قداام أسر واكرم وطلع سجاره وولعها بهدوء وقال.
كارم
انا عايز افهم الاول انت ايه اللي بينك وبين كمال السيوفي يخليك تعمل فيه اللي عملتو ده؟..
أسر بهدوء
موضوع شخصي ايه اللي عندك يا كارم انا مش فاضي؟
كارم
السبااق اتحدد معاده بالترخيص بعد اسبوعين بالظبط.
أسر اتنهد بضيق وقال
هو ااا..
كارم
ايه رجعت في كلامك ولا ايه، ما بقتش عايز توصل لفايز وتاخد حق احمد ونتالي..
اكرم
مين دول اللي هو بيتكلم عندهم….
اتنهد اسر بضيق وقال
لا ما رجعتش في كلامي ولا حاااجه يا كارم، جهز انت كل حاجه وانا جااهز..
كارم
طيب بحيث بقي نتفق يا حبيبي من جديد، انت لازم تكسب السباق والجايزه ليا انا بقيمتها الماليه، المبلغ اللي احنا متفقين عليه اخده منك انا هاخد الضعف المره دي..
أسر
بس احنا ما اتفقنااش علي كده..
كارم
وما اتفقناااش انك تأخر الفلوس لحد دلوقتي واصرف انا من جيبي يا حبيبي، حلو الكلام كده؟
أسر
فايز هيجي امتي؟ ..
كارم
قبل السبااق بيوم واحد بس هيبقي تحت عيني لحد ما انت تكسب السبااق وتجيبلي الفلوس وبعدخا هسيبهولك تعمل فيه اللي انت عايزه من غير ما حد. يااخد باله خالص..
اكرم بقلق
هتعملو ايه وفي مين بالظبظ؟..
أسر
هبقي افهمك يا اكرم، تمام يا كااارم والفلوس هتكون عندك في اقرب وقت والسبااق انا هكسبه ما تقلقش وهتاخد اللي انت عايزه…
كارم
حلو الكلام وكده اتفقنا يا حبيبي…
_قام أسر مشي هو واكرم من غير ما يقوله ولا حاجه تانيه، وكارم مسك موبيله وكلم حد في الفون ولما رد عليه قاله..
كارم
ايوه يا فايز حبيبك كان هنا عندي ولسه مااشي ده مستعد يدفع كل اللي حيلته عشان يوصلك..
فايز
انا مش فاهم ليه الشر ده، بس خلاص مدام هو مصمم خد منه اللي انت عايزه وانا هجيله..
ضحك كارم وقال
ههههه يا ابني انا بخااف منك سعات من اللامبلاه اللي انت بتتكلم بيها دي..
فايز
انت يهمك ايه غير انك تكسب وانا هكسبك فوق اللي هتاخده من الولد ده اضعااف..
كارم
ايوه انا عايزه افهم انت ليه بتعمل كده، هو انت ليه مصمم تخليه يكرهك اكتر من كده ليه؟..
فايز
اممم عشان ما بحبهوش وزعلان منه، ده واللقطه الجامده هتبقي لما بعرف ان نتالي اللي عايز ياخد تارها مني لسه عايشه ومعايا…
كارم
اللعبه كبيره اووي عليه، مش عارف اتخيل هو ممكن هيعمل ايه وقتها..
فايز
ولا هيقدر يعمل حاااجه ده حتت عيل عايش بفلوس عيلته واسمهم وبس، والدليل اني انا بلعب بيه اهو وهو مش عارف..
كارم
حلو الكلام انا هبقي ابلغك بكل ما هو جديد هنا با حبيبي… باااي…
_قغل معاه كارم وفي امريكا، وقف فااايز قداام بيت بسيط بعربيته ونزل من العربيه وفتح الباب بتاع البيت ودخل، واول ما دخل شاف نتالي البنت الجميله جدا الي حد كبير جدا بشعرها الكيرلي القصير شويه وبشرتها القمحاويه وعيونها البني، وقاعده جنبيها ست كبيره باين عليها التعب والارهاق، ونتالي كانت بتأكلها بهدوء بس اول ما شافت فايز قدامها وقعت من ايدها المعلقه واتنفضت بخوف وهو فضل يضحك وقالها..
فايز
معقوله هو انا بخوف اوي كده، اخص عليكي يا بنت خالتي..
بصتله مامته بحده وقالت
انت ايه اللي جابك هنا؟..
فايز
ايه يا ماما هو انا ما بوحشكيش ليه مش انا ابنك برضو، لا لا سوري انا نسيت ان احمد هو اللي كان ابنك المفضل..
وقرب منها وقال بحقد
احمد اخويا اللي انا قتلته..
زقته مني بقوه بعيد عنها وقالت ببكاء
ابعد عني الله يلعنك يا شيخ ربنا ينتقم منك..
نتالي بدموع
انت جاي ليه عندنا امشي من هنا يا فايز..
فايز
وحشتوني وجيت اشوفكم، وكمان جاي اشتكيلك من حبيي القلب أسر الفيومي…
بصتله بلهفه وخوف وهو قال بخبث
يرضيكي يا نتالي انه عايز يقلني عشان ياخدك بتار احمد وتارك انتي كمان الله يرحمك ههههههه..
مني بحده
مالكش دعوه بنتالي كفايه حبستك لينا هنا من سنين حتي نور ربنا ما بنشفهوش..
فايز
عشان خايف عليكم يا ماما وبعدين ما انتو اللي روحتو وجيبتو واحد غريب انا ما بحبوش ودخلتوه بيتكم، وانا ما بحبش حد يعمل حاجه ما بحبهاااش..
نتالي ببكاء
انت مريض والله انت زمان عقدت احمد ولولا أسر كان هيتجنن خالص ودلوقتي بتنتقم مننا علي ايه، انت حد عملك حااجه اصلا يا مريض..
فايز
شوفتي انتي بتقولي عليا ايه وانا اللي جاي اقولك ان قريب هاخدك لأسر عشان يعرف انك عايشه..
بصتله بعدم تصديق وهو قال
والله هاخدك عشان يعرف انك عايشه، بس بصراااحه مش عارف هو هيقبلك زي زمان ولا لا اصله اتجوز..
نتالي بصدمه
هو مين ده اللي اتجوز بطل كدب..
فايز
كنت عارف انك هتكدبيني عشان كده جايبلك الدليل..
_وطلع موبيله ووراها صورة أسر وشهد يوم كتب كتابهم، وهي بصت للصوره بحزن ودموعها نزلت، وفايز قالها بخبث…
فايز
اسمها شهد وعندها 18 سنه تقريباً وبنت كيوت اووي وبريئه جداً وجميله اوووي وما اقولكيش بقي هو بيعمل ايه عشانها وعمل ايه عشان يتجوزها وقف قداام اهلها كلهم، انا عيني عليه ومتابع كل حاجه بيعملها.
قفل موبيله وقال بجمود
كمان كام يوم هجيلك عشان هنسافر مصر عشان نشوف هو هيختار مين فيكم بقي.
_قال كلامه وسابهم وطلع وقفل عليهم الباب تاني ومشي، وهي رجعت قعدت جنب مني وقالتلها ببكاء وعدم. تصديق..
نتالي
معقوله أسر نسيني يا خالتو وحب واحده غيري كمان، ولو رجعتله وعرف اني لسه عايشه هيختارني انا ولا هي؟..
_تفتكرو انتو أسر لما يعرف ان نتالي عايشه هيختارخا هي ولا شهد، ولا لسه النصيب مخبي لشهد سر جديد.؟..
يتبع…
- يتبع الفصل التالي اضغط على (رواية النصيب) اسم الرواية