رواية ظلم و انتقام الفصل الثالث و العشرون 23 - بقلم فرح احمد
روايه_ظلم_وانتقام
البارت الثالث وعشرون 💫
هو التفاعل بقه وحش كده لي مكملش الروايه يعني ولا اى
انا نزلت علشان خاطر الناس اللي بتدعمني بس 🙂
كان عمار وصل للمكان اللي بتسكن في اسراء ولسه هيخبط علي الباب سمع صوت صريخ جامد جداا
خبط جامد لحد ما طفل صغير فتحلو
مالك( الطفل) ونبي يا عمو الحق اسراء من بابا هي،موتها
دخل عمار جرى بخوف لقي اسراء مرميه في الأرض وفي راجل واقف ماسك حزام وعمال يض،رب فيها لحد ما جسم،ها كان كلو د،م
جرى عمار وشد ابوها وقالو :انت ازي تعمل كده فيها هي مش بنتك حرام عليك
سالم أبو اسراء بزعيق؛ انت مالك اهلك وبعدين انت مين وازي تدخل بيتي من غير اذني
عمار حاول يكون هادي: انا اكون عمار اللي اسراء بتشتغل عندي وهي كانت ناسيه حساب قديم معايا وكنت جاي ادهولها
سالم بطمع: طب تعاله اتفضل اقعد
عمار كدب عليه علشان عارف انو بيحب الفلوس
عمار: هو ممكن اعرف انت بتض،ربها لي
سالم: بت غبيه مش عارفه مصلحتها جيلها عريس غني هيرحمها من الشغل وفي نفس الوقت هيدفع فيها كتير اوي وهي رافض قال اي مش عايزه تتجوز لي ياختي هصرف عليكي لحد امته
عمار كان عايز يقول ان هو عايز يتجوزها بس خاف ترفضو او تفتكرها شفقه
عمار: طب مش مهم العريس ده ربنا بكره يرزقها بواحد احسن
سالم بسخريه؛ احسن اي يا بيه اللي هيجلها من المنطقه دي هتتحوزو غصب عنها
عمار :لي هو هيدفع كام
سالم :بطمع ٢٠ الف جنيه
عمار: انا مستعد اتجوزها وهديك ٢٥ الف
سالم بطمع: موافق هتجيب الفلوس امته
عمار: بعد بكرا هكون عندك
سالم: تمام ولحد ما تيجي اسراء مش هتيجي الشغل
عمار :هو انتو اي اللي جابكو أمريكا مع انكو مصرين
سالم برتباك: هاا نصيب يابيه نصيب
عمار : طب مككن اتكلم مع اسراء شويه
سالم: اتفضل ده انت هتبقه جوزها ودخلو ليها
عمار :اسراء كنت عايز اقولك انك خلاص مش هتتجوزي الراجل اللي ابوكي جايبو
اسراء بفرحه رغم الام اللي حساه بيه: بجد ازي وافق ده كان مصمم
عمار: احم هو يعني انا طلبت ايدك منو وهو وافق
اسراء بعياط: لي تدبس نفسك في جوازه انا موافقش بكده ابدا
عمار: انا محدش غصبني علي حاجه انا طلبتك بأردتي
اسراء: وطلبتني لي وهو وافق لي
عمار: طلبتك علشان ...احم علشان انا عايز اتجوزك
اسراء :شفقه يعني بس كده كده هو عايز يجوزني وياخد فلوس فا كيد انت دفعت فلوس فا رأي مش مهم
وسابتو وجريت علي الاوضه التانيه بعياط
وعمار خرج بحزن خاف يقول انو بيحبها تفتكرها شفقه
في الصعيد
مؤمن بعصبيه: ازي يعني انت بنفسك تجوزها لرضوان
الجد: انا قولت كلمتي
جلال: لا يابا ازي فعلا هتجوزها لى رضوان داحنا بينا عدواه شديده جدا ازي تأمن لمريم معا
عمران بعصبيه: اي انتو اللي هتقولولي اتصرف ازي ولا اي انا قولت انها هتتحوز رضوان
جلال :طب فهمنا
عمران: انتو عرفين ان رضوان مسافر من زمان وملوش اي علاقه بأهلو فا هو لما عرف ان مريم موجوده هنا طلب ايديها مني وانا وافقت في حاجه بقه
مؤمن :بس ازي يا جدي دى كانت هتكون مراتي
الجد: كانت إنما دلوقتي مراتك بنت عمك عزه وخلص الكلام كده تعالي يا مريم ورايه
وخدها ودخل الاوضه
وكان محسن وصفيه فرحانين اوى وطلعو يقولو لعزه لانها كانت عامله انها مش قادره تقوم من علي السرير
مؤمن :ازي ده يابا ازي في يوم وليله كانت هتكون مراتي وفجاء تكون مرات غيري
وخرج من القصر زاي المجنون
الجد: اي رايك في الكلام اللي قلتو
مريم: اللي تشوفو با جدي
الجد: لا انا عايز رايك
مريم بعياط: انا مش عايزه اتجوز يا جدي
الجد بقلق: لي يا حبيبتي
مريم سكتت
الجد: اتكلمي معايا وحكيلي مالك واللي هتقولي مش هيطلع ما بينا
مريم اصل انا ...............
الجد: بقه كده خلاص يقلب جدك مفيش جواز من رضوان بس لازم مؤمن يستر عرض بنت عمو
مريم ...................
الجد: ازي يعني انا لازم اتأكد الأول بس اتأكد ازي
مريم ..........
الجد: خلاص ياقلب جدك اعملي اللي قولتي عليه
وخرجت مريم
الجد بشرود لو كلام مريم صح هيبقه حسابهم كبير معايا اوي
عند مؤمن كان سايق العربيه بسرعه لحد مراح مكان في وسط الزرع بيحب يقعد في ومرا وحده لقي عينو بدمع
مؤمن: عمري ماخترت حاجه لنفسي اللي يقولو عليه بقول حاضر لحد الجواز بس ده كانت الواحيده اللي قولت عليها ماشي وانا مرتاح واكتشف كمان ان مريم معجبه بيه وفلاخر تكون لغيري وكمل بزعيق لي لغيررررري لي
في شقه هدير
مريم: فاهمتي هتعملي اي
هدير: ايوا كلو تمام انتي دماغك شيطان
مريم بضحك: خافي مني بقه
دخل عليهم ابرهيم بوجه حزين ازيك يا مريم
مريم: بخير يا ابراهيم انت عامل اي
إبراهيم وهو داخل الاوضه كويس
هدير بتنهيده :اهو علي الحال ده من ساعت معرف
مريم ربنا يهدي الحال
أمير بيتكلم في الفون
رجل: انت فاكر نفسك هتخوفنا فوق لنفسك بدل متتحط انت مكنها
أمير: اقدر اعمل اللي قولت عليه وانشر معلمتكو ده في ثانيه في تخرجو هاجر بأسرع وقت وقغل
البوص: الواد ده خطر علينا جدااا
رجل ٢: نم،وتو يا بوص
البوص: بتفكير لا خرجو هاجر ابعت حد من رجلتنا يعترف ان هو اللي قت،ل وقال الكلام اللي الراجل يقولو
رجل ١ :تمام بس لي انت خايف من الواد ده
البوص بزعيق: البوص مش بيخاف من حد بس في دماغي حاجه كبيره ليهم والراجل اللي هيتحط مكنها اهلو يوصلهم فلوس علطول فاهم
رجل ١: ربنا يجزيك خير يا بوص
تاني يوم كان أدهم هيتجنن بسبب غياب شيماء وقرر انو هيرحولها
في الصعيد الكل قلقان علي مؤمن لانو مرجعش من امبارح
جلال :يعني هيكون فين أول مرا يبات برا البيت من غير ما يقول لحد
ليلي بعياط: ربنا يرجعك بسلامه يابني يارب
ومريم كانت هتموت من الخوف لحد مادخل عليهم مؤمن وجريت عليه ليلي بقلق: كنت فين ياحبيبي قلقنا عليك
مؤمن وهو عينو علي مريم: انا كويس يا أمي متقلقيش
الجد: كنت بايت فين
مؤمن :في العربيه
الجد: طب ولي يا بني
مؤمن: نمت عصب عني بعد ازنكو هطلع ارتاح
صفيه: بعد ازنك ياحج كنت بقول يادوب اخد عزه واعمل ليها الفستان بتعها
الجد: اعملي اللي عايزها
في الوقت ده دخلت هدير بعصير للجميع وبعد ما الكل خد الا عزه وهي كانت قصده كده
هدير :هدخل اجبلك يا عزه
عزه: لا انا مش عايزه
هدير: لا ازي لازم تشربي ده انا عمله بنفسي
عزه: بلا مبلاه ماشي
ودخلت تجيب لعزه العصير وحطت حبوب تجبلها مغص شديد وخرجت اديتها العصير
صفيه: يلا يا عزه علشان ابوكي واقف برا عزه بعد ما شربت العصير حست بدوخه ومغص
عزه :لا يا ماما انا عايزه ادخل الحمام
صفيه: طب يلا بسرعه علشان خاطر ابوكي
عزه: جريت حاضر حاضر
وبعد عشر دقايق خرجت عزه من الحمام ولسه هتنزل جريت علي الحمام تاني صفيه بقلق :مالك يابت في اي عزه بعياط: بطني تتقطع يا ماما
صفيه :هنزل اعملك حاجه دافيه عقبال متخرجي
الجد: مالها عزه يا صفيه
صفيه: معرفش ياحج مش عارفه تخرج من الحمام وبطنها بتتقطع
الجد: رن علي الدكتور يا جلال
صفيه: مش لازم يا حج هي هتروق دلوقتي
الجد: لا لازم نطمن رن يا جلال
وبص لمريم بمكر
واول ما صفيه طلعت لبنتها قال الجد لجلال
رن علي الدكتوره احسن اهي تتطمنا
عزه بعياط من الوجع والخوف: يعني هو ممكن اللي عملنا ده يتكشف
صفيه: لا هو الدكتور هيجي يطمن علي بطنك مش نساء هو
عزه: متأكده لو عرفو حاجه مش هيسكتو
صفيه بزعيق: مخلاص يبت متخوفنيش
في القاهره كان هاجر وأمير قاعدين في كافيه بعد ماجيه واحد واعترف علي نفسو وقال انها كانت نص،به عليه في فلوس وهو علشان ياخد حقو قتل،ها بس حس بذنب فاجيه اعترف وخرجت هاجر براء
هاجر: انا متشكرة ليك جدااا يا أمير
أمير: متقوليش كده بس انا ليه عندك طلب
هاجر :اؤمر
أمير :الصراحه انا معجب بيكي من اول ما شوفتك وكنت عايز اتجوزك
هاجر: معجب بواحده انت متعرفش عنها حاجه خالص
أمير :انا مليش دعوه بالماضي كلنا بنغلط المهم نتعلم من غلطنا
هاجر :الصراحه با أمير انا مش قادره اوفق او أرفض سبني افكر
أمير :معاكي واقتك انتي هتروح فين دلوقتي
هاجر: هروح شقه عمتى
أمير: لا خايف تروحي هناك تاني بصي انا عندي شقه قريبه من هنا خدي الفتاح واقعدي فيها براحتك
هاجر: لا طبعا مينفعش
أمير :متخافيش واقفلي علي نفسك كويس وانا مش عايش فيها اصلا
هاجر بتفكير لاقت مفيش حل تاني فاوفقت
في المنطقه اللي بتسكن فيها شيماء كان أدهم وصل وبيسأل عليها قالو ان الراجل صاحب البيت مشاهم علشان هيسكن البيت لي ناس تانيه
أدهم رجع وكان حزين جدااا ومش عارف هو زعلان لي وحاول يشغل نفسو بالشغل
في الصعيد
صفيه: انتي مين
الدكتوره: انا دكتوره اسماء
الجد: انا اللي رنيت عليها علشان نطمن علي عزه ادخلي يا دكتوره شوفي شغلك
وبعد فترا خرجت الدكتوره وقالت ........
الكل بصدمه اي ازي
•تابع الفصل التالي "رواية ظلم و انتقام" اضغط على اسم الرواية