Ads by Google X

رواية هو انت مين الفصل الثالث و العشرون 23 - بقلم سحر السحرتي

الصفحة الرئيسية

 

  رواية هو انت مين الفصل الثالث و العشرون 23 - بقلم سحر السحرتي

*عادت الى العمل بكل حب وتفاهم مع اياد وكانت علاقتهم جيده الى حد كبير
*بعد اسبوعين كان اياد يتحدث مع عنود عن عودتهم مره اخرى او اعلان خطوبتهم


عنود: اياد انت كده بتض-غط عليا سيبني انا من نفسي اجي واقول لك موافقه
: انا عايز افهم هو انت مستنيه ايه
: مستنيه يحصل خلاف بينا
*نظر لها باستغراب
: نعم مستنيه ايه
: مستنيه خلاف اشوف الحنية اللي انت بتعملها معايا دي هتستمر ولا وقت لما اوافق وترجع ريما لعادتها القديمه
: انا مش قادر افهمك انت بتفكري ازاي
:احنا كنا كويسين قوي مع بعض ولما حصل خلاف بعدنا و اتطلقنا
:بس ده ما كانش اي خلاف وانت عارفه كده كويس قوي
:عارفه بس خايفه ولسه قلقانه

*رد بحسرة وزعل
:خلاص براحتك وابقي عرفيني وقت ما ترضي عليا
: اياد مش عايزاك تزعل مني
:مش زعلان بس تعبت من البعد وكل دقيقه بثبت اني بحبك المفروض ابقى مش محتاج الوقت ده كله و تتاكدي ان قلبي ما فيهوش غيرك
: عارفه و على فكره الفتره اللي فاتت تعاملك معايا خلاني غيرت رايي في حاجات كثير
*اقترب منها وهمس برقه :افهم من كده اننا قربنا
*ابتسمت بخجل
:خلاص يا قلبي اطمن هانت شويه صغيرين وهتلاقيني بقولك تعالى نروح للماذون ونحدد معاد الفرح كمان
*قبلها في خدها فوضعت يدها فوقه وقالت بحدة
: اياد مش هتبطل بقى
: عشان تساعدك على اتخاذ القرار
: هههههه او يمكن تساعدني ارفض
: لا ابوس ايدك وراسك

*وقبل يدها ورأسها وكاد أن يقبل
: هاااه
: خلاص يلا يا دودو في اجتماع كمان شويه عشان عميل الفندق هيوقع العقد
*تم توقيع العقد وشكر جميعهم تصاميم وتنفيذ عنود للعمل


*بعد الاجتماع ارسلت عنود دعوة لزملائها المقربين على الهاتف
: الجمعة الجاية كلكم معزومين عندي على الغداء بمناسبه توقيع العقد وكنت عايزه اشكر دكتور اياد على وقفته معايا … وفي مناسبه خاصه جدا بيا انا شخصيا لوحدي عشان ما حدش يفهمني غلط عايزه اشارككم فيها لانكم بقيتوا اقرب ناس ليا
*كانت الدعوه موجهه لاياد و اصدقائه الشركاء وهند و دينا
*بعد الرسالة توجه اياد لمكتب عنود التي كانت بمفردها وسألها
:مش هتقولي لي الدعوه دي لايه
:لا زيك زيهم
: يعني مش اللي في بالي
:ما انا وضحت عشان ما تفهمش غلط انت بالذات ولة كان المفروض احط اسمك بين قوسين

:حبيبي هيطبخ بايده
:اكيد طبعا امال هشكرك ازاي انا عارفه ان انت بتحب الاكل من ايدي
: مش عايزه مني مساعده
*نظرت له باستغراب
:هو انت كنت ساعدتني قبل كده مش فاكره فكرني كدة
:مش جيت حضنتك وعرضت المساعده وقتها مامتك خرجتني من المطبخ بالعافيه وحلفت ما اناولك معلقة
:فاكره بس ما شفتش منك مساعده برضة
:النية كانت موجوده
:طب خليها في مكانها وتوصل معاهم
:ليه يا قلبي اساعدك احط طبقين اقطع لك سلطه صباعك يتل-سع أقوله هووف
:هههه طب هووف انت لان هند هتبقى معايا و اتلم يومها قدامهم وما تتسحبش و الاقيك فوق دماغي في المطبخ زي ما كنت بتعمل قبل كده


: ما اقدرش اوعدك بس ازاي هتعزمي شباب وبنات في البيت عندك وانت لوحدك
:مش هكون لوحدي اكيد عم جاد هيكون موجود ومن بدري

:ما تتعبيش الراجل اصله بقى كبير في السن هاجي مكانه
:هو بيحب يتعبلي وكمان بيحب اكلي قوي
: انا كمان بموت في اكلك هكون موجود من بدري
:مش هفتح لك
:معايا المفتاح
:غيرت الكالون
:نعم بتهزري
: هههههه اكيد بس لو سمحت تعالى معاهم ممكن عشان ما تحرجنيش قدامهم
: ممكن … ما تعمليش حلو
:مش عايزاك تكلف نفسك وتجيب
: واجيب ليه وانت موجوده
:يا رخ-م
:تصدقي حبيت الكلمه بقيت بحسها دلع ليا

: طب يا رخ-م. .. يا رخ-م
: الله احلى رخ-م سمعتها
:ايه ده بجد
:ما انت بطلتي تقولي لي اودي
:لما ارجع زي الاول
:هو لسه كثير
: سلام يا دكتور ما تعطلنيش ورايا مشوار
: على فين
:واخده اذن عايزه اشتري فستان جديد للعزومه
: انا حاسس اني هسمع خبر كويس فيها
: ما تتعشمش قوي عشان مش اللي في بالك وباكد عليك
:اوعي تكوني هتتخطبي لحد غيري
:يمكن ليه لا قول يا رب

*جذبها من ذراعها بش-ده
:بتهزري قولي انك بتهزري
:سيب ذراعي اه بهزر اعوذ بالله وجع-تني
: طب بلاش هزارك الرخ-م ده
:بتعلم منك اجرب الرخ-امه شويه تصدق طلعت لذيذة
:شكرا يا عنود
:حقك عليا ما تزعلش
: طب صالحيني
*قبلته في خده
:مبسوط كده
:شويه لكن لو كانت في
: اوعى تحلم سلام
: هاجي معاكي ينفع

*نظرت له بدلع
: ينفع
*امسك يدها فلم تمانع شعر ان هناك امل كبير
*في يوم العزومه رحبت عنود بأصدقائها بما فيهم اياد الذي استغل الوضع وذهب خلف عنود في المطبخ و قبلها من خدها و كاد ان يحتضنها
: اوعى واطلع بره
:طب الحلو احطه فين
: اي مكان قدامك ولة بتتلكك
:طب مش هاخذ حق الدليفري
:بعدين وانت بتغسل المواعين
:ده انا اغسل المواعين واغسل الغسيل واغسل الشقه كلها بس انت تؤمري وترضي عني
: اما نشوف بتقول بس كلام على الفاضي
: لو هتديني مكافاه مش هيبقى على الفاضي يا قلبي
: بعينك هتعملهم من غير حاجة

: يا مسيطر انت
*اجتمع الجميع على السفره رن جرس الباب فتحت عنود
*عادت عنود وهي تحتضن رجل كبير ووسيم وتقبله من خده
*فاست-شاط اياد غض-با ولاحظ حسن فامسك يده كي يهدا الى ان تحدثت
: يا جماعه مناسبتي السعيده احب اقدم لكم خطيبي وحبيبي وكل حاجه في حياتي
*وضحكت بصوت عالي وهي تشاهد تغير لون بشره اياد للون الاحمر واكملت
:بهزر يا جماعه بابا الحمد لله رجع بالسلامه
*اتى من خلفها احمد و خبط-ها على راسها بمزح
: تمام وثقت اللحظه دي وتعبير وشه زي ما وصفتي بالظبط
*ابتسم اياد من قلبه وهو يسلم على والدها وعلى احمد بحرارة
:شكرا يا احمد مردوده لك
:هي اللي طلبت عشان تذلك باللحظه دي بس بصراحه عمري ما شفت كده
عنود:بابا دكتور اياد اللي حكيت لك عنه وبدات تعرفه بالجميع

دينا : شكلك كان صعب قوي يا دكتور
: انت عارفه بالمقلب
: لا بس كنت عارفه انه باباها انت ناسي اننا اصحاب من ثانوي ففهمت قلت اسيبك تاخد نصيبك هههههه
: مردودة في جوزك هشغله لما تبطلي تشفيه خالص
: هسلط عليك صاحبتي تديله اجازه بمرتب لمدة سنه
: نعم ومين هيوافق على كده
عنود : يعني لو طلبت منك مش هتوافق
: انت تؤمري بس
: بس ايه هههههه ما تخافش بنهزر
*رن جرس الباب فأسرع اياد كي يفتحه بحكم العادة وصدم من الزائرة وفتح يده ليحتضنها
: ام جابر وحشتيني بقالي كتير ما شوفتك
: وسع كده زعلانه منك بقى تطلق البت والست فاطمه موصياك عليها
: خلاص كان سوء تفاهم وراح لحاله حنيني قلبها عليا

: دى انا هقول لباباها يجوزها حد غيرك
: يرضيكي دى انا الدكتور الحليوة اللي حضر الفرح بتاع بنتك
: خلاص عشان الست فاطمه كانت بتحبك بس اوعى تزعلها
عنود: ادخلي يا ام جابر وحشتيني
: انت وحشتيني أكثر يا عنود معلش ما عرفتش اجي وانت تعبانه كنت بشتغل عند ناس رزل-ة رفضوا اغيب يومين ولما قلتي عايزاني اشتغل عند باباك اديتهم اللي فيه النصيب وجيت جري
: هههههه اعرفك بابا
: ايه ده شكله مش كبير وشياكة ووقار امال سابكم وطفش ليه دي ست فاطمه كانت بلسم ازيك يا ابو عنود
: هههههه اسكتي عشان يرضى تشتغلي معاه وده احمد اخويا
: ايه الشاب القمر ده هو كلكم حلوين كدة هو متجوز يا عنود
: لا ليه عايزه تتجوزيه
: لا عندي بنتي وبيقولوا في المثل حماتك بتحبك وانا حبيته قوي
احمد: انا يشرفني طبعا يا ام جابر بس مش بفكر في الجواز دلوقتي

: مش مشكله مش انا هشتغل عندكم طول ما انا موجوده هخليك تغير رايك
: لا ما انا مسافر تاني
: فقري ما لكش في الطيب نصيب ابقى حماتك
عنود: تعالي اقعدي عشان ناكل ونشوف الموضوع ده بعدين
*همست لاحمد
: حاول تسافر بسرعه احسن تدبسك في بنتها هههههه
: مش انت اللي رجعتيها تشتغل تاني
: وانا مالي بابا اللي قال إن ماما وصته عليها لو رجع ويقدر يشغلها ما يتاخرش
: وهو بابا هيستحمل طولة لسانها
: ما تقلقش هيتعود غير انها هتقعد تحكيله عن ماما هتكيفه قوي هههههه ومش بعيد يتجوزها
*ض-ربها خلف راسها
: اخرسي هو في بعد امك
: اي … بهزر يا رمضان ما بتهزرش

*شكر والدها الجميع على وقوفهم بجانبها
*بداوا في تناول الطعام وهمس اياد لعنود
:لحقتي نفسك في المقلب قبل ما تنطقي الشهاده
:لا ما انا عارفاك يا حبيبي ما رضيتش اطول عن دقيقه كفايه عليك اصلك صعبت عليا
: بس ما قلتليش ليه
:عاملها لك مفاجاه انت كنت متوقع حاجه ثانيه صح
:صح … دلوقتي هطلب ايدك منه …. هو عرف التفاصيل ولا لسه مفكرنا متجوزين
: لا عرف كان سمعني وانا بكلم احمد لما كنت في اسكندريه كان راجع لأنه نسي حاجه و أصر عليه يحكي له كل حاجه
:مش احمد كان خايف لا يتعب
:هو تعب فعلا واحمد لحقه يا حبيبي ما استحملش يعرف كل اللي حصل لي اصله بيحبني قوي
*غمز لها
: بصراحه انت فعلا تتحبي
*وحاول مسك يدها

: بس اسكت ماما كانت بتبقى فاهمه وتفوت لك لكن بابا اصعب وما يعرفكش زي ماما
: ربنا يستر لما اطلب ايدك منه الموضوع كان سهل مع مامتك لانها كانت بتحبني
: ما تخافش جمد قلبك وانا هقف معاك
: بجد يا دودو
: عندك شك
: بصراحه انا اوقات بخاف منك
: هههههه لا ما تخافش
*بعد ان انصرف الجميع دخل اياد غرفه مع والد عنود كي يتحدث معه عن عودته لعنود مرة أخرى
*وخرج وهو غاض-ب فاندهشت عنود
:في ايه يا اياد حصل ايه بينك وبين بابا
*تحدث بغ-ضب
: اتمنى لك حياه سعيده مع اي انسان هيكون في مستواكي من اختيار والدك
:نعم معناه ايه الكلام ده

:جايباني النهارده ليه عشان باباك يشكرني و يشوف لو في فلوس صرفتها يرجعها …اصل لما رجعت له ثروته بقيت مش من مستواكي
: ايه الكلام ده هو اللي قالك كده
*توجهت للغرفة كي تستفسر من والدها وقبل ان تدخل
*خرج والدها من الغرفه وقال بص-رامة وتكبر
:شرفت يا دكتور واعمل حساباتك و بلغني بالمصاريف
#هل انتهت علاقتهم ام ستستطيع عنود إقناع والدها
 
google-playkhamsatmostaqltradent