رواية غرام في قلب الصعيد الفصل السادس و العشرون 26 - بقلم اسماعيل موسى
غرام_فى_قلب_الصعيد
٢٦
إيه الزعيق ده فيه ايه يا نرجس؟
ركضت الخادمه نرجس إلى سيدتها، ليلى هانم التى كانت استيقظت من نوما على صوت صاخب، ولاحظت الخادمه ان العفاريت تتقافز على وجه ليلى هانم وانها تدخن سيجارتها بعصبيه، فهمست بنبره حياديه
فيه واحد واقف بره ومصر يقابل صقر بيه، اسامه الجناينى بيحاول يقنعه ان صقر بيه مش هنا لكنه مش راضى يتزحزح من مكانه.
اطلبيله الشرطه، امرتها نرجس وهى تهم بالعوده لغرفتها
أدى إلى بناخده من الصعيد ومجايبه تمتمت نرجس بقرف
لما سمعت ليلى كلامها توقفت
هو صعيدى؟
ايوه يا هانم صعيدى بيقول انه من قرية عبد الكريم الله يحرقه
عايز ايه الراجل ده؟
بيقول ان فيه حساب بينه وبين صقر ولازم يسويه يا هانم
حساب ايه؟ سألت ليلى بتعجب
معرفش يا هانم
طيب خليه يدخل، هغير هدومى واقابله
سمح الجناينى لفرغلى ان يدخل الفيلا، لم يتحمل فرغلى المهله التى طلبها عبد التواب فحضر بنفسه إلى القاهره
كان الشوق قد غلبه ويرغب فى رؤية سادين وجعلها حجه فى زيل حمار
نزلت ليلى هانم من على السلم وهى تعاين الغريب المجهول
الذى نهص بسرعه وهمس ازيك يا هانم ومد يده ليسلم
لكن ليلى صرفته باشاره وطلبت منه أن يجلس
انت مين وعايز ايه؟
أسمى فرغلى يا ياليلى هانم وليه تصفية حساب مع صقر لازم اخلصها
حساب ايه؟.وفكرت ليلى انه شخص مدعى يريد نقود
قال فرغلى كان بينى وبين صقر عراك بالعصا
هزمته مره وهزمنى مره ولابد ان يكون هناك جوله تحدد الفائز
ابتسمت ليلى بسخريه تضحك من تلك العادات العبيطه
هو دا إلى جابك مصر؟
انت اسمك ايه؟
أسمى فرغلى يا ليلى هانم
وعارف أسمى ازاى؟
هو فيه حد فى البلد كلها ميعرفش ليلى هانم؟ الناس كلها تعرف حضرتك
شعرت ليلى براحه غريبه وشخص نطح ضخم ينافقها
هو صقر ساب البلد ليه اصلا يا فرغلى؟
تنهد فرغلى بقهر، اتجوز سادين بنت عمه وهرب يا هانم
دا حتى معلمش فرح
ولأنها أنثى شعرت ليلى بشيء غريب فى نبرة فرغلى
انت تعرف سادين؟
_اعرفها يا هانم طبعا
بس كلامك مش بيقول انك تعرفها بس، انت بتحبها؟
وكانت كلمه فارغه خرجت من فم ليلى هانم بلا تفكير
سادين ست مجوزه دلوقتى يا هانم ومينفعش اقول بحبها ولا لا، انا افهم فى الأصول برضك
أطلقت ليلى نظره خانقه على فرغلى وقالت رد من فضلك
همس فرغلى انا كان نفسى اجوزها لكنها اختارت صقر
يعنى انت لسه عايزها يا فرغلى؟
ايوه طبعا يا هانم
أخرجت ليلى هانم لفافة تبغ بارتياح، ولعلى، همست بنبره
آمره إلى فرغلى الذى اخرج ولاعه واشعل سيجارتها
ثم تأملت ملامح فرغلى الجلفه ان ما احضره الحب وليس الأنتقام، انا كمان مش عايزه صقر مع سادين
شعر فرغلى بالسعاده تغمره وبرم شاربه الطويل
طيب والعمل يا هانم انا من ايدك دى لايدك دى
انا هديك سادين يا فرغلى لكن صقر مش لازم يحصله حاجه
انا عايزه اخلص منها ومن ابوها كمان وكل حاجه تخص الصعيد
والتقت طرقهم البعيده مع بعضها وراحت ليلى تخطط مع فرغلى كيف يجعلون صقر يطلق سادين ويتخلى عنها
فما يهمها فى النهايه ان يعود صقر إلى حضنها وان يتزوج الفتاه التى تختارها له
هتعمل إلى اقلك عليه بالحرف الواحد لو كنت عايز سادين تبقى مراتك؟
هعمل اي حاجه يا هانم تأمرى بيها
عبد الكريم وعبد التواب وكل من يمت بصله إلى الصعيد لابد أن يتلقى عقابه
عبد التواب الذى كان لا يتوقف عن ارسال رسائل التهديد لها ايام زواجها من جبر لابد أن يتحطم وينكسر مثل الزجاج
ومن خلال عيونها عرفت اين استأجر صقر شقته الجديده
وعرفت متى يذهب إلى العمل ومتى يعود منه
كتبت لفرغلى عنون شقة صقر واخبرته ان البواب سيسهل مهمته، كل ما عليه أن يفعله ان يذهب لشقة صقر
وينفذ ما امرته به
انطلق فرغلى إلى شقة صقر، ان الامور التى لم يحسب حسابها حصلت وابتسم له الزهر، سادين ستكون له
ثم بعد ذلك يبحث عن انتقامة
- يتبع الفصل التالي اضغط على (غرام في قلب الصعيد) اسم الرواية