رواي زمزم قلبي الفصل السابع و العشرون 27 - بقلم بيان الجارحي
أما عند راجح
ارتاحت زمزم كثيرا وقالت: فرحانة اوي،مش مصدقة انه الش..ر انتهى من حياتنا،وأنه بعد عننا،الحمدلله
ورود: الحمدلله،بقولكوا انا سمعت صراخ من الأوضة الي جنبنا
ذهبوا جميعا إلى الغرفة،وبعد محاولات عديدة لفتح الباب،أخيرا نجحوا في فتحه،ودخلوا إلى الغرفة فوجدوا العديد من الأطفال والنساء
فتبين أنهم الأشخاص الذين تم اختطا…فهم،اقتربت زمزم والفتيات بهدوء وقالت: متقلقوش،اجنا هنطلعكم من هنا ونرجعكم لبيوتكوا،انتوا ليكوا فترة طويلة هنا
: في مننا اليوم جا،وفي من امبارح،لكن في بنت هنا يبدو أنها من قبل،هي تعبانة اوي،وفاقدة الوعي،وفي طفلين كانوا معاها
اقتربت منها زمزم بسرعة،ورأت الفتاة،كانت متعبة للغاية،ووجها يصطبغ باللون الاصفر،وهناك بعض الكدمات بوجهها،ثم نظرت للطفلين،كانا مرهقَين للغاية،والكدمات تملأ وجههم،بالإضافة إلى بعض الجروح التي تملأ جسدهم
زمزم بحزن: محتاجين ننقلهم المشفى،بسرعة
اتصلوا بسرعة بالاسعاف،وبعد نصف ساعة،جاءت
نقلت الفتاة والطفلين إلى المشفى وذهبت معهم زمزم والفتيات
أما الباقي،فعمل كل من راجح وبشرى على مساعدتهم وتوصيلهم إلى بيوتهم.
وتم إغلاق الفندق،كاملاً
=====================================
بعد أن انتهى راجح وبشرى من عملهم،ذهبوا لأحد الأحياء
في القاهرة،ثم وصلوا لأحد البيوت
بشرى: فين هم يا راجح
راجح: ثواني، ثم ذهب لأحد المارة في الطريق،وقال: آسف لازعاجك،عايز مساعدتك
:اتفضل
راجح: تعرف حد هنا بالمنطقة اسمه رمزي العياشي
: ايوا،هناك بيته،ثم أشار له على أحد البيوت
شكره راجح،ثم عاد لاخته،وذهبوا إلى بيت رمزي
دق راجح الباب ففتح له رجل مسن فقال راجح: آسفين على الإزعاج،هو رمزي موجود؟
: ايوا يا ابني،اقوله مين
:راجح: قوله صاحبك رؤوف
: رمزي،يا ابني،تعاله صاحبك رؤوف هنا
كان رمزي في غرفته،وحين سمع اسم رؤوف قال: معقول؟! رؤوف!!! ههه شكله خاف على أخته
ثم نزل إلى الاسفل،وتفاجأ عندما رأى راجح وبشرى
أمسكه راجح من ياقة قميصه بغضب وقال: انت تهدد ابن عني واخته،وتمشيه في طريق مش طريقه،وكمان تتفق مع مازن انكوا تدمروا رؤوف،وتشتغل مع مازن بالجرا….ئم،وتق…تل وتخ…طف وغيره وغيره،دا انا هوديك حبل المش…نقة بأعمالك دي
: يا ابني في ايه
رمزي: انت بتقول ايه يا جدع،انا ما اعملتش حاجة،ولا اعرف رؤوف ولا اخته ولا مازن
راجح بغضب: ورب الكعبة لأخليك تندم،بشرى اتصلي برؤوف ييجي جالا
ثم نظر لوالد رمزي وقال له كل شيء فعله رمزي
: يا خسارة تربيتي يا رمزي،ربيتك كدا يا ابني،امك ربتك كدا
رمزي بخز…ي: بابا انا…..
: اسكت،مش عايز اسمع صوتك،انا لا أبوك ولا أعرفك
رمزي: يابا ارجوك اسمعني….
: الفلوس عمت عينك،يبقى اتلقى عمل ايديك
بشرى: راجح،رؤوف جاي حالا
راجح لرمزي بغضب: تقعد هنا مسمعش صوتك فاااهم
بعد مرور ساعة
وصل رؤوف لبيت رمزي،تفاجأ من وجود راجح وبشرى،فقال: في ايه،بتعملوا هنا ايه
راجح: رؤوف رمزي دا الي اتصل على اختك،وهو الي اتفق مع مازن يدم…رك،وهو الي خلاك تمشي في طريق غير طريقك
رؤوف بغضب بعد أن اقترب من رمزي: عارف،انا اقدر وحالا اقت…لك،لكن عايز اخليك تدوق المر على أصوله بالس…جن.
راجح للعناصر: خدوه حالا
أحد العناصر: راجح باشا،باقي صحابه مسكناهم وهم معنا
راجح: يعطيكوا العافية اتفضلوا على المبنى
اخذ العناصر رمزي،ثم توجهوا لمبنى المخابرات.
راجح لوالدرمزي: آسفين على الإزعاج
رؤوف: ربنا معاك يا عمي
: معلش لعله خير،آسف ليكم
خرج راجح ورؤوف وبشرى ثم ذهبوا إلى المشفى بعدين اخبروا رؤوف بكل ما حصل
=====================================
بعدمرور الوقت
أنهى الجميع عمله( أقصد إيهاب وتامر واحمد ومحمد) وعادوا إلى المنزل
دخلوا المنزل فرأتهم نهلة التي كانت تضع الغداء على السفرة وقالت بابتسامة: وعليكم السلام ورحمة الله وبركاته،الغدا جاهز
ذهبوا وغسلوا أيديهم،ثم جلسوا فقال إيهاب بابتسامة:فين الولاد
خرجت إشراق ووضعت آخر طبق على الطاولة ثم قالت بابتسامة: لسا مجوش شكلهم هيتأخروا،فين رؤوف
تامر: قالي انه رايح يشوف صاحبه بسرعة وراجع على هنا
إشراق بابتسامة: ماشي،يلا ابدأوا،وانا هروح انادي زنود
صعدت للأعلى،وبعد دقائق نزلت ومعها زنود،جلسنَّ وبدأ الجميع بتناول الغداء
=====================================
في المشفى
وصل راجح ورؤوف وبشرى
راتهم ورود فنادت عليهم
بشرى: ايه حصل،وليه واقفات هنا
زمزم: بقولوا انه البنت حالتها سيئة،لكن الطفلين طلعوهم وحطوهم في اوضة عادية
بشرى: خير إن شاء الله
زمزم باستغراب: ايه حصل،ورؤوف بيعمل ايه هنا
اخبرتها بشرى بكل ما حصل،فقالت بارتياح وابتسامة: اسعد يوم في حياتي،بجد،الحمدلله خلصنا منهم،ربنا يبعدهم عن طريقنا ويجازيهم
الجميع: آمين
خرجت الطبيبة من العناية وقال: حد يقرب للبنت دي؟
راجح: مع حضرتك النقدم راجح المالكي،البنت لقيناها أثناء ما كنا بنفذ مهمة عسكرية.
الطبيبة باحترام: اتشرفت يا فندم،محتاجة أكلم حد عن حالة البنت.
راجح: بشرى،روحي انتِ والبنات معاها،واحنا هنطلع برا
ذهبت بشرى والفتيات مع الطبيبة إلى مكتبها وبعد جلوسهنَّ قالت الطبيبة: انا مش هخفي اي حاجة عنكم،البنت واضح أوي انها متعرضة لحالة اغت..صا…ب،وغير كدا هي مصا..بة بكمية كدمات كتيرة،وواخدة رصا…صة بكتفها،والجروح مش متعقمة،وجسمها ضعيف أوي،وهي متعرضة كمان للعن..ف والضر..ب وخاصة منطقة الرحم.
زمزم بقلق: والحل؟
الطبيبة بعملية: احنا حاولنا على قد ما نقدر نعقم ونداوي الجروح والكدمات،عندها كدمات من عند منطقة الدماغ،رح ننتظر لحتى تفوق ونتأكد اذا كان في نزيف داخلي أو لأ،هراقب حالتها بنفسي،بس دي حالتها.
زمزم: كان في طفلين معاها،حالتهم إيه؟
الطبيبة: لا حالتهم افضل شوية،هم كانوا فاقدين الوعي بسبب سوء التغذية،عطيناهم محاليل علشان يقدروا يفوقوا ويصحصحوا وكمان علشان الأنيميا
زمزم بابتسامة: شكرا اوي،البنت هينقلوها لغرفة عادية ولا هتبقى بالعناية
الطبيبة: نبضات قلبها ضعيفة شوية،يُفضل انها افضل بالعناية لبين ما تفوق ونطمن عليها
زمزم بابتسامة: تمام،شكرا
ثم خرجت هي والفتيات وتوجهنَّ حيث راجح ورؤوف
=====================================
كان راجح ورؤوف يجلسان في حديقة المشفى
كلَّم راجح والده وقال له عن ما حدث معهم،وقرر إيهاب المجيء إليهم،بالرغم من أن راجح طمأنه إلى أنه لم يشأ أن يتركهم لوحدهم.
بشرى: بتكلم مين بقا يا سي راجح
راجح بابتسامة: بابا،بقول انه جاي،مع اني قلت ليه مفيش داعي لكن انتِ عارفاه مش هيطمن إلا لو شافنا كلنا وإننا كويسين
جلست الفتيات،ونظر رؤوف لزمزم وقال بابتسامة: ايه فرحانة؟
تنهدت زمزم بارتياحٍ وقالت بابتسامة: عارف،أجمل أيام حياتي،مش مصدقة،حاسة انه حلم
ورود بابتسامة: مش حلم،دا حقيقة،صح انصدمنا من كل الي حصل،لكن محدش اتوقع عوض ربنا السريع
زمزم: بقولكن،أنا رايحة للمسجد إلي هناك دا،عايزة أصلي،تيجن معايا
بشرى بابتسامة: انا جاية
ورود وأزهار: واحنا كمان
راجح: روحن،وانتبهن لنفسكن،تمام
بشرى: حاضر.
=====================================
في منزل إيهاب
أخبرهم إيهاب بالذي حدث،فقالت نهلة: الحمدلله يا رب،ثم نظرت لزنود بحزن وقالت: زنود
عرفت زنود ما الذي ستقوله فقالت بابتسامة: عارفة يا نهلة هتقولي ايه،يمكن انصدمت من مازن أنه الأمور توصل فيه لهنا،لكن فرحانة لأنه دا جزاءه،وكمان فرحانة لاني هشوف ضحكة زمزم من جديد،من دون خوف ولا حاجة
إشراق بابتسامة: الحمدلله،خلاص من اليوم مفيش حزن كله فرح وضحك بس،اتمنينا عوض ربنا،وأهو ربنا استجاب لدعواتنا وعوضنا بسرعة
زنود: عايزة اروح لزمزم
إيهاب: قوموا جهزوا نفسكوا،وكمان علشان تشوفوا البنت الي بالمشفى،يمكن ملهاش حد تروح ليه،اطمنن عليها
إشراق بابتسامة: حاضر،يلا
=====================≈===============
في أحد السج..ون يجلس مازن مع شركاءه
واحد منهم: لو إننا سمعنا كلام آلبرت
مازن بعد أن أدرك ما فعله لكنه يكابر على نفسه: بس اسكت هنطلع من هنا
الرئيس: هنطلع متقلقوش،سيبوها علي انا ومازن
=====================================
بعدمرور الوقت،،،في المشفى
وصل إيهاب والعائلة للمشفى
وتوجهوا للحديقة حيث راجح ورؤوف
ألقوا السلام ثم جلسوا،وقال إيهاب: مش شايف البنات فينهم
رؤوف: راحن المسجد،اهو وصلن
جلست الفتيات وقالت إشراق بغيظ: على أساس تلفون ورود وأزهار فاصل شحن
زمزم بابتسامة: حقك علي يا حبيبتي
إشراق بغيظ: صبرك علي،نروح البيت بس،ولا إيه يا زنود انتِ ونهلة
زنود: معاكِ طبعا
زمزم بصدمة: ماما
زنود: ولا حرف
أحمد وهو يكتم ضحكته: انتِ فتحتِ على نفسك باب مش هيتسكر ابدا يا بنتي،دا هوانم العيلة اتفقن عليكِ خلاص
زمزم: لا،ربنا يبارك فيك انت جاي تطمني ولا تخوفني،بعدين معايا إيهاب باشا مش هيعملن حاجة
إيهاب بسرعة: إيهاب مين يا غالية،انا والشباب مش هندخل
زمزم: ربنا يرحمنا يا بنات
ضحك الجميع،ثم قالت زنود: أخبار البنت،والي معاها ايه؟
بشرى: البنت نتمنى تكون بخير،والطفلين الحمدلله كويسين
إشراق: بالشفاء يارب،هيكونوا بخير كلهم
========================≈============
حلَّ المساء
وبالتحديد عند التاسعة مساءاً
أخبرتهم الطبيبة بأن الفتاة استيقظت،وأن الخطر زال عنها،وتم نقلها لغرفة عادية.
كانت الفتيات وزنود وإشؤاق ونهلة يجلسنَّ عندها،فقالت بقلق: اخواتي،اخواتي فين
زمزم بسرعة: اهدي بس،هم كويسين،وطلبنا من الدكتورة تنقلهم لهنا،متقلقيش
الفتاة باطمئنان: الحمدلله،بس معلش انتوا مين؟ وانا ايه جابني هنا
زمزم بابتسامة: اسمك ايه أول؟ أنا اسمي زمزم
الفتاة بابتسامة: رتيل،اتشرفت بمعرفتك
زمزم بابتسامة: ايه الاسم الحلو دا،بصي يا رتيل اعتبرينا عيلتك تمام،دي الرائد بشرى بنت عني،وأخواتها ورود وأزهار،ودي ماما زنود،ومرات عمي إشراق،وعمتو نهلة
رتيل بابتسامة: اتشرفت
نهلة: حبيبتي انتِ فاكرة إيه حصل معاكِ؟
رتيل بحزن: وهو دا شيء ينتسى؟
زمزم بحزن: رتيل لو مش حابة تتكلمي خلاص
رتيل بحزن: لا لا،هتكلم،أخذت نفساً عميقا وقالت: أنا رتيل محمد الأحمدي،والدي صاحب شركات الأحمدي،ماما اتو…فت بعد ما جابت أخواتي توأم،انا أكبر وحدة،بابا بحبني وبيخاف عليا،لكن للأسف هو سافر علشان شغله،وعشت عند جدتي الي هي مامته،أخوات ماما كانوا بيسألوا عني،واعمامي ما تركوني ابداً،وفي يوم رحت الجامعة،وبعدها رحت اجيب اخواتي من المدرسة،وفجأة حسيت بخبطة على دماغي،وفقدت الوعي،ولما صحيت…..انهمرت الدموع من عينيها وقالت: لقيت نفسي في مكان معرفهوش،وكان في شباب،ووو…..انهارت
بالبكاء فاحتضنتها زمزم بسرعة وقالت: اهدي يا حبيبتي اهدي،بعد الي حصل،ازاي وصلتي للمكان الي لقيناكِ فيه
رتيل بدموع: خرجت من الشقة وانا مرعوبة،واخدت اخواتي معايا،خفت ارجع لعند جدتي،فضلت ألف في الشوارع،لحد ما لقاني حد اسمه مازن قالي انه هيساعدني،فرحت معاه،واصلا الي خلاني اروح معاه،أنه كان معاه بنات في عمري ،ولما وصلنا لفندق**** اتفاجأنا أنه تابع للما…فيا،وأنهم هيستغلونا،ويعملونا سلع للتجارة،وقتها انا عيطت وبدأت اصرخ،واعرفت أنه البنات كانوا تابعين للي اسمه مازن والعصا…بة،حاولت اهرب لكن مقدرتش الفندق كان مليان حراسة،فضلت احاول اني اهرب انا واخواتي،لكن كل مرة افشل،ويمسكوني ويضرب….وني وآخر مرة ضرب…وني رصا…صة بكتفي….بعدها مقدرتش اقوم ولا اعمل حاجة،وكان مازن دا يدخل كل يوم ويضربني ضرب محدش يتحمله،ومنعوا عننا الاكل والشرب،لحد ما في يوم صحيت من نومي وكنت تعبانة جدا و اتفاجات ببنات وستات وأولادهم جنبي،ولما سألت وحدة ايه الي جابهم هنا،اعرفت انهم مخطو…فين وأنه مصيرهم زيي،وبعدها بدأت افقد وعيي،واصحى،افقد واصحى،لحد ما فقدت وعيي ومصحيتش إلا وأنا هنا.
زمزم بحزن: يا عمري،اهدي خلاص،كل حاجة انحلت،بصي يا حبيبتي،زي ما قلت الك الرائد بشرى،واخوها المقدم راجح كانوا بمهمة انهم يلقوا القبض على مازن والي معاه، والحمدلله خلصنا منهم،مازن دا يبقا خالي،لكن طبعا بجرا…ئمه الي عملها والي كان مخطط يعملها،اكتشفناه،الي عايزة اقوله الك انه كل حاجة انتهت،وهنرجعك لأهلك متقلقيش
ثم سكتت بصدمة وقالت: انتِ قلتي إنك بنت راجل الأعمال محمد الأحمدي،دا دا صاحب عمو إيهاب،وصح كمان شفت من يومين حد من عيلة الأحمدي منزل انه في بنت اسمها رتيل مختفية،يبقا بدوروا عليكِ
رتيل بصدمة: وحدة وحدة علي،خالك ازاي؟،وبابا وعمك وايييه كل الصدمات دي
ضحكت زمزم وقالت: هقولك بعدين،احنا خلاص اخوات،المهم هطلع اقول لعمو وهو أكيد يعرف حد من قرايبك
رتيل بتردد: هو…هو ينفع يدخل علشان أكلمه؟
زمزم بابتسامة: أكيد هقوله حالا
خرجت زمزم من الغرفة،فوجدتهم يقفون أمام الغرفة فقالت: عمو،البنت طلعت بنت صاحبك محمد الأحمدي
إيهاب بصدمة: ايه؟
زمزم: اه والله،مش من يومين شوفنا حد منزل انه في بنت مختفية،المهم هي عايزة تكلمك،علشان تكلم حد من قرايبها،انت أكيد تعرف حد صح؟
إيهاب: اعرفهم كلهم
زمزم: طيب تعاله عايزة تكلمك
دخل إيهاب مع زمزم،وقال: عاملة يا بنتي؟
رتيل بهدوء: بخير الحمدلله يا عمو
إيهاب: زمزم قالت انك عايزاني،اتفضلي
رتيل: هو فعلا حضرتك تبقى صاحب بابا؟،بس هو عمره مكلمني عنك
إيهاب بابتسامة: انا عرفته خلال سفره،وعلشان تتأكدي،عمك اسمه صلاح الأحمدي،وسميح الأحمدي صح؟ وخالك محمود،وصالح،وزاهد؟
رتيل بصدمة: ايوا ايوا صح
إيهاب بابتسامة: متقلقيش يا بتتي،هكلمهم حالا
اتصل إيهاب أمامها على عمها صلاح،رد عمها فألقى راجح السلام
فقال صلاح بابتسامة: وعليكم السلام ورحمة الله وبركاته،عامل ايه يا غالي
راجح بابتسامة: تسلم يا غالي،الحمدلله،بقولك هي رتيل لقيتوها ولا لسا
صلاح بحزن: لسا يا إيهاب،قلبنا عليها الدنيا مش لاقيينها ولا حتى أخوتها،ابوها نزل من شغله علشان يدور عليها وملقهاش وحالته حاله،وجدتها منتظرة بس تسمع خبر عنها،حالتنا حاله يا اخويا
إيهاب بابتسامة: بنتكوا لقيناها يا صلاح،هي في مستشفى*****
صلاح بصدمة: انت متأكد يا إيهاب
إيهاب: اهي معاك كلمها،أعطى إيهاب الهاتف لرتيل التي قالت: عمو صلاح،انا رتيل
صلاح بدموع وفرح: رتيل حبيبتي،انتِ كويسة؟ حصلك ايه،هنيجي فورا متقلقيش
رتيل بدموع: عايزة بابا
صلاح: هنيجي كلنا يا حبيبتي،يلا سلام علشان منتأخرش،ثم أغلق الخط،واعادت الهاتف إلى إيهاب الذي قال: هطلع انتظرهم برا،ألف سلامة يا بنتي
خرج إيهاب وضحكت زمزم بفرح ودموع وقالت: دا ايه اليوم العسل دا،كله أخبار جميلة،هترجع يا رتيل لعيلتك،ويييي الحمدلله،ضحكت رتيل،واحتضنها،وهكذا الباقي
رتيل بفرح: الحمدلله بجد،حاسة نفسي بفيلم بجد
ضحكت الفتيات،وأكملن الحديث،ريثما تأتي عائلتها.
=====================================
في فيلا الأحمدي
نادى صلاح بصوت عالٍ قائلا: يا جماعة رتيل لقوها،رتيل لقوها
جاء الجميع على الصوت بصدمة وقال محمد والد رتيل: انت بتقول ايه يا صلاح
صلاح بسعادة: ورب الكعبة يا محمد،والي لقيوها عيلة المالكي،كلمتها من شوية،وهي في مستشفى*****
سميح: لازم نروح ليها حالا،يلا
ذهب الجميع وجهز نفسه،ثم خرجوا بسرعة نحو المشفى
بعد مرور ساعتين،
وصلت عائلة الأحمدي،إلى المشفى
قابلهم إيهاب،سلم عليهم ثم ذهب بهم إلى غرفة رتيل
استأذن إيهاب ثم دخل وقال: رتيل،عيلتك وصلت،دخلت العائلة
ركض محمد إلى ابنته واحتضنها باشتياقٍ وقال: الروح رجعتلي لما رجعتيلي يا نور عيني
بكت رتيل بشدة،ثم أحتضنتها جدتها التي قالت: غيابك كسر…نا، وحشتيني يا حبيبتي
احتضنها أعمامها وزوجاتهم ثم قالت: خالو صالح ومحمود وزاهد فين.
وقبل أن يجيب أحد،دخلوا بسرعة إلى الغرفة واحتضنوها،كان مشهداً مبكيا،مشاعر مختلطة،فرح اشتياق،حنين،سعادة
كلها مشاعر اجتمعت في قلب رتيل وقلب عائلتها.
محمد بامتنان: شكرا بجد يا إيهاب
إيهاب: لو هتشكر،يبقا اشكر ربنا ثم ابني راجح وبنتي يشرى،كانوا بمهمة ولقيوها
سميح بابتسامة: جزاكم الله كل خير،معروف مش هننساه طول عمرنا
الجدة واسمها أسمهان: فين كنتِ يا حبيبتي،وإيه حصلك؟
نظرت رتيل بخوف لزمزم فقالت زمزم بسرعة: انا هقولك يا جدة،علشان رتيل تعبانة،وكدا
الي حصل انه تم خط..ف رتيل،من قبل عصا…بة،لكن الحمدلله تم إلقاء القبض على العصا…بة وطبعا هي كانت تعبانة من سوء التغذية هي واخوتها فجبناها علشان نطمن عليها ودي كل القصة
اسمهان بابتسامة: يا حبيبتي،ألف الحمدلله إنه ربنا رجعك لينا
اخواتك فين
وقبل أن تجيب،دخلت الطبيبة ومعها سريران وكان يستلقي عليهما الطفلان أيوب ويعقوب،أخَوَي رتيل
ثم اطمأنت على رتيل،وأخبرتهم بأنها بحالٍ افضل لكنها ستبقى تحت المراقبة،وأن اخويها بحالٍ جيدة،لكن سيبقيان تحت المراقبة بسبب الأنيميا ولأن جسدهما ضعيف بسبب صغر سنهما.
ة
•تابع الفصل التالي "زمزم قلبي" اضغط على اسم الرواية