رواية بريق حياة الفصل الثاني 2 - بقلم نرمين قدري
الفصل الثاني
شعرت نورين بالم يشتد عليها لقد وقفت علي قدميها اكتر من اللازم
فضلت تحجل علي قدميها إلي أن وصلت لأقرب مقعد جلست نورين وعلامات الحزن في عينيها و استرجعت كل ذكريات الماضي
فلاش باااااك
منذو عام أو أكثر و بلاخص في كلية الهندسة حفلة تخرج الدفعة كلها متجمعه
نورين قالت وهي تنظر لساعة يدها : يلا بقا يا بنات اخلصوا الحفله خلصت عاوزة امشي بقا اتاخرت عندي تدريب علشان الفرقة كلها مسافرة عندنا عرض بالية في في كل الدول العربية وانا فرحانة جدا أن يتم ترشيحي
نورين كانت فتاه تشع حياه و نشاط وقد عشقت الفن المعماري و تخصصت هندسة قسم عمارة فاهي من صغرها تجيد الرسم و الرقص لذلك اشبعت كل هوايتها في الرسم ورقص البالية أصبحت من أشهر راقصات و تخرجت من كلية الهندسة بتقدير امتياز رغم ظروفها القاسية ولكنها تمردت علي هذه الظروف ونجحت وحققت ذاتها
قالت روان صديقة نورين المقربة وهي تعدل طرحتها:
خلاص اهو يا نوري انا خلصت بس باقي شله لسة
قالت لها نورينن بفارغ صبر: يلا احنا انا مش حقدر اتاخر اكتر من كده انا بطله الفرقة ما ينفعش اتاخر وزمان التمرين بداء
قالت لها وهي تستعد للمشي معها : يوووو يا نوري امري لله يلا بينا احنا
خرجت نورين و روان من باب الكلية واستقلو تاكسي لمكان التمرين
قالت وروان وهي تفتح الموبايل : انا حعمل ايه لحد ما تخلصي تمرنتك انتي عارفه مليش خلق للرقص ده
قالت لها وهي تنظر لساعة : اسمة باليه يا.جاهل ده ارقي أنواع الرقص
و
قالت بتزمر : ارقي ولا اوحش انا مالي انا مليش خلق انا حروح اكل في المطعم اللي جنب صاله التمرين بتاعتك خلصي وتعالي هناك
قالت لها : تمام أن شاء الله وانا مش حتاخر عليكي بس يارب بس اللحق ما يكونوش بدأو
قالت لها روان باستغراب : انتي معاكي عذرك انهاردة حفلة تخرجك و انتي الأولي علي دفعة كمان يعني المفروض ليكي عذر تاخير وكمان الكابتن الحب الحب الشوق الشوق يعني مش حا يتكلم المفروض يكون معاكي دلوقتي
قالت لها وقد بدي علي وجهها علامات الحزن :تعرفي يا روان انا ساعات بحس أنه بيتعمد يحرجني قدام الفرقة معرفش ليه و زعلت قوي كنت عشمانه أنه حيكون جانبي انهاردة وانا يتكرم من كليه بس خيب ظني
قالت لها وهي تعدل في جلستها : اتكلم ولا حا تنزعل مني كا العاده
قالت لها وعينها ودموع : قولي يا روان عاوزه تقولي
قالت وهي تنظر في عينيها : انتي عارفة كويس بس بتكدبي علي نفسك عارفة انه شخص اناني وانتهازي وعيوبه كتير معرفش ليه مكملة معاه لحد دلوقتي صدقني يا نوري اقسم بالله حاول معايا انا شخصيا ولولا خاف أن اقولك علشان كده بعد
قالت و أوشكت الدموع علي الانهيار: عارفه كل ده بس بحبه مش عارفه اعمل ايه يا روان حاولت كتير ابعد
قالت بعصبية مبالغ فيها : ينعل الحب اللي يضيع كرامة الإنسان ده. فوقي انتي بنت حلوة وناجحة في حياتك العلمية والعملية وهو يطلع ايه ولا حاجة قدامك
قالت لها بحسرة : اه ناجحة بس معنديش حظ يا روان واللي معندهوش حظ مش بيعرف يعيش مش المثل بيقولك ايراط حظ ولا فدان شطارة
وصلوا مكان التدريب نزلت نورين تجري علي تمرين و كانوا بداو فعلا التدريب فور دخولها
سهمت نورين فور وصولها لقد كانت فرح هي بطلت العرض
وليد بصوت اشبع صوت الرعد وقدام كل الفريق : نورين انتي ايه اللي اخرك كل ده .
الشخص اللي ميحترمش التمرينه ما يستهلش يبقي بطل الفرقة انتي محرومة من دور البطوله لمده اسبوع حتنزلي راقصة عادية اتفضلي روحي غيري بسرعة واقفي جانب زميلاك
نورين بتحدي رفعت راسها بكبرياء وقدام الفريق تحدثت بمنتهي الثقة
اولا: حضرتك عارف انا اتاخرت ليه مش بمزاجي أو انا مش بحترم التمرين زي ما حضرتك قولت انا كانت حفلة تخرجي انهاردة وانا الأولي علي دفعة ازاي محضرهاش
ثانيا: بقي وده الاهم اكون بطله الفريق ولا راقصة عادية ماتفرقش علشان احنا هنا كلنا بنكمل بعض زي سلسلة ملضومة في حبل واحد ماينفعش تقع منه عقده لو وقعت واحده منه مش حينفع باقي الفريق وانا برقص علشان بحب البالية مش علشان اكون البطله
ردت فرح اللي ماسكت مكانها البطولة
وهي تعدل من ملابسها : ممكن بقي يا استاذة كفايا فلسفة ويلا علشان التمرينه بدأت من بدري
نظرت ليها نورين نظرة تجاهل و تركتها و ذهبت لحجرة تبديل الملابس بدلت ملابسها وخرجت تكمل التمارين دون النظر لاحد ولكنها لاحظت نظرات خافية بين وليد و فرح من هنا بدات تفهم
انتهت التمرينه و خرجت نورين لاستبدال ملابسها
وليد من بعيد /نوري ثواني لو سمحتي عاوزك
التفتت نورين له وقالت بدون اهتمام: حغير واجي
انتهت نورين من استبدال ملابسها وذهبت لصاله الرقص لتقابل مع وليد ولكنها وقفت مصدومة كان وليد بيتغزل في فرح زميلتها .
ذهبت لهم وكأنها لم تلاحظ أو تسمع شيء وقالت باستهزاء : هاي ايه دنيا عاملين ايه
قالت فرح لها بشماته واضحة :هاي ازيك
قالو نورين بنفس الاستهزاء : تمام يا .... سوري انتي اسمك ايه معلش اصلي بنسي
قالت بغيظ وهي تنظر لو لوليد: فرح اسمي فرح
قالت وهي تلعب في سلسال عنقها : اه فرح سوري معلش. عمتا شدي علي نفسك شوية لو نفسك تبقي بطلت العرض اصلي من غير زعل اللي كنتي بتعمليه انهاردة مش رقص خالص ده غسيل بطاطين في البانيو بتاع بتكم
قالت بغيظ ودلع مبالغ فيه: بس عاجبني وعاحب كابتن وليد صح يا كوتش مش رقصي عجبك ولا ايه
التفت إليها وليد. وهو ينظر لها نظرات محذرة : بلجلجة اه اه تمام يا فرح اشوفك التمرينه الجاية
تركتهم فرح و ماشت وبداخلها بتستحلف لنورين فاهي بتغير منها حد الجنون
التفتت له نورين وقلت بزهق : وبعدين معاك يا وليد مش ناوي نبطل اللي بتعمله ده انا خلاص قربت اجيب أخري معاك
قال وهو يحمل حقيبته : انا بعمل ايه يا نوري هي اللي بتيجي تكلمني مش انا
قالت وهي ترفع اصبعها محذرة : ماشي تمام يا وليد بس خاليك فاكر الكلام ده كويس يلا سلام
قال لها بهيام وهو يغمز بعينه : تعالي هنا هو اية اللي يلا سلام هو انا لحقت اقعد معاكي انتي وحشاني قوي بقولك ما تيجي نقعد جوا شوي. عاوز اقولك علي حاجة كده فرصة بنات كلهم رواحوا
قالت له بحده شديده : وليد انت مش حتبطل بقي اسلوبك ده قلتلك الف مرة مش بحب طريقة دي في كلام
قال بتأفف : بصراحة يا نورين انا مابقتش عارف ارضيكي كل ما اقرب منك بتبعدي وترجعي تاني تلومي عليا لما تشويني وافق مع أي واحده من البنات اضحك و اهزر معاها
التقت إليه نورين في غضب : والله جد انت مصدق نفسك هو يا اما اخش معاك جوا يا اما تقعد تهزر وتضحك مع البنات ايه القاعده الغريب دي
•تابع الفصل التالي "رواية بريق حياة" اضغط على اسم الرواية