رواية رغم العناء لم افقد الامل الفصل الثاني 2 - بقلم فاطمة الدمرداش
صباح: بعصبيه اي رأيك أن دى اخت العروسه العروسه مكنتش دخلت
البنت بتدرس فحقوق وكانت طالعه لكورس وانا كنت عايزة اعرفها عليك خطيب اختها المستقبلي لكن نقول اي
مالك سكت لي يابشمهندس
علشان مش لاقي حاجة تقولها علي العموم انا هنزل وهاخد تاكس للبيت
اوري وشي ازى بكرة لايناس فالشغل
نزلت من العربيه وفجأة
مش دى ريناد مالها بتجري كده لي
مالك استني يايني
مالك: بعصبيه مش أنتِ اخترتي تمشي امشي بقااا
صباح: طول عمرك عااق لي كده يبني ربنا يهديك يارب
ريناد: هي وبتتمشي وبتعيط وقفت وبصت لمرايه قدام محل
مسحت عيونها وابتسمت طاب والله شكلي جميل لي بيقولو كده
( ريناد بنت بسيطه قمحاويه ملامحها بريئة تتميز بعيونها الواسع وجمالها البسيط
من الأم الاولي انجبتها امها وبعد فترة اصيبت بمرض مُزمن لذلك فضل الاطباء بقاءها فالمستشفي)
ليأتي صوت من الخلف طول عمرك جميله كفايه روحك
نظرت وهي ترجف أنت مين
أبتسم قائلاً أنا مدثر
مسحت دموعها بسرعه
حضرتك مينفعش تقولي كده عيب لوسمحت
ضحك مدثر: علي براءتها ورد فعلها الطيف
عندك حق انا غلطان جدا كمان عقبيني
ضحكت بخجل وهي تنظر للأرض عن أذنك
مدثر: طيب استني
ريناد: في اي حضرتك مش فهماك
مدثر: يستي كل خير
أنتِ وخارجه من الحارة الفون وقع
مش جاي وراكي يعني علشان حاجه كمان انا أتاخرت علي شغلي اوى
أتفضلي فونك بس نصيحه أين كان اللي سببلك ضيق خليكِ دايما متفائلة وابتسم
علشان نفسك
نفسك ليها حق عليكِ
في حفظ الله مشي مدثر
وريناد لاول مرة تبكي فرحا بأن اخيرا حد جبر بخاطرها
فضلت تضحك وتعيط فنفس الوقت اد اي أنت كريم يارب
يارب حد يتقبلني بكل تفاصيلي
محمود: ريناد اتاخرت اوى يا إيناس
(إيناس زوج محمود الثانيه تزوجها محمود بعد مرض ام ريناد باشهر قليله
لكِ تهتم بها وتعوضها بجزء بسيط علي غياب امها
لكن كانت الطامه هنا انها شخصيه نرجسيه لا تحب إلا ذاتها
وهكذا ابنتها روز نسخة مصغرة من أمها في كل شئ)
إيناس: حطت رجل علي رجل وانا مالي شوف بنتك بقا راحت فين
محمود: اتكلمي بذوق ياهانم
هي علشان مش بنتك يبقا نازلة فيها تقطيم انتِ والسنيورة اللي جواه
عيب عليكي دى زى بنتك
إيناس: اهو قولتها بلسانك زي بنتي يعني مش بنتي
مش ناوي ترجعها لامها
محمود: هترجع فالوقت المناسب
ربنا يتم شفاها علي خير وهترجع لامها
دخلت: ريناد بابا
محمود: احتضنها وطبطب عليها كده ياريناد تخضيني عليكي
ريناد: اسفه بس ممكن طلب
محمود: اكيد
ريناد: عايزة ازور ماما معلش اتوحشتها اوى
إيناس: ياريت تروحي الفترة دى متوحشتيش خالتك بالمرة
محمود: يوليه لوجه الله لمي نفسك
ريناد باستسلام عندها حق
انا محتاجه اروح لخالتي هظبط معاها
وازور مامي
محمود: اللي تشوفيه يبنتي
روز: الله الله الله
اي العنصريه دى بقا يسي بابا
محمود: صدق اللي قال اقلب القدر علي فومها تطلع البنت لامها
عنصرية اي يست روز
روز: بتحبها اكتر مني فيها اي يتحب مش كفايه قاعدة معانا زى الفقر كده
محمود: كلمة تاني وهمد ايدي عليكي ابعدي عن وشي دلوقتي ياروز انتِ وأمك
روز: شايفه يمامي بابا عايز يضربني علشان دى
مش كفايه بسببك حصل اي انهاردة
ريناد: انا اسفه اوى حقك عليا هاتي حضن بقا احنا ملناش غير بعض
روز: انتِ مجنونه انا أحضنك انا مش طيقاكي وعلي اخري منك
ريناد: بإحراج اسفه يستي انا همشي من بكره
روز: تبقا عملتي معروف
دخلت ريناد الاوضه ودموعها احترقت وجنتيها
ثم ابتسمت ورددت خليكِ متفائلة وابتسمي علشان نفسك نفسك ليها حق عليكِ
فرحت تاني سبحانك يارب والله ان الانسان نفسيه
ربنا يجبر بخاطر يا استاذ مدثر بجد جبرت خاطري
اللي من لحمي ودمي مخدش حسسني ابدا نفس الاحساس
صباح اسمع اما اقولك بكره لازم نروح نعتذر لناس دول
مالك: بسخريه ابدا
صباح: جهز نفسك
مالك: طيب
صباح: نعتذر لناس الأول وبعدين اسلوبك ده هحاسبك عليه بعدين
مالك: علي شرط يكون في اي حته برا
صباح: لمانشوف هيقبلو ولا لأ
روز: مس صباح بترن
ردت إيناس: نعم
صباح: اهلا يحبيبتي انا عارفه ان ابني غلط اوى كمان
احنا طالبين السماح عايزين نتقابل بكره في اي مكان
إيناس: الراي لابوها بقا علشان قلبه اكله اوى ع المحروسه
صباح: بتعحب نعم
إيناس: بقول اعتبريه حصل
صباح: يسلم لسانك يغاليه بكره فالنادى اللي ع البحر بعد العصر
إيناس: ماشي
محمود: لايمكن
إيناس: الناس غرفت غلطها
محمود: هو انتي مصره تطلعيني مش راجل ومعنديش شخصيه مافيش خروج
صباح: عطيت لناس كلمه
تصبح على خير
روز: بهمس بلاش بابي يجي انا عندى خطه تخلي مالك
يجنن عليا
ايناس: طالعه لامك يبت
- يتبع الفصل التالي اضغط على (رغم العناء لم افقد الامل ) اسم الرواية