Ads by Google X

رواية حبيبي المدير الفصل الخامس و الثلاثون 35 - بقلم شيماء صبحي

الصفحة الرئيسية

   رواية حبيبي المدير الفصل الخامس و الثلاثون 35 - بقلم شيماء صبحي 

بعدما ماهر قال كلامة لاحلام طلب منها تقوم وتغير هدومها وتلبس بيچاما علشان تنام وهو قام علشان يجهز شنطته واتصل علي منعم الاول وعرفة انه مسافر وانه اللي هيكون مسؤل عن تدريب ممدوح لحدما يرجع ماهر وبعد اسبوع وبعدما انهي ماهر كلامه قفل المكالمة وبعدها استني احلام تخرج وبعدما خرجت بصتله وقالت:هتعمل ايه دلوقت..
ماهر:هجهز شنطتي علشان طيارتي بكرا الساعه ١١ الظهر؟
احلام قربت منه وقالت:طيب خليني اساعدك ونجهزها مع بعض.
ماهر ابتسم وحرك راسه بالموافقة وهيا مسكت ايديه ودخلوا الاتنين مع بعض لغرفة الملابس..ماهر قرب من خزنة صغيرة وطلع منها شنطة سفر صغيرة واول مشافتها احلام اعجبت بيها جدا لان كان شكلها غاليه وهو لما لاقها عجبتها قال بتساؤل:عجبتك الشنطة ؟
احلام بابتسامه قالت :ايوا جعبتني اوي..شكلها يجنن؟
ماهر ابتسم علي شكلها وهيا فتحت الشنطة وبدات تبص لهدومة وقالت:احنا دلوقت في الخريف ياعني في هواء وسقعة ولازم هدومك تكون تقيلة؟
ماهر حرك راسه وقرب من قسم البناطيل وطلع منه بنطلون اسود مريح وقال:دا علشان الطيارة !

احلام بصتله وحركت راسها بالموافقه وهوا قرب منها اكتر وبدا يختار معاها هدوم وقال:انا مش هاخد لبس كتير لان البيت اللي في دبي فيه لبس ليا بس انا حبيت اخد معايا لبس من هنا!

احلام لفت ليه وبصت في عيونه وقالت بتوتر:انت ركبت الطيارة دي كتير؟
ماهر حرك راسه وقال:ايوا لاني بسافر كتير بسبب الشغل بس بصراحه مش فاكر ركبتها كام مره..
احلام عيونها لمعت بحب وهوا قال:وانتي ركبتي الطياره قبل كده!

احلام حركت راسها بالرفض وقالت:لا انا مركبتهاش ..بس نفسي اركبها ..اكيد احساسك بيكون حلو كدا وانت في السماء وشايف المدن تحتك صغيرة وبتلمع..

ماهر ضحك علي كلامها ووصفها  وكان مركز علي لمعة عينيها وفهم انها نفسها تسافر فحرك راسه وقال:بسيطة خالص انتي ممكن تركبي الطيارة وتشوفي المدن براحتك..انا اصلا عندي طيارة خاصة بس هيا الفتره دي بيتعملها صيانه واوعدك اول ما اخلص كل الضغط اللي عليا دا هاخدك ونلف العالم مع بعض  واحققلك كل اللي نفسك فيه؟

ابتسمت احلام وقالت بدهشه:بتتكلم بجد يا ماهر؟
حضنها ماهر وحرك راسه بالموافقه وقال:ايوا طبعا هو انا ليا مين غيرك علشان اسافر معاها .

احلام ضمته اكتر لحضنها وهيا بتستنشق رائحته اللي بتجننها لانها مميزه وبعد وقت بعدت عنه وقالت:طيب خلينا نجهز الشنطة الاول علشان تلحق تنام؟

ماهر حرك راسه وبداوا الاتنين يجهزوا الشنطة مع بعض وبعدما انتهوا ..ماهر خرج الشنطه برا وبدا يغير هدومه ويلبس هدومه مريحه واول ما قرب من السرير كانت احلام نامت عليه ومستنياه ينام..فقرب ماهر منها وشدها لحضنة كالعاده وهيا كانت مبسوطه فطلبت منه يطفي النور وهوا مد ايديه وطفاه وبعدها حط ايديه عليها وسحبها اكترلحضنه وبعد دقايق كانوا الاتنين ناموا؟

______________
في غرفة حمزه كان نايم علي السرير وبيفكر في حنين ونفسه يقوم ويتكلم معاها  ولاكن مش هينفع علشان هيا ممكن تفهمه غلط وبما انها في بيتهم كان لازم يحترمها وعلشان خاطر خاله واحلام اللي واثقين فيه ميزعلوش منه لو عمل اي تصر فمش حلو معاها ..
فقرر حمزه  ينام احسن وبعد تفكير كبير منه قدر انه ينام ويستني للصبح ويشوفها ولان نومه تقيل ما حسش بنفسه وانه نام من غير ما يطفي النور . 

وفي غرفة حنين كان اخوها خايف ينام في الاوضة لانه مش متعود فقال:حنين انا مش عارف انام؟
حنين بتساؤل:ليه بس يا حبيبي؟
حمزه بزعل:اصل ماما مش معانا وانا متعود انام في حضنها؟
حنين ضمته لحضنها وقالت بهدوء :طيب انا معاك اهو  متخافش ولا انت مش بتحبني!
حمزه:لا انا بحبك مش قصدي اقول كده. 
ابتسمت حنين وقالت:خلاص انا مش زعلانه وهحكيلك حدوته حلوة علشان  تساعدك تنام..

حمزه حرك راسه بحماس وحنين نيمته جمبها وحطت ايديها علي شعره وبدات تداعبه وهيا بتحاول تطمنه وتهديه وهوا بدا ينام بعد ما حكتله حنين الحدوته بصوتها الهادئ.

وبعد وقت بصت حنين لحمزه وابتسمت لان شكله بيكون جميل وهوا نام فقربت من خده قبلته بحب  وبدات تحس هيا كمان انها عاوزة تنام ولانها هيا كمان تعبانه اول ما غمضت عينها نامت علي طول.

__________وبداخل شقة في منطقة راقيه؟

كان موجودين  مجموعة رجال اعمال جايين ينبسطوا في الشقة دي لانها معروف عنها ان فيها بنات حلوه ولان المكان شكله نظيف كانوا مرتاحين اكتر فقام واحد منهم وقرب من مكتب الاستقبال وقال:فين الست نعمات؟
البنت بصتله من فوق لتحت بنظرات دلع وقالت:ابلة نعمات مشغولة دلوقت معاها واحد مهم في الاوضة!
الشخص دا بص للبنت بشه/وه وقال:طيب انا والرجاله عاوزين نغير جو ..وبما ان لست نعمات مشغوله اكيد في بنات حلوين زيك كده هيقوموا معانا بالواجب؟

البنت ضحكت وحركت راسها بالموافقه وقالت :طبعا موجودين اتفضلوا معايا يا باشوات..
البنت قالت كلامها وقامت من علي الكرسي واول ما لفت بجسمها وتفاصيل جسمها بانت الشخص دا بصلها وابتسم باعجاب وبعدها بص لبقيت الرجاله اللي معاه وشاورلهم يقوموا والبنت مشيت وهما وراها لحدما وصلوا قدام اربع اوض منفصلين !!! 
البنت قالت وهيا بتتكلم بدلع :في كل اوضة من دول في بنت موجوده جوا  جاهزة ومستنيه ان اي حد يدخلها..اتفضلوا كل واحد يختار الاوضة اللي تعجبة ؟

الرجاله بصوا لبعض وابتسموا وبدا كل واحد منهم يختار اوضة من الاربعه ويدخلها .

وكان كل ما واحد منهم يدخ لاوضة يلاقي فيها سرير مجهز للاستقبال وفي بنت  موجوده غعلا ولا/بسة هدوم جري/ئة وبتبصله بدلع ، واول مشافها الشخص اللي دخل اتجنن من جمالها وقرب منها بسرعه والبنت بدات تضحك بطريقه مغريه لانها عاملة كل دا علشان تشوف النظرة واللهفة دي عليها..، وكان الشخص اللي قدامها بيدوب فيهامن طريقتها وجمالها وبدأوا الاتنين بسرعة يتفاعلوا مع بعض وكل اللي بيحصل بينهم كان مسجل صوت وصوره بكاميرا موجوده في الاوضة ومخفيه بطريقة ذكيه وكانت الكاميرا دي متوصله باللاب توب الخاص بياسر غنيم ..

واللي كان موجود في المكان ونايم في غرفة بعيده عن باقي الغرف تماما وكان نايم علي السرير والست نعمات قاعده بتعمله مسا/چ في ضهروا وهوا بيتكلم معاها وبيبلغها انهم هينقلوا من الشقه دي  قريب وهيروحوا مكان تاني ،علشان الحكومه حاطة عينها علي الشقه وممكن يهجموا عليهم في اي وقت..والست نعمات ضحكت علي كلامه وقالت:وانت قلقان ليه يا ياسر باشا.. لو حصل هجوم فا احنا سبع اخوات عايشين في الشقة وبعدين احنا  عاملين حسابنا علي طول ..والمكان السري اللي بنخبي فيه الرجاله جاهز لاي هجوم!

ياسر بصلها وقال بشك:وانتي بق فاكرة ان حاجه زي دي الحكومه مش هتكشفها ..انتي مش عارفه اني كنت شغال معاهم وفاهم دماغهم  أكتر من أي حد ولا ايه؟

نعمات بتساؤل:انا عارفة يباشا  انك كنت شغال معاهم بس هو انت يباشا سيبتهم ليه.

ياسر اول ما سمع سؤالها بدأ يفتكر اليوم اللي اطرد فيه بسبب واحد غبي من رجالته لما كشفة وخلي الداخليه تعرف انه كان بياخد فلوس من تجار المخد/رات علشان يعدي الشحنات بتاعهم ..

ياسر بعد تذكرة لذكرياته المؤلمة دي بعد عن نعمات بسرعه  وقال بضيق:انا حُر ومش عاوز اشوفك بتتكلمي في الموضوع دا تاني يا نعمات  فاهمه!

نعمات حركت راسها بالموافقه وهو لبس هدومه بسرعه وحط الماسك علي وشه وخرج من الشقه وهوا ماشي كان صوت اللوا وهوا بيقوله:انت اتكشفت يا حضرة الظابط..بقيت كتاب مفتوح قدامنا ..وعلشان الفضيحه متبقاش بجلال هنكتفي بطردك بس ..وانت دلوقتي  مطرووود؟

ياسر بيحس بخنقة شديدة او لما بيفتكر كل حاجه وبيركب عربيته بسرعه وهو بيفتكر كل ذكرياته مع زملائه ايام التدريب وقد ايه كان فرحان انه هيكون ظابط ويحقق حلمه ولاكن بسبب ظروف والده لما فلس بدا يضطر ياخد فلوس من تجار المخدرات علشان يحافظ علي مستواهم الاجتماعي والمادي ولما ابوه عرف كل حاجه وازاي ابنه  بيجيب فلوسه  حزن علي حاله و جاتله سكته قلبيه ومات ولاكن مامته كانت عكس باباه ..كانت فرحانه ان مستواها الاجتماعي متأذاش فمكنتش بتسال ابنها بيجيب الفلوس منين وعايشة حياتها ومتجاهله اي اساله  ولما ياسر انكشف حقيقته بعد سنتين من خيانته اطرد من الداخليه بدل ما يتعاقب وهوا بلغهم انه مظلوم وبرغم كدبه برضوا مصدقوش فقرر ياسر يبني شركة والدة من جديد بالفلوس اللي معاه وقرر يبنيها بإسم مختلف ولإن خبرته في الاداره مكانتش قوية بدا يعتمد علي بقيت الشركات اللي حواليه  وياخد منهم افكارهم ولاكن فشل تاني واللي ساعده ان شركته تتسمع وتتعرف  هوا ماهر واللي لما  ياسر اخد منه عملاءه زمان قدر ينقذ شركته ويقويها..

بس طيعا مفيش حاجه بتفضل علي حالها ..
وياسر مكانش قادر ينجح شركته بمجهوده فاضطر يرجع لشغله القديم تاني وقرر يفتح شقق الدع/ارة ويستغل رجال الاعمال لصالحة …

وصل ياسر لبيته بعدما ساق بسرعه عاليه واول ما وصل اوضته طلع صورته لما كان ظابط في اول مسيرته وكسرها وقال بضيق:ياسر دا مات ودلوقت انت واحد تاني..لازم تنجح ومتسمحش للماضي يهد كل اللي عملته وتعبك كل السنين دي ميروحش علي الارض ..انت فااهم؟

 كان بضرب صورته برجله بكل غضب وبعدما خلص عتاب ولوم مع نفسه  نام علي السرير بتعب وغمض عينيه وهوا بيسمح لعقله يرتاح وبعد دقايق كان نام ياسر.
____________وفي القصر؟
اول ما ماهر اتاكد ان احلام نامت قام من جمبها وراح لحمزة واول ما لقي النور شغال قرب من حمزه وصحاه ولما صحي حمزه ولق ماهر قدانه اتخض وسأله بخوف بيعمل ايه وماهر قال بضيق من رد فعل حمزه:ايه شوفت عفريت اهدي كدا دا انا ماهر؟
حمزه بلع ريقه وقال:ما هوا دا اللي مخوفني؟
ماهر بصله بضيق وحمزه ابتسم علشان ميتضربش وقال:صح انت جاي ف يالوقت دا ليه يا خخالي
ماهر قرب منه وقال بجديه :انا خلاص هساقر بكره وجيت علشان اقولك خلي بالك من احلام ومتقوليش بق دي هيا اللي تاخد بالها مني و الجو دا علاشن دي مهما كانت بنت وانت الراجل ..ها قولت ايه؟
حمزه بابتسامه:وهو فيه كلام يتقال بعد كلامك يا كبير !
ماهر بتساؤل:يعني موافق؟
حمزه :طبعا يا خالي اطمن؟
ماهر باسه من خده وقال بحنيه :ماشي يلا نام ..ومتشغلش النور العالي دا تاني ونام في نور هادي علشان ترتاح اكتر؟
حمزه بهدوء :حاضر!
ماهر خرج من الاوضه وحمزه شغل نور هادي ورجع كمل نوم تاني  وماهر كان رجع لاوضته وقرب من احلام تاني وحضنها ونام هوا كمان علشان يصحي فايق.

وفي يوم جديد صحي ماهر واحلام وبعدها حمزه ونزلوا كلهم تحت علشان يفطروا مع بعض وكان حمزه لسه رابط دماغه بشاش بسبب الجراحة  فاول ماشافه ماهر بيقرب علي السقره وهو قاعد علي الكرسي قال بتساؤل :عامل ايه يا حمزه؟
حمزه رد عليه بابتسامه :الحمد لله يا خالي..هي حنين واخوها فين؟

ماهربص لواحد من الخدم وبلغه يطلع ويخليهم ينزلوا يفطرو وبعدها بص لحمزه تاني وقال:انت شاغل دماغك بيها ليه يا حمزه..
حمزه ابتسم وقال:معجب بيها ايه مش عاجباك!
ماهر حرك راسه وقال:لا هي بنت جميله بس مش لسا بدري علي الحب في الوقت دا؟
ضحك حمزه علي كلامه لان احلام امبارح قالتله كل حاجه عن ماضيهم وبلغته ان ماهر كان عاشق ولهان برغم ان كان اصغر من حمزه في السن وقتها… فبص حمزه لاحلام وقال:بيقولك لسا بدري وهوا كان خاربها معاكي  وهو اصغر مني  كمان 

اتصدمت احلام وضحكت علي كلامه وماهر بصلها وقال بصدمه:هو انتي حكيتيله حاجه ولا ايه!
احلام بصت لحمزه وقالت بصدمه:ابدا هو انا يابني قولتلك حاجه؟
حمزه حرك راسه وقال:ايوا قولتيلي انتي هتكدبي من دلوقت!
احلام فتحت فمها من الصدمه وقالت:شوفوا الكداب..انت بتتبلي عليا علي فكرة يا حمزه!
حمزه ضحك علي رد فعلها وهيا بصت وراه وقالت وعلي ملامح وشها الدهشه : اي دا حنين!
حمزه لف جسمه بسرعه يشوفها  ولما ملقاش حد بصلها ولقاها بتضحك عليه  فقال بغيظ:ماشي يا مرات خالي.. كده عندك واحده؟

ماهر ابتسم علي شكل حمزه وقال وهو بيبص ورا حمزه بنفس الدهشه :دي حنين جت اهي !
حمزه لف بجسمه تاني وملقاش حاجه فضحكت احلام علي رد فعله وهوا بصلهم بضيق وقال:بتضحكوا عليا؟
في الوقت دا جت حنين  فعلا وهما قالوا مع بعض:حنين جت اهي..!!

رفض حمزه انه يلف تاني ولاكن لما سمع صوتها بتقول:صباح الخير..حس ان قلبه  هيخرج من مكانه ولف بجسمه  يشوفها لقاها بتقرب منهم وهيا ماسكه اخوها في ايديها ومبتسمه  ..
فابتسم بسرعه وهوا بيبص علي شكلها باعجاب واول ما حنين انتبهت ليه وشها احمر بخجل وقربت منهم بتوتر من نظرات حمزه ليها وقالت:احنا هنروح لماما؟

ماهر رد عليها وقال:خليكوا افطروا معانا العول وانا هوصلكوا بنفسي؟

حنين شكرته وحركت راسها بهدوء وقعد هيا وحمزه واول ما الفطار نزل قدامهم حمزه الصغير بص للاكل بانبهار وقالت بحماس:كل دا اكل لينا؟
حنين خجلت من رد فعل اخوها ومسكت فيه علشان تخليه يسكت ولاكن الطفل كان فرحان وبدا ياكل بلهفه وحنين بصت للارض بخجل ولاكن ماهر واحلام كانوا باصيلن ليها ومبتسمين علشان هيا متخجلش منهم وتاكل وبالفعل او مشافتهم ابتسمت وبدات تاكل بهدوء ولما اخوها شافها بتاكل بالراحه قلدها واكل بهدوء وكان حمزه بياكل ومتابعها باعجاب ولما حنين رفعت وشها تشوفوا لاقته مركز معاها فنزلت عينيها بسرعه وهوا ابتسم علي خجلها وكمل فطاره..

كانت احلام بتبص لماهر وهو بياكل بكل حب وكانت زعلانه لانها هتقعد اسبوع كامل متشفهوش وهوا علشان عارف هيا بتفكر في ايده مسك ايديها من تحت الطرابيزه وبصلها بحب وهمسلها تاكل وهيا ابتسمت وكملت اكلها وهيا ماسكه في ايديه ومش راضيه تسيبها..

وبعد وقت..

انتهي الجميع من الفطار فوقفت حنين وهيا ماسكه ايد اخوها وقربت من ماهر واللي كان بيتكلم مع احلام واللي مش عايزه تسيبه وعيونها بتدمع فقال وهو بيبص لحنين اللي بتقرب منه:يا احلام انا هرجع تاني هوصلهم للمستشفي بس  وهاجي اخد شنطتي ..

احلام حركت راسها بالموافقه بعدما سمعت كلامه وهو بص لحنين وابتسم وقال:جاهزين؟
حنين حركت راسها بالموافقه وهوا بص لاحلام وشاورلها علي حمزه بانها تعتني بيه وبعدما احلام حركت راسها بالموافقه سلمت علي حنين وحمزه وطلبت من حنين تعتني كويس بوالدتها ووعدتها انها هتزورهم قريب وحنين شكرتها ومشيت هيا وحمزه مع ماهر ..

احلام قربت من حمزه اللي قاعد حزين لانه ملحقش يشبع من حنين وزعلان لان ماهر هيسافر هو كمان ..فاحلام بصتله وقالت :ممكن اعرف قالب بوزك ليه؟
حمزه بصلها وقال بحزن:يعني انتي مش عارفه ليه وبعدين انتي مش زعلانه زيي؟
احلام افتكرت ماهر وحركت راسها وقالت:طبعا زعلانه بس هوا  قالي انه راجع تاني لسا ما اخدش شنطته من فوق؟
حمزه بصلها وقال بسخريه:هيرجع تاني ايه وشنطة ايه اللي هياخدها انتي متاكده؟

احلام بدات تحس بالتوتر وقالت:يعني ايه ..تقصد ايه يا حمزة.. ماهر بيضحك عليا؟
حمزه ابتسم :انتي لسا متعرفيش خالي..هوا جالي امبارح وودعني انه هيسافر ودلوقت ودعك يبق خالي هيوصل حنين وهيطلع علي المطار مش هيجي القصر تاني لانه اخد الشنطة اصلا ؟

احلام اول ما سمعت كلامه جريت بسرعه تتاكد ان الشنطة فوق ولما لقتها مش موجوده عرفت ان  كلام حمزه صح  فخرجت من الاوضة ونزلت تاني وقربت من حمزه  وقالت:هوا خالك بيضحك عليا يعني ..فاكرني عيلة صغيرة علشان يسكتني بكلمتين!

حمزه :لا هوا بيعمل كده علي طول علشان ميحسش بتأنيب الضمير وهوا سايبك..اصل انا كنت بعنل معاه كده وبفضل اترجاه ميمشيش وكان بيرجع تاني يوم وبيسيب الشغل ..بس المرة دي الشغل اللي رايحله مهم فهوا عمل كده  غصب عنه؟

احلام  في اللحظة دي اتأكدت انها مش فاهمه ماهر ولا عارفه هو بيفكر ازاي فبصت لحمزه وحركت راسها بالموافقه وقالت:خلاص هوا يعمل اللي هوا عايزه مادام كله علشان مصلحته..بس قولي بق بما اننا قاعدين اسبوع وشنا في وش بعض مش بتفكر نعمل حاجه جديد تسلينا؟

حمزه ضم حاجبه بزعل وقال:لا انا دخلت في مود اكتئاب ومش عايز اطلع منه؟
احلام بصتله بضيق وقالت:انا لو وافقتك هكتئب زيك بس انا عاوزه اقضي الاسبوع دا مشغوله في اي حاجه علشان انا لما بفكر كتير بتعب وممكن اتخيل ان خالك مش راجع خالص وهنتعب كلنا؟

حمزه بصلها وقال:خلاص موافق بس مش تستني لما نطمن ان خالي وصل بالسلامه؟
احلام بتساؤل:طيب هي الساعه كام؟
حمزه:عشرة لسا..يعني هوا قدامه اربع ساعات علي ما يوصل ..
احلام ..طيب خليني اديلك العلاج واطلع واتصل عليه علشان اهزقه علي اللي عمله معايا؟
حمزه ابتسم وقال:اي دا هو انتي بتهزقي خالي عادي كده او بتعلي صوتك عليه عادي؟

احلام حركت راسها بالموافقه وقالت:ايوا مش جوزي واعمل معاه اللي انا عايزاه؟
حمزه بدهشه:ازاااي!! دا مش ببخليني اقوله بم حتي؟
ابتسمت احلام وقالت بسخريه علي كلامه:في فرق يا حبيبي انا مراته ولاكنت انت مجرد ابن اخته؟
حمزه قال وهو بيضحك:تصدقي في فرق برضوا؟
احلام ضحكت وطلعت علشان تجيبله العلاج وحمزه قرر يخرج للجنينه يشم هوا وبدأ يحرك الكرسي واول ما وصل للجنينه وشاف الورد افتكر حنين تاني وبدا قلبه يدق وقرر انه اول ما يتحسن مش هيسيبها غير لما يرتبط بيها..

بعد دقايق رجعت احلام وادتله العلاج وقعدت معاه في الجنينه لان شكلها كان حلو واول مشافت شكل حمام السباحة انبهرت لانها اول مره تشوف حمام سباحه بالتصميم والجمال دا ..

حمزه لما شاف نظراتها  قالها انه بيعرف يعوم ووعدها يعلمها السباحه لما يخف ولكنها رفضت لما افتكرت ان ماهر محترف في السباحه فقالت:شكرا جوزي هيعلمني!
ضحك حمزه بقوة علي كلامها وقال:اي دا هو انتي منهم..ماشي براحتك؟

احلام ضربته علي دراعه بضيق وهو بدا يغني علشان ينسي وجعه واحلام اول ما سمعت صوته انبهرت وحست انه موهوب فعلا ..فقالت باعجاب :انت صوتك حلو؟
حمزه بخجل:بجد؟
احلام حركت راسها بالموافقه:لا بجد صوتك حلو انا عجبني اوي …ممكن تغني تاني؟
حمزه بمشاكسه:مش قادر؟
احلام بزعل:طيب علشان خاطري وانا هغني معاك؟
حمزه ابتسم وقرر يغني ليها تاني وسألها حابه تسمع ايه واحلام بلغته انها بتحب اغنيه فيروز انا لحبيبي وحمزه قرر يغنيها واول ما قال اول كوبليه احلام كملت وبدأ بينهم ديوتو رائع لان احلام صوتها مميز وحلو في الغني وحمزه كان صوته هادي ومُركز فاحلام وحمزه حسوا انهم هيقضوا احلي اسبوع مميز وبدون ملل مع بعض ..

________وفي المستشفي 
وصل ماهر وحنين وحمزه وقربوا من الغرفه اللي فيها نورا وكانت نورا صاحيه اول ما شافتهم ابتسمت وشكرت ماهر علي تعبه معاها واهتمامه بعيالها وماهر بلغها انه اخدهم معاه للقصر واطمن علي حالتها ولما هيا بلغته انها بقت احسن طلع ماهر من جيبه فيزا ومعاها رقم صغير وقال:اتفضلي يا حنين دي فيزا ومعاهم الرقم بتاعها والفيزا دي هيتحول عليها كل شهر مبلغ تقدروا تصرفوا منها وطبعا مش عايزك ترفضي دي علشان مدرستك وبرضوا علشان مصاريف الشهر..

حنين بصتله بخحل وبصت لمامتها واللي حركت راسها تاخذها وماهر قال:طيب انا اقدر امشي وانا مطمن عليكوا خلي بالكوا من نفسكوا؟

حنين ومامتها شكروه وهوا استاذن منهم وخرج ركب عربيته واللي كان سواقها واحد من رجالة ماهر ..ماهر او لما ركب في العربية بلغ السواق يوديه المطار وهما في الطريق اتواصل ماهر مع ليانا اللي ماسكة الفرع بتاع شركته اللي في ايطاليا وقال:مرحبا ليانا ..اخبريني كيف الحال هل الأمور في الشركة بخير؟
ليانا:أجل يا سيدي كل شئ هنا بخير ولاكن لدي خبر مثير بعض الشيء ..

ماهر بانتبها: اخبريني ..ما هذا الخبر؟
ليانا بابتسامه:لقد سمعت بأن الشركة الإيطاليه هنا التي تركنا التعامل معها انها سوف تستلم الشحنه من شركة ديسكاشيال المصريه ولقد اخربني مدير اعمالي ان المدير يخطط للاحتيال علي مدير الشركه المصريه لانه لم يضع اي شروط في العقد وان العقد خالي تماما من اي حقوق ملكية  ويمكنهم ان ياخذوا الشحنه بالأموال التي دفعوها له بكل سهوبه؟

ماهر اتفاجئ لما سمع كلامها لانه كان عارف ان ياسر متهور وغبي بس مش للدرجادي فابتسم علي سماع كلامها وقال:هل تعلمين موعد الاستلام؟
ليانا:نعم..اخبرني مدير اعمالي ان الاستلام بعد شهر من الان …ولاكن انا اتساءل ما هي رد فعل ذلك الرئيس بعد ان يتم النصب والاحتيال عليه هل هوا غبي يا سيدي..كيف يمضي عقد ضعيف بهذا الشكل؟

ماهر ابتسم بسخريه وقال:لانه لم يمتلك اي خبرات في ذلك المجال يا ليانا هو فقط يعتمد علي عملائنا وصفقاتنا..
ليانا حركت راسها بتفهم وقالت:حسنا يا سيدي لقد فهمت ..هل الامور كلها بخير في مصر!
ماهر:نعم بخير ..اشكرك علي اهتمامك ليانا؟
ليانا :عفوا سيدي يسعدني دائما ان الامور بخير..
ابتسم ماهر وشكرها علي اهتمامها وبعدها قفل معاها المكالمه وكان وقتها وصل للمطار خرج من العربية والسواق قام وخرج  الشنطة من العربيه ودخل مع ماهر للمطار وبعدنا ماهر ختم الباسبور واتجه في طريق المسافرين علشان يركب الطياره؟
سابه السواق وخرج وماهر اتجه في طريق الطيارة وركبها بسلام..

وفي الشقة اللي عايشة فيها مريم اخت احلام ومامتها ..كانت مريم معتمدة علي الفلوس اللي اخدتها من ماهر وبتصرف علي نفسها منها وكانت مامتها طول الوقت بتفكر في احلام ومش متوقعه انها مش هتشوفها تاني ولاكن بعد اللي عملوه فيها كانت متأكدة ان مستحيل احلام هتوافق تقابلهم تاني ..
 فقررت والدة احلام انها تكمل حياتها اللي كانت عايشاها من ٨ سنين  فاتواصلت مع جوزها يوسف وخلته يجي الشقة يعيش معاهم ولما مريم عرفت باللي حصل زعقت مع مامتها وبدات بينهم خناقه كبيره؟

يوسف اول ما وصل وشاف الشقه اتصدم ولما شاف مريم مش عاوزاه يعيش معاهم وعاوزه تطرده قرر يعلمها الادب وقرب منها علشان يضربها ولان والدة احلام بتهيبه وبتخاف منه مقدرتش تدافع عن بنتها وفضلت مريم تقاوم فيه لحدما كان غلبها يوسف جوز امها وقدر يكتفها علي الارض..
ولان مريم مش محجبه فكان من الطبيعي ان تفاصيل من جسمها تبان قدامه بعدما بهدلها بالشكل دا واول ما يوسف شاف جسمها بصلها بدهشه وهيا لما لاحظت نظراته بعدته عنها بسرعه وقالت وهيا بتبص لوالدتها:اتصلتي عليه ليه مش قلنا هنعيش لوحدنا بعيد عن قرفه؟

امها بصتلها وقالت بجديه:دا جوزي ومن حقوا يعيش معانا انتي ناسيه انه..مريم قالت بمقاطعه:منستش بس هوا اخد حقه وزياده مننا مش كفايه السنين اللي عايشنا فيها خادمين ليه..ايه مزهقتيش ومتعبتيش..عاوزه تتهاني وتضربي وفرحانه برجوعه اوي؟

والدتها لما لاقتها بتصرخ فيها بالشكل دا قدام جوزها ضربتها بالقلم ويوسف كان قاعد بيبص لجسم مريم بنظرات اعجاب لان دي كانت اول مرة ينتبه انها حلوه بعدما عاشت معاه كل السنين دي؟

مريم بصتله وقالت:اطلع برا يا يوسف..انت مستحيل تقعد معانا هنا؟
والدتها برفض:يوسف مش هيمشي يا مريم ومتنسيش ان الشقه دي باسمي انا ..مريم بصت لمامتها بصدمه وقالت:لا يا حبيبتي دي شقتنااا..متنسيش انتي كده.

والدتها طلعت العقد من هدومها وحطته قدامها وقالت :لا شقتي اهو اسمي انا بس اللي مكتوب علي العقد ؟

مريم:يعني ايه انتي بتهدديني بداله..انا اللي هفضل وهوا  اللي هيطلع برا؟
والدتها برفض:لا انتو الاتنين هتفضلوا واللي مش عاجبوا  بق كلامي  يمشي والباب يفوت جمل؟
مريم بصراخ :يعني بتطرديني ..عوزاني امشي وتسيبيه هوا؟
والدتها مردتش عليها ومريم بصت ليوسف بكره ودخلت اوضتها بسرعه وهوا فضل يبص عليها وبيفكر فيها تفكير شيطاني وازاي يستغل جسمها في انه يمتع نفسه؟

وبعد ما مريم دخلت اوضتها بصت للمرايه بضيق وقالت:لااا مش هتحمل اعيش تاني تحت قرفه ..يا انا يا هوا في الشقه دي ..
قالت كلامها وطلعت تاني من الاوضة بعدما استجمعت شجاعتها..

كانت والدتها مقربه من يوسف اللي واقع علي الارض وبتحاول تساعده يقوم واول ما شافته وهوا بصلها بنفس الطريقه اتضايقت وقربت منه وقالت:برا؟
والدتها بصتلها وقالت بضيق:احترمي بق نفسك يا مريم ..انا سكت علي قلة ادبك دي كتير بس خلاص كده..احترمي اني امك حتي؟

مريم بضيق:امي..امي ايه هو انتي هتكدبي الكدبة وتصدقيها ..انتي مبتفكريش غير في نفسك ..انتي بس استغليتي اللي حصلي زمان وهربتي ..انتي اصلا عمرك ما حبيتي ابويا ولا انا ولا حتي اختي..

والدتها بضيق:انتي بتقولي ايه يا بت يا قليلة الادب انتي..انتي نسيتي نفسك يا بنت الك/لب انتي..نسيتي اني اللي سترتك بدل ما كنتي هتتفضحي ويسموكي الشمال..انتي واحده سافلة يا مريم وانا فعلا غلطت اني ساعدتك!

مريم بصت لوالدتها بصدمة وكان يوسف قاعد ساكت وكل اللي مركز معاه جسم مريم واللي بتحركه كل ما تتكلم بعفويه ويبان منه تفاصيل .. 

مريم بضيق:طيب احنا خلصنا لحد هنا انا ماشيه وابقي خلي القذر دا ينفعك وانا بقولك اهو يا ماما بكره يهينك تاني ويضربك وهتجيلي بتعيطي بس وقتها انا مش هعبرك فهماني:.

يوسف اتصدم لما سمعها بتقول هتمشي فوقف وقرب منها وقال بمسكنه:انا خلاص عمري ما امد ايدي علي واحده فيكوا دي كانت فتره وخلصت ..انا اتغيرت يا مريم..وعرفت ايمتكوا خلاص؟

مريم بصتله وهوا كان بيحاول ميبينش نيته وهيا لما بصت لوالدتها اللي بتبكي قررت تفضل نعاها علشان عارفه انه هيبهدلها فقالت:ماشي هشوف بس لو عملت اي حركه كده ولا كده والله ما هيكفيني فيك اهلص عليك!
ابتسم يوسف وهيا مشيت من قدامة وهوا كان كل اللي بيفر فيه ازاي هيقرب منها..

بعدما مريم دخلت اوضتها وهبدت وراها الباب قرب يوسف من مراته وقال:خلاص روقي بق دي مش اول مره تعملوا في بعض كده..هنس في ودنها:وحشتيني يا حبيبتي اوي ..اي موحشتكيش؟
والدة مريم بصتله وقالت:انت بتقول ايه يا راجل هو دا وقته؟
يوسف حرك راسه بالموافقه..وقال:دا وقته وابوه ..يلا يا وايه قدامي؟
زقها علشان تتحرك وهوا قال:اجهزي علي اما اجيب اي حاجه نتسلي بيها؟

والدة مريم بتساؤل:هتتاخر؟
يوسف برفض:لا مش هغيب هاجي علي طول ..معاكي فلوس؟
حركت راسها وطلعت مبلغ من هدومها وهو اخده منها وخرج من الشقه وهيا علشان متطلعش تاني من الاوضه ادتله المفتاح قبل ما ينزل وبعدها دخلت اوضتها علشان تجهز.

وعند يوسف نزل المكان اللي هما فيه وسأل علي أقرب صيديله وبعدما وصل قرب من الصيدلي وقال:لو سمحت محتاج منوم علشان بقالي اربع ايام منمتش؟
الدكتور بشك:فين الرشته يا استاذ؟
يوسف ضم عينيه بزعل وقال:ضاعت مني يا دكتور غصب عني ..اصل انا لسا ساكن هنا جديد والمشوار بتاع بيتي القديم بعيد..لو قلقان انا مستعد اعمل اي اجراء مطلوب؟

الدكتور بصله وقال بحزن علي حاله:خلاص يا استاذ هديلك منوم بس خد حبايه واحده علشان دا قوي؟
يوسف حرك راسه واخد الدواء ودفع حقه ومشي واول ما وصل للشقه تاني كان جايب عصير وتسالي وقبل ما يدخل لاوضة مراته حط في كوبايتها حبايتين منوم وبعدها قرب من الباب وفتحه.. بقلمي شيماء صبحي
يتبع ..تفتكروا ايه اللي هيحصل مع مريم وامها وهل هيقدروا يلحقوا نفسهم ولا يوسف هيقدرعليهم..
الكاتبة_شيماء_صبحي


  •تابع الفصل التالي "رواية حبيبي المدير" اضغط على اسم الرواية 

google-playkhamsatmostaqltradent